eitaa logo
مدرسه ولایت
452 دنبال‌کننده
65 عکس
44 ویدیو
125 فایل
#نهج_البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
نامه‌ی ۷۶ ، جلسه‌ی ۲۹.pdf
262.6K
🔵 موضوع: مولانا أمیرالمومنین علی بن ابی طالب علیهما السلام، هدف تمام شرائع آسمانی است ... 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲٫۰۳/۲۸ ، (مصادف با شب شهادت حضرت امام جواد علیه‌السلام) 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۶ ، جلسه‌ی ۳۰ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ ---------------------------- «وَ اِعْلَمْ أَنَّ مَا قَرَّبَكَ مِنَ اَللَّهِ يُبَاعِدُكَ مِنَ اَلنَّارِ وَ مَا بَاعَدَكَ مِنَ اَللَّهِ يُقَرِّبُكَ مِنَ اَلنَّارِ» ✅حرکت‌های تاریخی،چشم‌انداز هستند.جریان‌های تاریخی الهی و غیر الهی،نیازمندِ«امام»می‌باشند. ✅جریان‌های تاریخی‌ای که«غیرالهی»هستند،نتیجه‌ای جز«کفر»ندارند؛ولو اینکه اعمال آن‌ها به ظاهر عبادت باشند. ✅بزرگترین گناهان و عبادات،در مرحله‌ی«اجتماع»اتفاق می‌افتند. ✅آنچه که در عرف وجود دارد،این است که:«قُرب»و«بُعد»را در همین عبادات مثل نماز،روزه و.... می‌بینند؛غافل از اینکه این اعمال،فردی هستند. ✅«قرب»و«بعد»،دو جریان متضاد در دو سبک از«ولایت»هستند. ✅«قرب»،ناظر به«تحقق اراده‌ی ولیّ الهی»و«بعد»نیز ناظر به«تحقق اراده‌ی ولیّ غیر الهی»می‌باشد.هرآنچه که ناظر به«قرب»باشد و با«تحقق اراده‌ی ولیّ الهی»اتفاق بیفتد،«عبادت»است. «عبادت»آن‌چیزی است که«ولایت ولیّ الهی»را در مرحله‌ی«فعل»قوی می‌کند.جریان تاریخیِ«ایمان»و«عبودیت»جز با تحقق«ولایت»،امکان‌پذیر نیست. در این زمینه،روایاتی وارد شده است: ۱)تفسیر آیه‌ی شریفه‌ی«لقد بعثنا فی کل امة رسولا أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت»،این است که:«عبادت»،یعنی قبول ولایت ما و بی‌زاری از ولایت دشمنان ما(بحارالانوار،جلد ۲۴،ص ۳۳۰). ۲)روایت شریف امام صادق علیه‌السلام که می‌فرماید:« والله لو سجد حتی ینقطع عنقه....»:اینکه سجده با ولایت ولیّ الهی تحقق پیدا می‌کند و الا هرچه که طولانی باشد هیچ ارزشی نخواهد داشت(بحارالانوار،جلد ۱۳،ص ۳۳۸). ۳)روایت امام صادق علیه‌السلام ذیل آیه‌ی شریقه‌ی«منکم کافر و منکم مؤمن»(سوره‌ی تغابن،آیه‌ی ۲)می‌فرمایند:«عرف الله ایمانهم بولایتنا و کفرهم بترکها»؛اینکه«ایمان»جز«قبول ولایت ما»چیز دیگری نیست و«کفر»جز«ترک ولایت ما»چیزی دیگری نمی‌تواند باشد(بحارالانوار،جلد ۲۶،ص ۲۷۱). ۴)آیه‌ی شریفه‌ی«وعد الله الذین آمنوا و عملوا الصالحات لیستخلفنهم ....یعبدوننی و لا یشرکون بی شیئا»(سوره نور،آیه‌ی ۵۵)؛از این کلام شریف مشخص می‌گردد که:می‌شود عبادت کرد و شرک هم اتفاق افتاد. عبادت بدون شرک،عبادتی است که با«قبول ولایت ولیّ الهی»اتفاق می‌افتد. در ذیل آیه‌ی شریفه،روایت«من اشرک مع امام ....»آمده است که می‌فرماید:هرکس امامت کسی که از جانب خدا نیست را قبول کند،مشرک است(بحارالانوار،جلد ۲۳،ص ۷۸). ✅«مشرک»در دستگاه وحی،یک تعریف بیشتر ندارد و آن کسی است که«ولایت غیر ولیّ الهی»را قبول کرده. ✅در قرآن کریم هر جا سخن از«شرک»آمده است،ناظر به تراشیدن امام،همراه با امامت امام علی علیه‌السلام هست. ✅کسانی که امامت اضداد حضرت مولانا علی علیه‌السلام را پذیرفته‌اند،هر چه ظواهر عباداتشان بیشتر باشد،تقابل‌شان با حضرت مولا علیه‌السلام بیشتر خواهد بود؛درست مثل فرقه‌ی ضاله‌ی وهابیت؛زیرا روح عبادت،چیز دیگری است و آن،تحقق اراده‌ی مولی الموحدین امام أمیرالمؤمنین علیه‌السلام است. ✅بنابراین دو جریان«قرب»و«بعد»باید ناظر به«ولایت ولیّ الهی»و«ولایت ولیّ غیر الهی»تعریف شود. ✅جریان«قرب»و«بعد»،ناظر به حرکت‌ اجتماعی است نه حرکت فردی و«قرب»،یعنی تحقق اراده‌ی ولیّ الهی ... والحمدلله رب العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۶ ، جلسه‌ی ۳۰ .pdf
264.8K
🔵موضوع: سیر تاریخی عبادت تحقق ولایت ولی خداست؛حقیقت قرب و بعد ذیل است ... 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۶ ، جلسه‌ی ۳۱ (پایانی) ، (مصادف با شب شهادت امام محمدباقر علیه‌السلام) 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۰۴ ------------------------------- «وَ اِعْلَمْ أَنَّ مَا قَرَّبَكَ مِنَ اَللَّهِ يُبَاعِدُكَ مِنَ اَلنَّارِ وَ مَا بَاعَدَكَ مِنَ اَللَّهِ يُقَرِّبُكَ مِنَ اَلنَّارِ» ✅در دستگاه وحی،«قرب»و«بعد»،باید دارای«چشم‌انداز تاریخی»باشند؛این اصل محقق نخواهد شد مگر اینکه آن دو،ولایت را تقویت کنند.«قرب»و«بعد»،مجموعه‌ای از کنش‌ها و واکنش‌هایی هستند که باید تحت حاکمیت«ولیّ الهی»زمینه‌ساز«استقرار عبودیت»در روی زمین باشند؛به‌گونه‌ای که غیر خدا پرستیده نشود. بین«عبادت»و«استقرار عبودیّت»،فرق است؛امروزه عبادت اتفاق می‌افتد ولی استقرار عبودیت هنوز محقق نشده. آیه‌ی شریفه‌ی«وعد الله الذین آمنوا .... لیستخلفنهم فی الأرض ....»(سوره‌ی نور،آیه‌ی۵۵)،گواه بر این حرکت تاریخی است. روایت شریف امام باقر علیه‌السلام که ذیل آیه‌ی مذکور آمده است نیز شاهدی بر این مسئله می‌باشد:«ما بعث الله نبیا....»(بحارالانوار،جلد ۲۴،ص ۳۳۰). در آیه و روایت شریفین،بحث«چشم‌انداز تاریخی»مطرح است که این جریان،ناظر به«اقامه‌ی ولایت ولیّ الهی»می‌باشد. ✅منطق قرآن کریم در مسئله‌ی«عبادت»،یک جریان تاریخی است.تحقق«عبادتِ بدون شرک»،«چشم‌انداز»است. آیه‌ی شریفه‌ی«و لقد بعثنا ... أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت...»