eitaa logo
انس با قرآن( هادی)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
3 فایل
مدیر کانال : @Mafahime مسئول ثبت نام: @thaghalain5 #استاد_سید_محمدصادق_محدث مدرس برنامه #هادی شبکه آموزش #مفاهیم #قرآن #استاد سید هادی محدث #دوره_آموزش_مفاهیم_قرآن #دوره_قصه_گویی_خلاق با مضامین دینی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹قسمت دهم: 🔸 اِلهى اِعْتِذارى اِلَیْكَ اعْتذارَ مَنْ لَمْ یَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِه فَاقْبَلْ عُذْرى یا اَكْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ اِلَیْهِ الْمُسیئُونَ، اِلْهى لا تَرُدَّ حاجَتى وَ لا تُخَیِّبْ طَمَعى وَ لا تَقْطَعْ مِنْكَ رَجائى وَ اَمَلى. 🔹معبود من! عذر آوردنم به درگاهت، عذر آوردنِ كسى است كه نیاز به قبول دارد. پس عذرم را بپذیر، اى بزرگوارترین كسى كه تبهكاران به درگاهش عذر مى ‏آورند. معبود من! حاجتم را رد مكن و دستِ طمعم را تهى برمگردان و امید و آرزویم را از خود قطع مساز! 💠نكاتى از این فراز: 1. عذرخواهى نزد معبود و تمناى پذیرش آن؛ 2. مسئلت از خداوند براى ناامید نكردن امید بنده. 🔹«اِلهى لاَ تَرُدَّ حاجَتى؛ پروردگارا نا امیدم مفرما» امیدوار بودن به خداوند، یكى از عالى‏ ترین ویژگى‏ هاى بندگان است.از آنجا كه از خداوند، توقع هرگونه خیر و خوبى و مهرورزى و گذشت وعفو مى‏ رود و از آنجا كه خداوند، هرگز امید كسى را ناامید نخواهد كرد، به همین دلیل، امید، بهترین سرمایه براى آدمى به شمار مى‏ رود، تا به سبب آن به هدف‏هاى بزرگ و آرزوهاى والايش دست یابد. چنانچه مولا على علیه‏السلام در دعاىِ كمیل مى‏ گوید: «اِرْحَمْ مَنْ رَأسُ مالِهِ الرَّجاءُ؛ خدایا! رحم كن بر كسى كه سرمایه او، امید است». http://eitaa.com/mafahimm
عروس فاطمه امشب به پاس یاری قرآن برای سنگر الله اکبر،اکبر آورده جوانان را بشارت ده خدا از نسل پیغمبر برای جانفشانی بر جوانان رهبر آورده 🌺میلاد علیه السلام مبارک باد🌺  🔹 @mafahimm
🔸قسمت یازدهم 🔹اِلهى لَوْ اَرَدتَ هُوانّى لَمْ تَهْدِنى وَ لَوْ اَرَدْتَ فَضیحَتى لَمْ تُعافِنى، اِلهى ما اَظُنُّكَ تَرُدُّنى فى حاجَةٍ قَد اَفْنِیَتُ عُمْرى فى طَلَبِها مِنْك. 🔸معبود من! اگر خواریم را مى‏ خواستى هدایتم نمى ‏فرمودى، و اگر مى ‏خواستى كه رسوا شوم، این همه آثار و اسباب رسوایى برانگیز را از من نمى‏ زدودى.معبود من! هرگز به تو این گمان را ندارم كه در حاجتى كه عمرم را در طلبش به پایان رساندم، ردم فرمایى. 💠نكاتى از این فراز: 1. آثار عنایت خداوند به آدمى؛ 2. گمان نیكو به خداوند و ثمرات آن 🔹«اِلهى لَوْ اَرَدْتَ هَوانى؛ توجه الهى؛ هدایت و حرمت بنده» امام علیه‏ السلام براى بیان دلگرمى به عنایت و توجه معبودش درحق او، دو علامت عنوان مى‏ نماید: یكى آنكه هدایت نمودنش، نشانه آن است كه خداوند خوارى بنده را بر نمى‏ تابد و در نتیجه، بنده‏ اش را دوست مى‏ دارد. دیگر آنكه،بنده خویش را رسوا نكرده است و رسوا نكردنش، علامت آن است كه او را از اين جهت عافيت بخشيده است و عافيت بخشى او نیز ريشه در عنايت او و مهر و محبت او دارد. 🔹اِلهى ما اَظُنُّكَ تَرُدُّنى؛ گمان نیك به خداوند از امام رضا علیه‏ السلام چنین نقل است:خوش گمان باش، زیرا خداى عزوجل مى‏ فرمايد: من نزد گمان بنده مؤمن خویش مى‏ باشم. اگر گمان خوب بود، رفتار من نیز خوب خواهد بود و اگرگمان او بد بود، رفتار من نیز با او بد خواهد بود. http://eitaa.com/mafahimm
انس با قرآن( هادی)
🔹تفسیر موضوعی : امامت و ولایت🔸 🔖 #بخش_بیست_و_چهارم 💠 #عصمت_امام: اهل بیت چه کسانی هستند؟ گروهی از م
🔹تفسیر موضوعی : امامت و ولایت🔸 🔖 💠پاسخ به چند سوال: 🔹سوال ۱:اگر در آیه تطهیر منظور فقط آن پنج نور مقدس هستند پس سایر امامان چه می شوند؟ 🔸 پاسخ :آنها که در آن زمان در قید حیات بودند همان ۵ نفر بودند و بقیه بعداً به وجود آمدند و همان صفات را از پیامبر و پدران خود به ارث بردند . 🔹سوال ۲: اگر آیه تطهیر دلیل بر عصمت است پس چرا《یُرید》(فعل مضارع )آمده است ؟اگر آنها معصومند چرا می فرماید خدا می خواهد چنین شود؟ آیا تحصیل حاصل ممکن است؟ چرا نفرموده( اَراد الله )؟ 🔸پاسخ: زیرا واژه ی یُریدُ در بسیاری از آیات قرآن، در مورد اموری به کار رفته است که اراده مستمری از گذشته تا حال و از حال تا آینده به آن تعلق گرفته است. مانند:(وَ مَا اللهُ یُرید ظلماً للظّالمین) در اینجا مفهوم این نیست که خدا در گذشته ظلمی را اراده نکرده و از امروز چنین کرده است . بلکه ،مفهوم این است که چنین اراده‌ای را از گذشته تا حال و از حال تا آینده داشته و دارد . ادامه دارد... (برگزیده از ،آیه الله ) http://eitaa.com/mafahimm
🔹قسمت دوازدهم: 🔸 اِلهى! فَلَكَ الْحَمْدُ اَبَداً اَبَداً دائِماً سَرْمَداً یَزیدُ وَ لا یَبیدُ كَما تُحِبُّ وَ تَرضى. الهى اِنْ اَخَذتَنى بِجُرمى اَخَذتُكَ بِعَفوِكَ وَ اِنْ اَخَذْتَنى بِذُنُوبى اَخَذتُكَ بِمَغفِرَتِكَ وَ اِنْ اَدْخَلْتَنى النّارَ اَعْلَمْتُ اَهْلَها اَنّى اُحِبُّكَ. 🔹معبود من! حمد و ستایش بى نهایت و دائم و همیشگى از آن توست كه همواره در فزونى است و فنا نمى ‏پذیرد، آن گونه كه دوست دارى ومى‏ پسندى؛ معبود من! اگر مرا به جرمم باز خواست فرمایى، من از تومى‏ پرسم عفوت كجاست؟ و اگر مرا به گناهانم مؤاخذه فرمایى، از مغفرت توخواهم پرسید. و اگر مرا در آتش افكنى، من به همه دوزخیان اعلام خواهم كرد كه تو را دوست دارم. 💠نكاتى از این فراز: 1. حمد و ستایش بیش از حد و دائمى از پروردگار؛ 2. یاد نمودن صفات مهر خداوند در صورت مؤاخذه او از بنده‏اش. 🔹«اِلهى اِنْ اَخَذْتَنى بِجُرمى؛ صفات جمالیه در برابر صفات قهریه» در واقع این گونه مناجات نمودن و معرفت ورزيدن،نوعى غلبه دادن عملى رحمت حق تعالى بر مؤاخذه او و نوعى بارش باران مغفرت او بر سرزمین گناهان باشد كه در نتیجه، هر جا، رحمت آید، از سخط وخشم خدایى اثر و خبرى نخواهد بود و هر جا كه بارش مغفرت او نازل گردد،خس و خاشاك معاصى را از صحراى جان آدمى خواهد زدود. http://eitaa.com/mafahimm
🔹تفسیر موضوعی : امامت و ولایت🔸 🔖 💠ویژگی‌های دیگر امام: امام علاوه بر علم و عصمت ویژگی‌های دیگری دارد: ۱) صدق گفتار: اگر این صفت نباشد اطمینان و اعتمادی حاصل نمی‌شود . ۲)پایبندی به پیمان‌ها و وعده‌ها: اگر صادق الوعد نباشد ارکان اعتماد عمومی نسبت به آنها متزلزل می‌شود. ۳)امانت در حفظ ودایع و احکام الهی و ابلاغ آن ها ۴)علاقه و دلسوزی نسبت به مردم ۵)اخلاص : عدم انتظار پاداش مادی که اگر نباشد جاذبه دعوت از بین میرود . ۶)نیکوکاری و احسان درباره دوست و حتی دشمن:که سبب پیوند معنوی پیروان می‌گردد. ۷)شجاعت فوق‌العاده و نداشتن ترس از غیر خدا :که از ویژگی مهم و اصلی مبلغین رسالت الله است،زیرا رمز اصلی موفقیت همین است و بدون آن کاری پیش نمی رود . ۸) توکل مطلق بر خداوند: اگر نباشد ادامه راه برای او ممکن نیست. ۹)نرمش و حسن خلق: هر رهبر الهی باید واجد آن باشد ، وگرنه خشونت و تندخویی باعث پراکندگی مردم و عقیم ماندن هدف می‌شود. ۱۰)پیروزی در آزمایش های سخت: که قرآن اعطای منصب امامت را به ابراهیم، متکی به آن شمرد . ادامه دارد... (برگزیده از ،آیه الله ) http://eitaa.com/mafahimm
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🔖مسابقه شماره 4⃣: 💠سوال :ضمن عرض تبریک ایام ولادت ولی عصر ارواحنا فداه ۳ آیه شریفه از قرآن کریم که مرتبط با امام زمان(عج) است را نام ببرید.(همراه با توضیح مختصر) 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 💠پاسخ سوال را به همراه نام و نام خانوادگی و شماره تماس به آی دی زیر ارسال کنید. @Mafahime 🔺مهلت پاسخگویی تا پنجشنبه ۱/۲۸ ساعت ۲۴ 🎁اسامی نفرات برتر روز جمعه اعلام و در صورت موفقیت بیش از یک نفر به قید قرعه جایزه ارسال خواهد شد. 🔺مسابقات مخصوص مشترکین کانال می باشد. برای پاسخگویی به سوال به کانال انس با قرآن بپیوندید.👇 http://eitaa.com/mafahimm
🔹قسمت سیزدهم: 🔸اِلهى اِنْ كانَ صَغُرَ فى جَنبِ طاعَتِكَ عَمَلى فَقَد كَبُرَ فى جَنبِ رَجائكَ أَمَلى، اِلهى كَیفَ اَنقَلِبُ مِنْ عِندِكَ بِالْخَیْبَةِ مَحرُوماً وَ قَد كانَ حُسنُ ظَنّى بِجُودِكَ اَنْ تَقْلِبَنى بِالنَّجاةِ مَرْحُوما. 🔹خدایا! اگر عملم در اطاعت تو ناچیز است، ولى در كنار امیدوارى به كرمت، آرزویم، بزرگ است. معبود من! چگونه از آستان جودت، تهى‏ دست ومحروم برگردم، در صورتى كه حسن ظن من به جود تو این بوده كه بر من رحمت خواهى آورد و مرا نجات خواهى داد. 💠نكاتى از این فراز: 1. امید فراوان به رحمت حق در كنار طاعت اندك؛ 2. گمان نیك به خدا. 🔹«اِلهى اِنْ كانَ صَغُرَ فى جَنْبِ طاعَتِك؛ آرزوى بزرگ و طاعت اندك» چنانچه از اخبار به دست مى‏ آید و مطلوب خداوند نیز مى‏ باشد، از جمله آداب دعا و در واقع، از جمله شرایط استجابت خواسته‏ ها، پافشارى و سماجت در برآوردن خواسته‏ ها از طرف پروردگار عالم مى‏ باشد. امام صادق(ع) در این باره مى‏ فرماید: همانا خداى عزوجل خوش ندارد كه مردم در انجام حاجت بر همدیگراصرار كنند، ولى براى خودش آن را دوست دارد. خداى عزوجل دوست دارد كه از او درخواست شود و آنچه نزد اوست خواهش شود. http://eitaa.com/mafahimm
🔹تفسیر موضوعی : امامت و ولایت🔸 🔖 💠 تعیین امام فقط از سوی خداست. به دلیل ویژگی‌هایی که در امام معتبر است و جز خدا کسی از آن آگاه نیست، که مهمترین آنها مقام عصمت و علم امام است،باید امام از جانب خدا تعیین شود و انتخاب مردم، اجماع امت، انتصاب از طرف افراد عادی معتبر نیست. 🔹 این انتصاب از ۳ راه به ثبوت می‌رسد: ۱) از طریق پیامبر و امام معصوم پیشین ۲)از طریق مشاهده معجزات آن هم همراه با تحدّی ۳)جمع‌آوری قرائن :یعنی مجموعه ی صفات و اعمال و ویژگی‌های در کسی دیده شود که انسان یقین کند امام معصوم است . ادامه دارد... (برگزیده از ،آیه الله ) http://eitaa.com/mafahimm
🔹قسمت چهاردهم: 🔸اِلهی وَ قَد اَفْنَیْتُ عُمْری فی شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْکَ وَ اَبْلَیتُ شَبابی فی سُکْرَةِ التَّباعُدِمِنک اِلهی فَلَم اَستَیِقَظْ اَیّامَ اغْتِراری بِکَ وَ رُکُونی اِلی سَبیلِ سَخَطِک. اِلهی وَاَنَا عَبدُکَ وَ ابْنُ عَبْدِکَ قائِمٌ بَیْنَ یَدَیْکَ، مُتَوَسِّلٌ بِکَرَمِکَ اِلَیکَ. 🔹معبود من!عمرم را در غفلت از تو نابود ساختم و جوانی ام را در مستی دوری از تو پیر نمودم.معبود من! پس بیدار نشدم روزگاری را که مغرور کرمت بودم و به راه سخط وغضب می رفتم معبود من! من بنده تو و فرزند بنده توام که در پیشگاهت ایستاده ام و کرم و رحمت خودت را وسیله رهیابی به بارگاه تو قرار داده ام. 💠نکاتی از این فراز: 1. خطر سهو و غفلت از خداوند؛ 2. «مستی دوری» از خداوند؛ 3. بیدار نشدن بنده، حتی در زمان سخط و غضب معبود؛ 4. متوسل شدن به کرم خداوندی به همراه اظهار عبودیت. http://eitaa.com/mafahimm