تناقض های ادامه دار از چپ نو
برادر خوبم میلاد دخانچی مدتی است از چپ نو میگوید. اینکه این تعبیر دقیقن چیست شاید خودشان توضیح دهند. مبانی روشنی که ندارد اما حسب برخی مواضع، اجمالن یک سبک زندگی سکولارست که غرب ستیزی و عدالتخواهی به قرائت مارکسیستی را باور کرده است. بماند بعد.
اما اخیرن متنی نوشتند و اینطور شروع کردند که امروز میخواهم یک متفکر جدید را بشما معرفی کنم. آن فرد کیست؟ جناب طاهرزاده.
بعد هم تصور کردند طاهرزاده یعنی چپ نو و مقابل انقلابیون آرمانخواه. عجب.
چند جمله پاسخ نوشتم :
ضمن احترام و ادب و علاقه ایکه به شما دارم اما مع الاسف چون نظام فکری مشخصی برای چپ نو نیافتید، هر روز دنبال یک نحله و مشرب راه افتادید، شاید خیری رسد.
خوشحالم که به جناب طاهرزاده عزیز رسیدید ولی تقریبن اطمینان دارم مبانی اندیشه ایشان را هم دقیق ورود نکردید. پیشنهاد می کنم حتمن 3 کتاب از جناب طاهرزاده بخوانید.
اول کتاب سلوک ذیل شخصیت امام خمینی. دوم امام خمینی و تقدیر توحیدی زمانه و سوم عقل و ادب ادامه انقلاب.
برادر عزیز چپ نو در نسبت انقلاب یک تعبیر مشوش و متناقض است. ابتدا بگردید دنبال تدقیق مبانی.
اگر تصور کردید تاریخی که طاهرزاده می گوید و سخن از تقدیر زمانه همان حرف چپ هاست به خطا رفتید. فهم زمانه از دقیقترین مفاهیم در نظام اندیشه امامست که فهمش متکی بر ارتباط امت با امام و اشراقی ست که بر قلب ایشان از اراده حق میشود.
نکند بروز یک اسم از اسما الله در یک دوره از تاریخ را جبر تاریخی چپ ها گرفتید؟
اگر هم نقد تمدن غربست که این حرفها سالهاست در دقیقترین شکلش در نظام معرفتی انقلاب شکل گرفته و معطل هایدگر و نمونه های دیگر نیست.
حتمن سه کتابی ک گفتم را دقیق شوید. و اگر خواندید و باز از چپ نو حرف می زنید که به تناقض در تناقض افتادید. فکری کنید برای اینهمه تشویش.
@mahdian_mohsen
📌یک ملاحظه درباره جمعیت امام علی
نقدهای منتشر شده درباره موسس جمعیت امام علی و مدیرانش اغلب وارد است و قابل کتمان نیست. اما هر وقت نقد به این جمعیت مطرح می شود یک موضوع نگران کننده در کنارش به وجود می آید که نمی توان از کنارش ساده گذشت.
تعداد قابل اعتنایی از جوان هایی که به هر دلیل با گروه های جهادی و بسیجی و غیره همراه نیستند با جمعیت امام علی تجربه خیرخواهی و امدادرسانی دارند.
خیرخواهی این جوانان با هرظاهر و هر گرایش سیاسی نسبت به مردم، یعنی عبور از انانیت. یعنی عبور از خود برای خدمت به دیگران. از خود گذشتن یک رشد معنوی در کشورست.
این ارتقای معنوی در جامعه را باید قدر دانست و مراقبت کرد.
فراموش نکنیم آخرین کسی که از کوچه گردان عاشق تقدیر کرد رهبر انقلاب بود.
نکند نقد ماهیت یک گروه به نفی هویت همراهانش منجر شود. حساب ایندو را جدا کنیم...
عکس:حضور امدادی یک خانم با ظاهر متفاوت برای کمک به سیل زده ها
@mahdian_mohsen
رابین هود در سیل خوزستان
#عدالتخواهی_فانتزی
فانتزی ناسزا نیست. فانتزی یعنی خیال انگیز. عدالتخواهی فانتزی یعنی یک مبارزه خیالی با قهرمان پردازی رویایی.
عدالتخواهی فانتزی، جمهوری اسلامی را نظامی با فسادی سیستمی(شبه طاغوت) ترسیم می کند که برای کمک به مردمش باید تعدادی قهرمان هرازگاهی ظهور کنند و بصورت "بت من" یا "رابین هود" آنها را نجات دهند.
