هدایت شده از عملیاتهاینهجالبلاغهای
{کار نیک را به جاى بیاورید و آن خرد نشمارید، زیرا کار نیک هر چند در نظر کوچک آید، بزرگ باشد و هر چند اندک نماید، بسیار باشد.}
حکمت 422
سلام و نور خدمت رفقای نهجالبلاغهایی🤚🏻
نظر به برگزاری جلسه ی هیئت با کیفیت و تراز انقلاب اسلامی در #نهضت_جهانی_نهجالبلاغه_خوانی
و پخش زنده آن در شبکه های اجتماعی، تعدادی قطعه برای #پخشزنده جلسات نیاز داریم...
همراهان گرامی که تمایل دارند در تهیه این قطعات الکترونیکی سهیم باشند برای رساندن کلام و اندیشه امیرالمومنین به جهانیان، از طریق درگاه پرداختی زیر واریزی های خود را انجام دهند...
https://idpay.ir/nahj-al-balagha
گزارش تهیه و استفاده قطعه از طریق همین کانال به اطلاع بزرگواران خواهد رسید.
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
#عملیات_ها
#مرا_عهدیست_با_جانان
https://eitaa.com/amaliat_nahjalbalaghe
گزارش تصویری
هیات #سراج_علوی
ایام فاطمیه اول
۲۱/۹/۱۴۰۱
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
#نهج_البلاغه
#فاطمیه
#فدک
@mahdavi_arfae
🌹 ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز سهم روز پانزدهم
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت130 : (وقتي از جنگ صفين برگشت به قبرستان پشت دروازه كوفه رسيد رو به مردگان كرد.) و فرمود: ای ساكنان خانه های وحشت زا، و محله های خالی و گورهای تاريك، ای خفتگان در خاك، ای غريبان، ای تنهاشدگان، ای وحشت زدگان، شما پيش از ما رفتيد و ما در پی شما روانيم، و به شما خواهيم رسيد. اما خانه هايتان! ديگران در آن سكونت گزيدند، و اما زنانتان! با ديگران ازدواج كردند، و اما اموال شما! در ميان ديگران تقسيم شد. اين خبری است كه ما داريم، حال شما چه خبر داريد؟
(رو كرد به اصحاب خود و فرمود:) بدانید که اگر اجازه سخن گفتن داشتند، شما را خبر می دادند كه:« بهترين توشه، تقوا است ».
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت131 : (شنيد مردی دنيا را نكوهش می كند) فرمود:
١. توبيخ نكوهش كننده دنيا : ای نكوهش كننده دنيا، كه خود به غرور دنيا مغروری و با باطلهای آن فريب خوردی، فريفته دنيایی و آن را نكوهش می كنی؟ آيا تو در دنيا جرمی مرتكب شدی؟ يا دنيا به تو جرم كرده است؟ كی دنيا تو را سرگردان نمود؟ و در چه زمانی تو را فريب داد؟ آيا با گورهای پدرانت كه پوسيده اند؟ يا آرامگاه مادرانت كه در زير خاك آرميده اند؟ آيا با دو دست خويش بيماران را درمان كرده ای؟ و آنان را پرستاری نموده در بسترشان خوابانده ای؟ درخواست شفای آنان را كرده، و از طبيبان داروی آنها را تقاضا كرده ای؟ در آن صبحگاهان كه داروی تو به حال آنان سودی نداشت، و گريه تو فايده ای نكرد، و ترس تو آنان را فايده ای نداشت، و آنچه می خواستی به دست نياوردی، و با نيروی خود نتوانستی مرگ را از آنان دور كني. دنيا برای تو حال آنان را مثال زد، و با گورهايشان، گور تو را به رخ كشيد.
