eitaa logo
مدرسه ولایت
459 دنبال‌کننده
68 عکس
43 ویدیو
125 فایل
#نهج_البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۲۵ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ --------------------------------------- «...وَ نَوِّرْهُ بِالْحِكْمَةِ...» ✅قلب کانون حکمت و جایگاه تخلّق به احکام الهی است: 🟩عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام:قَالَ إِنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ قَالَ:أَنَا عِلْمُ اللَّهِ وَ أَنَا قَلْبُ اللَّهِ الْوَاعِی...(بحارالأنوار،جلد ۲۴،ص ۱۹۷) 🔺هرآنچه را که به‌عنوان تحوّل و دگرگونی می‌توان نشان داد،کانون آن أمیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه است. 🔺قلب تپنده‌ی خدای متعال که دربرگیرنده‌ی تمام علوم و مکارم است امام علی علیه‌السلام می‌باشند. ✅«حکمت»آن علم ثابت و غیرقابل تغییری است که به‌عقائد تعلّق می‌گیرد؛علم انسان به‌حقائق ثابت و پایدار عالَم را حکمت می‌گویند: 🟩قَالَ النَّبِیُّ صلّی الله علیه و آله:إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْلٌ(اصول کافی،جلد ۱،ص ۳۲) 🔺آیَةٌ مُحْکَمَةٌ(عقائد) 🔺فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ(اخلاق) 🔺سُنَّةٌ قَائِمَةٌ(احکام عملی) 🔺قوام اخلاق و احکام عملی به‌انسان است؛اگر انسان نباشد،نه اخلاقی خواهد بود نه احکام عملی.اخلاق و احکام عملی تغییرپذیراند: 🟩إِذْ قالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي ساجِدِينَ(سوره‌ی یوسف علیه‌السلام،آیه‌ی ۴) 🔺سجده‌ی تکریم که جزء احکام عملی به‌شمار می‌رود قبل از اسلام بوده و نبیّ اکرم صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله آن را نسخ فرمودند. ✅امّا قوام عقائد به‌انسان نیست؛چه انسان باشد چه نباشد عقائد موجوداند.در عقائد تحوّل و دگرگونی راه ندارد. علم انسان به حقیقت أشیاء حکمت نامیده می‌شود و حقائق أشیاء که تغییر نمی‌کنند. ✅حکمت در آیات نورانی قرآن کریم: 🟩رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ(سوره‌ی بقره،آیه‌ی ۱۲۹) 🔺حکمت نمی‌تواند از کتاب جدا باشد. 🔺حکمت برای اخلاق و احکام عملی پشتوانه است. 🟩كَما أَرْسَلْنا فِيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُوا عَلَيْكُمْ آياتِنا وَ يُزَكِّيكُمْ وَ يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ(سوره‌ی بقره،آیه‌ی ۱۵۱) 🔺کتاب بدون حکمت به‌درد نمی‌خورد(جریان سقیفه‌ی بنی‌ساعده) 🔺حکمت أخصّ از کتاب است. 🟩يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثِيراً وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ(سوره‌ی بقره،آیه‌ی ۲۶۹) 🔺حکمت خیر کثیر است. 🔺خدای متعال حکمت را به هرکسی نمی‌دهد. ✅«خیر کثیر»در روایات: 🟩عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه‌السلام یَقُولُ:وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً كَثِیراً قَالَ مَعْرِفَةُ الْإِمَامِ...(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۲۱۴،ح ۲۴) 🟩عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ:سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً كَثِیراً فَقَالَ إِنَّ الْحِكْمَةَ الْمَعْرِفَةُ وَ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ...(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۲۱۵،ح ۲۵) 🔺حکمت یعنی شناخت امام علیه‌السلام؛شناخت امام علیه‌السلام یعنی پی‌بردن به‌‌باطن و حقائق عالَم ✅در ذیل روایات،معرفت به‌ سه‌چیز تعلّق گرفته: ۱)الله ۲)الرّسول ۳)الإمام 🔺این تعدّد عددی نیست؛بلکه رتبی و مقامی‌ می‌باشد. 🔺بقیه‌ی معارف و حقائق،استقلال ذاتی ندارند و شأنی از شئون معرفة‌الإمام می‌باشند(مثل معرفت نسبت به جبرائیل علیه‌السلام که از أوّل خلقت تا الآن ثابت بوده و تغییر ناپذیر است) و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۲۶ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ -------------------------------------- «...وَ نَوِّرْهُ بِالْحِكْمَةِ...» ✅«حکمت»همان«معرفت»است و از آن‌جا که معرفت غایت خلقت می‌باشد،رسیدن به‌حکمت مقصد خلقت است. ✅در منطق روایات،معرفت به سه‌چیز تعلّق می‌گیرد: ۱)معرفة‌ الله ۲)معرفة الرّسول ۳)معرفة الإمام 🔺این تعدّد رتبی و مقامی است نه‌زمانی؛لذا این تفکیک برای توجّه به‌مقامات می‌باشد؛حال آن‌که یک‌معرفت بیشتر وجود ندارد. 🔺این معارف به‌نحو فطری در وجود همه‌ی افراد نهادینه شده است و کسی از آن مستثنیٰ نیست: 🟩...فِطْرَتَ اللَّـهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّـهِ...(سوره‌ی روم،آیه‌ی ۳۰) 🔺اضافه‌شدن فطرت به‌اسم شریف«الله»،نفی هرگونه حیثیّت می‌کند؛اسم شریف«الله»جامع تمام اوصاف و کمالات است و روشن می‌کند این معرفت باید به‌تمام اسماء،اوصاف و کمالات تعلّق بگیرد(جنس معرفت برای انسان) 🔺تبدیل و تغییر در جعل معرفت نیست و همه‌ی افراد این‌گونه خلق شده‌اند. ✅روایات ذیل این آیه‌ی شریفه: 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:فَطَرَهُمْ عَلَی التَّوْحِیدِ(بحارالأنوار،جلد ۳،ص ۲۷۷) 🔺همه‌ی فطرت‌ها بر اساس خداشناسی جعل شده‌اند. 🔺چون کسب معرفت به مجهول ذاتی محال است،بنابراین دور از حکمت خدای متعال است که امر به‌‌کسب معرفت نسبت به‌مجهول کرده باشد. 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:هِیَ الْإِسْلَامُ(بحارالأنوار،جلد ۳،ص ۲۷۸) 🔺دین یک أمر فطری است. 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:هُوَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله عَلِیٌّ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام إِلَی هَاهُنَا التَّوْحِیدُ(بحارالأنوار،جلد ۳،ص ۲۷۷) ✅جنس ولیّ بر دوگونه است: ۱)انبیاء علیهم‌السلام ۲)اوصیاء علیهم‌السلام 🔺پدر و مادر در مصداق،فرزند را به‌اشتباه می‌اندازند تا او ولیّ غیر الهی را تبعیت کند نه در مفهوم ولیّ؛هیچ‌کس در اصل پرستش خطاء نمی‌کند،لکن اشتباه در جهت این پرستش است: 🟩قال النّبی صلّی الله علیه و آله:كُلُّ مَوْلُودٍ یُولَدُ عَلَی الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ یُهَوِّدَانِهِ وَ یُنَصِّرَانِهِ وَ یُمَجِّسَانِهِ(بحارالأنوار،جلد ۵۸،ص ۱۸۷) ✅کلام شریف امام أمیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه در نهج‌البلاغه‌ی شریف ناظر به‌جایگاه مهم«قلب»در وجود انسان و چگونگی تصرّف قلب به‌وسیله‌ی قوای موجود در ذات آن: 🟩لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا اَلْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ وَ ذَلِكَ اَلْقَلْبُ وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ اَلْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلاَفِهَا...(حکمت ۱۰۸) 🔺حکمت وصف قلب است و مرزبندی بین ایمان و کفر در همین جایگاه روشن می‌شود. 🔺انسان مأمور به‌آن‌چیزی است که در وجودش جعل شده. 🔺خدای متعال نمی‌شود انسان را به‌چیزی أمر کند که در او نیست؛چون حکمت عین ذات خدای متعال است و این‌گونه أمرکردن خلاف حکمت است؛در واقع این نوع از أمر،وجوب وجود خود خدای متعال را زیرسؤال می‌برد. 🔺معرفت انسان به‌خدا‌ی متعال و اهل‌بیت علیهم‌السلام جدا از ذات او نیست و او می‌تواند با علم حضوری این مسئله را تصدیق کند. ✅معرفت با سه‌رتبه در آیات و روایات مطرح شده است: ۱)معرفت عمومی:اقلّ معرفت است و همه‌ی افراد موظّف بر اقرار به‌آن می‌باشند(مثلا معتقد باشند صرف اطاعت از این امام واجب است): 🟩...عارفا بحقّکم...(جامعه‌ی کبیره) 🔺این معرفت فقط ناظر به‌بُعد تشریعی است. 🔺اقلّ شناخت که مرز بین شیعه و غیر آن را روشن می‌سازد. ۲)معرفت خواص:علاوه بر شناخت تشریعی،شناخت تکوینی هم موجود است؛اینکه امام معصوم علیه‌السلام را واسطه‌ی فیض تشریعی و تکوینی بدانیم. الف)وسائط فیض تکوینی: 🟩...و بکم ینزّل الغیث و بکم یمسک السّماء أن تقع علی الأرض الّا بإذنه...(زیارت جامعه‌ی کبیره) 🟩خَلَقَ السَّماواتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها...(سوره‌ی لقمان،آیه‌ی ۱۰) 🟩...وَ بِنَا یَنْشُرُ الرَّحْمَةَ وَ یُخْرِجُ بَرَكَاتِ الْأَرْضِ...(بحارالأنوار،جلد ۲۳،ص ۵) 🟩...وَ بِنَا یُسْتَجَابُ الدُّعَاءُ وَ یُدْفَعُ الْبَلَاءُ...(بحارالأنوار،جلد ۲۷،ص ۱۹۷) 🟩...وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّـهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ...(سوره‌ی حج،آیه‌ی ۳۹) ب)وسائط فیض تشریعی: 🟩قال الإمام الباقر علیه‌السلام:بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ...(بحارالأنوار،جلد ۲۳،ص ۱۰۱) 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:...نَحْنُ وُلَاةُ أَمْرِ اللَّهِ وَ خَزَنَةُ عِلْمِ اللَّهِ وَ عَیْبَةُ وَحْیِ اللَّهِ...(بحارالأنوار،جلد ۲۶،ص ۲۴۷) ادامه دارد...👇
۳)معرفت خاص الخاص:در اینجا دیگر بحث تشریع مطرح نیست و حضرات دیگر به‌عنوان وسائط فیض دیده نمی‌شوند؛بلکه اهل‌بیت علیهم‌السلام«أسماء الحسنی»می‌باشند؛یعنی خود خدای متعال در این موضع ظاهر است: 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:نَحْنُ وَ اللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَی الَّذِی لَا یَقْبَلُ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا قَالَ فَادْعُوهُ بِهَا(بحارالأنوار،جلد ۹۱،ص ۶) 🟩...و بأسمائک الّتی ملأت ارکان کلّ شیء...(دعای کمیل) 🟩وَ أَرْسَلْنَا الرِّياحَ لَواقِحَ فَأَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَسْقَيْناكُمُوهُ وَ ما أَنْتُمْ لَهُ بِخازِنِينَ(سوره‌ی حجر،آیه‌ی ۲۲) 🔺اسم شریف«مرسِل»،ابرها را می‌فرستد. 🔺اسم شریف«محیی»زنده می‌کند. و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
ترجمه‌ی روایت: پس ابن مقفّع گفت: این خلق را می‌بینید - و با دستش به سوی محل طواف اشاره نمود - از ایشان یک نفر نیست که من نام انسانیت را از برای او ثابت گردانم مگر آن شیخ که نشسته است یعنی جعفر بن محمد، اما بقیه، فرومایگان و چهار پایانند. ابن ابی العوجاء گفت: چگونه این نام را از برای آن شیخ ثابت می‌گردانی و از برای این گروه ثابت نمی دانی؟ گفت: زیرا من در نزد او چیزی چند دیده‌ام که آن را در نزد ایشان ندیده ام. ابن ابی العوجاء گفت: ناچار باید که آنچه را در شأن او گفتی از او امتحان کنیم تا معلوم شود. ابن مقفّع گفت: چنین مکن! زیرا که من می‌ترسم که آنچه را در دست داری بر تو فاسد گرداند. ابن ابی العوجاء گفت: اعتقاد تو این نیست و لیکن می‌ترسی که اعتقاد تو در قرار دادن او را در محلی که وصف کردی در نزد من سست گردد. ابن مقفّع گفت: حال که در باره من این توهم نمودی برخیز و به نزدش برو و آنچه میتوانی خود را از لغزش محافظت کن و عنان خویش را به سوی مدارا و سهل انگاری میل مده بلکه آن را محکم نگاه دار که به محض اندک سهل انگاری تو را به بندی مبتلی می‌کند که از آن خلاصی نداشته باشی. و برای آنچه بحث می‌کنی علامتی قرار بده که سود و زیانت مشخص باشد. راوی می‌گوید: ابن ابی العوجاء برخاست و من و ابن مقفّع ماندیم و در آنجا با هم نشستیم. چون ابن ابی العوجاء به سوی ما برگشت گفت: ای پسر مقفّع این آدمی زاده نیست! و اگر در دنیا روحانی ای باشد که چون خواهد در ظاهر صاحب جسم شود و چون خواهد در باطن روح صرف گردد همین شخص است... و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۲۷ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ ------------------------------------- «...وَ نَوِّرْهُ بِالْحِكْمَةِ...» ✅در آیات ۲۳ تا ۳۹ از سوره‌ی مبارکه‌ی إسراء و روایات شریفه،«حکمت»(معرفة‌الإمام)در کنار اخلاق و احکام عملی آمده است: 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً كَثِیراً قَالَ مَعْرِفَةُ الْإِمَامِ وَ اجْتِنَابُ الْكَبَائِرِ الَّتِی أَوْجَبَ اللَّهُ عَلَیْهَا النَّارَ(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۲۱۴) 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:...إِنَّ الْحِكْمَةَ الْمَعْرِفَةُ وَ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ...(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۵) 🟩وَ قَضى‏ رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَرِيماً(۲۳)وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي صَغِيراً(۲۴)رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِما فِي نُفُوسِكُمْ إِنْ تَكُونُوا صالِحِينَ فَإِنَّهُ كانَ لِلْأَوَّابِينَ غَفُوراً(۲۵)وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً(۲۹)ذلِكَ مِمَّا أَوْحى‏ إِلَيْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ لا تَجْعَلْ مَعَ اللَّـهِ إِلهاً آخَرَ فَتُلْقى‏ فِي جَهَنَّمَ مَلُوماً مَدْحُوراً(۳۹) 🔺این در حالی است که جنس حکمت با جنس اخلاق و احکام عملی متفاوت است! ✅این مقارنت اخلاق و احکام عملی با حکمت به‌این دلیل است که:حکمت می‌تواند در سینه‌ی فرد منافق هم قرار بگیرد؛بنابراین احکام عملی و اخلاق آمده‌اند تا بین ایمان و نفاق،مرزبندی نمایند.احکام عملی آمده‌اند تا مؤمنین را از جبهه‌ی نفاق جدا کنند: 🟩خُذِ اَلْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ فَإِنَّ اَلْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ اَلْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ اَلْمُؤْمِنِ(حکمت ۷۹) 🔺حکمت می‌تواند در سینه‌ی منافق باشد ولی نمی‌تواند آرام بگیرد. 🔺جایگاه حکمت،سینه‌ی مؤمن است. 🟩...وَ قَوْلُهُمْ شِفَاءٌ وَ فِعْلُهُمُ اَلدَّاءُ...(خطبه‌ی ۱۹۴) ✅آیات و روایاتی که به‌حکمت در سینه‌ی منافقین تصریح می‌فرمایند: 🟩كَمَثَلِ الشَّيْطانِ إِذْ قالَ لِلْإِنْسانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قالَ إِنِّي بَرِي‏ءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ(سوره‌ی حشر،آیه‌ی ۱۶) 🔺اشاره‌ به‌گستردگی نفاق 🟩...فَقَالَ ابْنُ الْمُقَفَّعِ تَرَوْنَ هَذَا الْخَلْقَ وَ أَوْمَی بِیَدِهِ إِلَی مَوْضِعِ الطَّوَافِ مَا مِنْهُمْ أَحَدٌ أُوجِبُ لَهُ اسْمَ الْإِنْسَانِیَّةِ إِلَّا ذَلِكَ الشَّیْخُ الْجَالِسُ یَعْنِی جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ علیهما السلام فَأَمَّا الْبَاقُونَ فَرَعَاعٌ وَ بَهَائِمُ فَقَالَ لَهُ ابْنُ أَبِی الْعَوْجَاءِ وَ كَیْفَ أَوْجَبْتَ هَذَا الِاسْمَ لِهَذَا الشَّیْخِ دُونَ هَؤُلَاءِ قَالَ لِأَنِّی رَأَیْتُ عِنْدَهُ مَا لَمْ أَرَ عِنْدَهُمْ فَقَالَ ابْنُ أَبِی الْعَوْجَاءِ مَا بُدٌّ مِنِ اخْتِبَارِ مَا قُلْتَ فِیهِ مِنْهُ فَقَالَ لَهُ ابْنُ الْمُقَفَّعِ لَا تَفْعَلْ فَإِنِّی أَخَافُ أَنْ یُفْسِدَ عَلَیْكَ مَا فِی یَدِكَ فَقَالَ لَیْسَ ذَا رَأْیَكَ وَ لَكِنَّكَ تَخَافُ أَنْ یَضْعُفَ رَأْیُكَ عِنْدِی فِی إِحْلَالِكَ إِیَّاهُ الْمَحَلَّ الَّذِی وَصَفْتَ فَقَالَ ابْنُ الْمُقَفَّعِ أَمَّا إِذَا تَوَهَّمْتَ عَلَیَّ هَذَا فَقُمْ إِلَیْهِ وَ تَحَفَّظْ مَا اسْتَطَعْتَ مِنَ الزَّلَلِ وَ لَا تَثْنِ عِنَانَكَ إِلَی اسْتِرْسَالٍ یُسَلِّمْكَ إِلَی عِقَالٍ وَ سِمْهُ مَا لَكَ أَوْ عَلَیْكَ قَالَ فَقَامَ ابْنُ أَبِی الْعَوْجَاءِ وَ بَقِیتُ وَ ابْنُ الْمُقَفَّعِ فَرَجَعَ إِلَیْنَا وَ قَالَ یَا ابْنَ الْمُقَفَّعِ مَا هَذَا بِبَشَرٍ وَ إِنْ كَانَ فِی الدُّنْیَا رُوحَانِیٌّ یَتَجَسَّدُ إِذَا شَاءَ ظَاهِراً وَ یَتَرَوَّحُ إِذَا شَاءَ بَاطِناً فَهُوَ هَذَا...(بحارالأنوار،جلد ۳،ص ۴۳) ادامه‌ دارد...👇
ترجمه‌ی روایت: پس ابن مقفّع گفت: این خلق را می‌بینید - و با دستش به سوی محل طواف اشاره نمود - از ایشان یک نفر نیست که من نام انسانیت را از برای او ثابت گردانم مگر آن شیخ که نشسته است یعنی جعفر بن محمد، اما بقیه، فرومایگان و چهار پایانند. ابن ابی العوجاء گفت: چگونه این نام را از برای آن شیخ ثابت می‌گردانی و از برای این گروه ثابت نمی دانی؟ گفت: زیرا من در نزد او چیزی چند دیده‌ام که آن را در نزد ایشان ندیده ام. ابن ابی العوجاء گفت: ناچار باید که آنچه را در شأن او گفتی از او امتحان کنیم تا معلوم شود. ابن مقفّع گفت: چنین مکن! زیرا که من می‌ترسم که آنچه را در دست داری بر تو فاسد گرداند. ابن ابی العوجاء گفت: اعتقاد تو این نیست و لیکن می‌ترسی که اعتقاد تو در قرار دادن او را در محلی که وصف کردی در نزد من سست گردد. ابن مقفّع گفت: حال که در باره من این توهم نمودی برخیز و به نزدش برو و آنچه میتوانی خود را از لغزش محافظت کن و عنان خویش را به سوی مدارا و سهل انگاری میل مده بلکه آن را محکم نگاه دار که به محض اندک سهل انگاری تو را به بندی مبتلی می‌کند که از آن خلاصی نداشته باشی. و برای آنچه بحث می‌کنی علامتی قرار بده که سود و زیانت مشخص باشد. راوی می‌گوید: ابن ابی العوجاء برخاست و من و ابن مقفّع ماندیم و در آنجا با هم نشستیم. چون ابن ابی العوجاء به سوی ما برگشت گفت: ای پسر مقفّع این آدمی زاده نیست! و اگر در دنیا روحانی ای باشد که چون خواهد در ظاهر صاحب جسم شود و چون خواهد در باطن روح صرف گردد همین شخص است... و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۲۸ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ ---------------------------------------- «...وَ نَوِّرْهُ بِالْحِكْمَةِ...» ✅در یک تقسیم‌بندی کلّی،«حکمت»را می‌توان بر دوقسم تقسیم نمود: ۱)نظری(اعتقادات_معارف_حقائق) ، (حکمت وعائی) ۲)عملی(فقه) ، (حکمت رعائی) 🔺ممکن است کسی حکمت وعائی داشته باشد ولی مؤمن نباشد. ✅خدای متعال حکمت را در حوزه رفتار نیز به جریان می‌اندازد تا روشن شود حکمت نظر باید به‌حکمت عمل تبدیل شود: 🟩قال النّبی صلّی الله علیه و آله:إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ(بحارالأنوار،جلد ۶۸،ص ۳۸۳) ✅برای تبدیل‌شدن حکمت وعائی به حکمت رعائی،«شهوت قلب»مانع است: 🟩قال الإمام أمیرالمؤمنین علیه‌السلام:حرام علي كل قلب مغلول بالشهوة أن ينتفع بالحكمة(غررالحکم،حدیث ۴۹۰۲) 🔺شهوت قلب مانع تبدیل حکمت نظری به عملی است. 🔺حوزه‌ی نظر شهوت ندارد؛این قلب است که دارای شهوت می‌باشد. ✅مصادیق و انواع شهوات: ۱_شهوت طعام: 🟩...لاَ تَجْتَمِعُ عَزِيمَةٌ وَ وَلِيمَةٌ...(خطبه‌ی ۲۴۱) 🔺شهوت شکم عمومیّت آن گسترده‌تر است. 🔺«عزیمة»یعنی هر تصمیمی که برای محقّق‌شدن تکامل اخلاقی است. 🔺غذای رنگارنگ مانع از ظهور حکمت عملی است. 🟩قَالَ النَّبِیُّ صلی اللّٰه علیه و آله:إِیَّاكُمْ وَ الْبِطْنَةَ فَإِنَّهَا مَفْسَدَةٌ لِلْبَدَنِ وَ مَوْرَثَةٌ لِلسَّقَمِ وَ مَكْسَلَةٌ عَنِ الْعِبَادَةِ(بحارالأنوار،جلد ۵۹،ص ۲۶۶) 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی یُبْغِضُ كَثْرَةَ الْأَكْلِ(بحارالأنوار،جلد ۶۳،ص ۳۳۵) 🔺نهایت بغض خدای متعال در خوردن زیاد نهفته است. 🟩قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله:بِئْسَ الْعَوْنُ عَلَی الدِّینِ قَلْبٌ نَخِیبٌ وَ بَطْنٌ رَغِیبٌ وَ نَعْظٌ شَدِیدٌ(بحارالأنوار،جلد ۶۳،ص ۳۳۵) ۲_شهوت جنسی: 🟩زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ...(سوره‌ی آل عمران،آیه‌ی ۱۴) 🔺جذّابیّت شهوت جنسی بیش از بقیّه‌ی شهوات است. 🟩قال النّبی صلّی الله علیه و آله:...إِیَّاكُمْ وَ النَّظْرَةَ فَإِنَّهَا تَزْرَعُ فِی الْقُلُوبِ الشَّهْوَةَ...(بحارالأنوار،جلد ۱۴،ص ۳۰۶) 🔺نهی از مقدّمات زنا که همان نگاه‌کردن است. ۳_شهوت خواب: 🟩...مَا أَنْقَضَ اَلنَّوْمَ لِعَزَائِمِ اَلْيَوْمِ...(خطبه‌ی ۲۴۱) 🟩قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله:أَوَّلُ مَا عُصِیَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی [بِهِ] لَسِتُّ خِصَالٍ حُبُّ الدُّنْیَا وَ حُبُّ الرِّئَاسَةِ وَ حُبُّ الطَّعَامِ وَ حُبُّ النِّسَاءِ وَ حُبُّ النَّوْمِ وَ حُبُّ الرَّاحَةِ(بحارالأنوار،جلد ۶۳،ص ۳۱۳) 🟩قال النّبی صلّی الله علیه و آله:إِیَّاكَ وَ كَثْرَةَ النَّوْمِ بِاللَّیْلِ فَإِنَّ كَثْرَةَ النَّوْمِ تَدَعُ الرَّجُلَ فَقِیراً یَوْمَ الْقِیَامَةِ(بحارالأنوار،جلد ۷۳،ص ۱۷۹) 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:كَثْرَةُ النَّوْمِ مَذْهَبَةٌ لِلدِّینِ وَ الدُّنْیَا(بحارالأنوار،جلد ۷۳،ص ۱۸۳) ۴_شهوت کلام: 🟩قال الإمام أمیرالمؤمنین علیه‌السلام:...وَ إِیَّاكُمْ وَ كَثْرَةَ الْكَلَامِ فَإِنَّهُ فَشَلٌ...(بحارالأنوار،جلد ۳۲،ص ۱۷۴) 🔺کثرت کلام یعنی بیش از مقصود عقلاء سخن‌گفتن 🟩قال رسول الله صلی الله علیه و آله:لَا تُكْثِرُوا الْكَلَامَ بِغَیْرِ ذِكْرِ اللَّهِ فَإِنَّ كَثْرَةَ الْكَلَامِ بِغَیْرِ ذِكْرِ اللَّهِ تَقْسُو الْقَلْبَ إِنَّ أَبْعَدَ النَّاسِ مِنَ اللَّهِ الْقَلْبُ الْقَاسِی(بحارالأنوار،جلد ۶۸،ص ۲۸۱) 🔺حقیقت انسان،همان قلب اوست. ۵_شهوت لباس: 🟩قال النّبی صلّی الله علیه و آله:...و یَغْلِبُونَهَا مَعَ مَا رَكِبَ فِیهِمْ مِنْ شَهْوَةِ الْفُحُولَةِ وَ حُبِّ اللِّبَاسِ...(بحارالأنوار،جلد ۱۱،ص ۱۳۷) ۶_شهوت ریاست: 🟩قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله:أَوَّلُ مَا عُصِیَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی [بِهِ] لَسِتُّ خِصَالٍ حُبُّ الدُّنْیَا وَ حُبُّ الرِّئَاسَةِ...(بحارالأنوار،جلد ۶۳،ص ۳۱۳) 🔺سرّ اینکه حضرت در ابتدای نامه موضوع تقوا را مطرح فرمود،یعنی تقوا مقدّمه‌ی حکمت است. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━