[ما منتظریم : خورشید مهدویت در منظومه فکری امام خامنه ای - گفتار اوّل. ضرورت تشکیل حکومت - صفحه ۲۴۷]
تز اسلامی با بعضی از تزها و ایدههای دیگر مایز و محل افتراقش معلوم میشود. تز اسلامی نمیگوید که حکومت، روزی خواهد بود که لازم نباشد، نه؛ ایده ی اسلامی پیش بینی نمیکند آن روزی را که در جامعه، دولت و حکومت نباشد، نه خیر؛ درحالی که بعضی از مکتبها پیش بینی میکنند آن روزی را که جامعه، جامعه ی ایده آل است و یکی از خصوصیاتش این است که دیگر دولت و حکومت در آن جامعه نیست؛ نه، اسلام این را پیش بینی نمیکند. خوارج زیر بهانه ی حکومت الهی بودند که میگفتند: علی بن ابیطالب نباید باشد. میگفتند: «لَا حُکمَ إِلَّا لِلَّهِ»؛ حکومت برای خداست. امیرالمؤمنین در جواب این میگوید: «کلمةُ حقٍّ یرادُ بِها الباطل»؛ سخن، سخن درستی است، حاکم واقعاً خداست؛ آن کسی که مقرّرات را میگوید و سررشته ی زندگی را به دست میگیرد واقعاً خداست، امّا شما میگویید: «لَا حُکمَ إِلَّا لِلَّهِ» یا میگویید: «لَا إِمْرَةَ إِلَّا لِلَّهِ»؟! قانون و حکومت برای خدا، مجری قانون کیست؟ آن را هم شما میگویید که غیر خدا کسی نباید مجری قانون باشد؟! بعد لذا در جواب این سخن میگوید: «لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ»؛ادامه👇"
- صفحه ۲۴۷
بالأخره انسانیت و جامعه ی بشری، امیر لازم دارد. حاکم و فرمانروا لازم دارد؛ این طبع انسانی است که باید زندگی اش با یک مجری قانون همراه باشد. بودن قانون کفایت نمیکند؛ باید کسی باشد تا اینکه این قانون را اجرا کند و نظارت کند بر اجرای دقیق و صحیح این قانون. [۲]
----------
[۲]: . ولایت و حکومت، ۸۱-۸۲.
[ما منتظریم : خورشید مهدویت در منظومه فکری امام خامنه ای - گفتار سوّم. حکومت، لازمه ی حاکمیت خدا بر جامعه - صفحه ۲۴۸]
صحبت بر سر این است که قوانین زندگی انسانها و روابط فردی و اجتماعی جامعه ی بشر هم باید از خدا الهام بگیرد، یعنی حاکم و فرمانروای قانونی در جامعه ی الهی، اسلامی، قرآنی و در ظلّ نظام اسلامی و حکومت نظام عِلوی فقط خداست. حالا این سؤال پیش میآید که «حاکم خداست» یعنی چه؟ خدای متعال که با مردم روبه رو نمیشود تا امر و نهی کند و از طرفی انسانها هم احتیاج دارند که یک انسانی بر آنها حکومت کند، یک انسانی لازم است که سر رشته ی کار انسانها را به دست بگیرد. والّا اگر چنانچه در میان جامعه ی انسانی و بشری، فقط قانون باشد ولو آن قانون از طرف خدا باشد، ولی امیری یا یک هیئتی نباشد که حکومت کند و خلاصه اگر ناظری بر اجرای قانون در جامعه ی بشری نباشد، انتظام جامعه ی بشری باز هم به هم خورده است؛ امّا این انسان چه کسی میتواند باشد؟ آن انسان یا انسانهایی که قرار است به بشر و جامعه ی بشری عملاً"ادامه"👇
- صفحه ۲۴۸
فرمانروایی کنند، عملاً ولی جامعه باشند و عملاً ولایت جامعه را به عهده بگیرند اینها چه کسانی میتوانند باشند؟
به این سؤال پاسخهای متفاوت داده شده. پاسخ واقعیتهای تاریخی هم به این سؤال گوناگون بوده است. عدّه ای گفتند: هر که غالب شد، یعنی حکومت جنگل، عدّه ای گفته اند: هر کسی که از طرف مردم مورد قبول باشد، عده ای دیگر براین عقیده اند که هر کس از دودمان چنین و چنان باشد و چند نظر دیگر بر طبق عقیده ی خویش. پاسخ دین و مکتب به این سؤال این است که «إِنَّما
وَلیکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ» آن کسی که عملاً در جامعه زمام فرمان و امر و نهی را از سوی پروردگار عالم به دست میگیرد، «رسول» اوست. لذا در جامعه وقتی که پیغمبری آمد، معنی ندارد که با بودن پیغمبر حاکم دیگری به جز پیغمبر بر مردم حکومت بکند. پیغمبر یعنی همان کسی که باید زمام قدرت را در جامعه به دست بگیرد. حاکم باشد، امّا وقتی که پیغمبر از دنیا رفت، تکلیف چیست؟ و وقتی که پیغمبر خدا مثل همه ی انسانهای دیگر از دنیا رفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد، آنجا چه کنیم؟ آیه ی قرآن پاسخ میدهد: «وَالَّذینَ آمَنوا»، مؤمنان ولی شما هستند. کدام مؤمنان؟ هر که به مکتب و دین ایمان آورد، او ولی و حاکم جامعه ی اسلامی است؟! اینکه لازم است که به عدد همه ی نفوس مؤمن حاکم داشته باشیم، آیه ی قرآن میخواهد ضمن آنکه روی انسان معلوم مشخّصی انگشت میگذارد و کسی را که در نظر شارع و"ادامه👇"
صفحه ۲۴۹]
قانونگذار اسلام مشخّص است، بر مردم حکومت میدهد، میخواهد علّت انتخاب یا انتصاب او را هم بگوید و به این وسیله معیار به دست بدهد، بنابراین در اسلام ولی امر آن کسی است که فرستاده ی خداست، آن کسی است که خود خدا معین میکند؛ چون فرض این است که به حسب طبیعت خلقت و آفرینش هیچ انسانی حق تحکّم بر انسانهای دیگر را ندارد. تنها کسی که حقّ تحکّم دارد خداست و چون خدا حق تحکّم دارد، خدا میتواند طبق مصلحت انسانها این حق را به هر کسی که میخواهد، بدهد و میدانیم که کار خدا بیرون از مصلحت نیست، دیکتاتوری نیست، قلدری نیست، زورگویی نیست. کار خدا طبق مصلحت انسانها است و چون طبق مصلحت انسانهاست، پس بنابراین او معین میکند و ما هم تسلیم میشویم. او پیغمبر و امام را معین میکند و برای بعد از امام نیز صفاتی را معین میکند که اینها بعد از ائمّه ی هداة معصومین، حاکم بر جامعه ی اسلامی هستند. پس ولی را خدا معین میکند، خودش ولی است؛ پیغمبرش ولی است؛ امامها ولی"ادامه👇"
- صفحه ۲۴۹
هستند. امامهای خاندان پیغمبر تعیین شده اند که دوازده نفرند و در رتبه ی بعد، کسانی که با یک معیارها و ملاکهای خاصی تطبیق بکنند و جور بیایند، آنها از برای حکومت و خلافت معین شده اند. [۱]
----------
[۱]: . طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص ۵۷۹-۵۸۰.
هدایت شده از 🔴 مقاومت نیوز🌴
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗳 صحبت های مهم استاد عالی درمورد شرکت با تمام قوا در #انتخابات ، تصفیه ی انقلاب و حمایت از ولایت فقیه!
🔴 محفل هستههای مردمی انتخابات ۱۴۰۲
🔴 شبکه رسانه ای "مقاومت نیوز"
🇮🇶🇵🇸🇱🇧🇸🇾🇮🇷🇾🇪🇦🇫🇵🇰
🔵 اخبار مقاومت جهان اسلام
https://eitaa.com/joinchat/2218066109C2272e7b5f3
هدایت شده از یک نفر مانده از این قوم که برمی گردد
14.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عجب سخنرانیی!؟ این بزرگوار کیه؟ چه نفس گرمی داره! ماشاءالله.این حرفها را باید روزی یکبار شنید. حتما تا آخر باید شنید.
🇮🇷🕊⚘🇮🇷🕊⚘🇮🇷
اگر کسی فکر کند با بزدلی لیبرال ها و قرتی بازی سلبریتی ها می توان مملکت را اداره و نیروی انسانی تربیت کرد و نه با نیروی مجاهد ایثارگر و قانع ؛ حتما به تيمارستان ارجاعش دهید که بدجوری به مرض توهم و سفسطه گری گرفتار شده است.
هدایت شده از اخبار آخرالزمان
13.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قضیه گاو سرخ یهود و اعلام حاکمیت جهانی اونها در فلسطین چیست!؟
این کلیپ رو ببینید تا قضیه رو بهتر متوجه بشید
سال جدید سال اعلام حاکمیت جهانی یهوده لذا سال سال حوادث خواهد بود
بازهم میگم قضیه جدیه و این قضیه سیاسی نیست بلکه دینیه
https://eitaa.com/akhbare_akherozaman/6839
👤 مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی :
📎 بعد از سالیان سال سلوک و ریاضات، اذکار و اوراد 👈 کسی که سرطانی شفا میداد، از کراماتش این بود که مرده هم زنده کرده بود.
💥 همه کسانی که دم از سیر و سلوک میزنند دقت کنند 👇👇
👈🏻 آخر عمر میگفت : کاش به جای این همه ریاضت، عمرم را در راه تقرب به امام زمان ارواحنا فداه صرف کرده بودم.
@sadatmahdvi
📔صحیفه مهدیه؛ ص ۵۰