گزارش تصویری
هیات #سراج_علوی
ایام فاطمیه اول
۲۱/۹/۱۴۰۱
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
#نهج_البلاغه
#فاطمیه
#فدک
@mahdavi_arfae
🌹 ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز سهم روز پانزدهم
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت130 : (وقتي از جنگ صفين برگشت به قبرستان پشت دروازه كوفه رسيد رو به مردگان كرد.) و فرمود: ای ساكنان خانه های وحشت زا، و محله های خالی و گورهای تاريك، ای خفتگان در خاك، ای غريبان، ای تنهاشدگان، ای وحشت زدگان، شما پيش از ما رفتيد و ما در پی شما روانيم، و به شما خواهيم رسيد. اما خانه هايتان! ديگران در آن سكونت گزيدند، و اما زنانتان! با ديگران ازدواج كردند، و اما اموال شما! در ميان ديگران تقسيم شد. اين خبری است كه ما داريم، حال شما چه خبر داريد؟
(رو كرد به اصحاب خود و فرمود:) بدانید که اگر اجازه سخن گفتن داشتند، شما را خبر می دادند كه:« بهترين توشه، تقوا است ».
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت131 : (شنيد مردی دنيا را نكوهش می كند) فرمود:
١. توبيخ نكوهش كننده دنيا : ای نكوهش كننده دنيا، كه خود به غرور دنيا مغروری و با باطلهای آن فريب خوردی، فريفته دنيایی و آن را نكوهش می كنی؟ آيا تو در دنيا جرمی مرتكب شدی؟ يا دنيا به تو جرم كرده است؟ كی دنيا تو را سرگردان نمود؟ و در چه زمانی تو را فريب داد؟ آيا با گورهای پدرانت كه پوسيده اند؟ يا آرامگاه مادرانت كه در زير خاك آرميده اند؟ آيا با دو دست خويش بيماران را درمان كرده ای؟ و آنان را پرستاری نموده در بسترشان خوابانده ای؟ درخواست شفای آنان را كرده، و از طبيبان داروی آنها را تقاضا كرده ای؟ در آن صبحگاهان كه داروی تو به حال آنان سودی نداشت، و گريه تو فايده ای نكرد، و ترس تو آنان را فايده ای نداشت، و آنچه می خواستی به دست نياوردی، و با نيروی خود نتوانستی مرگ را از آنان دور كني. دنيا برای تو حال آنان را مثال زد، و با گورهايشان، گور تو را به رخ كشيد.
٢.خوبيها و زیبایی های دنيا : همانا دنيا سرای راستی برای راست گويان، و خانه تندرستی برای دنياشناسان و خانه بی نيازی برای توشه گيران، و خانه پند، برای پندآموزان است، دنيا سجده گاه دوستان خدا، جای نماز فرشتگان الهی، فرودگاه وحی خدا، و جايگاه تجارت دوستان خداست، كه در آن رحمت خدا را به دست آوردند، و بهشت را سود بردند. چه كسی دنيا را نكوهش می كند؟ كه جدا شدنش را اعلان داشته، و فرياد زد كه ماندگار نيست، و از نابودی خود و اهلش خبر داده است، پس با بلای خود بلاها را نمونه آورد، و با شادمانی خود آنان را به شادمانی رساند. شامگاه به سلامت گذشت، و بامداد با مصيبتی جانكاه بازگشت، تا مشتاق كند، و تهديد نمايد و بترساند و هشدار دهد. پس مردمی در بامداد با پشيمانی دنيا را نكوهش كنند، و مردمی ديگر در روز قيامت آن را می ستايند، دنيا حقائق را به يادشان آورد، يادآور آن شدند، از رويدادها برايشان حكايت كرد، او را تصديق نمودند، و اندرزشان داد، پند پذيرفتند.
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت132 : خدا را فرشته ای است كه هر روز بانگ می زند: بزاييد برای مردن، و فراهم آوريد برای نابود شدن، و بسازيد برای ويران گشتن.
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(41).mp3
3.01M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز پانزدهم از حکمت ۱۳۰ تا حکمت ۱۳۲
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
👍 جشن لاشخورها1⃣
🖌 محارب، محاربه و مجازات آن؟
✅ مُحاربه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است.. مراد از سلاح هر ابزاری است که در درگیری بین انسانها استفاده میشود؛ مانند شمشیر، کمان، چاقو، چوب و همچنین سلاحهای امروزی.
✅ شرایط تحقق
۱. کشیدن سلاح شرط مورد توافق فقیهان شیعه و سنی است؛.
۲. اکثر فقیهان شیعه، قصد ترساندن مردم را هم از شروط تحقق محاربه میدانند.
۳. اهلفسادبودن فردی که سلاح کشیده است ۴. ترسیدن مردم،
✅ مورد ۳و۴ از شروط اختلافی بین فقها است.
✅ مجازات محارِب
مجازات محاربه، همچون مجازات ارتداد، زنا و شُرب خَمر، جزء حدود است؛ یعنی در شرع برای آن مجازات مشخصی درنظر گرفته شده است.البته با این تفاوت که فقیها باتوجه به آیه محاربه، به اجماع مجازات محاربه را چهار مجازات تعیین کرده اند:
۱. قتل
۲. صَلب (بستن دست و پای مجرم به چیزی شبیه صلیب)
۳. بریدن دست و پای مخالف هم
۴.نفی بلد (تبعید) میدانند؛
✅ چگونگی اجرای مجازات محاربه
بین فقها چه شیعه و چه سنی اختلافنظر است. برخی چون شیخ صدوق و امام خمینی به تخییر اعتقاد دارند؛ یعنی هریک از چهار مجازات موجود در آیه محاربه را میتوان بر محارِب، اِعمال کرد.
اما فتوای برخی چون شیخ طوسی و آیتالله خوئی، ترتیب است؛ یعنی بسته به نوع جرم، یک یا چند مجازات از مجازتهای موجود در آیه اِعمال میشود.
🖌 مهدوی ارفع 👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc