eitaa logo
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
1.6هزار دنبال‌کننده
861 عکس
98 ویدیو
17 فایل
دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه کانال‌ها و صفحات من⬇️ https://zil.ink/mimte
مشاهده در ایتا
دانلود
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
✅ اشاره به مردساختگی شرح شماره 1 بر دیدار رهبری با بانوان 1401/10/14 اگر خاطرتان باشد از مسأله «مر
از گذشته: اساساً نگرش غربی نسبت به زن، یک نگرش مبنی بر عدم برابری و عدم تعادل است. شعارهایی که در غرب داده میشود، حاکی از واقعیت نیست. فرهنگ غربی را باید در ادبیات غربی جستجو کرد. در چشم فرهنگ اروپایی، از دوران قرون وسطی تا اواسط قرن فعلی، زن موجود درجه دوم بوده است! هر چه بر خلاف این ادعا کنند، خلاف میگویند. رهبر انقلاب در اجتماع یکصد هزارنفری بانوان ۷۶/۷/۳۰
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب، صبح امروز: در قضایای اخیر چه کسانی در مقابل فراخوان‌ها ایستادگی کردند؟ 👈🏻 امید دشمن این بود که همین‌هایی که حجاب نیمه‌کاره دارند به کلی کشف حجاب کنند، نکردند. یعنی زدند توی دهان آن تبلیغ کننده و فراخوان فرستنده. 💻 Farsi.Khamenei.ir
اما این جای تأسف دارد که لازم شده تا رهبری بیایند و خانه‌داری را معنا و از خانه‌نشینی تفکیک کنند. درحالیکه این مضمون را ایشان از دهه‌ی هفتاد چندباری به تصریح بیان کرده‌اند. طبیعتاً ایشان دربرابر یک نیاز و یک فضای عینی که ذهن‌ها و تجربه‌های روزمره‌ی زنان را به خود مشغول کرده پاسخ داده و اعلام نظر کرده‌اند. من دیدم که برای بسیاری این تفکیک و این معنا از خانه‌داری (بداری کردن اهل خانه) جدید بود! این نشان از ضعف فعالان این حوزه، نخبگان و حلقه‌های میانی دارد و الا می‌توان استفاده‌های مهم‌تری از رهبری کرد. ظرف را بزرگ کنیم. @Mahdi_Takallou
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
✅ چه کنیم با کسانی که نمی‌دانیم عنوان‌شان چیست؟ شرح شماره 2 بر دیدار رهبری با بانوان 1401/10/14 بخشی از مسئولان و بدنه‌ی مذهبی مردم، مشکل وضعیت کنونی حجاب را در ناکارآمدی قانون فعلی می‌بینند. ذهن این عده درگیر ابداع تکنولوژی‌های حرفه‌ای‌تری از رفتار قهری است که «لایُمکِنُ الفِرار»تر باشد. پیشنهاد طرح ناظر، نصب دوربین‌های مداربسته‌ی بیشتر و انتقال از دستگیری به جریمه محصول این تلاش‌هاست. هم نوعی فایده‌گرایی در این رویکرد نهفته است و هم نحوی رفتارگرایی که معتقد است می‌تواند سریع، فوری و انقلابی انسان را با پاداش و عذاب کنترل کند و هم نوعی تقلیل‌گرایی در تبیین علت‌ها. من اما به‌عنوان مدافع قانون پوشش، معضل را در ساحت قانون و عملکرد قهری نمی‌بینم. مسلم اینکه عده‌ی قلیلی از افراد جامعه هنجارشکن و برای سلامت اخلاقی به معنای واقعی کلمه مخرب‌اند. مضاف بر این روشن است که در ترویج اباحه‌گری از درون و بیرون کشور ما تعمد وجود دارد. این موقف دیگر ساحت «به رسمیت شناختن» و «تکثر فرهنگی» نیست. اما با شیوه‌های اجرای غیرپیچیده و غیرمافیایی هم می‌توان از ساحت قانون دفاع کرد. مسئله در ناهمراهی عمومی با این «ایده‌ها و ادبیات» است. مردم به نظر، حامی این رویکردها نیستند و پس از گشت ارشاد، «پیامک تذکر و جریمه» و «محرومیت از خدمات» و.... هم از پشتوانه‌ی مردمی (مردم متفاوت است با قشری خاص) خالی خواهد شد. علت این غیر مردمی‌شدن و دولتی شدن پروژه‌ی حجاب هم ناکارآمدی «گفتمان حجاب» است. موضع‌گیری رهبری در دیدار اخیر، در مورد حجاب و مسئله بدحجابی را باید بازی در زمین گفتمان فهمید. برخی می‌گویند ایشان بیان جدیدی نداشتند؛ صحیح است. ایشان یک دهه‌ی پیش هم همین موضع را بیان کرده بودند؛ اما تکرار این موضع پس از حوادث شش‌ماه اخیر، در شرایطی که گشت ارشاد و قانون حجاب تحت بیشترین فشار قرار داشتند، موضوعیت دارد و حاوی معناست. گفتمان موجود حجاب، هم «معیوب» است و هم «ناقص». عیب بیماری و عقب‌ماندگی است و نقص کمبود و رشدنیافتگی است. اصلی‌ترین عیب گفتمانی گفتمان حجاب تقلیل‌گرایی به امر جنسی مردانه است که تمامی حکمت حجاب را در امر جنسی با محوریت تحریک مرد منحصر نموده، بیانی غیر زنانه دارد، در آن زنان فاعل و معنابخش به حجاب به نظر نمی‌رسند، بلکه مصرف‌کننده و محکوم و ناچار به حجاب‌اند و به همین دلایل خلاف تشخص و تکریم زن عمل می‌کند. به‌علاوه، این گفتمان ناقص است و فقر نرم‌افزاری دارد. ادبیات موجود این گفتمان امکان مخاطبه با همگان را ندارد و بخش قابل‌توجهی از زنان، روایت مابازای خود را در آن نمی‌بینند و در آن غریبگی می‌کنند. به‌عنوان نمونه، زنانی که حجابشان کامل و شرعی نیست؛ اما یا معتقد به رعایت پوشیدگی‌اند و یا به هر ترتیب به قانون یا هنجارهای عرفی احترام می‌گذارند، در این گفتمان بلاتکلیف‌اند. از سویی به اباحه‌گری متهم می‌شوند و از سویی در برابر جریان‌های ضدحجاب و ضدزن می‌ایستند. این عده مانند زنان محجبه، نه اصلِ پوشیدگی را برای مراعات شهوت مردان رعایت می‌کنند و نه مانند هنجارشکنان، کم‌پوششی آن‌ها ناشی از انگیزه‌ی اثرگذاری جنسی است. این گروه که به نظر برای صدا کردنشان واژه‌ی درخوری نداریم، صدای خود را در این گفتمان نمی‌شوند و احساس تعلق به آن نمی‌کنند. این گروه حامی حجاب و همراه با ارزش‌های نظام هستند؛ اما یک روز توسط دوربین‌های راهپیمایی‌ها شکار می‌شوند و روز دیگر توسط ون‌های گشت ارشاد! معتقدم بنیان حجاب در ایران اسلامی فروپاشی نشده و پروژه‌ی حجاب شکست نخورده است. اما قطعاً بهبودی آن تنها از رهگذر گفتمانی با دال مرکزی عزت و شرافت زن، با ادبیاتی که از دل روایت‌سازی‌های زنانه بجوشد و از مجرای نرم‌افزاری متنوع‌تر و پرشاخ‌وبرگ‌تر می‌گذرد. ما در سه دهه‌ی گذشته، در تعامل با وجه معنایی و فرهنگی حجاب احساس کفایت کردیم و تنها به میدان عمل زدیم. بازگردیم و به تولید همت کنیم؛ هم نظری و هم روایی. @Mahdi_Takallou
💢و باز درها بر همان پاشنه‌ها می‌چرخد!💢 🔹دو روز از فرمایشات مهم حضرت آقا درباره زنان و خانواده می‌گذرد و تقریباً نتیجه‌اش در رشد همگرایی جامعه حزب‌الهی تا جایی که برای بنده مشهود است، تقریباً هیچ است! 🔹همه کسانی که از قبل موضعی دارند، جملاتی از حضرت آقا را گزینش کرده‌اند و بر درستی دیدگاه خود با تأکید بر «فصل الخطاب بودن کلام رهبری» اصرار می‌ورزند! 🔹تقریباً گفتگویی شکل نمی‌گیرد و رفت و برگشت‌ها، بیشتر شبیه «بیانیه‌های سیاسی پی در پی» است تا «گفت و شنودی فرهنگی»! 🔹کسی را ندیده‌ام که با فرمایشات حضرت آقا تکان قابل توجهی خورده باشد، کأنه آنچه در پوشش گفتگو انجام می‌دهیم را بیشتر ابزاری برای ابراز و تحمیل دیدگاه خود می‌دانیم، تا مجالی برای تأمل و شنیدن و آموختن! 🔹ایده گفتمان انقلاب اسلامی در برخورد با حجاب را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد؛ این ایده مرزهای روشنی با جریان توسعه‌خواه، مدیران التقاطی و جریان تحجر دینی دارد و در ذیل قابل صورت‌بندی است:👇 ➖بی‌تردید اهمال نسبت به بی‌حجابی، اشتباهی جبران‌ناپذیر است. ➖هیچ توجیهی در به تعویق انداختن توجه و حساسیت نسبت به مقوله حجاب، پذیرفتنی نیست. ➖باید حاکمیت در مسئله حجاب، مورد مطالبه و امر به معروف ونهی از منکر قرار گیرد. ➖در برخورد با پدیده بی‌حجابی، «تمرکز بر برخورد انتظامی و قضایی» ایده‌ای متحجرانه است. ➖مهمترین عامل رشد بی‌حجابی، تحقق پروتکلهای ایده توسعه غربی در کشور، توسط جریان مدیران التقاطی و در میانه‌ی چُرت خرگوشی جریان متحجر است. ➖برخورد انتظامی و قضایی با بی‌حجابی حتما باید در جای خود مورد تأکید قرار گیرد. ➖امر به معروف و نهی از منکر درباره حجاب، نباید منجر به نفرت آفرینی و برچسب زنی ضد انقلابی و ضد دینی به بی‌حجابان شود. 🔹 ایده گفتمان انقلاب اسلامی درباره بی‌حجابی را می‌توان در میان این سلب و ایجابها بهتر فهم کرد: 👇 1️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که بی‌حجابی را باید پذیرفت و با آن کوتاه آمد؛ هرگز! ➖بلکه بدان معناست که در برخورد با بی‌حجاب، نباید نقطه برخورد را فقط نکته آشکار و هویدای آن در خیابان قرار داد. 2️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که بی‌حجابی اهمیت ندارد و باید مواجهه با آن را به بعد موکول کرد؛ هرگز! ➖بلکه بدان معناست که ما با مجموعه‌ای از منکرها مواجه هستیم که بنا به فرمایش رهبری مسئله بی‌حجابی به صورت مستقیم در رأس آنها نیست. از امروز باید مبارزه با بی‌حجابی را با شدت و حدّت ادامه دهیم، ولی در ضمن یک منظومه و نظام امربه معروفها و نهی از منکرها که در آنها رعایت اولویتها شده باشد. بی‌حجابی، پیوست فرهنگی فرآیند توسعه مدرن است که متأسفانه آگاهی و به تبع آن، حساسیتِ جریان دینی به علت وجود سه دیگری گفتمان انقلاب اسلامی (جریان غربگرایی، مدیران التقاطی و تحجر دینی) درباره آن کم است. 3️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که حاکمیت، وظیفه‌ای در قبال بی‌حجاب ندارد؛ هرگز! ➖بلکه بدان معناست که از حاکمیت باید مطالبه حساسیت به مقوله حجاب داشته باشیم و از او بخواهیم که از یک بام و دو هوای خواستن و نخواستن رشد فرهنگی و از جمله حجاب بیرون بیاید. باید به او بفهمانیم که مطالبه ما فقط بر روی برخورد انتظامی و قضایی با حجاب نیست، بلکه حاکمیت باید در وهله‌ی اول، همه تصمیمات غلطش را در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که بر مقوله «فرهنگ اسلامی ـ ایرانی» و از جمله «حجاب زنان» تأثیرات منفی می‌گذارد، متوقف کندو از دوگانه «سیاست‌زدگی در شعار» و «سیاست‌زدایی در عمل» دست بردارد که نتیجه آن چیزی نبوده است تاکنون جز «هویت‌زدایی انقلابی»؛ و البته به میزان شدت و جدیتش در این کار، برخورد انتظامی و قضایی را در دستور خود قرار دهد. (تقدم دولت‌سازی بر جامعه‌سازی) 4️⃣در این ایده، اینگونه نیست که باید امر به معروف زبانی و همگانی را از دستور کار خارج کرد؛ هرگز! ➖ بلکه بدان معناست که در برخورد با بی‌حجابی، خط قرمز امر به معروف و نهی از منکر عمومی این است که نباید «نفرت‌آفرینی» کند و دلها را از هم دورتر نماید؛ نباید با برچسب «ضد انقلابی» و «ضد دینی» همراه باشد؛ نباید به گسست اجتماعی بینجامد؛ نباید اولویتها نادیده انگاشته شود؛ باید از منظر برادری و رحمت باشد؛ باید دلسوزانه و متعهدانه باشد؛ باید به دور از عصبانیت و خشم باشد. باید متوجه بود که مقوله بی‌حجابی هرچه باشد، بیش از هرچیز درمانش منوط بر «هویت‌زایی انقلابی»است که هم می‌تواند حاوی عنصر جهت است و هم امکان کنش و تأثیر اجتماعی را فراهم می‌کند و هم بستری است برای رشد عقلانیت و آگاهی.... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1116
🔺با کدام اینترنت؟ در کدام بستر؟ @fatemedadashi_arani
هدایت شده از ریحانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مرور کوتاه | بغض رهبرانقلاب هنگام بیان ماجرای شهادت حضرت آسیه سلام‌الله‌علیها 📌 دیدار اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب‌ 🗓 ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ 🌱 @Khamenei_Reyhaneh
ویژه نامه روایت زن ایرانی.pdf
30.67M
«روایت زن ایرانی»؛ ویژه‌نامه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار منتشر شد. 📣 آنچه در این ویژه نامه میخوانید: 🔻نسبت خانه‌نشینی زن با کالا انگاری او؛ تقریری از سخنرانی حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🔻آسیب شناسی نقش رسانۀ ملی در بازنمایی نقش زنان، دکتر فرج الله هدایت نیا 🔻یادداشت دکتر رقیه فاضل؛ دکتری علوم تربیتی، درباره سرمایه‌داری و فرصت فکر‌ کردن زنان 🔻یادداشت رقیه رودسرایی؛ نویسنده کتاب انقلاب ژاکت‌های دکمه‌دار 🔻بت دوگانه‌ی(خانه‌داری-فعالیت اجتماعی) را بشکنیم! ، مهدی تکلو، دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی 🔻یادداشت‌هایی درباره فیلم‌های با موضوع زن در ادوار جشنواره مردمی عمار 🔻مفرد مونث غائب؛ گفت‌و‌گو با مریم برزویی، کارشناسی حقوق و طلبه سطح دو 🔻معرفی کتاب مَنَم یه مادرم؛ روایت هایی از سبک تربیتی والدین شهدا 🔻همچنین گفتارهایی از فاطمه دلاوری پاریزی، احمد عسگری، ملیحه بخشی‌نژاد و... 🔰 جشنواره مردمی فیلم عمار ✅ @AmmarFest
هدایت شده از بانو امین
فرق است میان نگاهی که برای بیان سبکی از برهنگی جاافتاده در فرهنگ غرب این همه سختی می‌کشد و قلبش آزرده می‌شود و در نهایت با هزار تاسف و شفقت به حال آن زنان، بیانش می‌کند تا نگاه‌هایی که به بهانه‌های مختلف، چه دفاع از حریم عفاف!!! چه تخریب عفاف، زن‌های متمایل به فرهنگ کم‌پوششی و خودنمایی جنسی را دستمایه تحقیر و تمسخر قرار می‌دهد. اینجاست که غیرت‌ورزی معنای دیگری می‌یابد و انسان‌ها در سراسر جهان پی می‌برند، زن و تک‌تک ساحات وجودش در نگاه انقلاب اسلامی محترم و ارزشمند است. 📆 بیانات ۱۴ دی ۱۴۰۱ @Safoora_AminJavaheri
مادامی که ذیل دوگانه‌ی خانه - جامعه فکر میکنید، هنوز حرفِ «نه شرقی نه غربی» نزدید. @Mahdi_Takallou
| اهمیت بحث جنسیت­‌مندی نفس 📝 به قلم دکتر زینب تاجیک، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه: در فلسفه و کلام اسلامی حقیقت و هویت انسان، نفس یا ترکیب نفس و بدن است. بحث از تفاوت­‌های جنسیتی زمانی کامل خواهد شد که به بررسی جایگاه این تفاوت‌­ها در نفس انسان نیز بپردازیم. اهمیت موضوع حاضر در این است که با یافته‌­های این تحقیقات داوری منصفانه‌­تر، روشن‌­تر و کارآمدتری درباره احکام متفاوت زنان و مردان و همچنین جایگاه اجتماعی متناسب با تفاوت­‌های جنسیتی خواهیم داشت. اگر تمام اختلافات زنان و مردان را فقط در جسم و بدن مادی محدود کنیم مجبور می­‌شویم برای فهم بسیاری از آیات و روایات متفاوت در این زمینه دست به تاویل بزنیم اما اگر از نظر فلسفی ثابت شود که اختلافات زنان و مردان بسیار گسترده­‌تر از بدن عنصری و مادی است و صرفا برساخته فرهنگ و تربیت و جامعه نیست و آیات و روایات هم از این نظریه پشتیبانی کنند به فهم عمیق­‌تری از این اختلافات خواهیم رسید. 🔗 مطالعه متن کامل: https://gesostu.ir/n005/ 🚻 دفتر مطالعات راهبردی جنسیت و جامعه @gesostu www.GESOSTU.ir
هدایت شده از بانو امین
سکّان‌داری چه می‌طلبد؟ هرچه به حوالی تولد دختر پیامبر نزدیک می‌شویم، متن‌های ستاینده پیرامون مقام و فضائل همه یا برخی از زنان زیاد و زیادتر می‌‌شود. حس غالب به این متن‌ها این است که با مشتی شعار مواجیهم برای مرهم‌نهادن به همه ناملایمات. واقعا اگر مقام زن والاست و نقش او در تاریخ و جامعه بی‌بدیل است و همه شعارهای زیبای دیگر، لوازم تحقق این نقش بی‌بدیل چیست تا دوباره زن در یک نقش و تنها یک فایده مشخص به نام مادری (آن هم با دامنه‌ معنایی محدود) خلاصه نشود؟ یک پاسخ از بنت‌الهدی صدر: علم‌آموزی برای درک حقایق هستی. زنان به وسیله علم‌آموزی می‌توانند از سرگرمی به غرب اباحه‌گر و شرق متحجر نجات یابند و سکّاندار کشتی حرف نو در جهان باشند. @Safoora_AminJavaheri
زنان در همه‌ی عرصه‌ها نقش دارند، این قدر زحمت نکشید. اگر منظورتان نقش جنسیتی است که یک نقش ثابت در همه‌ی عرصه‌ها می‌شود نام برد. اگر منظورتان نقش فردی است که به عدد زنان مسئولیت‌ها متنوع است.
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ فتنهٔ اخیر، یک فتنهٔ به شدت ضدزن بود! 💠 حجت‌الاسلام پناهیان در «اجتماع بانوان فاطمی برای دفاع از حریم ولایت» در مسجد مقدس جمکران: 🔻 فتنه‌ای که اخیرا در کشور رخ داد یک فتنهٔ به شدّت ضدزن بود چون فحش می‌دادند توهین‌های سخت می‌کردند چون آدم‌کشی‌های وحشیانه در آن صورت گرفت. 🔻 زن، موجود مهربانی است. زن، دل رحم است. زن، دین هم نداشته باشد برای او فحش دادن سخت است. در اغتشاشات فحش‌های رکیک می‌دادند یعنی این نهضتِ مردان وحشی است. حالا امکان دارد ۴تا زن هم استخدام کرده باشند. نهضت، زنانه نیست. زن موجود لطیفی است. @Panahian_ir
جامعه متعادل | مهدی تکلّو
‌ خانه‌داری دقیقاً این لحظه است. این لحظه را زن باید به همه‌ی ثانیه‌ها و دقیقه‌ها امتداد بدهد. همین مرکزیت و رکنیت در خانه و خانواده که باعث می‌شود خانواده به معنای واقعی کلمه «وجود داشته باشد» و جهت‌گیری‌ها و حال و هوای روحی اعضای آن ناظر به خوبی‌ها، درستی‌ها و به بیان بهتر ناظر به انسانیت و اسلامیت تنظیم بشود. این خانه‌بداری هیچ ربطی به این ندارد که زن شاغل است یا نیست، خانه‌نشین است یا نیست یا اصلا چه میزان در خانه حاضر است. مگر شما به مردی که در خانه‌ی خودش کار می‌کند (دورکاری) می‌گویید خانه‌دار؟ همه‌ی زن‌ها بنا به این تعریف خانه‌دارند و باید خانه‌دار باشند. چگونگی انجام این تکلیف (بداری اهل خانه) به عدد زن‌ها هم متنوع و متکثر است و هیچ کلیشه و قاعده‌ی ثابتی ندارد. انجام امور اجرایی خانه هم وظیفه تک‌تک اعضای خانواده و به عدد خانواده‌ها گونه‌های متکثری برای آن قابل پیش‌بینی است. امور اجرایی خانه وظیفه‌ی زن نیست و اشتباه گرفتن این کارها با خانه‌داری دستاورد گفتمان شرقی است. در گفتمان شرقی خانه‌داری فاقد معناست و نوعی خدمتگزاری و خدمتکاری برای مرد است‌. در خانه‌ی شرقی مرد محور است و زن در این خانه خادم است. لذا کلفتی و انجام اجراییات خانه تکلیف زن است. زن سفره را آماده می‌کند، مرد می‌خورد و زن جمع می‌کند و می‌شورد و چای آقا را می‌آورد. معناپرداز این خانه زن نیست و مرد است. این خانه‌داری از نگاه من نه‌تنها ستایش‌شدنی نیست بلکه چون اسلامی هم نیست و موجب سرکوب استعدادهای زن است سرزنش‌کردنی است. من این زن ‌خانه‌بسنده را که خودش را ذیل شوهرش معنا کرده و هیچ گونه مسوولیت اجتماعی و اتصال سیاسی برای خود سراغ ندارد، سرزنش می‌کنم. زن مطلوب در نگاه اسلام زن سیاسی ‌و مجاهد است؛ زنی که خود را در برابر تاریخ بشر و حق و حقیقت مکلف می‌بیند. زن یک انسان کامل است و نسبت به سرنوشت انسان مسوول است. در این الهیات، خانه‌داری زن یعنی زن از هر ابزار و طریقی که می‌توانست و می‌خواست محیط خانه را نسبت به خوبی‌ها و مسوولیت‌های تاریخی حساس کند. خیلی از این مدیریت فضای خانه هم طبیعی و به‌صرف این که زن خودش انسانی والا و مبارز است اتفاق می‌افتد. بنابراین باید جایگاه زن را در خانه به درستی نشان داد؛ این انسان‌سازی است. این جهان‌سازی زن از نزدیک‌ترین و طبیعی‌ترین موقعیتی است که در دسترس او است. چرا این خانه‌داری معنادار و فرهنگی وظیفه‌ی مرد نیست؟ چون زن است که قدرت نفوذ عاطفی و رهبری معنوی بر دیگران دارد. اسلام با قرائت انقلابی به‌کلی با قرائت شرقی تفاوت دارد. اسلام را نجات بدهیم. @Mahdi_Takallou
زن در وضعیت جمع یا گسست و آشوب؟ ✅در اندیشه‌ی یونانی خدای نظم و عقلانیت، در مقابل الهه‌ی شور، میل و خلاقیت قرار داشت و تا قرن بیستم میلادی، این خدای نظم و عقلانیت است که بر فراز تاریخ اندیشه ایستاده است و به ویژه _به گفته متفکران پست مدرن_در مدرنیته، زندگی، شور و خلاقیت را سرکوب کرده است. گفتمان زندگی، که در قرن بیستم به خصوص با آرای نیچه صورتبندی شد، در مقابل نظم، عقلانیت و هرگونه جمع‌یافتگی امور، تلاش می‌کند تا بر لذت، شور و میل در متن زندگی دست بگذارد با این هدف که از سرکوب عقلانیت مدرن رهایی یابد. در این گفتمان، هرآن چیزی که علیه نظم مرد سفیدپوست اروپایی(بعنوان نماد عقل مدرن)می‌تواند قرار بگیرد، به عنوان بدیلی نظم‌شکن و گسست‌محور مطرح می شود. نتیجه‌ی این نگرش، جنبش‌های زنان، رنگین پوستان و تمام به‌حاشیه‌رفتگان به خصوص در دهه‌ی 1960 میلادی بود. این نگاه، زن را نماینده‌ی بازآفرینی شور، خلاقیت، لذت، میل و نهایتا خروج از هرگونه نظم سرکوبگرانه‌ی عقلانیت محور در نظر می‌گیرد و از همین روست که به جای دست گذاردن بر نظم، با زن، به آشوب میرسد... ✅در مقابل، اما، رهیافت دیگری است که زن را نه تنها مبدا شور، خلاقیت و زندگی می‌داند، بلکه حتی در مقام انضباط اجتماعی نیز، در او، مقام جمع یافتگی این نظم را می توان مشاهده نمود. در این نگرش، نظم در تقابل و تناقض با شور قرار ندارد، بلکه در حرکت جوهری، پویایی و نظم، در هندسه‌ای منظم و با «تعیین حدود در زندگی» تشریح می‌شود. از همین رو، زندگی، در آشوب تعریف نمی‌گردد، بلکه بخشی از آن را لذت، شور، شادی، تغییر، بازی و فراغت دربرمی‌گیرد و این‌ها را به عنوان بخشی از ساختار زندگی و جامعه، محترم می‌شمارد. و این خود، بخشی از نظمی است که در جایگاه "جمع‌ تمام امور" است. این نظم، سرکوبگر نیست، بلکه در مقام مراقبت و تحفظ بر هستی‌های انسانی ظهور می‌یابد. از همین رو، زن، نه تنها استعاره‌ای از شور و زندگی است، بلکه بیش از آن، بر مدار رحامت و مودت، در مقام جمع و جامعه است. تکثرات را تجمیع میکند و «ام امت» می‌گردد. ظهور تام مقام مذکور در حضرت زهرا سلام الله علیها است که در عین آن که زن را در شرایط زندگی شورآفرین ترسیم می‌کند، این مقام جمع را در چشم همگان روشن می‌سازد. از همین رو است که ائمه‌ی اطهار سلام الله علیهم، خود را حجت خداوند بر مردم و مادرشان، فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها را حجت خداوند بر خود معرفی مینمایند یا باطن شب قدر، شبی که مقام جمع‌الجمع زمان است، حضرت صدیقه‌ی طاهره برشمرده می‌شود. مصادیق این جمع یافتگی در احادیث معصومین علیهم السلام و تفاسیر آن کم نیست. اما در این صورتبندی از جمع‌یافتگی می‌توان از «جامعه‌ای بر مدار زن» سخن به میان آورد که نه تنها گفتمان بی‌نظمی، گسست و آشوب را به چالش می‌کشد، بلکه از دوگانه‌سازی‌های تقابلی خارج می‌شود و به نگاهی تشکیکی و طولی در وجود راه می‌یابد. ✍مریم‌منصوری @azmanegasht
هدایت شده از میرهاشم حسینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تحقیر جایگاه زن در جاهلیت قدیم و مدرن 🔴بخش اول :مطرح کردن زنان به عنوان عنصر گناه 🔰استاد میرهاشم حسینی ---------- 📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی https://eitaa.com/joinchat/188809216Cd6eff9e6f5
🔆 در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، کسی به خانم‌ها نگفت که چادر بپوشند، اما خیلی از خانم‌های بی‌حجاب چادری شدند. 🔆 هرگاه قدرت سیاسیِ شما و ولایتِ اجتماعی شما رو به رشد باشد، منطقِ کفر شکسته می‌شود و زمینهٔ پذیرشِ عمومیِ احکام اسلام، ازجمله حجاب، بیش‌تر خواهد شد. ✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «در مورد این‌که شما اصولاً لباس‌ها را چگونه باید متحول کنید، باید گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، کسی به خانم‌ها نگفت که چادر بپوشند، اما خیلی از خانم‌های بی‌حجاب چادری شدند. الآن کسی در فرانسه برای زن‌ها محسّنات حجاب را تبلیغ نمی‌کند، بلکه حجاب لباس انقلاب شده است دربرابرِ استکبار و کفر. در زمان جنگ هرگاه در حمله‌ای بر عراق غالب می‌شدید، پافشاریِ متخصصانِ مخالف بر مطالعاتشان شکسته می‌شد و شما آن‌ها را به فکر فرو می‌بردید. هرگاه قدرت سیاسیِ شما رو به توسعه باشد و ولایت اجتماعی شما رو به رشد باشد، منطق کفر شکسته شده و بی‌رنگ می‌شود؛ سپس پذیرش عمومی از احکام اسلام، ازجمله حجاب، بیش‌تر خواهد شد.» ۱۳۶۹/۸/۲۲ ☑️ @AndisheMonir
🖋️ فاصلۀ عرف تا اسلام 📌 وضعیت عقب‏مانده‏ای را که بر زن مسلمان و مناسباتش با جامعه و مردان ، حاکم است در نظر بگیرید : به‌جای اینکه بر اساس مفاهیم بی‏حجابی و دیدگاه تمدن غربی در مورد رابطۀ مرد و زن (که بخش عظیمی از افراد امت اسلامی را در صف مخالفان این دیدگاه قرار می‏دهد) به نبرد با این عقب ماندگی پرداخته شود، بایستی مبارزه‏ای بر اساس مفاهیم دینی صورت گیرد و این مبارزه باید از آگاه ساختن مسلمانان از تفاوت گذاشتن بین عرف‏ها و شرایط اجتماعی‏ای که موجب این عقب‏ماندگی برای زن مسلمان شده است و بین اسلامی که هیچ ارتباطی با این عرف‏ها ندارد ، شروع شود . 📌 از این طریق می‏توان ارزش‏های اخلاقی‌دینی‏ای که طی شرایط عقب‏ماندگی چهره‏ای منفی گرفته ، تصحیح و آنها را از چهرۀ منفی به چهرۀ مثبت شایستۀ اسلامی تبدیل نمود. 📚 کتاب اسلام راهبر زندگی، صفحه ۲۲۴ 🔰 🆔 @shahidsadr