📌مقایسه اسلام و زرتشت درباره احترام به دختر و زن در زمان حیض
🔻اسلام
قرآن در این مورد می فرماید:
بگو: رنجی است برای بانوان. وَ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ اَذی (بقره ۲۲۲)
همان گونه که از متن آیه مشخص است یه درد و یه سختی برای بانوان است.
در احادیث از پیامبر(ص) داریم :
🌿هر خانمی که در ایام حیض از دنیا برود، شهید است( مَنْ مَاتَتْ فِي حَيْضِهَا مَاتَتْ شَهِيدَة؟
🌿باز پیامبر می فرماید:
الْقُطْبُ الرَّاوَنْدِيُّ فِي لُبِّ اللُّبَابِ، قَالَ النَّبِيُّ ص: حَيْضُ يَوْمٍ لَكُنَّ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ صِيَامٍ نَهَارُهَا وَ قِيَامٍ لَيْلُهَا؛تحمل درد یک روز عادت برای شما از عبادت یک سال که شبهایش را شب زنده داری و روز هایش را روزه داری کنید بهتر است. (منبع ۲ حدیث،مستدرك الوسائل، انتشارات موسسه آل البيت، ج2، ص41)
ـ او مانند زنهای دیگر زندگی می کند و فقط روزه نمی گیرد و نماز نمی خواند. شاید دلیلش ملاحظه ی ناخوشی اوست.
🔻زرتشتیان
آنها بر این اعتقاد بوده اند که وقتی زنی حیض (دشتان) می شود دیوی بسیار قوی و مسری درون آنها نفوذ پیدا می کند لذا باید از مردم و جامعه دور نگه داشته شوند تا سرایت به دیگران پیدا نکند.
-همین که زن حیض شد، باید لباس ها و لوازم همراه خود را در آورد و لباس ویژه بپوشد و (تا پایان دوره ی قاعدگی) در محل مخصوص زنان حائض اوستا بخواند و…
ـ اگر زن حائض پا بر بالش و فرش بگذارد، آن دو ناپاک می شوند.
ـ اگر خوراک پخته سه گام با زن دشتان (حائض) فاصله داشته باشد ناپاک می شود
ـ اگر به آب نگاه کند یک فرمان گناه کرده. اگر در آب برود پانزده تنافور گناه مرتکب شده. اگر در باران برود برای هر قطره باران که بر او بریزد، پانزده تنافور گناه مرتکب شده است
ـ اگر به خورشید یا هر روشنی دیگر (= ماه و ستارگان) یا به چارپا و گیاه نگاه کند و یا با مرد اشو هم سخن شود، گناه کرده و ناپاکی را به آنها منتقل کرده است؛ چون دیو زن دشتان (حائض) بسیار نیرومند و مسری است و در حالی که در بدن حائض است، از طریق نگاه او به چیزهای دیگر سرایت کرده آنها را ناپاک می گرداند.
-اگر زیر باران برود به هر قطره بارانی که بروی وی فرود بیاد ۱۵ تنافر گناه به گردن وی است
منبع: شایست ناشایست،فصل ۳، کتایون مزداپور
@madresseinqhilab
📌تاریخ تولد زرتشت و گاتها
❇️ درباره نسبت دادن گاتها به زرتشت اولین شرط این است زمان تولد زرتشت را بدانیم اما درباره عصر زرتشت اختلاف آراء و روایات تاریخی به قدری زیاد است که ابدا صلح و سازشی میان آنها نمی توان یافت.
آیا نسبت دادن گاتها به چنین شخصیتی معقول است؟
📆تاریخ پیدایش زرتشت
1⃣شاگردان ارسطو زرتشت را شش هزار سال پیش از وفات افلاطون (متوفی به سال 347.ق.م) ذکر کرده اند (مزدیسنا و تاثیر ان در ادب پارسی ص 66)
2⃣مورخان اسلامی مانند مسعودی (البنیه والاشراف ص 81)دینوری (الاخبار الطوال ص 28) حمزه اصفهانی(سنی ملکوت الارض و الانبیا ص 27) طبری (تاریخ طبری ج1 ص 561) ابن اثیر (الکامل فی التاریخ ص 146) ابن الندیم (الفهرست ص 25) شهرستانی(مدل و نحل ص 124) و... زرتشت را محاصر (( گشتاسب)) دانسته اند. مطابق این تواریخ باید تولد زرتشت را حدود 600 سال قبل از مسیح دانست.
3⃣پروفسورآرتور کریستینسن عصر زرتشت را 1000سال پیش از میلاد مسیح می داند. (مزدا پرستی و ایران قدیم ص 30)
4⃣جان ناس عصر زرتشت را بین دو تاریخ 660 یا 1000سال قبل از میلاد می داند. (تاریخ جامع ادیان ترجمه علی اصغر حکمت،ص302 )
5⃣ویل دورانت حیات زرتشت را بین قرن شش و ده قبل از میلاد می داند.(تاریخ تمدن ، ج1 ص536 و 537)
6⃣سرپرسی سایکس در کتاب تاریخ ایران خود (ج1 ص137) زمان زرتشت را 640 سال قبل از میلاد مسیح می داند.
7⃣دکتر معین در کتاب مزد یسنا و ادب پارسی در صفحه 69: زمان زندگی زرتشت از 1100سال پیش از مسیح پایین تر نیست.
8⃣پرفسور مازندی در کتاب پارسیان اهل کتابند (ص24) تاریخ تولد او 1000 سال پیش از مسیح می داند.
9⃣موبد فیروز آذر گشسب در کتاب گاتهای خود (ص2) زمان زرتشت را 1000 الی 1750سال قبل از مسیح می داند.
🔟دکتر موبد یار کوروش نیک نام (دکتری فلسفه زرتشت و نماینده زرتشتیان در مجلس هفتم) در وب سایت خود زرتشت را متعلق به 8600 سال پیش می داند.
1⃣1⃣موبد اردشیر آذر گشسب می نویسد: در آغاز این گفتار باید اعتراف نمایم که ما هنوز به تاریخ درست ظهور زرتشت دسترسی نداریم(مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان ص 16 )
2⃣1⃣دکتر جلیل دستخواه در اوستا (ص12) زرتشت را متعلق به 800 الی 1500سال پیش از مسیح می داند.
3⃣1⃣ابراهیم پورداوود ( بزرگترین محقق زرتشتی ) در ابتدا کتاب (گاتها) خود و در مقدمه می نویسد : حقیقتا نمی دانیم محل ولادت و زمان زندگی زرتشت کی و کجا بوده است
4⃣1⃣مری بویس نظریات مختلف تاریخ تولد زرتشت از جمله بین زمانهای ۱۰۰۰ الی ۱۷۰۰ پیش از میلاد می داند(تاریخ کیش زرتشت، ص ۴۳)
@madresseinqhilab
*⭕️ یمن و تصویت FATF*
*✍ حسین استادی*
*🔻ابتدا مطلب اخیر روزنامه آمریکایی واشینگتن پست را بخوانید.*
*💢" واشینگتن پست " از قصد دولت آمریکا برای تشدید فشارها علیه گروه های مقاومت مردمی یمن ( که در غالب انصارالله در برابر عربستان سعودی ایستاده اند) خبر داد!*
*💢 روزنامه واشینگتنپست نوشته است : دولت آمریکا به عنوان بخشی از تلاش ها در حال بررسی این موضوع است که نام انصارالله ( مقاومت مردم یمن ) را در فهرست سازمان های «تروریستی» قرار دهد.*
*💢 منابع مطلع به این روزنامه گفته اند درباره قراردادن نام این گروه در فهرست سازمان های «تروریستی» ، به طور متناوب از سال۲۰۱۶ بحث شده ، اما بررسی این موضوع در ماه های اخیر بار دیگر در کاخ سفید به جریان افتاده است .*
*💢 همچنین منابع روزنامه واشینگتن پست گفتهاند کاخ سفید مجموعه ای از اقدامات را برای افزایش فشارها بر این گروه مورد بررسی قرار داده اند اما هنوز تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است . هنوز مشخص نیست رایزنیها درباره قراردادن انصارالله در فهرست سازمان های تروریستی تا چه اندازه پیش رفته است.*
*💢 همانطور که ملاحظه می فرمایید هرگونه ایستادگی در برابر مادر تروریسم یعنی عربستان سعودی و حرکت برخلاف سیاست سلطه جویانه غرب به خصوص آمریکا درمنطقه ما برابر است با تروریسم !*
*💢 این درحالی است که مردم یمن سال هاست آماج حملات وحشیانه به خصوص ازسوی عربستان و امارات هستند ولی هرگز نه از عنوان تروریسم برای متجاوزان استفاده شده و نه صدایی مؤثر از سازمان های بین المللی و نهادهای مدعی حقوق بشر درآمده است!*
*💢 اما تلاش ها بکار بسته شده تا آن مردمی که از کشور خود دربرابر حملات وحشیانه ائتلاف سعودی دفاع می کنند و همه جوره محاصره اقتصادی هستند ، تروریست خطاب بشوند!*
*💢 مورد بعدی که لازم است در اینجا به آن اشاره نمود و درهمین اشاره کوتاه دنیایی نکته و حرف و اخطار وجود دارد*
*💢 اینکه پیرو تلاش جماعتی در مجلس و دولت ایران درصورت تصویب لوایح استعماریFATF در ایران ، آن وقت ما هم در کنار عربستان سعودی ، اسراییل ، امارات ، آمریکا و سایر وحوشِ متجاوز ، باید مردم مبارز و مقاوم و ستمدیده یمن را تروریست بدانیم !*
*💢 چه برسد به اینکه بخواهیم برای ستمدیدگان یمنی دعا کنیم و یا به آنها کمک کنیم !*
*💢 و چقدر راحت انواع حیله ها و تلاش ها می کنند تا بتوانند دهان بازکنند و بگویند تصویب شد.*
*👤حسین استادی*
➖➖➖
#نفوذ #fatf
➖➖➖
@madresseinqhilab
*⭕️ بشارت در خواب*
*💢 احمد بصری یا همان یمانی دروغین مدعی شده است که اگر بشارتی در خواب برای کسی صورت بگیرد ، به این صورت که از آن ها خواسته شود ، به جمع احمد بصری بپیوندند ، معجزه ی وی بوده و باید افراد این دعوت را قبول کنند و الا کافر و از دین خدا خارج خواهند شد . و برای این ادعای خود آیه ۷ سورهی قصص را شاهد میآورد . و مدعی است: « مقصود از وحی در « أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى » همان خواب است »*
*📚 مع العبد الصالح، ابوالحسن ، ج۲ ، ص۴۱*
*💢 درحالی که به فرموده ی امیرالمؤمنین (علیه السلام) منظور از « اوحینا » به مادر حضرت موسی همان الهام است : « و اما وحی الهام این سخن خداوند بلند مرتبه است : و پروردگار تو به زنبورعسل وحی کرد که از برخی کوه ها و از برخی درختان و از آنچه داربست می کنند ، خانه هایی برای خود درست کن و مانند وحی الهام ، سخن خداوند به مادر موسی است: و به مادر موسی وحی کردیم که او را شیر ده و چون بیمناک شدی او را در نیل بیانداز .»*
*📚 بحارالأنوار ، ج۶۱ ، ص۲۳۰*
*💢 آیا احمد الحسن همان یمانی در روایات است❓*
*🔹 احمد همبوشی یا « احمد بصری » که خود را « یمانی » در روایات ظهور دانسته ، بر این باور است که یکی از حجت های الهی است ! در حالی که :*
*1️⃣ نام یمانی که در روایات مشخص شده ، مردد است بین « حسن ، حسین ، صالح » و چنانچه فرد خروج کننده از یمن را همان یمانی مشهور بدانیم ، باز هم نام « احمد » را در بین روایات مشاهده نمی کنیم .*
*📚 بحارالأنوار ، ج۵۲ ، ص۳۶۶*
*2️⃣ بر اساس روایات ، محل خروج یمانی از « یمن » است و هیچ قیام کننده و یاری رسانی از « بصره » نخواهد بود .*
#یمانی_دروغین
#دجال_بصره
➖➖➖
@madresseinqhilab
*🛡💎 حفظ نظام*
*🔑 شاه کلید چند پرسش :*
*🔷 جایگاه مصلحت اندیشی ⁉️*
*🔷 حد تکلیف گرایی ⁉️*
*🔷 مرز پرسشگری و انتقاد ⁉️*
*📝 بر اساس روایات و درس هایی از تاریخ*
*📍 در تکمیل موضوع فتنه عدالتخواهی و نگرانی عده ای مبنی بر زیر سوال رفتن عدالتخواهی ؛ عدالتخواهی ذاتاً موضوع مهمی است . ولی ظرافتی هست در خصوص رابطه تکلیف و مصلحت .*
*🔑 در این رابطه هرچه به منابع مراجعه کردیم و تفکر کردیم ؛ نتیجه گرفتیم که شاه کلید این موضوع " ولایت " است .*
*🔩 در دستگاه جامعه ، اگر مهره ولایت را بیرون بیاوریم ، همه این سیستم به هم می ریزد . در آن شرایط همه گیج می شوند ، چرا که هر کسی حرفی دارد ، همه نظر دارند ، کاملاً ۱۸۰ درجه خلاف همدیگر می فهمند .*
*✅ پاسخ آن سوال هم که انتقاد تا کجا ؟ همین است . هر چقدر می خواهید انتقاد بکیند ؛ نُصح امام مسلمین نصیحت و خیرخواهی بکنید ؛ اما شما را به خدا این مهره را در نیاورید . این را در بیاورید ؛ دیگر نه از تاک ، نشان می ماند و نه از تاک نشان . همه چیز به هم می ریزد .*
*🗣 همه حرفشان را بزنند ؛ نخبگان سکوت نکنند ؛ اگر کار به مصلحت رسید ؛ بگذاریم او تصمیم نهایی را بگیرد .*
*🛡 ما در کتب خودمان در شیعه و سنی بالاتفاق داریم که " بیضَةُ الاسلام و حِمایَتُ البیضَة " یک مصلحت بسیار مهم است و امام هم به همین استناد گفتند : حفظ نظام از اوجب واجبات است نه اینکه از خودشان گفته باشند . این حرف تاریخی و اعتقاد همه فقهای اسلام است .*
*👨👩👧👦 مثل یک خانواده که خیلی وقت ها در آن کوتاه می آیند که خانواده بماند . حفظ خانواده اهم وظایف اعضای خانواده است .*
@madresseinqhilab
*☑️ امیرالمؤمنین هم در مقاطع متعددی کارهایی کرده اند که تاریخ را متحیّر کرده و افکار عمومی اصلا توجیه نشده اند و مدام در مورد آن سوال می کردند از خود حضرت ، از امام مجتبی ، امام باقر ، حتی امام رضا علیهم السلام .*
*☑ در نمونه ای ابولیلا می گوید : یا امیرالمؤمنین ما در زمان خلفا مسلمان شده ایم اما شنیده ایم ، بعد از پیامبر در میان صحابه درگیری اتفاق افتاده که یکی از نتایج آن ریخته شدن خون دختر رسول خدا بوده . ماجرا چیست . چرا با ما صحبت نمی کنید؟ دستور پیغمبر بود؟ وظیفه شما بود؟ و و و ... در این مورد حضرت چه بگوید؟ می فرمایند : ابولیلا اگر چیزی نگفتم ؛ اصرار نکن . نمی توانم بگویم . و افکار عمومی هم قانع نمی شود .*
*🌪 گاهی فضا به گونه ای است که امام جامعه تصمیم می گیرد فعلاً بی خیال ماجرا بشود . یک مصلحت بزرگتر وجود دارد . در همان ماجرای صدر اسلام ، حضرت بخواهد توضیح بدهد که کسانی که در ابتدا بودند چه افرادی بودند و زیر پای همه را بکشد ، مردم قاطی می کنند مثل همین الآن . لذا نمیتواند . حتی حضرت بعد از به حکومت رسیدن ، فدک را از مروان نمی گیرد .*
*⚔️ به همین صورت ، حضرت پس از پیروزی در جمل ، با عبداللّه ابن زبیر و هیچ یک از فتنه گران نمی تواند برخورد کند . آدم بزرگ ها آنطرف ماجرا هستند . صرفاً جناب عایشه را در مدینه تحت الحفظ کنترل می کنند .*
*💎 همه این ها مصالح بالاتری هستند که برای حفظ نظام ؛ مصالح پایین تر را فدای آن می کنند .*
*👤 حجت الاسلام استاد قاسمیان*
@madresseinqhilab
هدایت شده از خط حزب الله
📢 شماره ۱۶۷ #خط_حزبالله منتشر شد: محاسباتی با نتایج معکوس
❇️ #سخن_هفته: چرا محاسبات آمریکاییها در قبال ایران، با #شکست مواجه شد؟
💢 #معرفی_کتاب: #فتنه_تغلب، کتابی که در عرض دو هفته، به چاپ ششم رسید
🔰 #اطلاعنگاشت: دشمن از #تشکیلات میترسد
♨️ #پرسشوپاسخ: نظر رهبر انقلاب درباره مسئولیت دادن به #جوانان
🔅#خانواده_ایرانی: بعضی زنها در ایفای نقش خود افراط و تفریط میکنند.
@khattehezbollah
هدایت شده از خط حزب الله
نسخه مطالعه وب- شماره 167.pdf
2.68M