درسگفتار تعادل جنسیتی به پایان رسید. در این 15-16 ساعتی که طی این چند هفته محضر عزیزان بودم تلاش کردم پروژهی الگوی سوم را کمی بشکافم و در آن بازنگری کنم. فرض اصلی بنده در این دوره این بود که پروژهی الگوی سوم که بیتردید در ده سال گذشته آن طور که باید و شاید توسعه پیدا نکرده از محل فقر تئوریک در حال آسیبدیدگی است. فقر تئوری هم در مبانی، هم در صورتبندی و هم در امتدادیابی؛
مهمترین وجه مغفول این پروژه که بنا بود پیش از هر چیزی نظم جنسیتی حاکم بر جامعه را به وضعیت مطلوب و «متعادل» بازگرداند، فقدان نظریه اجتماعی است؛ نظریه اجتماعی به مثابه یک چارچوب نظری کلان که مشخص کند جامعهی متناسب با این سنخ از هویت زن و این صورت از نظم جنسیتی دقیقاً چگونه جامعهای است و ساختارها و گفتمانها چگونه به مقوله جنسیت نسبت پیدا میکنند. در این درسگفتار تلاش کردیم به همین هدف نزدیک شویم و تمهید یک نظریه اجتماعی منسجم، کلاننگر و متحدالاجزاء را کنیم که من نام آن را «جامعهی متعادل» مینامم.
برای این مهم، از سطح مبانی فلسفی-کلامی بحث را آغاز نمودیم، سپس به ساحت نظریه جنسیت که از طرح مفهومی الگوی سوم پشتیبانی کند پرداختیم و بعد از ساحت نظریه جنسیت به ساحت نظریه اجتماعی منتقل شدیم. در نهایت هم تلاش کردیم ذیل این دستگاه کلان، کار جامعهشناسانه هم انجام داده و برخی پدیدههای اجتماعی فعلی را تبیین کنیم.
یکی از دستاوردها و ثمرات پایانی این چارچوبسازی نظری این بود که حدود 11 قرائت نادرست از مفهوم الگوی سوم را فهرست کردیم و نشان دادیم این الگوهای انحرافی چگونه موجب کندی در حرکت این پروژهی اجتماعی است.
هدایت شده از حاج محمود کریمی
4_5875158314785965751.mp3
25.52M
#بشنوید
نوحه حضرت زهرا سلام الله علیهـا
#زمینه «بیتابی نکن فدای چشمات»
با مـداحی: #حاج_محمود_کریمی
هیئـــت رایة العباس "علیـه السلام"
[کانال حاج محمود کریمی]
@HajMahmoud_Karimi
هدایت شده از حدیثِ نفس|زینب تاجیک
📘 #بخوانید| نقد و بررسی الهیات فمنیستی
👤دکتر زینب تاجیک
🔹به طور کلی میتوان گفت الهیات فمنیستی در جریان شکل گیری خود دو مرحله بسیار مهم را پشت سر گذاشته است، مرحله اول مرحله صرفاً انتقادی از آموزههای مسیحیت و یهودیت بود.
🔹اما در مرحله دوم فعالان فمنیسم در این حوزه سعی کردند یک ساختار فکری زنانه در زمینه الهیات را سازمان دهی کنند و جایگزین نظام الهیاتی و کلامی مردانهای که قرنها بر کلیسا و تفسیر متون مقدس سایه افکنده بود کنند.
http://fekrat.net/?p=5322
@zeinab_tajik
هدایت شده از ایکسونامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴شکنجه در اتاق زایمان؟!
🔻پرده برداری پایگاه خبری جنس اول از اتفاقات ناخوشایند اتاق زایمان در بیمارستانهای دولتی.
♦️دستهایم را به تخت بستند و گفتند اینجا ماییم که تصمیم میگیریم...
🚸جنس اول| رسانه زنان و زیست جنسی
https://eitaa.com/joinchat/1736638675C96dbe5b0e6
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
🔴شکنجه در اتاق زایمان؟! 🔻پرده برداری پایگاه خبری جنس اول از اتفاقات ناخوشایند اتاق زایمان در بیمارس
در همین ایام فاطمیه یکی از دالهای پرتکرار «مقام و جایگاه زن در اسلام» بود. در تریبونها، منبرها و مداحیها این موضع تدافعی را که «زن در نگاه اسلامی جایگاه والایی دارد» بسیار شنیدیم. چرا تدافعی؟ زیرا تورم این ادبیات در یک ماه گذشته در پاسخ به دو چیز بود: ۱- ادبیات تولیدی درباره زنان در بلوای اخیر ۲- نگاه غربی به زن.
فارغ از دقت این موضعگیری به هر حال آن چه که ما میبینیم ساختارهاست نه شعارها. زنان لابلای شعارها زندگی نمیکنند، آنها جهان پیرامون روزمرهی خود و ساختارها را به مثابه یک «وضعیت مستمر» میبینند. پرسش همینجاست: چرا این شعارها به «وضعیت ساختاری» تبدیل نمیشوند؟ چرا در روزهایی که از چپ و راست نسبت به بحران جمعیت هشدار داده میشود، هیچ نیرویی برای ویرایش ساختارها وجود ندارد؟ چه شده که در نظام پزشکی ما پرستار و ماما اینگونه شدهاند؟ چرا شعارها هنوز قابلیت محافظهکارسازی دارند؟ چرا متولیان امر هنوز در نقطهی جامعهپردازی ننشستهاند؟ دقت کنید که در این فقره ما با یک نقصان و ناکارآمدی صرف مواجه نیستیم، ما با یک وضعیت صددرصد متناقض مواجهیم که فقط اگر بتوانیم با توطئه و خیانت توجیهش کنیم آرام میشویم. ما باید بتوانیم نحوه وجود و علتهای پبدایش چنین وضعیتی را تشریح کنیم. واقعا این وضعیت متناقض حاصل چیست ؟
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از بانو امین
حجاب-کانال ایتا_ک حجم.mp3
9.71M
#صوت_نشست
🔰 قدرت اجتماعی زن در کشاکش معنای حجاب، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان.
در این صوت خواهید شنید، نسبت زن و حجاب چیست و چه تاثیری بر حضور و قدرت اجتماعی زن دارد؟
📆 ۲۰ آذر ۱۴۰۱
#حجاب
#معنا_پردازی
#جامعه
#زن
@Safoora_AminJavaheri
♦️ الگوی سومِ فلانی، الگوی سوم بهمانی!
#اختصاصی
✍🏼| مهدی تکلو
▪️قضاوت در مورد اینکه پروژهی الگوی سوم چقدر پیش رفته و موفقیتآمیز بوده سخت نیست. تنها به این بستگی دارد که ما چه توقع و چه چشماندازی از آن در نظر داشته باشیم. واقعیت این است امروز زن مسلمان ایرانی در یک قضاوت عمومی، نه منطق شرقی را پذیرفته و نه حاضر است خود را با معیارهای الگوی غربی وفق بدهد. زن ایرانی کجدارومریز پیش میرود و در این حرکت فطری هم خاطرهای که از زن مسلمان در ذهن دارد و هم تبار فرهنگ ایرانی که پشتیبان اوست اثرگذار و سهیم است. میتوانیم راجع به این که این حرکت چقدر افتوخیز داشته هم گفتگو کنیم. اما بههرحال من این حرکت را نوعی حرکت طبیعی میدانم؛ حرکتی که در دل تاریخ گذشتهای داشته و به آیندهای هرچند کلی و مبهم پیش میرود. اما دستکم آن چه که برای من مفروض است این است که هنوز آنطور که بایدوشاید در این فقره «پروژهی الگوی سوم» مبنا و ملاک نیست.
▪️یعنی اینگونه نیست که مؤلفهها، قواعد و جهانبینی حاکم بر الگوی سوم مبنای حرکتها و سیاستگذاریها واقع شده و امروز ما از منظر گفتمانی چتر موسع و قدرتمندی از الگوی سوم ببینیم. من در تجربههای شخصی بسیاری خانمها را دیدهام که یا کاملاً بیاطلاع از الگوی سوم هستند یا از ابهامات و گرفتاریهای پیرامون آن کاملاً خسته و رهایش کردهاند. خب من بهخوبی میتوانم این خستگی را درک کنم و با آن همدل باشم. تصور کنید هر لیل و نهار از هر گوشه کناری و در هر کوی و برزنی دارند راجع به هویت تو صحبت میکنند و دست آخر جز مشتی گزارههای تکراری، کلیگویانه، شعاری و مهمتر از همه متناقض چیزی نصیبت نمیشود؛ لذا به نظرم گرههای جدی سر راه این پروژه قرار دارد و مانع از بهرسمیتشناختهشدن و امتدادیافتن آن است.
▪️سخت نیست اگر بخواهیم تمام قرائتهای موجود از الگوی سوم را یکبار برای همیشه کنار هم فهرست کنیم. من این کار را پیشازاین انجام دادهام و از یک شگفتی با شما صحبت میکنم. قرائتهای متعددی از الگوی سوم وجود دارد که میتوان نشان داد چطور حتی در مبانی هم اشتراک ندارند؛ چه برسد به این که بعضاً در صورتبندی کاملاً متناقض مینمایند. نام همهی آنها الگوی سوم است؛ اما هرکدام گویا از یک جهان دیگر آمدهاند؛ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا و َقُلُوبُهُمْ شَتَّی؛ این وضعیت توضیح زمینههای مشکلی است که بالاتر گفتم؛ این که چرا احساس میکنم الگوی سوم زن بهدرستی مبنای جامعهپردازی و ساختارسازی قرار نگرفته و در ساحت گفتمان همصدای نازکی از آن به گوش میرسد که چندان مناسب عرضاندام در فضای منازعات گفتمانی نیست. هم مبدأها بسیار متنوع است و همافقها مشترک نیست و الا شاید باید امروز ما در نسبت با وضعیت زنان و امتداد نقشآفرینیهای آنان، خیلی پیش از اینها میبودیم.
▪️الگوی سوم یک صورتبندی نظری از یک تجربهی تاریخی و نظری مربوط به گذشتهی زن ایرانی بود و ما قرار نبود از چیزی نو صحبت کنیم و چرخی را از ابتدا اختراع کنیم. قرار بود این صورتبندی نظری حرکت زن ایرانی را شتاب داده و برای به رسمیت شناختهشدنش مساعدت کند. اما این تشتت در آراء که ناشی از تشتت در مبانی و روششناسی است، به نظر سنگ اولی است که پیش پای این حرکت قرار گرفته است.
▪️این تشتت آراء از چیست؟ واقعیت این است که ما امروز با الگوی سوم زن که حاصل اجتهاد و تجربهی شناختی رهبری است مواجه نیستیم. بلکه امروز حتی با صراحت هم نمیتوانیم ادعا کنیم الگوی سوم محصولی از دستگاه فکری امام و رهبری و تجربهی انقلاب اسلامی است! ما شاهد الگوی سومهای متعددی هستیم که برای باز کردن این کلاف سردرگم، بهتر است آنها اینگونه نامگذاری کنیم: الگوی سوم آقای فلانی و الگوی سوم خانم بهمانی. کسانی که واژگان را از ادبیات رهبری گرفتهاند، اما محتوای آن را از طریق اجتهاد شخصی تأمین کردهاند؛ بدون پایبندی به این چارچوب و مبانی، قرائت خود را از «زن در اسلام» با نام الگوی سوم زن عرضه نموده و مدعی آن شدهاند. درحالیکه وقتی مبانی و دستگاه اجتهادی مستقل از تلاش فکری و مبانی اندیشگی خاص انقلاب اسلامی استخراج شود لازم است که ادبیات آن هم مستقلانه انتخاب شود. الگوی سوم یک پروژه اجتماعی بود و بنا بود از آن ثمراتی در حرکت کلان انقلاب اسلامی به دست آید.
@mahdi_takallou
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از ریحانه
🔰 #بسته_خبری
🔸رهبرانقلاب: در نگاه سرمایهداری غرب، مرد بر زن اولویت دارد چون سرمایه جایگاه انسانها را تعیین میکند و مرد مدیریت اقتصادی و تجاری داشت/ مسئله آزادی زن در غرب برای استفاده از آنان در کارخانه با مزد کمتر مطرح شد
🔺حضرت آیتالله خامنهای: نظام سرمایهداری غرب یک نظام مردسالار است. در نظام سرمایهداری سرمایه بالاتر از انسانیت است. انسانیت انسانها در خدمت سرمایه قرار میگیرد. خب هر انسانی که بیشتر بتواند سرمایهآوری کند، سرمایهاندوزی کند، ارزشش بیشتر است. مرد گردن کلفتتر است، قویتر است.
🔺مدیریتهای کلان اقتصادی و تجاری و مانند اینها را مردها انجام میدادند. بنابراین در نظام سرمایهداری مرد اولویت دارد بر زن. چون رجحان سرمایه بر انسان در مورد مرد بیشتر صادق است. خب، حالا که بنا شد سرمایه جایگاه انسانها را تعیین بکند انسانها یکسان نیستند دیگر طبعاً مختلفاند. گفتیم بر طبق این نگاه سرمایهسالاری، جنس مرد طبعاً بالاتر از جنس زن است.
🔺مزد زن همین الان در بسیاری از کشورهای غربی برای کارِ مشابه با مرد، کمتر از مرد است. این یکجور سوءاستفاده است که یک علت اینکه در قرن نوزدهم و بعد قرن بیستم، بیشتر قرن نوزدهم، مسئلهی آزادی زن مطرح شد برای این بود که زنها را از خانه بکشند بیرون، ببرند کارخانه. از آنها استفاده کنند با مزد کمتر.
📌دیدار جمعی از بانوان منتخب کشور
🗓 ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: کسانی که حجاب کامل ندارند را نباید متهم به بیدینی و ضد انقلابی کرد
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از ریحانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: کسانی که حجاب ضعیف دارند هم دختران خود ما هستند
📌دیدار جمعی از بانوان منتخب کشور
🗓 ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
🔰 #بسته_خبری 🔸رهبرانقلاب: در نگاه سرمایهداری غرب، مرد بر زن اولویت دارد چون سرمایه جایگاه انسان
✅ اشاره به مردساختگی
شرح شماره 1 بر دیدار رهبری با بانوان 1401/10/14
اگر خاطرتان باشد از مسأله «مرد ساختگی» در ساخت اجتماعی مطالبی را عرض کرده بودم. به این معنا که جنسیت مقدم از بر نظام اجتماعی و اقتصادی است. بسته به جنسیت فاعلان و خالقان جهان اجتماعی به نحو طبیعی در طبع و کیفیت جهان اجتماعی اثر میگذارد. یعنی امر اجتماعی تحت تأثیر جنسیت است و اگر هر دو جنس در ساخت اجتماعی به نحو برابر مشارکت نداشته باشند آن نظام اجتماع نامتعادل و معوج خواهد بود. مبنای چنین استدلالی هم «جنسیتمندی نفس» و «توسعه یافتگی نفس در ساحت اجتماعی» بود. لذا باید جنسیت یک منظر تحلیلی است نه یک موضوع در کنار سایر موضوعات. بر این اساس ادعا کردیم که طبیعت جامعهی شرقی (استیلا) و جامعهی غربی (بازار) از منظر جنسیت طبعی مذکر دارد و همین عدم تناسب جهان پیرامونی برای زن با درونیات او سبب بسیاری از مصائب کاستی ها و تبعیض هاست.
البته دوستانی هم داشتیم که معتقد بودند سرمایهداری به نحو برابر برای زنان و مردان دردسر ایجاد میکند! عرض ما این بود که در جامعهی نامتعادل یک جنس به دلیل جنسیتش، بیش از دیگری محل آسیب است. سرنوشت زنان در این وضعیت، خارج از حذف، هضم و رنج نیست. همه اینها هم در وهلهی اول به نحو طبیعی و ناخودآگاه رخ میدهد و در مرحله دیگر بهصورتی خودآگاه اسباب سوءاستفاده از زنان را برای مردان فراهم میآورد. آنها فکر میکردند ما همانند فمینیستهای خام کلاسیک درحال ایجاد تقابل زنان و مردان هستیم. لیکن ما از سرنوشت طبیعی ساختهای نامتعادل اجتماعی بحث میکردیم که با کانونی کردن ظلم بر جان زن، مانع حرکت و تعالی میشوند. گفتیم در دوگانهی اسلام و استکبار، منطقهای استکباری - یعنی تحجر و تجدد - همگی نامتعادلاند ، درحالیکه ساختهای جامعهی توحیدی بر اساس تعادل جنسیتی تکوین مییابند.
به همین بهانه پیشنهاد میکنم باری دیگر به هایلایت های «منظر جنسیت»، «تعادل جنسیتی» و «مردساختگی» (در اینستاگرام بنده) نظر بیفکنید.
@Mahdi_Takallou
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
✅ اشاره به مردساختگی شرح شماره 1 بر دیدار رهبری با بانوان 1401/10/14 اگر خاطرتان باشد از مسأله «مر
از گذشته:
اساساً نگرش غربی نسبت به زن، یک نگرش مبنی بر عدم برابری و عدم تعادل است. شعارهایی که در غرب داده میشود، حاکی از واقعیت نیست. فرهنگ غربی را باید در ادبیات غربی جستجو کرد. در چشم فرهنگ اروپایی، از دوران قرون وسطی تا اواسط قرن فعلی، زن موجود درجه دوم بوده است! هر چه بر خلاف این ادعا کنند، خلاف میگویند.
رهبر انقلاب در اجتماع یکصد هزارنفری بانوان ۷۶/۷/۳۰
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: در قضایای اخیر چه کسانی در مقابل فراخوانها ایستادگی کردند؟
👈🏻 امید دشمن این بود که همینهایی که حجاب نیمهکاره دارند به کلی کشف حجاب کنند، نکردند. یعنی زدند توی دهان آن تبلیغ کننده و فراخوان فرستنده.
💻 Farsi.Khamenei.ir
اما این جای تأسف دارد که لازم شده تا رهبری بیایند و خانهداری را معنا و از خانهنشینی تفکیک کنند. درحالیکه این مضمون را ایشان از دههی هفتاد چندباری به تصریح بیان کردهاند. طبیعتاً ایشان دربرابر یک نیاز و یک فضای عینی که ذهنها و تجربههای روزمرهی زنان را به خود مشغول کرده پاسخ داده و اعلام نظر کردهاند. من دیدم که برای بسیاری این تفکیک و این معنا از خانهداری (بداری کردن اهل خانه) جدید بود! این نشان از ضعف فعالان این حوزه، نخبگان و حلقههای میانی دارد و الا میتوان استفادههای مهمتری از رهبری کرد. ظرف را بزرگ کنیم.
@Mahdi_Takallou
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
✅ چه کنیم با کسانی که نمیدانیم عنوانشان چیست؟
شرح شماره 2 بر دیدار رهبری با بانوان 1401/10/14
بخشی از مسئولان و بدنهی مذهبی مردم، مشکل وضعیت کنونی حجاب را در ناکارآمدی قانون فعلی میبینند. ذهن این عده درگیر ابداع تکنولوژیهای حرفهایتری از رفتار قهری است که «لایُمکِنُ الفِرار»تر باشد. پیشنهاد طرح ناظر، نصب دوربینهای مداربستهی بیشتر و انتقال از دستگیری به جریمه محصول این تلاشهاست. هم نوعی فایدهگرایی در این رویکرد نهفته است و هم نحوی رفتارگرایی که معتقد است میتواند سریع، فوری و انقلابی انسان را با پاداش و عذاب کنترل کند و هم نوعی تقلیلگرایی در تبیین علتها.
من اما بهعنوان مدافع قانون پوشش، معضل را در ساحت قانون و عملکرد قهری نمیبینم. مسلم اینکه عدهی قلیلی از افراد جامعه هنجارشکن و برای سلامت اخلاقی به معنای واقعی کلمه مخرباند. مضاف بر این روشن است که در ترویج اباحهگری از درون و بیرون کشور ما تعمد وجود دارد. این موقف دیگر ساحت «به رسمیت شناختن» و «تکثر فرهنگی» نیست. اما با شیوههای اجرای غیرپیچیده و غیرمافیایی هم میتوان از ساحت قانون دفاع کرد. مسئله در ناهمراهی عمومی با این «ایدهها و ادبیات» است. مردم به نظر، حامی این رویکردها نیستند و پس از گشت ارشاد، «پیامک تذکر و جریمه» و «محرومیت از خدمات» و.... هم از پشتوانهی مردمی (مردم متفاوت است با قشری خاص) خالی خواهد شد. علت این غیر مردمیشدن و دولتی شدن پروژهی حجاب هم ناکارآمدی «گفتمان حجاب» است. موضعگیری رهبری در دیدار اخیر، در مورد حجاب و مسئله بدحجابی را باید بازی در زمین گفتمان فهمید. برخی میگویند ایشان بیان جدیدی نداشتند؛ صحیح است. ایشان یک دههی پیش هم همین موضع را بیان کرده بودند؛ اما تکرار این موضع پس از حوادث ششماه اخیر، در شرایطی که گشت ارشاد و قانون حجاب تحت بیشترین فشار قرار داشتند، موضوعیت دارد و حاوی معناست.
گفتمان موجود حجاب، هم «معیوب» است و هم «ناقص». عیب بیماری و عقبماندگی است و نقص کمبود و رشدنیافتگی است. اصلیترین عیب گفتمانی گفتمان حجاب تقلیلگرایی به امر جنسی مردانه است که تمامی حکمت حجاب را در امر جنسی با محوریت تحریک مرد منحصر نموده، بیانی غیر زنانه دارد، در آن زنان فاعل و معنابخش به حجاب به نظر نمیرسند، بلکه مصرفکننده و محکوم و ناچار به حجاباند و به همین دلایل خلاف تشخص و تکریم زن عمل میکند. بهعلاوه، این گفتمان ناقص است و فقر نرمافزاری دارد. ادبیات موجود این گفتمان امکان مخاطبه با همگان را ندارد و بخش قابلتوجهی از زنان، روایت مابازای خود را در آن نمیبینند و در آن غریبگی میکنند. بهعنوان نمونه، زنانی که حجابشان کامل و شرعی نیست؛ اما یا معتقد به رعایت پوشیدگیاند و یا به هر ترتیب به قانون یا هنجارهای عرفی احترام میگذارند، در این گفتمان بلاتکلیفاند. از سویی به اباحهگری متهم میشوند و از سویی در برابر جریانهای ضدحجاب و ضدزن میایستند. این عده مانند زنان محجبه، نه اصلِ پوشیدگی را برای مراعات شهوت مردان رعایت میکنند و نه مانند هنجارشکنان، کمپوششی آنها ناشی از انگیزهی اثرگذاری جنسی است. این گروه که به نظر برای صدا کردنشان واژهی درخوری نداریم، صدای خود را در این گفتمان نمیشوند و احساس تعلق به آن نمیکنند. این گروه حامی حجاب و همراه با ارزشهای نظام هستند؛ اما یک روز توسط دوربینهای راهپیماییها شکار میشوند و روز دیگر توسط ونهای گشت ارشاد! معتقدم بنیان حجاب در ایران اسلامی فروپاشی نشده و پروژهی حجاب شکست نخورده است. اما قطعاً بهبودی آن تنها از رهگذر گفتمانی با دال مرکزی عزت و شرافت زن، با ادبیاتی که از دل روایتسازیهای زنانه بجوشد و از مجرای نرمافزاری متنوعتر و پرشاخوبرگتر میگذرد. ما در سه دههی گذشته، در تعامل با وجه معنایی و فرهنگی حجاب احساس کفایت کردیم و تنها به میدان عمل زدیم. بازگردیم و به تولید همت کنیم؛ هم نظری و هم روایی.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢و باز درها بر همان پاشنهها میچرخد!💢
🔹دو روز از فرمایشات مهم حضرت آقا درباره زنان و خانواده میگذرد و تقریباً نتیجهاش در رشد همگرایی جامعه حزبالهی تا جایی که برای بنده مشهود است، تقریباً هیچ است!
🔹همه کسانی که از قبل موضعی دارند، جملاتی از حضرت آقا را گزینش کردهاند و بر درستی دیدگاه خود با تأکید بر «فصل الخطاب بودن کلام رهبری» اصرار میورزند!
🔹تقریباً گفتگویی شکل نمیگیرد و رفت و برگشتها، بیشتر شبیه «بیانیههای سیاسی پی در پی» است تا «گفت و شنودی فرهنگی»!
🔹کسی را ندیدهام که با فرمایشات حضرت آقا تکان قابل توجهی خورده باشد، کأنه آنچه در پوشش گفتگو انجام میدهیم را بیشتر ابزاری برای ابراز و تحمیل دیدگاه خود میدانیم، تا مجالی برای تأمل و شنیدن و آموختن!
🔹ایده گفتمان انقلاب اسلامی در برخورد با حجاب را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد؛
این ایده مرزهای روشنی با جریان توسعهخواه، مدیران التقاطی و جریان تحجر دینی دارد و در ذیل #انگاره_پیشرفت قابل صورتبندی است:👇
➖بیتردید اهمال نسبت به بیحجابی، اشتباهی جبرانناپذیر است.
➖هیچ توجیهی در به تعویق انداختن توجه و حساسیت نسبت به مقوله حجاب، پذیرفتنی نیست.
➖باید حاکمیت در مسئله حجاب، مورد مطالبه و امر به معروف ونهی از منکر قرار گیرد.
➖در برخورد با پدیده بیحجابی، «تمرکز بر برخورد انتظامی و قضایی» ایدهای متحجرانه است.
➖مهمترین عامل رشد بیحجابی، تحقق پروتکلهای ایده توسعه غربی در کشور، توسط جریان مدیران التقاطی و در میانهی چُرت خرگوشی جریان متحجر است.
➖برخورد انتظامی و قضایی با بیحجابی حتما باید در جای خود مورد تأکید قرار گیرد.
➖امر به معروف و نهی از منکر درباره حجاب، نباید منجر به نفرت آفرینی و برچسب زنی ضد انقلابی و ضد دینی به بیحجابان شود.
🔹 ایده گفتمان انقلاب اسلامی درباره بیحجابی را میتوان در میان این سلب و ایجابها بهتر فهم کرد: 👇
1️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که بیحجابی را باید پذیرفت و با آن کوتاه آمد؛ هرگز!
➖بلکه بدان معناست که در برخورد با بیحجاب، نباید نقطه برخورد را فقط نکته آشکار و هویدای آن در خیابان قرار داد.
2️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که بیحجابی اهمیت ندارد و باید مواجهه با آن را به بعد موکول کرد؛ هرگز!
➖بلکه بدان معناست که ما با مجموعهای از منکرها مواجه هستیم که بنا به فرمایش رهبری مسئله بیحجابی به صورت مستقیم در رأس آنها نیست. از امروز باید مبارزه با بیحجابی را با شدت و حدّت ادامه دهیم، ولی در ضمن یک منظومه و نظام امربه معروفها و نهی از منکرها که در آنها رعایت اولویتها شده باشد. بیحجابی، پیوست فرهنگی فرآیند توسعه مدرن است که متأسفانه آگاهی و به تبع آن، حساسیتِ جریان دینی به علت وجود سه دیگری گفتمان انقلاب اسلامی (جریان غربگرایی، مدیران التقاطی و تحجر دینی) درباره آن کم است.
3️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که حاکمیت، وظیفهای در قبال بیحجاب ندارد؛ هرگز!
➖بلکه بدان معناست که از حاکمیت باید مطالبه حساسیت به مقوله حجاب داشته باشیم و از او بخواهیم که از یک بام و دو هوای خواستن و نخواستن رشد فرهنگی و از جمله حجاب بیرون بیاید. باید به او بفهمانیم که مطالبه ما فقط بر روی برخورد انتظامی و قضایی با حجاب نیست، بلکه حاکمیت باید در وهلهی اول، همه تصمیمات غلطش را در عرصههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که بر مقوله «فرهنگ اسلامی ـ ایرانی» و از جمله «حجاب زنان» تأثیرات منفی میگذارد، متوقف کندو از دوگانه «سیاستزدگی در شعار» و «سیاستزدایی در عمل» دست بردارد که نتیجه آن چیزی نبوده است تاکنون جز «هویتزدایی انقلابی»؛ و البته به میزان شدت و جدیتش در این کار، برخورد انتظامی و قضایی را در دستور خود قرار دهد. (تقدم دولتسازی بر جامعهسازی)
4️⃣در این ایده، اینگونه نیست که باید امر به معروف زبانی و همگانی را از دستور کار خارج کرد؛ هرگز!
➖ بلکه بدان معناست که در برخورد با بیحجابی، خط قرمز امر به معروف و نهی از منکر عمومی این است که نباید «نفرتآفرینی» کند و دلها را از هم دورتر نماید؛ نباید با برچسب «ضد انقلابی» و «ضد دینی» همراه باشد؛ نباید به گسست اجتماعی بینجامد؛ نباید اولویتها نادیده انگاشته شود؛ باید از منظر برادری و رحمت باشد؛ باید دلسوزانه و متعهدانه باشد؛ باید به دور از عصبانیت و خشم باشد. باید متوجه بود که مقوله بیحجابی هرچه باشد، بیش از هرچیز درمانش منوط بر «هویتزایی انقلابی»است که هم میتواند حاوی عنصر جهت است و هم امکان کنش و تأثیر اجتماعی را فراهم میکند و هم بستری است برای رشد عقلانیت و آگاهی....
#عقلانیت_انقلابی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#بیحجابی
#دوگانه__پیشرفت__و__توسعه
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1116
هدایت شده از جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺با کدام اینترنت؟ در کدام بستر؟
#فاطمه_داداشی
@fatemedadashi_arani
هدایت شده از ریحانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مرور کوتاه | بغض رهبرانقلاب هنگام بیان ماجرای شهادت حضرت آسیه سلاماللهعلیها
📌 دیدار اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
🗓 ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از جشنواره مردمی فیلم عمار
ویژه نامه روایت زن ایرانی.pdf
30.67M
«روایت زن ایرانی»؛ ویژهنامه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار منتشر شد.
📣 آنچه در این ویژه نامه میخوانید:
🔻نسبت خانهنشینی زن با کالا انگاری او؛ تقریری از سخنرانی حجتالاسلام محسن قنبریان
🔻آسیب شناسی نقش رسانۀ ملی در بازنمایی نقش زنان، دکتر فرج الله هدایت نیا
🔻یادداشت دکتر رقیه فاضل؛ دکتری علوم تربیتی، درباره سرمایهداری و فرصت فکر کردن زنان
🔻یادداشت رقیه رودسرایی؛ نویسنده کتاب انقلاب ژاکتهای دکمهدار
🔻بت دوگانهی(خانهداری-فعالیت اجتماعی) را بشکنیم! ، مهدی تکلو، دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
🔻یادداشتهایی درباره فیلمهای با موضوع زن در ادوار جشنواره مردمی عمار
🔻مفرد مونث غائب؛ گفتوگو با مریم برزویی، کارشناسی حقوق و طلبه سطح دو
🔻معرفی کتاب مَنَم یه مادرم؛ روایت هایی از سبک تربیتی والدین شهدا
🔻همچنین گفتارهایی از فاطمه دلاوری پاریزی، احمد عسگری، ملیحه بخشینژاد و...
🔰 جشنواره مردمی فیلم عمار
✅ @AmmarFest
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
«روایت زن ایرانی»؛ ویژهنامه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار منتشر شد. 📣 آنچه در این ویژه نامه میخ
در ویژهنامه جشنواره عمار در مورد دوگانهی خانه و جامعه نوشتم
هدایت شده از بانو امین
فرق است میان نگاهی که برای بیان سبکی از برهنگی جاافتاده در فرهنگ غرب این همه سختی میکشد و قلبش آزرده میشود و در نهایت با هزار تاسف و شفقت به حال آن زنان، بیانش میکند تا نگاههایی که به بهانههای مختلف، چه دفاع از حریم عفاف!!! چه تخریب عفاف، زنهای متمایل به فرهنگ کمپوششی و خودنمایی جنسی را دستمایه تحقیر و تمسخر قرار میدهد.
اینجاست که غیرتورزی معنای دیگری مییابد و انسانها در سراسر جهان پی میبرند، زن و تکتک ساحات وجودش در نگاه انقلاب اسلامی محترم و ارزشمند است.
#زن_غربی
#انقلاب_اسلامی
#رهبر_انقلاب
📆 بیانات ۱۴ دی ۱۴۰۱
@Safoora_AminJavaheri