eitaa logo
کشکول|محسن مهدیان
3.7هزار دنبال‌کننده
413 عکس
137 ویدیو
3 فایل
روزنامه‌نگار. ارتباط با ادمین @mohsen_mahdian
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بر پا
سیلی به اسلام سخنان رهبری همیشه پر نکته و مهم است اما گاهی به جز حکیمانه بودن، میخکوب کننده و حیرت آور است، شبیه سیلی است که به یک انسان خواب آلود در سرما میزنند تا نمیرد. این بار سخنان ایشان با حوزه علمیه، یکی از همین موارد بود. نهیبی که بر سر حوزه های علمیه زده شد، جدی بود. متفاوت بود. پر از درد بود. هشدار درباره «سیلی خوردن اسلام» و نقش حوزه در این ماجرا نکته ای نبود که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد. او درباره تبلیغ به عنوان یکی از شوون جدی حوزه های علمیه به صراحت نالید که من «نگرانم». مساله را برای همه طلاب و‌ حوزویان و علما و مراجع و نهادها و مسوولین حوزوی آشکارتر نمود و گفت تبلیغ در راس امور است. این یک سخن مهم و‌ حیاتی بود. باز عده ای سرشان را در لاک درس و بحث و هیات علمی و مدارج حوزوی و درسهای متداول روزانه شان فرو نکنند و خود را به نشنیدن نزنند و جملات او را تحریف نکنند و نگویند همین کارهایی که میکنیم خوب است. حوزه باید بیدار شود. حوزه باید نطقش باز شود. حوزه بسیار جلو تر و ارتقا یافته تر از پیش از انقلاب است لکن بسیار عقبتر و جامانده تر از نیازهای امروز کشور. در ماجرای اغتشاشات و حمله همه جانبه رسانه ای و فرهنگی دشمن سکوت علما و حوزویان و یا بیان سخنان دو پهلو و پر لکنت ، آزار دهنده بود. مساله های ذهن جوانان زیاد شده و تلاش ما عمامه به سر ها چند برابر نشده و باید نگران بود. نگران لعنتی بود که زمین و آسمان به عالمی میدهد که در هنگامه نیاز فکری جامعه، سکوت میکند. راه چاره چیست؟ اولا باید باورهای خود را مرور کنیم. هویت طلبگی به پیشقراولی امت و امامت او است. همه امور دیگر شوون و لوازم همین هویت است. پس هر زمان نقشی اجتماعی پر رنگ تر میشود ثانیا باید عموم طلاب و حوزویان «سبک زندگی» خود را بر این اساس ویرایش کنند. اگر در طول سال چند دهه خاص به تبلیغ اختصاص میدادند، اکنون باید برنامه ثابت روزانه برای تبلیغ در زندگی خود قرار دهند. همه طلاب کوچک و بزرگ. ثالثا باید ارتباطات اجتماعی و فامیلی و خانوادگی خود را بر این اساس تشدید کنند و ارتباطات جدید اجتماعی ایجاد کنند. رابعا باید حوزه های علمیه کاری کنند که همه مردم مبلغ شوند. جهاد تبیین یک جهاد همگانی است. حوزه باید این جهاد همگانی را حقیقتا فراگیر کند. هر کسی در این روزگار باید آنچه میداند و میفهمد در این جنگ شناختی مقابل دشمن بیان کند. روشنگری میتواند خطورات و وساوس را نابود کند. خامسا نیاز به شناخت و اندیشه و زاویه نگاهی متفاوت و طلبگی به امور داریم. بدون زاویه نگاه درست قدرت تحلیل درست نخواهیم داشت، قدرت تهاجم به بنیادهای اندیشه غرب نخواهیم داشت. پس باید اندیشه متناسب با ماموریت جدید را بدست آورد. اگر جامعه محتاج «امید ایمانی» است معلوم است که زاویه نگاه عمیق و راهبردی توحیدی ضروری است. ویژگی فضای رسانه ای جدید، سطحی شدن و خالی شدن از پشتوانه های فکر و اندیشه است. باید صحنه از اندیشه های عمیق و راهبردی پر شود تا زاویه نگاه عمومی ارتقا یابد و قدرت تحلیل رشد کرده و فضا مملو از تبیین و بیان و نور شود. حوزه باید در مستوای اندیشه رهبری جامعه وارد شود. اگر اسلام سیلی بخورد و از کبائر قدم به قدم قبح زدایی شود، شبیه علمای دوران سیدالشهدا متهم خواهیم بود. وقت برخاستن است. برخاستن همه خصوصا اهل علم.... سرمقاله همشهری @ali_mahdiyan
✅ 5 نکته درباره سلبریتی درمانی آقای قاضی کشف حجاب و هتک حرمت به پرچم ایران طی یکی دو روز گذشته بسیار خبرساز شده است. طبیعی است که مطالبه مردم مواجهه بهنگام و قاطع با این بی حرمتی هاست. اما حکم اخیر آقای قاضی درباره کشف حجاب به جهتی معنادار بود. آقای قاضی برای مجازات بازیگر صرفا جزای نقدی یا حبس در نظر نگرفت و برای درمان این بیماری، خواستار مراجعه به روانشناس و گزارش های دوره ای شده بود. واقعیت اینست که ریشه هنجارشنکنی های اخیر در میان بخشی از جامعه هنرمند و ورزشکار دلائل متنوع دارد و نباید با همه یکسان برخورد کرد. بخشی قابل اعتنایی از این رفتارها ریشه در بیماری های فردی دارد. یا عزت نفس پائین و خودتحقیری و بی هویتی و یا ترس از فشار اطرافیان و هراس از هجمه های سازمانی و یا عطش پایان ناپذیر دیده شدن و خودنمائی و غیره. این گروه را باید از افرادی که مساله اعتقادی دارند یا دنبال مبارزه ایدئولوژیک هستند و یا پول گرفته اند و اجیر شدند متفاوت دانست. ❇️اما چند ملاحظه را باید به این نسخه سنجیده و هوشمندانه آقای قاضی و در اصل مواجهه عدلیه اضافه کرد؛ خاصه اینکه این روزها مجلس در حال تصویب لایحه عفاف و حجاب است و از این منظر مخاطب این متن است. برخورد با ایندست مسائل باید پنج وجه توامان داشته باشد. 🔸اول اینکه به ریشه خطای فرد باید توجه کند. درمان را نمی توان بی اعتنا به مرض نسخه کرد. حکم اخیر آقای قاضی از این منظر اهمیت دارد. 🔹دوم اینکه مجازات در هر سطحی باید بازدارانده باشد. هرچه هست باید مانع تکرار شود. باید در ادراک عمومی سخت ارزیابی شود که دیگری جرئت تکرار آنرا نداشته باشد. 🔸سوم اینکه مجازات نباید بی اعتنا به اصل موضوع باشد. مثلا شکستن حرمت پرچم توهین به همه داشته های یک ملت است. توهین به یک نماد دینی و ایرانی است. اینکه مجرم چه نیتی داشته و چه مرضی، نافی شکستن حریم ها نمی شود. آدمی که قتل می کند ولو بیماری روحی داشته باشد اما مرتکب قتل نفس شده و جان یک انسان را گرفته است. 🔹چهارم نسبت این خطا با گناهان بزرگتر است. یک تخلف فردی وقتی در خدمت دشمن می رود تبدیل به یک پروژه امنیتی می شود. ممکن است صدای بوق ممتد صرفا یک خطای راهنمائی رانندگی باشد و مقابل بیمارستان حکم بی اخلاقی پیدا کند اما وقتی اجابت خواست دشمن می شود معنایش تغییر می کند و گناه سیاسی و امنیتی می شود. 🔸پنجم و در نهایت اینکه ایندست احکام باید جلوی چشم مردم باشد. قاطع و به هنگام. علت نیز روشن است. این خطاها اول از همه موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی می شود و از اینجهت زمان برخورد و علنی سازی آن اهمیت دارد. خلاصه اینکه برخورد با ایندست موضوعات باید هم فرد را ببیند و هم جامعه. هم درمان باشد و هم پیشگیری. هم عمل را ببیند و هم اثر آن و ... @mahdian_mohsen
8.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیمرد کوتاه و خیلی ساده و صادقانه گفت: ما زحمت کشیدیم. یک دنیا سخن است در این "زحمت کشیدیم" ...یعنی بهترین های مان را فدا کردیم...یعنی خون ها دادیم....یعنی عرق ها ریختیم... یعنی این خاک و دیار مقدس پشتوانه اش انبیایی است...اولیائی است.... همه خوبان عالم نسل به نسل جمع شدند تا میراث شان به دست خمینی بزرگ رسید.... تا شد انقلاب. پیرمرد چقدر می فهمد. چقدر عالمانه. چقدر دردمندانه. چقدر غیرتی. چقدر متعصب به دین و خاک و ناموسش... آن زن نفهمید و اما پیرمرد برای او هم دلسوزی کرد. این پیرمرد نماد است. هم ریش سفیدش نماد است و هم ظاهر و سادگی اش. مردم حقیقی و حقیقت مردم ما همین است. "کهنه دیندار" و "مظلوم" و اما مقتدر. هرکس این پیرمرد باغیرت تبریزی رو می شناسد معرفی کند تا همشهری برای او مراسم تکریم بگیرد. امیدوارم عدلیه نیز به وظیفه اش عمل کند.... @mahdian_mohsen
