eitaa logo
شوق‌رویش
877 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
919 ویدیو
235 فایل
- سفر از خویش چو کردی ، همه جا معراج است . . ! کانال شخصی سیدجعفرحسینی...
مشاهده در ایتا
دانلود
شوق‌رویش
@‌maharatha313
(ع) ✍شهید مطهری در این کتاب به چهار تیپ شخصیتی میپردازد و شخصیتی که دارای جاذبه و دافعه است را ممتاز از سه گروه دیگر میداند . ↩️ بنظر میرسد یک بحث مهم و البته بسیار اساسی در این فصل مطرح نشده است که فهم و دانستن آن برای خواننده از نان شب لازم تر است و گرنه در یکی از گردنه های مهم معرفتی کتاب به دره ی بد فهمی سقوط میکند. 🔅و آن این مسئله است : اگر چه جاذبه و دافعه ی توامان مهم است و نشانه ی شخصیت ، منتها باید مشخص شود معیار جذب و دفع چیست؟ آیا در اینجا هر کسی از ظن خود باید به جذب و دفع بپردازد؟ و فهم خودش را معیار جذب و دفع قرار دهد؟ یا مسئله قاعده و ضابطه ای دارد ؟ ❗️این مسئله زمانی اهمیت مضاعف می یابد که هر کسی معیار خودش را معیار صحیح میداند و اقدامات دیگران را غلط می پندارد . 🔹براستی اگر هر فردی با متر خودش آدم ها را جذب و دفع کند این به نفع دین است یا به ضرر دین؟ ❗️خلاصه , معیار چیست ؟ ✅ نقل است در مجلس مرحوم شیخ رجبعلی خیاط افرادی شرکت میکردند که بعضا محاسن خود را میتراشیدند . بعضی از متدینین گله می کردند که شما چرا این افراد را دور خود جمع کرده اید ؟ ایشان جواب می دهند هنر من جمع کردن اینهاست شما اگر هنر دارید کاری کنید آنها این منکر را ترک کنند. @maharatha313
📗 (ع): ✍ شاید یکی از پر زحمت ترین کارها در دنیا ، تنظیم حب و بغض های انسان باشد . انسانی که اگر از هر کدام خالی باشد از بخشی از هویت انسانی خود خالی است. بنابراین مومن فقط اهل محبت نیست و اساسا مومن مومن نمیشود مگر اینکه کنار محبت اهل بغض و کینه هم باشد . ✅شاید این برخلاف تصور اولیه ما باشد که تصور میکردیم بغض و کینه همیشه بد است و مومن همیشه باید خالی از کینه باشد ولی واقعیت این است قلب انسان علاوه بر محبت محتاج بغض و کینه هم هست از این رو مومن باید اهل بغض و کینه هم باشد حتی بغض هم کافی نیست بلکه جاهایی باید کینه هم داشته باشد. کینه همان شدت بغض است ، بعبارتی بغض شدید را کینه میگویند. همان طور که قرآن صحبت از میکند در قبالش سخن از شدت بغض هم متصور است. اگر الذین آمنوا اشدُّ حبا لله وجود دارد اشداء علی الکفار هم وجود دارد . 🔹 محتاج حب و بغض است منتها انسان باید شدیدترین محبت ها را به خدا داشته باشد. این یعنی محبت به خدا باید در محبت ها قرار بگیرد. شما یک هرم را تصور کنید . . در هرم محبت محبت به خدا باید در راس هرم باشد لذا فقط هر چیزی که ما را به راس هرم میرساند دارد. 🌱 @maharatha313
📘 (ع) ✍ در زیارت عاشورا تقریبا دوبرابر سلام هایی که می دهیم، سخن از داشتن بغض و لعن و نفرین است . این یعنی اگر چه مهم است ولی در تبرّی و بغض و کینه از دشمنان خدا باید شدیدتر باشیم. این اگر نباشد گرداب جذابیت های کفر انسان را می رباید. یک نگاه بیاندازید به افراد مومنی که فقط در ابتدای امر " " داشتند ، ببینید امروز کجا هستند و کارشان به کجا کشیده شده.... 🔹 یک مسئله دیگر این که چون تنظیم حب و بغض کار ساده ای نیست دائم به ما گفته اند مراقب باشید عقربه این حب و بغض ها " فی الله " باشد. . یکبار دیگر بخوانید فی الله. این یعنی مراقب باشید، مراقبِ مراقب. ⚠️نکند کینه ی کسی را به دل بگیرید که نباید از او کینه ای به دل داشته باشید و نکند کسی محبوب شما بشود در حالیکه باید از او تبری و بغض و کینه داشته باشید . معیار این است👈 فی الله. 🌱 😍😡 @maharatha313
شوق‌رویش
#معیار‌جذب‌و‌دفع‌قرآنے #بینش‌مطهر🌱 @maharatha313
🔹گاهی دو نفر انسان یکدیگر را جذب می‏کنند و دلشان می‏خواهد با یکدیگر دوست و رفیق باشند ✅ این رمزی دارد و رمزش جز سنخیت نیست. 🔹 این دو نفر تا در بین‌شان مشابهتی نباشد همدیگر را جذب نمی‏کنند و متمایل به‏ دوستی با یکدیگر نخواهند شد و به طور کلی نزدیکی هر دو موجود دلیل بر یک‏ نحو مشابهت و سنخیتی است در بین آن‌ها. ✅از نظر بحث‌های فلسفی [هم] مسلم است که السنخیة علة الانضمام. •[شهید مطهرۍ]• ✨امیرالمومنین (ع) هم می‌فرماید: ✨هرکس به همانند خودش گرایش دارد. 🌱 😍😡 @maharatha313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شخصیت افراد از نظر عکس العمل سازى در روح ها و جان ها یکسان نیست. 🔸 به هرنسبت که شخصیت حقیرتر است, کمتر خاطرها را به خود مشغول مى دارد 🔹 و هرچه عظیم تر و پرنیروتر است, خاطره انگیزتر و عکس العمل سازتر است 🔺🔻خواه عکس العمل موافق یا مخالف . ✅امتیاز اساسى على(ع) و سایر مردانى که از پرتو حق روشن بوده اند ، این است که علاوه بر مشغول داشتن خاطرها و سرگرم کردن اندیشه ها, به دل ها و روح ها نور و حرارت و نشاط و عشق مى بخشند. 🌱•[شهیدمطهرۍ]•🌱 (ع) 😍😡 @maharatha313