#گزیده_یادداشت
✔️ فصلنامه هفده دی شماره صفر
💠جور وصل، وصله ناجور
▪️آیا عشق زنان به نهاد هیئت عشقی یک طرفه است ؟!
🔶فاطمه سادات مظلومی
▪️دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات زن و خانواده
💠حاضرین غائب:
نمیدانم اینکه سخنران قسمت زنانه را نمیبیند باعث این همهمه در قسمت زنانه میشود، یا چون خانمها خودشان را مخاطب منبر نمیدانند، دل به حرفهای خطیب نمیدهند. یاد آن روایت صحیح بخاری از قول ابوسعید خدری میافتم که نقل کرده بود: «زنان پیش پیامبر خدا آمدند و عرض کردند: "مردان در بهرهگیری از محضرِ شما بر ما غلبه کردهاند. روزی را نیز به ما اختصاص دهید." پس رسول خدا روزی را به آنان اختصاص داد...»
💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه»
Gesostu.ir
📝 فصلنامه هفده دی
روزگار زنانه تر میشود
📗 @mag_17dey
#گزیده_یادداشت
✔️ فصلنامه هفده دی شماره صفر
💠مرثیه اتاقی
▪️چادرِ روضه مخصوص بود!
🔶زینب علیاشرفی
▪️روایتنویس و نویسندهٔ تاریخ شفاهی
💠تاروپود زندگی:
مامانجون خیلی روادار بود و انعطافپذیر؛ اما یک جاهایی سفت و محکم سر حرفش میایستاد. هر چیزی هم توی خانهاش تعطیل میشد، روضۀ چهارشنبهها باید سر جایش میماند. «مرثیهم کسیلمسین!» ورد زبانش بود. روضه به تاروپود زندگیاش بافته شده بود. اصلاً شده بود زندگیاش. بقیۀ کارها و مناسبات زندگی هم ذیل روضه برایش تعریف میشد.
💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه»
Gesostu.ir
📝 فصلنامه هفده دی
روزگار زنانهتر میشود
📗 @mag_17dey
#گزیده_یادداشت
✔️ فصلنامه هفده دی شماره صفر
💠آنها چند نفرند
▪️جستاری در باب تکثر تیپ «خانمجلسهای»
🔶زهرا عدالت فر
▪️دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی
دانشگاه تهران
💠خانم جلسهای:
بیشتر حیرتم از این باب بود که وقتی اصیلترین مجالس عزاداری اباعبدالله از خودِ روز عاشورا تا به امروز متعلق به زنان بوده است، داستان چیست که امروزه سخنرانان زن مذهبی بیشتر به دستاویزی برای طنزپردازان اینستاگرامی و کمی پیشتر، دابسمشی تبدیل شدهاند؟ رویکرد عمده به این قشر چیست و مخاطبانشان چه کسانی هستند؟ تیپ خانمجلسهای، ساختاری یکپارچه در متنهای اجتماعی گوناگون دارد یا دارای تنوع و تکثر است؟
💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه»
Gesostu.ir
📝 فصلنامه هفده دی
روزگار زنانهتر میشود
📗 @mag_17dey