[پرسمان نیابت و وکالت امامان معصوم علیهم السلام - فصل سوم: وکیلان و نایبان دروغین و منحرف - صفحه ۱۴۲]
امام نهم علیه السلام در برخورد با ابوعبدالله سیاری که تنها مدعی دروغین وکالت بود تا به اموالی برسد، توقیعی صادر فرمود: انّه لیس فی المکان الذی ادّعاه لنفسه و ألّا تدفعوا الیه شیئاً [۲] (در جایگاهی که ادعا میکند نیست و چیزی به او ندهید) برخورد حضرت متناسب با گناه شخص بود وقتی کارگر افتاد رهایش کردند. امام عسکری علیه السلام در برخورد با ابن حسکه که ائمه را خدا و خود را نبیّ و معاف از انجام طاعات و عبادات میدانست، نخست به روشنگری پرداخت: به خدا قسم که خداوند محمد صلی الله علیه و آله و سلم و انبیای پیشین را بر شریعت و
برپایی نماز و زکات و… فرستاده و ما بندگان خدا هستیم اگر طاعت او کنیم مورد رحمت و اگر نافرمانی او کنیم مورد عذابش واقع میشویم، در گام بعدی لعنت و نفرین و بیزاری و دوری یاران را خواستار شد و سرانجام فرمان داد او و پیروان او را بکوبید و بکشید. [۱]
----------
[۲]: اختیار معرفة الرجال، طوسی، صفحه ۸۲۹، حدیث ۱۲۲۸.
[۱]: اختیار معرفة الرجال، طوسی، صفحه ۸۰۴، حدیث ۹۹۷، ۹۹۶ و صفحه ۸۰۶، حدیث ۱۰۰۱.
[پرسمان نیابت و وکالت امامان معصوم علیهم السلام - فصل سوم: وکیلان و نایبان دروغین و منحرف - صفحه ۱۴۳]
آیا در میان وکلاء و کارگزاران ائمه کسانی راه خطاء و انحراف را پیش گرفته بودند؟
بدون شک نوّاب خاص نهاد وکالت (نوّاب چهارگانه) لحظه ای راه خطاء و انحراف را نپیمودند، و سراسر زندگی خود را به خدمت و صداقت و پاسداری از نهاد پرداختند ولی بودند برخی از وکلاء که بنابر عواملی به دره هلاکت سقوط کردند.
صاحب وسایل جریان مؤاخذه وکیل خائنی را توسط امام صادق علیه السلام نقل میکند بدون اینکه از وکیل نامی ببرد. [۲] از ادامه حدیث روشن میشود که انگیزه او مالی بوده است و به نظر میرسد همین انگیزه در اکثر وکلای منحرف عامل اصلی انحراف بود هرچند انگیزههای دیگری نیز درکار بوده است که در نهایت به امور مادی برگشت دارد، هشام بن ابراهیم عباسی همدانی که پیش از انتقال امام هشتم به طوس از نزدیکان حضرت بود پس از همراهی امام به طوس از جاسوسان دستگاه عباسی شد. [۳]
----------
[۲]: وسایل الشیعه، عاملی ۳/۲۹۱ کتاب الوکالة باب تحریم الخیانه حدیث ۱.
[۳]: تاریخ عصر غیبت، پور سید آقایی، صفحه ۲۶، ۳۲۵.
[پرسمان نیابت و وکالت امامان معصوم علیهم السلام - فصل سوم: وکیلان و نایبان دروغین و منحرف - صفحه ۱۴۴]
به نظر میرسد بیشترین انحراف درمیان وکلاء و کارگزاران امام کاظم علیه السلام
باشد پس از سال (۱۸۳ ق) شماری از وکلای سرشناس، با در پیش گرفتن راه هوای نفسانی به انکار امامتِ علی بن موسی الرضا علیه السلام پرداختند و در برابر وکلاء و یارانی که طبق سفارش امام کاظم علیه السلام به امامت حضرت رضا علیه السلام باور داشتند، دست به تأسیس مذهب وقف زدند و گفتند امام هفتم علیه السلام همان قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است که در پس پرده غیبت رفته و روزی قیام خواهد کرد. [۱]
میدان داران این حرکت، با بهره گیری از روایاتِ مربوط به قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم، زیان معنوی و فکری بزرگی به نهاد و پیروان اهل بیت صلی الله علیه و آله و سلم زدند، و با بلوکه کردن اموالِ نهاد و پس ندادن آنها زیانِ مادی و اقتصادی بزرگی را متوجه ساختند.
----------
[۱]: ر، ک: کتاب الغیبة، طوسی، صفحه ۷۱، ۲۳؛ الواقفیة، ناصری، صفحه ۶۹، ۳۹.
[پرسمان نیابت و وکالت امامان معصوم علیهم السلام - فصل سوم: وکیلان و نایبان دروغین و منحرف - صفحه ۱۴۴]
علی بن ابی حمزه بطائنی وکیل امام کاظم علیه السلام در کوفه و یکی از سردمداران جریان وقف است، وی با انکار امامت علی بن موسی الرضا علیه السلام، از دادن سی هزار دینار اموالِ متعلق به نهاد خودداری کرد، امام هشتم علیه السلام فرمود: بطائنی میخواست در آسمان و زمین خدا پرستش نشود و خداوند برخلاف خواست مشرکان، نورش را همه گیر کرده و میکند، [۲] در جای دیگر فرمودند: او را در قبرش نشانیدند و از یکایک ائمه پرسیدند، او پاسخ گفت تا به من رسید و توقف کرد، چنان بر فرق اش زدند که قبرش پُر از آتش شد. [۳]
حسین بن قیامای واسطی از وکلای امام هفتم در منطقه واسط بود، او نیز
از معتقدان به راه وقف شد و با وجود برخوردها و دیدارهای که با امام هشتم علیه السلام داشت از اعتقاد خود دست برنداشت، [۱] وی در نامه از امام رضا علیه السلام پرسید: تو که فرزندی نداری چگونه امام هستی؟ (امام علیه السلام باید فرزندی داشته باشد تا…) امام علیه السلام در پاسخ نوشتند: مگر علم غیب داری که من فرزندی ندارم و حال آن که شبها و روزها نمی گذرد مگر اینکه خداوند فرزندی روزیم کند تا بین حق و باطل جدا کند.
----------
[۲]: اختیار معرفة الرجال، طوسی، صفحه ۷۴۳ حدیث ۸۳۷؛ کتاب الغیبة، طوسی، صفحه ۷۰ حدیث ۷۵.
[۳]: اختیار معرفة لارجال، طوسی، صفحه ۷۴۲ حدیث ۸۳۳.
[۱]: الاصول من الکافی، کلینی۱/۳۲۰ کتاب الحجة، باب الاشارة و النص … حدیث ۴.
[پرسمان نیابت و وکالت امامان معصوم علیهم السلام - فصل سوم: وکیلان و نایبان دروغین و منحرف - صفحه ۱۴۵]
زیادبن مروان قندی و ابن مُسکان روتن از وکلای امام هفتم علیه السلام و از سران جریان وقف هستند که امام کاظم علیه السلام پیشاپیش از گروهی آنها گزارش داده بود؛ یکی از روزها که آن دو نفر حضور امام کاظم علیه السلام بودند امام فرمود: اکنون بهترین اهل زمین وارد میشود، در این هنگام امام رضا علیه السلام وارد شدند، امام هفتم علیه السلام او را در آغوش گرفته و رو به آن دونفر کرده و فرمودند: اگر حق وی را انکار کنید، لعنت خدا و فرشتگان و مردمان بر شما باد ای زیاد تو و یارانت هرگز عزیز و گرامی نخواهید بود. [۲]
----------
[۲]: کتاب الغیبة، طوسی، صفحه ۶۸، حدیث ۷۱.
سلام.سُنّتی پسندیده درحوزه هامرسوم بود بدین نحوکه نزدیک حُلولِ ماهِ مبارک،طُلّاب برایِ گذشت از حقوقِ احتمالی پایمال شده،به حجره یکدیگر میرفتندو طلبِ حِلّیّت میکردند
اکنون درآستانه ماهِ مبارک بمنظورِ اِحیایِ آن سُنّتِ پسندیده طلب عفوازشمادارم تا باپرونده ای عاری ازحق الناس وارد ماه مهمانی خدا شوم
هدایت شده از خضر نیوز (جنگ شناختی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔به مهمون میگی جارو بزنه یا خودت میزنی؟
هدایت شده از کیهـــان آنلاین
6.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 معنای تسبیح گفتن موجودات چیست؟
@kayhan_online
هدایت شده از رهپویان معرفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
{#صدای_شهید`📻}
ساده و بی ادعا...با لهجه مشهدی!
از «عرفان حقیقی» و «سیر و سلوکِ» فرزندان آقا روح الله بشنوید!❤️🩹
#شهید_عبدالحسین_برونسی
ایتا
https://eitaa.com/javadijabbar
روبیکا
https://rubika.ir/javadiramijabbar
هدایت شده از شیدائی
5.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 واکنش داوود کیم، خواننده تازه مسلمان شده کرهای به آهنگ «سلام یا مهدی (عج)»
در برنامه محفل شبکه سه
#امام_زمان
#سلام_فرمانده
#فرمانده_مهدی
هدایت شده از علامه عسکری
«حضور علمای اهل کتاب در متن جریان حدیث سازی»
📖قسمت اول
💢راهب اهل فلسطین
▪️«تمیم داری» در سال ۹ هجرت یعنی در آخرین سال عمر پیامبر ، به مدینه آمده و مسلمان شده است. اما وی یک نصرانی عادی نبوده بلکه گفته اند که او راهب اهل فلسطین و عابد آنجا بوده است.
در عصر خلیفه ی دوم (عمربن خطاب) ، «تمیم داری» با اینکه یکسال بیشتر از عصر نبوت را درک نکرده بود ، اجازه خواست تا برای اصحاب پیامبر (ص) و مسلمانانی مانند ؛ سلمان ، ابوذر ، مقداد و... سخنرانی کند.
او در هفته یک روز به عنوان خطیب و سخنران قبل از نماز جمعه ، برای عموم مسلمانان مدینه به سخنرانی می پرداخت و مسلمانان می نشستند و سخنان او را گوش می دادند.
⚠️این کار درست در زمانی بود که افرادی چون امام امیرالمومنین (ع) و بزرگان صحابه وجود داشته اند.
▪️هنگامی که «عمربن خطاب »دستور داد تا نماز های نافله و مستحب ماه رمضان ، به جماعت خوانده شود ، دو نفر را به امامت جماعت منصوب داشت که یکی از آنها «تمیم داری» بود ، که با لباسی به قیمت هزار درهم در نهایت جلال در نماز جماعت حاضر می شد و امامت می کرد.
▪️این عالم و راهب نصرانی تازه مسلمان شده ، از فرهنگ تورات و انجیل تحریف شده سیراب بوده است. او آن مقدار تحت تربیت اسلام و پیامبر نبوده است که بتواند تغییر فرهنگ دهد.
از او احادیث جعلی متعددی نقل شده است ، مانند ؛
«هیچ مسلمانی برای اسبش جو پاک نمیکند و به گردن اسبش آویزان نمی کند ، مگر اینکه برای او ، به تعداد آن حسنه نوشته می شود»😂😳
👈حتی او به اسم پیامبر هم نامه جعل کرده است.
👌مشهور ترین حدیثی که از «تمیم داری» نقل شده و نشانگر فرهنگی است که حامل آن است و می کوشد آن را در جامعه ی اسلامی نشر دهد ؛ حدیث «جَسّاسه و دَجّال» است.
✍احادیث افرادی مانند «تمیم داری» بود که اسلام شناسان غرب این تهمت را به پیامبر اکرم (ص) زدند که ؛ پیامبر سخنان خویش و اصولاً معارف و احکام اسلام را از پاره ای از مسیحیان و یهودیان گرفته است.
اینگونه احادیث دروغ و جعلی ، بصورت گسترده در منابع اهل سنت موجود است و اسلام شناسان مزدور وزارت های مستعمرات انگلیس و فرانسه و هلند و... آنچه دنبالش هستند را در اینگونه روایات موجود در منابع اهل سنت پیدا می کنند .
(در ادامه بیشتر توضیح داده می شود )...
#حدیث_سازی
📚نقش ائمه در احیای دین ص ۴۷۶ سفارش👇🏻
@Aghayabnalhasan
✅ کانال علامه عسکری 🔰
http://eitaa.com/joinchat/3534880770Ccde1211695