هدایت شده از مولود نصیری
🔰معاونت اطلاعات و تحقیقات اتحادیه الهیات کشور با همکاری انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار میکند:
✨لیلة الرغائب از اعتبار روایی تا بررسی لغوی✨
🔶 حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمود طیبحسینی
⏰زمان: پنجشنبه ۱۳ دی ساعت ۱۹
📲شناسهی نشست:
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/elahiat
┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄
🔰@qranhadisesf
هدایت شده از انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی مشهد
💠انجمن علمی دانشکدهٔ علوم قرآنی مشهد برگزار می کند:
❇️کارگاه آموزشی:برای امتحان پایان ترم،چگونه و از کجا شروع کنم؟
⚜ارائه دهنده:سیده فرناز اتحاد(دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث،مدرس و پژوهشگر دانشگاه)
⏰زمان برگزاری:پنج شنبه ۱۳ دی ماه،ساعت ۲۰
🔗لینک حضور:
Https://meet.quran.ac.ir/mashhad
༺ ✧ ༻༺ ✧ ༻༺ ✧ ༻
💎انـجمـن علــمی، نگاهیـــے نو بـــہ اندیــشـہ ورزیــدن
🆔@anjomanelmiquran110
🆔@negarehashtom
🌐http://quranicsociety.blog.ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹 نشست علمی مسئولیت ولی در موارد کشف عدم غبطه
🎙 با ارائه:
حجت الاسلام دکتر #غلامرضا_پیوندی
مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
📅 دوشنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۶
🏢 قم، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهانه| مرکز پژوهشهای مجلس
#خبر | از سوی وزارت علوم؛ فصلنامه «مجلس و اقتصاد» رتبه علمی دریافت کرد
🔻نشریه مجلس و اقتصاد این مرکز، موفق به دریافت رتبه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد. این رتبه علمی از اولین شماره به این نشریه اختصاص یافته است.
🔻این فصلنامه بنا به مأموریت تأمین نیازهای پژوهشی مجلس شورای اسلامی، به دنبال ایجاد محیط فکری برای پژوهشگران و اندیشمندان است تا ضمن جذب آخرین یافتهها و نتایج تحقیقات پژوهشگران و اندیشمندان، بستری مناسب برای حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیمگیریها درباره موضوعات مختلف اقتصادی را فراهم کند.
🔻«مجلس و اقتصاد» فصلنامهای علمی است که اولین شماره آن در پاییز ۱۴۰۲ به انتشار رسیده است. صاحب امتیاز این نشریه، مرکز پژوهش های مجلس است و مدیر مسئول آن به عهده بابک نگاهداری، ریاست این مرکز، قرار دارد.
◀️ لینک خبر
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
هدایت شده از نشستهای علومانسانیاسلامی
📌 کارگاه آموزشی مدیریت استرس و اضطراب امتحان و راهکارهای مقابله با آن
🔹با حضور سرکار خانم دکتر نسیم سهیلی
🔹عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🕖زمان: چهارشنبه 12 دی ماه؛ ساعت: 19 تا 20
📍پیوند مجازی حضور در نشست:
🌐 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/daneshjoii
@Enoensani
هدایت شده از معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها
💎مدرسه زمستانه پژوهشی
🔰معاونت پژوهش با همکاری گروههای علمی تربیتی، اداره پژوهش تحصیلات تکمیلی و بخش مجازی و غیرحضوری جامعه الزهرا سلاماللهعلیها برگزار می کند.
🔆سلسله کارگاه های نگارش پایان نامه
(ویژه طلاب سطح سه)
🔻گام اول: موضوعی یابی و مسأله شناسی
ویژه رشته کلام اسلامی، فلسفه اسلامی و تبلیغ
🎙استاد محترم: سرکار خانم دکتر اعظم وفایی
📆زمان برگزاری: شنبه 15 دی ماه ساعت 9 تا 11
ویژه رشته تاریخ
🎙استاد محترم: سرکار خانم صغری فهیمی
📆زمان برگزاری: دوشنبه 17 دی ماه ساعت 12:30تا 14
ویژه رشته تفسیر و علوم قرآن
🎙استاد محترم: جناب حجت الاسلام و المسلمین مهدی سازندگی
📆زمان برگزاری: سه شنبه 17 دی ماه ساعت 10تا 12
ویژه رشته ادبیات عرب
🎙استاد محترم: جناب آقای دکتر محمد جنتی فر
📆زمان برگزاری: چهارشنبه 19دی ماه ساعت 14 تا 16
📌لینک ثبت نام:
http://forms.jz.ac.ir/f_25/
(تعداد ثبت نام محدود)
✍️این مدرسه در راستای دومین رویداد پژوهشی برای آگاهی گام به گام طلاب با فرآیند نگارش پایان نامه و رساله برنامه ریزی شده است.
🏢مکان: جامعه الزهرا سلاماللهعلیها، ساختمان کتابخانه، معاونت پژوهش، طبقه سوم
#معاونت_پژوهش
#رویداد_زمستانه_پژوهش
┄┅═══••✾••═══┅┄
🆔کانال معاونت پژوهش
https://eitaa.com/jz2602
هدایت شده از آکادمی بینالمللی حکمت
#ویژه_دوره_رایگان #آنلاین_آفلاین
📣 گفتو گوی فلسفه اسلامی و فلسفه غرب؛ امکان یا امتناع
✅ مزایا:
🔻برگزاری به صورت رایگان، آنلاین و آفلاین
🔻امکان طرح پرسش در نشست مجازی
🔻صدور مدرک معتبر
🗓 زمان برگزاری: نیمه اول بهمن ماه
✍🏻 ثبت نام با پیام به آیدی ایتا: @Imam111
💠 جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال زیر مراجعه فرمایید: 🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
هدایت شده از انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند.
🔹دومین جلسه کرسی علمی ترویجی با موضوع "گستره کاربرد قاعده زرین و اصل سازگاری در نظام اخلاقی نهجالبلاغه "
🔹ارائه دهنده:
دکتر مهدی زمانی (استاد تمام گروه الهیات دانشگاه پیامنور)
🔹ناقدان:
-دکتر سید علی علمالهدی (استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران)
-دکتر ناصر محمدی (استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه پیام نور)
🔹مدیر جلسه:
دکتر محمد عترتدوست (دانشیارگروه الهیات دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی)
🕰 زمان: دوشنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۳
ساعت: ۱۶ الی ۱۷:۳۰ در بستر فضای مجازی
🔹 لینک حضور:
https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
هدایت شده از ذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ
⚜نظماهنگ قرآن
ادغام و فکّ ادغام حروف
سید قطب درباره كلمه «اثّاقلتم» در آیه زیر میگوید:
💠 یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِیلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَی الأرْضِ أَرَضِیتُمْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا فِی الآخِرَةِ إِلا قَلِیلٌ (توبه: ۳۸)
✅ در كلمه مزبور، ادغام، از نوع «ادغامِ اِبدال» روی داده است.
اگر این كلمه به صورت غیر مدغم - یعنی تثاقلتم - میآمد، زنگ آن سست میگردید و اثر مورد نظر كه از چسبیدن «تاء» و «ثاء» و تشكیل «ثاء» مشدّد میآید و نشانگرِ سنگینی و چسبندگی گروه «متكاسلِ متثاقل» به زمین و سستی آنان در جهاد در راه خداست، از بین میرفت».
❇ نقطه مقابل این حالت در آیه 125 سوره انعام دیده میشود؛ در این آیه در مقابلِ چسبیدن به زمین و فرو رفتن در آن، از بالا رفتن در آسمان - با همان شیوه قبلی - سخن میگوید و سختیاش را با ترکیب و ادغام موسیقایی به تصویر میکشد:
💠 فَمَنْ یرِدِ اللَّهُ أَنْ یهدِیهُ یشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإسْلامِ وَ مَنْ یرِدْ أَنْ یضِلَّهُ یجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا یصَّعَّدُ فِی السَّمَاءِ كَذَلِكَ یجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَی الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ (انعام: ۱۲۵).
✅ واژه «یصَّعَّدُ» در اصل «یتَصَعَّدُ» بوده است و به همان ترتیب بالا، حرف «تاء» در «صاد» ادغام شده و «صاد» شدّت گرفته و واژه به این صورت درآمده است؛ شکلی که سختی و صعوبتِ صعودِ نفسگیر و مواجه با کاهش تدریجی اکسیژن در آسمان را نشان میدهد، تا تنگی سینه را به خوبی بنمایاند.
✅ این واژه در سیاق شماری از واژگان سخته و متشکّل از حروفِ «ضاد»، «صاد» و «قاف» و شدّت قرار میگیرد و تقریباً تمام حرکات آن سیاق زبر و فتحه است و این همه در نهایت به واژه ممدود «سماء» ختم میشود تا همگی مفاهیم صعودِ صعب و دشوار را به تصویر بکشند.
❇ در داستان «ذبح بقره» و آیهای که با فاصله یک آیه دیگر پس از آن آمده است، دو مورد ادغام را میبینیم که با معنای آیات نیز هماهنگ افتاده است:
💠 وَ إِذْ قَتَلْتُمْ نَفْسًا فَادَّارَأْتُمْ فِیهَا وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ (٧٢) ... ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ فَهِی كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یتَفَجَّرُ مِنْهُ الأنْهَارُ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا یشَّقَّقُ فَیخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ وَ إِنَّ مِنْهَا لَمَا یهْبِطُ مِنْ خَشْیةِ اللَّهِ وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (بقره:۷۲و۷۴).
✅ اصل دو فعل مورد اشاره در بالا، به ترتیب «فَتَدَارَأْتُمْ» و «یتَشقَّقُ» بوده و ادغامها بر سنگینی آهنگ دو کلمه افزوده است: درگیریهای بنیاسرائیل برای اتهامزنی متقابل و انداختن خون مقتول به گردن یکدیگر و نیز از هم شکافتن صخرههای سخته و خارا برای خروج آب.
✅ عكس چنین حالتی نیز وجود دارد و آن هنگامی است كه حروف همسان و یا دارای مخرجهای متقارب در كنار همدیگر قرار میگیرند و زمینه ادغام آنها نیز وجود دارد، لكن به دلیل معنایی خاص كه القا میكنند، لطافت و گیرایی در عدم ادغام آنهاست:
💠 رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ (آل عمران:۸).
❇ در این آیه از درگاه الهی مسألت میشود تا قلبها پس از برخورداری از هدایت او، دچار آفت زیغ و انحراف نگردند؛ زیغی كه قریب و خطر و امكان آن عظیم است، نظیر همان نزدیكیای كه بین «غین» و «قاف» وجود دارد و بیدقّتی در ادا، این دو حرف را به هم میآمیزد و به صورت «لا تزقّلوبنا» در میآورد.
💠 وَ أَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ و مِنَّا دُونَ ذَلِكَ كُنَّا طَرَائِقَ قِدَداً (جن:۱۱).
✅ قرار گرفتن چهار حرف همسان «كاف» و «قاف»، دوبهدو كنار یكدیگر و لزوم تلفظ آنها به صورت جدا از هم، تناسب كامل با «طرائق قدد» (: راهها و مذاهب متباین) دارد.
🖋دکتر ابوالفضل خوشمنش
📚 نظماهنگ قرآن، ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی
📑 ص ۱۹۲-۱۹۴
🏢 مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن
(۱۴۰۳، چاپ دوم)🆔 http://eitaa.com/zekra114