٢.خوبيها و زیبایی های دنيا : همانا دنيا سرای راستی برای راست گويان، و خانه تندرستی برای دنياشناسان و خانه بی نيازی برای توشه گيران، و خانه پند، برای پندآموزان است، دنيا سجده گاه دوستان خدا، جای نماز فرشتگان الهی، فرودگاه وحی خدا، و جايگاه تجارت دوستان خداست، كه در آن رحمت خدا را به دست آوردند، و بهشت را سود بردند. چه كسی دنيا را نكوهش می كند؟ كه جدا شدنش را اعلان داشته، و فرياد زد كه ماندگار نيست، و از نابودی خود و اهلش خبر داده است، پس با بلای خود بلاها را نمونه آورد، و با شادمانی خود آنان را به شادمانی رساند. شامگاه به سلامت گذشت، و بامداد با مصيبتی جانكاه بازگشت، تا مشتاق كند، و تهديد نمايد و بترساند و هشدار دهد. پس مردمی در بامداد با پشيمانی دنيا را نكوهش كنند، و مردمی ديگر در روز قيامت آن را می ستايند، دنيا حقائق را به يادشان آورد، يادآور آن شدند، از رويدادها برايشان حكايت كرد، او را تصديق نمودند، و اندرزشان داد، پند پذيرفتند.
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت132 : خدا را فرشته ای است كه هر روز بانگ می زند: بزاييد برای مردن، و فراهم آوريد برای نابود شدن، و بسازيد برای ويران گشتن.
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(41).mp3
3.01M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز پانزدهم از حکمت ۱۳۰ تا حکمت ۱۳۲
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
👍 جشن لاشخورها1⃣
🖌 محارب، محاربه و مجازات آن؟
✅ مُحاربه در فقه به معنای سلاح کشیدن به روی مردم، به قصد ترساندن آنان است.. مراد از سلاح هر ابزاری است که در درگیری بین انسانها استفاده میشود؛ مانند شمشیر، کمان، چاقو، چوب و همچنین سلاحهای امروزی.
✅ شرایط تحقق
۱. کشیدن سلاح شرط مورد توافق فقیهان شیعه و سنی است؛.
۲. اکثر فقیهان شیعه، قصد ترساندن مردم را هم از شروط تحقق محاربه میدانند.
۳. اهلفسادبودن فردی که سلاح کشیده است ۴. ترسیدن مردم،
✅ مورد ۳و۴ از شروط اختلافی بین فقها است.
✅ مجازات محارِب
مجازات محاربه، همچون مجازات ارتداد، زنا و شُرب خَمر، جزء حدود است؛ یعنی در شرع برای آن مجازات مشخصی درنظر گرفته شده است.البته با این تفاوت که فقیها باتوجه به آیه محاربه، به اجماع مجازات محاربه را چهار مجازات تعیین کرده اند:
۱. قتل
۲. صَلب (بستن دست و پای مجرم به چیزی شبیه صلیب)
۳. بریدن دست و پای مخالف هم
۴.نفی بلد (تبعید) میدانند؛
✅ چگونگی اجرای مجازات محاربه
بین فقها چه شیعه و چه سنی اختلافنظر است. برخی چون شیخ صدوق و امام خمینی به تخییر اعتقاد دارند؛ یعنی هریک از چهار مجازات موجود در آیه محاربه را میتوان بر محارِب، اِعمال کرد.
اما فتوای برخی چون شیخ طوسی و آیتالله خوئی، ترتیب است؛ یعنی بسته به نوع جرم، یک یا چند مجازات از مجازتهای موجود در آیه اِعمال میشود.
🖌 مهدوی ارفع 👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
🌹 ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز شانزدهم
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت133 : دنيا گذرگاه عبور است، نه جای ماندن و مردم در آن دو دسته اند يكی آنكه خود را در دنيا فروخت و به تباهی كشاند و ديگری آنكه خود را خريد و آزاد كرد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت134 : دوست، دوست نيست مگر آنكه حقوق برادرش را در سه جايگاه نگهبان باشد، در روزگار گرفتاری، آن هنگام كه حضور ندارد و پس از مرگ.
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت135 : كسی را كه چهار چيز دادند، از چهار چيز محروم نباشد، با دعا از اجابت كردن، با توبه از پذيرفته شدن، با استغفار از آمرزش گناه، با شكرگزاری از فزونی نعمتها.
(و اين حقيقت مورد تصديق كتاب الهی است كه در مورد دعا گفته است: مرا بخوانيد تا خواسته های شما را بپردازم. (قرآن كريم، سوره مومن، آيه ۶۰) در مورد استغفار گفته است: هر آنكه به بدی دست يابد يا بر خود ستم روا دارد و از آن پس به درگاه خدا استغفار كند، خدای را آمرزش گر و مهربان يابد. (قرآن كريم، سوره نسا، آيه ۱۱۰) در مورد سپاس فرموده است: بی شك اگر سپاسگزاريد، نعمت را برايتان می افزايم. (قرآن كريم، سوره ابراهيم، آيه ۷) و در مورد توبه فرموده است: تنها توبه را خداوند به سود كسانی عهده دار است كه از سر نادانی به كار زشتی دست می يابند و تا ديرنشده است باز می گردند، تنها چنين كسانند كه خداوند در موردشان تجديد نظر می كند، كه خدا دانا و حكيم است. (قرآن كريم، سوره نسا، آيه ۱۷))
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت136 : نماز موجب نزديكی هر پارسایی به خداست و حج جهاد هر ناتوان است، هر چيزی زكاتی دارد و زكات تن روزه است و جهاد زن، نيكو شوهرداری است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت137: روزی را با صدقه دادن فرود آوريد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت138: آنكه پاداش الهی را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت139: كمك الهی به اندازه نياز فرود می آيد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت140: آنكه ميانه روی كند تهيدست نخواهد شد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت141 : كمی زن و فرزند يكی از دو آسايش است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت142 : دوستی كردن نيمی از خردمندی است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت143 : اندوه خوردن، نيمی از پيری است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
📒 #حکمت144 :صبر به اندازه مصيبت فرود آيد، و آنكه در مصيبت بی تاب بر رانش زند اجرش نابود می گردد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(42).mp3
2.82M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز شانزدهم از حکمت ۱۳۳ تا حکمت ۱۴۴
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
May 11
📣📣📣📣📣
کانال های
استاد #مهدوی_ارفع
در پیام رسان ها
و شبکه های اجتماعی
مختلف
ایتا
@mahdavi_arfae
@asaremahdavi_arfae
روبیکا
@mahdavi_arfae
بله
@mahdavi_arfae
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#آرشیو
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ...
راوی دفاع مقدس جانباز شیمیایی حاج محمد مختاری عصر دیروز دار فانی را وداع گفتند و به خیل همرزمان شهیدش پیوست. یاد و نام او گرامی باد
#شهدا
#نهج_البلاغه
#مهدوی_ارفع 👇
🆔 @mahdavi_arfae
ضرورت شناخت منافقان و هوشیاری در برابر نقشه های آنها-سخنرانی هیئت سراج علوی-قم-20-9-1401-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
14.15M
✳️ضرورت شناخت منافقان و هوشیاری در برابر نقشه های آنها
❇️شرحی بر خطبه 194 نهج البلاغه - صفات #منافقان
📢سخنران: حجت الاسلام مهدوی ارفع
♦️#خطبه194 نهج البلاغه
🔸أعدّوا لِکُلِّ حقّ باطلاً و لکُلّ قائمٍ مائلاً
♦️ضرورت هوشیاری مؤمنان و توجه به ترفندهای منافقان
♦️خطر بازی کردن در زمین و برنامه دشمن
♦️ضرورت توجه به قانون و اجرای قانون
♦️ضرورت جهاد تبیین
#فاطمیه
#مهدوی_ارفع
#مهدیه_نهج_البلاغه_ایها
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
🔹هیئت سراج علوی-قم
🗓1401/9/20
🆔@mahdavi_arfae
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز هفدهم
••••••••••••🌿🌹🌿•••••••••••
📒 #حکمت145 : بسا روزه داری كه بهره ای جز گرسنگی و تشنگی از روزه داری نبرد و با شب زنده داری چيزی جز رنج و بی خوابی به دست نياورد، خوشا خواب زيركان و افطارشان.
••••••••••••🌿🌹🌿•••••••••••
📒 #حکمت146 : ايمان خود را با صدقه دادن، و اموالتان را با زكات دادن نگاه داريد، و امواج بلا را با دعا از خود دور سازید .
••••••••••••🌿🌹🌿•••••••••••
(كميل بن زياد می گويد: امام دست مرا گرفت و به سوی قبرستان كوفه برد، آنگاه آه پردردی كشيد و فرمود):
📒 #حکمت147 : ای كميل بن زياد! اين قلبها مانند ظرفهایی هستند كه بهترين آنها فراگیر ترين آنهاست، پس آنچه را می گويم نگاهدار:
۱- اقسام مردم (مردم شناسی)
مردم سه دسته اند، دانشمند الهی و آموزنده ای بر راه رستگاری و پشه هایی که دست خوش باد و طوفان و هميشه سرگردانند، كه به دنبال هر سر و صدایی می روند و با وزش هر بادی حركت می كنند، نه از روشنایی دانش نور گرفتند و نه به پناهگاه استواری شتافتند.
۲- ارزشهای والای دانش
ای كميل: دانش بهتر از مال است، زيرا علم تو را نگهبان است و مال را تو بايد نگهبان باشی، مال با بخشش كاستی پذيرد اما علم با بخشش فزونی گيرد و مقام و شخصيتی كه با مال به دست آمده با نابودی مال نابود می گردد. ای كميل بن زياد! شناخت علم راستين (علم الهی) آيينی است كه با آن پاداش داده می شود و انسان در دوران زندگی با آن خدا را اطاعت می كند و پس از مرگ، نام نيكو به يادگار گذارد، دانش فرمانروا و مال فرمانبر است.
۳- ارزش دانشمندان
ای كميل! ثروت اندوزان بی تقوا مرده اند گرچه به ظاهر زنده اند، اما دانشمندان تا دنيا برقرار است زنده اند، بدنهايشان گرچه در زمين پنهان اما ياد آنان در دلها هميشه زنده است.
۴- اقسام دانش پژوهان
بدان كه در اينجا (اشاره به سينه مبارك كرد) دانش فراوانی انباشته است، ای كاش كسانی را می يافتم كه می توانستند آن را بياموزند، آری تيزهوشانی می يابم اما مورد اعتماد نمی باشند، دين را وسيله دنيا قرار داده و با نعمتهای خدا بر بندگان و با برهانهای الهی بر دوستان خدا فخر می فروشند. يا گروهی كه تسليم حاملان حق می باشند اما ژرف انديشی لازم را در شناخت حقيقت ندارند، كه با اول شبهه ای شك و ترديد در دلشان ريشه می زند، پس نه آنها و نه اينها سزاوار آموختن دانشهای فراوان من نيستند. يا ديگری كه سخت در پی لذت بوده و اختيار خود را به شهوت داده است، يا آن كه در ثروت اندوزی حرص می ورزد، هيچكدام از آنان نمی توانند از دين پاسداری كنند و بيشتر به چهارپايان چرنده شباهت دارند و چنين است كه دانش با مرگ دانشمندان می ميرد.
۵- ویژگی های رهبران الهی
آری، خداوندا! زمين هيچگاه از حجت الهی خالی نيست، كه برای خدا با برهان روشن قيام كند، يا آشكار و شناخته شده، يا بيمناك و پنهان، تا حجت خدا باطل نشود و نشانه هايش از ميان نرود، تعدادشان چقدر و در كجا هستند؟ به خدا سوگند كه تعدادشان اندك ولی نزد خدا بزرگ مقدارند، كه خدا به وسيله آنان حجتها و نشانه های خود را نگاه می دارد، تا به كسانی كه همانندشان هستند بسپارد و در دلهای آنان بكارد، آنان كه دانش، نور حقيقت بينی را بر قلبشان تابيده و روح يقين را دريافته اند، كه آن چه را خوشگذران ها دشوار می شمردند آسان گرفتند و با آنچه كه ناآگاهان از آن هراس داشتند انس گرفتند در دنيا با بدنهایی زندگی می كنند، كه ارواحشان به جهان بالا پيوند خورده است، آنان جانشينان خدا در زمين و دعوت كنندگان مردم به دين خدايند. آه، آه، چه سخت اشتياق ديدارشان را دارم؟ كميل! هرگاه خواستی بازگرد.
••••••••••••🌿🌹🌿•••••••••••
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(43).mp3
3.6M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز هفدهم از حکمت ۱۴۵ تا حکمت ۱۴۷
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
1_769296864.mp3
4.16M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز هجدهم از حکمت ۱۴۸ تا حکمت ۱۵۵
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز هجدهم
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
💠 #حکمت148 : انسان زير زبان خود پنهان است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
💠 #حکمت149 : نابود شد كسی كه ارزش خود را ندانست.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
💠 #حکمت150: (مردی از امام درخواست اندرز كرد) و درود خدا بر او فرمود: از كسانی مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است و توبه را با آرزوهای دراز به تاخير می اندازد، در دنيا چونان زاهدان سخن می گويد، اما در رفتار همانند دنياپرستان است، اگر نعمتها به او برسد سير نمی شود و در محروميت قناعت ندارد، از آنچه به او رسيد شكرگزار نيست و از آنچه مانده زياده طلب است، پرهيز می دهد اما خود پروا ندارد، به فرمانبرداری امر می كند اما خود فرمان نمی برد، نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد، گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكی از گناهكاران است و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمی دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشاری دارد، اگر بيمار شود پشيمان می شود و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانی هاست. در سلامت مغرور و در گرفتاری نا اميد است. اگر مصيبتی به او رسد به زاری خدا را می خواند اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روی برمی گرداند، نفس به نيروی گمان ناروا بر او چيرگی دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمی گردد، برای ديگران كه گناهی كمتر از او دارند نگران است و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است، اگر بی نياز گردد مست و مغرور شود و اگر تهيدست گردد، مايوس و سست شود. چون كار كند در آن كوتاهی ورزد و چون چيزی خواهد زياده روی نمايد، چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را برگزيده، توبه را به تاخير اندازد و چون رنجی به او رسد از راه ملت اسلام دوری گزيند. عبرت آموزی را طرح می كند اما خود عبرت نمی گيرد، در پند دادن مبالغه می كند اما خود پندپذير نمی باشد، سخن بسيار می گويد، اما كردار خوب او اندك است. برای دنيای زودگذر تلاش و رقابت دارد اما برای آخرت جاويدان آسان می گذرد، سود را زيان و زيان را سود می پندارد، از مرگ هراسناك است اما فرصت را از دست می دهد، گناه ديگری را بزرگ می شمارد، اما گناهان بزرگ خود را كوچك می پندارد، طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ می داند، مردم را سرزنش می كند، اما خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد می كند، خوشگذرانی با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد، به نفع خود بر زيان ديگران حكم می كند اما هرگز به نفع ديگران، بر زيان خود حكم نخواهد كرد، ديگران را هدايت اما خود را گمراه می كند، ديگران از او اطاعت می كنند و او مخالفت می ورزد، حق خود را به تمام می گيرد اما حق ديگران را به كمال نمی دهد، از غير خدا می ترسد اما از پروردگار خود نمی ترسد.
(اگر در نهج البلاغه نبود جز اين حكمت، برای اندرزدادن كافی بود. اين سخن حكمتی رسا، و عامل بينایی انسان آگاه و عبرت آموز صاحب انديشه است)
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
💠 #حکمت151: هر كس را پايانی است تلخ يا شيرين.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
💠 #حکمت152 : آنچه روی می آورد، باز می گردد و چيزی كه باز گردد گویی هرگز نبوده است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
💠 #حکمت153 : انسان شكيبا پيروزی را از دست نمی دهد هر چند روزگار آن طولانی شود.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
💠 #حکمت154 : آنکس كه از كار مردمی خشنود باشد، چونان كسی است كه همراه آنان بوده و هر كس كه به باطلی روی آورد، دو گناه بر عهده او باشد، گناه كردار باطل و گناه خشنودی به كار باطل.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
💠 #حکمت155: عهد و پيمانها را پاس داريد به خصوص با وفاداران.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc