آیا #فاطمه_عبادی در انگاره ی انقلاب اسلامی الگوی اتم و اکمل زن امروز معرفی شود؟
囧 @segerme
هدایت شده از سنا | بازیابی هویت زن
🔸 از قحطی الگو رنج می بریم یا سطحی نگری؟
#هویت_حقیقی_زن (1)
اخبار نتایج نهایی #عصر_جدید این روزها داغ است و تحلیل ها که عمدتاً سویه ی تشویقی دارند، روانه ی بازار اندیشه می شوند. برخی از امیدآفرینی این برنامه تقدیر می کنند، عده ای رکوردشکنی آن را در جذب به سیمای ملی می ستایند، گروهی جذب جنبه های مردمی عصر جدید شده و برخی از گزاره های ارزشی لابلای این برنامه خرسندند.
در این میان، قهرمانی #فاطمه عبادی توجه علاقه مندان به مباحث هویت زنان را جلب کرده است. یک زن با رای شش میلیونی رتبه اول پرببیننده ترین و مردمی ترین برنامه این سالهای صدا و سیما شده و این پیامهای متعددی دارد.
فاطمه عبادی مثال نقصی پرواضح برای آنان است که در جمهوری اسلامی زن را مهجور و محروم از ظرفیت های اجتماعی می دانند. و اینگونه رشته های تاریکی گستران داخلی و خارجی پنبه شد. به علاوه آنچه از فاطمه عبادی نظرات مردم را جلب کرد تنها دست هنرمند او نبود. بلکه دغدغه های انسانی، اجتماعی و ارزشی همراه با بن مایه های زنانه ی قصه هایش، تصویر ایده آلی برای یک قهرمانی مردمی فراهم کرد.
اما با این همه و با نکاتی که در تحلیل های این چند روزه می بینیم، آیا فاطمه عبادی مصداق و الگوی پیشنهادی زن در ادبیات معرفتی انقلاب اسلامی است؟ پاسخ نگارنده منفی است.
شاید تصور میکنید احتمالاً بخواهم وضعیت حجاب او در صفحه شخصی اش را علت این پاسخ منفی ذکر کنم؛ خیر، مطلب جای دیگریست.
زن در ادبیات انقلاب اسلامی لزوماً زنی نیست که صفات برجسته ی انسانی و ارزشی دارد. به عبارتی از تجمیع حیا، عفت، مهربانی، انسان دوستی، عظمت، کرامت و... نمیتوانیم سیمای زن در اسلام را ترسیم کنیم. و چه بسا بتوان این تقریر از زن را به التقاط به اخلاق سکولار متهم کرد.
برای ترسیم الگوی پیشنهادی زن در ادبیات امام و رهبری، باید از وحدت، کثرات را نتیجه کرد. صفات متکثر لزوماً یک وحدت معنایی را بدست نمیدهند.
هویت زن در پایگاه معرفتی اسلامی را، روح #توحید پر کرده است. و روح توحیدی با جهاد در معیت ولی الله، این همانی دارد. انسان موحد در روی زمین ولی خدا را همراهی و نصرت میکند، و این انگیزه ی نصرت به تمام جزئیات و شئونات زندگی او رنگ می زند. این گونه میتوان از دل یک روح واحد به مثابه یک نخ تسبیح، صفات و ابعاد شخصیتی زن الگویی را ترسیم کرد. زنی که تمام هویتش برقراری توحید در صحنه زندگی دنیایی ست، تبعاً به صفات برجسته ی عظمت، کرامت، عفت و جمیع خصال انسانی و ارزشی را کم و بیش متخلق می شود.
پس سوالم را مجدد تکرار میکنم: از قحطی الگو رنج می بریم یا سطحی نگری؟
🚺 @sanaa_ir
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
🔸 از قحطی الگو رنج می بریم یا سطحی نگری؟ #هویت_حقیقی_زن (1) اخبار نتایج نهایی #عصر_جدید این روزها
در کانال « نشریه تحلیلی سنا » به مباحث مرتبط با مسائل زنان می پردازم
🌹🌹
هدایت شده از سنا | بازیابی هویت زن
🚺🚹امحای هویت زنانه در حماسه سرایی های مردانه
▪️در ادبیات اسلامی، تقسیم خلقت انسان به مرد و زن، رنگ مردانه و رنگ زنانه به صفات انسانی زده و میان این دو تفاوت قائل شده است. اگر از برجستگی ها و فضائل انسانی که میان مرد و زنان از حیث نوع انسانی مشترک است عبور کنیم، سیمای انسان کامل در عالم واقع میان زن و مرد متفاوت است. تا آن جا که این تفاوت گاه به تضاد هم منجر می شود. یعنی برخی صفات ممدوح برای مرد، برای زن مورد مذمت خواهد بود و بالعکس.
▪️لذا اگر بپذیریم کیفیت کمال برای انسان با توجه به جنسیت اشف تفاوت های غیرقابل اجتنابی را سبب می شود، باید در ترسیم قله های انسانی به مثابه های الگوها و مطلوبها، این تمایزات جنیستی را لحاظ کنیم. خطاست اگر یک هویت را در دیگری محو کنیم یا از دریچه یکی به دیگر بنگریم. نگاه مردانه به زنان و نگاه زنانه به مردان هر دو تصویری کاریکاتوری از زن و مرد حاصل می دهد.
▪️کوتاه سخن آن که جنگ آوری، دلیری و خیبرشکنی لزوماً برای حضرت زینب (س) فضیلت محسوب نمی شود. حماسه آفرینی حضرت زینب (س) هم لزوماً متصف شدن به صفات حضرت عباس (ع) نیست. حضرت زینب (س) حماسه اش، جهادش و ایفای نقشش در چارچوب هویتی زنانه است قرائت می شود. زن اگر چه در طول تاریخ بنا به شرایط شمشیر (اسلحه) هم به دست گرفته باشد، لیکن رسالت زن ظاهراً چیزی است و رسالت مرد چیزی دیگر.
▪️برجستگی های شخصیتی زینب (س) در کربلا، صبر عظیم، مبارزه عاطفی، برانگیزش عاطفی تاریخ بشریت، مدیریت جسم و روان خاندان اهل بیت (ع)، پیگیری امتداد خون و قیام اباعبدالله (ع) و تلاش رسانه ای برای تثبیت جایگاه امامت و ولایت است و... . این ها آنقدر اساسی و مهم است که نه تنها خیبرشکنی و جنگ آوری برای یک زن را غیر ضروری رقم می زند، بلکه در امر الگوسازی و تربیت، زنان جامعه را از تلاش برای کسب فضائل مردانه بی نیاز میکند.
▪️نگاه مردانه به هویت زن را بیشتر در ورود زنان به عرصه ی ورزش های رزمی و خشن، فعالیت های نظامی، رقابت با ارزش های در اختیار مردان در قالب های گوناگون اجتماعی میتوان به وضوح مشاهده کرد، که البته در جای خود قابل بررسی است.
🚺 @sanaa_ir
هدایت شده از سنا | بازیابی هویت زن
🚗 رالی در جاده خاکی
#هویت_حقیقی_زن
🚷بیراه نیست عصر حاضر را، عصر گم گشتگی هویتی زنان نام گذاری کنیم. زن امروز زنانگی اش را گم کرده و بقولی آن چه خود دارد ز بیگانه تمنا میکند. و در این تمنا هم مع الاسف به تاخت می رود. چه کسی فکر میکرد فمینیست هایی که با جامعه پدر سالار، پدر کشتگی دارند، امروز این گونه زن را با عینک های مردانه ببینند؟ امروز ارزش های مردانه همچنان هم بر جوامع ضد مرد غالب است. از دور بازو و سرشانه ها درشت و ورزش های خشن که شاذ مصادیق است گرفته تا عرصه های اجتماعی، شغلی، تحصیلی ، اخلاقی و ... بسیاری موارد دیگر که حتی جامعه ما که ارزش های دینی را از مقابل دیده گذارنده هم نتوانسته از آن مصون بماند.
🚷خبر کوتاه است: "گابی گارسیا برای چهارمین بار قهرمان سنگین وزن زنان شد" و ماجرا به همان اندازه غمناک است که خنده دار؛ در کامنتها به طنز میخوانیم : " عجب مردی!!! ". و این به خوبی این چهره ی نچسب و غیر عادی را توصیف کرده است.
🚷زن قطع نظر این که بتواند ادای مرد را در بیاورد یا خیر پرسش این است که آیا زن مطلوب کاملاً شبیه است به یک مرد مطلوب؟ و یا باید مسیر کمال را از یک جایی به بعد به دو شاهراه تصویر کرد؟
🚷زن امروز در اندیشه های مدرن، در یک مسابقه ی بی جا با مردان است. عقب ماندن از هر امری که مردان در آن خودی نشان داده اند، در زنان یک ننگ به شمار میرود. و این ننگ و خودتحقیری تا روزی ادامه می یابد که زن یا زنانی پیدا شوند که به بهانه باز پس گیری حقوق اجتماعی خود، زنانگی شان را در ازای اثبات " زن هم میتواند " بفروشند. و این گونه جامعه به دو جنس مردها و شبه مردها تقسیم خواهد شد. لذا بدیهی است نهاد خانواده در این تقریر از انسان، چالش هایی جدی را در متحمل شود.
🚷اما جامعه غربی در مسیر آزمون و خطای خود، یک روز از تکبرش در برابر وحی پشیمان خواهد شد.
🚺 @Sanaa_ir
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹ما کجا و زندگی غربی کجا؟
🔴 انسان مدرن با دیگران، فقط میخواهد از ناحیه منافع مادی پیوند بخورد و افسار روابط اجتماعی در دستان مفهوم منفعت و لذت است. از انسان در دنیای مدرن همین یک کالبد دنیایی باقی مانده و احتیاجاتش و خیر و صواب آنجاست که این منافع جسمانی تضمین و تامین بشود.
🔴 امر قدسی خانواده هم در انگاره های مدرن، نمی تواند کلاهش را محکم نگه دارد و بازسازی و البته تحریف میشود. روابط خانوادگی در جامعه سودمحور به مثابه برشی کوچک از نظام روابط اجتماعی مادی، بر مدار مادیت و سود مادی میگردد. کالا و مصرف اینجا به مثابه ارباب رخ می نماید و انسان این طور به مثابه رعیت و غلام، بله و چشم می گویند. ضامن پیوند خانوادگی و گرمابخش کانون خانواده هم در جامعه مدرن، کالا و مصرف است. با این قرائت می شود فهمید که چطور یک زوج اروپایی در رستوران، غذا را دُنگی نوش جان می کنند.
🔴 اما مطلبی که میخواهم به آن اشاره کنم این است: چیزی که در این آگهی می بینیم نشان می دهد فرهنگ تا چه اندازه عمیق و پهن دامنه است. و چگونه لایه های بنیادین فرهنگ میتواند به تمام ساحت ها و جزییات و المان های فرهنگی رنگ بپاشد. ما در فرهنگ مادی غرب غوطه وریم. یعنی عالم را، زندگی را، شغل را، خوب را، دوست داشتنی را، و خیلی چیزها را با جهان بینی غربی می فهمیم و در این منجلاب بلندی ریش و سیاهی چادر برای ما طرفی نخواهد بست. قلب آلوده، خون کثیف پمپاژ میکند.
(واضح است که استناد نگارنده تنها به همین یک آگهی نیست.)
囧 @segerme
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
روایت غلام، چوپان حومه مشهدی که برای زوار موکب میزنه و میگه امسال هم موکب زدم و هم گله آوردم، و خدا کنه بتونم هر دو رو انجام بدم رو ترجیح میدم به دوربین اختصاصی بازیگرها و مجری ها و معروف ترها و کلا تر ها در زیارت اربعین...
این موضوع که مردم منفعل و تماشاچی هستند و باید بشینن مردم ترها رو تماشا کنند، این دیدگاه که مردم باید کنار خیابون وایسن و برای عده ای خاص از مردم (اگه نگیم سلبریتی ها) کف و سوت بزنن، این رویکرد که مردم به جای این که زندگی کنن باید زندگی معروف ترها رو تماشا کنن، حرکت به سمت جامعه طبقاتی است. همین که اربعین رفتنِ (اونم با هواپیما!) برخی از مردم از بقیه مردم اربعین تره، تشویق مردم به نگاه کردن و دست زیر چونه گذاشتن نه فعالیت و کنشگری.
وقتی صحبت از جامعه یکدست و شکستن نظام های طبقاتی با ارزش های دنیایی میشه دیگه بین مهناز افشار و خانم فضه حسینی تفاوتی از این جهت نیست. دیگه فرقی نمی کنه دوربین داره زندگی شخصی سید بشیر رو روایت میکنه یا برای فلان بازیگر که هر از گاه پرت و پلا هم میگه، رو صندلی دورهمی یا خندوانه رپورتاژ میره.
این خطا دو چندان میشه وقتی که بستر خطا اربعینی است تمرین ساخت جامعه بی طبقه حول محور امام معصوم و تمرین و تجربه جمعیِ زندگی ایمانیه.
باید مردمی که دارن یک حقیقت جمعی رو خلق میکنن رو روایت کرد. باید دوربین رو متمرکز کرد روی اون چهارپیرزن شیرازی که بدون مرد بلند شدن تا کربلا رفتن (اونم نه با هواپیما) . باید دوربین رو برد روبروی کسایی که رفتن میرجاوه برای زوار پاکستانی موکب برپا کردن. و خیلی زوایا و جنبه های دیگه....
مگر این که بگیم اینجوری مردم بیشتر پای صدا و سیما میشینن که همه چیو بشوره ببره
囧 @segerme