eitaa logo
ماهاد
209 دنبال‌کننده
358 عکس
88 ویدیو
41 فایل
مرکز ارزشی هنری اندیشه ورزان دانشگاهی- پاسخگویی به شبهات و سوالات مذهبی در قالب‌های علمی، ادبی و هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
13.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 مبانی و محدوده حجاب شرعی 🔸 خلاصه‌ای از دکتر حسین سوزنچی و دکتر امیرحسین ترکاشوند پیرامون نقد و بررسی کتاب "حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص)" 🔸 مناظره کامل(قسمت اول) 🔸 مناظره کامل(قسمت دوم) 🔸 مناظره کامل(قسمت سوم) 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
9.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 قانونی بودن حجاب، آری یا خیر؟ 🔸 خلاصه‌ای از دکتر حسین سوزنچی و دکتر مهدی نصیری پیرامون قانون حجاب 🔸️مناظره کامل 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
ماهاد
💫 انجمن علمی میان‌رشته‌ای ماهاد و کارگروه مدرسی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار می
🔰اهمیت حجاب 🔹 مساله حجاب (که شاید بخودی خود و منفصل از زمان و مکان، یک حکم دست چندم در شریعت باشد) به دلایل تاریخی-اجتماعی در یک قرن اخیر اهمیت خاصی پیدا کرده است؛ 🔹اگر این جایگاه خاصی که امروز پیدا کرده درست فهم نشود تحلیل درستی از بسیاری از جریانات معاصر نمی‌توان داشت. 🔹 اگر حدیث منسوب به حضرت زهرا س که «برای زن بهتر این است که مردان او را نبینند و او مردان را نبیند» را در گوشه ذهنمان پررنگ کنیم، می‌توان گفت در سنت اسلامی دو نگاه به حجاب وجود داشته است: ▫️یکی نگاهی که حجاب را ذیل این حدیث می‌دید؛ که خروجی‌اش توصیه به پرده‌نشینی و خانه‌نشینی زن است؛ ▫️و دیگری حجاب را در کنار و بلکه مکمل این حدیث می‌دید، با این بیان که حدیث مذکور، در مقام بیان یک قاعده کلی در روابط زن و مرد است، که می‌خواهد بگوید اصل بر عدم اختلاط است؛ اما حجاب، ناظر به این واقعیت میدانی است که اساسا زندگی انسان، اجتماعی است و زندگی اجتماعی، جز با حدی از اختلاط بین زن و مرد ممکن نیست، لذا حجاب در اسلام، نه مهر امضایی بر پرده‌نشینی زن، بلکه مهر تاییدی بر حضور زن در میان جامعه است، اما به نحوی که جنسیت او تحت‌الشعاع امور جنسی قرار نگیرد. 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
9.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ تا لحظاتی دیگر ..... 📌 💢 نشست دوم: الهیات زنانه ( تاملاتی درباره تجربه زیسته و تجربه ایمانی حجاب ) 👤‌با حضور: دکتر حسین سوزنچی (استاد تمام گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشگر حجاب، دکتری فلسفه و حکمت) ⏳زمان: شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ⏱️ ساعت: ۱۲:۰۰ الی ۱۴:۰۰ 🏫 مکان: آمفی تئاتر شیخ طوسی دانشکده الهیات 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
📸 گزارش تصویری دومین نشست 📌 الهیات زنانه (تاملاتی درباره تجربه زیسته و تجربه ایمانی حجاب) 👤 با حضور: دکتر حسین سوزنچی ⏳شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۲ 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
هدایت شده از حسین سوزنچی
الهیات زنانه (تاملاتی درباره تجربه زیسته و تجربه ایمانی حجاب).mp3
22.49M
📼فایل صوتی نشست علمی سلسله نشست‌های نشست دوم: الهیات زنانه (تاملاتی درباره تجربه زیسته و تجربه ایمانی حجاب ) 👤حسین سوزنچی (استاد تمام گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشگر حجاب، دکتری فلسفه و حکمت) ⏳زمان: شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۲ مکان: دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد @mahad313 @souzanchi
ماهاد
💫 انجمن علمی میان‌رشته‌ای ماهاد و کارگروه مدرسی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار می
گزارش نشست اول الهیات کاربردی.pdf
1.56M
📌گزارش اولین نشست از سلسله نشست‌های 📝 چیستی و لزوم الهیات کاربردی، با ارائه دکتر امیر راستین ✍ امروزه آموزش الهیات عملی در مسیحیت، دست‌کم شامل سه بخش تبلیغ، تدریس و مشاوره می‌باشد که در دو بخش آخر به کشیشان و متولیان کلیسا آموزش داده می‌شود که چگونه در شرایط مختلف با مردم ارتباط برقرار کرده و... ✍الهیات زندگی که ضمن آن تلاش می‌شود مسائل روزمره(خیابانی) خصوصا مسائل جدید و پیچیده دوره مدرن به کمک دین حل گردد و... 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
ماهاد
💫 انجمن علمی میان‌رشته‌ای ماهاد و کارگروه مدرسی معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار می
گزارش نشست دوم الهیات کاربردی.pdf
1.52M
📌گزارش دومین نشست از سلسله نشست‌های 📝 الهیات زنانه (تاملاتی پیرامون تجربه زیسته و تجربه ایمانی حجاب) ✍ "تجربه ایمانی" در اعتقاد دکتر سوزنچی ناظر به ساحت وجودی انسان و از سنخ امور فطری است. در قرآن و روایات اسلامی؛ شواهد متفاوتی برای تقویت این ایده می‌توان یافت که ارائه‌دهنده در دو مقام تصور و تصدیق به آنها تمسک نمود و... 🆔 @mahad313 🆔 @maaref_fum 🆔 @Theology_faculty 🆔 @ssafum
هدایت شده از حسین سوزنچی
بازخوانی حیا به عنوان بن‌مایه فطری زن.docx
34.6K
با توجه به اینکه در بحث «بازخوانی حیا به عنوان بن‌مایه فطری زن» احادیث متعددی مورد استفاده قرار گرفت که اساسا آن بحث با توجه به این احادیث ساماندهی شده است، فایل پیش‌نویس سخنرانی که حاوی متن کامل احادیث مذکور است به پیوست تقدیم می‌شود https://eitaa.com/souzanchi
بازنشر برخی شبهات فاطمیه- در ثواب نشر آن شریک باشید
هدایت شده از ماهاد
💭 تعبیر وفات در مورد شهادت حضرت زهرا(س) ✍️ پرسش یا شبهه: در تاریخ، در مورد رحلت حضرت زهرا(س) تعبیر به وفات شده است(و لما توفّیت فاطمه) و در تقویم های جمهوری اسلامی نیز تعبیر رحلت یا وفات می آمد اما ناگهان از سال 1371 مجلس تصویب کرد که این روز را تعطیل اعلام کنند و در تقویم ها شهادت نوشتند! 🗣پاسخ اجمالی🗣: ⬅️ اولا: در بسیاری از تقویم‌ها قبل از این تاریخ هم واژه شهادت می‌نوشتند و حتی بر فرض این كه چنین باشد، تقویم نمى‌تواند ملاك درستى یا نادرستى وقایع و اعتقادات باشد! این که چند تقویم تعبیر وفات یا رحلت بنویسند چه چیزی را اثبات می کند؟! ⬅️ ثانیا: درست است که نمایندگان مجلس، روز سوم جمادی الثانی را به عنوان روز ‌تعطیل رسمی اعلام كردند اما شهادت حضرت زهرا (س) واینکه علت مرگ ایشان مصدومیتی بوده که از حمله به خانه ایشان و سقط جنین ایشان بر اثر ضربات مهاجمان در جریان بیعت گرفتن از حضرت علی(ع) رخ داده از مسلمات تاریخی بوده و از 1400 سال پیش حتی در خبرهای غیبی پیامبر(ص) و نیز در فرمایشات امامان شیعه و در کلمات بزرگان شیعه و سنی در طول تاریخ آمده است ⬅️ ثالثا: در طول تاریخ همه ساله در ایام فاطمیه، شیعیان به مناسبت شهادت حضرت زهرا مراسم عزاداری اقامه می كردند و بعد از انقلاب هم این مراسم در بیوت مراجع عظام و رهبری اقامه می شود. ⬅️ رابعا: تعبیر رحلت یا وفات هیچ یک منافاتی با قتل و شهادت ندارد؛ زیرا رحلت به معنای سفر کردن و انتقال از یک جا به جای دیگری است و وقتی در مورد جان دادن به کار می رود یعنی انتقال از دار دنیا به دار آخرت اعم از اینکه به مرگ عادی باشد یا غیر عادی. تعبیر وفات نیز همین شکل است؛ زیرا وفات در لغت یعنی چیزی را به طور کامل گرفتن (مثلا توفیتُ مالی منه یعنی مال خودم را به طور کامل از او پس گرفتم) و این تعبیر در مورد مرگ اشاره به گرفتن روح توسط فرشته مرگ است که در فارسی از آن به «جان دادن» تعبیر می کنیم؛ و این تعبیر نیز اعم از مرگ عادی و غیر عادی است و در مورد قتل و شهادت نیز به کار می رود. ↩️ شاهد این مدعا آن است که در بسیارى از موارد حتى در كتاب‌هاى معتبر، نسبت به شهادت حمزه سید الشهدا، امیر مؤمنان(ع)، امام حسین(ع)، جعفر طیار و همچنین در باره خلیفه دوم و سوم نیز كلمه وفات به كار رفته است. ⬅️ خامسا: جریان رحلت حضرت زهرا(س) در روایات و اسناد تاریخی با عبارات و اشکال مختلفی آمده که همگی دلالت بر غیر عادی بودن مرگ حضرت در سن 18 سالگی و کشته شدن ایشان به جهت صدمات ناشی از هجوم به خانه ایشان دارند. این تعابیر عبارتند از: 1️⃣ تعبیر قتل و سخن از قاتلان ایشان و لعن آنها 2️⃣ تعبیر شهیده یا سخن از استشهاد و کیفیت آن 3️⃣ تعبیر وفات یا وفات به سبب ضرب. 4️⃣ تعبیر موت به سبب ضرب (که خود قرینه بر شهادت است). واژگان کلیدی: 💢 پاسخ تفصیلی و مستندات در: 🖥 http://abedisa.blogfa.com/post-70.aspx 💯تهیه شده در: 🚦 @mahad313 🚦
هدایت شده از ماهاد
خلاصه پرسش و پاسخ بالا تقدیم می شود ✨در ثواب نشر آن شریک باشید✨ 👇