eitaa logo
مهدی جهان‌تیغی
1.2هزار دنبال‌کننده
275 عکس
30 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️علی دایی بالاخره قهرمان ملی است یا نه؟! ✍️جدای از مباحثی که در برنامه جهان آرا شبکه افق درباره علی دایی اتفاق افتاد، جای خالی یک بحث مبنایی به خوبی دیده می‌شود. 1️⃣ آیا علی دایی یک قهرمان ورزشی است؟ حتما جواب مثبت است، او سالها آقای گل جهان بوده و بیشترین گل زده ملی را در ایران دارد و در حال حاضر نیز باوجود شکستن رکوردش توسط رونالدو، همچنان جزء برترین گلزن‌های تاریخ فوتبال در رده ملی محسوب می‌شود. دایی در آسیا نیز به عنوان یک فوتبالیست ویژه و تاریخ‌ساز شناخته می‌شود. او برای فوتبال ملی صحنه‌های زیادی را که باعث شادی و افتخارآفرینی ایرانیان شده، خلق کرده است. بنابراین او یکی از قهرمانان ورزشی ایران هست، چه بخواهیم چه نخواهیم. 2️⃣ اما آیا علی دایی یک قهرمان ملی نیز محسوب می‌شود؟! افراد زیادی در حوزه‌های مختلفی از نظامی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و یا حتی اقتصادی می‌توانند در زمره قهرمانان ملی هر کشوری محسوب شوند، ولی درجه و عمق این قهرمانی البته یکسان نیست. قهرمان ملی از مسیر یک خلق افتخار و یا فداکاری بسیار بزرگ و برجسته بوجود می‌آید و کشورها در معرفی قهرمانان ملی خود در یک تراز و تعداد محدود و خاص حفظ می‌کنند و به هر افتخار آفرینی هم اطلاق قهرمان ملی نمی‌کنند. با این وجود شاید علی دایی به علت برخی افتخارات که او را با فاصله از بسیاری از فوتبالیست‌ها جدا می‌کند و جذابیت فوتبال که عمومیت اجتماعی بیشری در میان مردم به نسبت دیگر ورزش‌ها دارد، عنوان قهرمان ملی برای او چندان دور از ذهن نیاید و با برخی ملاحظات و یا دیدگاه‌ها او نیز در زمره یک قهرمان ملی البته در سطح و درجه خود و حوزه ورزشی که فعالیت کرده، به حساب بیایید و نه بیشتر، به معنای دیگر علی دایی یک قهرمان ملی در حوزه فوتبال حتما است ولی نه لزوما بیشتر از آن 3️⃣ اما آیا اطلاق قهرمان ملی یک صفت همیشگی است؟ در اینباره یک مثل ساده را در نظر بگیرید؛ فرض گرفته شود که یک فرمانده نظامی در یک جنگ سخت جهانی سبب پیروزی کشورش یا عدم تصرف بخشی از وطنش به دست دشمنانش شده باشد، او قاعدتا یک قهرمان ملی محسوب می‌شود. حال فرض کنیم که این فرمانده پس از سالها به هر دلیلی به کشورش خیانت کند یا در پازل دشمنان کشورش در تضعیف وطنش مشارکت کند، آیا بازهم به عنوان یک قهرمان ملی محسوب می‌شود؟ آیا کسی در از بین رفتن اعتبار قهرمان ملی بودن او شکی به خود راه می‌دهد؟ بنابراین صفت قهرمان ملی یک صفت اعتباری است و بنا به دلایل و شرایطی می‌تواند از اعتبار خارج شود و همچنین نسبت مستقیمی به برخی مولفه‌ها مثل حال فعلی افراد، وفاداری به وطن پرستی یا عدم همکاری با دشمنان کشور و به میزان نمایندگی کردن ارزش‌های جمعی آن جامعه ربط دارد. در اینجا توضیح درباره یک نکته مهم نیز ضروری است که برخی، صرف داشتن محبوبیت را دلیل قهرمان ملی بودن برخی افراد ورزشکار مثل علی دایی می‌دانند. اما داشتن مقداری محبوبیت می‌تواند کمک کننده به اطلاق عنوان قهرمان ملی به یک‌فرد باشد ولی شرط کافی نیست و به تنهایی نمی‌تواند دلیل قهرمان ملی بودن باشد. به عنوان مثال یک بازیگر طنز ممکن است که در میان بخش‌های از جامعه محبوبیت داشته باشد، ولی آیا این محبوبیت دلیلی می‌شود که او را یک قهرمان ملی بدانیم؟! ضمن اینکه در حال حاضر برخی از همین سلبریتی‌ها و چهره‌های ورزشی حاشیه‌دار، اتفاقا به خاطر عملکردشان مخالفان بسیار زیادی نیز در نزد مردم پیدا کرده‌اند و سوال اساسی این است که اگر دم از حمایت از مردم می‌زنند، دقیقا از کدام مردم سخن می‌گویند؟! در همین حوادث بارها ثابت شده که موضوع اصلی آنها عموم مردم نیست بلکه همان سلیقه فرهنگی و سیاسی خودشان مدنظر است و در بسیاری موارد، منظورشان همان اقلیت اغتشاشگر و گاهی بالاتر دقیقا قاتلان و مجرمان هست. 4️⃣ حال برگردیم به شرایط علی دایی! قهرمان ورزشی بودن علی دایی در جای خود محترم ولی قهرمان ملی بودن او در شرایط فعلی حتما از اعتبار در حال خارج شدن هست. او در این چند ماه نه تنها اقدام علیه امنیت کشورش انجام داده بلکه دقیقا در تکمیل پازل دشمنان ایران حرکت کرده هست. خیلی طبیعی است که چه برخی طرفدارانش و چه برخی سلبریتی‌ها دانسته یا نادانسته این جنبه را نخواهند ببینند، اعتبار قهرمان ملی بودن او به ذات خدشه‌دار شده است. او می‌تواند تا آخر عمر بگویید که چقدر گل برای تیم ملی فوتبال ایران زده و چند افتخار ورزشی کسب کرده، ولی سخن از اینکه قهرمان ملی ایران است، حتما از طرف او و برخی سلبریتی‌های مشابه او در حال حاضر سخنی گزاف خواهد بود. طبق هیچ استانداردی در جهان کسی که کمک حال دشمنان کشورش شده باشد را به عنوان یک قهرمان ملی به رسمیت نمی‌شناسند. سال‌های آینده که فضا روشن‌تر از اینی که الان هست بشود، حتما تاریخ هم ما را نخواهد بخشید، اگر در تراز قهرمان ملی ایران مماشات و تخفیف قایل شده باشیم. *مهدی جهان تیغی
⭕️ بین سرویس امنیتی ایران و انگلیس درباره اعدام اکبری چه گذشت؟ ✔️ سناریو بعدی وزارت اطلاعات برای «sis» چیست؟! ✍️ از بررسی رفتار انگلیسی‌ها با موضوع اعدام علیرضا اکبری تا بیانیه دوم وزارت اطلاعات نکات تحلیلی قابل توجهی استنباط می‌شود که به نوعی بخشی از اتفاقات جاری بین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و سرویس امنیتی انگلیس را هم قابل حدس زدن می‌کند. 1️⃣ تجزیه و تحلیل رفتار انگلیسی‌ها در وهله اول بسیار اهمیت دارد. آنها درباره اعدام اکبری در بالاترین سطح موضع‌گیری و ابراز عصبانیت علنی کم سابقه کردند. آنها حتی آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی را هم در این نوع رفتار با خود همراه کردند. این عصبانیت کم سابقه نشانه مهمی از اهمیت و جایگاه و تبعات اعدام علیرضا اکبری برای انگلیس و درستی اقدامات سرویس امنیتی ایران دارد. ولی برای درک بهتر این عصبانیت و تجزیه و تحلیل دقیق‌تر رمزگشایی از عصبانیت انگلیسی‌ها باید حتما بیانیه دوم وزارت اطلاعات را کمی بیشتر واکاوی کرد. در این میان نگاهی به روند تحرکات راهبردی اکبری در ده سال گذشته به درک و فهم بهتر موضوع نیز کمک مهمی خواهد کرد. 2️⃣ بر اساس اخبار منتشر شده، علیرضا اکبری یک ابر جاسوس بوده و به علت حضور و‌ نفوذ در مراکز حساس کشور، اطلاعات او قاعدتا بسیار ذی قیمت‌بوده است. اما آنچه بیش از یک فروشنده اطلاعات مهم، ارزش و اهمیت او را بیشتر می‌کند، موضوع نفوذ و تلاش وی در تحمیل محاسبات راهبردی مدنظر انگلیس به بدنه بلندپایه تصمیم گیری امنیتی و سیاسی کشور بوده است. مقامات انگلیسی در واقع یک نگرانی بزرگ دارند و آن اینکه دستگاه‌های امنیتی ایران با مطالعه روند سیر محاسبات کلانی که علیرضا اکبری به دنبال تحمیل آن به دستگاه‌های تصمیم گیر مهم کشور بوده، بتوانند روند انگلیس زدایی از محاسبات آلوده شده بخشی از تصممیات یا برنامه‌ها را متوقف و حتی معکوس سازی کنند. به لحاظ راهبردی این موضوع مهمترین دلیل نگرانی و عصبانیت مقامات انگلیس محسوب می شود. 3️⃣ اما بیانیه دوم وزارت اطلاعات یک گزاره مهم و معنادار در خود جای داده است. آن بخش از بیانیه وزارت اطلاعات که بر پایان مصونیت کاذب و القا شده سرویس اطلاعاتی انگلیس به جاسوسان خود از طریق ابزارهای چون ویزا، اقامت و یا اعطای تابعیت تاکید دارد، اهمیت معنادارتری دارد. معنای این گزاره این است که خط مصونیت درباره جاسوسان انگلیسی در ایران به پایان رسیده و یا به معنای دیگر حفاظت از جاسوسان توسط انگلیسی ها تضمین خود را از دست داده است. این موضوع به صورت طبیعی مشخص است که چه فشار روانی و اجرایی هم به جاسوسان و هم افسران اطلاعاتی انگلیس برای ادامه روند کاری وارد می‌کند و ادامه کار را برای سرویس امنیتی انگلیس که ماهیت و کارکرد خود را تضمین امنیت و عدم شناسایی جاسوسانش تعریف کرده، تا چه حد دچار مشکل بنیادی کرده است. 4️⃣ از مجموع موارد گفته شده، قابل حدس زدن است که سرویس اطلاعاتی انگلیس در این چند وقت چه تلاش ویژه‌ای برای به سرانجام نرسیدن مجازات علیرضا اکبری را انجام داده و همه تلاش آنها این بوده که با متوقف کردن اعدام اکبری، از تزلزل روحی و کارکردی شبکه جاسوسی خود در ایران جلوگیری کنند. از این طرف نیز اعدام علیرضا اکبری هم نشان می‌دهد که سرویس امنیتی و قضایی ایران چگونه جواب قاطعی در مواجهه با این اقدامات نشان داده است. مبارزه دستگاه‌های امنیتی ایران با انگلیس وارد دوران جدیدی شده و اینبار ایران دست برتر را پیدا کرده و در حال پاکسازی، شناسایی و ضربه به سرویس مقابل خود هست. ضرباتی که تا همین الان نیز ابهت و اعتبار سرویس اطلاعاتی انگلیس را در سطح جهانی زیر سوال برده و رقبای جهانی این سرویس را نیز علاقه مند به نسخه بومی اطلاعاتی ایران کرده است. انگلیسی‌ها اگر می‌خواهند بدانند چه سناریوهای در انتظار آنها است، بد نیست سرنوشت ضربه اطلاعاتی ایران به آمریکایی‌ها در ابتدا دهه نود را هم مطالعه کنند و ببینند که چگونه کل شبکه و ساختار و سازکارهای سرویس اطلاعاتی آمریکا در منطقه و جهان دچار ضربه اساسی شد و چگونه ایران در آن مقطع چینی‌ها را هم شریک پرونده اطلاعاتی خود کرد و سی نفر از جاسوسان آمریکا فقط در چین اعدام شدند. همین سرنوشت شاید و چه بسا بدتر از آن در انتظار انگلیسی ها هم باشد، زیرا ایران اینبار می‌تواند تجربه صید ابر جاسوس انگلیسی را به همکاران جهانی خود منتقل کند. *مهدی جهان تیغی ایتا: http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
radio-goftego-01_11_01-19 30.mp3
3.81M
✔️ دو هدف اصلی ظاهری و باطنی اروپا از تحریم سپاه/ کدام سپاه را می‌خواهند تحریم کنند؟! ⭕️ گفتگو مهدی جهان تیغی با رادیو 🔸 کانال ایتا http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c
⭕ افزایش حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن را چگونه تحلیل کنیم؟ ✍ افزایش محسوس مشارکت مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن در کل کشور گزاره‌های مهمی را پیش رو قرار می‌دهد: 1⃣ شاید اولین و مهمترین سوال این باشد که علت این افزایش محسوس حضور مردمی چیست؟ پاسخ اولیه همان موضوع همیشگی است و آن اینکه دشمن هرگاه در کشور دشمنی خود را همانند اغتشاشات اخیر نمایان‌تر می‌کند، واکنش و حضور مردم به صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل به یکباره افزایش سی درصدی در کل کشور را مشاهده می‌کنیم و در برخی مناطق مثل سیستان و بلوچستان و کردستان که اقدامات دشمن ملموس‌تر شد، افزایش حضور از نقاط دیگر کشور هم بیشتر است. اگر سیاستمداران عاقلی در حاکمیت آمریکا و به خصوص اروپا باقی مانده، حداقل یکبار باید به این گزاره فکر کنند که اگر خروجی ماه‌ها طراحی اطلاعاتی و سیاسی که در قالب اغتشاشات اخیر تجلی یافت، اینک تبدیل به افزایش سی درصدی حضور مردم در سالگرد پیروزی انقلاب ایران آنهم در 44 سالگی شده، ادامه اصرار به افزایش دشمنی با جمهوری اسلامی چه دستاوردی برای آنها خواهد داشت و پیامدهای آن در میان مردم ایران چه خواهد بود. ضمن اینکه قاعدتاً و بر اساس عقلانیت سیاسی، زمان آن رسیده که دنیای غرب از خام شدن مجدد به دست برخی مشاوران ایرانی خائن عبرت بگیرد. 2⃣ اما آنچه از حضور کمی مهمتر است، حضور کیفی مردم است که عظمت ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ را بسیار بیشتر می‌کند. ملتی که در سخت‌ترین شرایط تحریم اقتصادی تاریخ معاصر و شدیدترین جنگ جهانی رسانه‌ای قرار دارد، حضور تک تک مردمش در دفاع از انقلاب اسلامی ایران، چندین برابر ارزشگذاری باید شود. واقعیت این است که مجموع و ترکیب حضور کمی و کیفی مردم در سالهای اخیر، بسیار جلوتر از حضور گسترده و پرشور مردم در سالهای اول انقلاب است. 3⃣ اگر واکنش به اغتشاشات اخیر مهمترین دلیل افزایش حضور کمی و کیفی مردم در ۲۲ بهمن امسال باشد، یک ارزیابی مهم می توان ارائه کرد و آن اینکه در صورت افزایش احساس تهدید خطر برای کشور، حتما حضور کمی مردم بیش از آنچه در ۲۲ بهمن امسال شاهد بودیم، اتفاق خواهد افتاد. این ارزیابی البته نکته جدیدی نیست و سالهاست اتاق فکرهای آمریکایی نیز به نوعی آن را مطرح کرده‌اند و به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین محاسبات آنها برای عدم اقدام نظامی ولو کوتاه و مختصر علیه ایران همین است که با ملموس‌شدن تهدید و احساس خطر از طرف دشمن، شاهد شکل‌گیری وحدت بی‌سابقه در ایران خواهند بود. 4⃣ تلاش برای ترمیم و افزایش رضایت عمومی از طریق جبران خطاها، اصلاح برخی رویه‌ها و افزایش خدمات، اینک باید اصلی ترین واکنش مسئولین برای ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ باشد ولی در نسخه های حکمرانی که گروه‌های سیاسی، تصمیم ساز و تصمیم گیر می‌پیچند این موضوع را نباید غفلت کنند که واکنش مردم به تهدید و برنامه دشمن، نه تنها انفعالی نیست بلکه شیب تصاعدی پیدا می‌کند و روی عمق معرفت و رفتار انقلابی مردم بیش از گذشته سرمایه‌گذاری کنند و از اصلاح انحرافی و غیرانقلابی مسائل اقتصادی، معیشتی و فرهنگی مردم بپرهیزند. *مهدی جهان تیغی ایتا: http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
⭕ جمهوری اسلامی و ترازی به نام علی اکبر (ع) ✍ حضرت علی اکبر(ع) قله و تراز جوان اسلامی است. حضرت علی اکبر چنان در اوج قرار دارد که با وجود حضور چهره های صاحب نامی از اهل بیت و اصحاب پیامبر در کاروان حسینی به عنوان یک چهره ویژه در صف اول تاریخ پساکربلا باقی مانده است. طبیعی است که عظمت حضرت علی اکبر (ع) چنان بلندمرتبه است که تراز قرار گرفتن ایشان به عنوان شاخصی بزرگ برای جوان الگو، قضاوت و نمره دادن به جوانان امروزی، را بسیار سختگیرانه می‌کند. به همین دلیل یک سوال بسیار سخت این است که جمهوری اسلامی به عنوان حکومتی اسلامی در حرکت دادن جوان ایرانی به سمت شاخصی همانند حضرت علی اکبر (ع) چقدر موفق بوده است؟! ورود به این سوال زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که علاوه بر منتقدین سیاسی جمهوری اسلامی حتی برخی از مذهبی‌ها نیز وضعیت جوانان امروی در ایران را ناامیدکننده برآورد می‌کنند. 👈 بیشتر بخوانید: 🔸 در میان روایات، مشهور است که وقتی کاروان امام حسین(ع)‌ به سمت کربلا در حال حرکت بود، حضرت علی اکبر از پدر بزرگوارشان شنیدند که آیه استرجاع یعنی «إِنَّا لِلَّهِ‏ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون‏» را زمزمه کردند. حضرت علی اکبر(ع)‌ از امام(ع) پرسیدند "چرا این آیه را می‌خوانید؟"، امام حسین(ع) در جواب فرمودند: "الآن به خواب رفته بودم، یک سواره را دیدم که مى‌گفت: «این کاروان حرکت مى‌‏کند و مرگ هم در پی آنها است»؛ نقل است که حضرت على اکبر(ع) به پدر بزرگوارشان گفته‌اند: " مگر ما برحق نیستیم؟" و امام نیز در جواب می فرمایند: "بله سوگند به کسى که بازگشت همگان به‌سوی اوست، ما برحقیم". در این هنگام و پس از شنید این پاسخ، حضرتعلی اکبر(ع) نیز بالافاصله در جواب پدر می فرمایند: "بعد از اینکه ما برحقیم چه بیمى از مرگ داریم". 🔸 حال به جامعه جوان ایرانی بنگریم؛ جامعه جوانی که در همین سالهای اخیر با وجودی که سوریه تبدیل به یک آوردگاه جهانی شده بود و تمام غرب برای شکست محور مقاومت، دولت دمشق را مورد هدف قرار داده بود، و حضور در آن میدان عملا رفتن به سمت ملاقات با مرگ بود، چگونه رفتار کرد؟! آیا هزاران جوان دلباخته برای حضور در این میدان و به ملاقات مرگ رفتن به خود تردیدی راه دادند؟! حال آنکه نزدیک به سه دهه از جنگ و چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذشت و جوان ایرانی نه اینبار در خوزستان بلکه کیلومترها آنطرفتر در حلب با دشمنان اسلام و ایران جنگید. یعنی پای در میدانی گذاشت که به مراتب با احساس ملموس حضور نظامی دشمن بعثی در دوران دفاع مقدس فاصله داشت. ضمن اینکه اگر به آمار سنی رزمندگان مدافع حرم رجوع کنید، مشاهده می شود که بالای 90 درصد آن را جوانان شکل دادند. صریح تر آنکه در کجای کره خاکی و حتی جهان اسلام، شما با انبوهی از جوانان رو به رو هستید که در مبارزه با دشمان اسلام، به خصوص آمریکا و اسرائیل چی کیفی و چه حتی کمی به اندازه ایران آمادگی و ظرفیت وجود داشته باشد؟! 🔸 همین حس مبارزه با دشمن و در صف اول بودن را اگر در پیشرفت های علمی همانند هسته ای، موشکی و... بنگریم، باز هم کار دست جوانان ایرانی هست. اگر یکی از قله های رفتاری حضرت علی اکبر (ع) پیشگامی او در شتافتن به میدان نبرد در میان بنی هاشم بوده، امروزه کدام میدان نبردی در با دشمن از عرصه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی تا سیاسی و نظامی را مشاهده کردید که انبوهی از جوانان ایرانی در آن پیشگام نبوده باشند؟! آیا تردیدی وجود دارد که میانگین شاخص های همچون ایثار و بصیرت که از برجسته ترین ویژگی های رفتاری حضرت علی اکبر (ع) نیز است، در جامعه جوان ایرانی بسیار بالاتر از دیگر ملل دنیا است. آیا به صورت کیفی و کمی با بصیرت تر از جوان ایرانی در کل جهان سراغ داریم؟! آنهم جوانانی که به اندازه هیچ نقطه ای از دنیا اینقدر تحت عملیات جهانی رسانه ای قرار ندارند. *مهدی جهان تیغی ایتا: http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
⭕ درباره بستن باب عفو عوامل مسموم کننده دانش آموزان توسط رهبری ✍ رهبر معظم انقلاب در اظهاراتی کوتاه ولی مهم درباره موضوع تکرار مسمومیت‌های این چند وقت اخیر در برخی مدارس فرمودند: «اگر مسمومیت دانش‌آموزان اثبات شود، باید عوامل این جنایت به اشد مجازات برسند. در مورد این افراد هیچ عفوی نخواهد بود.» در این میان مبانی فقهی و اسلامی نیز همین موضوع را تایید می‌کند. به همان دلیلی که تعداد اندکی از عوامل ایام اغتشاشات به دلیل ایجاد رعب و وحشت عمومی به مجازات سخت محکوم شدند، اینک عوامل ایجاد رعب و حشت در کودکان و خانواده های آنها نیز به اشد مجازات محکوم می‌شوند. اما این اظهارات صریح امروز، سخنان همان رهبری است که چندی قبل بسیاری از کسانی که علیه حکومت دست به اقدامات کوچک و بزرگ زده بودند را مورد عفو قرار داد ولی برای عوامل اقدام کننده علیه روح و روان کودکان ایرانی و نگرانی که برای پدر و مادرهای آنها ایجاد شده، نه تنها خواستار اشد مجازات شدند، بلکه باب عفو را هم بستند. در آن عفو قضایی، رهبری از حق حاکمیت گذشتند ولی در اینجا از حق کودکان و خانواده‌های ایرانی نمی‌گذرند. البته هم در آن عفو گسترده محکومین و متهمین یک مهربانی دلسوزانه است و هم در این تاکید بر عدم عفو عوامل احتمالی ایجاد کننده مسمومیت در برخی مدارس، یک مهربانی غیرتمندانه وجود دارد. وقتی رابطه رهبری با جامعه پدرانه باشد، نتیجه هم همین می‌شود؛ پدر از خطای جوانش ولو بزرگ هم باشد، می‌گذرد ولی همان پدر نیز در برابر کوچکترین تعرضی که به کودکانش شود، غیرتمندانه و با اقتدار دفاع و مقابله می‌کند. نگاه پدرانه رهبر دینی همه اقشار جامعه را شامل می‌شود و یک فرآگیری حقیقی دارد. یعنی از کودکان معصوم تا حتی محکومین خطاکار را هم شامل می‌شود. البته این نگاه مهربانه و اقتدار پدرانه را باید عاقلانه تفسیر کرد و عقلانیت آن نیز این است که بدانیم در همه این مهربانی‌ها و اقتدار پدرانه حق و منافع جامعه محفوظ است و این مهربانی و اقتدار، حق عمومی جامعه را زایل نمی‌کند و منافع همه اقشار را همزمان در نظر می‌گیرد. *مهدی جهان تیغی ایتا: http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
⭕ معادلات جدیدی که توافق ایران و عربستان خلق کرد ✍ خبر توافق ایران و عربستان با میانجی‌گری چین، مهم‌ترین خبر سیاسی و منطقه‌ای پایان سال محسوب می‌شود که به نوعی مهم‌ترین موضوع منطقه ایران در سال 1401 نیز هست. 1⃣ آنچه از شواهد ماه‌های گذشته برمی‌آید این است که این عربستان بوده که از توافق گریزان بوده است. بنابراین یک واقعیت ناگفته مهم این است که عربستان، راضی به توافق شده نه ایران. این‌که عربستان چرا به توافق رضایت داده است، دلایل متعددی دارد ولی مهم‌ترین مسأله در فهم ابعاد توافق اخیر، همین موضوع است که نهایتاً این عربستان بود که به مذاکرات و توافق تن داده است؛ ضمن اینکه کار توافق، برای عربستان سخت‌تر بود، چون باید از فیلتر آمریکا می‌گذشت یا حداقل یک نیمه‌استقلالی از خود نشان می‌داد. 2⃣ واکنش اولیه و اعلام رضایت انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان به توافق ایران با عربستان نشان می‌دهد که ایران نه‌تنها ملاحظات جبهه مقاومت را در گفت‌وگوهای خود با جدیت مد نظر داشته بلکه با این توافق برای دوستان خود در محور مقاومت، فرصت‌های جدیدی نیز ایجاد کرده است. زین‌پس دولت سوریه و انصارالله یمن برای تأمین منافع خود فرصت‌های جدیدی پیش روی خود می‌بینند. 3⃣ ایران در شطرنج منطقه‌ای خود از طریق توافق با عربستان، چند معادله مهم راهبردی را محقق کرده است؛ اول اینکه افسار مهار یک جنگ سرد منطقه‌ای را به دست گرفته و آن را در مسیر دیپلماسی قرار داده است. معادله دوم در نسبت با مذاکرات رفع تحریم است؛ ایران با توافق با عربستان زمینه چانه‌زنی خود را در احیای مثبت مذاکرات رفع تحریم افزایش داده است. برای درک بیشتر این موضوع کافی است یادآوری شود که پیش از این قرار بود که یکی از گام‌ها یا نتایج بعد از توافق مجدد رفع تحریم، توافقات منطقه‌ای باشد اما اینک ایران بدون احیای برجام، به این مهم دست یافته است؛ ضمن اینکه با این اقدام، عملاً کشورهای غربی را در همان برجام یک (یعنی موضوع هسته‌ای) بیش از پیش محدود کرده است. معادله دوم این است که ایران برای بار دوم با به بازی‌گرفتن قدرت‌های دنیای شرق، محدوده اعمال و اثر قدرت‌های غربی را در منطقه راهبردی غرب آسیا محدود کرده است. ایران یک بار پیش از این با همراه‌سازی روسیه در آوردگاه جهانی سوریه، معادلات غرب را به هم ریخت و این بار با بازی‌دادن چین در یک توافق منطقه‌ای، آمریکایی‌ها و غربی‌ها را در منطقه غرب آسیا دچار چالش کرده است. 4⃣ تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی با عربستان، همزمان جریان غرب‌گرای داخلی و اپوزسیون خارج‌نشین را نیز به انفعال کشانده است. نقطه مشترک این دو جریان این بود که سال‌هاست این گزاره را تبلیغ می‌کردند که هر توافق مهمی در منطقه باید از زیرمجموعه قدرت آمریکا بگذرد. اوضاع البته درباره اپوزسیون بیشتر و بدتر از زیر سؤال رفتن منطق سیاسی‌شان است و آن دست از اپوزسیون که حقوق‌بگیر و همکار و همراه دولت سعودی محسوب می‌شوند در این توافق، بیشتر تحقیر شدند و ابزار موقت‌بودن آنها بیش از پیش نمایان شد. 5⃣ هیچ توافق بین‌المللی، ضمانت صد در صدی ندارد و توافق ایران و عربستان نیز از این موضوع مستثنا نیست و نحوه رفتار عربستان در موضوعات مهم مورد اختلاف با ایران، مدت و میزان اثر توافق را مشخص خواهد کرد. با این وجود، به بازی گرفتن کشور چین به‌عنوان قدرت اقتصادی که چشم‌انداز اقتصادی بزرگی برای خود در حوزه خلیج فارس تعریف کرده، می‌تواند به عنوان یک عامل تضمین‌کننده نسبتاً مؤثر باشد. با این وجود تجربه برجام برای ایران نشان داد که جمهوری اسلامی گرچه در بالاترین سطح آمادگی تعامل، گفت‌وگو و انعطاف قرار دارد ولی در مواجهه با طرف مورد توافق، حتی اگر قدرتی همانند آمریکا هم باشد، منافع و روند توافق را معیار ادامه یا پایان توافق صورت‌گرفته شده می‌داند و درباره عربستان نیز همین سیاست با جدیت و چه‌بسا با ملاحظه بیشتری برقرار خواهد بود. *مهدی جهان تیغی ایتا: http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
⭕️ چرایی تعلل مولوی عبدالحمید در موضع گیری درباره توافق ایران و عربستان 🔸گفت: چرا مولوی عبدالحمید که تا قبل از این اکثر مشکلات کشور را در سیاست خارجه نادرست جمهوری اسلامی می‌دانست، از توافق اخیر ایران و عربستان در نماز جمعه این هفته سخنی نگفت و باز هم از سیاست خارجه ایران انتقاد کرد! 🔸🔸گفتم: وظیفه مولوی عبدالحمید چیز دیگری است، او قرار نیست از موفقیت‌ها و دستاوردها و اقدامات جمهوری اسلامی بگوید 🔸گفت: پس چطور خودش را اهل انصاف، خیرخواه و پیشنهاد دهنده راهکار حل مشکلات کشور معرفی می کند؟! 🔸🔸گفتم: اتفاقا ماموریت دارد با همین ادبیات و لحن سخن بگوید 🔸گفت: بالاخره مردم اهل سنت بلوچ که اخبار توافق ایران و عربستان را دیدند و می‌شنوند و عدم موضع گیری مولوی عبدالحمید خیلی ضایع است! 🔸🔸گفتم: بالاخره سخن خواهد گفت، ولی اولا خطبه‌های ایشان فقط برای مردم اهل سنت که نیست بلکه اول تامین خوراک برای رسانه های آمریکایی و انگلیسی و مخصوصا بهایی ها و صهیونیستی ها و کسب رضایت اقلیتی غیر از مردم نمازگزار است و دوما طبق معمول متنی که از قبل و طی زمانبندی به او دادند، روخوانی کرد و شاید ترسیدند وقت کم بیاورند! و البته در زنگ انشا هفته بعد، از توافق سخن خواهد گفت و اگر متوجه بشوند که خیلی ضایع است، طی توییتی یا سخنرانی اول و یا وسط هفته‌ای جور می‌کنند و جبران می‌کنند. 🔸گفت: بالاخره توافق با عربستان به نفع یا ضرر مولوی عبدالحمید شد؟! 🔸🔸گفتم: بستگی دارد که از چه منظری نگاه کنید، اگر از این منظر نگاه کنی که عربستان طی توافق اخیر قرار نیست در امور ایران دخالت کند و بعد از کلی تلاش برای اغتشاشات اخیر در ایران و حمایت رسانه‌ای از افرادی مثل خود همین آقای عبدالحمید مجبور شده با ایران توافق کند، خب مولوی عبدالحمید هم که از پادوهای حوادث اخیر بوده و تحت حمایت صد درصدی رسانه های آل سعود بوده، حتما ناراحت هست. 🔸گفت: پس با این اوصاف باید مواضع مولوی عبدالحمید از این به بعد تعدیل بشه؟! 🔸🔸گفتم: بعید می‌دونم! چون علائمی از پایان زمان ماموریت ایشان دیده نمی‌شود و ضمنا فقط آل سعود، ایران اینترنشال و وهابی ها که نیستند، کلی افراطی مذهبی دیگر، بهایی‌ها‌ و بی بی سی فارسی، ایرانی‌های ضدانقلاب و خارج نشین، بلوچ‌های اپوزسیون و تجزیه طلبان، برخی سلبریتی‌ها داخلی، تعدادی اصلاح‌طلب، تعدادی اعتدالی، ته مانده طرفداران زن، زندگی، آزادی و .... هستند که باید تکلیف شون معلوم بشه! 🔸گفت: پس حالا حالاها قصه مولوی عبدالحمید و تخریب‌هاش ادامه داره 🔸🔸گفتم: بستگی به تدبیر و غیرت انقلابی مسئولین داره ولی به اون فردی که تا دیروز اقلیت چند نفره اغتشاشگر، با اکثریت میلیونی مردم ایران اشتباه می گرفت و الان هم که همفکران اغتشاشگرش به چالش رقص برای براندازی جمهوری اسلامی، آزادی همجنسگرایان، برهنه گرایی و ..‌. کلی پلشتی دیگر رسیدند و حتی مدل حکومتی شون هم بعد از جمهوری اسلامی بازگشت ساواک با پوشش سلطنت طلبی معرفی می کنند، هنوز هم حاضر به اعتراف و توبه از تقویت این جریان ضد دین نیست، امیدی نمیشه داشت. 🔸گفت: البته ایشون هم ادعایی ندارند! و به صراحت در خطبه‌های اخیر و گذشته از شکست مذهب در ایران! و از زیر بار رفتن حکومت مردان ملحد و سکولار استقبال کردند و این مواردی که گفتید برای ایشان محل ایجاد دغدغه و عذاب وجدانی محسوب نمی‌شود! 🔸🔸گفتم: پس چرا وقت منو گرفتی! خودت هم فهمیدی خانه از پای بست ویران است و آب از سرچشمه گل آلود است! *مهدی جهان تیغی ایتا: http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
⭕️ نکات مثبت حضور زنان بدحجاب در مسجد مکی زاهدان! 🔸 گفت: فیلم‌های حضور برخی زنان بد حجاب و با پوشش بسیار زننده را در مسجد مکی و دیدار با مولوی عبدالحمید دیدی؟ 🔸🔸 گفتم: بله! انتظار داشتی پس از مواضع مولوی عبدالحمید درباره اغتشاشات و پادویی برای پروژه زن زندگی آزادی، زنان مقید به حجاب اسلامی و متناسب با فرهنگ ایرانی به استقبالش بروند؟! 🔸 گفت: یعنی واقعا غیر طبیعی نیست؟! 🔸🔸 گفتم: نه، اتفاقا خیلی هم طبیعی است! هر مواضع و قرائتی دینی، علاقه مندان اختصاصی و متناسب با خودش را جذب می‌کند 🔸 گفت: مسجد مکی درسته سالهاست یک مرکز سیاسی است ولی بالاخره یک مکان مذهبی هم محسوب می‌شود و باید حرمت مسجد را حفظ می‌کردند 🔸🔸 گفتم: اولا حرمت امامزاده به متولیش هست، دوما استقبال اختصاصی مولوی عبدالحمید با روی گشاده از این زنان با پوشش زننده جای حرف و حدیثی نمیذاره، سوما اینهمه فیلم و کلیپی که با ذوق زدگی از حضور گلچین شده زنان بدحجاب منتشر می‌کنند، نشان میده خیلی برای این حرمت‌ها دیگه ارزشی قائل نیستند و اتفاقا بالعکس به این چیزها افتخار هم می‌کنند 🔸 گفت: خب سود اینکار با این همه ذوق زدگی براشون چیه؟ 🔸🔸 گفتم: در اصل سود و برکتی اینو کارها نداره ولی احتمالا می‌خوان بگن خیلی آزاد‌اندیش هستند و یا به دنبال کار تبلیغاتی و جلب توجه هستند 🔸 گفت: چرا میگی برکتی نداره؟! 🔸🔸 گفتم: اساسا کاری که عبور از شرعیات باشه و از ارزش احکام اسلامی کم کنه، برکتی توش نیست! 🔸 گفت: بعضی‌ها میگن این کارهای تبلیغاتی تلاش برای غیریت نشان دادن سران مکی با دیگران و حتی نوعی نشان دادن مخالفت و مبارزه با جمهوری اسلامی هم است 🔸🔸 گفتم: نیت خوانی نمی‌کنم، ولی اتفاقا به نفع جمهوری اسلامی کار کردند و باید ازشون تشکر کرد! 🔸 گفت: چطور؟! 🔸🔸 گفتم: زحمت جهاد تبیین کم کردند و با دست خودشون نشون دادند که چقدر راحت احکام معمول و ساده اسلامی را پای پروژه های سیاسی ذبح می‌کنند و ریشه برخی مخالفت‌خوانی‌هاشون و تفاوت‌هاشون با جمهوری اسلامی چیه 🔸 گفت: شاید مدعی باشند که توانسته‌اند زنان بدحجاب را جذب اسلام کنند! 🔸🔸 گفتم: چه جذبی؟! اون زنان بدحجاب تو فیلم هاشون از اینکه گردانندگان مسجد مکی از حکم الهی حجاب عبور کردند و به راحت‌تر شدن بی‌حجابی کمک می‌کنند، تشکر کردند! پس بهتره بفرمایید جریان مکی بیشتر جذب شده تا اونها 🔸 گفت: سران مسجد مکی با اون همه فتوا و سابقه سخت‌گیری‌های افراطی درباره زنان چگونه به این سرنوشت دچار شدند؟! 🔸🔸 گفتم: سرنوشت خاص و جدیدی نیست و خیلی از منتقدین افراطی جمهوری اسلامی به مرور به چنین اقدامات التقاطی کشیده شدند و شیعه و سنی هم ندارد. اما اصلی‌ترین مطلب اینه که چهل و سه سال تجربه میگه از هم جبهه‌شدن با صهیونیست‌ها، بهایی‌ها، آمریکایی‌ها، منافقین، سلطنت‌طلبها، سکولارها، غرب‌گراها، فتنه‌گرها و اصلاح‌طلبان افراطی نه تنها کمکی به اسلام در نمیاد بلکه بالعکس چنین سرنوشتی هم در انتظار ارزش‌های اسلامی خواهد بود *مهدی جهان تیغی ایتا: http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
از ماست پاشی تا خاک پاشی به حجاب انتشار یک فیلم از ریختن ماست بر روی سر دو زن کشف حجاب کرده توسط یک مرد با هویت نامشخص، محل توجه برخی فعالین رسانه ای و اجتماعی شده است. یک: عمل فرد ناشناسی که اقدام به ماست پاشی کرده قطعا محکوم و بسیار زشت بوده و حتما مورد تایید نیست. نه اقدام قانونی کرده، نه عملش اخلاقی بوده و نه با معیارهای روشن امر به معروف و نهی از منکر منطبق است. دو: در فیلم منتشر شده همزمان دو اقدام غیر قانونی، غیر اخلاقی و خارج از عرف و فرهنگ ایرانی اتفاق افتاده و هم آن مرد ماست پاش و هم آن دو زن کشف حجاب کرده محکوم هستند. سه: اما فیلم ماست پاشی نکات فرامتنی نیز دارد، اول نکته اینکه یاددآوری می‌کند که چرا باید هرچه سریعتر و بهتر موضوع مبارزه با اباحه گری با قوانین و تبصرهای جامع‌تر، سیاستگذاری به روز تر و چارچوب مشخص‌تری اجرا و پیگیری شود و تکالیفی که بر عهده متولیان حوزه حجاب در همه سلسله مراتب آن وجود دارد، به جد به اجرا برسد تا کمتر امکان جولان کشف حجاب و اباحه گری در سطح اجتماع پیدا شود و عموم مردم کمتر در معرض این ناهنجاری که افکار و احساسات فرهنگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، قرار بگیرند. چهار: طبق معمول در واکنش اولیه به این نوع فیلم‌های نادر، برخی فعالین مجازی و اجتماعی و حتی فرهنگی دچار خطا می‌شوند و ناخواسته با وزن دادن بیش از حد به یک خطا زشت، یک اصل درست همانند لزوم برخورد با شتاب بیشتر را با اقلیت ناچیز مروج اباحه گری را دچار حواشی و کندی ‌می‌کنند. از سوی دیگر فرصت‌طلبان سیاسی و ضد فرهنگی نیز عمدا با پروپاگاندای مجازی و رسانه‌ای چنان خطا مذکور را بزرگ نمایی و تعمیم‌های کذایی می‌دهند که شاید بتوانند مقداری عقب نشینی در موضوع مقابله با اباحه گری در جامعه ایرانی ایجاد شود. در هر صورت هر دو طیف رفتارشان مکمل هم می‌شود و یکی با عدم تشخیص صحنه و دیگری با سواستفاده از صحنه بوجود آمده عمل می‌کنند. پنج: اما برجسته سازی عامدانه این فیلم توسط جریان رسانه‌ای ضدانقلاب در زمانه‌ای که موضوع مبارزه با اباحه گری و کشف حجاب در داخل کشور به سرانجام مناسب‌تر و عزم جدی‌تری نزدیک شده، کاملا معنادار است. به خوبی معلوم است که جریان پشت صحنه و سازمان دهنده اباحه گری در ایران نگران بهم خوردن روند جاری و طراحی‌های خود است و از فرصت ماست پاشی یک فرد ناشناس و متخلف تلاش می‌کند که به ارزش پذیرفته شده فرهنگی و عرفی شده جامعه ایران چندی بیشتر خاک پاشی کند. تلاش نافرجامی که بیشتر به خاک پاشیدن به انوار تابناک خورشید می‌ماند! *مهدی جهان تیغی ایتا: http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
⭕️ کشف حجاب چگونه یک حرام سیاسی می‌شود؟! ✍️ رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مسئولان و کارگزاران نظام علاوه بر غیر شرعی بودن و غیر قانونی بودن کشف حجاب، آن را حرام سیاسی نیز خواندند. 1️⃣ حرام خواندن سیاسی کشف حجاب، ریشه و در امتداد همان احکام صریح اسلام در حوزه حجاب و حرمت بی حجابی در اسلام است. اما نکته مهمش این است که حرام سیاسی اعلام کردن یک عمل در یک مرتبه مهمتری قرار می گیرد. مثلا کشف حجاب اگر در محیط خصوصی و خانوادگی قرار بگیرد، گناه شرعی محسوب می‌شود ولی محل دخالت حاکمیت قرار نمی‌گیرد. همین گناه وقتی به عرصه اجتماعی می‌آید و تبعات آن به عموم جامعه بر می‌گردد، به صورت تکلیف آور و به عنوان وظیفه ذاتی، محل ورود و دخالت حاکمیت اسلامی می‌شود. اما گاه کشف حجاب از یک گناه شرعی و ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی نیز فراتر می‌رود و اثر سیاسی از خود باقی می‌گذارد و تبعاتش فراتر از یک ناهنجاری، حتی نظم و آرامش جامعه و به نوعی امنیت مردم و کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین حرام سیاسی خواندن کشف حجاب از این منظر اهمیت خودش را بیشتر از یک حرام شرعی و فردی نشان می‌دهد. 2️⃣ از سوی دیگر، حجاب از اصول عملی و ذاتی حاکمیت اسلامی است، طبیعی است که خلاف آن عمل کردن در سطح عمومی، می تواند جنبه سیاسی و مخالف خوانی با حاکمیت نیز به خود بگیرد. 3️⃣ کشف حجاب در حال حاضر ابزار سیاسی دشمن علیه جامعه و حاکمیت اسلامی شده است. کافیست که مجددا به اجرای طرح ها و پروژه‌های میلیونی انجام شده برای انجام پروژه های کشف حجاب نظیر چهارشنبه های سفید، دختران خیابان انقلاب، نه به حجاب اجباری، آزادی های یواشکی و آخرین آن پروزه ضدامنیتی «زن، زندگی، آزادی» با دقت بیشتری نگاهی روندی بیاندازیم. سرویس های امنیتی دشمن، با همت و تلاش ویژه‌ای تلاش می‌کنند که حجاب را به موضوعی برای دو قطبی سازی سیاسی و ایجاد شکاف‌های عمیق اجتماعی و عاملی برای انفکاک ملت از حاکمیت اسلامی تبدیل کنند. بنابراین شما از این دریچه صرفا با یک مساله اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی رو به رو نیستید، بلکه با یک ناهنجاری سیاسی و مهمتر از آن با یک اقدام سیاسی و تلاش برای بهم ریختن نظم عمومی کشور مواجه هستید. 4️⃣ در مقطع فعلی حساسیت این موضوع از منظر امنیت ملی نیز بیشتر برجسته شده است. در حال حاضر، سرویس های امنیتی غربی، اصلی ترین اپوزیسیون جمهوری اسلامی را از بین افرادی انتخاب می‌کنند که بیشترین تعهد را به غرب در حوزه ترویج اباحه گری و بی حجابی در ایران بدهند. 5️⃣ امتداد پروژه اخیر ضد امنیتی «زن، زندگی، آزادی» با محوریت کشف حجاب و ترویج اباحه‌گری نهایتا به اغتشاش، بی نظمی عمومی، تحریم بیشتر ایران و فشارهای سیاسی و امنیتی به کشور منجر شد. بنابراین اصرار سرویس‌های امنیتی و رسانه‌های فارسی زبان ضدانقلاب برای برجسته سازی و ترویج کشف حجاب در جامعه ایران، همچنان در امتداد ایجاد فرصت برای دنیای سیاسی غرب برای تحریم و فشار بیشتر به مردم ایران محسوب می‌شود. طبیعی است که حاکمیت برای دفاع و جلوگیری از فشار بیشتر به مردم، وظیفه دارد با چنین طراحی و سناریوهایی مقابله کند و از اولین تاکیدات نیز به صورت طبیعی این مساله خواهد بود که عالی ترین مقام مذهبی کشور در راستای دفاع از جامعه ایرانی، این نوع اقدامات را حرام سیاسی معرفی کند. 6️⃣ اما یک سوال مهم؛ آیا با این مقدمه گفته شده، همه زنانی که کشف حجاب می‌کنند در حال مبارزه سیاسی علیه جمهوری اسلامی هستند؟ قطعا خیر! اولا بسیاری از همین زنان ضعیف الحجاب ایرانی تعلقات معنوی و مذهبی دارند و مهمتر اینکه اگر از پشت پرده سیاسی و امنیتی ترویج و طراحی کشف حجاب خبردار شوند، حتما با آن همراهی نخواهند کرد. اساسا وقتی پای دشمن وسط بیایید اکثریت مردم ایران از خیلی مذهبی تا کمتر مذهبی در یک جبهه قرار می‌گیرند و این مساله در جامعه ایرانی بارها ثابت شده و اتفاقا مراکز افکار سنجی و پژوهشی غربی بیش از همه این را می دانند. ضمن اینکه نباید یادمان برود که بخش مهمی از شکست دشمن در پروژه اخیر ضد امنیتی زن زندگی ازادی، اصطلاحا توسط همین افراد و زنان ضعیف الحجاب در ایران شکست خورد و در واقع با یک اقلیت بسیار ناچیزی رو به رو هستیم که آگاهانه در حال انجام حرام سیاسی «کشف حجاب» هستند. *مهدی جهان تیغی ایتا: http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
⭕️ اخبار مهم از عاقبت منشور مهسا ✔️ حامد اسماعیلیون چه چیزی را افشا کرد؟ ✍️ کمتر از چهل و سه روز منشور مهسا موسوم به منشور همبستگی که با استفاده از دروغ‌های پس از وفات مهسا امینی و اغتشاشات ایجاد شده در ایران شکل گرفته بود، از هم گسیخته شد. اختلاف را اول بار رضا پهلوی رسانه‌ای کرد و سپس حامد اسماعیلیون از خجالت شاهزاده در‌آمد. اما این گسست چند نکته وخبر مهم نهفته در درون خود دارد. 1️⃣ شکست منشور هبستگی نشان داد که اپوزیسیون جمهوری اسلامی قابلیت اتحاد واقعی اساسا ندارد. این جماعت در تمام چهار دهه گذشته ده ها مدل، شورا، مجمع، ائتلاف و جریان راه انداخته که در فاصله کوتاهی از هم پاشیده است. اما از هم پاشیدگی منشور هبستگی یک نکته جدیدتر نیز دارد و آن اینکه اپوزیسون جمهوری اسلامی حتی در صورتی که ویترین خود را عوض کند و به ظن خود چهره‌های کاملا جدید و با کارنامه و سرگذشت جدید هم معرفی کند، بازهم قابلیت اتحاد ندارد. 2️⃣ از هم گسیختگی منشور هبستگی یک پیام راهبردی مهم دیگر نیز دارد و آن اینکه نشان داد راه افتادن جریاناتی با شعار «زن، زندگی، آزادی» تا چد پوچ، توخالی و زودگذر است و باردیگر ثابت شد چنین گفتمان‌های در جامعه ایران ظرفیت همراه سازی عموم جامعه را ندارد و نهایتا بتواند یک اقلیت بسیار ناچیز را موقتا نمایندگی و سازماندهی کند. 3️⃣ از هم گسیخته شدن منشور هبستگی نشان داد که صلاحیت اپوزیسیون جمهوری اسلامی در سیاست ورزی تا چه حد پایین و ضعیف است. ضمن اینکه این فروپاشی نشان داد که ظرفیت‌های اولیه اخلاق سیاسی همانند تحمل مخالف و منتقدین تا چه اندازه حتی در حد جمع‌های چند نفره اپوزیسیون پایین است و اساسا روح دیکتاتوری، اخلاق و رفتار غالب اپوزیسون جمهوری اسلامی است. 4️⃣ از سخنان رد و بدل شده رسانه‌ای میان ربع پهلوی و حامد اسماعیلیون در رسانه‌ها دو نکته جالب توجه است. حامد اسماعیلیون دلایل اصلی جدایی خود از منشور همبستگی را اول دیکتاتوری ربع پهلوی و دوم تلویحا ناراحتی خود از عدم مشخص بودن سهم جریانات قومی و تجزیه طلب بیان کرده است. فرامتن این دو نکته این است که تمام اپوزیسیون نهایتا به دو نقطه بیشتر ختم نمی‌شوند، یا طرفدار بازگشت به عقب و پذیرفتن یک دیکتاتور و یک حکومت وابسته و ضعیف هستند یا تجزیه‌طلبی ایران را آمال سیاسی خود می‌دانند. 5️⃣ با توجه به اینکه افراد حاضر در منشور هبستگی هر کدامشان به یک سرویس اطلاعاتی و یک و یا چند کشور غربی بیشتر نزدیک بودند، از هم پاشیدگی این ائتلاف عملا نشانه اختلاف محاسبات و عدم توافق در میزان سهم داشتن در میان مدیریت خارجی پشت صحنه، اپوزیسیون جمهوری اسلامی نیز هست. *مهدی جهان تیغی ایتا: http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5