eitaa logo
امام مهدی منتظر ماست...
11.9هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.7هزار ویدیو
125 فایل
آرشیو مهدی شناسی: @mahdishenasi کانال "سیاست مهدوی" ‌‌‌‌: @siyasatemahdavi
مشاهده در ایتا
دانلود
‌🌷امام مهدی شناسی ۸۴۰🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز هیجدهم 🍀فلمَّا انْقَضَتْ أَیَّامُه أَقام وَلِیَّه عَلِیَّ بْن أَبِی طالِبٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِما و آلِهِما هادِیاً،إِذْ کانَ هُوَ الْمُنْذِر و لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ،فَقالَ و الْمَلأُ أَمامَهُ:مَنْ کُنْتُ مَوْلاه فَعَلِیٌّ مَوْلاه،اللّهُمَّ والِ مَنْ والاه و عاد مَنْ عاداه وانْصُرْ مَنْ نَصَرَه و اخْذُلْ مَنْ خَذَلَه و قالَ:مَنْ کُنْتُ أَنَا نَبِیه فَعَلِیٌّ أَمِیرُه و قالَ:أَنَا و عَلِیٌّ مِنْ شَجَرَةٍ واحِدَةٍ و سائِرُ النّاسِ مِنْ شَجَرٍ شَتّی،و أَحَلَّهُ مَحَلَّ هارُونَ مِنْ مُوسی،فَقالَ:أَنْتَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هارُون مِنْ مُوسی إِلَّا أَنَّهُ لا نَبِیَّ بَعْدِی آنگاه که روزگار آن حضرت سپری شد، نماینده اش علی بن ابیطالب (درود تو بر آن دو و خاندانشان باد)را برای راهنمایی برگماشت، چرا که او بیم دهنده و برای هر قومی راهنما بود،پس درحالی که انبوهی از مردم در برابرش بودند فرمود: هرکه من سرپرست او بودم، پس علی سرپرست اوست،خدایا دوست بدار کسی که علی را دوست دارد،و دشمن بدار کسی را که دشمن علی است،و یاری کن هرکه او را یاری کند، و خوار کن هرکه او را وا گذارد و فرمود: هر که من پیامبرش بودم، پس علی فرمانروای اوست و فرمود: من و علی از یک درخت هستیم،و سایر مردم از درخت‌های گوناگونند، و جایگاه او را نسبت به خود همچون جایگاه هارون به موسی قرار داد،و به او فرمود:تو نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسایی، جز اینکه پس از من پیامبر نیست.🍀 💠این فراز از دعای ندبه به یکی از مهمترین وقایع تاریخ اسلام یعنی غدیر خم و انتخاب و معرفی حضرت علی علیه السلام به عنوان امام و وصی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اشاره می‌کند. از جمله آیاتی که در قرآن کریم به این موضوع می‌پردازد،عبارتند از: 💠آیه اول «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً؛امروز، (روز هجده ذی الحجّه سال دهم هجری که حضرت علی علیه السلام به فرمان خدا به جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم منصوب شد) کافران از (زوال) دین شما مأیوس شدند، پس، از آنان نترسید و از من بترسید. امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان «دین» برایتان برگزیدم». ✅نکته‌ها 🔺۱. امام باقر علیه السلام فرمود: «ولایت، آخرین فریضه الهی است» سپس آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» را تلاوت فرمودند» 🔺۲. در این آیه دو مطلب جداگانه بیان شده است، یک مطلب به تحریم گوشت‌های حرام، جز در موارد اضطرار مربوط می‌شود و مطلب دیگر به کامل شدن دین و یأس کفّار اشاره می‌کند که این قسمت کاملًا مستقل است، به چند دلیل: 🔸الف) یأس کفّار از دین، به خوردن گوشت مردار یا نخوردن آن ارتباطی ندارد. 🔸ب) روایاتی که از طریق شیعه و سنی در شأن نزول آیه آمده، در مقام بیان جمله ی «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا» و «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» است، و به جملات قبل و بعد از آن که درباره احکام مردار است، هیچ ارتباطی ندارد. 🔸ج) بنابر روایات شیعه و سنّی، این قسمت از آیه: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ... » پس از نصب علیّ بن ابی طالب علیه السلام به امامت در غدیرخم نازل شده است. 🔸د) غیر از دلائل نقلی، تحلیل عقلی نیز همین را می‌رساند، چون چهار ویژگی مهم برای آن روز بیان شده است: 🔷۱.روز یأس کافران 🔷۲.روز اکمال دین؛ 🔷۳. روز اتمام نعمت الهی بر مردم؛ 🔷۴. روزی که اسلام به عنوان «دین» و یک مذهب کامل،مورد پسند خدا قرار گرفته است. 💠حال اگر وقایع روزهای تاریخ اسلام را بررسی کنیم، هیچ روز مهمی مانند: بعثت، هجرت، فتح مکّه، پیروزی در جنگ‌ها و... با همه ارزش‌هایی که داشته اند، با این چهار صفت مهم همراه نیستند؛ حتّی «حجّةالوداع» هم به این اهمیّت نیست؛زیرا حج، جزئی از دین است،نه همه دین. 💠بعثت،اوّلین روز شروع رسالت پیامبر اکرم (ص) است و هرگز نمی توان گفت روز اوّل بعثت،دین کامل شده است. 💠هجرت،روز هجرت پیامبر (ص) به فرمان خداست،روز حمله ی کفّار به خانه پیامبر است و نه روز یأس آنان. روزهای پیروزی در جنگ بدر و خندق و... فقط کافرانی که در صحنه ی نبرد بودند، مأیوس می‌شدند،نه همه ی کفار،درحالی که قرآن می‌فرماید:«الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا... همه کفّار مأیوس شدند» 💠در حجّةالوداع نیز که مردم آداب حج را در محضر پیامبر (ص)آموختند،فقط حج مردم با آموزش پیامبر کامل شد،نه همه ی دین؛در حالی که قرآن می‌فرماید:«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ». @mahdimontazeremast
امام مهدی منتظر ماست...
‌🌷امام مهدی شناسی ۸۴۰🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز هیجدهم 🍀فلمَّا انْقَضَتْ أَیَّامُه أَقام وَل
‌💠امّا غدیرخم روزی است که خداوند فرمان نصب حضرت علی را به جانشینی پیامبر (ص) صادر کرد، فقط آن روز است که چهار عنوان ذکر شده در آیه «أَکْمَلْتُ، أَتْمَمْتُ، رَضِیتُ، یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا» با آن منطبق است. 🔺۳. امّا یأس کفّار، برای این بود که وقتی تهمت ها، جنگ‌ها و سوء قصدها علیه پیامبر نافرجام ماند، تنها امید آنها مرگ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود. نصب علیّ بن ابی طالب علیهما السلام به همه فهماند که اگر آن حضرت پسری داشت، بهتر از علی نبود، همچنین با مرگ او دین او محو نخواهد شد؛ زیرا کسی چون علیّ بن ابی طالب علیهما السلام جانشین پیامبر (ص) و رهبر امّت اسلام خواهد بود. اینجا بود که همه ی کفّار مأیوس شدند. 🔺۴. کمال دین،به آن دلیل است که اگر مقرّرات و قوانین کامل وضع شود؛ولی برای امّت و جامعه،رهبری معصوم و کامل تعیین نگردد،مقرّرات ناقص خواهد ماند. 🔺۵. اتمام نعمت،برای آن است که قرآن بزرگ ترین نعمت را نعمت رهبری و هدایت معرّفی کرده است،اگر پیامبر اکرم (ص) از دنیا برود و مردم را بی سرپرست بگذارد،کاری کرده که یک چوپان در حق گله خود نمی کند.چگونه بدون تعیین رهبری الهی نعمت تمام می‌شود؟ 🔺۶. امّا رضایت خداوند، برای آن است که هرگاه قانون کامل و مجری عادل به هم گره بخورد، رضایت پروردگار به دست می‌آید. 🔺۷. اگر هر یک از اکمال دین،اتمام نعمت،رضایت حقّ و یأس کفّار به تنهایی در روزی اتفاق افتد، کافی است که آن روز از «ایّام اللّه» باشد؛چه رسد به روزی مثل غدیر که همه این ویژگی‌ها را یک جا دارد.به همین دلیل در روایات اهل بیت علیهم السلام عید غدیر از بزرگ ترین اعیاد به شمار آمده است. 🔺۸. آثار اشیا،گاهی بر جمع بودن همه اجزای آن مترتّب است،مانند روزه که اگر حتی یک لحظه پیش از اذان افطار کنیم، باطل می‌شود،برای همین کلمه «تمام» به کار رفته است: «أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَی اللَّیْلِ» و گاهی به گونه ای است که هر جزء، اثر خود را دارد،مانند تلاوت آیات قرآن که کمال آن در تلاوت همه ی آن نیست و هر قدر هم خوانده شود، ثواب دارد.آری، گاهی یک جزء آن چنان است که اگر نباشد، یک مجموعه ناقص خواهد شد، هر چند همه ی اجزای دیگر هم وجود داشته باشد، مانند خلبان و راننده که هواپیما و ماشین بدون آنها بی فایده است. رهبری و ولایتِ حقّ هم چنین است؛ زیرا انسان را با خدا گره می‌زند و بدون آن، آفریده‌ها و نعمت‌ها به نقمت تبدیل می‌شود و انسان را به خدا نمی رساند. 💠آیه دوم «یَآ أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبّکَ وَ إِن لَّم تَفْعَل فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَایَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ؛ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است (در مورد ولایت و جانشینی حضرت علی) اعلام کن و اگر چنین نکنی، رسالت الهی را نرسانده ای و (بدان که) خداوند تو را از (شرّ) مردم (و کسانی که تحمّل شنیدن این پیام مهم را ندارند) حفظ می‌کند. همانا خداوند گروه کافران را هدایت نمی کند». ✅نکته‌ها ☘۱. این آیه به دلایلی که خواهد آمد به جانشینی حضرت علی (ع)و نصب او به ولایت در غدیر خم،هنگام برگشت پیامبراکرم (ص)از سفر حج در سال دهم هجری مربوط است.جالب اینکه این آیه در میان دو آیه ای قرار گرفته که به اقامه کتاب آسمانی مربوط است و شاید اشاره به این موضوع داشته باشد که میان رهبر معصوم و اقامه ی کتاب آسمانی، پیوند محکمی برقرار است. آری، این امام است که می‌تواند کتاب آسمانی را برپا دارد و این کتاب خداست که می‌تواند امام واقعی را معرّفی کند. ☘۲. در این آیه چند نکته وجود دارد که جهت گیری محتوایی آن را روشن می‌کند: 🔺الف) سوره مائده در اواخر عمر شریف پیامبر نازل شده است. 🔺ب) در این آیه، به جای «یا أیّها النّبی» عبارت «یا أیّها الرّسول» آمده است که نشانه ی یک رسالت مهم است. 🔺ج) به جای فرمان «أبلغ»، فرمان «بَلّغ» آمده که نشان گر ابلاغ قطعی، رسمی و مهم است. 🔺د) پیامبر نسبت به نرساندن یک پیام مهم تهدید شده که اگر آن را به مردم ابلاغ نکند، همه ی زحماتش به هدر خواهد رفت. 🔺ه) رسول خدا (ص) از عواقب کاری هراس دارد آن چنانکه خداوند او را دلداری می‌دهد که «ما تو را از شر مردم نگه می‌داریم». 🔺و) پیامبر، از جان خود نمی ترسد؛ زیرا در روزگار تنهایی که با بت‌ها مبارزه می‌کرد و در جنگ‌ها که با مشرکین درگیری نظامی داشت، از خطرها هراسی نداشت. (درحالی که سنگباران می‌شد و یارانش شکنجه می‌شدند، اکنون در اواخر عمر و در میان این همه یار بترسد؟! ) 🔺ز) در آیه، پیامی وجود دارد که از نظر اهمیّت، با همه پیام‌های دوران نبوّت و رسالت برابر است؛ آن چنانکه اگر این پیام به مردم نرسد، گویا همه ی پیام‌ها از بین خواهد رفت. @mahdimontazeremast
امام مهدی منتظر ماست...
‌💠امّا غدیرخم روزی است که خداوند فرمان نصب حضرت علی را به جانشینی پیامبر (ص) صادر کرد، فقط آن روز اس
☘۵. امام باقر علیه السلام فرمود: بُنی الاسلام علی خمس علی الصلاة و الزّکاة و الصوم و الحج و الولایة و لم یناد بشی ء کما نودی بالولایة فاخذ النّاس باربع و ترکوا هذه؛ اسلام بر پنج چیز استوار است: بر نماز، زکات، روزه، زکات و ولایت اهل بیت و چیزی به اندازه ی ولایت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتای آن را پذیرفتند و ولایت را ترک کردند! ☘۶. چگونه می‌توان پذیرفت که حضرت موسی برای غیبت موقّت خود جانشین تعیین کند، امّا خاتم پیامبران صلی الله علیه و آله و سلم برای غیبت ابدی خود، جانشینی تعیین نکرده باشد؟! با وجود اینکه حدیث منزلت که پیامبر خطاب به علی علیه السلام فرمود: «أنت منّی بمنزلة هارون من موسی؛ تو برای من مثل هارون برای موسی می‌باشی». به صورت متواتر در منابع اهل سنّت آمده است. ☘۷. درباره آیه «إِذْ کانَ هُوَ الْمُنْذِرُ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ»که در این فراز دعا آمده است از ابن عباس نقل شده که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم دست مبارک خود را بر روی سینه گذاشت و فرمود: «انا المنذر» و آنگاه به علی بن ابیطالب علیهما السلام اشاره کرد و فرمود: «انت الهادی، بک یهتدی المهتدون بعدی».در این آیه نکاتی وجود دارد؛ از جمله آنکه: 🔸الف) تربیت، هم به تهدید و هم به ارشاد نیاز دارد: «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ». 🔸ب) برای جامعه جاهل غافل، هشدار بیشتر از بشارت ضرورت دارد: «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ». 🔸ج) کار اصلی پیامبران، ارشاد و انذار است؛ «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ» نه برآوردن خواسته‌های بی ربط مردم و عرضه معجزه در هر لحظه و برای هرکس: «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ». 🔸د) با آنکه دیگر پیامبری مبعوث نمی شود، امّا خداوند حجت خود را بر همه ی مردم تمام می‌کند و هرگز زمین از حجت خالی نمی ماند: «وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ». 🔸ه) انبیا فقط به مشرق زمین اختصاص نداشته اند: «وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ». 🔸و) در عصر حاضر نیز ما باید امام یا هادی زنده داشته باشیم: «وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ». @mahdimontazeremast
امام مهدی منتظر ماست...
☘۵. امام باقر علیه السلام فرمود: بُنی الاسلام علی خمس علی الصلاة و الزّکاة و الصوم و الحج و الولایة
🔺ح) محتوای پیام، باید مسأله ای اساسی باشد، وگرنه در مسائل جزئی و فردی، این همه تهدید و دلداری لازم نیست. 🔺ط) پیام آیه، به توحید، نبوّت و معاد مربوط نیست؛ زیرا این اصول، در روزهای اوّل بعثت در مکّه بیان شده و به این همه سفارش در آخر عمر آن حضرت نیازی ندارد. 🔺ی) پیام آیه، به نماز، روزه، حج، زکات، خمس و جهاد هم مربوط نیست؛ زیرا اینها در طول ۲۳ سال دعوت پیامبر بیان شده و مردم نیز به آن عمل کرده اند و هیچ هراسی وجود نداشته است. پس، محتوای این پیام مهم که در اواخر عمر شریف پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده، چیست؟ 💠روایات بسیاری از شیعه و سنّی، ما را از تحیّر نجات داده و راه را نشان می‌دهد. بر اساس روایات، آیه به هجدهم ذیحجه سال دهم هجری در سفر حجةالوداع پیامبر اسلام مربوط است، به این ترتیب که آن حضرت در بازگشت به سوی مدینه، در مکانی به نام «غدیر خم» به امر الهی فرمان توقّف داد و همه در این منطقه جمع شدند. مکانی که هم آب و درخت داشت و در گرمای حجاز، کارساز بود و هم در محلّ جداشدن کاروان‌های زائران مکّه قرار داشت و اهل یمن، عراق، شام، مدینه و حبشه در آنجا از هم جدا می‌شدند. در این مکان، پیامبر خدا در میان انبوه یاران، بر فراز منبری از جهاز شتران قرار گرفت و خطبه ای طولانی خواند. ابتدای خطبه؛ از توحید، نبوّت و معاد سخن گفت که تازگی نداشت. سخن تازه از آنجا بود که پیامبر اکرم (ص) از رحلت خود خبر داد و نظر مسلمانان را درباره ی خود جویا شد. همه به کرامت، عظمت، خدمت و رسالت او در حدّ اعلا اقرار کردند. پیامبر وقتی مطمئن شد که صدایش به همه ی مردم، در چهار طرف می‌رسد، پیام مهم خود را دربارة آینده بیان کرد و فرمود: «من کنت مولاه فعلیّ مولاه؛ هر که من مولای اویم، این علیّ مولای اوست». و به این وسیله جانشینی حضرت علی علیه السلام را برای زمان پس از خود به صراحت اعلام کرد. ☘۳. همه مفسّران شیعه بر اساس روایات اهل بیت علیهم السلام و نیز بعضی از مفسّران اهل سنت به عنوان یکی از مصادیق، آیه را به نصب حضرت علی علیه السلام در غدیر خم به ولایت و امامت مربوط دانسته اند. جالب آنکه صاحب تفسیر المنار از مسند احمد و ترمذی و نسائی و ابن ماجه، حدیثِ «مَن کنتُ مولاه فعلیّ مولاه» را با سند صحیح و موثّق بیان کرده است و سپس با دو جمله به خیال خود در آن تشکیک نموده است: اوّل، اینکه مراد از ولایت، دوستی است. (غافل از آنکه دوستی به بیعت گرفتن و تبریک گفتن و آن همه تشریفات در غدیر خم نیازی نداشت) و دوّم، آنکه اگر حضرت علی علیه السلام امام و رهبر پس از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود، چرا فریاد نزد و ماجرای نصب خود را در غدیر نگفت؟! (غافل از آنکه در سراسر نهج البلاغه و کلمات حضرت علی علیه السلام ناله‌ها و فریادهای زیادی وجود دارد؛ ولی صاحب المنار گویا آن ناله‌ها و فریادها را نشنیده است). ☘۴. در تمام قرآن فقط در این آیه است که پیامبراکرم (ص) نسبت به کتمان پیام، تهدید شده که اگر این پیام را نرسانی، تمام آنچه را که در ۲۳ سال رسالت گفته ای از بین می‌رود. پس باید دید این چه پیام مهمی است که این گونه بیان می‌شود؟ پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم به حضرت علی علیه السلام فرمود: لو لم ابلغ ما امرت به من ولایتک لحبط عملی؛ اگر آنچه درباره ولایت توست به مردم نرسانم، تمام اعمال من محو می‌شود. @mahdimontazeremast
♨️وحشت از ابرقدرتها از وحشت کوفیان کمتر نیست... ◀️همان‌طور كه وحشت از لشكر شام و طمع گندم رى و فريب و نيرنگ ابن زياد، خيلى‌ها را در تاريخ از امام حسين عليه السلام و عاشورا و كربلا جدا كرد و از بركت روز حسين عليه السلام محروم گرداند. ◀️وحشت از قدرت و ابرقدرت امروز كه را فرياد مى‌زند و قدرت و صنعت و علم و ثروت و رفاه و لذت را يدك مى‌كشد و از تمامى راه‌هاى تبليغى و رسانه‌هاى جهانى و ماهواره‌هاى مسلط‌ و تصويرهاى مسموم بهره مى‌برد، وحشت و طمع از اين قدرت‌ها و وادادگى در برابر آن‌ها و سر نهادن بر فرمان آن‌ها و بريدن از دين و از حسين زمان و ولى عصر(عجل الله فرجه)،از وحشت اهل كوفه كم ندارد. ◀️و راستى كه بركت روز حسين عليه السلام مى‌تواند، ما را به بيدارى بكشاند... ◀️و در اين طرف مى‌بينيم كه ما در برابر ولى عصر و امام زمان از ياد او غافل و از مشكلات مبارزه و رنج‌هاى او فارغ هستيم و در ميان اشتغالات شلوغ و لهو و لعب‌هاى خودمان براى او جايى نگذاشته‌ايم و اقدامى نمى‌كنيم و هزار توجيه داريم. 📕وارثان عاشورا، صفحه ۹۰ @mahdimontazeremast
4_5976764115589268153.mp3
3.51M
🥀امام زمان یابن زهرا به داد زمین و زمان رس... @mahdimontazeremast
J-02.mp3
5M
🔴معنای اضطرار به امام زمان چیست؟ ⏪معنای اضطرار به ولیّ خدا این نیست که امام ابتلائاتی مثل را برطرف کنند و بعد دنبال دنیای خودمان برویم! ‌‌‌‌‌@mahdimontazeremast
☘زمینه سازی برای ظهور باید صورت بگیرد و اولین اتفاق باید در باور ما رخ بدهد.یعنی باور کنیم که به امام به صورت جدی نیاز داریم ... حتی ضروری تر از نیاز به هوا ، غذا .... ☘این باید در ذهن ما جا بیفتد تا بعد آنقدر به صورت عینی برای ظهور فعالیت کنیم که گویی همین فردا قرار است آقا بیاید. ☘امام زمان آوردنی است ما باید به آن درجه از بلوغ برسیم که آمادگی حضور امام در بین خودمان را داشته باشیم ... ☘بسیار متاسفیم که برخی نشسته اند که بعد از آمدنش حرکتی کنند، عمده حرکت قبل از آمدن حضرتش صورت میگیرد. ☘مومن باهوش و زیرک از الان پای کار است...منتظر فردا نمی نشیند. ‌‌‌‌‌@mahdimontazeremast
🌺 یاری امام زمان 🌺 🔷روایت جالبی از امام صادق(علیه السلام)گزارش می کند که در فروع کافی است:«یک درهم خرج کردن در راه حج از یک میلیون درهم در غیر آن بهتر است و یک در هم که به امام برسد مانند خرج کردن یک میلیون درهم در حج است.» 🔷با کمی تأمل در این گفتار،می توان دریافت که امروزه اگر کسی به فرض «یک تومان» در راه حج خرج کند (البته حج مقبول با شرایط و آدابی که در روایات ذکر شده است!)، گویی یک میلیون تومان در سایر کارهای خیر مصرف کرده است. 🔷 حال اگر همین کس «یک تومان» در راه امام عصر (عجل الله فرجه) هزینه کند، همانند آن است که یک میلیون تومان در راه حج مقبول هزینه کرده باشد. 🔷با یک محاسبه ی ساده،«یک تومان» خرج کردن در راه امام معادل هزار میلیارد تومان در سایر کارهای خیر است و البته نباید باعث تعجب گردد؛ چرا که این با اعتقادات شیعه هم خوانی کامل دارد. 🔷ما معتقدیم خداوند تبارک و تعالی تمام عالم هستی،کهکشان ها،کرات آسمانی،موجودات،فرشتگان،انس و جن را به خاطر اهل بیت (علیهم السلام) آفریده است و اصلا انسانها خلق شده اند که مسیر اطاعت خداوند را از طریق معرفت به امام زمان خویش و اطاعت از وی بشناسند و پیدا کنند و از این روست که معرفت امام و شناساندن امام این اندازه قدر و قیمت می یابد و مؤمنان باید این نویدها را جدی بگیرند و بدان عمل کنند. متأسفانه عمل به این سنت حسنه در میان ما شیعیان به صورت فرهنگ در نیامده و نهادینه نشده است. 🔷 اینک شایسته است منتظران و عاشقان حضرت بقية الله أرواحنافداه در جهت احیای این سنت که از ضروری ترین و مؤثرترین شیوه های یاری امام عصر علیه السلام در این برهه از زمان است گام های جدی و عملی بردارند. 🔷بارها دیده ایم که وقتی عزیزی از یک خانواده از دنیا می رود، میلیون ها تومان صرف برگزاری مراسم متعدد او می شود و این هزینه در بسیاری از موارد هم چون خرید گل، اطعام میهمانان و....صرف می گردد. 🔷 این در حالی است که بسیاری از مدعوین فقط برای تسلی خاطر بازماندگان یا انگیزه های دیگر اجتماعی در مراسم بزرگداشت حاضر می شوند و اصلا نیازی به صرف یک وعده غذا در این مراسم ندارند. 🔷 آیا بهتر نیست حداقل درصدی از این هزینه های زیاد صرف تبلیغ فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) شود؟ آیا ارواح گذشتگان ما از این بابت راضی تر نخواهند شد؟ 🔷این مثال در سایر عرصه ها نیز قابل تعمیم است. حتی در مراسم و جشن های نیمه ی شعبان نیز در کنار توزیع شیرینی، چراغانی، اطعام و ...، باید برای تغذیه ی فکری و ارتقای سطح معرفت و آشنا ساختن مردم با فضایل آن حضرت و نیز غیبت و غربت و مظلومیت آن بزرگوار، اهتمام جدی به عمل آورد و حتی بدین مسأله اولویت بیشتر داد؛ زیرا کسب معرفت نسبت به آن جناب و آشنایی با وظایف شیعه در قبال آن آستان و ارجاع آنان به شئون امامت آن بزرگوار از شیرین کردن کام محبان آن حضرت بانُقل و شیرینی مهم تر است که لحظاتی بیش دوام ندارد و از سیر کردن شکم های آنان برای چند ساعت! 🔷از جمله ی بهترین کارها در این وادی، تألیف و انتشار کتاب های آگاهی بخش و بیدار کننده ی راجع به امام زمان و تولید محصولات فرهنگی مرتبط با آن امام همام است که سبب برقراری و پیوند و تمسک به آن منجی منتظر گردد. 📚 @mahdimontazeremast
هزار جمعه رسید و نگـ❤️ـار ما نرسید هنوز وعده دیدارِ یـ❤️ـار ما نرسید... ... @mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌چندی ست ... خو گرفتہ دلم ... با ندیدنت عمری نمانده است ... الهے ببینمتـ❤️ـ سلام‌ موعـ❤️ـود مهربانم .... @mahdimontazeremast
🌷امام مهدی شناسی ۸۴۱🌷 🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿 🔶‌فراز نوزدهم 🍀وَ زَوَّجَهُ ابْنَتَهُ سَیِّدَةَ نِساءِ الْعالَمِینَ، وَ أَحَلَّ لَهُ مِنْ مَسْجِدِهِ ما حَلَّ لَهُ، وَ سَدَّ الْأَبْوابَ إِلَّا بابَهُ، ثُمَّ أَوْدَعَهُ عِلْمَهُ وَ حِکْمَتَهُ، فَقالَ: أَنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بابُها، فَمَنْ أَرادَ الْمَدِینَةَ فَلْیَأْتِها مِنْ بابَها؛ و دخترش سرور بانوان جهانیان را به همسری او در آورد، و از مسجدش برای او حلال کرد، آنچه را برای خودش حلال بود و همه درهایی را که به مسجد باز می‌شد، بست مگر در خانه او را، آنگاه علم و حکمتش را به او سپرد، و فرمود: من شهر علمم و علی در آن شهر است؛ پس هر که اراده شهر علم و حکمت کند، باید از در آن وارد شود.🍀 💠در این فراز به سه مورد دیگر از ویژگی‌های ممتاز حضرت علی علیه السلام اشاره دارد که عبارتند از: اول. همسرش حضرت فاطمه برترین زنان عالم است. همو که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در وصف او فرمود: «أَمَّا ابْنَتِی فَاطِمَةُ فَإِنَّهَا سَیِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِین». دوم. اجازه باز بودن در خانه او به داخل مسجد پیامبر. 💠امام باقر علیه السلام فرمود: هنگامی که عباس عموی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مأموریت یافت تا درب خانه بعضی از اصحاب که به مسجد پیامبر باز می‌شد را ببندد و فقط در خانه علی علیه السلام باز باشد، عباس و بعضی دیگر به محضر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم رسیدند و عرض کردند: یا رسول الله چرا علی علیه السلام بر خلاف دیگران از در خانه خود به مسجد رفت و آمد می‌کند؟ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ذَلِکَ إِلَی اللَّهِ فَسَلِّمُوا لَهُ تَعَالَی حُکْمَهُ، هَذَا جَبْرَئِیلُ جَاءَنِی عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِکَ؛ امر این کار با خداست پس همگی تسلیم خداوند متعال باشید زیرا جبرئیل از سوی خدای عزوجل به نزدم آمد و مرا به این کار امر سوم. اعطای علم و حکمت نبوی به ایشان. 💠رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این باره فرمود: «أَنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ مَدِینَةَ الْعِلْ مِ فَلْیَأْتِهَا مِنْ بَابِهَا» و همچنین حضرت علی علیه السلام نیز فرمود: چون هنگام وفات رسول خدا فرا رسید، مرا خواست و چون به خدمتش رسیدم، به من فرمود: یا علی! تو جانشین منی و نماینده منی بر خاندانم و امتم در زندگی من و پس از مرگ من. دوست تو دوست من است و دوست من دوست خدا است و دشمن تو دشمن من است و دشمن من دشمن خدا است. یا علی! کسی که پس از مرگ من ولایت تو را انکار کند، مانند کسی است که در زنده بودن من پیغمبری مرا انکار نماید؛ زیرا تو از من هستی و من از تو. سپس مرا به خودش نزدیک کرد و هزار باب از دانش را با من به راز گفت که هر بابی هزار باب می‌گشود. همچنین ابن بکیر از حضرت صادق علیه السلام نقل کرد که فرمود: من خدمت آن جناب بودم، سخن علم سلیمان شد و قدرتی که به او داده شده بود، فرمود: به سلیمان بن داود چه چیز داده شده؟ به او یک حرف از اسم اعظم داده بودند؛ ولی امام شما که خداوند در این آیه می‌فرماید: «قُلْ کَفی بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ»؛ به خدا قسم نزد علی تمام علم کتاب بود. ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐معرفت مهدوی💐 🍀 گشایش در غصه‌ها السَّلَامُ‏ عَلَى‏ مُفَرِّجِ‏ الْكُرُبَات‏ 🌷در پرتو ارتباط با امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه ، انسان در بن بست‌های زندگی نمی‌ماند و با وساطت حضرت، هنگام غصه‌ها برایش گشایش حاصل می‌شود. 🌷 در حقیقت امام اجازه نمی‌دهد مشكلات بر فرد مسلط شود، در هنگامه ی غم و اندوه‌ها روزنه‌ای باز می‌كند و توجه انسان را به امور زیبا و امید بخش معطوف می‌نماید. دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور هان مشو نومید چون واقف نِه‌ای از سر غیب باشد اندر پرده بازی های پنهان غم مخور ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
📣قبل از ظهور، ممکن است در معرض امتحان «مواسات» قرار بگیریم. 📣در امتحان مواسات،اگر بخل بورزیم و امساک کنیم،سقوط می‌کنیم... ◀️ مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(جلسه ۵) 🔺تو در دنیا نمی‌توانی همه‌چیز داشته باشی، چون انتخاب‌گر هستی و انتخاب یعنی یکی از دوست‌داشتنی‌هایت را کنار بگذاری و از آن صرف نظر کنی؛ این یعنی رنج. چه کسی بهتر انتخاب می‌کند؟ کسی که از پرداخت‌‌کردن و از دست‌دادن نترسد،کسی که بخل نورزد. 🔺 احتمالاً قبل از ظهور، در معرض امتحان «مواسات» قرار بگیریم. مواسات یعنی آن چیزی که داری، با برادر مؤمن خودت تقسیم کنی، حق نداری بیشتر از او پولدار باشی، نباید سفره‌ات از او پُرتر باشد یا خانه‌ات از او بهتر باشد... 🔺می‌ترسم قبل از ظهور، تا از ما امتحان مواسات نگیرند آقا نیاید.چون امام‌باقر (علیه السلام) به کسانی که آماده ی قیام بودند، فرمود: اگر نیاز داشتید دست در جیب هم می‌کنید که بدون اجازه ی همدیگر بردارید؟ گفتند: نه، حضرت فرمود: یاران آن امامی که قیام می‌کند این‌گونه‌اند (اختصاص مفید/۲۴) 🔺در آخرالزمان ممکن است در معرض امتحان مواسات قرار بگیریم،هر کسی ممسک باشد و بخل بورزد سقوط می‌کند. محافظه‌کاری به این معنا که «مبادا چیزی را از دست بدهم» انسان را ساقط خواهد کرد. 🔺 آیا حکمت آسیب‌های کرونا و مشکلات اقتصادیِ پشت سرش این است که میزان قدرتِ رسیدن به مواسات توسط مؤمنین و ولایت‌مداران امتحان ‌شود؟ 🔻 پیامبر (صلوات الله علیه و اله) این امتحان را مردم گرفت و فرمود: «هر کسی مسلمان می‌شود به مدینه بیاید.» با اینکه آنها در مدینه، خانه و زمین کشاورزی نداشتند. لذا وقتی مسلمانان مکه به مدینه آمدند، مومنین مدینه خانه‌های خود را با آنها نصف کردند؛ دوتا اتاق داشتند یکی را دادند. آیا خون ما رنگین‌تر از آنهاست که از ما این امتحان را نگیرند؟ 🚩هیئت میثاق با شهدا - ۹۹۰۶.۰۳ 👈🏻 متن کامل + صوت و فیلم 📎 Panahian.ir/post/6368 ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
1_36117136.MP3
15.51M
🌺دولت کریمه ی امام زمان🌺 ✅قسمت اول ◀️سخنرانی های فوق العاده مهم بر پایه تطبیق تاریخی و سیاسی جریانات مهم دینی از زمان حضرت آدم تا حال ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
✅مسابقه‌ی ما برای نزدیکی به علیه‌السلام است؛ ⏪چون قرار است که خداوند آخرالزمانی‌ها را تربیت کند. @mahdimontazeremast
🌸اخلاق مهدوی🌸 🍀 انسان بايد در "روز" چشم و زبانش را کنترل کند و برای اين که "سحر" بيدار شود، باید مقدمه‌چينی کند. 🍀 انسان اگر فرصت‌ها را از دست داد، "روز"، مراقبه نکرد و شب هم وقتش را تلف کرد، پيداست که "سحر" بلند نخواهد شد. 🍀کسی که مواظب خوراک، کلام و چشم خود نيست کِی می‌خواهد از نجوای سحر متنعم باشد؟! 💢فرصت‌ها را از دست ندهيد. فرصت‌ها می آيند و منتظر نمی‌مانند. ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
1_381756889.mp3
8.43M
⭕️من میخوام وقتی آقا ظهور کردن؛ کنارشون، سایه به سایَشون هم‌قدم‌شون... باشم‼️ ▫️یعنی میشه ❓ ▫️چکار باید کنم ❓ ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
💐معرفت مهدوی💐 ‌❤️رؤيت قلبی والاترین رؤيت❤️ ◀️ﺍﻣﺎﻡ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻋﺎﻟﻢ ﻭﺟﻮﺩﯼ، ﺑﺮ ﻣﺎ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺭﺩ؛ﺩﺭ ﻣﻮﻃﻦ ﺣﺲ،ﺧﯿﺎﻝ ﻭ ﻣﻮﻃﻦ ﻗﻠﺐ. ◀️ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﻧﻈﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺐ ﮐﻨﺪ،ﺍﻣﺎﻡ ﺩﺭ ﻣﻮﻃﻦ ﻗﻠﺐ – ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻮﻃﻦ ﺍﺳﺖ- ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺟﺬﺑﻪ ،ﻣﺤﺒﺖ،ﻋﺸﻖ ﻭ ﺣﺮﺍﺭﺕ،به او نظر ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ◀️ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻋﻘﻞ ﭘﺨﺘﻪ ﺷﺪﻩ- ﮐﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻗﻠﺐ ﺍﺳﺖ- ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ،ﺣﺘﯽ ﺧﯿﺎﻟﺶ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺷﮑﻠﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﺑﺒﯿﻨﺪ،ﮐﺎﺭ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ. ◀️ﺍﻭ ﺷﻌﻮﺭ ﺍﻟﻬﯽ ﺟﺎﻣﻊ ﻭ  ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺍﯼ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺷﻌﻮﺭ ﺟﺎﻣﻊ،ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺭﺅﯾﺖ ﻗﻠﺒﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ◀️ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺭﯾﺰ ﻭ ﺩﺭﺷﺖ ﭼﻨﯿﻦ ﻓﺮﺩﯼ ،ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﺎﻣﻞ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻻ‌ﻣﺮ ﻣﯽ ﭼﺮﺧﺪ. ◀️ﺑﺮﺍﯼ ﻓﻬﻢ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺣﺎﻟﺖ ﻓﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺮ ﻣﻮﻃﻦ ﻗﻠﺐ ﺍﻭ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ،ﺑﺎ ﻓﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺮ ﻣﻮﻃﻦ ﺧﯿﺎﻝ ﺍﻭ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ،ﺣﺎﻻ‌ﺕ ﺍﻭﻟﯿﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﻭﻟﯿﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ "ﻋﻨﺪ ﻣﻠﯿﮏٍ ﻣﻘﺘﺪﺭ"ﺍﻧﺪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ. ◀️ ﺁﻥ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ "ﻋﻨﺪ ﺭﺑّﻬﻢ ﯾﺮﺯﻗﻮﻥ" ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺭﺍ ،ﺑﺎ ﺁﻥ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ "ﺟﻨﺎﺕ تجری ﻣﻦ ﺗﺤﺘﻬﺎ ﺍﻷ‌ﻧﻬﺎﺭ" ﻫﺴﺘﻨﺪ،ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﻨﯿﺪ. ◀️ﺁﻥ ﮐﺲ ﮐﻪ ﻣﻘﺎﻣﺶ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﺎﻻ‌ ﺭﻓﺘﻪ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺮ ﻗﻠﺒﺶ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ،ﺩﺭ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻡ"ﻋﻨﺪ ﻣﻠﯿﮏٍ ﻣﻘﺘﺪﺭ" ﺍﺳﺖ؛ﺍﻣﺎ ﺁﻥ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺭﺅﯾﺎ ﻭ ﺧﯿﺎﻟﺶ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ،ﻧﻬﺎﯾﺘﺎً ﺩﺭ "ﺟﻨّﺎﺕٍ ﺗﺠﺮﯼ ﻣﻦ ﺗﺤﺘﻬﺎ ﺍﻷ‌ﻧﻬﺎﺭ" ﺍﺳﺖ. ◀️ﺍﻟﺒﺘﻪ ﯾﮏ ﻧﻮﻉ ﺭﺅﯾﺖ ﺣﺴﯽ ﯾﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺣﺲ ﻧﯿﺰ ﺩﺍﺭﯾﻢ،ﮐﻪ – ﭼﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﺑﯿﺎﻥ ﺷﺪ- ﺍﻣﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻃﺮﯾﻖ ﺍﻭﻟﯿﺎﺀ ﯾﺎ ماﻣﻮﺭﺍﻥ ﺧﺎﺻّﺶ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ. ◀️ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﺍﯼ تعداد کمی ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺧﻮﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺑﻪ ﺩﯾﺪﺍﺭ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺭﺩ،ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﻢ ﺍﺳﺖ. ‌‌‌‌@mahdimontazeremast
جنس تنهایی تـ❤️ـو از نخ بی مهری ماست .... @mahdimontazeremast
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا