🔰 ریشه های فرهنگی انقلاب اسلامی
انقلاب های مدرن غالباً ریشه اقتصادی دارند و در اثر نابسامانی های اقتصادی و گسترش فقر و محرومیت شکل گرفته اند. به همین دلیل نظریه های مدرن جامعه شناسی انقلاب با محوریت محرومیت و فقر شدید مادی تدوین و ارائه شده است. و دقیقاً به همین خاطر است که جامعه شناسان غربی در فهم و تحلیل درست انقلاب اسلامی با چالش جدی مواجه شدند. زیرا آنان التفاتی به ریشه های فرهنگی در پدید آمدن این انقلاب ندارند.
ریشه های فرهنگی انقلاب اسلامی را در چارچوب مفهومی، "تحمیلات فرهنگی ناصواب" در دوره پهلوی ها می توان تحلیل کرد. استبداد پهلوی جنبه هایی از فرهنگ ناصواب را بر مردم تحمیل کرده بود که برای مردم قابل پذیرش و تحمل نبود. شعور تاریخی/ فرهنگی مردم ایران این اندازه از تحمیلات نادرست فرهنگی را نمی توانست پذیرا باشد. به همین خاطر، وقتی مردم در آستانه بی تابی فرهنگی قرار گرفتند، کافی بود که رهبری انقلابی ندای مقابله با تحمیلات فرهنگی نا صواب را سر دهد تا ملت به این ندا پاسخ مثبت دهد. در اینجا تحمیلات فرهنگی پهلوی ها را که عمدتاً به کمک جریان روشنفکری غربگرا طراحی و اجرا می شد بر سه دسته زیر می توان بر شمرد.
باستان گرایی پوشالی
ایران باستان علیرغم حاکمیت شاهنشاهی آن از شکوه و اقتدار جهانی برخوردار بود. جهان باستان زیر سلطه دو امپراتوری بزرگ ایران و یونان و بعد ایران و روم قرار داشت. در منطقه غرب آسیا، مناطق غربی آن یعنی شام و فلسطین زیر سلطه دولت روم بودند و مناطق شرقی و جنوبی مانند عراق و یمن زیر سیطره دولت ایران به سر می بردند. حتی دولت نو ظهور قریش در مرکز شبه جزیره نیز ملاحظات جلب رضایت مندی این دو امپراتوری را داشت. اگرچه تاریخ نویسان درباری عصر پهلوی به گونه ای گسترده دست به کار بازخوانی امپراتوری ایران باستان شدند، اما از این بازخوانی هیچ اثری از آن اقتدار و سلطه جهانی ایرانیان برون نمی طراوید. مردم همزمان با این بازخوانی سلطه یونان و روم را در شکل جدید استکبار آمریکا بر مملکت خود احساس می کردند. طبیعی بود که مردم از خود بپرسند که اگر ما در دوره باستان از چنین اقتدار جهانی برخوردار بودیم، چگونه است که اکنون زیر سلطه امپراتوری غربی قرار گرفته ایم. چرا باید شاه این مملکت که از شکوه پادشاهی هخامنشی دم می زند، بدون اجازه قدرت های غربی جرأت تصمیم گیری و شاهی کردن را نداشته باشد.
دین ستیزی
ملت ایران از پیش از اسلام تا کنون مردمی دیندار و آیینی بوده و هستند. پادشاهی های پیش از اسلام نسبت خوبی با دین و دینداری برقرار کرده بودند و در ترویج دیانت نقش زیادی داشتند. سال ها پیش از یک مورخ ایرانی به هنگام دیدن تخت جمشید شنیدم که می گفت اینجا پایتخت مذهبی هخامنشیان بوده است. اما مردم روحیه و فرهنگ دینداری خود را با آیین نو ظهور اسلام بسیار سازگارتر دیدند. لذا از زمان ورود اسلام به ایران تا به امروز وفا دار و مومن به آن باقی مانند. در حالیکه معماران فرهنگی پهلوی ها در صدد دین زدایی و غیر دینی شدن مردم برآمده بودند. جلوه های گسترده ای از دین زدایی دولتی در دوره پهلوی را می توان در کتب تاریخی مطالعه کرد.
سبک زندگی فرو مایه غربی
پهلوی ها از طریق عناصر و نهاد های فرهنگی خود تلاش گسترده ای را به راه انداختند تا سبک زندگی غربی را بر مردم ایران تحمیل کنند. لکن این سبک زندگی وارداتی بیش از آنکه غربی باشد، غربزده بود. سبک غربزده هم غربی است و هم نیست. در چنین سبکی آن جنبه های عقلانی که موجب پیشرفت و ترقی می شود، دیده نمی شود بلکه جنبه های روبنایی زندگی غربی که عاری از هر گونه عقلانیت و اخلاق مداری است، در آن دیده می شود. فرهنگ بی بند و باری، لا ابالی گری، عریان گری و زندگی اشرافی و فرد گرایی های منحط از خصوصیات سبک زندگی غربزده است که پهلوی ها سعی در تحمیل آن بر مردم داشتند. لذا مردم با عفت و اخلاق مدار ایرانی دیر یا زود علیه چنین تحمیل فرهنگی قیام می کنند و تحمل پذیرش آن را ندارند.
سنگینی تحمیلات ناروای سه گانه بر ملت برای کسی که با فرهنگ و خلقیات ایرانی آشنایی دقیقی دارد، قابل پیش بینی بود که انقلابی با ریشه های فرهنگی در شرف وقوع است. مردم تا این اندازه تاب چنین تحمیلات ناروای فرهنگی را ندارند. اگر نسل جوان که تجربه عصر پهلوی را ندارد خواهان درک آن تحمیلات فرهنگی باشد، می تواند محتوای اغتشاشات پاییز امسال را از این منظر باز خوانی و باز فهمی کند. در فتنه 401 جلوه ای از خواست باستان گرایی پوشالی، اسلام ستیزی و سبک زندگی فرو مایه غربزده را شاهد بودیم. و البته از آنجا که ملت خواهان بازگشت به دوره منحط پهلوی نیستند، بار دیگر برابر چنین اراده شوم و ضد فرهنگی ایستادگی و مقاومت کردند و آن را پس زدند.
✍ داود مهدوی زادگان
17 بهمن 1401
👇👇👇
@mahdavizadegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا قم یا تهران نیست.
اینجا حوزہ علمیه جامعة العروة الوثقی لاھور پاکستان است
یک کاربر فضای مجازی در خصوص نفوذ انقلاب ایران در پاکستان نوشت:
این اون چیزی هست که غرب و شرق ازش میترسند؛
عمق نفوذ سیاسی انقلاب اسلامی ایران.
انقلاب ایران در خیلی کشورها طرفدار داره.
اینجا نه تهرانه نه قم اینجا حوزه لاهور پاکستانه
🔰رهبر انقلاب: در تاریخ طولانیای که داریم هیچ روزی برای ملّت ایران افتخارآمیزتر از بیستودوّم بهمن نیست.
بیستودوّم بهمن زنده نگه داشته شده؛ باید هم زنده بماند.
🎄«بیست و دوم بهمن امسال انشاءالله به توفیق الهی مظهر حضور مردم، مظهر عزت مردم، مظهر اعتماد مردم به یکدیگر است، مظهر اتحاد ملی است. من توصیهام هم این است به همهی آحاد مردم عزیزمان که سعی کنند این راهپیمایی را، این روز بزرگ را، این حرکت پرشکوه را مظهر اتحاد ملی و وحدت ملی قرار بدهند.» ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
💻 Farsi.Khamenei.ir
*چرا انقلاب اسلامی را دوست می داریم*
خیلی خوشحال و شکر گزار خدا هستیم که شیرین ترین دوران حیاتمان با انقلاب اسلامی سپری گشته است و از حضرت حق می خواهیم به فضل و رحمتش تا همچنان باقی عمرمان را با این نعمت عظمی مسرور بگرداند. انشالله
ما چون مغروق نعمت اللهی انقلاب اسلامی هستیم کمتر به قدر و قیمت آن توجه می کنیم اما مباد وقتی که خدا اراده پس گرفتن نعمتش را کند. و آن وقتی است که متنعمین دست از شکر گزاری برداشته باشند. البته گاه این جدایی و محرومیت از نعمت خدا همراه با غضب و مجازات کیفری است. و آن وقتی است که نه فقط قدر دان نعمتش نیستند بلکه کفر می ورزند. مانند گوساله پرست شدن قوم بنی اسرائیل بعد برخورداری از نعمت توحید. آنگاه بود که خدا بر قوم موسی غضب فرمود و امر کرد که یکدیگر را بخاطر ظلمی که بر خود روا داشتید، بکشید: "وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَكُمْ بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ" ( البقرة : 54 ).
اما خدا اگر اراده کند که نگذارد جامعه برخودار از نعمت الهی به آن مرتبه ناشکری قوم موسی برسد، آن جامعه متنعم را مبتلا به فتنه می کند. آنگاه است که جامعه موحد به خود می آید و قدر دان و شاکر نعمت الهی باقی می ماند. آنچنانکه فتنه های پس از انقلاب همواره برای جامعه موحد ایرانی یادآور چرایی عشق به انقلاب اسلامی و شکر گزاری این نعمت بوده است: " إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ" ( اﻷعراف : 201 ).
ما انقلاب مان را دوست داریم، چون خدا به این واسطه دست ولایت بر سر ملت ایران کشید و ملت را از سیطره طاغوت خارج کرد و در مسیر توحید و بندگی الله قرار داد: " اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ" ( البقرة : 257 ).
عالم سکولار، عالم طاغوت است. گوشه گوشه دنیای سراسر سکولار و دنیوی شده امروز نشان از طاغوت دارد. ظلمت طاغوت عالم گیر شده است و شیطان های بزرگ و کوچک در نابود کردن نعمت زیست این جهانی آدمیان از یکدیگر سبقت می گیرند و برنامه های شیطانی شان را در پرتو تولید آگاهی های کاذب و رواج ابتذال اخلاقی بطور جمعی و انفرادی عملیاتی می کنند.
با وصف این، حضرت حق با معجزه انقلاب اسلامی بر ملت ایران منّت نهاد تا از ولایت طاغوت خارج شده در مسیر ولایت الله قرار گیرد. چرا که نظام مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه امتداد ولایت الله است. بی جهت نیست که عالم سکولار با تمامی عدة و عده علیه نظام ولایی جمهوری اسلامی بسیج شده است. لذا همین یک دلیل تا قیام قیامت برای چرایی عشق به انقلاب اسلامی و شکر گزاری چنین نعمتی کافی است.
*چهل و چهارمین سالگرد انقلاب اسلامی بر ولی فقیه و امت مسلمان در سراسر جهان مبارک باد*
✍ داود مهدوی زادگان
👇👇👇
@mahdavizadegan
«انقلاب زیبا»
✍ جعفرعلیاننژادی
🔺اول. انقلاب زیبا است. البته نه هر انقلابی. انقلابی زیباست که زیبایی اش را حفظ کند. امر زیبا در انقلابی معنا دارد که امکان خلق زیبایی از او سلب نشده باشد. هم در خلق زیبایی تداوم داشته باشد، هم توانایی زدودن نازیبایی ها را داشته باشد. انقلاب می تواند به یک امکان هنری تبدیل شود. در هنر است که امرزشت و زیبا معنا می شود. امر زیبا میل به مانایی دارد، هیچ گاه گرد کهنگی بر او نمی نشیند، همیشه معنا دار است، در هر دوره ای حرف هایی دارد، زبان ها و بیان هایی را بر می انگیزد. امر زیبا زنده است، گذر زمان امر زیبا را زنده تر هم می کند. انقلاب می تواند به یک اثر هنری تبدیل شود، نه صرفا برای تحسین و تقدیر که برای ماندگاری و خلق زیبایی بیشتر. یک انقلاب را مردم، زیبا می کنند. اثر هنری مخاطب را به صاحب اثر ارجاع میدهد. اما در انقلاب به عنوان یک اثر هنری، هم صاحب اثر، هم مخاطب یکی است، انقلاب به مردم بر میگردد.انقلاب، هنری مردمی است. رمز ماندگاری اش در مردمی ماندنش است. یک اثر هنری همیشه پیشرو است. جلوتر از واقعیت زمان حال حرکت می کند، به یک معنا واقعیت های زمان حال را به دنبال خویش می کشد. این انقلاب است، یک اثر هنری، یک انقلاب اسلامی که هر سال بر زیبایی هایش می افزاید.
ادامه در پیام بعدی👇
✍ دکتر فتح الهی
خداوند دعای حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام را که بعثت در ذریه آنها اتفاق افتد رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (129بقره) در میان امیین مستجاب کرد. «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ»(2جمعه) قرآن کریم امیین را به نوعی مترادف با مؤمنین ذکر کرده است. آیه 164 سوره آل عمران تقریباً همان آیه 2 سوره جمعه است با این تفاوت که به جای امیین عبارت مؤمنین آمده است. لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ (164آلعمران) به نظر می رسد که امی بودن در مناسبت با ایمان قرار دارد. از آنجا که تشکیل جامعه هم بر پایه ایمان استوار می شود می توان گفت که جامعه را امیین می سازند.
در واقع بعثت رسول خدا در میان سه گروه امیین، مؤمنین و ذریه ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام اتفاق می افتد. البته مضمون آیه بعثت در ادامه آیات مربوط به تغییر قبله هم آمده است. اهمیت تغییر قبله هم تا آنجاست که مثل آیه اکمال با تعبیر اتمام نعمت و نترسیدن پیامبر ذکر شده است. وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ(بقره150) کَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولًا مِنْكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ (بقره151) به این ترتیب سه گروه پیش گفته نسبتی هم با تغییر قبله دارند و آن هم در مناسبت با تحقق امت وسط ذکر شده است.
برگزیدگان نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی مشخص شدند.
برای مشاهده ادامه خبر، بر روی لینک زیر کلیک کنید.
http://samt.ac.ir/fa/news/preview/519
💥 ما را در کانالهای اطلاعرسانی زیر دنبال کنید:
http://splus.ir/sazman.samt
http://eitaa.com/sazman_samt
https://ble.ir/sazman_samt
بیانیه پایانی نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی
برای مشاهده متن کامل بیانیه، بر روی لینک زیر کلیک کنید.
samt.ac.ir/fa/news/520/
💥 ما را در کانالهای اطلاعرسانی زیر دنبال کنید:
http://splus.ir/sazman.samt
http://eitaa.com/sazman_samt
https://ble.ir/sazman_samt
به گزارش روابطعمومی «سمت» متن بیانیه پایانی نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی به شرح زیر است:
خدای متعال را سپاس میگوییم با اهتمام استادان عالیقدر و همراهی مراکز نشر دانشگاهی، نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی سازمان «سمت» در اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار گردید. اندیشه پرداختن به مطالعات کتاب درسی دانشگاهی از سالهای پیش در «سمت» مطرح بوده و ضرورت توجه به این مهم از همان ابتدای انتشار مجله «سخن سمت» مطرح و در سازمان مطالعه و تدوین دنبال گردید و هدف آن ارتقاء سطح علمی کتابهای درسی دانشگاهی بوده است.
ثمره این توجه جدی، در نخستین همایش بینالمللی کتاب درسی دانشگاهی که در ۲۷ و ۲۸ دیماه سال ۱۳۸۵ در سازمان «سمت» و با همراهی مراکز معتبری همچون سازمان یونسکو و شورای عالی وقت اطلاعرسانی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی جلوه پیدا کرد.
ماحصل پژوهشهای استادان عالیقدر در کمیتههای علمی وابسته که با حضور دانشمندان برجسته و صاحبنام برپا گردید مورد بررسی واقع و در نهایت منتهی به چاپ دو اثر ارزشمند با عناوین کتاب درسی دانشگاهی (ساختار و ویژگیها) و کتاب درسی دانشگاهی (فناوری اطلاعات و ارزشیابی) گردید.
در همایش یاد شده سازمان «سمت» به ارائه تعریفی از استانداردهای نگارش کتاب درسی دانشگاهی پرداخت که نتایج آن را در قالب اعمال در آثار خود و هم در انتخاب آثار نخستین جشنواره کتاب درسی دانشگاهی بکار بسته است.
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) در رویکرد جدید خود که به گونه جدی اهتمام به اعمال اصول و معیارهای تدوین محتوای کتاب درسی دانشگاهی به عنوان راهنمای عمل خود و نشر آثار علمی در قالب اصول نهادینه شده علوم اسلامی و انسانی پرداخته است، این جشنواره را محکی در راستای ارزیابی آثار علمی دانشگاهی دانسته و تلاش دارد این امر را به عنوان یک وظیفه ملی تلقی نموده و در راه اجرای هر چه بهتر آن، از مجامع و مراکز علمی و پژوهشی کشور مدد بگیرد.
با یاری خداوند متعال جشنواره کتاب درسی دانشگاهی سازمان «سمت» تلاش خواهد داشت که در دورههای آتی خود بصورت منظم و در ابعاد ملی و بینالمللی برگزار نماید، و زمینههای استفاده از فناوری اطلاعات و تولید آثار الکترونیکی و جنبههای گوناگون نشر محتوای علمی دانشگاهی را در داوری آثار، مدنظر خود قرار دهد. جنبههای گوناگون تولید محتوای درسی دانشگاهی، نیازمند اعتنای جدی به رعایت ضوابط ساختاری و شکلی بود و تلاش شده است که در انتخاب آثار برتر این دوره از جشنواره به این امور توجه جدی مبذول گردد.
هر چند که مراکز معتبری در کشور عزیزمان به امر مهم برگزاری جشنوارههای کتاب اشتغال دارند با اینحال دارابودن ویژگی خاص سازمان «سمت» در نشر کتاب درسی دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی و همچنین سابقه علمی این سازمان در برپایی همایش کتاب درسی دانشگاهی و نشر تنها مجله تخصصی دوفصلنامه علمی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، جایگاه منحصر بفردی به سازمان اعطا داشته است.
لازم است از همکاری بیدریغ و مشفقانه وزارت علوم تحقیقات و فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی و خانه کتاب و ادبیات ایران که در مراحل برگزاری این جشنواره همراهی لازم را مبذول داشتند تشکر بعمل آوریم. پس از اولین فراخوان جشنواره و تا آخرین روز دریافت آثار، در مجموع ۵۰۰ عنوان از سوی صاحبان آثار توسط دبیرخانه جشنواره دریافت و از میان آنها تعداد ۱۳ عنوان مفتخر به کسب عناوین برگزیده و شایسته تقدیر شدند.
یادداشت ۱۰۰(۹): رهبر یا ولیفقیه
✍ جعفرعلیاننژادی
🔺دو روز پیش رخصت یافتم در یکی از جلسات درس استاد گرامی جناب آقای دکتر مهدویزاگان حضور پیدا کنم. فارغ از مباحث ارزشمند مطرح شده در این نشست، بعد از جلسه، نکتهای بیان داشتند که گفتم از این طریق به مخاطبین محترم انتقال دهم. ایشان بنده را تنبه دادند بهتر است برای ارجاع دادن یا استناد به بیانات رهبری یا نام بردن از ایشان، در کنار کلماتی نظیر مقام معظم رهبری یا رهبر انقلاب از واژه «ولیفقیه» نیز استفاده شود. بنظرم شاید این غفلت شایع در ادبیات نوشتاری و گفتاریمان، تا حدودی ما را نسبت به بهرهگیری از ظرفیتهای عظیم این مفهوم بیاعتنا کرده باشد. متاسفانه در دورهای زندگی میکنیم که مدلولها به شدت مورد دستکاری قرار گرفته و بر اهمیت مادیت مفاهیم در قالب کلمات افزوده شده است. امروزه درست یا غلط به جای اصالت معنا، تسلسل دالها اعتبار یافته است. کلمات به خودی خود انرژی مضاعف یافتهاند، حتی اگر به معنایی خاص دلالت نکنند. باید استفاده از واژه «ولی فقیه» عمومی شود. این یک کلمه ساده نیست، ظرفیتی است که هم تداولش انرژی ایجاد میکند و هم معنا یا مدلولش تأمل و تفکر برمیانگیزد. واژه «ولی فقیه» مدلولی است که هنوز در حد ظرفیت بالایش تجسد پیدا نکرده. یاد بگیریم از این کلمه بیشتر استفاده کنیم. #کوتاهوگویا
💐تازهترین شماره کیهان فرهنگی
💐 #ولایت حصنی برای جمهوریت
📌 #حضور_جهادی در عرصه فرهنگی و فضای مجازی؛ ضرورت امروز
❇️ تبیین در ردای #روایتگری
🔴سخنی درباره #کارآمدی نظام جمهوری اسلامی
⭕️مقابله با «کمین ها» و«کمین کرده ها»
🔔راز دشمنی جریان #اصلاحات با علامه #مصباح_یزدی ره
📌 #هاسبارا
🔴فرازی از #سرمقاله #عادی_سازی انقلاب محال است:
...بیش از چهار دهه است که نقشه دشمنان برای تضعیف انقلاب به رشد و تقویت و تحکیم پایههای آن بدل شده است. آری، «ما قصد لم یقع و ما وقع لم یقصد»
دشمنان می خواهند انقلاب اسلامی ایران را تضعیف کنند اما تقویت میشود، فتنه گری میکنند تا طرفی ببندند،اما ماهیت «ذخیرههای نظام سلطه» در ایران برملا....
❇️شامل مصاحبه هایی با
دکتر مهدوی زادگان، حجت الاسلام والمسلمین محسن مجتهدزاده، مبتکر و #مخترع_بسیجی قدرت الله میرزائی
و با آثاری از:
حضرت آیتالله مصباح یزدی، دکتر محمد #مهدی_اسماعیلی،دکتر سید جواد #هاشمی_فشارکی،حجتالاسلام والمسلمین مهدی #جبرائیلی،حجتالاسلام #احمد_هاشمی، حجت الاسلام و المسلمین #محمود_کشاورز، #کاظم_انبارلوئی، #مهدی_محمدی، #عبدالله_گنجی، #قاسم_غلامرضایی و
✳️مصاحبه ها و یادداشت های مختلف درباره مسایل مختلف فرهنگی و روز کشور از جمله فضای مجازی،تحلیل ابعاد اغتشاشات اخیر، شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این شماره خواندنی است.
مطالعه مصاحبه اختصاصی، صریح ، مفصل با حجت الاسلام والمسلمین مجتهد زاده مشهور به #شیح_قمی «حضور جهادی در عرصه فرهنگی و فضای مجازی، ضرورت امروز» و گفتگوهای دیگر این شماره را ازدست ندهید.
و مطالب خواندنی دیگر....
#کیهان_فرهنگی
واکنش عجیب هواداران مصدق به درگذشت وی؛ بهروایت استاد سیدحمید روحانی
وقتی طرفداران دکتر مصدق حتی از برگزاری فاتحه نیز میترسند
سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق
🔹به دنبال درگذشت دكتر #محمد_مصدق در 14 اسفندماه 1346 روحانيان مبارز درصدد برآمدند كه از اين فرصت نيز جهت ضربه زدن به رژيم شاه بهرهگيرى كنند و به مناسبت درگذشت او اعلاميه مشتركى با اعضاى #جبهه_ملى، #نهضت_آزادى و #حزب_ملت_ايران صادر نمايند.
🔸براى اين منظور، ميان آقاى #ربانى_شيرازى و آقاى #داريوش_فروهر ملاقاتى به عمل آمد. در اين نشست كه نگارنده نيز حضور داشت، آقاى فروهر پيشنهاد صدور هرگونه اعلاميهاى را بهكلى رد كرد! و اظهار داشت: «چون در شرايط فعلى #ساواک شاه آماده است كه هرگونه واكنشى را بهشدت سركوب كند، #جبهه_ملى و #نهضت_آزادى و نيز #حزب_ملت_ايران به اين نتيجه رسيدهاند كه نيروهاى خود را بهخاطر صدور اعلاميهاى نبايد از دست بدهند»! از اين رو، حتى از برگزارى مجلس فاتحه براى مصدق، خوددارى ورزيدند؛ زيرا ساواک موافق نبود.
🔹آقاى فروهر با آنكه به ظاهر موضع مسالمتآميز و سازشكارانه «جبهه ملى» و «نهضت آزادى» را در برابر رژيم شاه بهشدت محكوم مىكرد و ادعا داشت كه حزب ملت ايران به رهبرى او در هر شرايطى به مبارزه ادامه مىدهد، اما در عمل راه و انديشه همسنگران خود را در «جبهه ملى» و «نهضت آزادى» دنبال مىكرد. بنابراين در درگذشت مصدق كوچکترين واكنشى از طرف هواداران او نشان داده نشد. نه مراسم تشييع و فاتحه براى او برگزار كردند و نه اعلاميهاى به مناسبت درگذشت او منتشر ساختند.
🔸تنها در چهلمين روز درگذشت مصدق مراسمى از طرف بازماندگان او در #احمدآباد برگزار شد. در اين مراسم شمارى از اعضاى «جبهه ملى»، «نهضت آزادى» و «حزب ملت ايران» شركت داشتند، ليكن آنچنان مرعوب و وحشتزده بودند كه به خود جرأت ندادند تا نام مصدق را بر زبان بياورند! و حتى اعلام نكردند كه اين مراسم به چه مناسبتى برگزار شده است! تنها آياتى از كلام اللّه مجيد قرائت شد، آنگاه دكتر غلامحسين مصدق پشت ميكرفون رفت و يادداشتى را كه در دست داشت قرائت كرد. متن آن يادداشت به اين مضمون بود:
از خانمها و آقايان محترم كه قدم رنجه فرموده، در اين مراسم شركت كردهاند، صميمانه سپاسگزارى مىشود!
🔹در اين مراسم از روحانيان آقاى شجونى و نگارنده شركت كرده بودند. ساواک شاه براى شناسايى و تعقيب نگارنده، هنگام بازگشت از مراسم احمدآباد، به طور سرى عكسى گرفته و در پرونده نگارنده بايگانى كرده است.(نهضت امام خمینی، ج2، صص307-306)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://ble.ir/Bonyadtarikh
مهدوی زادگان
واکنش عجیب هواداران مصدق به درگذشت وی؛ بهروایت استاد سیدحمید روحانی وقتی طرفداران دکتر مصدق حتی از
بی جهت نیست که کار ضدانقلاب و برانداز در جمهوری اسلامی پا نمی گیرد و نافرجام می ماند. چون مشکل شان فقدان دیکتاتوری در ایران اسلامی است که حتی به کمک اربابان غربی شان هم قادر به احیای آن نیستند.
🔰 *امام خمینی ره و فرهنگ سیاسی انتظار*
🔸فرهنگ انتظار در سنت فکری امامیه به دلیل ورود در عصر غیبت امام زمان عج اهمیتی بس بالا و والایی دارد. بطوری که در روایات مأثوره بر فضیلت بی بدیل انتظار فرج تاکید زیادی شده است. در اینجا به ذکر دو حدیث ارزشمند بسنده می شود:
1. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : أَفْضَلُ الْعِبَادَهِ انْتِظَارُ الْفَرَج ؛ فضیلت مندترین عبادت ، انتظار فرج است ( کمال الدین و تمام النعمه ؛ ج۱ ؛ ص۲۸۷)
2. امام علی علیه السلام فرموده است: انْتَظِرُوا الْفَرَجَ وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ فَإِنَّ أَحَبَّ الْأُمُورِ إِلَى اللَّهِ انْتِظَارُ الْفَرَج ؛ منتظر فرج باشید و از رحمت خدا ناامید نشوید که محبوبترین کارها نزد خدا انتظارفرج است ( تحف العقول ؛ النص ؛ ص۱۰۶).
🔸 فرهنگ انتظار پیش از هر گونه توصیفی سیاسی است و نسبت وثیقی با امر سیاسی دارد. چون اساس آموزه انتظار بر این معنا استوار است که موعود آخر الزمان به اذن خدا در وقتش که علم آن عند الله است، ظهور می کند و بساط سلاطین جور و ظلم را که در سراسر جهان فراگیر شدهاند بر می چیند و حکومت عدل و داد الهی را در جهان می گستراند. بنابر این، فرهنگ انتظار فرج از اساس، فرهنگ سیاسی است و سیاست از آن جدایی ناپذیر است. این است که فرهنگ انتظار با حفظ سرشت سیاسی آن برای هر گونه حاکمیت غیر دینی و غیر مردمی بویژه برای اندیشه سیاسی سکولار بالقوه تهدید آمیز است.
🔸 بدنبال سلطه دولت های سکولار در جوامع مسلمان طبیعی بود که این دولت ها از ناحیه فرهنگ دینی/ سیاسی مردمان شان با چالش جدی مواجه خواهند شد. از این رو، از همان آغاز بلکه پیش از برآمدن دولت های سکولار، عرفی سازی فرهنگ سیاسی مسلمانان به اصلی ترین مأموریت نانوشته روشنفکران غربگرا تبدیل شده بود.
🔸 گرچه گفتمان خلافت در جهان اسلام ماهیت عرفی دارد؛ لکن چنین گفتمانی در اندیشه سیاسی سکولار جایگاهی ندارد. علی عبدالرازق مصری با تالیف کتاب " الاسلام و اصول الحکم" ( 1923 م ) از جمله نخستین روشنفکران عرب بود که کوشید با تفسیری سکولار از دین، گفتمان سیاسی خلافت را از سر راه دولت سکولار بردارد.
🔸اگر گفتمان خلافت علیرغم ماهیت عرفی گرایانه آن با گفتمان سیاسی سکولار نا سازگار است؛ این نا سازگاری در فرهنگ سیاسی انتظار که تعبیر دیگری از گفتمان سیاسی امامت است، به اوج خود می رسد. از این رو، روشنفکران غربگرای ایرانی تلاش زیادی در جهت سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار به عمل آوردند. اولین این اقدامات را می توان در نوشته های آخوند زاده تعقیب کرد.
🔸 این حرکت انحرافی یا سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار در پهلوی دوم به ثمر نشسته بود. بطوری که هویت سیاسی از این فرهنگ گرفته شد و مفهوم انتظار در بی عملی و صرف جشن و چراغانی در روز نیمه شعبان خلاصه شد. چنانکه سید جلال آل احمد در دو کتاب معروف و تاثیر گذارش؛ یعنی در " غربزدگی" ( 1376: 104) و " در خدمت و خیانت روشنفکری" ( 1357: 2/ 61 )، به ناکارآمدی فرهنگ انتظار در کنشگری اجتماعی شیعیان اشاره کرده است. البته به نظر می رسد که آل احمد توجهی به سیاست زدایی از فرهنگ انتظار داشته است. چون او التفاتی به محاسن این فرهنگ هم کرده است.
🔸 اگر گفته شود متحجرین مذهبی و حوزوی در کار سکولار سازی فرهنگ سیاسی انتظار با روشنفکری غربگرا هم داستانی کردند، سخن نابجایی نیست. آنان فرهنگ انتظار را سیاست زدایی کردند و اینان هم بطور کلی این فرهنگ پر فضیلت را به بی عملی، سکوت و سازگاری با حکومت جور تفسیر کردند.
🔸یکی از دستاوردهای بزرگ نهضت امام خمینی ره غبار زدایی و احیای فرهنگ سیاسی انتظار فرج است. ایشان با اجتهاد ملکوتی شان توانست غبار مهجوریت را از فرهنگ انتظار بزداید و آن را در مسیر حرکت ناب اسلام سیاسی و کنشگری شیعیان فعال سازی کند.
🔸 درباره راز این موفقت امام راحل اجمالاً می توان به این نکته اساسی اشاره کرد که امام خمینی توجه بنیادی به فلسفه سیاسی انتظار پیدا کرده بود. چنانکه تداوم این توجه ارزشمند را در خلف صالح ایشان می توان مشاهده کرد.
🔸 تشدید دشمنی و خصومت متحجرین و سکولارهای معارض با فرهنگ سیاسی انتظار از همین جهت است که قوت روزافزون اسلام سیاسی را بواسطه احیای فرهنگ انتظار مشاهده می کنند. طبیعی است که متحجر و سکولار، هر کدام به نحوی در صدد خاموش کردن این فرهنگ درخشان قرآنی برآمده اند. لکن این پندار غلط اتفاق نخواهد افتاد.
" يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ" ( الصف : 8 )
✍ داود مهدوی زادگان
نیمه شعبان 1444/ 17 اسفند 1401
👇👇👇
@mahdavizadegan
🔰 *اندر وسط بازی اهل حیرت سکولار شده*
🖌 بر اساس روایات مشهوره، مردم در دوره غیبت امام زمان عج بر سه دسته یا گروه تقسیم می شوند:
1. اهل انتظار یا منتظران
2. اهل حیرت یا متحیران
3. اهل انکار یا منکران
🖌 منتظران کسانی هستند که علیرغم مواجهه با همه گونه مصائب و بلایا و شبهات بر اعتقاد و ایمان شان مبنی بر اینکه بقیة الله الاعظم، منجی عدالت گستر عالم بشریت ظهور خواهد کرد، باقی مانده با همین عقیده معقول دار فانی را ترک می کنند. اهل انکار کسانی هستند که چنین اعتقادی نداشته بلکه آن را انکار می کنند. اما اهل حیرت کسانی هستند که ایمان راسخ شان به وجود امام زمان عج را از دست داده اند. آنان اگر هم چنین ایمانی داشتهاند در اثر ابتلا به مصائب و شدائد و نیز فقر معرفتی تاب نیاورده قوت ایمان شان به سستی گراییده در شک و تردید به سر می برند. اهل حیرت جدا شدگان از صف منتظران هستند. لذا در معرض خطر غلطیدن در جمعیت منکران قرار دارند. اکثرشان در این حالت باقی می مانند ولی قلیلی از آنان به جمع منکران ملحق می شوند. این جماعت قلیل را می توان متحیران سکولار شده نامید.
🖌 جان کلام در این گفتار آن عده قلیلی از اهل حیرت است که از شرایط شک عبور کرده علیرغم تظاهر به مهدویت در دل منکر آن هستند. گفتارشان هیچ شباهتی به روحیه اهل انتظار ندارد. بلکه کینه قلبی با آنان دارند و هر گونه اقدام ترویجی منتظران را نفی و خنثی می کنند. آنان اهل حیرت هم نیستند. چون متحیرین در حالت شک و تردید به سر می برند و موضع نمی گیرند و سکوت می کنند. اما متحیران سکولار شده، موضع گیری می کنند. آنان همزمانی که اندیشه و عمل منتظران را نفی می کنند، همسو با منکران موضع گیری و بعضاً ایدئولوژی سیاسی آنها را تایید می کنند. این جماعت منافق صفت در جامعه مهدوی نقش وسط بازی را برعهده می گیرد. نقشی که سراسر به سود منکران امام مهدی عج تمام می شود. در توضیح این نکته مهم جمله ی یکی از جماعت متحیران سکولار شده را که به تازگی ابراز داشته نقل و تحلیل می کنیم:
"
🖌 " بله در شرایطی که اکثریت جامعه سرخورده از حکومت فقهی است، باید به عبور از این حکمرانی اندیشید وباستقبال حکومتی عرفی وفرادینی(سکولار)رفت که با فتوای مشهور فقهای شیعه در باب انحصار شأنیت حکومت دینی در امام معصوم نیز همخوانی دارد. دیگر کاری از فقه و فقها ساخته نیست الا اینکه زمینه انتقال مسالمت آمیز ودموکراتیک قدرت را باکثریت جامعه با تشکیل مجلس مؤسسان و تدوین قانون اساسی جدید فراهم کنند. "
🖌 اهل انتظار در دنیای سراسر سکولار شده که طوفان بی دینی و الحاد را به راه انداخته بر مبنای امداد الهی به درستی به این نتیجه رسید که باید برابر طوفان الحاد مقاومت کرد. لذا انقلاب اسلامی به راه افتاد و حکومت اسلامی تاسیس شد. تا کنون به فضل الهی نظام اسلامی توانسته برابر طوفان تهاجمات دنیای الحادی-التقاطی که فتنه پاییز 401 جدیدترین تهاجم فرهنگی غرب سکولار بود، مقاومت کند. اما متحیر سکولار شده تاب چنین مقاومتی را نداشته با دستاورد منتظران مخالفت می کند و این مخالفت را به جامعه مهدوی نسبت می دهد.
🖌 مخالفت با حکومت دینی نشانه آن است که متحیر سکولار شده که در حوزه علمیه زاویه گرفته از حالت حیرت عبور کرده است. چون همانطور که عرض شد، اهل حیرت در حال شک و تردید هیچ موضعی نفیاً یا اثباتاً ندارند. حیرت هر گونه موضع گیری را از انسان می گیرد. اما متحیر سکولار با مخالفتی که از اندیشه و عمل منتظران می کند، اعلام موضع کرده عملاً در جرگه منکران قرار گرفته است.
🖌 متحیر سکولار شده بنا به دلایل مختلف، از جمله پذیرفته شدنش از سوی اهل انکار، اقدام به وسط بازی میان اهل حیرت و اهل انکار می کند. نتیجه این وسط بازی سوق دادن اهل حیرت در آستانه اهل انکار است. لذا همانطور که از جمله منقول پیداست، متحیر سکولار شده علناً می گوید که باید از حکومت فقهی/ شرعی که اساس حکومت مهدوی است، عبور کرد و حکومت عرفی و سکولار را تاسیس کرد!!
🖌 ملاحظه می کنید که همزمان با اعلان ایفای نقش وسط بازی از سوی جماعتی از روشنفکران وطنی، جریان سکولار حوزوی نیز با چنین نقشی همدلی و هم داستانی می کند. دستآورد نهایی چنین نقشی دین زدایی از جامعه مهدوی ایران است. البته تحقق چنین نتیجه ای مشروط است به کم کاری فرهنگی منتظران و پرکاری منکران.
✍ داود مهدوی زادگان
👇👇👇
@mahdavizadegan
یادداشت| اندر وسط بازی اهل حیرت سکولارشده- اخبار سیاست ایران - اخبار سیاسی تسنیم | Tasnim | خبرگزاری تسنیم | Tasnim
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/12/20/2865871/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%AD%DB%8C%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%AF%D9%87
هدایت شده از مهدوی زادگان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت!
🌐 AEOS.IR/post/88 توضیحات
امام خمینی کبیر: اینهایی که میگویند که هر علمی بلند بشود و هر حکومتی، خیال کردند که هر حکومتی باشد این بر خلاف انتظار فرج است. اینها نمیفهمند چی دارند میگویند... ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف آیات قرآن است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این گونه روایت قابل عمل نیست. و این نفهمها نمیدانند چی میگویند.
🔰 قدمت نوروز
❓آیا نوروز پیش از اسلام همین روز اول فروردین بوده است یا خیر؟ گفته صایب آن است که اول فروردین به عنوان روز نوروز، بعد از اسلام تعیینشده است و نه قبل از اسلام. آنچنان که سید حسن تقی زاده بر این نکته تاکید ورزیده است. نبشته ای از او که در شناخت تاریخ تقویم شهرت دارد، بر جای مانده است و به این مسئله اشاره کرده است. این نوشته متن سخنرانی تقی زاده در انجمن روابط ایران و آمریکا در 19 فروردین 1328 است. به منظور پرهیز از اطاله سخن، بخش هایی از این متن را در اینجا می آورم:
✔️ " کلمه نوروز معلوم نیست به چه قدمتی است و اگر هم در عهد ساسانیان هم این کلمه متداول بوده است دلیلی بر وجود آن قبل آن دوره نیست لکن معنی این کلمه در فارسی همیشه در دوره اسلامی و شاید چندی قبل از اسلام هم روز اول سال یعنی روز اول فروردین ماه یا روز هرمز از آن ماه بوده است.
نوروز محل ثابتی در سال شمسی نداشته یعنی مانند اول محرم سال عربی بتدریج در فصول سال سیر می کرده منتهی نه به آن سرعتی که موقع ماه عربی عوض می شود "
✔️ " قرار دادن نوروز به طور ثابت در روز اول بهار نجومی یعنی اعتدال ربیعی یا اول حمل، از سال 467 هجری قمری است که به امر ملکشاه سلجوقی این امر بر قرار شد و در دوایر رسمی جاری گردید "
✔️ " عقاید عوامانه رایج و دایر در افواه که به موجب آن گمان می کنند از زمان خیلی قدیم ایرانیان نوروز یعنی اول سال خود را در اول بهار داشتند اساسی ندارد و فقط اصلاح ( یا رفورم ) ملکشاه سلجوقی و نیز تصادف همان نوروز قدیم ایرانی در سیر تدریجی خود به اوائل بهار در اواخر قرن چهارم و اوائل قرن پنجم هجری یعنی دوره ظهور شعرای نامدار و نویسندگان ایراتی باعث این خیال و اشتباه شده "
✔️ " پس کلیه آنچه در بعضی تقویم های متجدد و مقالات حماسی ملت پرستانه ملاحظه می فرمایید از تاریخ باستانی و نوروز شش هزار ساله و غیره و غیره اگر چه خوش آیند و باب طبع و مطلوب ذوق افتخارات جویانه ابنای زمان است مبتنی بر اساس تاریخی نیست ".
✔️ « در ایران قبل از اسلام مبداء تاریخ ثابتی به طور عموم وجود نداشته و سال جلوس هر پادشاهی مبداء تاریخ جدیدی بوده و جلوس پادشاه بعد مجدداً مبداء تازه می شد و چون جلوس یزدگرد آخرین مبداء تاریخی بود که بعد آن پادشاهی دیگر به تخت سلطنت نیامد پس همان تاریخ یزدگردی که سال اول آن در 16 ژوئن سنه 632 مسیحی شروع شده بود مداومت یافت و تا امروز تاریخ زردشتیان با همان تاریخ یزدگردی حساب می شود ".
( ر ک : تقی زاده سید حسن، 1349، مقالات تقی زاده، زیر نظر ایرج افشار: ج اول / 203 _ 215 )
👇👇👇
@mahdavizadegan
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
سال نو بر ولی فقیه و ملت شریف و همه دوستان و منتظران مهدی موعود عج مبارک باد. از خداوند سبحان آرزوی تحقق شعار سال؛ " مهار تورم و رشد تولید" را داریم. به امید شیرین تر شدن زندگی مردم با فرهنگ و غیرتمند ایران. انشالله
@mahdavizadegan