eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.6هزار دنبال‌کننده
950 عکس
111 ویدیو
20 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عصر زنان
♦️ «زن ایرانی این است و فقط این نیست» ✍🏼|مریم اردویی ▪️برای اولین بار در جهان کنگره‌ای بر پا شد که از نظر تا عمل عاملیتی زنانه داشت؛ کنگره‌ای با نام «زنان تأثیرگذار». این کنگره که به گفته‌ی دبیر علمی آن از سال گذشته ایده‌ی آن مطرح و خیز برای اجرایی شدن آن برداشته شده بود، توانست ۳۰۰ بانوی فعال و اثرگذار در سه حوزه‌ی «اقتصاد و کارآفرینی»، «علم و فن‌آوری» و «اجتماعی» از ۵ قاره و ۹۶ کشور را گرد هم آورد. ▫️ از زمان برگزاری این همایش نقدهایی صورت گرفت که برخی وارد و برخی تهاجماتی غیراخلاقی بود. به عنوان مثال تلاش برای ویترینی نشان دادن حضور خانم دکتر علم‌الهدی و تنها منتسب دانستن ایشان به مقام ریاست جمهوری یکی از موارد غیراخلاقی و ظلم به جایگاه علمی ایشان بود. چراکه خانم علم‌الهدی در این کنگره نماینده تخصص خودشان بودند و نه رئیس‌جمهور. اما با وجود تمام نقدها می‌توان گفت این کنگره اقدامی مثبت و بهنگام بود در زمانی که غرب تلاش می‌کرد، چهره‌ای کریه و بدمنظر از جمهوری اسلامی ایران به دنیا ارائه دهد؛ زمانی که زن ایرانی با نام مهسا امینی شناخته و تنها اخباری که به دنیا مخابره می‌شد حصر و قتل زن ایرانی بود؛ زمانی‌که اخراج ایران به استناد همین ظلم از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رقم خورده و جمهوری اسلامی ناقض حقوق زن به شمار می‌رفت؛ دستاوردی مثبت از منظر بین‌المللی بود از آن جهت که زنان ایرانی ابتکار عمل را در دست گرفتند و هم‌نوعان خود را در میانه‌ی یک جنگ ترکیبی علیه زن مسلمان ایرانی به مواجهه‌ی با واقعیت این زن کشاندند. ▫️اقدامی به هنگام بود چرا که توانست در یک جنگ اقتصادی و هیبریدی به زنان دنیا نشان دهد که زنان ایرانی با تمام سنگ‌اندازی‌ها و تحریم‌های داخلی و خارجی، توانسته‌اند مدیرعامل بیش از ۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان شوند و بانوی اندیشمند آلمانی را به چنان حیرتی وادارند که در مقابل زن مسلمان ایرانی انگشت حیرت به دهان بگیرد و زین پس خود را سفیر زن ایرانی در کشورش بداند. برگی برنده بود چراکه موجب شد بانویی با ده‌ها هزار کارمند در ۱۶ کشور دنیا دست یاری اقتصادی دهد و ده‌ها تفاهم‌نامه و قرارداد امضا شود. دستاوردی قابل تقدیر بود چرا که توانست برساخت سیاه رسانه‌ها از بانوان چادری در ذهن بانوان دیگر کشورها را اینگونه اصلاح کند: «هیچ وقت فکر نمی‌کردم زنانی در این پوشش سیاه (black cover ) اینقدر بافرهنگ، عالم و شاد باشند. شما بانوان محجبه آرامشی دارید که من فقط در قدیسه‌ها سراغ دارم.» بله اینها همه جای امتنان و تشکر دارد. 🔺 اما پرسشی در اینجا قابل طرح است که وقتی صحبت از تأثیرگذاری می‌شود، ملاک تأثیر چیست؟ آیا در سنجیدن میزان تأثیر نسبت امکانات و دارایی‌ها با توان فرد هم سنجیده می‌شود؟ آیا ملاک‌ها صرفا مادی و به تعداد مقالات و دستاوردهای علمی، اقتصادی و پژوهشی محدود می‌شوند؟ مثلا زنی که در روستایی دور افتاده بخشی از بار تولید کشور را بر دوش گرفته و در زمانه‌ای که مصرف‌زدگی در حال بلعیدن تولیدات خانگی مادرها است، جایی در محاسبات دارد؟ آیا دختری که در میان یک جو ناسالم و محیط گناه‌آلود شجاعت تغییر دین یا سبک زندگی را داشته و در برابر ناپاکی‌ها قیام کرده، میزان اثرگذاریش بر محیط پیرامونی محلی از اعراب دارد؟ آیا زنی که دستاوردهای او انسان‌هایی والا در شرایطی سخت بوده، به عنوان زن اثرگذار شناخته می‌شود؟ آیا جای این نبود که از میان هفت بانویی که برتر شناخته شدند یک نفر بر اساس ملاک‌های معنوی بانوی برتر می‌شد؟ مگر حرف انقلاب رشد معنوی در کنار دستاوردهای مادی نبود؟ 🔺 اینها و ده‌ها سوال از این دست را می‌توان مطرح کرد. خوب است الان که سنگ بنای چنین محفلی توسط زنان ایرانی بنا نهاده شده و به گفته‌ی خانم خزعلی «ایران اسلامی می تواند مستقل از نهادهای بین المللی محور هم‌اندیشی زنان تاثیرگذار جهان باشد.» به ملاک‌های دیگر اثرگذاری نیز اندیشیده و به جهان نشان داده شود که ملاک انقلاب اسلامی در کنار پیشرفت‌های مادی، دستاوردهای معنوی چون تولید انسان است. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از رادیو بانور 🎙️
دویست خواهر و برادر محمدمهدی.mp3
5.05M
🎙رادیو بانور 🔸 قسمت سی‌ودوم: 200 خواهر و برادر محمدمهدی 🔻 به روایت خانم رمضانی - جاجرم 📍مکثی کردم و گفتم: «ببینم. نکنه واقعا عاشق شدی؟» گونه‌هایش سرخ شد. «بععععله. دختر ما عاشق شده رفته پی کارش. من اگه بعد بیست سال سر و کله زدن با شما جوونا این چیزا رو متوجه نشم که خانم رمضانی نیستم!» 🔸 @radio_banoor
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
💥گزارش خبری از جلسه استاد دهقان💥 «این جریان آخرین تقابل ما با غرب نیست و تازه شروع کار است؛ باید برای مواجهه با چالش سازی دشمن در سایر مسائل جنسیتی، آماده باشیم.» 🔰در امتدادِ سلسله نشست های «حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی» عصر پنجشنبه 6 بهمن ۱۴۰۱، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجید دهقان، به ارائه دیدگاه‎های خود در مورد راهکارهای حلّ معضلِ حجاب پرداختند. 🔷عضو کمیته زن و خانواده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، درک اندیشمندان دینی از اقتضائات حاکمیتی را ضرورتی مهم دانسته و با اشاره به خلاء موجود، بیان کرد: اندیشمند دینی اگر مراحل درک دینی را به خوبی پیش رفته باشد تازه در نقطه آغازین ورود به حوزه حاکمیت است و درک پیچیدگی های امور عینی و حاکمیتی فراتر از آگاهی قبلی او، نیاز به تعمیق و تحقیق خواهد داشت. 🔶مدیرگروه فقه خانواده «موسسه عالی فقه و علوم اسلامی» با اشاره به تکراری شدنِ برخی استعاره ها برای دخترِ امروزی افزود: ما باید آزمایشگاه مفهومی راه بیاندازیم و ببینیم چه عناصری در حجاب وجود دارد، تمام لوازم مرتبط با این مفهوم را کشف کرده و بر اساس آن ها برای ضرورت حجاب استعاره بسازیم. ما باید ببینیم ارتباط معنایی کدام مفهوم با «حجاب» می تواند، التزام به حجاب را جذاب تر سازد. 🔶حجت الاسلام و المسلمین مجید دهقان در مورد راهکار های حل معضل حجاب این گونه گفت: یکی از راهکار های موثر در گرایش زنان به حجاب، افزایش کانون های خدمات اجتماعی(مانند مهد کودک، خانه بازی کودک، کانون های توسعه فردی و...) در نقاط مختلف شهر است، که بدون فعالیت مستقیم در مورد حجاب، نقش بسیار موثری در تغییر فرهنگ حاکم بر شهر خواهد داشت. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🆔 @fekrefarda 🆔 @D_gofteman
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
💥گزارش خبری از جلسه استاد دهقان💥 «این جریان آخرین تقابل ما با غرب نیست و تازه شروع کار است؛ باید برا
متن بالا خلاصه‌ای از جلسه است و طبعاً نمی‌تواند به خوبی محل قضاوت قرار بگیرد. اما فی‌الجمله من با بحث حاج آقای دهقان در تشخیص مسئله همراهم. کما این که پیش از این چنین بحثی را در یادداشت‌های زیر مشخصاً بحث کردم: - چرا قانون حجاب، تحمیلی به‌نظر می‌رسد؟ - عیب و نقص گفتمان حجاب در جمهوری اسلامی اما درباره‌ی راه حل برداشت حقیر این است که باز این «ما» به مثابه‌ حاکمیت، نخبگان یا ... نیستیم که در پیرایش گفتمان حجاب در یک نظم بالا به پایینی نقش داریم. استعاره‌ها ممکن است از بالا به پایین قابل عرضه باشند اما همه‌ی عناصر پیشرانی گفتمان ذیل این رابطه‌ی بالا به پایینی عمل نمی‌کنند. مسئله مهم این است که باید به سراغ متن واقعیت زنانه رفت و معانی، انگیزه‌ها و دلالت‌هایی را که زنان به نحو روزمره برای حفظ حجاب به کار می‌برند تفهم کرد، بیرون کشید و در بسترهایی باز توسط خود زنان به آن زبان بخشید. پرسش مرکزی مفروض در این ایده این است که زنان چرا حجاب را حفظ کرده‌اند؟ این پرسش به پاسخ‌هایی احتمالی راجع است که می‌تواند ذخائر گرانبها اما مسکوت و مغفولی را در حیات روزمره‌ی زنان برای ما نمایان کند. لذا من مدافع برساخت سازه‌های گفتمانی در یک حرکت پایین به بالایی و یا تعاملی هستم که این خود نیاز به بسترها و پلتفرم‌هایی دارد. @Mahdi_Takallou
امشب مناظره‌ی روحانی - رئیسی را به قدر دقایقی دیدم و بیش از آن حوصله‌ام نکشید. @Mahdi_Takallou
⚠️ حوزه زنان تفرج‌گاه علوم انسانی است! مهدی تکلّو من اهمیت‌یافتگی موضوع و مسئله زن را مفید می‌دانم. بخشی از این رویه‌، طبیعی است و نشان از حرکت به‌سوی غایتی می‌دهد که من آن را با تعادل جنسیتی و جامعه متعادل توصیف می‌کنم. اما فارغ از این فرصت باید از تهدیدها هم گفت. من احساس می‌کنم بخشی از این اهمیت‌یافتگی در این حوزه با نوعی اقلیت‌پنداری قشری از زنان مصادف و مقارن است. به این معنا که در ذهن نخبگان و نظرورزان جامعه این توجه شکل می‌گیرد که «مسائل مربوط به قشری از جامعه به نام زنان هم اهمیت دارد، من هم چیزی بگویم و بنویسم!». این نقطه که زنان قشری در کنار همه‌ی اقشار و اصناف جامعه تصور می‌شوند که دست بر قضا با مسائلی هم مواجه هستند، آغاز بازتولید دردسرهای ریشه‌دار تاریخی آن‌ها است؛ چرا که درب را بر همان پاشنه‌ی مسبوق به سابقه می‌گرداند. در این وضعیت که زن شیئیت پیدا کرده و موضوع اطلاق هویت قشری قرار می‌گیرد، مقوله جنسیت نه به عنوان یک واقعیت انسان‌شناسانه و نفس‌شناسانه و نه حتی به مثابه‌ی یک منظر تحلیلی انتقادی، بلکه به عنوان یکی از همه‌ی پدیده‌های اجتماعی موجود، زیر تیغ اندیشمندان و اهالی فکر و علوم انسانی قرار می‌گیرد. به همین نسبت به زنان هم به‌نحو طبیعی و ناخودآگاه نگاه قشرشناسانه می‌شود. من این حوزه را دیگر حوزه‌ی تخصصی نمی‌دانم؛ این «تفرج‌گاه» علوم انسانی است. برخورد صنفی، قشری و اقلیت‌پندارانه ریشه‌ی تمام استضعاف‌ها و گرفتاری‌های زنان بوده و است و نوع ورود اهالی علوم انسانی که با این حوزه به صورت تفننی و نه به صورت تخصصی، بدون شناخت دقیق پرسش‌های اصلی مواجهه می‌کنند، باز سر از همین نقطه‌ی انحرافی در‌می‌آورد. حوزوی‌ها و دانشگاهی‌ها همان‌طور که راجع به کارگران، حکمرانی، فضای مجازی،‌ محیط زیست یا هر موضوع دیگری اظهار نظر و موضع‌گیری می‌کنند، زنان را هم موضوع شناخت کرده و به نظرورزی می‌پردازند. مادامی که مقوله‌ی جنسیت تنها در ساحت شناخت انسان و نحوه‌ی تحقق انسانیت قرار نگرفته و عامل تمایز‌آفرین میان زن و مرد تلقی نگردد، هر حرف درستی خطا و موضع خوبی غلط است. آسیب جدی‌تر اما «کلی‌گویی» است. مردانِ «دور» از موضوع زن و جنسیت که با ارتکازات عرفی و با ذهنیت‌های از پیش‌شکل‌گرفته، پا در این وادی می‌گذارند و گویی می‌خواهند از نوعی عذاب وجدان درونی یا مسئولیت اجتماعی رهایی یابند، غالباً با اظهار فضل‌های کلی، تشریفاتی و شعاری صحنه را مشوش‌تر و انتزاعی‌تر می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند دارند گره‌ها را باز می‌کنند، حال آن‌که در حقیقت بازی کردن با گره‌ها به کورتر شدن آنها می‌انجامد. مردانی که با حوزه زنان بدون شناخت مستقیم‌تر و بدون اطلاع و دانش تخصصی (من وراء حجاب) تعامل می‌کنند غالباً به پرسش‌های غیراصیل، قدیمی، منقضی‌شده و بسیط التفات دارند و جز تورم ادبیات کلی‌گویانه، زینتی و سرگیجه‌آور رهاوردی نخواهند داشت. با این وضعیت باید مقابله کرد. با این وضعیت که «من هم کتابی در مورد زنان بنویسم و از منظر خودم تکلیف آن‌ها را یکسره کنم» باید مقابله کرد. این حوزه تفرجگاه و ساعت استراحت و ساحت فراغت اندیشه نیست و جور دیگر و با جهازی دیگر باید به آن وارد شد. @Mahdi_Takallou
📣 حوزه علمیه خواهران الزهرا(سلام‌الله‌علیها) شهر ری با همکاری دبیرخانه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای (دام‌ظله) برگزار می کند: ✅ «زوجیت در اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری مدظله العالی از نظام تکوین تا نظام اجتماعی» ✅ارائه دهنده: جناب آقای مهدی تکلو پژوهشگر علوم اجتماعی 🗓 زمان برگزاری: سه شنبه 18بهمن ماه - ساعت: 9 صبح 🏢مکان: شهر ری، خیابان قم، حوزه الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، سالن همایش‌ها 🔰 سایت کنگره 👇 http://hamayesh.miu.ac.ir/khamenei/fa/ 🔰 کانال کنگره 👇 https://eitaa.com/khamenei_qorani @alzahra_pazhohesh_rey
📆 از صبح سیزده بهمن (مانند چنین روزی) مردم برای دیدار و ملاقات با امام به مکان اسکان امام هجوم آوردند. فشار جمعیت بسیار بالا بود و زنان در کنار مردان حاضر بودند. برای اداره بهتر جمعیت، صبح برای حضور مردان و عصر برای حضور زنان اختصاص یافت. با این حال فشار چنان زیاد بود که مرتب افرادی بیهوش می‌شدند. مثلا روز دوم چند ده نفر از بانوان غش کردند. ♦ شورای انقلاب مطلب حضور پرشور زنان و ماجرای بیهوشی و... را به امام انتقال دادند و پیشنهاد کردند دیدار بانوان با امام متوقف شود. اما امام فرمود: «شما فکر می‌کنید اعلامیه‌های من یا سخنرانی‌های شما شاه را بیرون کرد؟ شاه را همین بانوان بیرون کردند! چرا می‌خواهید ملاقات‌شان را قطع کنید؟ بروید وسیله‌ی آسایش‌شان را فراهم کنید». 🔰 شاید اگر به مدیریت بسیاری از آقایان در طول این مسیر تاریخ نگاه کنیم، نسبت به زنان همین‌گونه برخورد شده. به جای آنکه امکان حضور و رفع مشکلات آنان فراهم شود، با نادیده گرفتن آنها و پاک کردن صورت مسئله درصدد مدیریت بوده‌اند و بوده‌ایم. چیزی درست در جهت خلاف مطالبه خمینیِ امام! 📚 منبع: کتاب برای تاریخ می‌گویم، ص36 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
8.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شوری تو نهضت نبود.‌‌. این همه عزت نبود دریای نعمت نبود «اگر که زینب نبود» نفس محمود کریمی گرم
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📲 | زن، پیشتاز انقلاب اسلامی ۱۳۸۲/۰۵/۲۵ لینک عضویت 📱 @mesbahyazdi_ir
در دهه‌ی پنجم انقلاب اسلامی و پس از گذشت دهه‌ها از شروع قیام و حرکت زن مسلمان ایرانی، هنوز این سوال مطرح می‌شود که «آیا امکان الگوبرداری از حضرت زهرا (س) وجود دارد؟!». به نظرم کسی به اشتباه دکمه Reset را فشار داده است.
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
در دهه‌ی پنجم انقلاب اسلامی و پس از گذشت دهه‌ها از شروع قیام و حرکت زن مسلمان ایرانی، هنوز این سوال
این بخش از بحث هم جالب است واقعا. وجه کمالی حضرت زهرا (س) به حضرت مریم (س) در جمع بین نقش‌ها معرفی شده است! مرحبا به این ترکیب «پرسش و پاسخ»!