شهادت جانسوز امام صادق علیه السلام به عموم مسلمانان جهان بویژه ملت شریف ایران تسلیت باد.
@mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 از كجا بفهميم ما ناجی هستیم؟
✏️ شرح #حدیث_اخلاق از امام صادق علیهالسلام، توسط رهبر انقلاب
💻 Farsi.Khamenei.ir
https://farsnews.ir/Viewpoint_Plus/1714731467443888974
از بوسنی تا کانادا؛ تغییر موضع یا انداختن نقاب نفاق
از آنجا که زمانه آبستن تغییر و تحول است، فهم نماد شناسانه کنشگران سیاسی به ویژه گونههای افراطی آن در بستر زمان مهم است. چون با شناخت نمادها است که میتوان به درک عمیقتری از میزان صلابت و پایداری گفتمانهای سیاسی نائل شد.
🔶 سنجش اعتماد ملی در وعده صادق
جامعه شناسان سرمایه اجتماعی را از جمله پشتوانه های مهم دولت ها می دانند. هر اندازه سرمایه اجتماعی غنی تر و قوی تر باشد، دولت با اقتدار و اطمینان بیشتر عمل می کند. اما مهم ترین شاخص سرمایه اجتماعی اعتماد ملی است.
وقتی باور ملت به تصمیمات و اقدامات دولت در سطح بالایی باشد و سطح نگرانی و اضطراب ملی در وضع پایینی باشد، نشانه ی وجود اعتماد ملی به حاکمیت است. این مساله خصوصاً در شرایط منازعه آمیز و جنگی بیش از هر وضعیت دیگری خود را نشان می دهد. چون احساس نگرانی و اضطراب عمومی در وضعیت مخاصمات امنیتی و مرزی فراگیرتر و سریعتر از شرایط دیگر مانند بحران اقتصادی است.
به همین خاطر، جبهه معارض سالها است که در مصاف با انقلاب و نظام اسلامی روی مسأله سرمایه اجتماعی متمرکز شده است و پروژه سیاه نمایی گسترده ای را به راه انداخته است تا در ذهنیت عمومی چنین القا کند که حکمرانی دینی در حال از دست دادن سرمایه اجتماعی است. بطوری که اعتماد ملی به حاکمیت در وضعیت ضعیفی قرار دارد.
اما این ادعای واهی ( بی اعتمادی ملی ) را چگونه میتوان اثبات یا رد کرد؟ طبعاً باید به موقعیت های اضطراب خیز مانند شرایط بحران زای اقتصادی یا منازعات نظامی و امنیتی رجوع کرد. چنانکه جبهه معارض روی فشارهای اقتصادی بر مردم خیلی سرمایه گذاری کرده است. فشارهایی که خود این جبهه در پدید آمدن آن نقش بسزایی داشته است.
این جماعت خیلی سعی کردند که بی اعتمادی ملی را از طریق افزایش نگرانی ها و اضطراب عمومی در شرایط فرضی تخاصمات امنیتی با دشمن خارجی، القا کنند. بطوری که شرایط برای حاکمیت در اتخاذ تصمیمات راهبردی علیه اقدامات گستاخانه و خصومت ورزانه دشمن ملت خیلی سخت و مخاطره آمیز کرده بود.
عملیات وعده صادق در موشکباران پایگاههای نظامی و جاسوسی رژیم صهیونیستی که پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی به حمله موشکی صهیونیست ها به کنسولگری ایران در سوریه بود، نشان داد که اعتماد ملی به نظام اسلامی در بالاترین سطح خود قرار دارد.
زیرا این عملیات نه فقط موجب نگرانی و افزایش اضطراب عمومی نشد بلکه برای مردم شعف انگیز و غرور آفرین بود و خللی در زندگی عادی مردم پدیدار نگشت. بطوری که ملت پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی را حق طبیعی خود می دانستند.
عملیات وعده صادق آشکارا ثابت کرد که مردم در مساله مقابله با رفتارهای مخاصمه گرانه دشمن اعتماد کاملی به حاکمیت دارد. مردم می دانستند که حاکمیت اهل ماجراجویی و جنگ طلبی نیست و تامین مصالح ملی را توأم با حفظ عزت و غرور ملی در نظر دارد و به آنچه که می گوید صادق است و از قدرت عملیاتی بالایی برخوردار است و اهل لاف زنی نیست.
ملت با ملاحظه این دلایل بود که از عملیات وعده صادق احساس نگرانی و اضطراب نکرد و حق را به حاکمیت داد. بی تردید، اگر چنین اعتماد عمومی در میان نبود، جامعه در شرایط غیر عادی قرار می گرفت.
اما پرسش مهم آن است که آیا عملیات وعده صادق کاشف واقعیت اعتماد ملی است یا پدید آورنده آن؟ احتمال اول بیشتر به ذهن می آید؛ یعنی وعده صادق این واقعیت را آشکار کرد که اعتماد ملی به حاکمیت برخلاف القائات دشمنان ملت در سطح مطلوبی قرار دارد و تاثیر عملیات وعده صادق در افزایش اعتماد ملی بوده است و نه در احیا و بازسازی آن.
✍ داود مهدوی زادگان
@mahdavizadegan
هو الحق
جناب آقای دکتر زارعی
انتخاب شایسته جنابعالی در کسوت نمایندگی ملت را تبریک و تهنیت عرض می کنم. از خداوند سبحان توفیقات روز افزون برای جنابعالی در انجام وظایف شرعی و ملی در خانه ملت و پشتیبانی از نظام مقدس جمهوری اسلامی را خواستارم. عنایات بقیة الله الاعظم عج همیشه ایام بدرقه راه تان باد. انشالله
🌸🌸🌸🌸
مهدویزادگان
☀️ همه ائمه(ع) دنبال حاکمیت اسلامی بودند
✏️ رهبر انقلاب: راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد باید کار بشود: یکی از آن... مسئلهی سیاست است... هدف عمدهی آنها هم ایجاد جامعهی اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعهی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکانپذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. یک بُعد مهمّ امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا.
✏️ خب مادّهاش عبارت است از همین سیاست و ادارهی کشور و ادارهی حکومت. و همهی ائمّه دنبال این بودهاند؛ یعنی بدون استثنا همهی ائمّه دنبال این بودهاند؛ منتها با شیوههای مختلف، در فصول مختلف، با روشها و اهداف کوتاهمدّت مختلف؛ [امّا] هدف بلندمدّت یکی بود.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام). ۱۴۰۳/۲/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
🖌 طرح تعطیلی شنبه؛ پروژه یهودی سازی سبک زندگی مسلمانان است
قرآن کریم دو دین یهود و نصارا را به عنوان ادیان وحیانی تایید کرده است؛ لکن به دلیل تحریفاتی که در آن دو پدید آمده است مسلمانان را از تبعیت و دوستی گزیدن اهل کتاب نهی کرده است. چون آنان نسبت به اهل ایمان خصومت و کینه می ورزند. البته عداوت و دشمنی یهود شدت بیشتری دارد. زیرا در میان نصارا دانشمندانی که منصف باشند و تکبر نورزند وجود دارند:
" لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ " ( المائدة : ٨٢ ).
قرآن کریم خیلی صریح خواسته اصلی و باطنی یهود و نصارا را برای اهل ایمان بیان کرده است. اهل کتاب از مسلمانان می خواهند از آیین و فرهنگ آنان پیروی کنند. آنها به چیزی کمتر از تبعیت فرهنگی و آیینی مسلمانان خشنود نمی شوند.
قرآن مجید توضیح داده که ماهیت این تبعیت فرهنگی همان پیروی از هواهای نفسانی و دور شدن از هدایت الله است. در نتیجه اهل ایمان نصرت و ولایت الهی را از دست می دهند. چون ولایت الله در طرف مقابل ولایت یهود و نصارا است:
" وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ" ( البقرة : ١٢٠ ).
تبعیت در این آیه شریفه به معنای ایمان آوردن به دین یهود یا نصارا نیست. و این نکته مهمی است بویژه نسبت به یهودیان که همچنان جمعیت شان قلیل باقی مانده است. بلکه مقصود از تبعیت همان پیروی و انقیاد فرهنگی از یهود و نصارای تاریخی است. یعنی شما می توانید خود را مسلمان بخوانی ولی باید در شئونات مختلف زندگی به سبک یهود و نصارا زندگی کنید.
بنابراين، قرآن کریم از همان آغاز مسلمانان را از پروژه های فرهنگی یهود و نصارای تاریخی شده حذر داده است. و البته مهم ترین از این دو، پروژه یهودی سازی است. چنانکه مسیحیت از همان آغاز بالندگی و در دوران مدرن از طریق فرقه پروتستانی تا به امروز گرفتار پروژه یهودی سازی شده است. انقیاد فرهنگی ملل غایت پروژه یهودی سازی است.
ایده تعطیلی روز شنبه نمونه ای از پروژه های یهودی سازی است. اگرچه این ایده از سوی برخی با گرایش های لیبرالیستی به بهانه توسعه تعاملات اقتصادی با جهان طرح شده ولی باطن آن خواسته یا نا خواسته گامی بلند در مسیر یهودی سازی و تشبه به کفار است. در حالی که به دلایل مختلف این سخن مردود است.
مسلما با تعطیلی شنبه تغییرات گسترده ای در فرهنگ و سبک زندگی مسلمانان اتفاق می افتد و هیچ تضمینی برای رشد و توسعه اقتصادی و صیانت از فرهنگ اسلامی نیست. چنانکه کشورهای زیادی هستند که شنبه و یکشنبه را تعطیل می کنند ولی همچنان توسعه نیافته باقی مانده اند و فرهنگ بومی شان دستخوش تغییر شده است.
تجارت مسلمانان با بازار جهانی سوپر مارکتی یا مرکز خریدی نیست بلکه چنین تجارتی توسط تجار بزرگ انجام می شود و آنها هم در معاملات جهانی با یکی دو روز اختلاف در زمان کار اضراری نمی بینند. چنانکه تجارت جهانی هیچ انقیادی به روز های تعطیل شنبه و جمعه ندارند. در نظام سرمایه داری هیچ روزی تعطیل نیست. قرآن کریم به حیله کاری یهودیان در روز شنبه اشاره کرده است ( اعراف: ١۶٣ ).
علاوه بر این، مسلمانان در دوره تمدن اسلامی که از همه جهات بویژه در امر تجارت جهانی بر کفار تفوق داشتند، روز جمعه را تعطیل می کردند حتی اهل کتاب در شنبه و یکشنبه مشغول به کار بودند.
اما نکته مهم در تعطیلی شنبه و یکشنبه یهودی - نصرانی این است که فردای هر یک روز کاری هفته است. یعنی آغاز هفته اهل کتاب روز کار است در حالی که آغاز هفته مسلمانان با تعطیلی شنبه کار نکردن خواهد شد. هفته ای که روز اول آن با تعطیلی آغاز شود، هفته کاری نخواهد شد. لذا ای بسا بعد از مدتی مبتکران ایده تعطیلی شنبه برای حل این مشکل طرح " جمعه تعطیل نیست " را پیشنهاد کنند.
بنابر این، ایده تعطیلی شنبه بالاصاله وجاهت اقتصادی ندارد و نباید برای توجیه آن، مشکلات اقتصادی مردم را به گروگان گرفت بلکه این ایده پروژه پنهان یهودی سازی و تشبه به کفار را تعقیب می کند.
و همانطور که گفته شد در تشبه به کفار قصد تشبه مدخلیت ندارد. مسلمانان خواسته و نخواسته با تشبه به مخالفین یهودی زده و نصرانی زده خواهند شد. آنها وقتی متوجه این واقعیت تلخ و اسفبار و غیر مرضی خدا و رسول می شوند که سودی به حال شان ندارد.
✍ داود مهدوی زادگان
👉 @mahdavizadegan
*🔸بیانیه منطقی آیتالله سبحانی درباره مساله تعطیلی شنبهها*
آیتالله جعفر سبحانی مرجع تقلید شیعیان در مورد تصویب تعطیلی روز شنبه توسط نمایندگان مجلس، اطلاعیهای صادر کرد که در زیر آمده است.
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی ـ دام تاییداتهم
با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم.
تصدیق میدهد؛ تعطیلی روزشنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است.
از لحاظ خارجی:
در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری میکنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟
از نظر داخلی:
1. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست میگویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمیشود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب میکند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفتهاند و سبب آن این است که میخواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.
2. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمیکنند و این سبب میشود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست.
3. سالهاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است.
4. در دراصل 17 قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است : «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است».
باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود.
قم ، جعفر سبحانی
28 اردیبهشت
@Afsaran_ir
📚 تعطیلی جمعه یا یکشنبه در بیان استاد شهید آیت الله مطهری (ره) :
🔻 مسأله تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که استعمار آمد آن را تغییر داد. مثلًا در پاکستان انگلیسیها از زمان ورودشان به هند سعی کردند همه سنتهای آنها را به سنتهای خودشان تبدیل کنند. از جمله اینکه روز تعطیل را از جمعه به یکشنبه تبدیل کردند. هنوز هم در پاکستان همینطور است؛ اگر یک چیزی برگشت، عود دادنش به حالت اول بسیار مشکل است. پاکستان اساساً به نام اسلام مستقل شد، یعنی پاکستان در مقابل هندوستان هیچ جهتی برای اینکه یک واحد مستقل باشد نداشت مگر جهت روحی و معنوی و فکری و ایمانی که ما مسلمانیم و شما هندو هستید و از نظر فرهنگ معنوی از یکدیگر جدا هستیم و نمیخواهیم با شما زندگی کنیم و میخواهیم مستقل شویم. در عین حال اینها که در مقابل هندیها آنقدر مقاومت کردند هنوز این سنت مسیحی را در میان خودشان حفظ کردهاند؛ مبدأ سالشان مبدأ مسیحی و تعطیل هفتگی آنها هم یکشنبه است.
🔻 این را عرض میکنم برای این که ما باید توجه داشته باشیم به نغمههای که کم و بیش در مجلهها و در مقالات ادبی و به اصطلاح علمی و نیمه علمی شنیده میشود. مینویسند این برای ایران سبب رکود کارهاست که تعطیلات خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی که اکثریت مردم دنیا که ما با آنها سر و کار داریم تعطیلاتشان یکشنبه است. آنوقت ما مجبوریم که در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم، روز جمعه به خاطر خودمان و روز یکشنبه برای اینکه دنیا تعطیلی دارد. پس ما برای اینکه کارمان بیشتر جریان داشته باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یکشنبه کنیم. درباره تاریخ هم میگویند: اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کردهاند ولی ما سال هجری را انتخاب کردهایم و این اسباب زحمت است که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آنها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ مسیحی تبدیل کنیم. اینها همه مقدمه جذب شدن و مقدمه هضم شدن فرهنگی در هاضمه دیگران است.
🔘 منبع: مجموعه آثار شهید مطهری، ج ٢۶ ص ٢٩٨
http://www.mortezamotahari.com/fa/BookView.html?BookId=440&BookArticleID=131716
👉 @mahdavizadegan