هدایت شده از عبدالله خائف
13.33M
کارگاه آموزشی خودشناسی،استادطیبی پور.ویژه تربیت نسل مهدوی.سالن شهیدآوینی سازمان تبلیغات بابل،باهمکاری بنیاد فرهنگی انتظاربابل۱۴۰۱/۱۲/۸
[موعود شناسی و پاسخ به شبهات - آثار بحث از مهدویت - صفحه ۱۹]
برخی بر این گمان اند که طرح و بررسی موضوع مهدویت در این زمان امری بی فایده است، زیرا این موضوع مربوط به آینده بشریت است و آینده و اتفاقات آن امری است مجمل و مبهم، امّا آنچه وظیفه ماست اینکه به تکالیف خود در عصر و زمان خود عمل کنیم؛ زیرا هر عصر و زمانی مقتضیات خود را میطلبد... [۱] .
پاسخ: بحث از مهدویت در این عصر و زمان آثار و فوایدی دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
۱ - آرمان قیام و انقلاب مهدی علیه السلام یک فلسفه بزرگ اجتماعی، اسلامی است. این آرمان بزرگ گذشته از اینکه الهام بخش ایده و راه گشای به سوی آینده است، آینه بسیار مناسبی است برای شناخت آرمانهای اسلامی. [۲]
۲ - نوید به برپایی حکومتی جهانی و اسلامی ارکان و عناصر مختلفی دارد که برخی فلسفی و جهانی است و جزئی از جهان بینی اسلامی است، و برخی فرهنگی و تربیتی است، برخی سیاسی است و برخی اقتصادی و برخی اجتماعی است. و برخی انسانی یا انسانی، طبیعی میباشد. [۳]
انسان میتواند با الگوپذیری از برنامههای جامع و فراگیر حضرت در عصر ظهور به آرمانهای واقعی اسلام نزدیک شود.
۳ - در طول تاریخ و در سطح جهان، انقلابهای گوناگونی از قبیل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... صورت گرفته است، ولی اکثر این انقلابها یا در شروع موفق نبوده و یا اینکه در مواجهه با مشکلات فراوان و مقابله با دشمنان خود نتوانسته است دوام بیاورد... و تنها نگاه سبزی که شیعه به مهدویت دارد میتواند با ایجاد روحیه امید در جامعه، مردم را از ناامیدی و یأس برهاند. شیعه معتقد به امام زمانی زنده و حاضر و ناظر بر اعمال خود است که او را در مواقع حساس کمک کار خواهد بود. این اعتقاد از جهت روان شناسی آثار عمیقی را در روحیه شیعیان خواهد گذاشت.
۴ - از آن جهت که وقت تشکیل حکومت امام زمان علیه السلام مشخص نیست و هر لحظه میتواند زمان ظهور باشد، لذا وظیفه داریم که نظری به مباحث مهدویت و ظهور کرده و خصوصیات عصر ظهور و وظایف خود در آن عصر را بدانیم.
۵ - رسیدن به حکومت جهانی توحیدی در عصر ظهور، شرایطی دارد که برخی از آنها به دست خود بشر حاصل میگردد، از آن جمله رسیدن بشر به تکامل همه جانبه و رسیدن به مستوای عالی فکری است. لذا بر ماست که آرمانهای اصیل اسلامی در عصر ظهور را بدانیم تا بتوانیم هر چه بهتر در نزدیک شدن آن سهیم بوده و زمینه ساز ظهور حضرت باشیم.
۶ - بحث از مهدویت تنها بحث از اموری نیست که مربوط به آینده بشریّت باشد، بلکه بحث از امامت و مهدویت است، بحث از اینکه در هر زمانی باید امام معصومی موجود باشد، خواه حاضر و مشهور و خواه غایب و پنهان تا حجتها و بینات خداوند باطل نگردد.
و لذا در روایات اسلامی از رسول خداصلی الله علیه وآله میخوانیم: «من مات ولم یعرف إمام زمانه مات میتة جاهلیّة»؛ [۱] «هر کس بمیرد و پیشوای زمان خود را نشناسد مرده است از نوع مردن زمان جاهلیت. »
بحث از مهدویت، بحث از غیبت و فلسفه آن و آثار و برکات وجود امام در این عصر غیبت است
و لذا بحث از مهدویت از وظایف و تکالیف شیعه در عصر غیبت
----------
[۱]: ۸. المهدی المنتظر، دکتر عداب محمود محش، ص ۲۱۴.
[۲]: ۹. قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفه تاریخ، شهید مطهری رحمه الله، ص ۵۷.
[۳]: ۱۰. همان.
[۱]: ۱۱. شرح مقاصد، ج ۵، ص ۲۳۹.
اصل غيبت كه شروع شد از ناشكري شروع شد، كاري با امام يازدهم كردند شيعيان كه با هيچ كدام از امامان نكردند، يك نامه اي به ايشان نوشتند كه پولهايي را كه ما خدمتتان فرستاديم شما بيلانش را به ما بگوييد در «تحف العقول حضرت پاسخشان را اينطوري دادند كه اگر اين امامت امر مستمري است چرا اين سؤال از يكي از پدران من نشد، چرا آنها متهم به اين معنا
نشدند؟ بعد از آن حضرت نپذيرفت و دستور فرمود پرده سياهي در اتاق ايشان آويختند، مردم ميآمدند از پشت پرده سؤال ميكردند و ميرفتند. اين هم پرده غيبت است. اين حركت است، چون خداي تعالي ميتوانست آسمانها و زمين رادر يك لحظه خلق كند اما آنها را شش روزه آفريد، در روايت داريم كه اي براي «اناته است، «تاني است، خداوند «تدرج را دوست دارد، اين متين تر است. پس اول غيبت كبري است با نواب لاعلي التعيين [غيرمعيني]، كه حضرت ديگر تعيين نمي كنند، قلوب مردم به سمتي برود و آمادگيشان و ساخته شدنشان براي ظهور، معناي انتظار اين است كه هم خودش را فرد آماده كند براي پيوستن به آن حضرت، و هم ديگران را براي اين كار تشويق كند و براي اين كار تمهيد مقدمات كند. در يك مصداق كوچك ميشود اينطوري مثال زد، امام راحل، قدس سره، در نجف بود و مردم آرزو داشتند بيايد ايران، همكاري با او ميكردند با اينكه در بينشان نبود، نوارش را تكثير ميكردند، صحبتش را اشاعه ميكردند، ذكر خير او ميكردند، اطلاعيه به نفعش ميدادند، كار برايش ميكردند، تا امام رفتند به پاريس. باز هم مردم در اينجا تظاهرات ميكردند، راهپيمايي ميكردند، آن اندازه تلاش كردند، كار كردند، تا حكومت شاه را فلج كردند، تا امام آمد و حكومت هم نتوانست كاري بكند، اين نقش مردم بود. آمدن امام بر اساس كار و حركت و تلاش مردم است، از مردم حركت، از خدا بركت، نتيجه اش اين شد كه آمد. ظهور هم مثل همين است، در قبل از ظهور هم بايد، اينهايي كه دوستان آن حضرت هستند،
آنچنان كار كنند كه دشمنان آن حضرت فلج بشوند. آنچنان تبليغ كنند، ترويج كنند، نام ببرند كه اسم آن حضرت، انتظار آن حضرت، آمدن آن حضرت، يك امر شايع و رايجي بشود. اين ميشود انتظار حقيقي.
[اثار تربیتی انتظار - مفهوم انتظار از ديدگاه حائري شيرازي - صفحه۳]
انتظار انسان را سرپا ميكند، روحيه به انسان ميدهد، يك اثر ديگر انتظار اين است كه به انسان سنخيت ميدهد با آنها، چون به خودش ميگويد من منتظر آنها هستم اما اگر آنها آمدند و گفتند ما تو را قبول نداريم، چه كار كنم؟ قرآن را مشاهده ميكند كه طالوت گفت كه «ان الله مبتليكم بنهر فمن شرب منه فليس مني و من لم يطعمه فانه مني الا من اغترف غرفة بيده. [۱۶]. خوب ميگويد آقا امام زمان عليه السلام هم كه قيام ميكند اول جنودش ۳۱۳ نفر است، طالوتيها هم كه ۳۱۳ نفر بودند پس وقتي كه در۳۱۳ اين دو تا مشتركند، جنگ بدر هم ۳۱۳ تا بوده است، پس يك مشتركات ديگري هم دارد. نه همين شرب كه به من بگويد هر كس خورد با ما نيست، هر كس نخورد از ماست مواظب ميشود كه از قدرتش سوء استفاده نكند، از آنچه كه در اختيارش هست، «الا من اغترف غرفة بيده تا «من لم يطعمه فانه مني بشوي، پس انتظار اين خاصيت را دارد كه دريچه اي است بسوي نور. انتظار ميگويد اصلا آن حال تو اين نيست منتظرش شو، و همين ميشود نفس كش او، زمينه تنفس او، مثل نماز، نماز براي انسان تنفس است، كه اين همه فاني، اين همه كوچك، اين هم يكجور ديگر بازي، يك طرفي هست كه انسان با آن بازي نكند، وگرنه اين همه
عالم را ببيند، اگر اين نماز نباشد، اين انسان دق ميكند و انتظار هم نباشد انسان مؤمن دق ميكند. پس اثر روحي ميگذارد، اثر تربيتي ميگذارد، اثر اخلاقي ميگذارد و بالاتر از همه ايشان گفته اند: شما دعا كنيد براي تعجيل فرج ما كه همين كار، فرج خود شماست.
[اثار تربیتی انتظار - مفهوم انتظار از ديدگاه حائري شيرازي - صفحه۹]
[اثار تربیتی انتظار - مفهوم انتظار از ديدگاه حائري شيرازي - صفحه۱۰]
كسي كه به ولايت مطلقه فقيه معتقد بود و راضي شد به ولايت مطلقه امام به طريق اولي حاضر ميشود كه براي غير معصوم ولايت مطلقه قائل بود و اينطوري از آن اطاعت كرد، تمريني ميشود
براي اطاعتش از معصوم و معمولا هم اينطور بزرگان وقتي كه ميآينديکباره نمي آيند، يك امتحاني ميكنند، يك آزمايشي ميكنند، يك سر و چشمي آب ميدهند و بعد ميآيند. هر عاقلي اينطوري است، امام حسين، عليه السلام، وقتي كه كوفيان اين همه نامه نوشتند، مسلم بن عقيل را فرستاد كه سالي كه نكوست از بهارش پيداست، با ايشان چه كنند. معلوم ميشود كه با آن حضرت چه ميكنند. امام راحل را كه براي اين امت فرستادند مثل مسلم بن عقيل بود، اگر با او خوشرفتاري ميكردند پيدا بود كه ميشد براي آن آقا هم اينها مريدهاي خوبي باشند. واقعا هم مردم براي امام مريدان خوبي بودند،
[سیمای ماه دوازدهم در سی جزء قران - فرمانِ اطاعت از زمامداران معصوم الهی - صفحه ۴۷]
امام باقر علیه السلام به ابا خالد کابلی فرمود:
به خدا قسم ای ابا خالد! نور امام در دل مؤمنان از خورشیدِ فروزان، نورانی تر است و آنان به خدا قسم دل مؤمنان را روشن میکنند و خداوند نورشان را از کسانی که بخواهد (لیاقتش را نداشته باشند) باز میدارد.
هدایت شده از 🌷نورالشهداء🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چون تو باشی
آن من
دردی نیست
🌷نورالشهداء🌷
https://eitaa.com/joinchat/3110863002C487adfb92f
[موعود شناسی و پاسخ به شبهات - صفحه ۸۵] بی نیازی حضرت ازمکاتب ونحله های فکری واعتقادی وجریانهایِ سیاسی وفرهنگی ناشی از تفکرات غیرالهی:
حضرت مهدی علیه السلام فرمود: «... لأنّ اللَّه معنا ولا فاقة بنا إلی غیره، والحق معنا فلن یوحشنا من قعد عنّا»؛ [۱] «... چون خدا با ما است، نیازی به دیگری نیست، حقّانیت با ما میباشد و کناره گیری عده ای از ما هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد. »
----------
[۱]: ۵۱. الغیبة، طوسی، ص ۲۸۵، ح ۲۴۵ ؛ احتجاج، ج ۲، ص ۲۷۸ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۳، ص ۱۷۸، ح ۹.
هدایت شده از روشنگری
[موعود شناسی و پاسخ به شبهات - انتظار چه ویژگیهای خاصی دارد؟ - صفحه ۸۶]
عناصر تشکیل دهنده انتظار چیست؟
انتظار ظهور منجی هیچ گاه به حقیقت نمی پیوندد مگر در صورتی که سه عنصر اساسی در آن محقّق گردد:
۱ - عنصر عقیدتی: شخص منتظر باید ایمان راسخی به حتمی بودن ظهور منجی و نجات بخشی او داشته باشد.
۲ - عنصر نفسانی: زیرا شخص منتظر باید در حالت آمادگی دائمی به سر ببرد.
۳ - عنصر عملی و سلوکی: شخص منتظر باید به قدر استطاعت خود در سلوک و رفتارش زمینههای اجتماعی و فردی را برای ظهور منجی فراهم نماید.
با نبود هر یک از این سه عنصر اساسی، انتظار حقیقتاً معنا پیدا نمی کند.
[موعود شناسی و پاسخ به شبهات - عناصر تشکیل دهنده انتظار چیست؟ - صفحه ۸۶]
چه نوع انتظاری راجح است؟
انتظار فرج بر دو گونه است:
۱ - انتظاری که سازنده است، تحّرک بخش است، تعهّدآور است، عبادت بلکه با فضیلت ترین عبادات است.
از مجموعه آیات و روایات اسلامی استفاده میشود که ظهور مهدی موعودعلیه السلام حلقه ای است از حلقات مبارزه اهل حق و اهل باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی میشود. سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این است که آن فرد عملاً در گروه اهل حقّ باشد. امامان و رهبران معصوم الهی به طور روشن و صریح با ارائه تصویری مناسب از انتظار، روی برداشت درست و صحیح از مفهوم آن تکیه داشته اند و انتظار را از مقوله عمل به حساب آورده اند، و لذا پیامبرصلی الله علیه وآله میفرماید: «أفضل أعمال أُمّتی انتظار الفرج»؛ [۱] «افضل اعمال امت من انتظار فرج است. »
و نیز در روایتی دیگر از امام صادق علیه السلام میخوانیم: «أفضل الأعمال انتظار الفرج من اللَّه»؛ [۲] «بزرگ ترین اعمال انتظار فرج از خداست. »
اهمیت آمادگی و زمینه سازی را میتوان در پیام امام صادق علیه السلام یافت که فرمود: «لیعدنّ أحدکم لخروج القآئم ولو سهماً»؛ [۳] «باید هرکدام از شما برای خروج قائم آمادگی پیدا کند اگرچه با تهیه کردن یک تیر باشد. »
۲ - انتظاری که ویرانگر است، بازدارنده است، فلج کننده است و نوعی اباحی گری است. برداشت قشری مردم از مهدویت و قیام و انقلاب مهدی علیه السلام این است که صرفاً ماهیت انفجاری دارد. فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ظلمها و تبعیضها و اختناقها و حق کشیها ناشی میشود، آن گاه که صلاح به نقطه صفر برسد و حقّ و حقیقت هیچ طرفداری نداشته باشد.
----------
[۱]: ۵۲. کمال الدین، ص ۶۴۴، ح ۳.
[۲]: ۵۳. بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۲۰۸، ح ۷۷.
[۳]: ۵۴. بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۳۶۶، ح ۱۴۶.
[موعود شناسی و پاسخ به شبهات - انتظار، چه تأثیری در بعد اجتماعی دارد؟ - صفحه ۸۸]
انسان منتظر پیوندی ناگسستنی با هدفها و آرمانهای امام منتظَر و موعود خود دارد و در آن راستا گام بر میدارد و همسان و همسوی آن اهداف و آرمانها حرکت میکند و همه جهت گیریها و گرایشها و گزینش هایش در آن چارچوب قرار میگیرد. امام موعود،
غمگسار راستین غمزدگان و یار و یاور واقعی مظلومان و حامی حقیقی مستضعفان است.
پس جامعه منتظر و انسانهای دارای خصلت انتظار باید در زمینه خواستها و هدفهای امامشان عمل کنند و به یاری انسانهای مظلوم و محروم بشتابند و دل آزردگان را مرهم نهند و دشواریها و مشکلات مردم را تا حدّ توان، طبق خواسته و رضای امامشان برطرف سازند. و اگر چنین شد در قلمرو جامعه منتظر، محروم و تهیدست و بیمار بی درمان و دلتنگ و افسرده و اندوهگین و گرفتار باقی نخواهد ماند.
شاید یکی از معانی برخی از احادیث درباره انتظار فرج که گفته اند: «انتظار فرج خود فرج است» همین معنا باشد که جامعه منتظر اگر انتظاری راستین و صادقانه داشته باشد دست کم در حوزه خود، مشکلات و نابسامانیهای مردم را برطرف میکند و خواستهها و آرمانهای امام موعود را در محیط خویش تحقق میبخشد؛ لذا امام رضاعلیه السلام فرمود: «... انتظار الفرج من الفرج»؛ [۱] «... انتظار فرج جزء فرج است. »
----------
[۱]: ۵۵. بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۳۱، ح ۲۹.
هدایت شده از صرفاً جهت اطلاع
17.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بفرمایید آغوش رایگان، تا کور شود هرآنکه نتوان دید
#لبیک_یا_خامنه_ای
@khabarnews 👈«اخبار مهم در «ایتا