(سوره‌ی نحل،آیه‌ی ۳۶)،شاهدی بر این مسئله است. همچنین روایت مذکور از امام باقر علیه‌السلام بیانگر حرکت به سمت«استقرار عبودیت»در روی زمین است و اینکه بر همه‌ی انبیاء علیهم السلام«اقامه‌ی ولایت اهل بیت علیهم‌السلام»عرضه شده است. ✅بنابراین؛«عبادت»،دارای دو جزء است:«یعبدوننی و لا یشرکون بی شیئا» اعمال ظاهری و نفی ولایت اولیاء غیر الهی ✅«عبادت»جز«استقرار عبودیت»چیز دیگری نیست. ✅متن کامل نامه‌ی ۷۶ که در کتاب«تمام نهج‌البلاغه»آمده است: سع النّاس بوجهک ، و وسّع علیهم مجلسک و حکمک. و إیّاک و الهوی ، فإنّه یصدّک عن سبیل اللّه. و إیّاک و الغضب ، فإنّه طیرة من الشّیطان. و إیّاک و الإحن ، فإنّها تمیت القلب و الحقّ. و اعلم أنّ ما قرّبک من اللّه یباعدک من النّار ، و ما باعدک من اللّه یقرّبک من النّار. و اذکر اللّه کثیرا ، و لا تکن من الغافلین. و الحمدلله رب العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۶ ، جلسه‌ی ۳۱ (پایانی).pdf
573.2K
🔵موضوع: سیر تاریخی عبادت تحقق ولایت ولی خداست.حقیقت قرب و بعد ذیل است ... 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲٫۰۴/۰۴ 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۱ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۰۷ ---------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ...» ✅واژه‌ی«هلاکت»در منطق و ادبیات وحی،به دو صورت استفاده شده: ۱)هلاکت تکوینی:به معنای«مرگ»برای مؤمنین و غیر مؤمنین(آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی غافر برای مؤمنین)،(آیه‌ی ۵۸ سوره‌ی إسراء برای غیر مؤمنین). ۲)هلاکت تشریعی:به معنای«ضلالت و گمراهی»(نامه‌ی ۳۱_نامه‌ی ۵۳_حکمت ۱۰۸). ✅هلاکت تکوینی و تشریعی هر کدام نیازمند به دوچیز هستند: الف)سبب ب)علّت ✅بین«سبب»و«علّت»فرق است: سبب:قابلیت تغییر و تبدل را دارند. علّت:قابلیت تغییر و تبدل را ندارند. ✅اسباب هلاکت تکوینی: ۱)درونی: الف)مادّی:مثل بیماری قند ب)غیر مادّی:همّ و اندوه ۲)بیرونی: الف)مادّی:مثل جنگ ب)غیر مادّی:مثل غصه‌ای که از دل جامعه بیرون می‌آید ✅«اسباب»برای مرگ،بدون«علّت»اتفاق نمی‌افتند. در واقع«اسباب»بدون«علّت»،کارائی ندارند. «اسباب»می‌توانند تأثیرگذار باشند و اثر آنها به«مسبب‌الأسباب»بر می‌گردند. ✅علّت«مرگ»دو قسم است: ۱)فرشتگان: الف)خود شخص حضرت عزرائیل علیه‌السلام(آیه‌ی ۱۱ سوره‌ی سجده). ب)اعوان و انصار عزرائیل علیه‌السلام(آیه‌ی ۲۷ سوره‌ی محمّد صلی الله علیه و آله و سلم). ۲)غیر فرشتگان: الف)خدای تبارک و تعالی(آیه‌ی ۴۲ سوره‌ی زمر) ب)اهل بیت و اولیاء الله علیهم‌السلام (بحارالانوار،جلد ۶،حدیث ۶،ص ۱۴۲). ✅در سلسله‌‌ی علل طولی،علّت اصلی«خدای تبارک و تعالی»است. ✅اسباب هلاکت تشریعی: ۱)درونی:نفس(آیه‌ی ۵۳ سوره‌ی یوسف علیه‌السلام) ۲)بیرونی:شیطان و جنودش(آیات ۶۰ و ۱۱۹ سوره‌ی نساء برای شیطان) و (آیه‌ی ۱۱۲ سوره‌ی أنعام برای جنود شیطان) و (حکمت ۳۲۳ نهج‌البلاغه بیانگر هر دو قسم هلاکت تشریعی) ✅علّت گمراهی«اسم شریف مضلّ خدای تبارک و تعالی»است. ✅«شیطان»و«نفس»،مظهر اسم شریف«مضلّ»خدای سبحان هستند. ✅هلاکت در این نامه‌ی شریف امام علی علیه‌السلام،«هلاکت تشریعی»است. و الحمدلله رب العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۱.pdf
240.8K
🔵موضوع: اقسام ، اسباب و علل هلاکت تکوینی و تشریعی ... 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲٫۰۴/۰۷ 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۲ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ------------------------------ «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ...» ✅همان‌گونه‌ای که«هدایت‌گری»از جانب خدای متعال«کمال»است،«گمراه‌کردن»از طرف خدای متعال نیز«کمال»است. ✅شیوه‌ی نسبت‌دادن«اضلال»به‌ خدای متعال قابل بررسی است. ✅«آیه‌ی ۳۹ سوره‌ی الرحمن» می‌فرماید:هر آنچه در آسمان و زمین است از خدای متعال تقاضاهائی دارند؛ بنابراین کل نظام آفرینش متقاضی هستند. ✅هر موجودی متناسب با ذات خودش از خدای متعال تقاضا می‌کند. ✅انسان،متقاضی همه‌چیز است؛متقاضی رشد،عقل،شهوت جنسی و... . ✅کار خدای متعال،متناسب با نوع تقاضا می‌باشد. ✅فاعلیت‌های خداوند و شئون او،همان«أسماء الله»هستند. «أسماء الله»هم فاعلیت خداوند را ثابت می‌کنند و هم نوع فاعلیت او را ... ✅اسم شریف«الله»،جامع تمام فیض‌های الهی است. این اسم شریف،خالی از هر قیدی است. ✅دو اسمی از«أسماء الله»که با یکدیگر ضدیت دارند،اسم شریف«هادی»و«مضلّ»خدای متعال است. ✅شأن«هدایت‌گری»خدای متعال در آیات و روایات به دو شکل آمده است: ۱)هدایت تکوینی:شامل همه‌ی موجودات و مخلوقات می‌شود و به تعبیری دیگر،«جهان‌شمول»است.این هدایت‌گری،ناظر به موضوع«خلق»است(سوره‌ی طه،آیه‌ی ۵۰). ۲)هدایت تشریعی:هدایت‌گری بر اساس«عبودیّت»(سوره‌ی أنعام،آیه‌‌ی ۸۸)،(سوره‌ی نور،آیه‌ی ۴۶) ✅«اضلال»در قرآن کریم فقط بر اساس«تشریع»آمده. ✅«اضلال تشریعی»در قرآن کریم به دو شکل به خدای متعال نسبت داده شده است: ۱)نفی هدایت:خدای متعال ظالم،کافر و فاسق را هدایت نمی‌کند.(سوره‌ی بقره،آیات ۲۵۸ و ۲۶۴)،(سوره‌ی مائده،آیه‌ی ۱۰۸). ۲)اضلال مستقیم:یعنی نه‌تنها خدای متعال هدایت نمی‌کند،بلکه گمراه هم می‌کند(سوره‌ی بقره،آیه‌ی ۲۶)،(سوره‌ی نساء،آیه‌ی ۱۴۳)،(سوره‌ی أعراف،آیه‌ی ۱۸۶). ✅فرق اسناد«هادی»و«مضلّ»به خدای متعال در این است که:«هدایت‌گری خدای متعال،یک أمر ابتدائی است»؛ به دو دلیل: دلیل عقلی:ارسال انبیاء علیهم السلام و انزال کتب آسمانی دارای غرضی است و آن برای«هدایت بشر»است.اگر بگوئیم گمراه‌کردن ابتدائی بوده،نقض غرض اتفاق می‌افتد؛حال نقض غرض خلاف حکمت است. دلیل نقلی:(سوره‌ی حجرات،آیه‌ی ۷)،(سوره‌ی روم،آیه‌ی ۳۰). ✅«اضلال»،یک أمر غائی است؛یعنی در پی«سوء‌اختیار انسان»اتفاق می‌افتد؛ به دو دلیل: دلیل عقلی:اگر«اضلال»غائی نباشد،با ارسال انبیاء علیهم السلام و انزال کتب در تنافی خواهد بود. دلیل نقلی:(سوره‌ی توبه،آیه‌ی ۱۱۵). و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۲.pdf
818.7K
🔵موضوع: نحوه استناد به خداوند متعال، اقسام اضلال و ... 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۱۱ 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۱۴ ---------------------------- «أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ...» ✅در بحث«اضلال»گذشت که:«اضلال»،غائی است و نمی‌توان به‌صورت مستقیم و بدون واسطه آن را به‌خدای متعال نسبت داد؛از این رو«شیطان»و«نفس»را«اسباب»می‌نامیم؛در اینجا اسناد مستقیم مطرح نیست؛به‌دلیل اینکه اسناد ابتدائی در بحث اضلال به‌خدای سبحان دارای«نقص»است. بهترین آیه در بحث«اضلال غائی»،آیه‌ی ۱۱۵ سوره‌ی مبارکه توبه است. ✅در بحث«هدایت‌گری»به‌دلیل اینکه شأن«هدایت‌گریِ خدای متعال ابتدائی است»،لذا از«علیت»سخن گفته می‌شود و یک«اسناد ابتدائی»مطرح است؛به‌دلیل اینکه«معلول از علت خود،تخلف ناپذیر است». ✅لفظ«منع»که حضرت امام أمیرالمؤمنین علیه‌السلام در این نامه مطرح می‌فرمایند به دو صورت در آیات و روایات استفاده شده است: ۱)منع تکوینی:مانع‌شدن از ایجاد. کسی نمی‌تواند در این قسم مانع از وقوع حق تکوینی چیزی باشد. ۲)منع تشریعی:ناظر به حوزه‌ی اختیار انسان است. کلام شریف حضرت مولانا علی علیه‌السلام ناظر به«منع تشریعی»در حوزه‌ی«اجتماع»است. ✅«منع تشریعی»به دوشکل قابل تصور است: ۱)مانع‌شدن از فهم حق:اجازه‌ندادن به دیگران برای درک حق(سوره‌ی زخرف،آیه‌ی ۵۴). ۲)مانع‌شدن از اجرای حق:اجازه‌ندادن برای اجراء‌شدن حق در جامعه. کلام شریف امام علی علیه‌السلام ناظر به این قسم از منع است. ✅«حق»،مقام تحقق و عینیت اشیاء در عالم خارج است. همه حق هستند و چیزی در عالم خارج به‌عنوان باطل نداریم؛زیرا هرآنچه که وجود دارد،دارای عینیت است. در روایات وجود امام معصوم علیه‌السلام به‌عنوان«حق»مطرح شده است(بحارالانوار،جلد ۹۱،ص ۶). ✅«حق»دارای دو قسم می‌باشد: ۱)حق تکوینی:وجود اشیاء در عالم خارج. کسی نمی‌تواند این حق را منع کند. ۲)حق تشریعی:قوانین تشریعی که انبیاء علیهم السلام در ضمن دین آورده‌اند(مناسک ولایت). ✅آن حقی که می‌توان جلوی آن را گرفت،«حق تشریعی»است. ✅این حقی که حضرت امام علی علیه‌السلام در این نامه‌ی شریف مطرح فرموده‌اند،«منع حق در مقام تشریع»است. این منع در مورد«جعل قوانین تشریعی»نیست،زیرا این موضوع نیز قابل منع نمی‌باشد؛بلکه در مورد«اجرای قوانین تشریعی»است. ✅حاکمان با«ساختارهای اجرائی»می‌توانند مانع از اجرای حق شوند.(نهج‌البلاغه،خطبه‌ی ۱۵۸) ✅«ساختارهای اجرائی»در سه بُعد اتفاق می‌افتند: ۱)بعد سیاسی ۲)بعد اقتصادی ۳)بعد فرهنگی ✅اینکه حضرت مولا علیه‌السلام می فرمایند«حاکمان مانع از حق بودند»،یعنی آن‌ها دارای ساختار‌هائی بودند که اجازه‌ی اجرای حق در جامعه را نمی‌دادند؛در نتیجه مردم حق را می‌خریدند. از قرینه‌ی«خرید حق»توسط مردم،می‌توان فهمید که منظور امام علی علیه‌السلام از منع،«منع از اجرای حق»است نه منع از فهم حق. والحمد لله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۳.pdf
928.4K
🔵موضوع: نحوه استناد به خداوند متعال ، اقسام اضلال و ، اقسام حق و منع از حق ، شیوه‌ی ممانعت مسئولان از حق ... 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲٫۰۴/۱۴ 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۴ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۰۴/۱۸ ---------------------------- «...وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ» ✅باطل تکوینی نداریم؛زیرا اسناد باطل ابتدائی به‌خدای متعال«نقص»است. هیچ‌چیز در عالم خلق،باطل نیست و همه‌چیز در عالم تکوین«حق»می‌باشند(سوره‌ی صاد،آیه‌ی ۲۷)،(سوره‌ی آل عمران،آیه‌ی ۱۹۱). ✅باطل در حوزه‌ی«تشریع»قابل اجراء است. ✅«باطل تشریعی»یعنی«حق تشریعی را أداء‌نکردن»(سوره‌ی بقره،آیات ۴۲ و ۱۸۸). خود این کلام شریف أمیرالمؤمنین علیه‌السلام قرینه‌ای است برای اثبات«باطل تشریعی»؛لذا حضرت در مورد یک‌موضوع تشریعی صحبت می‌فرمایند. ✅عرض شد که:این«ساختارهای اجرائی»هستند که مردم را به«باطل»می‌کشانند. ✅محصولات برای تبدیل‌شدن به محصول،از دوکانال عبور کرده‌اند: ۱)نظام مفاهیم:مفهوم‌سازی الف)وحیانی ب)ابلیسی ۲)تولید محصول متناسب با مفاهیم ✅«مفاهیم»را نباید بریده از«اخلاق»دانست. ✅«مفاهیم»در چهارچوب«ساختارهای اجرائی»می‌توانند«تولید ارزش و ضدّ ارزش»کنند. ✅«مفاهیم»به‌خودیِ خود ارزشی ندارند؛لذا آن‌ها آمده‌اند که تولیدِ محصول کنند. ✅به‌عنوان نمونه؛«مسکن»و«پوشاک»،دو محصولی هستند که می‌توانند تولید«حیاء و ضدّ حیاء»کنند. ✅در منطق امام علی علیه‌السلام برای«پوشاک»،دو حیثیت بیان شده است: ۱)اجتماعی:مربوط به حاکمان است(نهج‌البلاغه،خطبه‌ی ۲۰۹) ۲)اخلاقی:(نهج‌البلاغه،حکمت ۱۰۳) ✅«بانک»،مفهوم دیگری است که ما بسیار با آن سر و کار داریم؛فلسفه‌ی«ساختمان بانک»به‌عنوان یک«ساختار اجرائی»،تولید صفتی به‌نام«بخل»است که با صفت«حرص»تلازم دارد؛لذا هیچ‌کدام از انبیاء و أئمّه علیهم‌السلام به ساخت آن نپرداخته‌اند. ✅بنابراین آن‌چیزی که باعث می‌شود صفاتی مثل سخاوت،قناعت و ...به‌عنوان«ارزش»در جامعه قابل اجراء نباشند،همین«ساختار‌های اجرائی»هستند. و الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━