چنانچه در آیه مورد بحث می گوید: او کلمه توحید را کلمه ی باقیه در فرزندان واعقاب خود قرار داد تا به سوی خدا باز گردند. وجالب اینکه امروز تمام ادیانی که در کره زمین از توحید دم می زنند از تعلیمات توحیدی ابراهیم الهام می گیرند وسه پیامبر بزرگ الهی موسی (علیه السلام) وعیسی (علیه السلام) ومحمد (صلی الله علیه وآله وسلّم) از دودمان او هستند واین دلیل صدق پیشگویی قرآن در این زمینه است.
نکته ی ادبی بعضی از مفسرین ضمیر در (جعل) را به خداوند برگردانده اند که مفهوم آیه چنین می شود، خداوند کلمه ی توحید را در دودمان ابراهیم باقی وبرقرار ساخت ولی بازگشت ضمیر به خود ابراهیم (علیه السلام) مناسبتر به نظر می رسد زیرا جمله های قبل، از ابراهیم وکارهای او سخن می گوید ومناسب است که این مسئله هم (برقراری کلمه توحید) جزء کارهای ابراهیم باشد
به خصوص اینکه در آیات متعددی از قرآن روی این معنی تکیه شده است که ابراهیم (علیه السلام) اصرار داشت فرزندان واعقابش بر آیین الهی باقی بمانند. چنانکه در آیه ای می خوانیم که می فرماید: به خاطر بیاورید هنگامی را که پروردگار ابراهیم به او گفت: اسلام بیاور وتسلیم در برابر حق باش، او گفت: در برابر پروردگار جهانیان تسلیم هستم وابراهیم فرزندان خود را به این آیین توحید وصیت کرد.
همچنین یعقوب گفت: ای فرزندان من: خداوند این دین را برای شما برگزیده است. جز به آیین اسلام از دنیا نروید.(سوره بقره آیات ۱۳۱و۱۳۲)
از آنچه گفتیم روشن شد که ضمیر مفعولی (در جعلها) به کلمه ی توحید وشهادت (لا اله الا الله) باز می گردد وخبر از تلاشهای ابراهیم برای تداوم خط توحید در نسلهای آینده می دهد. در روایات متعددی که از طریق اهل بیت رسیده (مرجع ضمیر) مسأله ی (امامت) قلمداد شده است.
وطبعا ضمیر فاعلی هم به خدا بر می گردد. یعنی خداوند مسأله امامت را در دودمان ابراهیم تداوم بخشید، همانگونه که از یکی از آیات قرآنی چنین استفاده می شود که وقتی خداوند به ابراهیم فرمود: من تو را امام قرار دادم. او تقاضا کرد که در فرزندانش نیز (امامان) باشند. خداوند دعای او را اجابت کرد.👇👇
به استثنای کسانی که آلوده به ظلم وستم می شوند.
قال انی جاعلک للناس اماما قال ومن ذریتی، قال لا ینال عهدی الظالمین
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﻭﻟﻴﺎﻗﺖ ﺍﻭ ] ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﭘﻴﺸﻮﺍ ﻭ ﺍﻣﺎم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩم . ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﮔﻔﺖ : ﻭ ﺍﺯ ﺩﻭﺩﻣﺎﻧﻢ [ ﻧﻴﺰ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻧﻲ ﺑﺮﮔﺰﻳﻦ ] . [ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ]ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻦ [ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ ] ﺑﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺪ .
سوره بقره آیه ۱۲۴
ولی اشکالی که در اینجا به نظر می رسد این است که در آیه مورد بحث سخنی از امامت در میان نیست. مگر اینکه گفته شود جمله (سیهدین) (خداوند مرا هدایت می کند) را اشاره به این معنی بدانیم. چرا که هدایت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلّم) وامامان (علیهم السلام) نیز شعاعی از هدایت مطلقه الهی است وحقیقت امامت با حقیقت هدایت یکی است.
وبهتر این است که گفته شود. مسأله امامت در کلمه ی توحید درج است چرا که توحید شاخه هایی دارد که یکی از شاخه هایش توحید در حاکمیت وولایت رهبری است ومی دانیم امامان ولایت ورهبری خود را از سوی خدا می گیرند نه اینکه از خود استقلالی داشته باشند. وبدین ترتیب این روایات از قبیل بیان یک مصداق وشاخه از مفهوم کلی (جعلها کلمة باقیة) محسوب می شود. بنابراین با تفسیری که در آغاز کردیم منافاتی ندارد.
نکته ی قابل توجه دیگر اینکه مفسران در تفسیر (فی عقبه) احتمالات متعددی داده اند بعضی آن را به تمام ذریه ودودمان ابراهیم تا پایان جهان تفسیر کرده اند وبعضی آن را مخصوص به قوم ابراهیم وامت او دانسته اند وبعضی به آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلّم) تفسیر کرده اند.
متن حدیث :
ـــــــــــــــــــــــ
عن ابی هریرة: قال: سألت رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلّم) عن قوله (عزَّ وجلَّ) (وجعلها کلمة باقیة). قال (صلی الله علیه وآله وسلّم) جعل الائمة فی عقب الحسین یخرج من صلبه تسعة من الائمة ومنهم مهدی هذه الامة، ثم قال. لو ان رجلا ظعن بین الرکن والمقام. ثم لقی الله مبغضا لاهل بیتی دخل النار.
ترجمه حدیث:
ــــــــــــــــــــــــ
ابوهریره می گوید: از رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلّم) درباره ی همین آیه پرسش نمودم. رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: خداوند امامان را در اعقاب حسین قرار داد. از صلب او نه تن از امامان را بیرون خواهد آورد. واز آنهاست مهدی این امت (علیه السلام)، سپس فرمود: چنانچه مردی پیوسته بین رکن ومقام برای عبادت در حال رفت وآمد باشد. آنگاه با کینه وبغض خاندان من خداوند را ملاقات نماید داخل آتش شود
المحجة ما فی نزل فی القائم الحجة. تفسیر برهان، جلد ۴، ص ۱۴۰، کفایة الاثر، ص ۸۶
متن روایت :
ـــــــــــــــــــــــ
عن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب (علیه السلام) انه قال: وفینا نزلت هذه الآیة: (وجعلها کلمة باقیة فی عقبه). والامامة فی عقب الحسین بن علی بن ابی طالب (علیه السلام) الی یوم القیامة فان للغائب منا غیبتین: احدیهما اطول من الاخری. اما الاولی. فستة ایام او ستة اشهر او ست سنین. واما الاخری. فیطول امدها حتی یر جع عن هذا الامر اکثر من یقول به. فلا یثبت علیه الا من قوی یقینه وصحت معرفته ولم یجد فی نفسه حرجا مما قضینا وسلم لنا اهل البیت.
ترجمه روایت :
ـــــــــــــــــــــــــ
امام زین العابدین (علیه السلام) می فرماید: ودرباره ی ما نازل شده این آیه که می فرماید: (وآن را کلمه ی باقیه ای در اعقابش قرار داد). وامامت در بازماندگان حسین بن علی بن ابیطالب (علیه السلام) است تا روز قیامت که همانا غائب از ما را دو غیبت خواهد بود یکی طولانی تر از دیگری اما اولی شش روز یا شش ماه ویا شش سال می باشد. واما دومی آنقدر مدتش طول خواهد کشید تا اینکه بیشتر گروندگان از این امر برخواهند گشت. پس بر آن اعتقاد به امامت ثابت نمی ماند مگر کسی که یقینش قوی ومعرفتش صحیح باشد واز آنچه ما بخواهیم در دل چیزی احساس نکند ونسبت به ما اهل بیت حالت تسلیم داشته باشد
کمال الدین وتمام النعمة، جلد ۲، ص ۳۲۳
چرا نام فاطمه علیها السلام
. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
«انی سمیت ابنتی فاطمه لان الله عزوجل فطمها وفطم من احبها من النار;
من نام دخترم را فاطمه علیها السلام گذاشتم; زیرا خدای – عزوجل – فاطمه علیها السلام و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است .»