هدایت شده از بر پا
نصیری را زندان نکنید ✍بگذارید جلوی چشم باشد، باید انقلابیهای سوپر انقلابی خوب تماشا کنند. آنانکه «نظام» را متهم میکنند تا بگویند ما خیلی آرمانگراییم، تماشا کنند. این عاقبت را ببینند. ✍نصیری را زندان نکنید، او بودنش مفید است. بگذارید طعم تلخ عدالتخواهی خوارجی به ذائقه ها بنشیند. عدالتخواهی بدون اخلاق بدون عقل. ✍نصیری را شماتت نکنید. از او عبرت بگیریم. این عاقبت همه کسانی است که پشت ریش و پشم و ادا و اطوارهای انقلابی ، فکری به حال بیمار دلیشان نمیکنند. این عاقبت عقده ای بازی و لجاجت است. لج بازهای زیادی را دیده ایم، منتظری و میرحسین و کروبی و امجد و بیا جلو تا امروز ✍نصیری خوب است. بگذارید رفیق بازهای عالم سیاست ببینند کوتاه آمدنهایشان مقابل رفقایشان چگونه آنها را حفظ میکند. وقتی در مجالس خصوصی میدیدند چطور اندیشه های امام را تمسخر میکند و خفه خون گرفته بودند و بلکه به او تریبون میدادند و کرسی داوری میدادند و حلوا حلوایش میکردند همینها که ادعای شفافیت و صراحت و عدالتجوییشان گوش فلک را کر کرده. وقتی مبانی کج و معوجش را میدیدند پروژه های آنچنانی ترجمه بحار و امثالهم به او نسپرند. ✍نصیری باید بماند که آخوندها بفهمند درس خارج و فقه و اصول کسی را نجات نمیدهد اگر خودخواهانه مقابل نظام ولایی بایستد، چه شریعتمداری باشی چه منتظری چه جوجه طلبه ای مثل این. همانطور که درس اخلاق هم شیخ علی تهرانی ها و امجدها را نجات نداد. ✍نصیری مفید است تا ببینید جاهل متنسک و عالم متهتک دو روی یک سکه اند. آرمانجویی خالی از نظام و محافظه کاری خالی از انقلاب دو روی یک سکه اند. تا ببینند مارهای خوش خط و خال و لیبرالیسم و اسلام آمریکایی با چه فرآیندی از دل انقلابی بازی بیرون میآید. تا بفهمیم آنانکه اندیشه امام را تا عمیق ترین لایه هایش نپذیرفته اند حق ندارند پرچمدار انقلابی گری باشند. ✍نصیری خوب است بگذارید ادامه دهد بگذارید تاویل والله و الله گفتن حاج قاسم را همه مشاهده کنیم. تا برای عاقبتمان بترسیم و نگران باشیم. آن زمان که برای این نظام و رهبر حکیمش کم میگذاریم حتی با سکوت و انفعالهایمان. ببینیم ماجرا جدی تر از این حرفها است و شوخی ندارد. خدایا به همه ما رحم کن.... @ali_mahdiyan
❇️فداکاری کارشناسی 1⃣یکم. در خبرها آمده بود آقای قالیباف در دیدار با دانشجویان در پاسخ به انتقاد یکی از حاضران در مورد تشکیل وزارت بازرگانی گفته است با این تصمیم مخالف بوده ولی دولت اصرار به تشکیل وزارتخانه داشته است. اما نکته جالب اینست که رئیس مجلس علیرغم این نظر، در جلسه رای گیری به تفکیک این دو وزارتخانه رای مثبت داده است. با بررسی بیشتر مشخص شد آقای قالیباف به جهت اصرار دولت نه تنها به این اراده تمکین و بلکه در اجرا کمک کرده است نظر دولت پیش رود. این رفتار در سیاست ورزی و حکمرانی حتما قابل تقدیر است. 2⃣دوم. این روزها مساله حجاب یکی از موضوعات روز رسانه ها و شبکه های اجتماعی است. موافق و مخالف درباره وضعیت حجاب و رفتار حاکمیت و اعمال قانون اظهار نظر می کنند. اما لابه لای همه این گفت وگو ها یک روایت تلخ وجود دارد و آنهم سوظن عمیق به نظام تصمیم گیری است؛ اینکه مسوولین این موضوع را به هم حواله می دهند و این تشتت آرا باعث شده است موضوع با جدیت دنبال نشود. 3⃣سوم. واقعیت اینست که ما در مسائل مهم کشور نیازمند فداکاری کارشناسی هستیم. فداکاری کارشناسی چیست؟ پای رای و نظر کارشناسی مان بایستیم و از آن دفاع و تلاش کنیم به سرانجام برسد اما در نقطه ای که کار به تشتت و عدم تصمیم گیری میرسد روی یک نظر اجماع کنیم تا اجرا از بلاتکلیفی خارج شود. فداکاری اینست که مانع نشویم و فراتر از آن همراهی و دلسوزانه کمک کنیم تا اشکالات برطرف شود. ✅اصل اینست که پشت سر همه تصمیمات مهم کشور باید اجماع وجود داشته باشد. اگر اجماع کارشناسی نیست اما اراده یک پارچه در اجرا وجود دارد و این اجماع تصمیم گیری است که وفاق ملی در پذیرش تصمیم می سازد. همشهری @mahdian_mohsen
✅هیات سکولار و دستمریزاد به دشمن دقت کردید؟ از ابتدای محرم، ضدانقلاب با همه توان به خط شده است تا هیات و عزاداری را به حاشیه ببرد. بله خاک به چهره خورشید می پاشند؛ اما اجازه دهید از کنار این موضوع بسادگی عبور نکنیم. پروژه ضدانقلاب پیشتر در مواجهه با مناسبات آئینی چه بود؟ مصادره به مطلوب. تلاش می کردند از محبت مردم به اهل بیت علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند. اما امروز ماجرا تغییر کرده است. ضدانقلاب صریح و عیان به دنبال حذف هیات و مراسم مذهبی در جامعه ایران است. اما این تغییر استراتژی به چه دلیل رخ داده است؟ از ابتدای محرم مردم را به کهنه پرستی و خرافه پرستی متهم کردند و بعد هم نوشتند عزاداران حسینی به دنبال غذای رایگان هستند و در نهایت هم وقتی دیدند جواب نمی گیرند، خبیثانه در صحنه عمل دست به آتش زدن خیمه و پرچم امام حسین زدند و بین مردم ایجاد اختلاف کردند. دشمن امروز به درستی فهمیده است که امام حسین و هیات و عزاداری را نمی شود از سیاست و جهاد و مبارزه با ظلم و عدالتخواهی و در یک کلمه انقلاب اسلامی جدا کرد لذا با اصلش مبارزه می کند. دستمریزاد به دشمن. تشخیصش درستی است اما باز هم به نتیجه نمی رسند چون هنوز نمی فهمند ریشه محبت این مردم به اهل بیت عمیق تر از خرابکاری های مذبوحانه ودست و پا زدن های سایبری است. نمونه آشکارش نیز ایران عزادار امروز. ایران سراسر اشک و ندبه؛ ایران یک پارچه هیات. روزگاری دشمن خیال می کرد اگر هیات را سکولار کند اتصالش به انقلاب اسلامی از بین می رود. خطای آشکاری بود؛ چرا که اساسا هیات نمی تواند از سیاست خالی شود. چطور ممکن است سیدالشهدا را از مبارزه با ظلم و امر به معروف و نهی از منکر و از اسلام عزیز جدا کرد؟ همه کربلا برای برقراری حکومت سیاسی شیعی بوده است تا در تاریخ ثبت شود حق کیست و کدام سو است. دشمن امروز فهمیده است که ثمره هیات و اشک و عزاداری تنها و تنها قیام است. قیام برای نصرت امام، برای نصرت دین، برای تجلی اسم الله در همه عالم. مردم ایران رشد کرده اند؛ به موازات این رشد آگاهی و معنوی، نفاق ها از بین رفته است. روزگاری عمرو عاص و معاویه هم مدح امام معصوم می کردند و در غم شان غصه می خوردند تا مردم را دچار خطای محاسباتی کنند، اما امروز نقاب ها افتاده است و دشمن می داند با نفاق نمی تواند حقیقت اهل بیت را از این مردم بگیرد، بنابراین مقابل اصل آن آرایش گرفته است. بله خروجی اشک و عزاداری و هیات جز قیام و انقلاب نیست؛ جز حاکمیت اسلام نیست. @mahdian_mohsen
⚫️اگر زینبی روایت نکنیم... 1⃣یکم. هرجا جنگ فیزیکی بوده، پیش از آن جنگ روایت ها شکل گرفته است. آمریکا به عراق حمله کرد؛ به بهانه نابودی سلاح کشتارجمعی. به افغانستان حمله کرد به بهانه 11 سپتامبر. صدام به ایران حمله کرد به بهانه نقض یک توافقنامه بین المللی. بهانه یعنی چی؟ یعنی روایتی از واقعیت که بتواند افکار عمومی را مجاب کند که این هجمه فیزیکی مشروع است. کربلا نیز همین بود... 2⃣دوم. زمانه ای را که کربلا ساخت مرور کنید... شهادت امام حسن و نقض صلح نامه و سب امیرالمومنین و جلوگیری از تفسیرقرآن و ترویج عقاید دروغین مثل جبر و بدعت های آشکار و نصب منافقین در پست های کلیدی و در انتها تلاش برای بیعت گرفتن از تک تک مسلمانان تا همه زشتی ها را رسمیت ببخشد. معاویه همه ابزارهای جنگ روانی را بکار بست؛ از تطمیع تا تهدید و تحمیق تا سفیدنمایی خود تا خوارانگاری اهل بیت تا شعارهای دروغین تا شایعه ها و ... به بخش هائی از ادبیات نامه معاویه توجه کنید که چطور برای تحمیق دیگران به سیدالشهدا می نویسد: "تقوا پیشه کن و با خویشاوندان خود جنگ نکن...از تو انتظار نداشتم چنین کنی. ...تو داری نقص عهد می کنی. ...خود را خوار نکن" خلاصه اقدامات روانی معاویه وارونه نمائی حقایق بود. چنان تصویری از امیرالمومنین ساخته بود که مردم از فرزندانش نیز کینه گرفتند... تا عاشورا رقم خورد... 3⃣سوم. خطبه منا را ببینید... خطبه سیدالشهدا دو سال قبل از عاشورا. حضرت در آنجا در میان 700 نفر از صحابه و تابعین سخن گفتند. 2 بند در این خطبه می درخشد. یکی شناساندن ماهیت انحرافی بنی امیه و دیگر انذار و هشدار به علما و خواص. فرمودند چرا مقابل ظلم ها ساکتید؟ بانی ظلم به ضعفا شمائید...شمایی که امربه معروف و نهی از منکر نمی کنید... 4⃣چهارم. مخاطبان جنگ روانی معاویه را ببینید... مردم کوفه و شام. اما ایندو متفاوت بودند. مردم شام به شدت دنیاگرا و جاهل و بی قید. اما مردم کوفه نه. مردم کوفه ظاهرا اهل دین بودند اما بی طرف. جامعه ای نیم بند که می خواستند نه با باطل باشند و نه حق. به تعبیر امروزی ها مذهبی سکولار و صورتی و عافیت اندیش و محافظه کار. 5⃣پنجم. شد آنچه نباید می شد...اما همچنان جنگ روایت ها. خلاصه تقابل رسانه ای ابن زیاد و یزید مقابل اسرا چنین بود: شکست خوردید و این شکست یعنی مغضوب خدائید. خواستند بگویند قلت و مصائب بر حسینیان نشانه باطل بودن و فتوحات ظاهری یزیدیان نشانه حق بودن است. این دست اقدامات برای تان امروزی نیست؟ بماند. اما ما رایت الا جمیلا مقابل همین دسیسه بود. نفرمود زیبایی دیدم. فرمود جز زیبایی ندیدم. یعنی همه این بلاها و مصائب برای ما جز پیروزی نبود و چنان شرح داد که در تاریخ بماند و دست به دست شود تا امروز...آن حسینی را که دشمن کشت پیش چشم دوست/ چشم دشمن کور اینک عالمی مجنون اوست سبک روشنگری حضرت زینب و امام سجاد در دو شهر کوفه و شام و در مجالس یزید و ابن زیاد متفاوت بود. در کوفه هشداردهنده تا از خواب غفلت بیدار شوند و اما در شام آگاهی دهنده تا حجاب خرافات و جهل ها برداشته شود؛ این نیز مهمترین درس جنگ روایت ها یعنی مخاطب شناسی است. در هردو مجلس عده ای می گریستند. اما در کوفه جماعتی کمر به جبران بستند و در مجلس یزید گروهی جدا شدند و مجلس ختم و عزا گرفتند ...و اینطور شد که کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود. 6⃣ششم و در نهایت. و اگر زینبی روایت نکنیم... در جنگ روایت ها شکست بخوریم باز هم خون ها ریخته می شود. خون عجمیان ها و آرمان ها و رضازاده ها و زینال زاده ها ثمره تسلط موقت روایت دشمن در فضای مجازی بود. برخی مسخ شدند و خون بهترین ها را ریختند. و اما غلبه دشمن در جنگ روایت ها آنجا شکل می گیرد که اهل خرد و علما و خواص سکوت کنند. ببینند و بگذرند. خطبه منا خاطرتان هست؟ همان. اینجاست که در مارپیچ سکوت خواص، اوباش بپا می خیزند و تلقی قدرت و تسلط برای جبهه باطل می سازند و دو جماعت جاهل(غرب زده و شامی مسلک) و جماعت وسط باز(حزب اللهی سکولار و کوفی صفت) نیز همراهی می کنند. اینجاست که خون ها ریخته می شود. خون بهترین ها. حتی خون انسان کامل. چه بخواهیم و نخواهیم. لب کلام؛ هرکس هرجا هست قیام کند. قیام امروز روایت حق است و منحصر به رسانه ها و منبری ها نیست. جنگ روایت ها جنگ توده هاست. هرکس هرجا نشسته، بایستد...واگرنه عاشوراها رقم می خورد. پایان پیام. همشهری @mahdian_mohsen
❇️باز هم بی آبرویی و رسوایی ضدانقلاب هر چه در توان داشت در دهه اول محرم به خدمت گرفت؛ از سلفی گرفتن اوباش پای کتیبه ها تا به استهزا کشیدن مجالس و تا تحریم عزاداری ها و غیره. و اما یک سوال ساده؛ چرا؟ آیا ضدانقلاب نمی فهمد و نمی داند محبت این مردم به اهل بیت برای امروز و دیروز نیست و ریشه در اعماق وجودی آنها دارد؟ آیا نمی داند هویت مردم به این ذوات مقدسه گره خورده است و هرچه دارند را از این خاندان می دانند؟ حتما می دانند. مگر ممکن است کسی نداند که با های دهان مجنون، دریا خشک نمی شود و با آب پاشی کودکانه، خورشید سرد نمی شود؟ پس ماجرا چیست و دقیقا چه چیز طلب می کنند؟ اغتشاشات چه بود؟ خاطرتان هست؟  هم و غم آنروزهای دشمن امری فراتر از براندازی حاکمیت بود. امری که حاکمیت نیز بر مبنای همان شکل گرفته است. آنها می دانند اگر ریشه این نظام را نزنند با براندازی هم طرفی نمی بندند. اما ریشه چیست؟ مردم. ضدانقلاب به دنبال فروپاشی بود و هست. به دنبال تقابل مردم با مردم. به دنبال تجزیه کشور. برای همین است سراغ تقابل های قومیتی رفتند. برای همین است به فحاشی روی آوردند تا موجب خشم و نفرت یک گروه و مقابله مردم با مردم شود. برای همین بود که در کنار اجیر کردن تروریست ها و برخلاف گذشته، آدم های غافل و جاهل را بخط کردند تا تقابل مردم با مردم رقم بخورد. برای همین بود که از نهادهای بین المللی مطالبه حمله نظامی به ایران کردند. برای همین بود که از آمریکایی ها طلب تحریم بیشتر مردم ایران داشتند. برای همین بود که اساسا سراغ اسرائیل رفتند چون می دانند رژیم صهیونیستی  جز به کمتر از نابودی تمام عیار یک منطقه جغرافیایی به نام ایران فکر نمی کند. برای همین سراغ تروریست های داعشی و منافقین رفتند. برای همین آنچه می توانست اعتراض مردمی باشد را از همان ابتدا تبدیل به اغتشاشات کردند و بجای شعار به فحاشی کشاندند و اسلحه و مواد آتش زا توزیع کردند. اینها می دانند براندازی در جمهوری اسلامی بدون فروپاشی ممکن نیست. با همه بلاهت شان به تجربه فهمیدند که مشکل اصلی مردمند نه این نظام که این حاکمیت، خروجی همین مردم است. حالا با این مقدمه، دست و پا زدن های جاهلانه و مذبوحانه دهه اول محرم را مرور کنید. اینها می دانند ره به جایی نمی برند اما تلاش می کنند مردم را مقابل مردم قرار دهند. اما باز هم نشد. آنها نمی دانند که نام حسین خودش وحدت بخش است. چه آنکه "نزدیک می کند دل ما را به هم، حسین/ این اشک روضه نیست، که عقد اخوت است." همین هم شد؛ امسال تنها در یک نمونه زعمای هیات ها مساله شان این بود که چطور با معدود دختران کشف حجاب کرده برخورد کنند؛ تا هم حرمت اسلام عزیز حفظ شود و هم از محبت قلبی آنها به سیدالشهدا مراقبت کنند. و یقین همین "مراقبت" و "مدارا" ی توامان زمینه ساز هدایت ها شده است و می شود....انشالله.  و در نهایت اینکه دشمن باز هم بی آبرو تر از گذشته شد و امسال شاهد یک امت حسینی بودیم که جلوه شان فراتر از گذشته بود. همشهری @mahdian_mohsen
48.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ضدانقلاب چطور از "براندازی سیاسی" به "فروپاشی اجتماعی" رسید؟ حجاب فراتر از پوشش و به مثابه نماد @mahdian_mohsen
✅قوت و ضعف لایحه عفاف و حجاب لایحه نهایی عفاف وحجاب تغییرات جدی نسبت به لایحه اولیه قوه قضائیه و نسخه اصلاحی آن در دولت داشته است و حالا منتظر تصمیم نهایی مجلسی هاست. 👈دراین رابطه چند نکته به عنوان نقاط قوت و ضعف لایحه قابل اشاره است. ✅نقاط قوت: 1⃣یکم. اصل تشکیل لایحه با همه اختلافاتی که درباره مفاد آن وجود دارد برآمده از اقدام مشترک قوای سه گانه برای حل مساله است. این آرایش مشترک را نباید دست کم گرفت. 2⃣دوم. نسخه نهایی لایحه تلاش کرده است نظر نهادها و افراد صاحب نظر را جمع آوری کند. این اجماع نسبی کارشناسی را هم نباید دست کم گرفت. 3⃣سوم. مهمترین ویژگی بارز این لایحه نسبت به قوانین موجود و لایحه ابتدایی، مجازات بازدارنده است. هدف اصلی طراحان برخلاف تبلیغات دشمن و مخالفان داخلی، اخذ جریمه بیشتر نبوده و بلکه بازدارندگی از وقوع خطاست. 4⃣چهارم. یکی از نقاط مثبت لایحه تبدیل نقاط مبهم در قوانین موجود به نقاط شفاف و غیرقابل تفسیر است. مثلا مرز و محدوده حجاب را در چهاردسته تصریح کرده است. 5⃣پنجم. تبدیل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به قانون از دیگر موضوعاتی است که کم کاری چندساله نهادهای مرتبط به حجاب را در حوزه های ایجابی حل و فصل کرده است. 6⃣ششم. جدا کردن معنادار مجازات افراد معمولی از سلبریتی ها و تشکیلات سازمان یافته از دیگر نقاط مثبت لایحه است. 7⃣هفتم. این لایحه برخلاف نسخه اولیه، بدپوششی را جرم انگاری کرده و از دست پلیس خارج و برعهده دستگاه قضائی قرار داده است. این مهم از جهت رعایت کارشناسی و قضاوت عادلانه و در نهایت بررسی شکایات مردمی اهمیت دارد. ✅اما نقاط ضعف. 1⃣یکم. سهم مردم در مقابله با بدپوششی نادیده نه؛ اما کم برآورد شده است. مطابق این لایحه مردم برای گزارش تخلف باید توسط فراجا آموزش ببینند که حضور موثر مردمی را سخت کرده است. 2⃣دوم. در این لایحه تکلیفی برای دولت یا پلیس برای تقویت سیستم های هوشمند رصد و مستندسازی ندیده است. حال آنکه به نظر نمی رسد فراجا از این جهت آمادگی لازم را در معابر و محلات تهران و خاصه دیگر شهرها داشته باشد؛ اگر هم دارد باید تقویت شود. 3⃣سوم. در این لایحه نقش پلیس به تصویربردار صرف محدود و یا برای آن نقش موثر میدانی تکلیف نشده است. به این فهم مهمترین مشکل طراحان لایحه در این بخش است. حضور پلیس در میدان یک ضرورت عقلی است. هر فردی که در ملا عام تخلف می کند، یک خطای فردی دارد و اما یک اثر ترویجی در جامعه بجا می گذارد که موجب گسترش ناهنجاری می شود و با جریمه های پشت پرده حل نمی شود. دست قانون و سایه قانون باید در شهر دیده شود. اصلا هم لازم نیست پلیس مثل گذشته و در همه موارد وارد جلب و دستگیری متخلف شود. فقط کافیست در میدان با دوربین های متصل به لباس حضور داشته و تذکر لسانی دهد. 🔸این مهم اولا بسیار بازدارنده است و اساسا به جریمه نمی کشد. 🔹دوم اینکه اثر ترویجی خطا را کاهش می دهد چون در مقابل خطای عیان، تقابل آشکار و بدون هزینه دارد. 🔸سوم در مواردی که فردی تمکین نمی کند حتی اگر دستگیری در محل هم صورت نگیرد که در مواردی ضروری است، اما به عنوان ایستادگی مقابل پلیس قابل پی گیری است و جرمش دوچندان می شود و اینطور نمی شود که یک نفر اقتدار پلیس را براحتی در جمع بشکند.  🔹چهارم این اقدام همچنان کمک می کند که نقص دوربین های فراجا جبران شود و مستندانگاری را توسعه می دهد. 🔸پنجم اینکه آنچه وظیفه ذاتی قهریه است را به کارمند انتظامات مترو و اتوبوس و مرکز خرید منتقل نمی کند. 🔹و ششم و در نهایت اینکه حضور میدان پلیس دلگرمی عموم مردمی است که قانون را رعایت می کنند و موجب حمایت و صیانت از آمران به معروف در معابر شهری می شود. ☑️با اینهمه به نظر میرسد لایحه موجود از جهات مختلف موثر و قابل دفاع است و امیدست با اصلاحات لازم و همت مجلسی ها ارتقا یافته و زودتر اجرائی شود. همشهری @mahdian_mohsen
❇️صمیمانه راهبردی با همکاران خبرنگار متن ذیل یادداشتی است که به همکارانم در موسسه همشهری و در روز خبرنگار تقدیم کردم. اما بهانه ایست برای یک دلنوشته راهبردی-صنفی در عصر پلتفرم که مخاطبش انسان رسانه هاست. حرفی است روی زمین مانده از رسانه های جدید و در ابعاد حکمرانی نوین. مختصر است اما مختصات این روزهای مان را همین تحول بزرگ تغییر داده است. همراه تاریخی این تحول بزرگ  نشویم و مهیای نبرد جدید نباشیم، بازنده تاریخ خواهیم بود و خواه و ناخواه سمت باطل می ایستیم و آیندگان به تلخی قضاوت مان خواهند کرد. ✅همکار خوبم ➖گذشت روزگاری که مردم منتظر می ماندند، تا ساعت 21 شود و تماشای خبر کنند. ➖گذشت روزگاری که مردم کنجی می نشستند و چای و قهوه نوش می کردند و روزنامه و مجله می خواندند. ➖گذشت روزگاری که هر صبح قبل از شروع کار سراغ رسانه برخط می رفتند تا ببینند در دنیا چه می گذرد. ➖گذشت روزگاری که برای کسب خبر سراغ من و شما می آمدند. ➖امروز رسانه منبع خبری آدم ها نیست؛ محل زندگی آنهاست. ➖با رسانه فقط کسب اطلاع نمی کنند. با رسانه می بینند و می شنوند و تصمیم می گیرند. ➖امروز فضای مجازی فضای واقعی است و بلکه فضای زندگی است. ➖پیرامون انسان ها را نه واقعیت و بلکه رسانه ها گرفته اند. ➖رسانه امروز، تنها ابزار انتقال اطلاعات نیست. رسانه امروز دنیایی است که انسان ها در آن زیست می کنند. ➖واقعیت و دنیای خارج انسان ها را همین رسانه ها شکل می دهند و حرف هاست در این میان. ➖دنیایی که تصاویرش بیش از عالم واقع در عالم خیال رقم می خورد. بی اعتنا به واقعیت نیست اما آن هم نیست. روایتی است از واقع و چه بسا ناواقع. ➖این زیست رسانه ای نیز در اغلب مواقع ناخودآگاه و غیرارادی است. ➖خلاصه اینکه امروز من و شما، نه بخشی از اطلاعات افراد، که درون نظام تصمیم گیری و ارادی انسان ها قرار داریم. ➖ما غائب باشیم؛ دیگران جای خالی را پر می کنند. دیگرانی که چه بسا غریبه اند... ➖در این عصر جدید که مدیریت ذهن و خیال نقطه کانونی اداره عالم است؛ نقش تاریخی مان را پیدا کنیم. ✅از خبرنگاری خارج شویم و پیام بر شویم. فاصله خبرنگاری تا پیامبری را معلمی پر می کند و این مهم میسر نیست مگر ساخته شویم تا بسازیم. ❤️روزتان مبارک @mahdian_mohsen