«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۶
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
-------------------------------------------
«...سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...»
✅بین ضریب هوشی و عقلانیّت فرق است؛ضریب هوشی توقّف در مرحلهی ذهن دارد؛در حالی که عقلانیت فراتر از آن میباشد.
✅همهی موضوعات در دستگاه وحی باید از دو منظر دیده شوند:
۱)مبانی نرمافزاری
الف)نظام مفاهیم ارزشی
ب)ساختارهای اجرائی
۲)مجاری سختافزاری
✅در بخش نظام مفاهیم ارزشی،باید موضوع«گردشگری»را حول محور دو موضوع در نظر گرفت:
۱)عبرت
۲)زیارت
🔺اگر در بحث گردشگری این دو موضوع لحاظ نشوند،گردشگریای که مدّنظر دستگاه وحی میباشد،هرگز اتّفاق نخواهد افتاد.
✅«عبرت»را در ضمن روایات میتوان به دو شکل بررسی کرد:
۱)حیات
۲)مرگ
✅عبرتپذیری در حوزهی حیات:
🟩قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّـهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(۲۰)يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَرْحَمُ مَنْ يَشاءُ وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ(۲۱)وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّـهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ(۲۲)وَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآياتِ اللَّـهِ وَ لِقائِهِ أُولئِكَ يَئِسُوا مِنْ رَحْمَتِي وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ(۲۳)(سورهی عنکبوت)
🟩وَ اللَّـهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّياحَ فَتُثِيرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلى بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذلِكَ النُّشُورُ(سورهی فاطر،آیهی ۹)
✅عبرتپذیری در حوزهی مرگ:
🟩...فَاعْتَبِرُوا بِنُزُولِكُمْ مَنَازِلَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ اِنْقِطَاعِكُمْ عَنْ أَوْصَلِ إِخْوَانِكُمْ(خطبهی ۱۱۷)
🟩...وَ اِعْتَبِرُوا بِمَا قَدْ رَأَيْتُمْ مِنْ مَصَارِعِ اَلْقُرُونِ قَبْلَكُمْ قَدْ تَزَايَلَتْ أَوْصَالُهُمْ وَ زَالَتْ أَبْصَارُهُمْ وَ أَسْمَاعُهُمْ وَ ذَهَبَ شَرَفُهُمْ وَ عِزُّهُمْ وَ اِنْقَطَعَ سُرُورُهُمْ وَ نَعِيمُهُمْ فَبُدِّلُوا بِقُرْبِ اَلْأَوْلاَدِ فَقْدَهَا وَ بِصُحْبَةِ اَلْأَزْوَاجِ مُفَارَقَتَهَا...(خطبهی ۱۶۱)
🟩وَ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلاً يَضْحَكُ فَقَالَ كَأَنَّ اَلْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ وَ كَأَنَّ اَلْحَقَّ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا وَجَبَ وَ كَأَنَّ اَلَّذِي نَرَى مِنَ اَلْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ وَ نَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ كَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ ثُمَّ قَدْ نَسِينَا كُلَّ وَاعِظٍ وَ وَاعِظَةٍ وَ رُمِينَا بِكُلِّ فَادِحٍ وَ جَائِحَةٍ(حکمت ۱۲۲)
🟩...فَاعْتَبِرُوا بِمَا أَصَابَ اَلْأُمَمَ اَلْمُسْتَكْبِرِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنْ بَأْسِ اَللَّهِ وَ صَوْلاَتِهِ وَ وَقَائِعِهِ وَ مَثُلاَتِهِ وَ اِتَّعِظُوا بِمَثَاوِي خُدُودِهِمْ وَ مَصَارِعِ جُنُوبِهِمْ...(خطبهی ۱۹۲)
🔺بیشترین عبرتپذیری در موضوع موت اتّفاق میافتد.
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۶.pdf
318.6K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
📚#و_سرْ_فی_دیارهم_و_آثارهم...
⭕️حقیقت #گردشگری از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری گردشگری و ساختارهای اجرائی آن و همچنین مجاری سختافزاری گردشگری ، #عبرت و #زیارت در موضوع گردشگری
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
🌸 هدیه یک انگشتر منسوب به عثمان بن سعید (ره) نائب اول امام زمان عجل الله فرجه الشریف توسط شهید سید حسن نصرالله به رهبر معظم انقلاب اسلامی
🔸 در انتهای نامه نوشته است:
اگر میتوانستم حتما روحم و عمرم را با رضایت و شُکر تقدیم به سید و مولایم حضرت امام خامنهای مینمودم. روحم فدای او باد و خدا عمر شریفش را طولانی کند.
انگشتر سفیر امام علیه السلام را به نائب امام علیهالسلام در این عصر تقدیم میکنم.
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۷
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۷/۲۴
-------------------------------------------
«...سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...»
✅«گردشگری»باید در بردارندهی دو مسئله باشد:
۱)عبرت
۲)زیارت
🔺قِوام گردشگری به زیارت است.
✅«زیارت»از دو جهت دیده شده:
الف)زیارت خانهی خدای متعال
ب)زیارت مشاهد مشرّفه
✅«زیارت خانهی خداوند متعال»:
🟩...وَ حَجُّ اَلْبَيْتِ وَ اِعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا يَنْفِيَانِ اَلْفَقْرَ وَ يَرْحَضَانِ اَلذَّنْبَ...(خطبهی ۱۱۰)
🟩...اَللَّهَ اَللَّهَ فِي بَيْتِ رَبِّكُمْ...(نامهی ۴۷)
🟩...ثُمَّ أَمَرَ آدَمَ عليهالسلام وَ وَلَدَهُ أَنْ يَثْنُوا أَعْطَافَهُمْ نَحْوَهُ فَصَارَ مَثَابَةً لِمُنْتَجَعِ أَسْفَارِهِم...(خطبهی ۱۹۲)
🔺منتجع بهمعنای جایگاه سود است.
🔺حضرت مولانا الإمام علی علیهالسلام موضوع خلق پول که امری مادّی است را بیان میفرمایند.
✅«زیارت مشاهد مشرّفه»:
🟩قال الإمام الصّادق علیهالسلام:...فَمَا لِمَنْ زَارَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ يَخُوضُ فِي اَلرَّحْمَةِ وَ يَسْتَوْجِبُ اَلرِّضَا وَ يُصْرَفُ عَنْهُ اَلسُّوءُ وَ يُدَرُّ عَلَيْهِ اَلرِّزْقُ وَ شَيَّعَهُ اَلْمَلاَئِكَةُ وَ يُلْبَسُ نُوراً تَعْرِفُهُ بِهِ اَلْحَفَظَةُ فَلاَ يَمُرُّ بِأَحَدٍ مِنَ اَلْحَفَظَةِ إِلاَّ دَعَا لَهُ(بحارالأنوار،جلد ۹۶،ص ۹،ح ۲۸)
🟩قال الإمام الصّادق علیهالسلام:مَا لِمَنْ زَارَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ كَمَنْ زَارَ اَللَّهَ فِي عَرْشِهِ...(بحارالأنوار،جلد ۹۷،ص ۱۱۹)
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ جلسهی ۴۷.pdf
448.6K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
📚#و_سرْ_فی_دیارهم_و_آثارهم...
⭕️حقیقت #گردشگری از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری گردشگری و ساختارهای اجرائی آن و همچنین مجاری سختافزاری گردشگری ، #عبرت و #زیارت در موضوع گردشگری
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۷/۲۴
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامه ۳۱ ج ۴۸.mp3
21.66M
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
🟢 #نامه_۳۱_نهج_البلاغه_ج_۴۸
📚 #و_سر_فی_دیارهم...
⭕️ حقیقت #گردشگری از نظر وحی، نمونه ای از انقطاع معصوم علیه السلام و ادراک غربت و تقطّع اسباب
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۸
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
-------------------------------------------
«...سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...»
✅«فقد الأحبّة»در کلام شریف امام أمیرالمؤمنین سلاماللهعلیه بهمعنای تنهائی نیست؛بلکه به معنای«بیگانهبودن و عدم ارتباط»است.
