هدایت شده از جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺با کدام اینترنت؟ در کدام بستر؟
#فاطمه_داداشی
@fatemedadashi_arani
هدایت شده از ریحانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مرور کوتاه | بغض رهبرانقلاب هنگام بیان ماجرای شهادت حضرت آسیه سلاماللهعلیها
📌 دیدار اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
🗓 ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از جشنواره مردمی فیلم عمار
ویژه نامه روایت زن ایرانی.pdf
30.67M
«روایت زن ایرانی»؛ ویژهنامه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار منتشر شد.
📣 آنچه در این ویژه نامه میخوانید:
🔻نسبت خانهنشینی زن با کالا انگاری او؛ تقریری از سخنرانی حجتالاسلام محسن قنبریان
🔻آسیب شناسی نقش رسانۀ ملی در بازنمایی نقش زنان، دکتر فرج الله هدایت نیا
🔻یادداشت دکتر رقیه فاضل؛ دکتری علوم تربیتی، درباره سرمایهداری و فرصت فکر کردن زنان
🔻یادداشت رقیه رودسرایی؛ نویسنده کتاب انقلاب ژاکتهای دکمهدار
🔻بت دوگانهی(خانهداری-فعالیت اجتماعی) را بشکنیم! ، مهدی تکلو، دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
🔻یادداشتهایی درباره فیلمهای با موضوع زن در ادوار جشنواره مردمی عمار
🔻مفرد مونث غائب؛ گفتوگو با مریم برزویی، کارشناسی حقوق و طلبه سطح دو
🔻معرفی کتاب مَنَم یه مادرم؛ روایت هایی از سبک تربیتی والدین شهدا
🔻همچنین گفتارهایی از فاطمه دلاوری پاریزی، احمد عسگری، ملیحه بخشینژاد و...
🔰 جشنواره مردمی فیلم عمار
✅ @AmmarFest
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
«روایت زن ایرانی»؛ ویژهنامه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار منتشر شد. 📣 آنچه در این ویژه نامه میخ
در ویژهنامه جشنواره عمار در مورد دوگانهی خانه و جامعه نوشتم
هدایت شده از بانو امین
فرق است میان نگاهی که برای بیان سبکی از برهنگی جاافتاده در فرهنگ غرب این همه سختی میکشد و قلبش آزرده میشود و در نهایت با هزار تاسف و شفقت به حال آن زنان، بیانش میکند تا نگاههایی که به بهانههای مختلف، چه دفاع از حریم عفاف!!! چه تخریب عفاف، زنهای متمایل به فرهنگ کمپوششی و خودنمایی جنسی را دستمایه تحقیر و تمسخر قرار میدهد.
اینجاست که غیرتورزی معنای دیگری مییابد و انسانها در سراسر جهان پی میبرند، زن و تکتک ساحات وجودش در نگاه انقلاب اسلامی محترم و ارزشمند است.
#زن_غربی
#انقلاب_اسلامی
#رهبر_انقلاب
📆 بیانات ۱۴ دی ۱۴۰۱
@Safoora_AminJavaheri
مادامی که ذیل دوگانهی خانه - جامعه فکر میکنید، هنوز حرفِ «نه شرقی نه غربی» نزدید.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
#یادداشت | اهمیت بحث جنسیتمندی نفس
📝 به قلم دکتر زینب تاجیک، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه:
در فلسفه و کلام اسلامی حقیقت و هویت انسان، نفس یا ترکیب نفس و بدن است. بحث از تفاوتهای جنسیتی زمانی کامل خواهد شد که به بررسی جایگاه این تفاوتها در نفس انسان نیز بپردازیم. اهمیت موضوع حاضر در این است که با یافتههای این تحقیقات داوری منصفانهتر، روشنتر و کارآمدتری درباره احکام متفاوت زنان و مردان و همچنین جایگاه اجتماعی متناسب با تفاوتهای جنسیتی خواهیم داشت.
اگر تمام اختلافات زنان و مردان را فقط در جسم و بدن مادی محدود کنیم مجبور میشویم برای فهم بسیاری از آیات و روایات متفاوت در این زمینه دست به تاویل بزنیم اما اگر از نظر فلسفی ثابت شود که اختلافات زنان و مردان بسیار گستردهتر از بدن عنصری و مادی است و صرفا برساخته فرهنگ و تربیت و جامعه نیست و آیات و روایات هم از این نظریه پشتیبانی کنند به فهم عمیقتری از این اختلافات خواهیم رسید.
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n005/
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از بانو امین
سکّانداری چه میطلبد؟
هرچه به حوالی تولد دختر پیامبر نزدیک میشویم، متنهای ستاینده پیرامون مقام و فضائل همه یا برخی از زنان زیاد و زیادتر میشود. حس غالب به این متنها این است که با مشتی شعار مواجیهم برای مرهمنهادن به همه ناملایمات.
واقعا اگر مقام زن والاست و نقش او در تاریخ و جامعه بیبدیل است و همه شعارهای زیبای دیگر، لوازم تحقق این نقش بیبدیل چیست تا دوباره زن در یک نقش و تنها یک فایده مشخص به نام مادری (آن هم با دامنه معنایی محدود) خلاصه نشود؟
یک پاسخ از بنتالهدی صدر:
علمآموزی برای درک حقایق هستی.
زنان به وسیله علمآموزی میتوانند از سرگرمی به غرب اباحهگر و شرق متحجر نجات یابند و سکّاندار کشتی حرف نو در جهان باشند.
#روز_زن
#علمآموزی
@Safoora_AminJavaheri
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ فتنهٔ اخیر، یک فتنهٔ به شدت ضدزن بود!
💠 حجتالاسلام پناهیان در «اجتماع بانوان فاطمی برای دفاع از حریم ولایت» در مسجد مقدس جمکران:
🔻 فتنهای که اخیرا در کشور رخ داد یک فتنهٔ به شدّت ضدزن بود چون فحش میدادند توهینهای سخت میکردند چون آدمکشیهای وحشیانه در آن صورت گرفت.
🔻 زن، موجود مهربانی است. زن، دل رحم است. زن، دین هم نداشته باشد برای او فحش دادن سخت است. در اغتشاشات فحشهای رکیک میدادند یعنی این نهضتِ مردان وحشی است. حالا امکان دارد ۴تا زن هم استخدام کرده باشند. نهضت، زنانه نیست. زن موجود لطیفی است.
@Panahian_ir
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
خانهداری دقیقاً این لحظه است. این لحظه را زن باید به همهی ثانیهها و دقیقهها امتداد بدهد. همین مرکزیت و رکنیت در خانه و خانواده که باعث میشود خانواده به معنای واقعی کلمه «وجود داشته باشد» و جهتگیریها و حال و هوای روحی اعضای آن ناظر به خوبیها، درستیها و به بیان بهتر ناظر به انسانیت و اسلامیت تنظیم بشود. این خانهبداری هیچ ربطی به این ندارد که زن شاغل است یا نیست، خانهنشین است یا نیست یا اصلا چه میزان در خانه حاضر است. مگر شما به مردی که در خانهی خودش کار میکند (دورکاری) میگویید خانهدار؟ همهی زنها بنا به این تعریف خانهدارند و باید خانهدار باشند. چگونگی انجام این تکلیف (بداری اهل خانه) به عدد زنها هم متنوع و متکثر است و هیچ کلیشه و قاعدهی ثابتی ندارد. انجام امور اجرایی خانه هم وظیفه تکتک اعضای خانواده و به عدد خانوادهها گونههای متکثری برای آن قابل پیشبینی است.
امور اجرایی خانه وظیفهی زن نیست و اشتباه گرفتن این کارها با خانهداری دستاورد گفتمان شرقی است. در گفتمان شرقی خانهداری فاقد معناست و نوعی خدمتگزاری و خدمتکاری برای مرد است. در خانهی شرقی مرد محور است و زن در این خانه خادم است. لذا کلفتی و انجام اجراییات خانه تکلیف زن است. زن سفره را آماده میکند، مرد میخورد و زن جمع میکند و میشورد و چای آقا را میآورد. معناپرداز این خانه زن نیست و مرد است. این خانهداری از نگاه من نهتنها ستایششدنی نیست بلکه چون اسلامی هم نیست و موجب سرکوب استعدادهای زن است سرزنشکردنی است. من این زن خانهبسنده را که خودش را ذیل شوهرش معنا کرده و هیچ گونه مسوولیت اجتماعی و اتصال سیاسی برای خود سراغ ندارد، سرزنش میکنم.
زن مطلوب در نگاه اسلام زن سیاسی و مجاهد است؛ زنی که خود را در برابر تاریخ بشر و حق و حقیقت مکلف میبیند. زن یک انسان کامل است و نسبت به سرنوشت انسان مسوول است. در این الهیات، خانهداری زن یعنی زن از هر ابزار و طریقی که میتوانست و میخواست محیط خانه را نسبت به خوبیها و مسوولیتهای تاریخی حساس کند. خیلی از این مدیریت فضای خانه هم طبیعی و بهصرف این که زن خودش انسانی والا و مبارز است اتفاق میافتد. بنابراین باید جایگاه زن را در خانه به درستی نشان داد؛ این انسانسازی است. این جهانسازی زن از نزدیکترین و طبیعیترین موقعیتی است که در دسترس او است. چرا این خانهداری معنادار و فرهنگی وظیفهی مرد نیست؟ چون زن است که قدرت نفوذ عاطفی و رهبری معنوی بر دیگران دارد.
اسلام با قرائت انقلابی بهکلی با قرائت شرقی تفاوت دارد. اسلام را نجات بدهیم.
@Mahdi_Takallou
هدایت شده از از "ما" نگاشت/مریم منصوری
✅زن در وضعیت جمع یا گسست و آشوب؟
✅در اندیشهی یونانی خدای نظم و عقلانیت، در مقابل الههی شور، میل و خلاقیت قرار داشت و تا قرن بیستم میلادی، این خدای نظم و عقلانیت است که بر فراز تاریخ اندیشه ایستاده است و به ویژه _به گفته متفکران پست مدرن_در مدرنیته، زندگی، شور و خلاقیت را سرکوب کرده است. گفتمان زندگی، که در قرن بیستم به خصوص با آرای نیچه صورتبندی شد، در مقابل نظم، عقلانیت و هرگونه جمعیافتگی امور، تلاش میکند تا بر لذت، شور و میل در متن زندگی دست بگذارد با این هدف که از سرکوب عقلانیت مدرن رهایی یابد.
در این گفتمان، هرآن چیزی که علیه نظم مرد سفیدپوست اروپایی(بعنوان نماد عقل مدرن)میتواند قرار بگیرد، به عنوان بدیلی نظمشکن و گسستمحور مطرح می شود.
نتیجهی این نگرش، جنبشهای زنان، رنگین پوستان و تمام بهحاشیهرفتگان به خصوص در دههی 1960 میلادی بود. این نگاه، زن را نمایندهی بازآفرینی شور، خلاقیت، لذت، میل و نهایتا خروج از هرگونه نظم سرکوبگرانهی عقلانیت محور در نظر میگیرد و از همین روست که به جای دست گذاردن بر نظم، با زن، به آشوب میرسد...
✅در مقابل، اما، رهیافت دیگری است که زن را نه تنها مبدا شور، خلاقیت و زندگی میداند، بلکه حتی در مقام انضباط اجتماعی نیز، در او، مقام جمع یافتگی این نظم را می توان مشاهده نمود.
در این نگرش، نظم در تقابل و تناقض با شور قرار ندارد، بلکه در حرکت جوهری، پویایی و نظم، در هندسهای منظم و با «تعیین حدود در زندگی» تشریح میشود. از همین رو، زندگی، در آشوب تعریف نمیگردد، بلکه بخشی از آن را لذت، شور، شادی، تغییر، بازی و فراغت دربرمیگیرد و اینها را به عنوان بخشی از ساختار زندگی و جامعه، محترم میشمارد. و این خود، بخشی از نظمی است که در جایگاه "جمع تمام امور" است.
این نظم، سرکوبگر نیست، بلکه در مقام مراقبت و تحفظ بر هستیهای انسانی ظهور مییابد. از همین رو، زن، نه تنها استعارهای از شور و زندگی است، بلکه بیش از آن، بر مدار رحامت و مودت، در مقام جمع و جامعه است. تکثرات را تجمیع میکند و «ام امت» میگردد.
ظهور تام مقام مذکور در حضرت زهرا سلام الله علیها است که در عین آن که زن را در شرایط زندگی شورآفرین ترسیم میکند، این مقام جمع را در چشم همگان روشن میسازد. از همین رو است که ائمهی اطهار سلام الله علیهم، خود را حجت خداوند بر مردم و مادرشان، فاطمهی زهرا سلام الله علیها را حجت خداوند بر خود معرفی مینمایند یا باطن شب قدر، شبی که مقام جمعالجمع زمان است، حضرت صدیقهی طاهره برشمرده میشود. مصادیق این جمع یافتگی در احادیث معصومین علیهم السلام و تفاسیر آن کم نیست. اما در این صورتبندی از جمعیافتگی میتوان از «جامعهای بر مدار زن» سخن به میان آورد که نه تنها گفتمان بینظمی، گسست و آشوب را به چالش میکشد، بلکه از دوگانهسازیهای تقابلی خارج میشود و به نگاهی تشکیکی و طولی در وجود راه مییابد.
✍مریممنصوری
@azmanegasht
هدایت شده از میرهاشم حسینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تحقیر جایگاه زن در جاهلیت قدیم و مدرن
🔴بخش اول :مطرح کردن زنان به عنوان عنصر گناه
🔰استاد میرهاشم حسینی
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/joinchat/188809216Cd6eff9e6f5
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔆 در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، کسی به خانمها نگفت که چادر بپوشند، اما خیلی از خانمهای بیحجاب چادری شدند.
🔆 هرگاه قدرت سیاسیِ شما و ولایتِ اجتماعی شما رو به رشد باشد، منطقِ کفر شکسته میشود و زمینهٔ پذیرشِ عمومیِ احکام اسلام، ازجمله حجاب، بیشتر خواهد شد.
✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«در مورد اینکه شما اصولاً لباسها را چگونه باید متحول کنید، باید گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، کسی به خانمها نگفت که چادر بپوشند، اما خیلی از خانمهای بیحجاب چادری شدند.
الآن کسی در فرانسه برای زنها محسّنات حجاب را تبلیغ نمیکند، بلکه حجاب لباس انقلاب شده است دربرابرِ استکبار و کفر.
در زمان جنگ هرگاه در حملهای بر عراق غالب میشدید، پافشاریِ متخصصانِ مخالف بر مطالعاتشان شکسته میشد و شما آنها را به فکر فرو میبردید.
هرگاه قدرت سیاسیِ شما رو به توسعه باشد و ولایت اجتماعی شما رو به رشد باشد، منطق کفر شکسته شده و بیرنگ میشود؛ سپس پذیرش عمومی از احکام اسلام، ازجمله حجاب، بیشتر خواهد شد.» ۱۳۶۹/۸/۲۲
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
🖋️ فاصلۀ عرف تا اسلام
📌 وضعیت عقبماندهای را که بر زن مسلمان و مناسباتش با جامعه و مردان ، حاکم است در نظر بگیرید : بهجای اینکه بر اساس مفاهیم بیحجابی و دیدگاه تمدن غربی در مورد رابطۀ مرد و زن (که بخش عظیمی از افراد امت اسلامی را در صف مخالفان این دیدگاه قرار میدهد) به نبرد با این عقب ماندگی پرداخته شود، بایستی مبارزهای بر اساس مفاهیم دینی صورت گیرد و این مبارزه باید از آگاه ساختن مسلمانان از تفاوت گذاشتن بین عرفها و شرایط اجتماعیای که موجب این عقبماندگی برای زن مسلمان شده است و بین اسلامی که هیچ ارتباطی با این عرفها ندارد ، شروع شود .
📌 از این طریق میتوان ارزشهای اخلاقیدینیای که طی شرایط عقبماندگی چهرهای منفی گرفته ، تصحیح و آنها را از چهرۀ منفی به چهرۀ مثبت شایستۀ اسلامی تبدیل نمود.
📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۲۲۴
🔰 #معیاری_برای_همیشه
🆔 @shahidsadr
هدایت شده از دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
#یادداشت | نگاهی فلسفی و عرفانی به زوجیت در نظام هستی
📝 به قلم نرگسالسادات روحالامین، پژوهشگر عرفان و فلسفه:
رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانات بسیار ارزشمندی، در دیدار اقشار مختلف بانوان در ۱۴ دیماه ۱۴۰۱ ایراد فرمودند. یکی از فرازهای مهم این سخنرانی اشاره ایشان به «زوجیت» به عنوان قانون عام عالم آفرینش است. به فرموده معظم له مطابق آیات قرآن، خداوند در همه چیز در انسان، در حیوانات، در گیاهان و در چیزهایی که نمیدانیم مانند سنگ ها و اجرام فلکی، زوجیت را قرار دادهاست. به همین مناسبت با نگاهی اجمالی به «زوجیت» از دیدگاه فلسفه و عرفان میپردازیم....
🔗 مطالعه متن کامل:
https://gesostu.ir/n006/
🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه
@gesostu
www.GESOSTU.ir
« وَ هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَىٰ ؟ »
آیا داستان موسی را شنیدهای؟ آیا خبر داری آنکه نامش موسی بود، قوم که نه، همهی پیروانش را الیالابد، مادامی که شمس میدرخشد، از هر چه نیل و فرعون بود رهایی داد؟ خبر داری موسی چطور بلاکش بود و چگونه رنج خویشتن را بر عذاب امت برگزید؟ خبر داری که موسی باب حاجات خلائق بود و هست و ما جز انتهای خاکی عبای او دستاویزی نداریم؟ خب اینها که به جای خود؛ پسرجان! اصلاً خبر داری یک روز در کاظمیه، در آغوشش، روبروی ضریحش، طلب کردم که نامی برایت امر بفرماید، خبر داری کتاب خدایش را باز کردم و «وَ هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَىٰ» مهمان مردمکهای غرق در آب چشمانم شد؟ من هم که انگار گوش شنوا پیدا کرده بودم، بیدرنگ گفتم چرا که نه! من از داستان موسی خوب باخبرم؛ از موسای کاظم به ما رسیده! اصلاً من تا چشم باز کردم لابلای داستان او بودم...
حالا از داستان موسی برایت حرفها دارم؛ تازه آمدهای و عجلهای نیست. بههرحال پسرک عزیزکرده، خوش آمدی، نام گوارایت را دوست بدار!
۰۱/۱۱/۰۱
هدایت شده از بانو امین
🔰 زبان و جنسیت و جامعه
یا من یملک حوائج السائلین و
یا من یعلم ضمیر الصامتین
بناست ذات بیمثالش را بخوانیم به اوصافی که در هیچ ماه دیگری نمونه ندارد. آداب ماه رجب را هرچه مرور کردم، دیدم مخاطبش با وصف "هرکس" آمده، حتی یکجا هم پیامبر رحمت فرمودند: هر مرد و زن این عمل را به جا آورد...
فقط و فقط در انتهای دعای "یا من ارجوه لکل شی" سفارش شده به نشانه تضرع انگشت تکان دهید و ریشها را در دست بگیرید.
این در حالی است که در جامعه ما دقیقا رایجترین دعای ماه رجب، چه در رسانه چه در مکانهای زیارتی و عبادتی همین یک دعای دارای نماد مردانه است و دقیقا اوج دعا، موقع قرائت عبارت ریش در دست است!
⁉️دوست دارم بدانم زنان در مواجهه با این اعمال عبادی چه احساسی دارند،
که اگر فاقد هیچ احساسی باشند، به معنای پذیرش نامرئی بودنشان است.
➕همینطور است کتابهای آموزش نماز و وضو برای نوتکلیفان. تا جایی که من دستم رسیده و دیدهام، اغلب تصویرپردازیهای آموزش وضو با انیمه پسر است. دیروز صدای دخترم به اعتراضی معصومانه بلند شد و پرسید چرا همه آموزشهای وضو با شکل پسر است! و حجم وسیعی از احساس دیدهنشدن و محذوفبودن در نگاهش موج زد.
این در حالی است که باز در جامعه ما، سن تکلیف دختران و هویت دینی آنان بسیار پررنگتر از پسران است.
ماجرای زبان و جامعه ماجرای دامنهداری است که نمیتوان بُرش جنسیت را در آن نادیده گرفت. زبان در بُرش جنسیت و در سطح اجتماع دقیقا نقطه عطفی است که با گفتوگو و تفکر درباره آن میتوان تحول آفرید و به سمت اعتدال حرکت کرد.
#زبان #جنسیت #جامعه
#هویت_دینی
#هویت_جنسیتی
@Safoora_AminJavaheri
🔶معاونت پژوهش و فناوری دانشکده حضرت زینب سلام الله علیها برگزار می کند:
📌سلسله نشست های تخصصی زن در ساحت ولایت اجتماعی و تمدن سازی نوین اسلامی
📆زمان نشست ششم : چهارشنبه ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ الی ۱۲
🔸️عنوان نشست:امتداد اجتماعی الگوی سوم زن در تحقق ولایت اجتماعی
🌐لینک آنلاین نشست:
https://basij.fanavaidc.com/b/adm-1hn-8ke-6rz