📌 #یادداشت
#تلنگر_شایعه
🚫🚫اثرات تخریبی شایعه
🔺بعضی از شایعات میتواند اثرات تخریبی زیادی داشته باشند، و یک جریان و یا جامعه را از سیر طبیعی خودش خرج کنند.
🔻نمونه تاریخی:
در جنگ احد در حالی که چیزی به پیروزی مسلمانان نمانده بود ناگهان در میان معرکه جنگ کسی فریاد زد
🔴محمد کشته شد!
این شایعه دهان به دهان به سرعت در تمام جبهه جنگ پیچید و موجب تقویت روحیه دشمن و ضعف و ناتوانی سربازان اسلام گردید، آنچه که در تاریخ آمده این است که بیشتر مسلمانان بعد از شنیدن این شایعه فرار کردند و هرچه پیامبر(ص) فریاد زد: من رسول خدا هستم و کشته نشده ام گوش ندادند.
و فقط عده ای معدود تا آخر در کنار حضرت جنگیدند.
🔴🔴شایعه ها در زمان های حساس و تاریخی اثرات تخربی زیادی خواهند داشت.
در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی که دست استکبار از ایران کوتاه شد دشمنان اسلام و انقلاب بارها از این حربه علیه ملت ایران استفاده کرده اند.
در ماهها و روزهای اخیر که کشور درگیر جنگ اقتصادی و تحریم های همه جانبه است این موضوع شدت بیشتری پیدا کرده است.
🔻شایعه گرانی و قحطی باعث سوء استفاده ی عده ای سودجو شده است که نتیجه آن احتکار و گرانی های کاذب در بازار است تا به مردم از لحاظ معیشتی فشار وارد شود و حاضر باشند برای هرچیزی بهای گزافی پرداخت کنند و یا عده ای معترض به خیابان ها بیایند و آرامش جامعه را بر هم بزنند
هرچند در این حوادث عوامل زیادی دخیل هستند.
مثل تحریم ها و یا بی تدبیری برخی مسئولین،
اما می شود این نتیجه را گرفت که
☆ بازار شایعات وقتی داغ می شود که جامعه برای دریافت اخبار به دنبال منبع موثق و صحت یک خبر نیست.
شایعه=دروغ🚫🚫
✍ص.حسینی
منبع :( قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات)
👇👇👇👇👇
🔴مدرسه انقلاب فضای مشق انقلابی.
🇮🇷 | | eitaa.com/joinchat/825360384Cc56eb25290
📢 گذری بر شایعه صیغه زنان ایرانی توسط عراقی ها
✍ در این زمینه برخی رسانههای و چهرههای شناخته شده نیز مواضعی گرفتهاند و گزارشهایی دادهاند مبنی بر اینکه چنین اخباری صحّت دارد و گاهی برخی از #زائرین یا گردشگران ایران و عراقی، در کشورهای یکدیگر با روشهایی مثل #ازدواج_موقت با یکدیگر رابطه دارند.
✍ حسن شمشادی هم که در ماجرای «#تناول_گوشت_گربه» دچار حاشیههای فراوانی شد در این باره طی یادداشتی در یک پست اینستاگرامی نوشته است:
✍ رونق گردشگری خوب است؛ اما نه به قیمت به حراج گذاشتن #ناموس_ایرانی!
او همچنین میگوید: صدای شکسته شدن خیلی چیزها میآید...
✍ این محاورات اما اعتراضاتی را هم از سوی برخی کاربران خاص فضای مجازی موجب شده است که طی آنها شاهد اعتراضات شدید به مردم عراق، کنایه انداختن به مدیریت سیاسی در شهر مشهد و غیره هستیم.
✍ صد البته حاکمان کشورها موظف هستند به نوامیس حساس باشند و جلوی مضحکه شد آبروی یک کشور را بگیرند.
این مسئله بدیهیست و جمهوری اسلامی ایران نیز درباره آن کارنامه روشنی دارد.
✍ از طرف دیگر این حقیقت مهم را نیز باید دانست که در هر کجا که چیزی به نام «تعامل انسانی» وجود داشته باشد، همانطور که منصههای زیبایی مثل مودت، احساس نوعدوستی، کمک و حتی بذل جان شکل میگیرد؛ ممکن است رفتارهایی مثل فساد مالی و روابط جنسی هم شکل بگیرد و این اصلا عجیب نیست. (اگرچه باید با آن به مقابله برخاست)
✍ معالوصف، اعتراضات افراد اشاره شده به مسئله روابط برخی زائران و گردشگران عراقی و ایرانی اما به چند دلیل معقول به نظر نمیرسند...
1⃣ چرا این اعتراضات هنگامی که مثلاً یک خبرنگار خارجی در سال 88 به ایران آمد و تصاویری از حضور در چند پارتی و ارتباط با چند دختر ایرانی را منتشر کرد شنیده نشد؟!
🔹از این دست مثالها بسیار است... و جملگی نشان میدهد که قرار است هر مستمسکی مورد بهانه قرار گیرد تا صرفا کشور عراق بعنوان یکی از اصلیترین متحدین منطقهای ایران مورد هجوم قرار گیرد و گرنه علیالظاهر از نظر برخی معترضین، ارتباط با اتباع آمریکایی و انگلیسی و هلندی و غیره مشکلی ندارد...
2⃣ برخی رسانههای در حالی به این مسئله واکنش نشان داده و اخبار مربوط به استفاده جنسی از #زنان_ایرانی را منتشر میکنند که پیش از این گزارشی پرطمطراق درباره «حق مالکیت بر بدن» برای دختران ایرانی منتشر کردهاند.
🔸در واقع این مسئله نشان میدهد که بیشتر از یک #فساد یا رفتار دون شأن، پای چیزی به نام «عراق» در میان است.
3⃣ اعتراضات به خبرهای مورد اشاره از ناحیه کسانی مطرح میشود که اشارهها و تأکیدات سفت و سختی به لزوم آزاد بودن #حجاب در مناطق آزاد و مثلا در جزیره کیش، لزوم آزادی حجاب برای گردشگران خارجی، به رسمیت شناختن #ازدواج_سفید و لزوم اختیار خارج شدن بانوان و دختران از کشور بدون اذن ولی دارند.
🔹این تناقض آشکار، مؤید حقایق بسیاری درباره « #شوآف دلسوزی برای ناموس ایرانی» در مقابل زائران و گردشگران عراقی است!
4⃣ کشور عراق در هنگام تحریمها یکی از بزرگترین متحدان اقتصادی و امنیتی ایران بوده و هست.
🔹از طرفی، روابط و عواید اقتصادی گردشگری میان ایران و عراق و بزرگترین منصه آن یعنی رخداد « #پیادهروی_اربعین »، دشمنان زیادی دارد که در سادهترین حالت؛ انتفاع فراوانی از ضربه خوردن اقتصاد دو کشور میبینند.
✍ به نظر میرسد برخی اعتراضات این روزها به یک رخداد محدود که صدر و ساقه اخبار مربوط به آن هیچ صراحتی ندارد؛ به دنبال انکسار همین انتفاع و خارج کردن دو کشور همسایه از حیطه معاهدات مطلوب بینابینی هستند و گرنه از نظر صاحبان این اعتراضها داشتن #رابطه_جنسی آزاد، هیچ اشکالی ندارد و بلکه باید حتی به رسمیت هم شناخته شود! ضمن اینکه اگر با اتباع اروپایی و آمریکایی باشد و یا بتواند زنان و دختران ایرانی را برای این کار به خارج از مرزها بفرستد؛ بهتر هم هست شاید!
منبع؛:( قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات)
👇👇👇👇
🔴مدرسه انقلاب فضای مشق انقلابی .
🇮🇷 | | eitaa.com/joinchat/825360384Cc56eb25290
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
رحیمپور ازغدی: فضاسازی اخیر از تهران هدایت و در قم اجرا شد/مخاطب بنده آیات مکارم و نوری نبودند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
🔹من احتمال قوی میدهم تمام سخنانی که بنده در مدرسه فیضیه داشتم مطالعه نشده و تمام فیلم سخنرانی را ندیدند.
🔹آنچه به عنوان پاسخ داده شد، اصلا چیزهایی نبود که ربطی به آنچه که من گفتم داشته باشد.
🔹من سوالی پرسیدم که آیا اگر کسی چهارتا حاشیه و شرح بخواند مرجع میشود؟ ولی دیدم دوستان آن را به صورت خبری نقل کردهاند، اینگونه که فلانی گفته کسی که چندتا حاشیه و شرح بخواند مرجع می شود!
🔹من راجع به اینها بحث کردم و اصلا من سوالی گفتم نه خبری! ما راجع به اینها بحث کردیم نه راجع به مراجع موجود، بعد اینکه من سؤالی مطرح کردم نه اینکه خبری، ولی متأسفانه اینگونه برداشت شده که این سخنان توهین به فلان چیز است.
🔹من اصلا معتقدم آنچه که گفتم و به آن معتقدم مبنای انقلاب اسلامی بوده و حرفهای صریح و تعابیری است که امام(ره) در سخنرانیهای مختلف و حتی در وصیتنامه خود گفته و سخنانی که امام در این باره داشته یکی دو تا نیست.
🔹امام حرفهایی را زده که من اصلا جرأت نمیکنم بگویم! امام میگوید افعیهای خوش خط و خال حوزه! چه کسی جرأت میکند این حرفها را بزند؟ خوب شد من این حرف را نزدم، وگرنه میگفتند فلانی گفته در حوزه افعی داریم.
🔹خیلی جالب است، اینها حرفهای امام است و ما جرأت نمیکنیم آنها را بگوییم! برخی از انتقادهایی که شهید بهشتی و شهید مطهری کرده را ما جرأت نمیکنیم بگوییم، ممکن است بگویند اینها توهین به حوزه، روحانیت و مراجع است.
🔹اصلا موضوع آن جلسه در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی بود، در مورد اینکه میگویند این طلبهها و آخوندها بردند و خوردند! در صورتی که شما میدانید این طلبهها همه با ۴۰۰ - ۵۰۰ هزار تومان در ماه زندگی میکنند.
🔹آنجا بحث عدالتخواهی بود، اینکه مسئولان فاسد باید مجازات شوند، دهها پلاکارد بود که هیچکدام از این پلاکاردها را هیچکس نشان نداد، یک پلاکارد که نمیدانم چه کسی بود و اصلا من هم آن را ندیدم و گفتند که قبل از جلسه شما بوده و جمع شده است، شد تمام جلسه و مابقی جلسه همه حذف شد.
🔹 سکولاریسم در حوزه را رهبری دو یا سه بار مطرح میکنند. اصلا مخاطب بنده آقایان نوری همدانی، آیت الله مکارم و اینها نبودند، کسان دیگری بودند، ولی یک عده با شیطنت خود و انتقال نادرست مطالب به آقایان طوری رفتار کردند که انگار ما به اینها داریم میگوییم.
🔹مخاطب من این آقایانی که میگویند نبودند، اصلا این آقایان در حوزههای خود به اندازه خودشان کار کردهاند، مخاطب من کسان دیگری بودند.
منبع :( قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات)
👇👇👇👇
🔴مدرسه انقلاب فضای مشق انقلابی.
🇮🇷 | | eitaa.com/joinchat/825360384Cc56eb25290
شبهه شماره:2630
🔆متن شبهه:
عهد اخوت چیست؟ چگونه خوانده می شود؟ و چه حقوق و مسئولیت هایی را به دنبال دارد؟
🔆پاسخ شبهه:
🔮 عهد و عقد اخوت، یک نوع پیمان برادری دو مسلمان با یکدیگر است که در شداید یار و کمک کار یکدیگر باشند . همدیگر را به انجام کارهای خیر سفارش کنند و برای یک دیگر دعا کنند. این کار بسیار خوب را پیامبر (صلی الله علیه و آله)در سال اوّل هجرت در مدینه بین مسلمانان ایجاد کرد تا در ضمن این که محبتشان به یکدیگر زیاد می شود, از تفرقه و جدایی که بین افراد پیش می آید, جلوگیری کند.
@madresseinqhilab
🔮عقد اخوت به اين صورت است كه دو نفر يا چند نفر مؤمن با هم متعهد مي شوند در صورت توان، مشكلات يكديگر را برطرف كنند حتي در دنيا پشتيبان يكديگر باشند، نيز در آخرت و پس از مرگ ، از همديگر شفاعت كنند. اگر يكي اهل بهشت بود، ديگري را شفاعت كند.
🔮در عقد اخوت لازم نیست که صیغه خاصی خوانده شود و همچنین لازم نیست که حتما در عید غدیر باشد بلکه اگر دو نفر انسان مسلمان برای اینکه در خوبی ها و انجام واجبات و ترک کارهای حرام کمک کار هم باشند با یکدیکر تصمیم بگیرند که همدیگر را یاری کنند کافی است و با این توافق ، همدیگر را مانند برادر می دانند.
مکان و زمان خاصی در عقد اخوت شرط نیست اگر چه بهتر است که این کار در روز عید غدیر و همراه با خواندن صیغه خاص آن باشد. (۱)
🔮به این صورت که دست خود را بر دست راست برادر خود بگذارد و بگوید:
« وَاخَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِي اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِينَ (ع) عَلَى أَنِّي إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِي بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِي؛ آن گاه برادر مؤمن می گوید: قبلت؛ آن گاه بگوید: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِيعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّيَارَةَ». (۲)
@madresseinqhilab
🔮وقتی که طرف مقابل قبول کرد، برادر معنوی یک دیگر خواهند شد.
همان گونه که در متن صیغه عقد برادری آمده، اقتضای برادری، شریک ساختن طرف دیگر در دعا ، زیارت وشفاعت است. یعنی اگر دعا نمود، به برادر خویش نیز دعا کند. اگر به زیارت اولیای خدا مانند پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام)نائل شد، از جانب او نیز زیارت کند. همچنین در قیامت اگر حق شفاعتی نصیب او گردید، از وی شفاعت نماید.
🔮عقد اخوت یک تعهد اخلاقی است که تعهد و التزام به آن نیز اخلاقی است ؛ بنا بر این اگر دو طرف توافق کنند ،می تواند لغو شود.
@madresseinqhilab
🔮عقد اخوت ربطی به محرمیت بین دو نفر ندارد و خود این دو نفر و خانواده های این دو نفر به یک دیگر محرم نمی شوند. فقط برادر معنوی یک دیگر می شوند.
و این عقد صرفا برای این است دو نفر مومن همدیگر را در انجام کار های خوب و ترک گناه کمک کنند و همدیگر را دعا کنند.
🔮با توجه به اینکه در هنگام خواندن صیغه دو نفر باید دست یک دیگر را بگیرند لازم است که کنار یک دیگر باشند اما اگر امکان این کار ، نباشد اشکال ندارد.
@madresseinqhilab
بخشیدن حقوق برادری یا نبخشیدن آن به دست انسان نیست که بخواهد برای آن وقت تعیین کند و با عقد اخوت فقط همان مواردی که بیان کردیم بر عهده طرفین می آید.
📚پی نوشت ها :
۱. آیت الله خامنه ای ، اجوبه استفتائات ، س ۱۴۶۴ و س ۱۴۶۵.
۲. مستدرک الوسائل ج۶ ، ص ۲۷۹ ؛ مفاتیح الجنان ،اعمال روز عید غدیر.
⚜نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️
⚜نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است.
منبع : (قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات)
👇 👇 👇 👇
🔴 مدرسه انقلاب فضای مشق انقلابی.
🇮🇷 | | eitaa.com/joinchat/825360384Cc56eb25290
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
#نشر مجدد
🔆متن شبهه:
چرا عزاداری امام حسین(ع) از روز اول محرم شروع میشود؟
1⃣امام رضا(ع) میفرماید: «از اول دهۀ محرم، حزن و اندوه در چهرۀ پدرم دیده میشد و حالت عزادار به خود میگرفت و روز دهم، روز مصیبت و گریۀ او بود»
📚امالی صدوق/128
@madresseinqhilab
2⃣عزاداران با ده شب عزاداری، در واقع خود را برای حضور در غم بزرگ عاشورا آماده میکنند. اگر عزاداری از روز عاشورا شروع میشد ذکر مصیبتها خیلی دردناکتر و غیرقابل تحملتر میشد.
@madresseinqhilab
3⃣یک دهه عزاداری قبل از عاشورا میتواند موجب کسب توجه و سوز دل در روز عاشورا باشد. کسانی که دل غافلی دارند یا در اثر توجه به تعلقات دنیا احساس محبتشان به امام حسین(ع) کم شده، ده روز فرصت دارند تا در محافل عزاداری با شنیدن مواعظ و معارف دینی آمادگی لازم را کسب کنند تا مبادا در روز مصیبت بزرگ عاشورا بیاحساس و بیتوجه باشند.
#استاد_پناهیان
⚜نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️
⚜نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است.
منبع :(قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات)
👇 👇 👇 👇 👇
🔴 مدرسه انقلاب فضای مشق انقلابی.
🇮🇷 | | eitaa.com/joinchat/825360384Cc56eb25290
شبهه شماره:2628
🔆متن شبهه:
این که می گویند خلافت به امام علی نرسید چون اهل مزاح و #شوخی بود و آدم جدی نبود چقدر سندیت دارد
🔆پاسخ شبهه:
1⃣یکی از تهمتهایی که غاصبین خلافت و پیروان آنها به علی علیه السلام می زدند تا به این بهانه عدم #شایستگی آن حضرت را برای امر خلافت ثابت کنند ، این بود که می گفتند امام علیه السلام شوخ طبع و مزاح و نعوذ بالله اهل هزل و باطل است .
🔮«عمر» به هنگام انتخاب شوراى شش نفرى به على عليه السّلام گفت: «تو از همه شايسته ترى اگر #شوخ طبع نبودى »
📚تاریخ طبری ج 3 ص 294_ شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ج 1 ص 186
🔮بلاذرى از ابن عباس نقل می کند که «عمر گفته است نمى دانم با امت محمد چه كنم؟ (او اين جمله را پيش از ضربت خوردنش گفته بود) به او گفتم: چرا ناراحتى در صورتى كه ميان آنها افرادى كه شايستگى براى امر خلافت داشته باشند مى يابى؟ او گفت منظور تو على بن ابيطالب است؟ گفتم: آرى او به خاطر نزديكيش با رسول خدا و اينكه #داماد اوست و سابقه اش در اسلام و امتحانى كه در زندگى داده است شايستگى براى خلافت را دارد.عمر گفت: او آدم خوش نشين و مزاح است ( و شایسته خلافت نیست )»
📚انساب الاشراف ج 5 ص 16
🔮عمرو بن عاص از على علیه السلام ياد می نمود و می گفت شخصى است شوخ و مزّاح و شایستگی #خلافت را ندارد .
📚الامتاع و الموانسه ج 3 ص 183
@madresseinqhilab
🔮علی علیه السلام در پاسخ عمرو عاص فرمود ؛
« از ابن نابغه (پسر آن زن بد نام- اشاره به عمرو عاص است-) در شگفتم! او براى مردم شام چنين وانمود مى كند كه من بسيار اهل مزاح و مردى شوخ طبعم، كه مردم را با شوخى و هزل، پيوسته سرگرم مى كنم. او سخنى باطل و كلامى به گناه، گفته است- و #بدترين سخنان گفتار دروغ است- او پيوسته دروغ مى گويد. وعده مى دهد و تخلّف مى كند. اگر چيزى از او درخواست شود، بخل مى ورزد و اگر خودش از ديگرى تقاضايى داشته باشد، اصرار مى كند. در پيمانش خيانت مى نمايد. (حتّى) پيوند خويشاوندى را قطع مى كند. هنگام نبرد لشكريان را امر و نهى مى كند (و سر و صداى زياد راه مى اندازد كه مردم شجاعش پندارند) ولى اين تا زمانى است كه دستها به قبضه شمشير نرفته است و هنگامى كه چنين شود، او براى رهايى جانش، بالاترين تدبيرش اين است كه جامه اش را كنار زند و عورت خود را نمايان سازد (تا كريمان از كشتنش چشم بپوشند.).
@madresseinqhilab
🔮 آگاه باشيد! به خدا سوگند، ياد مرگ مرا از سرگرم شدن به بازى و #شوخى باز مى دارد، ولى فراموشى آخرت او را از سخن حق بازداشته است. او حاضر نشد با معاويه بيعت كند، مگر اينكه عطيّه و پاداشى از او بگيرد (و حكومت مصر را براى او تضمين نمايد) و در مقابل از دست دادن دينش، رشوه اندكى دريافت نمايد.»
📚نهج البلاغه خطبه 84
@madresseinqhilab
2⃣دشمنان مولا امير مؤمنان عليه السّلام هنگامى كه نمى توانستند كوچكترين نقطه ضعفى در مورد #شايستگى هاى او براى امر خلافت بيابند، يا مقام علمى و تقوا و زهد و پارسايى و شجاعت و تدبير او را انكار كنند، به مسائلى از قبيله آنچه در بالا آمده، متشبّث مى شدند، كه چون آن حضرت بسيار مزاح مى كند، پس شايسته خلافت نيست و اين خود مى رساند كه شايستگى هاى امام عليه السّلام به حدّى روشن بود كه هيچ كس نمى توانست انگشت انكار بر آن بگذارد، به همين دليل، طبق مثل معروف «ألغريق يتشبّث بكلّ حشيش» به اين بهانه هاى واهى متشبّث مى شدند.
@madresseinqhilab
3⃣البته باید توجه کرد اگر آن حضرت گاه شوخى و #مزاح مى فرموده، روى حساب و برنامه بوده است و جزء فضايل آن حضرت محسوب مى شود كه انسانى خوشرو و خوش مجلس و داراى جاذبه فوق العاده اخلاقى بود، ولى دشمن كينه توز و بى منطق، از صفات خوب نيز تعبيرهاى زشتى مى كند و از آن دستاويزى براى تبليغات سوء خود مى سازد و نمونه آن، همان است كه در اين بالا آمده است.
@madresseinqhilab
🔮امام عليه السّلام در واقع «#كثرت_مزاح» را از خود نفى مى كند، نه مزاح خردمندانه و ممدوح را، كه مايه صفاى روح و نشاط قلب و ادخال سرور در قلوب مؤمنين است.
📚پیام امام امیر المومنین ج 3 ص 466
⚜نشر این پیام صدقه جاریه است.
✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️
⚜نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است.
منبع :(قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات)
👇 👇 👇 👇
🔴 مدرسه انقلاب فضای مشق انقلابی.
🇮🇷 | | eitaa.com/joinchat/825360384Cc56eb25290
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
شبهه شماره: 2629
🔆متن شبهه:
چه کسی گفته که « #غدیر خم» عید است؟
🔆پاسخ شبهه:
🔮هر چند اگر حدیثی هم نباشد ، آن روزی که خدا به انسان نعمتی میدهد و یا روزی که انسان در آن گناه نکند نیز عید است ، چه رسد به روزی که خدا در آن نعمت دین را اکمال و اتمام نموده است ، اما احادیث بسیاری از ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز دال بر «عید» بودن روز غدیر خم وجود دارد.
🔮البته روایاتی که ویژگیهای این روز بیان شده باشد بسیار است ، اما برخی در پژوهش فقط به دنبال کلمه یا لفظ مستقیم آن چیزی هستند که در آن تحقیق میکنند یا برایشان مورد سؤال واقع شده است . مثلاً میگویند : «ویژگیهای یک روز عید را نمیخواهیم و نمیتوانیم نتیجه بگیریم که پس امروز عید است ، بلکه لفظ و واژه عید را برای این روز میخواهیم.» دسته ای از احادیث و روایات وجود دارد که مستقیم و صریح واژه ی «عید» در آنها برای غدیر خم بیان شده است. از جمله خطبه حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نماز جمعه ای است که با سالروز غدیر خم مصادف شده بود . ایشان به فضائل برکات بسیار این روز تصریح کردند ، اما در همان ابتدا واژه ی «عید» را هم بکار بردند.
1⃣ایشان نه تنها روز غدیر را عید خواندند ، بلکه آن را عیدی عظیم و کبیر توصیف نموده و دستورالعمل هایی نیز برای کثرت عبادت و شادمانی حقیقی در این روز نمودند . ایشان فرمودند:
🌼«وَاعلَمُوا اَنَّ الله َ و تعالی جَمَعَ لَکُم مَعشَرَ المُومِنینَ فی هذا الیَومِ عیدَینِ عَظیمَینِ کَبیرَینَ ، لا یَقُومُ اَحَدَهُما اِلاّ بِصاحِبِهِ ؛ لِیُکمِلَ عِندَکُم جَمیلَ صُنعِهِ ؛ وَ یَقِفَکُم عَلَی طَریقِ رُشدِهِ ؛ وَیَقفُوَ بِکُم آثارَ المُستَضیعِینَ بِنُورِ هِدایَتِهِ وَ یُسَهِّلَ لَکُم مِنهاجَ قَصدِهِ و یُوَّفِرَ عَلَیکُم هَنیئَ رِفدِهِ ...»
✏️ترجمه : و بدانید همانا خداوند تعالی امروز برای شما مومنین دو عید با عظمت بزرگ را جمع نموده (غدیر و روز جمعه) که هیچکدام بدون دیگری اقامه نمیشود ( یعنی ارزش معنوی ندارد) . این چنین ( مقرر) کرد تا زیبایی عمل ( هدایت) خود را نیزد شما به اکمال و اتمام برساند و شما به راه درست آگاه سازد و بدنبال آثار کسانی که وجودشان به نور هدایت او روشن است روانه سازد و طی نمودن راه دینش را برای شما آسان نماید و نعمت گوارایش را برای شما فراوان سازد ...
@madresseinqhilab
2⃣و سپس افزودند : در این روز نعمت را بر افراد خانواده و خویشاوندانتان گسترش دهید و نیکی و بخشش پیشه کنید حبه برادران دینی خویش به قدر توان نیکی و بخشش کنید ؛ خدای را در برابر نعمت هایی که به شما ارزانی داشته ، شکرگزار باشید ؛ کنار یکدیگر جمع شوید تا خداوند اجتماع شما را فراگیر و گیراتر سازد ؛ نعمتهای الهی را به یکدیگر تبریک و تهنیت گویید همانطور که خداوند [در این روز] با اعطای اجر و ثوابی بیش از دیگر اعیاد به شما تهنیت میگوید . بعد فرمود : کمکهای مالی به دیگران در امروز (غدیر) به اموالتان برکت میبخشد و بر عمرتان می افزاید : مهربانی به دیگران سبب رحمت و عنایات حق خواهد شد ؛ یک دیگر را در آغوش بگیرید و تبریک بگویید و ... ؛
📚 (بحارالانوار ، ج 95 ، ص 118 ـ 112)
@madresseinqhilab
3⃣عمار بن حریز گوید : روز هجدهم ذیحجه خدمت امام صادق (ع) رسیدم و ملاحظه كردم كه ایشان روزه دار هستند . آن حضرت فرمود : این روزی بزرگ است كه خداوند حرمت آن را بر مؤمنان بزرگ شمرده ، دین را برای آنان در آن روز كامل و نعمت را بر آنان تمام كرده و عهد و میثاقی را كه از آنان برگرفته تجدید كرده است . گفته شد : روزه این روز چه ثوابی دارد ؟ فرمود : آن ، روز عید و شادمانی و سرور است و [روز] روزه گرفتن برای شكرگزاری خدای تعالی است و روزه آن با [روزه] شصت ماه از ماه های حرام برابری میكند ...
📚(مصباح المتهجد و سلاح المتعبد صفحه 680)
@madresseinqhilab
4⃣به امام صادق (ع) گفته شد : آیا مؤمنان غیر از عید فطر و عید قربان و روز جمعه عید دیگری هم دارند ؟ فرمود : آری ، آنان عیدی دارند كه بزرگتر از این است ، و آن روزی است كه امیرالمؤمنین (ع) [به امامت و ولایت] منصوب شد و رسول خدا (ص) ولایت او را بر گردن مردان و زنان در غدیر خم استوار كرد . گفته شد : آن چه روزی است ؟ فرمود : روزها متفاوت اند . سپس فرمود : آن ، روز هجدهم ذیحجه است ... و عمل در آن روز با عمل در هشتاد ماه برابری میكند و سزاوارتر است كه در آن روز خدای عزوجل بسیار یاد شود و بر پیامبر (ص) درود بسیار فرستاده شود و مرد بر خانواده خود گشایش دهد. 📚(ثواب الاعمال صفحه 99).
منبع :(قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات)
👇 👇 👇 👇 👇
🔴 مدرسه انقلاب فضای مشق انقلابی.
🇮🇷 | | eitaa.com/joinchat/825360384Cc56eb25290