✅برای اینکه بهتر متوجّه شویم که موضوع گردشگری میخواهد ما را به کجا برساند،به این دعای شریف دقّت کنیم:
🟩ثُمَّ تَمُدُّ یَدَکَ وَ تَدْعُو فَتَقُولُ- إِلَهِی کَیْفَ أَصْدُرُ عَنْ بَابِکَ بِخَیْبَةٍ مِنْکَ وَ قَدْ قَصَدْتُهُ عَلَی ثِقَةٍ بِکَ إِلَهِی کَیْفَ تُؤْیِسُنِی مِنْ عَطَائِکَ وَ قَدْ أَمَرْتَنِی بِدُعَائِکَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْحَمْنِی إِذَا اشْتَدَّ الْأَنِینُ وَ حُظِرَ عَلَیَّ الْعَمَلُ وَ انْقَطَعَ مِنِّی الْأَمَلُ وَ أُفْضِیتُ إِلَی الْمَنُونِ وَ بَکَتْ عَلَیَّ الْعُیُونُ وَ وَدَّعَنِی الْأَهْلُ وَ الْأَحْبَابُ وَ حُثِیَ عَلَیَّ التُّرَابُ وَ نُسِیَ اسْمِی وَ بَلِیَ جِسْمِی وَ انْطَمَسَ ذِکْرِی وَ هُجِرَ قَبْرِی فَلَمْ یَزُرْنِی زَائِرٌ وَ لَمْ یَذْکُرْنِی ذَاکِرٌ وَ ظَهَرَتْ مِنِّی الْمَآثِمُ وَ اسْتَوْلَتْ عَلَیَّ الْمَظَالِمُ وَ طَالَتْ شِکَایَةُ الْخُصُومِ وَ اتَّصَلَتْ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَرْضِ خُصُومِی عَنِّی بِفَضْلِکَ وَ إِحْسَانِکَ وَ جُدْ عَلَیَّ بِعَفْوِکَ وَ رِضْوَانِکَ إِلَهِی ذَهَبَتْ أَیَّامُ لَذَّاتِی وَ بَقِیَتْ مَآثِمِی وَ تَبِعَاتِی وَ قَدْ أَتَیْتُکَ مُنِیباً تَائِباً فَلَا تَرُدَّنِی مَحْرُوماً وَ لَا خَائِباً اللَّهُمَّ آمِنْ رَوْعَتِی وَ اغْفِرْ زَلَّتِی وَ تُبْ عَلَیَ إِنَّکَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ(بحارالأنوار،جلد ۸۴،ص ۲۸۶،باب ۱۲،حدیث ۷۸)
ترجمهی دعاء:
☑️سپس دستت را دراز میکنی و این دعا را میخوانی: خدای من، چگونه از درگاهت با نا امیدی بازگردم با اینکه از روی اطمینان به تو روی آوردم؟ خدایا، چگونه از عطای خود مأیوسم کنی با اینکه تو خود مرا به دعا کردن دستور دادی؟ بر محمّد و آل محمّد درود فرست و بر من آنگاه که نالهام سخت شد و کاری از دستم ساخته نیست و آرزویم بریده شده و به حال مرگ درافتادهام و چشمها بر من بگریند و خاندان و دوستانم با من خداحافظی کنند و خاک روی من بریزند و نامم فراموش شود و تنم پوسیده شود و مرا از یاد ببرند و گورم را ترک کنند و دیگر کسی به دیدنم نیاید و کسی یادم نکند و گناهان من آشکار گردد و مظلمهها بر من مستولی گردد و شکایت طرفهای دعوا طولانی گردد و نفرین مظلومان در آن هنگام بدان متصل و پیوسته گردد، بر من رحم کن. خدایا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و طرفهای دعوا را از من به فضل و احسانت راضی کن و بر من به گذشت و خشنودیت ببخش.
خدای من، روزهای خوشی و لذتم گذشت و گناهان و مسئولیتم به جا ماند و اکنون به درگاهت رجوع کنان و توبه کنان آمده ام. پس مرا محروم و نومید باز مگردان. خدایا به هراسم آرامش ده و لغزشم را بیامرز و توبهام را بپذیر که تویی توبه پذیر مهربان.
🔺قصد خداوند را داشتن با اعتماد به او حاصل میشود.
🔺ناامیدی برای کسی است که انقطاع ندارد.
🔺دعاء(صلوات)برای نبیّ مکرم صلیاللهعلیهوآله همان انقطاع اسباب است؛چرا که لطف الهی از مجرای نبی مکرّم جاری میشود.
🔺عبارت«وَدَّعَنِی الْأَهْلُ وَ الْأَحْبَابُ»همان«اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ»است.
🔺مآثم اشاره به آثار لذّات دارد.
✅با توجّه به مطالبی که سابقا عرض شد،میتوان دریافت که نگاه دستگاه أهل بیت علیهمالسلام به مسئلهی گردشگری،یک نگاه بسیار جامع و دقیقی است که موضوعات مهمّی را در بر دارد و چه مقصد مطلوبِ عظیمی را میتواند رقم بزند.
و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۴۸.pdf
196.5K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
📚#و_اعرض_علیه_اخبار_الماضین...
⭕️حقیقت #گردشگری از نظر وحی ، نمونهای از انقطاع معصوم علیهالسلام و ادراک غربت و تقطّع اسباب
🗓سهشنبه ، ۱۴۰۳/۰۸/۰۱
💔#غزه🖤
👇👇👇👇👇👇
┏━🍃🌺🍃━━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت