هدایت شده از معاونت پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی
۱ مرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 كارگاه پژوهشی" آسيب شناسی برداشت های سياسی از قرآن"
🎙با حضور:
حجتالاسلام و المسلمین #محمد_عابدی
عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه
📅 ۷ و ۸ مرداد ماه ۱۴۰۳، ساعت ۹ صبح
➕ حضور مجازی:
➡️ skyroom.online/ch/imamhasan/faialeat-pazhooheshi
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
۱ مرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از فقه دانشگاه رضوی
📝#ایده_پژوهش
#فقه
#حقوق
#دیه
شناسایی اعضای فاقد دیه معین و نحوه تعیین آن
در فقه اسلامی، برخی از اعضا و جوارح بدن به طور دقیق دارای دیه معین نیستند و میزان دیه آنها بستگی به ارزیابی قضایی و شرایط خاص دارد. اعضایی که دیه معین ندارند، معمولاً به صورت نسبی یا درصدی از دیه کامل محاسبه میشوند. برخی از این اعضا عبارتند از:
غضروفها: مانند غضروف بینی یا گوش.
اعصاب: قطع یا آسیب به برخی از اعصاب ممکن است دارای دیه معین نباشد و به نسبت آسیب و تأثیر آن بر بدن، دیه تعیین میشود.
رباطها: آسیب به رباطها و تاندونها نیز ممکن است دارای دیه معین نباشد.
عضلات: قطع یا آسیب به برخی از عضلات بدن که تأثیر مستقیم بر عملکرد کلی بدن ندارند.
برخی از غدد و اندامهای داخلی: مانند غدد لنفاوی یا برخی از اندامهای داخلی که دیه مشخصی برای آنها تعیین نشده است.
در مواردی که دیه معین وجود ندارد، قاضی براساس شواهد و مستندات پزشکی، شرایط فردی و نوع و شدت آسیب، دیه را تعیین میکند. این موارد نیاز به کارشناسی دقیق و ارزیابی هر مورد به صورت جداگانه دارد.
🚨توجه:مناسب دانشجویان فقه و حقوق
#فقه_حقوق
کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی
@razavifiqh
۱ مرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از ذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ
⚜ سورههای بلد و فجر
سوره بلد، یكی از دو سورهای است كه با تعبیر «لا أُقْسِمُ» آغاز شده است.
❇️ در سیر سخن میبینیم كه سوره با نام «بلد» آغاز میشود و با «نجدین» ادامه مییابد تا به «مَترَبه» برسد.
✅ این سوره فضای خاصی را رسم میكند و پیش رو مینهد:
فضای آن بلد سوزان، و نجدی كه هرچند اسم خاص نیست، اما صرف اشتراك آن نیز با نام نجد در شبهجزیره عربی خالی از اشاره نیست.
✅ متربه، صحرایی پر از تراب و غبار؛ شبیه همان فضایی كه انسان در آن پدید آمد و از خاك آفریده شد: لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی كَبَدٍ.
سیر فشرده این سوره را اینگونه میتوان مشاهده كرد:
✅ سخن از بلد، والد و ولد، خلقت انسان، پریشانگویی و پریشانپنداری او، بیالتفاتی به نعمتهایی كه در سراپای وجود اوست، تن در ندادن به سیر در گردنهها؛ همان گردنههایی كه همه را به دو گروه تقسیم میكنند:
✅ اهل ایمان و تواصی به صبر و مرحمت، یا اهل كفر و اصحاب مشئمه.
❇️ سوره فجر با قسم به پدیدههایی فلکی آغاز میشود؛ از فجری سخن میگوید که در سینه تاریکیها چنگ میافکند و آن را میشکافد، و از شام تیره روزگارانی که عادیان و ثمودیان بر آن سلطه دارند و منتهی به صبحِ نابودی ستمگران میگردد، و برتر از اینهمه، از صبح دلانگیزِ فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی.
❇️ مطلع این سوره، مانند مطلع دیگر سورههای قرآن، تا آخر بر آن سایه میافکند:
قسم به طاق و جفت؛ و از پی آن، وجود جلوههای متنوع جفتی و زوجی تا آخر سوره.
❇️ مناسبت
ذکر قوم ثمود كه در دو سوره پیش نیز آمده است، در این سوره نیز همچنان در سیاق اشاره به قوت و قدرت آنان آمده است.
✅ اشاره به شهرها در هر دو سوره است.
در یكی سخن از بلادی كه بر سر آنها تازیانه عذاب ریخت و در دیگری بلدی كه در آن رسول اكرم است و مورد آزار قومش قرار دارد و این قوم نیز بیش از اقوام پیش، شایستگی عقوبت و عذاب را دارند:
🔹سوره بلد
آغاز با قسم به مکان؛ به سرزمین مکه، سرزمین طلوع خورشید اسلام در شام قیرگون جاهلیت :
لا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ (١)
🔸 سوره فجر
آغاز با قسم به زمان؛ طلوع خورشید که دل شب تیره را میشکافد:
وَالْفَجْرِ (١)
🔸و قسم به شبهای دهگانه که قابل انطباق با دهه اول ذیالحجه، ماه حج گزاردن در سرزمین مکه است.
🔸و قسم به شب آن زمانی که سیر و «سَری» میکند («سَری» شب که ریشه کلمه اسری میباشد و یادآورِ سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیلا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأقْصَى...(اسرا:۱))
🔹سوره بلد
وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ (٢) وَ وَالِدٍ وَ مَا وَلَدَ
🔹«بلد»ی که خداوند نظر خوبی به آن ندارد و شکوا از انسانی که گمان میکند هیچ کس به او دست نخواهد یافت و به وی دسترسی و بر وی توانایی نخواهد داشت:
لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی كَبَدٍ (٤)أَیحْسَبُ أَنْ لَنْ یقْدِرَ عَلَیهِ أَحَدٌ (٥)
🔸سوره فجر
نمونههایی از اقوام سرکش پیشین
أَلَمْ تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ.... ( آیات ٦ الی ۱۴)
🔹سوره بلد
یقُولُ أَهْلَكْتُ مَالا لُبَدًا... (آیات ٦ الی ۱۰)
🔹انسانی که مال زیادی صرف کرده و در این گمان و پندار است که صرف مال و ثروت، میتواند به وی عزت و آرامش بدهد.
🔸سوره فجر
فَأَمَّا الإنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیقُولُ رَبِّی أَكْرَمَنِ... (آیات ١٥ -۱۶)
🔸 همچنان انسانی که نمیخواهد ریشه عزت و کرامت یا اهانت به خود را در اعمال خویش بیابد، بلکه مایل است خداوند سبحان را متهم کند.
🔹سوره بلد
فَلا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ... (آیات ١١ الی ۱۶)
🔹انسانی که تن به عقبه و آن گردنه و گذرگاه حساس نداد: عقبة آزاد کردن بنده یا اطعام یتیم و مسکین در روز سختی و دشواری؛
🔸 سوره فجر
كَلا بَل لا تُكْرِمُونَ الْیتِیمَ... (آیات ١٧ الی ۲۰)
🔸خداوند ریشههای انحطاط تمدنها را ذکر میکند، اما آدمی میل به شنیدن این حقایق ندارد.
🔹سوره بلد
ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَ تَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ... (آیات ١٧-۱۸)
🔹رسیدن به مرحله یُمن و امان و ایمان، بعد از عبور از گردنههای رهاسازی گردنهای گرفتار و اطعام گرفتارانِ نادار و ناچار.
🔸سوره فجر
یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ... (آیات ٢٧ الی ۳۰)
🔸نیل به مرحله «رضوان» و «اطمینان» که برتر از درجات امان و ایمان است.
🔹سوره بلد
وَ الَّذِینَ كَفَرُوا بِآیاتِنَا هُمْ أَصْحَابُ الْمَشْئَمَةِ.... (آیات ١٩ الی ۲۶) .
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
📚 تناسب سورهها، تنظیر و تدبر در سورههای حزب مفصل
📖 ص ۱۰۶-۱۰۹
🏢 مرکز طبع و نشر قرآن کریم (۱۳۹۹)
🆔 https://eitaa.com/zekra114
۱ مرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از hshariati
چندبُعدي بودن کلام
از جمله امتيازات کلام علي(عليه السلام) در «نهجالبلاغه»، چند منظوره بودن کلام آن حضرت است. درست است که هر ملت و نژاد از زمان قديم تاکنون در ميان خود از نظر ادبي داراي آثاري در زمينههاي خاص بودهاند. اما اينکه سخن شاهکار باشد و در عين حال محدود به يک زمينهي خاصي نباشد، بلکه در همه زمينهها متنوع باشد، بعد از قرآن و کلام محمد مصطفي(صلّي الله و عليه و آله) از مختصات کلام علي(عليه السلام) در نهجالبلاغه است، زيرا خاصيت همه جانبه بودن سخن امام علي(عليه السلام) مطلبي نيست که تازه کشف شده باشد، بلکه در زمان خود آن حضرت اعجابها را برميانگيخته است.
سيد رضي در هزار سال پيش متوجه اين نکته شده است و ميگويد: «از شگفتيهاي سخن امام(عليه السلام) که او خود در اين زمينه تنها است و شريک و همتايي در آنها ندارد، اين است که سخن آن حضرت را که دربارهي زهد و مواعظ است هرگاه کسي تأمل کند و خود را از اين جهت بيگانه دارد که اين سخن شخصي عظيمالقدر و نافذالامر است که همه در برابر او سر فرود ميآورند؛ شک و ترديد نخواهد کرد که گويندهي اين سخن کسي است که جز در وادي زهد و پارسايي قدم نگذاشته و هيچ اشتغالي بجز عبادت نداشته است و يقين ميکند که اين سخن از کسي است که در گوشهي خانهاي تنها و دور از اجتماع يا در يکي از غارها قرار گرفته که جز صداي خودش را نميشنود و غير خويش ديگري را نميبيند، همواره مشغول عبادت ميباشد و هيچگاه نميتواند باور کند که اين سخن کسي است که به هنگام جنگ در درياي لشکر دشمن فرو ميرود و پهلوانان و جنگجويان نيرومند را بر زمين ميافکند و او با اين حال يکي از زهّاد و يکي از افراد صالح و پاک و نمونه است که نظير ندارد. اين است فضايل عجيب و شگفتيزا و ويژگي لطيف او که جمع ميان اضداد کرده است.
شيخ محمد عبده نيز تحت تأثير همين جنبهي نهجالبلاغه قرار گرفته است، چنانکه در مقدمهي شرح نهجالبلاغه ميگويد: «در همهي مردم عرب زبان يک نفر نيست مگر آنکه معتقد است سخن علي(عليه السلام) بعد از قرآن و کلام نبوي شريفترين و بليغترين و پرمعنيترين و جامعترين سخنان است.
علي(عليه السلام) بر رموز و دقايق زبان معمول روزگار خود وقوف کامل داشت و با الفاظ و عبارات صحيح و دقيق، حالات و کيفيات وصف ناکردني را مجسم ميساخت. در عين حال شهيد مطهري (رحمه الله عليه) ميگويد: «علي(عليه السلام) با اينکه همه دربارهي معنويات سخن رانده است،... از مي و معشوق و يا مفاخرت و امثال اينها که ميدانهايي باز براي سخن هستند بحث نکرده است. بعلاوه، او سخن را براي خود سخن و اظهار هنر سخنوري ايراد نکرده است، سخن براي او وسيله بوده نه هدف، او نميخواسته است به اين وسيله يک اثر هنري و يک شاهکار ادبي از خود باقي بگذارد. بالاتر اينکه سخنش کليت دارد، محدود به زمان و مکان و افراد معيني نيست؛ مخاطب او «انسان» است و به همين جهت نه مرز ميشناسد و نه زمان، همهي اينها ميدان را از نظر شخص سخنور محدود و خود او را مقيد ميسازد. بله چند منظوره بودن کلام علي(عليه السلام) نمايانگر چند بعدي بودن روح آن حضرت است، چون سخن نمايندهي روح گويندهاش است، طبعاً سخني که به چندين دنيا تعلق دارد. نشانهي روحيهاي است که در انحصار يک دنياي به خصوص نيست، چون روح علي(عليه السلام) محدود به دنياي خاصي نيست، طبعاً سخنش نيز محدود به يک دنياي خاص نيست. او انسان کامل است و بر همهي دنياهاي روحي بشريت محيط است. ادامه مقاله در لینک زیر : https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/63996/6
۱ مرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از مجتبی منوچهری
🔴قابل توجه پژوهشگران ارجمند
🔹همایش بین المللی اربعین و فرهنگ مقاومت در کرمان برگزار می گردد.
🔹میهمانان همایش از کشورهای مختلف جهان هستند.
🔹همایش دارای کد اختصاصی ISC بوده و مقالات پذیرفته شده در پایگاه های داخلی چاپ و نمایه می شوند.
🔹گواهی داوری زود هنگام نیز صادر میشود
مهلت ارسال مقاله: ۱۰ شهریورماه
ثبت نام و اطلاعات بیشتر در:
https://aickerman.ir/
منتظر دریافت مقالات ارزشمندتان هستیم.
دبیرخانه همایش
۱ مرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از پژوهشیار طلاب مرکز مجازی و غیر حضوری
🏴🏴🏴🏴🏴
#جلسهدفاعیه
◼️پایان نامه سطح ۳ رشته تفسیر و علوم قرآنی
▪️شیوه های تربیت فرزندان در سیره حضرت یعقوب از منظر قرآن و روایات
▪️دانش پژوه: سرکار خانم منیره شیخ بهایی
▪️استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمين يعقوب معصومی
▪️استاد داور: سرکار خانم ماهروزاده
زمان
📆سه شنبه ۲ مردادماه ١٤٠٣ - ساعت ٨
🏡مکان: ساختمان شهید قدوسی طبقه سوم-سالن دفاع
از اساتید محترم و طلاب گرامی جهت حضور در جلسه دفاعیه دعوت به عمل می آید.
اللهمصلعلیمحمدوآلمحمدوعجلفرجهم🌹
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐 کانال پژوهشیار طلاب مجازی و غیر حضوری
🆔@pzh_mgh
۱ مرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از بانک حقوق
دوره جامع آنلاینِ " متون فقه "
‼️اعطا گواهیِ معتبرِ بین المللی
🧑🏫 مدرس: دکتر محسن سیَنجلی
مولف پرفروش ترین کتاب متون فقه مرکز و کانون/ مدرس برجسته متون فقه
💵هزینه: ۴۸۵ هزارتومان
🔥ثبت نام با تخفیف زودهنگام تا ۲۴ ساعت: ۳۲۰ هزارتومان
دانشجویان کارشناسی : ۲۹۰هزارتومان
۹_۱۰_۱۱_۱۲_۱۴ مردادماه
📍فیلمِ جلسات در اختیار شرکتکنندگان قرار میگیرد
جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر در تلگرام یا ایتا پیام دهید:
@lawcenter_admin
مرکز آموزش آنلاین حقوق:
https://t.me/+g8mgqNzf7MVlZjI0
۱ مرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از بنیاد ملی علم ایران
🔰 خبر خوش برای تازه فارغالتحصیلان متقاضی پسادکتری؛ تسهیل شرایط برای پژوهشگران پسادکتری که کمتر از ۲ سال از دفاع دکتری آنها گذشته باشد
🔻پژوهشگرانی که در زمان ثبت تقاضا حداکثر ۵ سال از زمان فارغالتحصیلی ایشان گذشته باشد، میتوانند برای دوره پسادکتری بنیاد ملی علم ایران اقدام کنند.
🔸از تاریخ اول مرداد ۱۴۰۳ این شرایط برای تازه فارغالتحصیلان اندکی تسهیل شد و مقرر شد که پژوهشگرانی که کمتر از دو سال از دفاع رساله دکتری آنها گذشته باشد با حداقل ۲ مقاله JCR چاپ شده در سه سال منتهی به ثبت درخواست مشمول حمایت شوند.
🔹سابق بر این داشتن حداقل سه مقاله علمی و پژوهشی نمایه در ISC برای متقاضیان حوزه علوم انسانی و هنر و داشتن حداقل ۳ مقاله علمی و پژوهشی نمایه در پایگاه JCR یا Scopos و WOS با ضریب تأثیر بالای ۱ در سه سال منتهی به ثبت درخواست از جمله شروط پذیرش برای همه فارغالتحصیلان بود.
📎 جزئیات 👇
🌐 https://insf.org/fa/news/789
@insf_pr
۱ مرداد ۱۴۰۳
هدایت شده از نشستهای علومانسانیاسلامی
🔰سلسله نشستهای «حلقه علمی قرآن کریم و استشراق»
❇️ نشست چهارم:
ترجمه و بررسی مقاله «برخی ویژگی های قرآن کریم (بخش سوم)»
از کتاب«درآمدی تاریخی انتقادی بر قرآن» اثر نیکولای ساینای
🌷استاد ارائه دهنده:
آقای دکتر مهدی حبیب اللهی
⏳زمان: پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳، ساعت ۸صبح
🌐لینک حضور:
m8r.ir/pmajlesi
@Enoensani
۲ مرداد ۱۴۰۳