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
✍امام محمد باقر علیهالسلام
خطاب به جابر بن یزید جُعفی میفرمایند:
«ای جابر! تو را به پنج چیز وصیت میکنم...
⇦ اگر مورد ستم قرار گرفتی، ستم نکن!
⇦ اگر به تو خیانت کردند، تو خیانت نکن!
⇦ اگر تو را تکذیب کردند، خشم نگیر!
⇦ اگر تو را ستایش کردند، دلخوش نشو!
⇦ و اگر تو را سرزنش کردند، دلگیر مشو!
بلکه درباره آنچه گفتند فکر کن!
اگر دیدی آنچه میگویند راست است،
خود را اصلاح کن!
و اگر دیدی درست نیست، پس بدان که خود را مدیون تو کردند و برای جبران این دِین،
از ثوابهای او به تو میدهند و از گناهان تو کم کرده، در نامه اعمال او قرار میدهند»
📚بحارالأنوار، جلد۷۵، صفحه۱۶۲
اللهم عجل لولیک الفرج
🥀🥀🥀
◾️eitaa.com/yase_nabavii
◾️کانال یاس نبوی
امیرالمؤمنین علیه السلام:
خداوند سبحان، حقوق بندگانش را مقدّم برحقوق خود، قرار داده است. پس هركه حقوق بندگان خدا را رعايت كند، اين كار به رعايت كردن حقوق خدا بينجامد
جَعلَ اللّهُ سبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدِّمَةً لحُقوقِهِ، فمَن قامَ بحُقوقِ عِبادِ اللّهِ كانَ ذلكَ مُؤَدّيا إلى القِيامِ بحُقوقِ اللّهِ
غررالحكم حدیث4341
حدیث روز🌺🌺
🥀🥀🥀
◾️eitaa.com/yase_nabavii
◾️کانال یاس نبوی
🔸🔶 إنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ وَ النَّویٰ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ذلِکُمُ اللَّهُ فَأَنَّیٰ تُؤْفَکُونَ
📗 آیه 95 سوره انعام
💠 ترجمه: بی تردید خدا شکافنده دانه و هسته است زنده را از مرده بیرون می آورد، و بیرون آورنده مرده از زنده است این است خدا، پس چگونه[ از حق] منصرفتان می کنند؟
🥀🥀🥀
◾️eitaa.com/yase_nabavii
◾️کانال یاس نبوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظربلندنباشی چه اتفاقی میافته؟😳
ببینید👆
🥀🥀🥀
◾️eitaa.com/yase_nabavii
◾️کانال یاس نبوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الهم عجل لولیک الفرج
🥀🥀🥀
◾️eitaa.com/yase_nabavii
◾️کانال یاس نبوی
حمید علیمی.mp3
6.1M
#کربلایی_حمید_علیمی
دلخوشیم روضه ست...🎼
#شب_زیارتی_سیدالشهداءع❣
...♡
🔴 ۳۱۳ روز است که رفتی؛
شوخی شوخی داره میشه یه سال...💔
#سرداردلها
#سردارخوبیها
شادی روحش صلوات
✍️بیداری ملت
🥀🥀🥀
◾️eitaa.com/yase_nabavii
◾️کانال یاس نبوی
4_5823487732206274270.mp3
3.62M
💢ماجرای سیلی ای که آیت الله مرعشی نجفی به رئیس شهربانی قم زدند‼️
♦️ غیرت مردان کجاست⁉️
[ حجت الاسلام عالی ]
🥀🥀🥀
◾️eitaa.com/yase_nabavii
◾️کانال یاس نبوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #فیلم | باران که می بارد ...
🔹 باران که میبارد، چشمها بیاختیار به سمت عطش عاشورا میچرخند و از توفانِ دلتنگی، خیس میشوند؛ شاید این شبها قطرههای باران، نائب الزیاره اشکهای ما باشند ...
🔸 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیهالسلام