.🎬 مراسم #عید_بیعت ۱۴۰۳ در #ساری
📆 وعده ما: جمعه ۲۳ شهریورماه، مصادف با نهم ربیعالاول، سالروز آغاز امامت امام زمان عجلاللهفرجه
محل تجمع مهدیه بزرگ ساری
⏰ حرکت ۳ بعد ظهر به سمت امامزاده یحیی
از همه عاشقان اهل بیت علیهم السلام دعوت به عمل میآید
🌇 خادمین شما در مهدیه بزرگ ساری
📌 به کانال اطلاع رسانی مهدیه بزرگ ساری بپیوندید🌸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢مهدیه یعنی خانهیآقا امام زمان علیه السلام💢
╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
🌹 برترین مردمان آخرالزمان
♦️امام سجاد علیه السلام فرمودند: مردم زمان غیبت که گفتمانشان امامت مهدی است و منتظران ظهور او هستند حتماً از اهل هر زمانی برترند ️زیرا خدا به آنها عقل ها و فهم ها و معرفتی بخشیده که غیبت برایشان به مثابه ی مشاهده امام است. جایگاه ایشان مانند کسانی است که در رکاب پیامبر خدا ص با شمشیر به جهاد می پردازند ایشان حقیقتاً مخلصند و شیعه راستین ما هستند ، و در نهان و آشکار دعوت کننده به دین خدا هستند - و فرمود: انتظار فرج خود بالاترین گشایش و فرج است.
📚مال الدّین و تمام النعمة ج1ص 5
══❉ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج❉══
📌 به کانال اطلاع رسانی مهدیه بزرگ ساری بپیوندید🌸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢مهدیه یعنی خانهیآقا امام زمان علیه السلام💢
╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
7.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️به مناسبت پنجم ربیع الاول سال روز شهادت حضرت سکینه دختر امام حسین(علیهماالسلام)▪️
▪️نقش حضرت سکینه در نهضت حسینی
🖤حضرت سکینه، مانند دیگر فرزندان امام حسین(ع) در واقعه کربلا حضور داشت. او یکی از زنان ادیب، شاعر، بخشنده و شجاع بود که از صراحت لهجه برخوردار و از کودکی شیرین زبان بود.
▪️او از زنان نیکوخصال زمان خویش محسوب می شد. سکینه رنج شهادت پدر، برادران و اقوام خویش را در کربلا و سختی های اسارت را در کوفه و شام تحمل کرد و در موارد گوناگون شجاعانه به دفاع از جد خود علی(ع) می پرداخت و از فرصت های به دست آمده علیه دشمنان اهل بیت بهره می برد.
🖤امام حسین(ع) در اشعاری وی را «خیرة النسوان؛ بهترین زنان» معرفی کرده است که نشان می دهد در زمان واقعه کربلا حضرت سکینه بالغ بوده است.امام حسین علیه السلام علاقه بسیار زیادی به دخترش سکینه علیهاالسلام داشت، به طوری که این محبت و دوستی را در قالب شعری به این مضمون ابراز می نمود: «خانه ای را دوست دارم که سکینه و رباب من در آن خانه باشند. من آن ها را خیلی دوست دارم و تمام اموال خود را صرف آسایش آن ها می کنم. کسی حق ندارد مرا در این دوستی سرزنش کند، خواه در حیات یا در ممات من».
🖤هنگامی که خالدبن عبدالملک والی مدینه بود، در روزهای جمعه به سخنرانی میپرداخت وبه ساحت مقدس امیرمؤمنان علی علیه السلام دشنام می فرستاد و جسارت می کرد. این خبر به حضرت سکینه علیهاالسلام رسید.وی هر هفته در روزهای جمعه به همراه کنیزان خود درمحل حضور پیدا می کرد و در مقابل بی حرمتی ها وهتک حرمت خالد می ایستاد وبا کنیزان خویش، او رانفرین می کرد.
ایشان در۷۰سالگی شهیدشدند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📠 یکشنبه های حقوقی در کانال پیام رسان ایتا مهدیه بزرگ ساری
📚 وکیل دادگستری و مشاور حقوقی سید عباس حسینی
🔖 قسمت اول: مهریه
#یکشنبه_های_حقوقی
📌 به کانال مهدیه بزرگ ساری بپیوندید
╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯
هدایت شده از بیداری ملت
❌اصولگرایان و اصلاحطلبان برانداز!
▪️کسانی که ته دلشان با امام یکی باشد، خیلی کم هستند! یکی از مسئولینِ در مناصب عالی کشور صراحتاً گفت که میخواهیم کشوری مانند لبنان داشته باشیم تا هرکس هرگونه خواست زندگی و رفتار کند؛ کسی که میخواهد، با چادر بیرون آید و کسی که میخواهد برهنه باشد، آزاد باشد!
👤علامه مصباح (ره)؛ دیدار جمعی از سرداران
▪️آن گفتههای دیروز برخی مسئولان را امروز ائتلافی از مسئولان اصولگرا و اصلاحطلب، که نام امام و نظام و انقلاب هم از دهان برخی از آنها نمیافتد، دانسته و نادانسته میخواهند محقق کنند. این طبق تصریحات امام خامنهای (حفظهالله) یعنی #براندازی نظام؛ براندازی سیرت نظام از طریق تغییر رفتار و عدول از آرمانها و جهتگیریها.
▪️امت حزبالله و مردم مسلمان ایران بیدار باشد و بداند که #جام_زهر عبور از حجابِ حکم اسلام و قرآن را عدهای از خواص اصولگرا و اصلاحطلب دارند به ولی فقیه زمان تحمیل میکنند و با رفتن حجاب، دیگر حکومت اسلامی و اقامۀ احکام الهی معنا ندارد و چند صباحی دیگر اسلام نیز از نظام اسلامی حذف میشود. خطر جدی است.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از بیداری ملت
❌نو صورتی ها!
🔸 به تدریج همگرایی نسل جدید “مدیر جوان به ظاهر حزباللهی اما تکنوکرات” عاشق بازار آزاد و گران کردن معیشت مردم با اسلام صورتی و خانباجی پسند نمایانتر میشود!
فتنه های آخرالزمانی این ایام را دوست دارم . خیلی از مدعیان انقلابیگری دیروز ،حالا دارند درون مایه واقعی خود را فاش میکنند...
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فقط سید جواد هاشمی نیست که برای جذب بیحجاب؛ به نسل خود خیانت میکند
▪️شما این صحبتها را گوش کنید و گمان کنید دختری ۱۵ ساله در خانه آقای هاشمی هستید، آیا با چنین احترام و حرمت گذاری به کشف حجاب و بی نمازی اصلا مایل میشوید محجبه شوید و سختیهای حجاب را که از گرمای مضاعف گرفته تا تمسخرهای متعدد در محافل گوناگون را به جان بخرید و از حجاب مراقبت کنید؛ حال آنکه در نگاه افراد باصطلاح روشنفکر جامعه محجبه و بیحجاب برابر باشند؟
عدهای از ما سالهاست دچار چنین خطای فاحشی شدهایم و بالکل حجاب را با بیحجابی برابر کردهایم. باور کنید این راهش نیست .آقای هاشمی میتوانست بگوید حجاب را تحمیل نکردم اما به حجاب دخترم افتخار میکنم؛ با خاطر بیحجابی به عروسم اهانت نکردم اما لذت میبرم همسرم و دخترم محجبه هستند و به عنوان زنان پاکدامن زندگی کردهاند و نسبت به حفظ جامعه و خانواده احساس تعهد داشتند .
◀️باور کنید اگر میخواهید حجاب را ترویج کنید نباید فیلم دلشکسته بسازید و پسرمذهبی را عاشق دختر کمحجاب کنید و آخر سر هم دختر مرام بگذارد و محجبه شود؛ بلکه باید دختر محجبه را آنقدر در آثار نمایشی عزیز و باشخصیت بکنید تا در نوجوانان گرایش ایجاد شود. این سالها هم اگر به جای زن سیگاری، زن چادری را قهرمان میکردند الان آمار رشد چادری ها ۷۳ درصد شده بود نه دختران سیگاری.
✍عالیه سادات
🍃__________________________
#کانال_شکوه_زن_وزنانگی_در_ایتا👇
@shookoohzan
✨به نام خدا. ص ۱ از ۳ حکمت ۷۲
🌴ترجمه و شرح حکمت ۷۲ نهج البلاغه
🌷امیر المومنین علی علیه السلام(اخلاقی،علمی)
🟡 بی وفاییهای دنیا
متن نهج البلاغه
نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )
وَ قَالَ (علیه السلام): الدَّهْرُ يُخْلِقُ الْأَبْدَانَ، وَ يُجَدِّدُ الْآمَالَ، وَ يُقَرِّبُ الْمَنِيَّةَ، وَ يُبَاعِدُ الْأُمْنِيَّةَ؛ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ، وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ.
فرهنگ لغت
فرهنگ نهج البلاغه (رحیمی نیا)واژه های نهج البلاغه (عمران علی زاده)
يُباعِدُ الُامْنِيَّةَ: آرزوها را دور و دست يابى به آن را دشوار ميكند.
نَصِبَ: بسيار خسته شد.
ترجمه؛ مرحوم عبدالحمید آیتی رحمة الله علیه
و فرمود (ع): روزگار بدنها را فرسوده سازد و آرزوها را تازه گرداند و مرگ را نزديك و اميدها را دور كند. هر كه بر آن ظفر يابد به رنج افتد و هر كه از دستش بدهد، سختى كشد.
شرح : پیام امام امیر المومنین ( مکارم شیرازی )
⚠️ بيداد روزگار:
امیر المومنین علی(علیه السلام) در این کلام حکمت آمیز و بیدارگر، آثار گذشت روزگار را در وجود انسان ها بیان مى دارد و مى فرماید: «روزگار، بدن ها را کهنه و آرزوها را نو مى سازد مرگ را نزدیک و خواسته ها را دور مى کند. کسى که (تلاش کند و) به مواهب آن برسد سخت خسته مى شود و کسى که (بعد از تلاش) به آن نرسد رنج مى برد»; (الدَّهْرُ یُخْلِقُ الاَْبْدَانَ، وَیُجَدِّدُ الاْمَالَ، وَیُقَرِّبُ الْمَنِیَّةَ، وَیُبَاعِدُ الاُْمْنِیَّةَ: مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ، وَمَنْ فَاتَهُ تَعِبَ).
#حکمت_های_نهج_البلاغه
. ص ۲ از ۳ حکمت ۷۲
🌷امام علی(علیه السلام) در این چند جمله کوتاه و پر معنا چند نکته مهم را یادآورد مى شود:
⬅️ نخست این که گذشت روزگار بدن ها را کهنه و فرسوده مى کند و این از واضحات است که بسیارى از مردم به آن توجه ندارند; هر سال و ماه، بلکه هر روز و ساعتى که بر انسان مى گذرد، بخشى از قوا و نیروهاى خود را از دست مى دهد. درست مانند لباسى که بر اثر مرور زمان کهنه و پوسیده مى شود و هیچ گونه استثنایى در آن نیست، بنابراین باید کوشید در مقابل آنچه از دست مى رود چیزى به دست آورد تا گرفتار خسران نشود. آیات شریفه (وَالْعَصرِ * إنَّ الاْنْسَانَ لَفِى خُسْر) نیز به همین معنا اشاره دارد.
⬅️ در دومین نکته مى فرماید: «گذشت روزگار آرزوها را نو مى کند» این مطلب به تجربه ثابت شده که حرص بزرگسالان بر جمع مال و به دست آوردن مقام از جوانان بیشتر است و شاید دلیل آن این باشد که انسان هر چه خود را به مرگ نزدیک تر مى بیند احساس مى کند وقت کمترى براى رسیدن به آرزوها در اختیار دارد. به عکس جوانان فکر مى کنند وقت طولانى براى رسیدن به آرزوها دارند.
در حدیث معروف نبوى مى خوانیم:
«یَشیبُ ابْنُ آدَمَ وَیَشُبُّ فیهِ خِصْلَتانِ; انسان پیر مى شود ولى دو صفت در او جوان خواهد شد: حرص و آرزوهاى دور و دراز».(1)
آدمى پیر چو شد حرص جوان مى گردد ***
خواب در وقت سحرگاه گران مى گردد
⬅️ در سومین و چهارمین نکته به نزدیک شدن انسان به مرگ و فاصله گرفتن از خواسته ها اشاره مى کند. فاعل این دو فعل همان «دهر» و گذشت روزگار است زیرا عمر انسان به هر حال محدود است و سرمایه اى است که با گذشت زمان تدریجاً نقصان مى پذیرد و به همان نسبت، انسان از خواسته هایش دور مى شود چون زمان کوتاه ترى براى رسیدن به خواسته ها در اختیار دارد. اضافه بر این نیروهاى او هم رو به ضعف و کاستى مى رود و این عامل دیگرى است که او را از خواسته هایش دور مى سازد.
🔸گرچه «آمال» و «اُمنیّه» هر دو معناى قریب به یکدیگر دارند و به معناى آرزوها و خواسته هاست; ولى به نظر مى رسد «آمال» بیشتر در مورد آرزوهاى دست یافتنى و «اُمنیّه» در مورد آرزوهاى دست نیافتنى به کار مى رود، هرچند گاه در غیر این مورد نیز استفاده مى شود.
بنابراین جمله «یُجَدِّدُ الاْمالَ» اشاره به این است که انسان هر روز آرزوى تازه اى براى خود پیدا مى کند و براى رسیدن به آن مشغول تلاش مى شود و هر روز خواسته هاى او بر اثر گذشت زمان از دسترس وى دورتر مى شود.
⬅️ سپس امام(علیه السلام) به پنجمین و ششمین نکته اشاره فرموده و کسانى را که به خواسته هاى دنیوى خود مى رسند گرفتار خستگى و آنان راکه به آن نمى رسند گرفتار درد و رنج معرفى مى کند و مفهوم آن این است که نه آنها که بر خواسته هاى دنیوى خود پیروز مى شوند آرامش و راحتى دارند و نه آنان که ناکام مى مانند، زیرا همان گونه که به دست آوردن مواهب مادى با مشکلاتى روبروست، نگه داشتن آن مشکلات بیشترى را در پى دارد.
🔸ضمیر در «به» گرچه ظاهراً به «دهر» (روزگار) باز مى گردد; ولى از آنجا که پیروزى به روزگار معنا ندارد، منظور از آن همان مواهب دنیاست و قرینه آن جمله هاى «ظَفِرَ» و «فاتَ» است.
✅ دقت در نکات حکمت هاى بالا کافى است انسان را به موقعیت خود در زندگى دنیا آشنا سازد و از هر گونه زیادى روى و خیال پردازى و غفلت باز دارد و به تلاش درباره فراهم ساختن زاد و توشه آخرت توجه دهد.
🔸این نکته نیز شایان دقت است که «دهر» در اصل و ریشه لغت به معناى غلبه است; ولى از آنجا که زمان بر هر کس و هر چیز غلبه پیدا مى کند، آن را دهر نامیده اند، بنابراین دهر همان گذشت شب و روز و سال و ماه است و گاه (مانند آنچه در ذیل کلام حکمت آمیز بالا آمد) به معناى مواهب دنیا آمده است.
🌷در حدیثى از امام امیرالمؤمنین(علیه السلام) مى خوانیم که مى فرمود: دهر سه روز است و تو در میان این سه روز قرار گرفته اى:
⬅️ روزى که گذشت و آنچه در آن بودى که هرگز باز نمى گردد. اگر در آن روز عمل نیکى انجام داده اى از گذشتن آن غمگین نخواهى شد و از رفتن به استقبال آینده خوشحال خواهى بود و اگر کوتاهى و تقصیر در آن کرده اى از رفتنش شدیدا غمگین مى شوى و از کوتاهى خود حسرت مى خورى.
⬅️ روز دیگر همان است که تو امروز در آن از صبحگاهان آغاز کرده اى و نمى دانى به آخر مى رسانى یا نه و اگر آن را به آخر برسانى نمى دانى آیا بهره تو در آن همان کوتاهى و تقصیر همانند روز گذشته است یا نه.
⬅️ و روز سوم روزى است که در انتظار آن هستى و باز نمى دانى آیا در آن کوتاهى خواهى کرد یا نه (و هرگز نمى دانى آن را درک خواهى نمود یا نه) بنابراین آنچه را که الان در آن هستى غنیمت بشمار و فکر کن که غیر از امروز و امشب را در اختیار ندارى.(2)
#حکمت_های_نهج_البلاغه
. ص ۳ از ۳ حکمت ۷۲
ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه خود در اینجا اشعارى را آورده و نام شاعرش را ذکر نکرده است; اشعارى بسیار گویا و بیدار کننده که ذیلاً به چند بیت آن اشاره مى شود:
کَأنَّکَ لَمْ تَسْمَعْ بِأخْبارِ مَنْ مَضى * وَلَمْ تَرَ بِالْباقینَ ما صَنَعَ الدَّهْرُ
فَإنْ کُنْتَ لا تَدْرى فَتِلْکَ دِیارُهُمْ * عَفاها مَحالُ الرّیحِ بَعْدَکَ وَالْقَطْرُ
وَهَلْ أبْصَرَتْ عَیْناکَ حَیّاً بِمَنْزِل * عَلَى الدَّهِرِ إلاّ بِالْعَراءِ لَهُ قَبْرٌ
فَلا تَحْسَبَنَّ الْوَفْرَ مالاً جَمَعْتَهُ * وَلکِنْ ما قَدَّمْتَ مِنْ صالِح وَفْرٌ
مَضى جامِعُوا الاْمْوال لَمْ یَتَزَوَّدُوا * سِوَى الْفَقْرَ یا بُؤسى لِمَنْ زادَهُ الْفَقْرُ
فَحَتّامَ لا تَصْحُو وَقَدْ قَرُبَ الْمَدى * وَحتّامَ لا یَنْجابُ عَنْ قَلْبِکَ السُّکرُ
گویا اخبار پیشینیان را نشنیده اى و گویا ندیده اى که روزگار با آنان که باقى ماندند، چه مى کند.
اگر نمى دانى این خانه ها و کاخ هاى آنهاست که ورزش بادها گرد و غبار کهنگى بر آن پاشیده و باران ها بر آن باریده و فرسوده ساخته است.
آیا هرگز چشم تو انسان زنده اى را دیده است که از گردش روزگار کنار برود جز این که زمانه قبرى براى او در بیابان فراهم خواهد ساخت؟
گمان نکن اموالى را که جمع کرده اى چیز پرارزشى است، بلکه اعمال صالحى را که از پیش فرستاده اى پر ارزش است.
گردآورندگان اموال رفتند و زاد و توشه اى جز فقر با خود نبردند واى به حال کسى که زاد و توشه اش فقر باشد.
تا کى بیدار نمى شوى هنگام رفتن نزدیک شده و تا کى مستى شهوات از قلب تو خارج نمى شود(3). (4)
*
پی نوشت:
(1). بحارالانوار، ج 70، ص 22.
(2). کافى، ج 2، ص 453، ح 1. (با تلخیص)
(3). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 18، ص 218.
(4). سند گفتار حکیمانه: نویسنده کتاب مصادر مى گوید: آمدى این کلام حکمت آمیز را در غررالحکم با تفاوت هاى متعددى ذکر کرده که نشان مى دهد مصدر دیگرى در اختیار داشته، ابن جوزى نیز در کتاب تذکره آن را با تفاوت مختصرى آورده است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 57).
پایان
#حکمت_های_نهج_البلاغه
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرجهم
🔵 با نشر حکمت ها در ثواب آن شریک هستید.
📌 به کانال مهدیه بزرگ ساری بپیوندید
╭─═ঊঈ🌸یامهدی🌸ঊঈ═─╮
🆔 https://eitaa.com/joinchat/344719566C925c7e2a87
╰─═ঊঈ🍃یامهدی🍃ঊঈ═─╯