eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
الهی! هم‌نشین از هم‌نشین، رنگ می‌گیرد. خوشا آن که با تو هم‌نشین است! «صبغة الله و من احسن من الله صبغة» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔆 "عَنِ اللّهِ جَلّ وَ عزَّ أنَّهُ قالَ: كُلُّ أمرٍ ذى بالٍ لَا يُذكَر فيهِ بِسمِ اللّهِ فَهُوَ أَبْتَرُ" (از خداوند عزيز و جليل نقل كرده است كه فرمود: هر كار ارزشمندى كه در آن بسم اللّه‏ ذكر نشود ناقص است. (بحارالأنوار، ج ۷۶) ✅ هر کاری که ابتدای اسمی نداشته باشد و بسم الله الرحمن الرحیم گفته نشود ابتر است. ✅ ابتر بودن به این معناست که آن چیز یا کار دیگر آدم نمی سازد و شیطان می سازد ⬅️ یعنی اگر می خواهیم آدم شویم کار باید توحیداً انجام شود. ✅ لذا دیدنی ها و شنیدنی ها و خوردنی ها همه باید از ناحیه فرمان خداوند، از ناحیه پیغمبر اکرم، از آن کوثر باید رد شود. ⬅️ اگر واردات ما از این ناحیه رد شد آدم می سازد.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهلم🔰 🔹برخی از عرفا همین جا خلع بدن می‌کنند. می‌بینند بدنشان آنجا افتاده است اما خودش این جاست؛ و می توانند بفهمند، بدن غیر از روح و جان است. ✅ به اندازه قدرتی که دارند چیزهایی را می‌بینند و می فهمند. ❓خلع بدن عمومی چه زمانی صورت می گیرد؟ 1⃣مرگ 2⃣قیامت 🔹مرگ مرحله اوّل و قیامتِ صغری است؛ 🔹قیامت کبری، اوضاع به هم می‌ریزد و تمامِ نسبت‌های ظاهری دنیوی که احساس می‌کردیم خیلی مهم است، تغییر می‌کند. "فلا أنساب بینهم" اصلاً مثل اینکه این‌ها همه بی‌خود بود. ❌(نکته: ما نمی‌گوییم این ها بی‌خود است ولی در مرحله قیامت دیگر به کار نمی‌آید.) نسبت هایی که احساس می کنیم مثل: ◀️من ◀️ مادرم ◀️پدرم ◀️فرزندم ◀️همسرم این ها همه به هم می ریزد. 🔸 در دنیا خیلی جدّی است و تمام زندگی و تعاملات دنیویِ ما با این هاست. ✔️ البته آنجا کسانی می‌توانند با هم باشند که زوج حقیقی بشوند. آن هایی که زندگی را براساس ایمان چیده‌اند، آنجا هم با هم می‌توانند باشند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 دل‌مشغولی عارف ابن سینا می‌گوید العارف لا یعنیه التجسس والتحسس؛ عارف به دنبال جستجو و خبر گیری از دیگران نیست چون فقط مشغول خداست. 🗂 جلسه ۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 جایگاه بانوان 🔷 زینب کبری (سلام‌اللّه‌ علیها) توانست به همه‌ی تاریخ و همه‌ی جهان ظرفیّت روحی و عقلی عظیمِ جنس زن را نشان بدهد. 🔷زینب کبری (سلام‌اللّه‌ علیها) دو نکته را نشان داد: 1⃣ اول اینکه زن می‌تواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل؛ ♦️صبر در برابر شهادتها ♦️صبر در برابر اهانتها ♦️صبر در برابر مسئولیّت سنگین جمع‌آوری فرزندان یتیم و زنهای داغدار ♦️صبر در مسئله‌ی پرستاری از حضرت سجّاد (سلام‌اللّه علیه) 2⃣ دوم اینکه زن می‌تواند قلّه‌ی بلندی باشد از خردمندی و تدبیر ▫️ راه انداختن جهاد تبیین و جهاد روایت: زینب کبری کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند که منتهی شد به ساقط شدن حکومت اموی. ۱۴۰۰/۹/۲۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
# ابعاد اجتماعی اسلام 🔰قسمت هفتاد و دوم🔰 اسلام حريتى به بشر داده كه قابل قياس با حريت تمدن عصر حاضر نيست و آن آزادى از هر قيد و بند، جز عبوديت براى خداى سبحان است و اين هر چند در یک كلمه" حريت" خلاصه مى‏ شود ولى معنايى وسيع دارد که ✔️ آيا اسلام بشر را آزاد كرده و تمدن غرب بشر را اسير هوا و هوسها نموده و يا به عكس است⁉️ ✔️آيا آزادى واقعى آن است كه اسلام آورده، يا بى بند و بارى است كه تمدن حاضر آورده⁉️ 🔺پس احكام اسلام هر چند كه حكم است و حكم، محدوديت است، ولى در حقيقت تمرين آزاد شدن از قيود ننگين حيوانی است🔻 گویا اسلام بشر را در بهره‏ گيرى از رزق طيب، مزاياى زندگى و مباحات، آزاد گذاشته، اما اين شرط را هم كرده كه در همان طيبات افراط و يا تفريط نكنند و فرموده: ☘ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ ...☘ عجیب آن است كه بعضى مفسرين خواسته‏ اند اثبات كنند كه در اسلام، عقيده آزاد است، و استدلال كرده‏ اند به آيه شريفه: ☘لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ☘ در حالیکه توحيد اساس تمامى احكام اسلام است؛ چطور ممكن است كه: 🔹اسلام آزادى در عقيده را تشريع كرده باشد؟ و اگر آيه بالا بخواهد چنين چيزى را تشريع كند آيا تناقض صريح نخواهد بود؟ 🔸قطعا تناقض است و آزادى در عقيده در اسلام مثل اين است كه دنياى متمدن امروز قوانين تشريع بكند و آن گاه در آخر اين يك قانون را هم اضافه كند كه: 🌀 مردم در عمل به اين قوانين آزادند.🌀 📚 ترجمه الميزان، ج‏4، ص: 184 # علامه طباطبایی # تفسیر المیزان https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▫️ قسمت یازدهم سومین مورد از آثار اجتماعی ایمان، مساله کنترل اجتماعی است که یکی از مباحث مهم جامعه شناسی می‌باشد. ❓جامعه شناسان در این اندیشه هستند که چگونه می‌توان همه افراد را ملزم به رعایت اصول و ضوابط جامعه کرد تا جامعه استوار بماند؟ ▪️آنها برای این منظور چند راهکار عنوان می‌کنند، یکی از آنها، قرار دادن کیفر و پاداش، در قبال اعمال مختلف است. ▪️ در قواعد اسلام نیز، نظام کیفر و جزای مخصوصی وضع شده است مانند قانون قصاص، دیه، حد و...که اجرای صحیح این مجازات‌ها، بازدارندگی عمومی در جامعه ایجاد می‌کند. ▪️اما روش دیگری که بسیاری از جامعه شناسان برای کنترل اجتماعی مطرح می‌کنند، فرهنگ‌سازی است. به این صورت که حسن و قبح افعال، در فرهنگ عمومی جامعه نهادینه شود و اگر کسی خواست برخلاف این فرهنگ عمومی، رفتار کند با فشار اجتماعی از طرف جامعه مواجه شود که او را از انجام آن کار خلاف باز دارد. 🔹️ حال می‌گوییم در جامعه اسلامی، ایمان می‌تواند همین کارکرد اجتماعی را داشته باشد. ایمان لوازمی دارد؛ از جمله مجموعه ای از اعتقادات مانند: 🔹 اعتقاد به معاد 🔸اعتقاد به اینکه همه در پیشگاه خداوند مسئول هستند 🔹 و... ◻️ و این اعتقادات براساس منطق تقوا، افراد را از ارتکاب اعمال خلاف بازمی‌دارد و اگر ایمان به شکل اجتماعی در جامعه بروز پیدا کند، این ‌کنترل درونی فردی تبدیل می‌شود به کنترل اجتماعی، بدون نیاز به فشار اجتماعی از خارج. 🔺 هر قدر ایمان در جامعه قوی‌تر گردد، این کنترل اجتماعی پررنگ تر می‌شود. ادامه در پست بعد👇
🔹️از همین رو در روایات آمده است که در زمان ظهور حضرت مهدی(عج)، امنیت در عالی‌ترین حد خود در جهان برقرار می‌گردد. 🔺 چون بروز ایمان در جامعه به عالی‌ترین درجات خود می‌رسد. 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مولفه دوم حقیقت نماز: 🔰 به محضر حق بار یافتن ▫️قسمت اول منظور از «در محضر بودن»، احساسِ در برِ حق قرار گرفتن و مواجهه وجودی با او داشتن است. این را می‌گویند به پیش‌گاه حق باریافتن. 🌱 اگر انسان در ابتدای راه، فکر در محضر حق بودن را داشته باشد، اشکال ندارد؛ ولی به تدریج باید با احساس وجودی، گرمای حضور حق را احساس کند. 🕊 احساس، از قلب برمی‌خیزد و آنچه باید رو به حق کُند، قلب است. 🗂 جلسه ۶۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت صد و چهاردهم 🔰 🔹فصل پنجم : « شمه‏‌اى از آداب وضو به حسب باطن و قلب‏» ✨امام رضا علیه السلام مى‏‌فرمايد: 🔸همانا امر شده است به وضوء 🔻تا آن كه بنده پاك باشد هنگامى كه مى‏‌ايستد مقابل خداى جبّار. 🔻و وقت مناجات نمودن با حق و براى آن كه مطيع باشد در آنچه او را امر فرموده. 🔻و پاكيزه باشد از كثافات و نجاست. 🔸با آن كه در آن است فوائد ديگر از قبيل: 🔻 بر طرف شدن كسالت 🔻 رفع شدن چرت 🔻 پاكيزه شدن دل ❇️ براى ايستادن در مقابل خداى جبّار. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
قسمت سی و هفتم در قسمت‌های قبل به اهمیت سبک زندگی اشاره شد. در این قسمت ادامه سخنان مقام معظم رهبری ارائه می‌شود: ⚫️ در انقلاب، در بخش سبک زندگی و تمدن سازی، پیشرفت ما چشمگیر نیست؛ ✖️در این زمینه، مثل بخش اول(بخش ابزاری) حركت و پیشرفت نكردیم. ❓باید آسیب‌شناسی كنیم و ببینیم چرا در این بخش پیشرفت نكردیم؟ ⏪بعد از آنكه علت‌ها را پیدا كردیم، به این بپردازیم كه چگونه می‌توانیم این آسیب‌ها را علاج كنیم. ⁉️اینها به عهده‌ی كیست؟ ✅به عهده‌ی نخبگان - نخبگان فكری، نخبگان سیاسی - به عهده‌ی شما، به عهده‌ی جوان‌ها. 🔵 اگر در محیط اجتماعی ما گفتمانی به وجود بیاید كه ناظر به رفع آسیب‌ها در این زمینه باشد، می‌توان مطمئن بود با نشاطی كه نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران دارند، با استعدادی كه وجود دارد، ما در این بخش پیشرفت‌های خوبی خواهیم كرد؛ ☑️آن وقت درخشندگی ملت ایران در دنیا و گسترش اندیشه‌ی اسلامیِ ملت ایران و انقلاب اسلامی ایران در دنیا آسان‌تر خواهد شد. ♦️🔸باید آسیب‌شناسی كنید و بعد علاج كنید.🔸♦️ ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ توحید ما به الاختصاص انسان است که می تواند معرفت پیدا کند به ذات اقدس اله و این نصیب موجودات دیگر نیست ✅ لذا همین هم هست که موجودات دیگر همه در خدمت انسان هستند و انسان در خدمت هیچ کس نیست ✅ یعنی همه موجودات زمین و آسمان و ملائک زمینی و ملائک آسمانی همه در خدمت انسان هستند 🔆 «فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ» (ص۷۳) کل ملائک آسمانی و زمینی ساجد شدند ⬅️ یعنی خاضع اند و در خدمت انسان هستند به خاطر این که انسان می تواند یک امانتی را دارا باشد. ✅ آن امانت اهمیت دارد. آن هایی هم که خاضع اند در مقابل آن امانت است. امانت هم ⬅️ عبارت از معرفت خداوند تبارک و تعالی است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و یکم🔰 🔹 در برزخ، نوعی قطع ارتباط با بدن وجود دارد ولی باز تعلّقات فی الجمله هست؛ حتی تعلّق به دنیا. ❌تعلّق به دنیا که در برزخ هست برای خودش توضیحی دارد. منظور این تعلّق نیست. ◽️یک نحوه تعلّق به این زمین و این خانه و این دوست این همسایه و این همسر و این ها هست فی الجمله و تأثیر هم دارد. 🔸 شخص مرحوم به این دنیا می‌آید، توجّه هم می‌کند، نگاه هم می‌کند، مثل یک روحی است که سرش به این طرف است نگاه می‌کند ببینید آنجا چه خبر است. ✅امام صادق که دربارۀ برزخیان می‌گویند درست مثل مرغی که می‌آید بالای دیوار می‌نشیند، به خانه نگاه می‌کند، خانه را زیر نظر دارد. ◀️ ارواح هم چنین هستند و در مرحله برزخ، این گونه مثلِ یک مرغ به خانۀ خود نگاه می‌کنند؛ یعنی تعلّقات به این شکل هست. 🔸حالا مؤمنین مثلاً به دارالسلام می‌روند، آن ها که بد هستند، می‌روند به برهوت، این ها برای خودش توضیحی دارد؛ ولی یک نوع تعلّق هست. اما روز قیامت که می شود تمامِ این تعلّقات برداشته می‌شود، مثل اینکه اصلاً هیچی وجود نداشت. "هباءً مُنبَثاً" می‌شود. ◽️یعنی این ها هیچ کدام مثل اینکه نیستند، هیچ خبری از این ها نیست، این دنیا و این اوضاع کیهانی و .... همه به هم می‌ریزد. 🔅همه ی این ها با یک صیحة، با یک فریاد، که فریادِ حضرتِ اسرافیل است و در صور می‌دمد، رخ می‌دهد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 استقامت در ایمان 🔩هنگامی که ایمان پیدا کردی، ایمانت را باید محکم و ثابت کنی. ❌تا وقتی ایمان ثابت نشود، سلوک ممکن نیست. 🔺 بعد از اینکه گفتی «رَبُّنَا اللَّهُ»، بگو «ثُمَّ اسْتَقَامُوا» و استقامت بورز. 🗂 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴 السلام علیک یا مولاتی یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره ▫️قسمت دوم 2⃣ بيان مثانى و تفسير قرآن به قرآن: معنى مثانى همان است كه امير عليه السلام فرمود: «الكتاب الله ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه على بعض» مثانى جمع مثنيه، اسم مفعول از ثنى به معنى عطف و لوى يعنى پيچيدن و برگشتن است. 🌊 مثلا رودخانه كه در بعضى از جاهاى مسيرش پيچ مى‌خورد و دور مى‌زند و برمى‌گردد، آن جاها مثانى اويند كه به سبب اين انعطاف قسمت قبل از پيچ رودخانه و قسمت بعد از پيچ آن ناظر يكديگرند. آيات قرآنى هم با هم اين‌چنين‌اند كه ناظر به يكديگرند يعنى بيان و زبان يكديگرند. 📍 اين خلاصه مضمونى از تحقيق رشيق جناب استاد روحى فداه در تفسير كبير الميزان در بيان مثانى است. ✔️به همين مبنای متين، قرآن كريم را به زبان قرآن كريم تفسير فرموده است و در آغاز تفسير به اين نكته عليا اشارتى فرمود كه خلاصه مفادش اين است: 🌅 حاشا كه قرآن نور و تبيان كل شى باشد و تبيان نفس خود نباشد. 💎 اين تفسير شهر حكمت و مدينه فاضله‌ایست كه در آن از بهترين و بلندترين مباحث انسانى و شعب دينى: 🔹 از عقلى 🔸و نقلى 🔹و عرفانى 🔸و فلسفى 🔹و حكمت متعاليه 🔸و اخلاقى 🔹و اجتماعى 🔸و اقتصادى 🔹و غيرها بحث شده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 زن در نگاه عارفان ✅قيصری در شرح فصّ محمدی از فصوص محي الدّين چنين می‌گويد: «اعلم أنّ المرأة باعتبار الحقيقة عين الرجل وباعتبار التعيّن يتميّز كلٌّ منهما عن الآخر ... » يعنی: ✔️ از نظر حقيقت بين زن و مرد امتيازی نيست. ✔️ و حقيقت زن عين حقيقت مرد است. فقط از جهت تعيّن و تشخّص از يكديگر ممتازند و چون اصل هر دو يكی است و از نظر حقيقت بين آنها تمايزی نيست، همه مقام هايی كه براي مرد متصور است نيل به آنها مقدور زن نيز می‌باشد. ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
«مَا کانَ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدُ مِنْ فَاطِمَةَ کانَتْ تَقُومُ حَتَّی تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا» عابدتر از فاطمه در دنیا نبود؛ (آن قدر عبادت کرد) که پاهای [مبارکش] ورم می کرد. مناقب آل ابی طالب، ج3، ص341. https://eitaa.com/joinchat/3838181378C8d1d2d5742
🔰 ابعاد اجتماعی ایمان ▫️ قسمت دوازدهم یکی از بهترین شیوه‌هایی که دین برای کنترل جامعه، از راه ایجاد فشار اجتماعی، طراحی کرده، مساله امر به معروف و نهی از منکر است. هر عملی که در صحنه اجتماع واقع می‌شود، چون در حریم عمومی است، به همگان مربوط است و همه موظفند نسبت به آن عکس العمل نشان دهند. اما راه سومی که دین برای کنترل اجتماعی مطرح کرده است، مساله ایمان به خداست، ایمانی که به شکل اجتماعی در جامعه بروز می‌کند؛ ✔️ زیرا اولین خاصیت ایمان، تقوای نسبت به خداست و تقوا همان مهار و کنترل درونی است. در قرآن کریم رابطه بین ایمان و تقوا، یک رابطه مستقیم و تنگاتنگ است. ☀️ خداوند در سوره مائده می‌فرماید اگر اهل ایمانید، تقوا پیشه کنید؛ یعنی ایمان به خدا باید شما را با تقوا کند. یکی از ویژگی‌های جامعه ایمانی این است که خدا را در صحنه اجتماع، حاضر و ناظر می‌بیند و مومنین، خود را در پیشگاه خدا، مسئول می‌دانند. و این همان مهار درونی است. ▪️بنابراین اگر ایمان به خدا در جامعه نهادینه شود، خود به خود تبدیل می‌شود به کنترل اجتماعی از طریق مهار درونی، نه فشار بیرونی؛ 🔺 و این هنر دین است.🔺 🎙 سلسله جلسات دهه محرم ۱۳۹۹، آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اجتماعی اسلام 🔰قسمت هفتاد و سوم🔰 🔹عقيده، اگر در ذهن انسان پيدا شود، اين حاصل شدنش عمل اختيارى انسان نيست، تا بشود فلان شخص را از فلان عقيده، منع کرد و يا در آن عقيده ديگر آزاد گذاشت. 🔸بلكه آنچه در مورد عقايد مى‏ شود تحت تكليف در آيد: ✔ لوازم عملى آن است. يعنى: 🔺 بعضى از كارها را كه با مقتضاى فلان عقيده منافات دارد منع، 🔺و بعضى ديگر را كه مطابق مقتضاى آن عقيده است تجويز كرد. ⬅️ پس آنچه" بكن" و" نكن" بر مى‏‌دارد، لوازم عملى به عقايد است، نه خود عقايد. 🔹و وقتى لوازم عملى نام برده، با مواد قانون داير در اجتماع مخالفت داشت: ✔️حتما قانون از چنان عملى جلوگيرى خواهد كرد. 🔸 پس آيه شريفه ☘لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ☘، تنها در اين مقام است كه بفهماند: 🌀 اعتقاد اكراه‏ بردار نيست🌀 نه مى تواند منظور اين باشد كه: ⛔️ اسلام كسى را مجبور به اعتقاد به معارف خود نكرده. و نه این كه: ⛔️مردم در اعتقاد آزادند. 🌀و اسلام در تشريع خود جز بر دين توحيد تكيه نكرده🌀 دين توحيدى كه اصول سه‏ گانه‏ اش توحيد، و نبوت، و معاد است، و همين اصول است كه مسلمانان و يهود و نصارا و مجوس و اهل كتاب بر آن اتحاد و اجتماع دارند، ⬅️پس حريت هم تنها در اين سه اصل است و نمى‏ تواند در غير آن باشد، زيرا گفتيم آزادى در غير اين اصول يعنى ويران كردن اصل دين، 🔸بله البته در اين ميان حريتى ديگر هست و آن حريت از جهت اظهار عقيده در هنگام بحث است. 📚 ترجمه المیزان، ج۴، ص:۱۸۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ادب حضور در پیش‌گاه قرار گرفتن، آداب ویژه‌ای دارد، از جمله، نداشتن حرکت زائد. ابوحمزه ثمالی از امام سجاد علیه‌السلام می‌پرسد، عبای شما در نماز افتاد. چطور آن را درست نکردید؟ حضرت در جواب فرمودند: «وَیْحَک، أَتَدری بَیْنَ یَدَیْ مَنْ کُنْتُ؟» وای بر تو! نمی‌دانی من در چه پیش‌گاهی بودم! ادب حضور، مانع شد امام عبای خود را درست کند. 🗂 جلسه ۶۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ خداوند تبارک و تعالی یک دارایی بالقوه در ما نهاده است. آن دارایی بالقوه ، دارایی حقیقی خداوند تبارک و تعالی است، البته همه دارایی ها حقیقی اند منتها بعضی از آن ها دارایی پوستی و بعضی ها دارایی مغزی اند ⬅️ این مغز نصیب آدمی است. ✅ آدم می تواند مغز پیدا کند و می تواند « أُولُیِ الْأَلْباب» بشود ⭕️ اما موجودات دیگر، در و دیوار عالم و زمین و آسمان نمی تواند صاحب لُب و مغز شوند. ✅ مغز حقیقت ، نصیب آدمی است. این مغز بالقوه در آدم است، اما بعداً شکوفا می شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و چهل و دوم🔰 🔹"فلولا اذا بلغت الحلقوم" جان که می خواهد در برود، آهسته آهسته انسان می‌بیند پا کرخت شده و اصلاً روح ندارد. کم کم این کرختی به دست و پا و بعد به قفسه سینه می‌رسد و بعد به حلقوم و در نهایت می‌رود. ✅ این را می گویند "اذا بلغت الحلقوم" معنی آیه می شود: هنگامی که جان به حلقوم می رسد، یعنی لحظه مرگ. بعضی ها ادامه ی آیه را اینجوری معنا کردند: 🔹"و أنتم حینئذٍ تنظرون" یعنی شما این میّت را می‌بینید. 🔹"و نحن أقرب إلیه منکم و لکن لا تُبصِرون" و ما به او نزدیکیم ولی شما نمی‌بینید. ولی بعضی ها اینجور معنا کردند: 🔹"فلولا إذا بلغت الحلقوم" هنگامی که جان به حلقوم رسید، آن لحظه تازه چشم هایتان باز می‌شود، می‌بینید یعنی قبل از آن نمی‌توانستید نظر کنید، الان می‌توانید. ✅ شاهدی که آورده‌اند این است؛ یعنی با مرگ انسان خیلی از حقایق را می‌بیند لذا در قرآن آمده که همین که لحظه مرگ می‌آید و انسان از این نشئه به در می‌رود، می‌فهمد که بدی به دردش نمی‌خورد، مایۀ عذابش هست، خوبی مایۀ نجاتش هست. لذا همان جا می‌گوید: 🔹"ربّ ارجعونی*لعلّی أعمل صالحاً" خدایا من را برگردان تا شاید عمل صالح کنم؛ ❓چرا همین لحظه مرگ؟ 🔻چون تازه چشم هایش باز شد و فهمید چه خبر است!🔺 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab