[غیبت صغری - دفاع از عثمان بن سعید - صفحه ۳۳]
ابوجعفر محمّد بن عثمان بن سعید عَمْری بعد از وفات پدرش همان گونه که امام عسکری علیه السلام تصریح نموده بود، به مقام سفارت نایل شد. آن حضرت به جماعت قمیها فرمود: «اشهدوا علیّ أنّ عثمان بن سعید وکیلی، وأنّ ابنه
محمّد وکیل ابنی مهدیّکم»؛ [۱] «شهادت دهید بر من که عثمان بن سعید وکیل من است. و نیز فرزند او محمّد وکیل فرزندم مهدی شماست. »
و نیز سفارت او با نصّ و تصریح پدرش به امضا رسید. [۲]
او نزد شیعیان عصر خود مورد وثوق و معروف به امانت داری بود. و هیچ یک از امامیه در این مطلب شک نداشتند. چگونه شک کنند در حالی که امام عسکری علیه السلام در حق او و پدرش فرمود: «العمری وإبنه ثقتان»؛ [۳] «عَمْری و فرزندش مورد وثوقند... ».
و نیز امام مهدی علیه السلام او را مورد تأیید خود قرار داد و فرمود: «لم یزل ثقتنا فی حیاة الأب رضی اللَّه عنه»؛ [۴] «تو در زمان حیات پدر دائماً مورد وثوق ما بودی... ».
وی در حدود پنجاه سال به نحو احسن وظایف خود را به خوبی انجام داد تا آن که در جمادی الاولی سال ۳۰۵ یا ۳۰۴ هجری به رحمت ایزدی پیوست. [۵]
محمد بن عثمان بیشتر از دیگر سفیران در این پست و مقام به خدمت پرداخت. کتابهایی در فقه تألیف کرده که از امام عسکری و حضرت مهدی علیهما السلام و پدرش عثمان بن سعید و از امام هادی علیه السلام اخذ نموده است. [۶] او به ارشاد امام مهدی علیه السلام از زمان مرگش اطلاع داشته است، و لذا برای خود قبری را آماده نموده بود. [۷] بعد از وفات در کنار قبر پدرش به خاک سپرده شد.
----------
[۱]: ۵۳. الغیبة، طوسی، ص ۳۵۵.
[۲]: ۵۴. همان، ص ۳۵۹.
[۳]: ۵۵. همان، ص ۳۶۰؛ کافی، ج ۱، ص ۳۲۹.
[۴]: ۵۶. بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۳۴۹.
[۵]: ۵۷. الغیبة، طوسی، ص ۳۶۶.
[۶]: ۵۸. همان، ص ۳۶۳.
[۷]: ۵۹. همان، ص ۳۶۵.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 یک نفر مانده از این قوم که بر می گردد...
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت قیمت صندلی یک مسئول در ایران با سایر کشورها
🔰 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی
🔸 دریافت نسخه با کیفیت
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
هدایت شده از سعداء/حجت الاسلام راجی
10.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا توی این کشور به اقلیتهای دینی ظلم میشه؟
#پاسخ_به_شبهات
____________________________
🔴 #شبهات_انتخاباتی
🔸 دریافت نسخه با کیفیت
✅ پاسخ #حجت_الاسلام_راجی را بشنوید...
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
[پرسمان نیابت و وکالت امامان معصوم علیهم السلام - فصل سوم: وکیلان و نایبان دروغین و منحرف - صفحه ۱۳۸]
در طولِ عمر فعالیت نهاد وکالت هراز چند گاهی در جاهای دور و نزدیک به مرکز نهاد، برخی وکلاء و نایبان خودخوانده به چشم میخورد، این روند از عصر امام هشتم علیه السلام آغاز شد در عصر امام هادی و عسکری علیه السلام به خاطر محصور بودن آندو بزرگوار، شدت گرفت و در عصر غیبت صغری به ادعای سفارت و نیابت خاص چهره بدل کرد.
[پرسمان نیابت و وکالت امامان معصوم علیهم السلام - فصل سوم: وکیلان و نایبان دروغین و منحرف - صفحه ۱۳۹]
محمدبن فرات ادّعای بابیّت از جانب امام هشتم را داشت و بعدها کارش به ادعای نبوت کشید [۱] احمدبن محمد سیّاری در عصرامام جواد علیه السلام مدعی دروغین وکالت بود. [۲]
نجاشی در کتاب رجال خویش او را ضعیف الحدیث، فاسدالمذهب و… معرفی کرده است. [۳]
علی بن حسکة بن حوار قمی در عصر امام هادی و عسکری علیه السلام مدعی بابیت و نبوت شد، آغاز کارش غلو در حق ائمه علیه السلام و جایگاه خودش بود میگفت امام هادی علیه السلام خدای قدیم است و من باب و نبیّ او هستم، هر کسی که به معرفت حقیقی او برسد دیگر نماز و زکات و حج … لازم نیست و من به این مقام رسیده ام. [۴]
ابن حسکه؛ با بهره گیری از وجوهات، سادگی و ارادت مردم نسبت به ائمه و سخنان فریبنده توانست پیروانی گردآورد و شاگردانی پیدا کند. [۱]
----------
[۱]: عن أبی الحسن الرضا علیه السلام أنه قال: آذانی محمد بن الفرات آذاه الله و … قال محمد بن عیسی: فأخبرانی وغیرهماأ نه ما لبث محمدبن فرات الا قلیلا حتی قتله ابراهیم بن شکلة أخبث قتلة، وکان محمد بن فرات یدعی أنه باب وأنه نبی (اختیار معرفة الرجال، طوسی، صفحه ۸۲۹ رقم ۱۰۴۶، ۱۰۴۸.
[۲]: فی رقعة مع الجواد علیه السلام یعلم من سأل عن السیاری: انه لیس فی المکان الذی ادعاه لنفسه والا تدفعوا الیه شیئا. اختیار معرفة الرجال، طوسی، صفحه ۸۲۰، رقم حدیث ۱۱۲۸؛
[۳]: همان، رجال النجاشی، صفحه ۳۶۳ رقم ۹۷۶.
[۴]: کتب بعض أصحابنا إلی أبی الحسن العسکری علیه السلام: جعلت فداک یاسیدی ان علی بن حسکة یدعی أنه من أولیائک، وأنک أنت الاول القدیم، وأنه بابک ونبیک أمرته أن یدعو إلی ذلک، ویزعم أن الصلاة والزکاة والحج والصوم کل ذلک معرفتک ومعرفة من کان فی مثل حا ل ابن حسکة فیما یدعی من البابیة والنبوة فهو مؤمن کامل سقط عنه الاستعباد بالصلاة والصوم والحج، وذکر جمیع شرائع الدین أن معنی ذلک کله ما ثبت لک، ومال الناس الیه کثیرا، فان رأیت أن تمن علی موالیک بجواب فی ذلک تنجیهم من الهلکة. قال: فکتب علیه السلام: کذب ابن حسکة علیه لعنة الله وبحسبک أنی لا أعرفه فی فی موالی ماله لعنه الله، فوالله ما بعث الله محمدا والانبیاء قبله الا بالحنیفیة والصلاة والزکاة والصیام والحج والولایة، ومادعی محمد صلی الله علیه وآله الا إلی الله وحده لاشریک له. (اختیار معرفة الرجال، صفحه ۸۰۴، حدیث ۹۹۷، ۹۹۴.
[۱]: اختیار معرفة الرجال، صفحه ۸۰۵، حدیث ۹۹۹.
[پرسمان نیابت و وکالت امامان معصوم علیهم السلام - فصل سوم: وکیلان و نایبان دروغین و منحرف - صفحه ۱۴۰]
قاسم بن یقطین قمی شعرانی یکی از شاگردان ابن حسکه و مدعی بابیّت و نبوت در عصر امام هادی و عسکری علیه السلام است، [۲] امام هادی علیه السلام درباره او فرمود: شیطانی برای او چهره گشوده و سخنان باطل و فریبنده به او القاء میکند. [۳]
بیشتر این مدعیان وقتی با برخورد شدید امام علیه السلام و نهاد روبرو میشدند مردم را بسوی خود به این عنوان که نبیّ هستند میخواندند و از این رو با غلات
پیوندی داشتند، حسن بن محمدبن بابا که از شاگردان ابن حسکه بود از پیروان نزدیک محمدبن نصیر رهبر غلات عصر امام یازدهم بود چنانکه ابن بابا نیز ادعای وکالت دروغین کرد. [۱]
----------
[۲]: …. کتب الیه علیه السلام فی قوم یتکلمون ویقرئون أحادیث ینسبونها الیک والی آبائک فیها ما تشمأز فیها القلوب … وینسبون الارض إلی قوم یذکرون أنهم من موالیک وهو رجل یقال له: علی بن حسکة، وآخر یقال له: القاسم الیقطینی … فکتب علیه السلام: لیس هذا دیننا فاعتزله … والذین ادعوا هذه الاشیاء ادعوا أنهم أولیاء، ودعوا إلی طاعتهم، منهم علی بن حسکة والقاسم الیقطینی، فما تقول فی القبول منهم جمیعا. فکتب علیه السلام: لیس هذا دیننا فأعتزله … قال نصربن الصباح: علی بن حسکة الحوارکان استاد القاسم الشعرانی الیقطینی من الغلات الکبار ملعون. اختیار معرفة الرجال، صفحه ۸۰۴، حدیث ۹۹۴ تا۹۹۷.
[۳]: قال کتب الی أبوالحسن العسکری علیه السلام ابتداء منه: لعن الله القاسم الیقطینی ولعن الله علی بن حسکة القمی، ان شیطانا ترائی للقاسم فیوحی الیه زخرف القول غرورا. (اختیار معرفة الرجال، صفحه ۸۰۴، حدیث ۹۹۶.
[۱]: و … یزعم ابن بابا انی بعثته نبیا وأنه باب علیه لعنة الله، سخر منه الشیطان فأغواه، فلعن الله من قبل منه ذلک اختیار معرفة الرجال، صفحه ۸۰۵، حدیث ۹۹۹ و تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم، جاسم حسین صفحه ۱۴۷.
[پرسمان نیابت و وکالت امامان معصوم علیهم السلام - فصل سوم: وکیلان و نایبان دروغین و منحرف - صفحه ۱۴۱]
ائمه کشتی نجات امت هستند، همواره امت را از درههای تندروی و چالههای کندروی به شاهراه هدایت و سعادت راهنمایی کرده اند، بی گمان در برخورد با کسانی که به دروغ خود را وکیل و نماینده آنها معرفی میکردند و زمینه را برای گمراهی امت فراهم میکردند، با روش حکیمانه دست به کار میشدند. گام نخست ارشاد، نصیحت و راهنمایی بود، در صورتیکه این اصل کارگر نمی افتاد، روش گام به گام تا آخرین مرحله اجرا میشد؛ گام بعدی صدور لعن و طرد بود و نیز به اصحاب و امت چهره آنها معرفی میشد و مردم را از مراجعه نزد آنها بازمی داشتند، گام بعدی این بود که اطرافیان و اصحاب ائمه کار را بر آنها سخت گیرند و برخوردهای فیزیکی کنند و اگر هیچ کدام از این مراحل کارگر نیافتاد و مدعیان دروغگو هم چنان به فریب و گمراهی مردم ادامه میدادند، رهبری نهاد وکالت مانند طبیب حاذق و دلسوز دستور جرّاحی و نابودکردن غده سرطانی را صادر میفرمودند.
[پرسمان نیابت و وکالت امامان معصوم علیهم السلام - فصل سوم: وکیلان و نایبان دروغین و منحرف - صفحه ۱۴۱]
امام هشتم علیه السلام روش هدایتی گام به گام را در مورد محمدبن فرات تا آخرین
مرحله پیاده کرد: وی که ادعای بابیت و نبوت داشت با سخنان منحرفانه و ارتکاب محرمات از جمله نوشیدن شراب، امام علیه السلام را مورد آزار و اذیت قرار میداد.
امام علیه السلام ضمن ارشاد و راهنمایی او، یک قطعه حصیر و مقداری خرما برای او فرستاد، وی پس از دریافت سخنان و هدایای حضرت، گفت: امام علیه السلام حصیر را فرستاده تا نماز بخوانم و خرما را فرستاده تا شراب نخورم؛ ولی وی هم چنان به کج روی ادامه داد، امام علیه السلام او را مورد لعن و نفرین قرار داد، به یاران و اصحاب او فرمان بیزاری از او را داد و آرزو فرمود خداوند گرمای آهن داغ را به او بچشاند که پس از اندک زمانی توسط ابراهیم بن مهدی بن شکله به قتل رسید. [۱]
----------
[۱]: ر، ک: اختیار معرفة الرجال، طوسی، صفحه ۸۲۹، حدیث ۱۰۴۶؛ رجال العلامة الحلی، صفحه ۲۵۴ باب محمد حدیث ۳۹.
[پرسمان نیابت و وکالت امامان معصوم علیهم السلام - فصل سوم: وکیلان و نایبان دروغین و منحرف - صفحه ۱۴۲]
امام نهم علیه السلام در برخورد با ابوعبدالله سیاری که تنها مدعی دروغین وکالت بود تا به اموالی برسد، توقیعی صادر فرمود: انّه لیس فی المکان الذی ادّعاه لنفسه و ألّا تدفعوا الیه شیئاً [۲] (در جایگاهی که ادعا میکند نیست و چیزی به او ندهید) برخورد حضرت متناسب با گناه شخص بود وقتی کارگر افتاد رهایش کردند. امام عسکری علیه السلام در برخورد با ابن حسکه که ائمه را خدا و خود را نبیّ و معاف از انجام طاعات و عبادات میدانست، نخست به روشنگری پرداخت: به خدا قسم که خداوند محمد صلی الله علیه و آله و سلم و انبیای پیشین را بر شریعت و
برپایی نماز و زکات و… فرستاده و ما بندگان خدا هستیم اگر طاعت او کنیم مورد رحمت و اگر نافرمانی او کنیم مورد عذابش واقع میشویم، در گام بعدی لعنت و نفرین و بیزاری و دوری یاران را خواستار شد و سرانجام فرمان داد او و پیروان او را بکوبید و بکشید. [۱]
----------
[۲]: اختیار معرفة الرجال، طوسی، صفحه ۸۲۹، حدیث ۱۲۲۸.
[۱]: اختیار معرفة الرجال، طوسی، صفحه ۸۰۴، حدیث ۹۹۷، ۹۹۶ و صفحه ۸۰۶، حدیث ۱۰۰۱.
[پرسمان نیابت و وکالت امامان معصوم علیهم السلام - فصل سوم: وکیلان و نایبان دروغین و منحرف - صفحه ۱۴۳]
آیا در میان وکلاء و کارگزاران ائمه کسانی راه خطاء و انحراف را پیش گرفته بودند؟
بدون شک نوّاب خاص نهاد وکالت (نوّاب چهارگانه) لحظه ای راه خطاء و انحراف را نپیمودند، و سراسر زندگی خود را به خدمت و صداقت و پاسداری از نهاد پرداختند ولی بودند برخی از وکلاء که بنابر عواملی به دره هلاکت سقوط کردند.
صاحب وسایل جریان مؤاخذه وکیل خائنی را توسط امام صادق علیه السلام نقل میکند بدون اینکه از وکیل نامی ببرد. [۲] از ادامه حدیث روشن میشود که انگیزه او مالی بوده است و به نظر میرسد همین انگیزه در اکثر وکلای منحرف عامل اصلی انحراف بود هرچند انگیزههای دیگری نیز درکار بوده است که در نهایت به امور مادی برگشت دارد، هشام بن ابراهیم عباسی همدانی که پیش از انتقال امام هشتم به طوس از نزدیکان حضرت بود پس از همراهی امام به طوس از جاسوسان دستگاه عباسی شد. [۳]
----------
[۲]: وسایل الشیعه، عاملی ۳/۲۹۱ کتاب الوکالة باب تحریم الخیانه حدیث ۱.
[۳]: تاریخ عصر غیبت، پور سید آقایی، صفحه ۲۶، ۳۲۵.