✅پرسش:
منبر چوبي که در صحن مسجد گوهر شاد وجود داره چيست؟
🌸☘☘☘☘☘🌸
در وسط چهار ضلع مسجد گوهرشاد، ايوان هاي چهارگانه اي وجود دارد. بزرگترين ايوان، ايوان جنوبي و قبله و محراب مسجد است كه بر فراز آن گنبد و گلدسته ها قرار گرفته است و به نام ايوان مقصوره معروف است. ارتفاع ايوان مقصوره بيش از 42 متر مي باشد.
در اين ايوان منبر بزرگ و قديمي قرار دارد. اين منبر نفيس از چوب گردو و گلابي با شيوه منبت كاري بدون به كار رفتن ميخ ويا هر فلز ديگر ساخته شده است. منبر فوق چهارده پله دارد و در ميان مردم به منبر صاحب الزمان(عج) معروف است.
سازنده آن از ذكر نام خود خودداري كرده و حتي تاريخ ساخت آن را نيز بيان نكرده و اما به نظر كارشناسان زمان ساخت آن به 300 سال قبل برمي گردد، اين منبر در عصر حكومت فتحعلي شاه قاجار و به گفته دايره المعارف بناهاي تاريخي ايران سازنده اين اثر استاد محمد نجار خراساني منبت كار عصر قاجاريه مي باشد.
منبر تاريخي فوق از آنجا كه در زمان متأخر از ائمة معصومين ساخته شده است مورد استفاده هيچ يك از ائمه عليهم السلام قرار نگرفته است.
@madresseinqhilab
💠 ترکیب جمعیتی مذاهب در عربستان سعودی
✍ دکتر سعدالله زارعی
🔷بررسی های اینجانب می گویند جمعیت مالکی ها در عربستان که عمدتا در مکه و جده هستند حدود پنج میلیون نفر است که ۲۳/۱ درصد جمعیت می شوند.
🔸جمعیت شافعی ها که عمدتا در مدینه و الباحه و تبوک هستند کمتر از سه میلیون نفر یعنی ۱۵/۱۳ درصد است.
♦️جمعیت حنفی ها که عمدتا در استان های جوف و حدود شمالی بوده و در مکه و الشرقیه هم هستند حدود ۸۰۰ هزار نفر یعنی کمی بیش از ۴ درصد است.
🔹جمعیت حنابله که عمدتا در سه استان نجد مستقرند حدود ۵/۴ میلیون نفر یعنی ۲۷/۲۴ درصد می شوند.
🔸جمعیت شیعه جعفری که عمدتا در استان الشرقیه اند حدود ۳ میلیون نفر یعنی ۱۵/۱۳ در صد است.
♦️جمعیت زیدی ها که عمدتا در عسیر ، نجران و الباحه اند ۱/۶۲ میلیون نفر یعنی ۸/۱۷ درصد جمعیت عربستان
و اسماعیلیها که عمدتا در استان جیزان هستند حدود یک میلیون نفر یعنی ۵ درصد جمعیت عربستان هستند.
🔹که با این وصف جمعیت سه طایفه شیعه حدود ۵/۶۲ میلیون نفر یعنی بیش از ۲۸/۳ درصد جمعیت عربستان را تشکیل می دهند .
🔸ذکر این نکته ضروری است که دستیابی به آمار دقیق عملا میسر نیست و ارقام ارائه شده، حاصل بررسی ده ها منبع موجود است که همه ظنی نوشته اند ولی این را می دانم که امار دقیق جمعیت طوایف از انچه نوشتم فاصله زیادی ندارد.
@madresseinqhilab
#داستان_کوتاه_پند_آموز
☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘
🌺☘🌺•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
☘🌺
🌺 •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
💛 داستان آموزنده 💛
💠روزی حضرت موسی ( علیه السلام ) در كوه طور ، به هنگام مناجات عرض كرد :
✨ای پروردگار جهانیان !
جواب آمد : لبیك!
✨سپس عرض كرد : ای پروردگار اطاعت كنندگان!
جواب آمد :لبیك!
✨سپس عرض كرد :ای پروردگار گناه كاران !
موسی علیه السلام شنید :لبیك، لبیك ، لبیك!
🌟حضرت گفت : خدایا به بهترین اسمی صدایت زدم ، یكبار جواب دادی ؛ اما تا گفتم : ای خدای گناهكاران ،
سه مرتبه جواب دادی ؟خداوند فرمود :
🔆ای موسی ! عارفان به معرفت خود و نیكوكاران به كار خود و مطیعان به اطاعت خود اعتماد دارند ؛ اما گناهكاران جز به فضل من پناهی ندارند و اگر من هم آنها را از درگاه خود ناامید گردانم به درگاه چه كسی پناهنده شوند ؟
📚:قصص التوابین / ص 198
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
@madresseinqhilab
🔆متن شبهه:
شنیدم که وقتی امام علی به دنیا اومدن ووقتی بغل پیامبر اومدن سوره مومنون خواندن.آیا درسته که قبل از نازل شدن قران امام قران بخواند؟؟؟؟؟؟
🔆پاسخ شبهه:
🔮در این رابطه روایاتی در مجامع روایی ما نقل شده است .
1⃣مرحوم ابن شهر آشوب روایت می کند؛
« زمانی که فاطمه بنت اسد از کعبه خارج شد علی خطاب به حضرت محمد فرمود :« السلام علیک یا ابت و رحمه الله و برکاته » سپس آیات ابتدایی سوره مومنان را به زبان آورد و فرمود :« بسم الله الرحمان الرحیم قد افلح المومنون ...» .پیامبر فرمود حقا که مومنان به وسیله تو رستگار شدند به خداوند سوگند تو امیر آنانی که با علمت بر آنان حکومت می کنی .آنان مطیع تو خواهند شد به خدا سوگند راهنمای آنان هستی و به وسیله تو هدایت می شوند»
📚مناقب آل ابی طالب ج2 ص174
2⃣این مضمون را شیخ طوسی نیز در امالی خود نقل می کند.
📚امالی طوسی ص708
3⃣فتال نیشابوری نیز نقل می کند:
« علی در بدو تولد شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر داد و سپس شروع به خواندن صحف آدم حرف به حرف کرد و تورات موسی و زبور داود را خواند سپس انجیل عیسی را خواند و شروع به خواندن قرآن کرد و قرآن را از اول تا آخر آن خواند ...»
📚روضه الواعظین ج1 ص74
❗️علامه مجلسی نیز این سه روایت را به نقل از این سه کتاب در بحار الانوار ذکر می کند.
📚بحار الانوار ج35 ص2 باب 1 « تاریخ ولادته ...»
🔴تمام این روایات از حیث سند ضعیف و مردود هستند و قابل استناد نیستند .
🔶حضرت علی علیه السلام به قدری فضائل و مناقب دارد که ما نیازی تمسک به چنین روایات ضعیف برای اثبات فضائل ایشان نداریم چنان که احمد بن حنبل رئیس حنابله چنین می گفت:
« فضائلی که برای علی شمارش شده است به اندازه ای است که برای هیچیک از صحابه آنچنان فضائلی ذکر نشده است»
📚مستدرک علی الصحیحین ج3 ص107
❗️حال بررسی سندی روایات ؛
1⃣روایت ابن شهر آشوب بدون سند و مرسل است و قابل استناد نیست .
❗️ایشان آن روایت را به دو طریق نقل می کند که هر دو بدون سند است .در یک سند مستقیما از شعبه از قتاده و از انس و عباس بن عبدالمطلب نقل می کند و راویانی دیگر را نقل نمی کند و در سند دوم نیز مستقیما از حسن بن محبوب و او از امام صادق نقل می کند و راویان واسطه ذکر نمی شوند.
❗️روشن است که روایت بدون سند کامل و مرسل ضعیف است و قابل استناد نمی باشد.
2⃣در روایت دوم شیخ طوسی ، جریان مذکور را بدون ذکر سند کامل و مرسلا از راویان ضعیف نقل می کند.
🔶یکی از راویان او احمد بن محمد بن ایوب است که مجهول و ضعیف است .
📚مستدرکات رجال الحدیث ج1 ص423
🔶دیگری عمر بن الحسن القاضی است که او نیز مجهول و ضعیف است.
📚همان مدرک ج6 ص82
🔶دیگری نیز سفیان بن عیینه است که سنی بوده و مورد مذمت علما ما واقع شده است.
📚همان مدرک ج4 ص92
🔶دیگری نیز احمد بن عمر الربیعی است که او نیز مجهول و ضعیف است.
📚همان مدرک ج1 ص386
3⃣روایت سوم نیز که در کتاب روضه الواعظین آمده است بدون سند است و با لفظ « روی » آورده شده است که به هیچ عنوان به چنین روایتی استدلال نمی شود.
نشر این پیام صدقه جاریه است.
@madresseinqhilab
👈قرارگاه پاسخ به شبهات
❇️تحلیلگر روسی مسائل ژئوپلتیک
«لئونید ساوین» میگوید:
♦️من با نظر آیتالله خامنهای رهبر ایران در مورد زبان صحبت کردن با زورگوها موافقم. حتی خود لیبرالیسمِ غربی هم بر مبنای ترس بنیانگذاری شده است و رهبران غربی به دنبال استفاده از «سبک تقابلی» در سیاستهای خود هستند و نام این سبک را هم «دیپلماسی پیشگیرانه» میگذارند.
♦️باید منتظر سیاستهای ضدایرانیتر و ضدروسیتری از سوی وزارت خارجه آمریکا باشیم.
@madresseinqhilab
✅پرسش:
ابراهيم ادهم که بود؟
🌸☘☘☘☘☘🌸
🌺پاسخ:
ابراهیم بن ادهم از عارفان بزرگ قرن دوم هجری است. نام او در کتب رجالی متقدم شیعی ذکر نشده است؛ اما برخی او را از رجال شیعی صوفی دانستهاند. وی با سه تن از امامان شیعه هم دوره بوده است. برخی او را از اصحاب امام سجاد(ع) و برخی از اصحاب امام باقر(ع) و برخی دیگر او را از اصحاب امام صادق(ع) دانستهاند.
وی اشراف زاده بود؛ اما ناگهان به زهد و فقر روی آورد. درباره علت زهد او اقوال فراوانی نقل شده است. ابراهیم پس از توبه به سمت مکه رفت و در آنجا با بزرگانی چون سفیان ثوری و فضیل عیاض هم صحبت شد. وی پس از مدتی به سمت شام رفته و تا آخر عمر در آنجا ماند.
از میان چهار طریقت عرفانی، سلسلههایی چون ادهمیه، نقشبندیه و چشتیه خود را از طریق ابراهیم ادهم به امامان معصوم(ع) میرسانند. معروفترین شاگرد او شقیق بلخی است. زندگینامه، مسلک، کرامات و موضوعات مختلف پیرامون او بازتاب فراوانی در کتب تصوف و عرفان و همچنین در شعر و ادب داشته است.
⭕ مدرسه انقلاب فضای مشق انقلابی
https://eitaa.com/madresseinqhilab