🌷مهدی شناسی ۲۵۷🌷
🌹... و کهف الوری...🌹
🔹زیارت جامعه کبیره🔹
🌼🍃در زمان ما ﻫﻢ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﮐﻬﻒ وجود دارند. ﺁﻥ ﮐﻬﻒ ﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﯿﻢ،ﺁﻥ ﻫﻢ ﮐَﻬﻒِ ﺍﻟﻮَﺭَﺍ.
🌼🍃ﻭﺭﺍ ﯾﻌﻨﯽ ﺁﻥ ﭼﻪ ﻭﺭﺍﯼ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﭘﻨﺎﻩ ﺑﯿﺎﻭﺭﺩ. ﻭ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﺎ ﭘﻨﺎﻩ ﺑﯿﺎﻭﺭﺩ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻭ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﯽﺩﻫﯿﻢ.
🌼🍃ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﻬﻒ ﯾﮏ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﻟﻄﯿﻒ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻫﻢ ﺩﺍﺭﺩ. ﮐﻪ ﺁﻥ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﻟﻄﯿﻒ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: "ﺍﻟﺴَّﺤﺎﺏ ﮐَﻬﻒِ ﺍﻟﻤَﻄﺮ" :" ﺍﺑﺮﻫﺎ ﮐﻬﻒ ﺑﺎﺭﺍﻥﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ" ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ؟
🌼🍃ﻣﺎ ﻣﯽﺩﺍﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺍﺑﺮ ﺗﮑﻮﻥ و ﻭﺟﻮﺩ ﭘﯿﺪا می کند.ﭘﺲ ﮐﻬﻒ ﯾﮏ ﻣﻌﻨﺎﯾﺶ ﭘﺮﻭﺭﺷﮕﺎﻩ ﺍﺳﺖ. ﻣﺎ ﮐﻬﻒ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺍﻣﺎﻥ ﻣﺎ ﯾﮏ ﭘﺮﻭﺭﺷﮕﺎﻫﯽ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﺪ ﺭﺷﺪ ﭘﯿﺪﺍ ﺑﮑﻨﯿﺪ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺭﺷﺪ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﯿﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺷﻮﺩ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺑﺮ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
🌼🍃ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﺪ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﯽ ﺑﺮﺳﯿﺪ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﺪ ﺑﻪ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﻭ ﺁﺩﻣﯿﺖ ﺭﺍﻩ ﭘﯿﺪﺍ ﺑﮑﻨﯿﺪ،ﺑﺪﻭﻥ اﻣﺎم ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
🌼🍃ﺍﺑﺮ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺩش ﻣﺎﯾﻪ ﻣﯽﮔﺬﺍرد،ﺗﺎ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺷﮑﻞ ﺑﮕﯿﺮد.امام زمان ﻫﻢ ﺍﺯ ﺟﺎﻥ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺩشاﻥ،ﺍﺯ ﻣﺎﻝ ﻭ ﻫﺴﺘﯽ ﺧﻮﺩشاﻥ ﻣﺎﯾﻪ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭند ﺗﺎ ما ﺷﮑﻞ ﺑﮕﯿﺮﯾم. ﺗﺎ ﯾﮏ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﭘﯿﺪﺍ ﺑﮑﻨﯿم...
#مهدی_شناسی
#قسمت_257
#جامعه_کبیره
@mahdimontazeremast
❓❓چگونه برای ظهور زمینه سازی کنیم؟
🔖مفهوم زمینهسازی ظهور
🔵زمینهسازی در لغت، به معنای به وجود آوردن مقدمات انجام دادن امری است.
🔵بر این اساس، زمینهسازی ظهور در نگاه اولیه، به معنای مقدمهچینی و آمادگی برای ظهور است. از این معنا، دو برداشت مختلف میتوان داشت؛ این دو برداشت در عین نزدیکی به یکدیگر، دارای تفاوتی اساسی هستند که بیتوجهی به آن، ممکن است مانع دستیابی به تصویر درستی از این اصطلاح باشد.
🔵مهیا بودن و آمادگی برای ظهور، نخستین برداشت است، بدون اینکه به تأثیرگذاری این آمادگی در ظهور معتقد باشیم؛ یعنی وقتی از زمینهسازی ظهور سخن میگوییم، مقصودمان آمادگی برای ظهور از نظر معرفتی، اخلاقی، رفتاری و مهیا بودن برای پذیرش امر معصوم است؛ بهگونهای که اگر امام ظهور نماید، از ناحیۀ افراد یا جامعۀ زمینهساز، هیچ خطر یا کاستی برای آن حضرت وجود نداشته باشد و زمینهسازان، پذیرای ولایت معصوم شوند.
🔵در عین حال، در پسزمینۀ ذهنمان به این نکته توجه داریم که این آمادگی، هیچ نقشی در ظهور امام ندارد؛ مانند اینکه پدری همۀ لوازم موردنیاز نوزادی را که در راه دارد فراهم کرده و از همه جهت برای تولد او آماده شده است و یا مانند کشاورزی که زمین را شخم زده و مسطح کرده و بذر را پاشیده و منتظر بارش باران است. بیشک این کارها آمادگی است، اما این آمادگی در تولد فرزند و بارش باران کمترین تأثیری ندارد.
🔵 کسانی که از زمینهسازی سخن میگویند، ممکن است از زمینهسازی، چنین معنایی را اراده کرده باشند. البته به نظر میرسد، اگر از این معنا با واژۀ آمادگی تعبیر شود، مناسبتر از واژۀ زمینهسازی باشد؛ زیرا زمینهسازی به معنای مقدمهچینی و تهیۀ مقدمات است و با تهیه شدن مقدمات یک امر، تحقق آن نزدیکتر و در دسترستر خواهد بود.
🔵بنابراین به نظر میرسد واژۀ زمینهسازی، جایی به کار میرود که تحقق یک پدیده (زمینه) در تحقق پدیده دیگر (آنچه برایش زمینهسازی میشود) تأثیرگذار است.
🔵🔵آمادگی و ایجاد مقدمات ظهور، دومین برداشت است، با این ذهنیت که این آمادگی، در تحقق ظهور تأثیرگذار است و به تعجیل فرایند ظهور میانجامد.
🔵🔵بنابراین وقتی کسی از زمینهسازی سخن میگوید، در صدد القای این معناست که زمینهسازی، انجام دادن رفتارها و رسیدن به ظرفیتهایی است که زمینه را برای ظهور مهیا میکند و تعجیل در ظهور را سبب میشود.
🔵🔵به تعبیر دیگر، وقتی از ضرورت زمینهسازی سخن میگوید، مقصودش ضرورت تلاش در مسیری است که در تحقق ظهور تأثیر میگذارد و آن را سرعت میدهد و اهمال در برابر آن، باعث تأخیر ظهور میشود.
🔶🔶تفکیک میان دو برداشت یادشده، از این جهت ضروری است که در مقام بحث، توجه داشته باشیم که منکران زمینهسازی، چه نوع تلقی از آن دارند و مثبتان آن، درصدد اثبات چه حدی از آن هستند.
🔶🔶از نکات پیشگفته، دو مسئله شکل میگیرد:
1⃣نخست این که اگر طرفداران زمینهسازی آمادگی و تهیۀ مقدمات را از این واژه اراده میکنند، آیا این معنا از روایات نیز استنباط میگردد؟ یعنی روایات نیز از ضرورت آمادگی و تهیه مقدمات ظهور سخن گفتهاند؟ این مسئله طبق هر دو برداشت یادشده از زمینهسازی قابل طرح است.
2⃣مسئلۀ دوم که تنها طبق برداشت دوم طرحشدنی است، این است که آیا اساساً انسانها در ظهور نقش دارند و میتوان ظهور را متأثر از عملکرد انسانها دانست؟
#زمینه_سازان
#قسمت_اول
@mahdimontazeremast
💐معرفت مهدوی💐
💠امام قلبِ عالم هستی است.پس خدا را فقط در قلب امام زمان و انسان کامل می یابیم و بس.
💠هر چه به این قلب ،نزدیک تر شویم،بیشتر مدّ نظر خداوند قرار می گیریم؛زیرا امام،دُردانه ی خدا روی زمین است و کل هستی به یُمن وجود اوست.
💠خدا به یک قلب تجلّی کرده و یک قلب خانه و عرش او شده؛بقیه هر چه به این قلب نزدیک شوند،مد ِّنظر خدا هستند.
💠در حقیقت خداوند اسماء و فیوضات را و عزت و کمال و بقا را به تبع قلب ایشان به سایرین عطا می کند.
#معرفت_امام
📚امامِ دل
http://eitaa.com/joinchat/1943535617C235633b5fa
🌷مهدی شناسی ۲۵۸🌷
🌹... و ورثة الانبياء...🌹
🔹زیارت جامعه کبیره🔹
☘ﮔﻞﻫﺎ ﺍﮔﺮ ﻭﺍﺭﺛﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭﺍﺭﺛﺸﺎﻥ ﻋﻄﺮشان است. ﻋﻄﺮ ﮔﻞ ﺳﺮﺥ ﻭﺍﺭﺙ ﮔﻞ ﺳﺮﺥ ﺍﺳﺖ. ﯾﻌﻨﯽ ﻫﺮ ﺑﻮﯼ ﺧﻮﺵ ﻭ ﺩﻝ ﺁﻭﯾﺰﯼ ﮐﻪ ﮔﻞ ﺳﺮﺥ ﺩﺍﺭﺩ،ﻋﻄﺮ ﮔﻞ ﺳﺮﺥ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻄﺮ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ. ﻋﻄﺮ ﮔﻞ ﯾﺎﺱ ﻭﺍﺭﺙ ﮔﻞ ﯾﺎﺱ ﺍﺳﺖ. ﯾﻌﻨﯽ ﻫﺮ ﺑﻮﯼ ﺧﻮﺵ ﻭ ﺩﻝ ﺍﻧﮕﯿﺰﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺩ،ﺍﯾﻦ ﻫﻢ ﺩﺍﺭﺩ.
☘ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻧﺒﯿﺎﺀ ﻣﺜﻞ ﻋﻄﺮ ﮔﻞ ﺳﺮﺥ
ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﻞ ﺳﺮﺥ ﻫﺴﺘﻨﺪ.ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺍﻧﺒﯿﺎ ﻗﯿﻤﺘﯽ ﺗﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﺍﺭﺯﺵ ﻋﻄﺮ ﮔﻞ ﺳﺮﺥ ﺍﺯ ﮔﻞ ﺳﺮﺥ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺳﺖ.
☘ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﻭﺍرثند،ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺑﺮ ﺁﻥﻫﺎ ﻓﻀﯿﻠﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺑﺮ ﺁﻥﻫﺎ ﺷﺮﺍﻓﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ.
🍃ﻣﯿﺮﺍﺛﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺟﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﻋﻠﻮﻡ و ﺣﮑﻢ و ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ و ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﻪ انبیا ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺍمام مهدی علیه السلام ﻫﻢ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﻮﺳﯽ و ﻋﯿﺴﯽ و ﻧﻮﺡ و ...ﺩﺍﺷتند ﭘﯿﺶ امام زمان عج الله فرجه ﺍﺳﺖ.
🍃ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﯿﻦ علیه السلام ﻣﯽﻓﺮﻣﻮﺩ:" ﺳَﻠﻮﻧِﯽ ﻋَﻦ ﺃﺳﺮﺍﺭِ ﺍﻟﻐﯿﻮﺏ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﯿﺪ از رازهای ﻧﻬﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ." ﺇﻧِّﯽ ﻭﺍﺭﺙُ ﻋُﻠﻮﻡ ﺍﻷﻧﺒﯿﺎﺀ ﻭﺍﻟﻤﺮﺳَﻠﯿﻦ.ﻣﻦ ﻭﺍﺭﺙ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻧﺒﯿﺎ ﻭ ﻣﺮﺳﻠﯿﻦ ﻫﺴﺘﻢ."
🍃شخصی ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺍﺑﻮﺑﺼﯿﺮ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺑﻮﺩ ﺁﻣﺪ ﺧﺪﻣﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﻭﺍﺭﺙ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﯿﺪ؟فرمود: ﺑﻠﻪ. ﮔﻔﺖ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﯿﺴﯽ ﻣﺴﯿﺢ ﺑﻮﺩ ﺩﺳﺖ ﻣﯽﮐﺸﯿﺪ ﺭﻭﯼ ﺻﻮﺭﺕ ﮐﻮﺭ ﺑﯿﻨﺎ ﻣﯽﺷﺪ ﻣﻦ ﻫﻢ ﮐﻪ ﮐﻮﺭ ﻫﺴﺘﻢ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﮐﻪ ﻭﺍﺭﺙ ﻫﺴﺘﯿﺪ. ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﯿﺎ ﺟﻠﻮ. ﺧﻮﺩﺵ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ:"ﺩﺳﺘﺶ ﺭﺍ ﺭﻭﯼ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻦ ﮐﺸﯿﺪ،ﻣﻦ ﺑﯿﻨﺎ ﺷﺪﻡ."
#مهدی_شناسی
#قسمت_258
#جامعه_کبیره
@mahdimontazeremast
🌷مهدی شناسی ۲۵۹🌷
🌹... و مثل الاعلی...🌹
🔹زیارت جامعه کبیره🔹
🌼🍃ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎﻫﯽ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰﯼ ﺟﺎﯼ ﺁﺏ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﮔﯿﺮﺩ.ﺣﯿﺎﺕ ﻣﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺁﺏ ﺍﺳﺖ.ﻫﺮ ﭼﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺍﺳﺖ.
🌼🍃ﺣﮑﺎﯾﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺣﮑﺎﯾﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺎﻫﯽ ﻭ ﺁﺏ ﺍﺳﺖ.ﯾﻌﻨﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺟﺎﯼ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﭘﺮ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ «ﻟَﻴْﺲَ ﻛَﻤِﺜْﻠِﻪِ ﺷَﻲْﺀٌ» ﺷﻮﺭﺍ/۱۱
🌼🍃ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﺧﺪﺍ ﻣﺜﻞ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﯾﻌﻨﯽ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ ﺟﺎﯼ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﭘﺮ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ.ﺧﺪﺍ ﻣﺜﻞ و ﻫﻤﺘﺎ و ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﯾﮑﺘا و بی ﻫﻤﺘﺎﺳﺖ.ﻣﺜﻞ ﻧﺪﺍﺭﺩ؛ ﺍﻣﺎ ﻣَﺜَﻞ ﺩﺍﺭﺩ.
🌼🍃ﻣَﺜَﻞ ﯾﻌﻨﯽ ﺻﻔﺖِ ﺻﻔﺖ.ﮐﺎﺭﺵ ﭼﯿﺴﺖ؟ ﮐﺎﺭﺵ ﺗﻮﺻﯿﻒ و ﺭﻭﺷﻦ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ.ﺑﻌﻀﯽ ﭼﯿﺰﻫﺎ و اشخاص ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺪﺍ ﻧﻘﺶ ﺻﻔﺖ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﯼ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
🌼🍃ﺻﻔﺖِ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ؟ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻄﻮﺭ ﯾﮏ ﺻﻔﺖ ﯾﮏ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ برای انسان ﺭﻭﺷﻦ ﻣﯽﮐﻨﺪ؛امام زمات علیه السلام هم ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ...
#مهدی_شناسی
#قسمت_259
#جامعه_کبیره
@mahdimontazeremast
❓❓چگونه برای ظهور زمینه سازی کنیم؟
♦️♦️روایات و ضرورت آمادگی
🔶به نظر میرسد دلالت روایات بر ضرورت آمادگی و مهیا بودن مؤمنان برای ظهور بسیار شفاف است.
🔶برای نمونه، به مجموعۀ روایات انتظار میتوان اشاره کرد که مؤمنان را به انتظار توصیه کردهاند و از فضیلت و آثار آن سخن گفتهاند. دلالت این روایات بر لزوم آمادگی و مهیا بودن، به این است که انتظار در اصطلاح روایات، به معنای بیکاری و بیمسئولیتی نیست، بلکه به معنای آمادگی و مهیابودن است: «من انتظر امراً تهیأ له».
🔶برای نمونه، امام صادق در این باره میفرماید: "... کسی که دوست دارد از اصحاب قائم باشد، پس منتظر و اهل ورع باشد و خود را به محاسن اخلاقی بیاراید، در حالی که منتظر است؛ پس اگر بعد از آنکه از دنیا رفت قائم قیام کرد، اجر او مانند کسی است که قائم را درک کرده است... "(نعمانی، 1422: 207).
🔶افزون بر روایات باب انتظار، به این روایت حضرت نیز میتوان اشاره کرد:"هریک از شما باید برای خروج قائم و لو یک تیر فراهم نماید. پس اگر خداوند بلندمرتبه نیت او در این باره را بداند، امید دارم که عمرش را طولانی کند تا اینکه از یاران و انصار او باشد." (همان: 335)
🔶در این روایت، امام با صیغۀ امر و با نون تأکید، به شیعیان دستور میدهند که برای خروج قائم مهیا باشند ولو این آمادگی در قالب کاری به ظاهر کممعونه و کمارزش همچون نگهداری یک تیر باشد. اما از آنجا که این آمادگی برای یک حرکت بزرگ است، متناسب با همان هدف بزرگ اهمیت و ارزش دارد.
🔶باز آن حضرت چنین میفرماید: هر کس که به ما منسوب است و چهارپایی را در انتظار امر ما مهیا میکند، در حالی که دشمن ما را به وسیلۀ آن غضبناک میسازد، خداوند روزیاش را وسیع مینماید و به او شرح صدر میدهد و او را به آرزویش میرساند و به او در رفع نیازمندیهایش کمک میکند. (کلینی، 1363: ج6، 535)
🔶ابوعبدالله جعفی میگوید: امام باقر از من پرسید: «رباط نزد شما چند روز است؟» عرض کردم: چهل روز. فرمود: «ولی رباط ما همیشۀ روزگار است؛ پس هر کس چارپایی را برای ما مهیا کند تا هنگامی که آن چارپا نزد اوست، به اندازۀ دو برابر وزن آن ثواب خواهد برد و هر کس سلاحی را برای ما مهیا کند، تا زمانی که آن سلاح نزد اوست، به اندازۀ وزنش ثواب خواهد برد. از یکبار و دوبار وسهبار و چهاربار شکست ناراحت نشوید. همانا مَثل ما و شما، مَثل پیامبری است که در بنیاسرائیل بود که خداوند به او وحی کرد که قومت را برای جنگ فرا بخوان و من به زودی تو را یاری میکنم. پس او آنها را از کوهها و دیگر جاها جمع کرد و همراه با آنها به جنگ پرداخت. آنها شمشیر و نیزهای نزدند مگر اینکه شکست خوردند. خداوند بار دیگر به او وحی کرد که قومت را برای جنگ فرا بخوان! من به زودی تو را یاری میکنم. پس او آنها را جمع کرد و همراه با آنها به جنگ پرداخت. آنها شمشیر و نیزهای نزدند مگر اینکه شکست خوردند. خداوند بلندمرتبه بار دیگر به او وحی کرد که قومت را برای جنگ فرابخوان! پس تو را به زودی یاری میکنم. پس او آنها را جمع کرد و به جنگ پرداخت. پس آنها شمشیری و نیزهای نزدند مگر اینکه شکست خوردند. پس قومش گفتند: "تو به ما وعدۀ پیروزی دادی ولی ما پیروز نشدیم." پس خداوند به او وحی فرستاد که به آنها بگو یا جنگ را انتخاب کنند و یا آتش را. پیامبر عرض کرد: خداوندا، جنگ برای من محبوبتر از آتش است. پس آنها را دعوت کرد و از میان آنان 313 نفر به تعداد اهل بدر دعوتش را اجابت کردند. پس به سمت دشمن رفتند و شمشیر و نیزهای نزدند مگر اینکه خداوند بلندمرتبه آنان را پیروز گردانید» (همو: ج8، 381).
🔶در روایت نخست، گرچه امام صادق به صورت خاص از ظهور امام مهدی سخن به میان نیاورده است، عمومیت واژۀ «امرنا»، همۀ ائمه و از جمله امام مهدی را شامل میشود. در روایت دوم نیز به این مطلب که مرابطه ما تا آخر دهر به شمار میرود تصریح فرموده است. از اینرو این روایت، مرابطه برای امام مهدی را نیز شامل میشود؛ همچنان که ملاصالح مازندرانی در شرح این روایت به آن تصریح کرده است. وی در توضیح این روایت چنین مینویسد: فیه تحریك على اتخاذ الفرس و السلاح و استعمالها و مزاولتها المعتبرة لتحصل ملكه و استعداد للقتال مع الأعداء عند ظهور القائم. (مازندرانی، 1421: ج12، 552)
🔶قرینۀ دیگری که مطلب یادشده را تأیید میکند، این بخش از فرمایش امام است که «لاتجزعوا من مرّة و لا من مرّتین و لا ثلاث و لا من اربع مرآت»؛ از یکبار و دوبار و سه و چهاربار پیروز نشدن ما ناراحت نشوید؛ یعنی بالأخره ما پیروز میشویم. روشن است که پیروزی نهایی ائمه، با ظهور امام مهدی شکل خواهد گرفت. بنابراین امام در این روایت، حداقل به ظهور امام مهدی نیز نظر داشته است.
#زمینه_سازان
#قسمت_دوم
@mahdimontazeremast
💠خداوند متعال چون به دل امام زمان علیه السلام نگاه می کند،اگر ما کنار ایشان باشیم،ما را هم می بیند.
نماز و روزه مان را می پذیرد.
💠وقتی ما را در کنار اماممان ببیند به طفیل امام،گناهانمان را می آمرزد،دعایمان را مستجاب می کند و به ما روزی می دهد.
💠به طفیل امام،اگر ما لباس آلوده هم پوشیده باشیم و ظاهرمان به او نخورد،در کنار امام به ما عزت و احترام می گذارد.
💠اما در کنار امام بودن جز به شناخت نورانیت و پیدا کردن امام در جان و دل حاصل نمی شود.
#معرفت_امام
📚امامِ دل
http://eitaa.com/joinchat/1943535617C235633b5fa
🌷مهدی شناسی ۲۶۰🌷
🌹"ﺍﻟﺪَّﻋْﻮَﺓِ ﺍﻟْﺤُﺴْﻨَﻰ🌹
🔷زیارت جامعه کبیره🔷
🌸ﮔﻞ ﺑﺎ ﺑﻮﯼ ﺧﻮﺩﺵ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺩﺍﺭﯼ ﻣﯽﺭﻭﯼ ﯾﮏ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽﺑﯿﻨﯽ ﺑﻮﯼ ﺧﯿﻠﯽ ﺧﻮﺷﯽ ﺑﻪ ﻣﺸﺎﻡ ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺭﺳﺪ. ﺍﯾﻦ ﻃﺮﻑ ﺁﻥ ﻃﺮﻑ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯽﮐﻨﯽ، ﻣﯽﺑﯿﻨﯽ ﮔﻞ ﯾﺎﺳﯽ، ﻧﺮﮔﺴﯽ ﺩﺭ ﺑﺎﻏﭽﻪ ﺍﺳﺖ. ﻣﯽﺭﻭﯼ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺁﻥ.
ﺍﯾﻦ ﺯﯾﺒﺎﺗﺮﯾﻦ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﺎﻣﻪ و ﻟﻄﯿﻒ ﺗﺮﯾﻦ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﺳﺖ.
🌸ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺜﻞ ﺑﻮﯼ ﮔﻞ یاسند ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﻞ ﯾﺎﺱ. ﯾﻌﻨﯽ ﺍﯾشان ﺑﺎ ﺍﺧﻼﻗﺸﺎﻥ و ﺭﻓﺘﺎﺭﺷﺎﻥ ﮐﻪ ﺑﻮﯼ ﺧﺪﺍ ﻣﯽﺩﻫﺪ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﻋﻮﺕ،ﺩﻋﻮﺕ ﺧﯿﻠﯽ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ است.
َ 🍀"ﺍﻟﺪَّﻋْﻮَﺓِ ﺍﻟْﺤُﺴْﻨَﻰ" یعنی ﺷﻤﺎ ﺁﻥ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﺎﻣﻪﯼ ﺯﯾﺒﺎﺗﺮﯾﺪ. ﯾﻌﻨﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺯﯾﺒﺎ ﺗﺮ ﻧﻤﯽﺷﻮﺩ ﺩﻋﻮﺕ ﮐﺮﺩ.ﺁﻥ ﻫﻢ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻪ ﺩﺍﻋﯽ. ﺩﺍﻋﯽ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺩﻋﻮﺕ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻭﻟﯽ ﺗﻌﺒﯿﺮ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ.
🍀"دعوت" یعنی ﺳﺮﺍﭘﺎﯼ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﺍﺳﺖ. ﺍﺻﻼ ﻧﮕﺎﻫﺘﺎﻥ،ﺳﺨﻦ ﺷﻤﺎ،ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺷﻤﺎ،ﮐﺮﺩﺍﺭ ﺷﻤﺎ دعوت است.
🍀ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺩﻋﺎ ﻫﻢ ﺁﻣﺪﻩ ﻭَ ﺍﻟﺪَّﻋْﻮَﺓِ ﺍﻟْﺤُﺴْﻨَﻰ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﻋﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎﺗﺮ. ﺷﻤﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻋﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎﺗﺮ ﻫﺴﺘﯿﺪ.ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ؟
🍀حضرت ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ حضرت ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺑﻨﺎﯼ ﺧﺎﻧﻪﯼ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎﻻ ﺑﺮﺩﻧﺪ، ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺷﺪﻧﺪ: «ﺭَﺑَّﻨَﺎ ﻭَﺍﺟْﻌَﻠْﻨَﺎ ﻣُﺴْﻠِﻤَﻴْﻦِ ﻟَﻚَ ﻭَﻣِﻦ ﺫُﺭِّﻳَّﺘِﻨَﺎ ﺃُﻣَّﺔً ﻣُّﺴْﻠِﻤَﺔً ﻟَّﻚَ» ﺧﺪﺍﯾﺎ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺳﺮﺍﭘﺎ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺧﻮدت ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ﻣﺎ ﯾﮏ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﺳﺮﺍﭘﺎ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺁﻥﻫﺎ ﻫﻢ ﯾﮏ ﮐﺴﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﺪ.
🍀ﺍﯾﻦ ﺩﻋﺎﯼ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ علیه السلام ﺍﺳﺖ.ﺑﻌﺪﻫﺎ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺁﻣﺪ و ﻓﺮﻣﻮﺩ:" ﺍﻧَﺎ ﺩَﻋْﻮَﺓُ ﺍﺑْﺮﺍﻫﯿﻢَ"ﻣﻦ ﻫمان دعای ابراهیمم.
🍀 ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻧﺎﺯﻧﯿﻦ، ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻣت و ﮔﺮﻭﻫﯽ هست ﮐﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺧﻮﺍﺳﺖ.
🍀به همین خاطر ما ﺩﺭ ﺯﯾﺎﺭﺕ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﻢ" ﻭَ ﺍﻟﺪَّﻋْﻮَﺓِ ﺍﻟْﺤُﺴْﻨَﻰ" :ﺷﻤﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺩﻋﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎﯼ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻫﺴﺘﯿﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺟﺎﺑﺖ رسیدید...
#مهدی_شناسی
#قسمت_260
#جامعه_کبیره
@mahdimontazeremast
🌷مهدی شناسی ۲۶۱🌷
🌹ﺣُﺠَﺞِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﻫْﻞِ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﻭَ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَﺓِ ﻭَ ﺍﻟْﺄُﻭﻟَﻰ🌹
🔹زیارت جامعه کبیره🔹
🌸ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﺣﺠﺖﻫﺎﯼ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺣﺠﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﻟﯿﻞ. حضرت ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﯿﻦ علیه السلام ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺳﺖ. ﯾﻌﻨﯽ ﭼﻪ حضرتﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺳﺖ؟ ﯾﻌﻨﯽ ﺳﺨﻦ ﺍﻭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺭ ما ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ.
🌸 ﻓﺮﺩﺍ ﺳﯿﺮﻩﯼ ﺍﻭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﻟﯿﻠﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮﺍﯼ ما ﮐﻪ ﯾﮏ ﮐﺎﺭﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﺪﻫیم ﯾﺎ ﻧﺪﻫیم .ﻓﺮﺩﺍ ﻣﯽﮔﻮﯾیم ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﮐﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ حضرت ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﻮﻣﻨﯿﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ. ﻣﮕﺮ ﻧﮕﻔﺘﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﯾشان ﺣﺠﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺧﺐ ﺍﻣام ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻣﻦ ﻫﻢ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻡ .
🌸ﯾﻌﻨﯽ ما ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨیم ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﺑﻪ امام ﺑﺎﺷﺪ.هم در امور دنیوی و هم در امور اخروی.
🌸ﺍﻭﻟﯽ ﮐﺪﺍﻡ است؟ ﯾﻌﻨﯽ ﺩﻧﯿﺎ.دنیا ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ. ﺍﯾﻦ واژه ﻧﻘﺶ حیاتی ﺩﻧﯿﺎ ﺭﺍ ﻣﯽﺭﺳﺎﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻫﺴﺖ ﺍﯾﻦ ﺟﺎ ﺍﺳﺖ.هر چه می خواهی به دست آوری باید همین جا به دست آوری.
🔷امام ﺣﺠﺖ ﺍﻟﻬﯽ است.ﯾﻌﻨﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﯾﻦ نور ﭘﺎﮎ هست ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺩﻟﯿﻞ به ﺭﺳﻤﯿﺖ ﻣﯽﺷﻨﺎﺳﺪ.
🔷ﯾﻌﻨﯽ ﻓﺮﺩﺍ ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷیم، ﺑﺎﯾﺪ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻨیم ﺍﺯ ﺧﻮﺩمان ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﻓﺎﻋﯽ ﺍﺯ ما ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﻭ ﺳﯿﺮﻩﯼ ﺍﯾشان ﺑﺎﺷﺪ.
🔷 ﺍﮔﺮ ﺳﺨﻨﯽ ﮔﻔﺘیم ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ ﺑﻪ ﭼﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦ ﻃﻮﺭﯼ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﯽ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮕﻮﯾیم ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ مثلا ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺍﯾﻦ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ فرمود...امام زمانم این را فرمود...
🔷ﺩﻗﯿﻘﺎ ﻣﺜﻞ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺍﺳﺖ. ﻭﻗﺘﯽ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﻧﺎﻣﻪﺍﯼ ﺭﺍ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﯽﮐﻨﯿم ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎ ﺍﺯ ما ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻣﺮﺟﻊ ﻭ ﻣﻨﺒﻊ ﺑﺪﻫیم. ﻣﻨﺒﻊ ﻭ ﻣﺮﺟﻊ ما ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺳﺖ ﺍﻭﻝ ﺑﺎﺷﺪ.
🔷ﺍﯾﻦ ﮐﻪ "ﺷﻨﯿﺪﻩ ﺍﻡ" را ﺍﺯ ما ﻧﻤﯽﭘﺬﯾﺮﻧﺪ.حتما باید با ذکر منبع موثق باشد.ﺩﺭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺍﻟﻬﯽ ﻫﻢ ﻫﻤﯿﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﺳﺖ.خدا ﺣﺠﺖﻫﺎﯾﯽ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ که ﺍﯾﻦ ﭼﻬﺎﺭﺩﻩ ﻧﻮﺭ پاکند...
#مهدی_شناسی
#قسمت_261
#جامعه_کبیره
@mahdimontazeremast
استاد شجاعی- قسمت هشتم.mp3
2.62M
💐 #دولت_کریمه_امام_عصر
◀️ قسمت هشتم
#استاد_شجاعی
#سخنرانی_کوتاه
http://eitaa.com/joinchat/1943535617C235633b5fa
💐زندگی مهدوی در سایه ی دعای عهد💐
💠۵.وَ الْمُمْتَثِلینَ لاَوامِرِهِ؛و اطاعت از اوامرش💠
♦️اشاره
🍃این فراز دو نکته دارد:
🔶الف. فرمانهای امام زمان علیه السلام:
فرمودههای حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در توقیعات و تشرفات راستین، منعکس شده است؛ مانند داستان
⏺حاج علی بغدادی
⏺ حکایت سید رشتی که در مفاتیح الجنان آمده است
⏺ملاقات پسر مهزیار که حضرت، او و همه شیعیان را به رعایت سه مسئله یادآور میشود:
🔷صله رحم،
توجه به ضعیفان جامعه
و جمع ننمودن و احتکار نکردن اموال.
🍃برخیها گمان میکنند ما از امام مهدی علیه السلام هیچ حدیثی نداریم، لذا بر مبلغان لازم و شایسته است بر فراز منابر، گفتهها و احادیث حضرت را یادآوری کنند، تا منتظران با سخنان امام زمانشان بیشتر آشنا شوند.
🍃در این باره، کتابهای خوبی نوشته شده است.
🔶ب. اطاعت امام زمان علیه السلام
درسوره نساء، آیه ۵۹ میخوانیم:
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِی شَیْ ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِک خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلًا؛
ای کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از رسول و اولی الامر خود [جانشینان پیامبر] اطاعت کنید؛ پس اگر درباره چیزی نزاع کردید، آن را به حکم خدا و پیامبر ارجاع دهید، اگر به خدا و قیامت ایمان دارید. این [رجوع به قرآن و سنّت برای حلّ اختلاف] بهتر و پایانش نیکوتراست.
🍃 این آیه به وظیفه مردم در برابر خدا و پیامبر اشاره میکند. با وجود سه مرجع «خدا»، «پیامبر» و «اولی الامر» هرگز مردم در بن بست قرار نمی گیرند. آمدن این سه مرجع برای اطاعت، با توحید قرآنی منافات ندارد؛ چون اطاعت از پیامبر و اولی الامر نیز شعاعی از اطاعت خدا و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند، اطاعت از این دو لازم است.
🍃تکرار فرمانِ «أَطِیعُوا» رمز تنوّع دستورهاست؛ ولی قطعاً کسی که از فرمانهای قرآن، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام اطاعت میکند، از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اطاعت کرده است.
🍃حسین بن ابی العلاء گوید: من عقیدهام را درباره اوصیای پیامبر و اینکه اطاعت آنها واجب است، بر امام صادق علیه السلام عرضه کردم؛ حضرت فرمود: «آری؛ چنین است. اینان همان کسانی هستند که خداوند درباره آنان فرموده: أَطِیعُوا اللَّهَ … و همان کسانی اند که درباره آنها فرموده: إِنَّما وَلِیُّکمُ اللَّهُ … وَ هُمْ راکعُونَ».
❓اما چرا منتظر، از خداوند متعال چنین درخواستی را دوباره مطرح میکند و عرضه میدارد: پروردگارا! مرا از کسانی قرار بده که از فرمانهای حضرت مهدی اطاعت میکند؟
🍃در طول تاریخ، افرادی بوده اند که اعتقاد پیدا میکردند؛ ولی در میدان عمل، کم و کاستی داشتند. درسوره انفال، آیه ۲۰ میخوانیم:
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ أَنْتُمْ تَسْمَعُونَ؛
ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا و فرستاده او اطاعت کنید و در حالی که [سخنان او را] میشنوید، از وی سرپیچی نکنید.
در آیه ۲۱ نیز میخوانیم:
و لا تَکونُوا کالَّذِینَ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لا یَسْمَعُونَ؛
و مثل کسانی نباشید که گفتند: «شنیدیم»؛ ولی [در حقیقت] آنها نمی شنیدند.
🍃در سراسر قرآن، پس از اطاعت خداوند، اطاعت از رسول خدا ذکر شده است، و در یازده مورد، بعد از عبارت «اتَّقُوا اللَّهَ» جمله «أَطِیعُونِ» آمده است؛ یعنی لازمه تقوای الهی، اطاعت از رسول اوست.
با اینکه اطاعت از خدا و رسول، هر دو لازم است، در این آیه تنها از سرپیچی از رسول نهی شده است که معلوم میشود مشکل آنان در اطاعت از رسول بوده است: با این توضیح، احتمال دارد برخی از منتظران در اطاعت از امام زمان علیه السلام کوتاهی کنند.
🔷پیامهای این آیات، عبارت است از:
۱. مؤمنان، در معرض تخلّف از دستورات خدا و رسول هستند و به هشدار نیاز دارند: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا…».
نافرمانی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، نافرمانی خداست؛ فرمود: «وَ لا تَوَلَّوْا عَنْهُ» و نفرمود: عَنْهُما.
آری، فرمان خدا و رسول، دارای هویّتی واحد است و اطاعت از خداوند، در گرو اطاعت از رسولش می باشد.
🔷۲. شنیدن و فهمیدن، مسئولیّت آور است: «وَ لا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ أَنْتُمْ تَسْمَعُونَ».
🔷۳. آگاه شدن از تاریخ و اخبار گذشتگان متخلّف، مایه عبرت است: «وَ لا تَکونُوا کالَّذِینَ …».
#دعای_عهد
#استاد_قرائتی
http://eitaa.com/joinchat/1943535617C235633b5fa
امام مهدی منتظر ماست...
💐زندگی مهدوی در سایه ی دعای عهد💐 💠۵.وَ الْمُمْتَثِلینَ لاَوامِرِهِ؛و اطاعت از اوامرش💠 ♦️اشاره 🍃
۴. در اطاعت از رهبری، صداقت داشته و به تعهّدات خود پایبند باشیم و بدون عمل، ادّعای ایمان نکنیم: «وَ لا تَکونُوا کالَّذِینَ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لا یَسْمَعُونَ».
اطاعت از وصی و نماینده پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم واجب است: «فَاتَّبِعُونِی وَ أَطِیعُوا أَمْرِی».
🍃ضمن آنکه در این دوران به سبب بروز فتنهها یا در عصر ظهور به دلیل اینکه شرایط، کمی دشوار میشود، اطاعت کردن و سرپیچی نکردن، سخت تر و لازم تر است.
🍃امامان علیهم السلام هم دارای هدف واحدی هستند که همان هدف پیامبر است؛ اما به اقتضای شرایط زمان و مکان، هر یک شیوه خاصی را در پیش گرفته اند؛ یکی میجنگد و دیگری صلح میکند؛ یکی با دعا و توسل به مبارزه با جهل و دشمن برمی خیزد و دیگری با برگزاری کلاس درس و مجالس بحث و مناظره، به تربیت مردم میپردازد. به ظاهر، هر یک دارای نقش متفاوت با دیگری است؛ ولی هدف همه، یکی است؛ همانند دو دست که به هنگام شست وشوی لباس، هر یک حرکت متفاوتی دارد و در جهت عکس دیگری حرکت میکند، اما هدف هر دو، رسیدن به تمیزی و پاکیزگی است.[۱]
----------
[۱]: دراین باره مقام معظم رهبری کتابی با عنوان انسان ۲۵۰ ساله نوشته اند.
#دعای_عهد
#استاد_قرائتی
http://eitaa.com/joinchat/1943535617C235633b5fa