آخرین عدالتخواهی فانتزی مربوط به اخبار سیل است. اخیرا جریانی راه افتاد که مدعی بود جمهوری اسلامی به جهت حفظ تاسیسات نفتی حاضر نیست آب را به هور العظیم هدایت کند برای همین مردم بزودی در برخی شهرها زیر آب خواهند رفت.
این جریان پاسخ مسئولین را که می گفتند برای ما تاسیسات نفتی در مقابل جان مردم اهمیتی ندارد، کذب دانستند و وقتی با فیلم و عکس رسانه ها از هورالعظیم پر آب مواجه شدند گفتند این فیلم ها هوایی است و عمق آب نیم متر بیشتر نیست.
اما ماجرا چه بود و چه شد؟
هورالعظیم یک سومش در ایران و دوسومش در عراق است؛ بخش ایرانی اش نیز 5 حوضچه دارد. از همان روز اول حوضچه یک و دو و بخشی از 3 را کامل آبگیری و باقی آب را هدایت کردند تا وارد بخش عراقی هورالعظیم شود. همزمان بخشی از آب را هم مدیریت شده وارد 2 حوضچه دیگر کردند تا اینکه طی چند روز اخیر بخش عراقی هور نیز پر و جریان آب کم کم معکوس می شود. اینجاست که شدت ورود آب به حوضچه های دیگر را بیشتر می کنند. از همان ابتدا نیز تاسیسات نفتی را آب می گیرد و این ادعا که نظام بین پول نفت و خون مردم، اولی را انتخاب کرده دروغی بزرگ است.
اخیرا با انتشار فیلمی مدعی شدند با فشار عدالتخواهی رابین هودی نظام عقب نشینی کرده است و دژ شط علی را باز کرده تا آب وارد حوضچه های دیگر شود. حال انکه اساسا از ابتدا آب از شط علی وارد هور می شده و اخیرا نیز با چند دریچه و 5 لوله آب از همین دژ بسمت حوضچه های دیگر جریان داشته است.
حالا چرا گفته می شود فانتزی؟
ساده است. این جریان مدعی است همه دروغ می گویند و نمی خواستند تاسیسات صدمه ببیند. خیال انگیز بودن ماجرا اینجاست که گوئی وزیر نفت که نه رئیس ستاد بحران است و نه عضو شورای تامین و نه مالک تاسیسات یک تنه ایستاده است و گفته اجازه نمی دهم وارد ملک من شوید! و نظام هم یارای مقابله نداشته و کوتاه آمده است. آنوقت با ظهور یک یا چند منجی مجدد جمهوری اسلامی پا پس می کشد و اجازه می دهد بجای پول نفت، خون مردم حفظ شود.
ببینید چه تصویری از نظام تصمیم گیری در کشور ساخته اند. خیال انگیز نیست؟
سرنوشت عدالتخواهی مصداقی همین اندازه ظالمانه است.
@mahdian_mohsen
⭕️افایتیاف و چالش بله یا خیر
🔹«بالاخره مجمع تشخیص مصلحت نظرش چیست؟ یک کلمه بگوید آری یا خیر.»
از این دست گزارهها این روزها زیاد شنیده میشود، اما آیا واقعاً ماجرای «افایتیاف» با یک کلمه «بله» یا «خیر» تعیین تکلیف میشود؟
🔹از افایتیاف عبور کنیم.
فهم نادرستی از مدیریت کشور وجود دارد که در این نمونه هم خودش را نشان داده است. مدیریت به قاعده تصمیمات «این» و «آنی» محکوم به خسران است. نگاههای دوگانهساز، تصور میکند مدیریت را هم میتوان دوقطبی تحلیل کرد.
مدیریت یا «همه» یا «هیچ» نیست. باید برای «همه» تلاش و به سمتش حرکت کرد اما اگر به «همه»اش دست نیافتیم، نباید در «هیچ» متوقف شویم.
🔹فهم مصلحت در انقلاب اسلامی نسبت بسیار معناداری با مدیریت و قاعده «آرمانخواهی واقعبینانه» دارد و مدیری موفق است که بتواند آرمانخواهی را با واقعبینی محقق کند، نه اینکه با «واقعخواهی»، مسلوبالاختیار شود یا با «آرمانگرایی» دچار یأس و افسردگی شده و متوقف شود.
یکی از آثار این سبک مدیریت، دیدن آرمان و حرکتکردن با رعایت «الزامات قهری زمانه» است. باید از همین «واقع» عبور کرد و به «آرمان» رسید. نباید و نمیشود با «زمانه» جنگ کرد و از «واقع» رخ کشید. اساساً انقلاب اسلامی یعنی «حرکت»، نه الزاما «رسیدن». انقلاب اسلامی در دوره سیطره تمدن شیطانی، «قیام» است، نه «مقصد» وگرنه «عدالتِ مقصد» در تدبیر نظام مهدوی است ولاغیر. با این مقدمه و این سقف پروازی، آیا میتوان به این بهانه که دستمان به «کل عدالت» نمیرسد، از «عدالتِ جزء» هم دست بشوییم؟ جاهلانه نیست؟
🔹تشخیص مصلحت در انقلاب اسلامی بازیکردن مدبرانه، فقیهانه، هوشمندانه و عالمانه در زمین آرمان و واقعیت است. با این مقدمه، مجمع تشخیص مصلحت نظام بهعنوان شأنی از شوون ولایت، وظیفهاش فقط انتخاب در دوگانه شورای نگهبان و مجلس نیست؛ تشخیص مصلحت یعنی عبور از گرههای اقتضایی زمانه، نه انتخاب صفر و صدی بین این و آن.
امروز مجمع متوجه است که نظر یله و رهای مجلس اشتباه است و تایید نظر مقابلش نیز توقفی پرهزینه است. خب؟ راهحل چیست؟ انتخاب هریک بهتنهایی انفعال و قبول شکست است. سؤال این است که نظر اجتهادی متناسب با زمان و مکان چیست؟ مصلحت کدام است؟ با کدام روش میتوان کمترین هزینه و بیشتر دستاورد را کسب کرد؟ چطور میتوان از دل «واقعیتهای ظالمانه» امروز صلاح دنیا و آخرت این مردم را محقق کرد؟ چنین پرسشهایی با یک کلمه «بله» یا «خیر» تعیین تکلیف نمیشود. باید دنبال راهحلهای بینابینی بود.
🔹بگذریم؛
انقلاب اسلامی هرچه جلوتر میرود، قدرتش بیشتر میشود و طبیعی است که دشمنانش قویتر و دشمنیشان سختتر؛ و به تبع همه این تغییرات، مسائل داخلی پیچیدهتر میشود. تشخیص مصلحت در دوره چهلساله دوم نقشی کلیدیتر از گذشته دارد. امیدوارم اعضای مجمع به این جایگاه تاریخیشان توجه داشته باشند.
@mahdian_mohsen
🔴شلیک به آخوند
🔻یکم. یک نفر از اراذل، ظهر دیروز یک طلبه را در مقابل حوزه علمیه همدان مورد اصابت گلوله قرار داد و بعد هم با افتخار در اینستاگرام خبر این جنایت را اعلام کرد. طی دو سال گذشته چند عنوان خبر مشابه داشته ایم. باور کنیم این ماجرا یک حادثه فرعی است؟ ساده انگاری نیست؟
🔻دوم. روز گذشته فیلمی از تعدادی روحانی در حال تمرین شعرهای کودکانه منتشر شد که بلافاصله مورد تمسخر رسانه های ضدانقلاب قرار گرفت. چرا؟ این طلبه ها برای ارتباط تربیتی با کودکان شعر تمرین می کردند، چه نکته ای باعث شده بود ضدانقلاب عصبانی شود؟
🔻سوم. از همان روز اول در ماجرای سیل خوزستان، برخی در داخل و خارج از عمامه به سر گذاشتن طلبه ها حین امداد به سیل زده ها شکایت کردند. چرا؟ علت این دندون قروچه ها چیست؟
ماجرا در نشانه گذاری است. ما در جنگ نشانه ها بسر می بریم. جنگ های نمادی که نیابتی عمل می کنند و دارای یک پشتوانه عمیق مبارزاتی اند.
این روزها با "فراتر از آخوند" مواجهیم.
عبا و عمامه چیست؟ تنها لباس طلبگی؟ لباس دین؟ آیا کارکردی شبیه لباس پزشکی دارد؟ اینطور نیست. لباس دین امروز کارکردی فراتر از یک هویت ساده صنفی دارد.
آخوند درین کشور نماد اسلام سیاسی است؛ بخواهد یا نخواهد.
عبا نشانه ی یک "دین سیاسی" است. همانطور که چادر نیز این روزها فراتر از حجاب است و نشانه "دینداری سیاسی" .
عبا و عمامه نشانه ای بر نصرت انقلاب اسلامی است.
مخالفان این روزهای نماد آخوندی، مخالفان کارآمدی دین سیاسی اند. به همین جهت با اجتماعی شدن طلبه و نزدیک شدنش به متن مردم، دچار حقد و کینه و عصبیت می شوند. ماجرای دندون قروچه های ناشی از منبربدوشی طلبه ها در سیل روشنتر نشد؟
او که به آخوند شلیک کرد، پرده آخرِ همین حقود و دشمنی را تصویر کرد. هرچند این جریان جاهلی نمی داند، این خون هم نماد قدرتست و تماشاگه اسلام سیاسی.
پ.ن: البته در میان جریان آخوندی نیز برخی وحشت زده از خون و آبرو، یا با ترویج اباحه گری در حال فاصله گرفتن از اسلام فقاهتی و "آئین دینداری سیاسی" اند و یا با ترویج فساد سیستمی و ساختاری، مشغول جدا کردن سفره شان از "40 سال اسلام سیاسی". اینان نیز در پس قافله خواهند ماند و چه بسا خسر الدنیا و الاخره. آخوندی که منبرش در خدمت حق نباشد در خدمت ظلم است. هرکه گریزد ز خراجات شاه، جور کش غول بیابان شود.
@mahdian_mohsen
کلاه گشادی بنام یارانه بنزین
دولت محترم تصمیم دارد بنزین را گران کند. سلمنا. ناگزیر است. اما چرا سر مردم منت می گذارد؟ می گویند به حکم عدالت باید یارانه بنزین حذف شود. دقیقا از کدام یارانه سخن میگویند؟ چرا با مردم صادق نیستیم؟ این یارانه از کجا آمده است؟ چطور محاسبه شده است؟ چه کسی داده و چه کسی گرفته است؟
ماجرا به غایت آزار دهنده است.
دولت یارانه بنزین را از تفاوت قیمت بنزین در داخل و خارج از مرزها بدست آورده است. بنابرین برخلاف یارانه های دیگر، یارانه انرژی بر مبنای قیمت تمام شده بنزین محاسبه نمی شود، بلکه عدم نفع دولت در فروش بنزین در خارج از کشور است. اما ماجرا بدین جا نیز ختم نمی شود.
سوال اینست که همین اختلاف قیمت داخل و خارج از کجا آمده است؟ از نرخ ارز. هرمیزان نرخ ارز بالا رود، قیمت بنزین داخلی از مشابه خارجی ارزانتر می شود. حال سوال اصلی اینست که این نرخ ارز از کجا آمده است؟ بر چه مبنایی محاسبه شده است؟ چه کسی این نرخ را تعیین کرده است؟
دولت برای تعیین نرخ ارز، مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی را ملاک می گیرد که از اساس محل اشکال است. اساسا روش محاسبه برمبنای اختلاف تورم، تنها رفتار بازار را توصیف می کند نه اینکه مبنای قیمت گذاری باشد. بگذریم که دکتر شاکری با روش تفاوت قدرت خرید، ارز را 1800 محاسبه کرده است.
قیمت ارز را در همه جای دنیا بازار تعیین می کند. اما سوال اینجاست که مگر در ایران بازار ارز داریم؟ وقتی عرضه ارز در انحصار دولت است چطور می شود از بازار حرف زد؟ همین نرخ ارز سوداگرانه 14 هزار تومانی نیز توسط چند دلال تعیین می شود که اساسا کمتر از 5 درصد بازار را تشکیل می دهند. با این حساب سوال اینست که از کجا این نرخ ارز آمده است که مبنای یارانه انرژی شده است؟
دولت قدرت کنترل بازار ارز را نداشته و امروز کار به جایی رسیده است که قیمت ارز رها شده است. خب؟ مردم مقصرند؟ بی تدبیری دولت در بازار ارز به معنی مصرف فزونتر یارانه توسط مردم است؟ عجب.
امروز دولت ناچارست قیمت را بالا ببرد، علت اصلی هم قاچاق بنزین است. بنابرین بجای منت گذاشتن سر مردم و حرف از یارانه زدن، باید ضمن عذرخواهی بجهت رها شدن قیمت ارز، از آنها تقاضا کند که دولت را کمک کنند تا ازین چاله ای که در آن گرفتار شده است نجات پیدا کند. صادق باشیم. منت شان را بکشیم نه منت سرشان بگذاریم.
@mahdian_mohsen
⭕️سرافراز گیت/ بازی گردان اصلی کیست؟
ماجرای افشاگری های اخیر سرافراز چیست؟ اساسا مقصد اصلی افشاگری ها کجاست؛ پرونده فساد در صداوسیما یا شهرزاد میرقلی خان یا سپاه یا چی؟ چرا سرافراز بعد از چند سال، انگیزه افشاگری یافته است؟ چرا تا امروز درباره پرونده های فساد سکوت کرده است؟ آخرین واکنش سرافراز مربوط به سال 94 است که همه اتهامات به بازرس ویژه اش را در یک کلمه جواب می دهد: این اتهامات ناشی از "بداخلاقی" است.همین. چرا این رگ گردن با 3 سال تاخیر بیرون زده است؟ افشاگری این روزها چه آورده جدیدی برای او دارد؟
واقعیت اینست که توقف در سرافراز احتمالا مخاطب را با انبوه پرسش های بی جواب مواجه می کند. ضمن اینکه سرافراز دارای سلامت اقتصادی و سابقه روشن سیاسی است و همین ملاحظه اجازه نمی دهد وی را فراتر از یک "بازیگر" و به عنوان یک بازی ساز تحلیل کنیم.
⭕️اما اتاق فرمان این پروژه کجا مستقر است؟ بازی گردان چه کسی است؟ پیش بردن این پروژه چه کلان آورده ای دارد که "شهرزاد میرقلی خان" با آن "هم منافع" شده است و سرافراز نیز انگیزه پیدا کرده و "هم سود و هم زبان" شده است؟
⭕️ماجرا را یکبار مرور کنیم.
اولین فیلم توسط میرقلی خان منتشر می شود. بخشی ازین فیلم را خود میرقلی خان و بخش دیگری را سرافراز می گیرد. اما چرا؟ اساسا فیلم گرفتن در فرودگاه آنهم با یک بغل پرونده، چه دلیلی جز برنامه ریزی ابتدایی برای انتشار و جلب توجه دارد؟
سرافراز سپس بدون اعتراض به انتشار فیلم، درباره سفر و پرونده ها توضیح می دهد. در اقدام بعدی فیلم دوم میرقلی خان با اتهامات جدید علیه سپاه منتشر می شود و در نهایت سرافراز مقابل دوربین یکی از نزدیکان احمدی نژاد می نشیند و علیه سازمان اطلاعات حرف می زند؛ آنهم با ادبیاتی که پیشتر و از سالها قبل برای مردم آشناست!
⭕️اما ماجرا چیست؟
"طائب" اسم رمز طراحی عملیات هایی است که سند شش دانگ آن در اختیار احمدی نژاد است. ضدانقلاب و حتا اصلاح طلبان نیز به این شکل روی یک نفر تمرکز نکردند. این اسم رمز مهمترین نشانه برای جای پای احمدی نژاد است. احمدی نژاد اطلاعات سپاه را مهمترین عامل دستگیری و محاکمه نزدیکانش (بقایی و مشائی) می داند. آخرین جلسه ای که از طرف فارس با احمدی نژاد در ساختمان ولنجک داشتیم، بیش از 20 درصد یک جلسه سه ساعته را درباره همین اسم رمز حرف می زد.
احمدی نژاد در سه ماه پایانی سال 97 مصاحبه با رسانه ها را کلید زد تا بتواند مجدد به عرصه سیاسی برگردد. طبیعی بود که این تصمیم همانطور که او می خواست نعل به نعل پیش نرود. اتفاقا همزمان با احمدی نژاد سرافراز بعد از چند سال سکوت، با یک روزنامه اصلاح طلب مصاحبه می کند و اولین اتهامات را علیه نهادامنیتی سپاه مطرح می کند.
سبک نقدهای اخیر سرافراز از جنس همان حرفهای احمدی نژاد و با همان تهور و ادبیات است. احمدی نژاد وقتی متوجه شد که نمی تواند حرف هایش را از طریق رسانه ها منتقل کند سراغ یک "نزاع نیابتی" رفت. سرافراز بازیگر همین بازی سازی است. انتشار گفت وگوی یکی از نزدیکان احمدی نژاد با سرافراز ، آخرین حلقه رسانه ای همین پروژه بود که کلید خورد.
پیش بینی سرافراز از جنگ نیز، مرتبط با تهدید میرقلی خان برای انتشار برخی اسناد است که پیشتر در پیش بینی احمدی نژاد از آشوب و فروپاشی مطرح شده است. روشن است که جلسات هماهنگ و مستمر برای "هم تحلیلی" و طراحی صحنه وجود داشته و دارد.
حیات سیاسی احمدی نژاد در "تشویش و بهم ریختگی سیاسی" است. وی برای ماندن در کانون توجهات، تخریب دو جا را هدف گیری و با اتهام زدن به این دو نهاد تلاش کرد همچنان قهرمان بماند. یکی عدلیه و دوم اطلاعات سپاه. گزینه اول با آمدن رئیسی حذف شد و ماند گزینه اطلاعات سپاه که با تروریست خواندن و محبوبیت سپاه در سیل، این گزینه هم درحال حذف شدن بود. بعد از تروریست خواندن سپاه که از نهضت آزادی تا برخی اپوزیسیون خارج از کشور و آحاد ملت و مسئولین را در مقابل آمریکا متحد کرد، لازم بود مجدد سپاه مورد تخریب قرار گیرد تا بستر تشویش و حیات احمدی نژاد از بین نرود. جالب اینکه همزمان با سرافراز، حلقه هایی از عدالتخواهی انحرافی نیز به شکل معناداری موضوع تخریب اطلاعات سپاه را در دستور قرار دادند و گمانه پیوند و همدستی "عدالتخواهی فانتزی" با افشاگری های به سبک "بگم بگم های احمدی نژاد" را تقویت کردند؛ درین باره هم باید نوشت.
⭕️بااین تحلیل، بازی ساز اصلی سرافرازگیت، شخص احمدی نژاد است. نباید آدرس غلط داد. کاش آقای سرافراز سرنوشت اش را به پوپولیسم انحرافی گره نزند.
@mahdian_mohsen
🔻توصیه شیرین و متفاوت رهبری به طلاب
🔺برگی دیگر از #بیانیه_گام_دوم
سخنان رهبرانقلاب با تعدادی از طلاب و علمای دینی به برخی جهات متفاوت از گذشته بود. باید دقیقتر شویم.
پیشتر عمده توصیه رهبرانقلاب به حوزه های علمیه تشکیل "حوزه انقلابی" است. حوزه ای که اندیشه را پشتیبان ایدئولوژی انقلاب قرار دهد. لذا سابقا فرمودند "حوزه باید به تدوین ایدئولوژی انقلاب همت گمارد".
چند سال پیش در دیدار با جمعی از طلبه های تهرانی فرمودند طلبه وظیفه دارد اندیشه و سخن انقلاب را به لایه های مختلف مردمی منتقل کند.
در یک جمله غالب سخنان رهبری حول "ارتقای منبر" بود. اینکه منبر باید در خدمت انقلاب قرار بگیرد. لذا فرمودند "حق امام و انقلاب بر حوزه را فراموش نکنید".
اما دیدار اخیر حرف متفاوتی داشت. این بدان معنی نیست که این توصیه ها جدید و سابقه نداشته است. اتفاقا بالعکس. توصیه اخیر رهبری حرف های مبنایی ایشان از قبل انقلاب است که این روزها در کتب نظام فکری رهبری منتشر شده و به دست ما رسیده است.
اما گوئی این سخن، #زمانه طرحش، امروز است. یعنی طلبه ما انقدر رشد یافته است که امروز باید این مطالبه جدی را با او درمیان گذاشت. مطالبه ای که نه تنها ارتقای منبرست بلکه "تغییر ماهیت منبرست" .
جالب اینکه این توصیه را به طلاب انقلابی داشتند. شاید به این معنا است که طلبه انقلابی ما امروز از نهاد حوزه نیز جلوترست.
🔻اما توصیه رهبری به طلاب چه بود؟
یک مقدمه کوتاه؛
ما از "اقم الصلاه" چه فهمی داریم؟ یعنی خواندن نماز؟ درست است اما کافی نیست. یعنی دعوت دیگران به نماز؟ این هم درست است. اما فراتر. یعنی توجه دادن مردم به نماز و روزه ودیگر احکام دین؟ این هم هست. اما رهبری انقلاب پیش از انقلاب تعبیری از اقم الصلاه دارند که بی تردید با نگاه رایج و سنتی حوزه ها فرسنگ ها تفاوت داشت و بلکه دارد. ایشان توضیح می دهند اقم الصلاه یعنی برپایی بستری که به "توسعه ذکر" می انجامد؛ یعنی "توسعه عبودیت" . یعنی از اقم الصلاه تشکیل حکومت را نتیجه گرفتند. عجب.
با این مقدمه سراغ سخنان اخیر رویم. رهبری می فرمایند به دنبال "تحقق توحید" باشید نه فقط انتقال ذهنی توحید. تحقق توحید یعنی چی؟ یعنی توحیدی کردن متن زندگی مردم. یعنی بسترسازی برای عمل موحدانه و توحیدی.
این کلام رهبری را در راستای #گام_دوم ببینید. یعنی طلاب جوان در ساخت "دولت اسلامی" و بعد هم "جامعه و تمدن اسلامی" باید نقش آفرین باشند تا بستر تحقق توحید در عمل فراهم شود. تا دیروز اختلاف سنتی ما این بود که طلبه وارد کار اجرایی شود یا نشود. امروز رهبری صحنه بازی را تغییر و هزاران پله ارتقا دادند و فرمودند طلبه درس بخواند و وارد عمل انقلابی شود تا توحید را از بالای منبر و از ساحت ذهن به عینیت برساند. مجال نیست؛ حرف بسیار و بسیار است.
تحقق توحید یعنی طلبه جوان ما در راستای پیش برد انقلاب، نهاد توحیدی بسازد. یعنی بستر مردمی بسازد که عبودیت توسعه یابد. یعنی از منبر پایین بیاید و آستین بالا بزند و حرف دینی را به نهاد و رویه دینی تبدیل کند. توحید را تنها آموزش ندهد؛ بلکه محقق سازد. به ظهور بکشد. توحید ذهنی را به جلوه کشاند. این مسئولیت جدید بعد از حضور شیرین طلبه ها در سیل شنیدنی تر نیست؟
انشاالله سنگینی بار را بر گرده طلاب انقلابی متوجهیم.
@mahdian_mohsen
❤️شاخص جدید رهبری در تحلیل دینداری
جامعه ما بدون تردید نسبت به بهمن 57 معنوی ترشده است. کافیست در مظاهر باطل نمانیم و عمق دینداری را در تار وپود جامعه دقیق تر شویم.
جامعه ما آگاه ترست و همین آگاهی و فهم حق و باطل خودش یک رشد قابل اعتناست. شاخص دیگر مبارزه است. رشد معنویت را باید در میزان مقاومت مردم با هجمه های زشتی و معصیت دید. این شاخصی است که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد و عده ای ظاهرگرا، معنویت را ایستا و نقطه ای ارزیابی می کنند. حال انکه رشد دینداری و اساسا تقوا در حرکت محاسبه می شود. ملاک دیگر اجتماعی شدن دین فردی است. صوفی مسلکی و دینداری در خلوت ها، قدری ندارد که قابل افتخار باشد. شاخص دیگر رشد عینی معنویت است. از شهدای مدافع حرم تا مجالس مذهبی و فعالیت های خیرخواهانه و انسان دوستانه و غیره.
پیشنهاد می کنم این شبهای ماه مبارک و از ساعت 12 شب به بعد یک سر به مجالس مناجات خوانی شهر بزنید. هیات هایی مملو از جوان هایی که بسیاری شان روز بعد هم شاغلند.
❤️اما اخیرا رهبرانقلاب در تحلیل وضعیت دینداری در جامعه به یک شاخص متفاوت اشاره کردند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
در تحلیل معنویت یک جامعه و در کنار گرایش به خوبی ها، باید ببینیم چه میزان یک جامعه از بدی و زشتی انزجار دارد و حاضرست آنرا بیان کند و برایش هزینه دهد. مثلا در کنار چهارشنبه های سفید، میزان تنفر اجتماعی ازین عمل را هم باید مورد توجه قرار داد. تنفر از کشف حجاب که یا به جهت مصالح تربیتی و اجتماعی مورد تغافل قرار می گیرد و یا در مواردی هم با نهی از منکر خودش را نشان می دهد و فیلم هایش منتشر می شود.
رهبری انقلاب اینبار به همین شاخص اشاره داشتند. فرمودند یک روز در این شهر شیخ فضل الله نوری را اعدام کردند و جز عده اندکی کسی متعرض نشد اما امروز کشته شدن یک طلبه همدانی شهر و کشور را بهم می ریزد. توجه شود فقط شجاعت و جسارت بیان حق مورد توجه نیست. بلکه فهم اینکه چه کسی بر سر دارست و چرا باید چنین ظلمی شود نیز آنروزها برای مردم روشن نبود.
امروز، هم آگاهی از حق رشد کرده است و هم جسارت تولی و تبری اجتماعی وجود دارد. اینهمه به جهت بستر اجتماعی و سیاسی است که جامعه را حق طلب و ظلم ستیز بار میاورد.
هرجامعه ای ممکن است نسبت به کشتن یک بیگناه متاثر شود، اما وقتی حادثه هویت ایدئولوژیک می گیرد ماجرا متفاوت و موجب برانگیختگی اجتماعی می شود.
❤️اغلب ما اوج حق طلبی دوران طاغوت را بیشتر در قصه لوطی های شهر خوانده ایم. آنجایی که قهرمان قصه مقابل تعرض لات محل به ناموس مردم می ایستد و غیرتی می شود. اما انقلاب ابعاد این قصه ها را برای ما جابجا کرد. لوطی های رویایی یک محله را به ابعاد حقیقی یک ملت توسعه داد که فراتر از جاهل های کلاه شاپویی، مقابل اراذل و اوباش جهانی رگ غیرت شان برجسته می شود. این نشان رشد معنوی یک ملت نیست؟
👇پست های مرتبط:
🔻آیا معنوی تر شدیم؟
https://t.me/mahdian_mohsen/612
🔻آیا بدحجاب ترشدیم؟
https://t.me/mahdian_mohsen/629
@mahdian_mohsen
☑️تجمعی علیه حجاب
امروز(دوشنبه) اتفاق مهمی در دانشگاه تهران افتاد. تعدادی از دانشجویان در مخالفت با اجرای قانون تجمع اعتراضی برگزار کردند. خواسته دانشجویان این بود که قانون را اجرا نمی کنیم.
این اتفاق از جهات مختلف اهمیت دارد.
☑️وجه اول خطابش دانشجویان معترض است.
ما هنوز به این سطح از بلوغ نرسیدیم که اعتراض به قانون با قانون شکنی متفاوت است. تجمع این دانشجویان، در اعتراض به قانون نیست بلکه در تقابل با اجرای قانون است. انشالله که فرقش روشنست. برای همین در شعارها می گفتند تا ریشه کنی حجاب یک یاحسین دیگر.
معترض به قانون، مانع اجرای قانون نمی شود و قبل از اصلاح قانون، قانون را زیر پا نمی گذارد ...
معترض به قانون می داند که اعتراض را نباید نزد حراست دانشگاه ببرد و باید مجوز تجمع بگیرد و قس علی هذا.
روشنست.
☑️ وجه دوم این ماجرا خطابش به مسوولین کشورست.
وقتی شهر را رها می کنیم تا چهارشنبه ها و باقی روزهای هفته راعده ای با اباحه گری مانور ابتذال دهند، طبیعی است که از آزادی یواشکی برسیم به تجمع برای قانون شکنی علنی.
حجاب و غیر حجابش بماند. کجای دنیا اجازه می دهند، قانون کشورشان را اینطور بی حیثیت کنند؟
☑️اما وجه سوم ابعاد سیاسی این ماجراست.
حجاب هیچ، قانون هم هیچ. چرا آقایان متوجه نیستند که پروژه کشف حجاب، پروژه امنیتی است. صاحب این پروژه علنا با پهلوی ها و پمپئو و غیره عکس یادگاری دارد تا نشان دهد که کشف حجاب را در خدمت تحریم ها و علیه مردم آورده است. موضوع چهارشنبه های سفید، موضوع حجاب و بدحجابی نیست. موضوع قانون و بی قانونی هم نیست. مشخصا علیه مردم است.
چرا در غفلتیم؟
@mahdian_mohsen