🇮🇷#حکمت -سی و چهارم نهج البلاغه
أَشْرَفُ ٱلْغِنَیٰ تَرْکُ ٱلْمُنَیٰ .
💠 بهترین بی نیازی ترک آرزوهاست.
#با_سید_علی
#مقاومت_تا_ظهور
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
@mahdiyebandareanzali
#شرح_حکمت سی و چهارم نهج البلاغه
✍ امام علیهالسلام در این سخن کوتاه و پربارش درس زندگی به همه طالبان غنا وبی نیازی می دهد.
🔹 در اینجا منظور از «مُنیٰ» آرزوهای دور ودراز و دور از عقل و منطق و شرع است.
برای محقق شدن اینگونه آرزوها ،شخص به تنهایی قادرنیست ،پس به هرگونه انسانی متوسل میشود،و ازسوی دیگربرای کسب آن آرزوها درمصرف ثروتش بخل می ورزد، و همچنین آرامش فکروروحش رابرای رسیدن به این آرزوها هرینه می کند پس اینگونه آرزوهاغنا وبی نیازی راازانسان سلب می کند.
#با_سید_علی
#مقاومت_تا_ظهور
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
@mahdiyebandareanzali
🇮🇷آیت الله العظمی جوادی آملی:🇮🇷
«اين كه امام راحل (رضوان الله تعالی عليه) مناجات شعبانيه را با صحيفه سجاديه كنار هم ذكر میکردند و به خواندن و احيا كردن هر دو سفارش مینمودند ، برای آن است كه در همه اينها روح توحيد تعبيه شده است. در مناجات شعبانيه می گوييم: «إلهى هب لى كمال الإنقطاع إليك»
#كمال_انقطاع وقتی حاصل می شود كه انسان همه چيز را برای ياد خدا فراموش كند و اين يك نسيان مقدس است. اگر انسان همه چيز را فراموش كرد و به فكر خدا بود در واقع به فكر همه چيز خواهد بود؛ چون او همه چيز است: «هو الأوّل والآخر والظاهر والباطن» [۱] آن وقت طعم جلال حق را میچشد و مثل امام سجاد (سلام الله علیه) مترنّم می شود كه «يا نعيمى وجنّتى ويا دنياى وآخرتى ويا أرحم الراحمين»[۲]
[۱]سوره حدید آیه ۳
[۲]مفاتیحالجنان، مناجات هشتم، مناجات خمس عشر
کتاب حماسه و عرفان ص۱۱۶_۱۱۷
#با_سید_علی
#مقاومت_تا_ظهور
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
@mahdiyebandareanzali
اخکام وقف
وقف چیست ؟
وقف، نگهداشتن و حبس کردن عین مال و جلوگیری از انتقال آن به دیگری، بهوسیلهی یکی از عقود، مانند بیع، صلح، هبه و قرار دادن منافع آن در جهتی که واقف آن را مشخص کرده است.
وقف فضیلت و ثواب زیادی دارد. امام صادق(ع) میفرمایند:
خَیْرُ مَا یُخَلِّفُهُ الرَّجُلُ بَعْدَهُ ثَلَاثَةٌ وَلَدٌ بَارٌّ یَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ سُنَّةُ خَیْرٍ یُقْتَدَى بِهِ فِیهَا وَ صَدَقَةٌ تَجْرِی مِنْ بَعْدِهِ.(۱)
بهترین چیزى که انسان از خود به یادگار میگذارد، سه چیز است: فرزند نیکوکارى که براى او استغفار کند، روش و سنت خوبى که مردم از او پیروى کنند، صدقهی جاریهای(۲) که پس از مرگش جریان داشته باشد.
از رساله آموزشی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای حفظه الله
#با_سید_علی
#مقاومت_تا_ظهور
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
@mahdiyebandareanzali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #احکام_ساده| نگاهکردن به عکس زن بیحجابِ نامحرم چه حکمی دارد
#با_سید_علی
#مقاومت_تا_ظهور
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
@mahdiyebandareanzali
🇮🇷#حکمت سی و پنجم نهج البلاغه
مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ، قَالُوا فِيهِ [مَا] بِمَا لَا يَعْلَمُون.
كسى كه به كارهايى كه مردم را خوشايند نيست بشتابد، مردم آنچه را نمىدانند در حق او مىگويند.
#با_سید_علی
#مقاومت_تا_ظهور
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
@mahdiyebandareanzali
#شرح_حکمت سی و پنجم نهج البلاغه
✍عیب جویى و ذکر عیوب مردم به صورت آشکار بسیار ناپسند و این گونه تذکرات باید خصوصى و مخفیانه باشد.
🔹از آنجا که مردم از گفتن عیوب و کارهاى زشتشان به صورت آشکارا ناراحت مى شوند، در مقام دفاع از خود بر مىآیند یکى از طرق دفاع این است که گوینده را متهم به امورى مىکنند که چه بسا واقعیت هم نداشته باشد تا از این طریق ارزش سخنان او را بکاهند و بگویند: فرد آلوده حق ندارد دیگران را به آلوده بودن متهم کند.
✔️ بنابراین اگر انسان بخواهد مردم احترام او را حفظ کنند و نسبت هاى ناروا به او ندهند و حتى عیوب پنهانى او را آشکار نسازند باید از تعبیراتى که سبب ناراحتى مردم مى شود بپرهیزد و در یک کلمه، باید احترام مردم را حفظ کرد تا آنها احترام انسان را حفظ کنند.
#با_سید_علی
#مقاومت_تا_ظهور
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
@mahdiyebandareanzali
مهدیه بندرانزلی
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ اَعْدائُهُمْ اَجْمَعینْ
🔸 وسواس (بخش هشتم)
❌ امام خمینی رحمت الله علیه (در کتاب چهل حدیث، شرح حدیث بیست و پنجم) در رابطه با وسواس به نقل از یکی از معصومین، میفرماید: وقتی که برای قضای حاجت میرفتند، با دست مبارک به رانهای مبارک آب می پاشیدند که اگر ترشحی ایجاد شد، معلوم نگردد. در حالی که این افراد وسواسی که خود را مقلد او پیرو این امام معصوم میدانند و دانستههای احکام دین خود را از آن بزرگوار میپندارند، در وقت تصرف درامول از هیچ چیز پرهیز نمیکنند یا در مورد اموری که احتیاط، لازم یا رایج است احتیاط نمیکنند، و در ادامه میگوید: تاکنون کدام فرد وسواسی عوض یک مرتبه زکات یا خمس چند مرتبه داده است، و به جای یک مرتبه حج، چند مرتبه رفته باشد؟ یا از غذای شبههناک پرهیز کرده باشد؟
امام خمینی در ادامه مطلب اشاره میفرماید “ و اگر در مورد رفتار وسواسیاش پرسیده شود، جواب میدهد می خواهم با طهارت واقعی نماز بخوانم، باید گفت: اگر اهل طهارت واقعی هستی، چرا اهل اهلیت واقعی نیستی؟
اگر فرضا که طهارت واقعی میخواهی کسب کنی، ده مرتبه در آب کر و جاری شستشو کردن چیست؟
با آنکه در آب جاری و آب کر یک مرتبه و در بول و در نجاسات دیگر هم علیالمشهود یک مرتبه کفایت میکند، پس چندین مرتبه شستن چیزی جز وسوسه شیطان نیست.
همچنین امام خمینی در ادامه میفرماید: پس ای عزیز، اکنون که معلوم شد عقلاً و نقلاً این وساوس شیطانی است و این خطرات از عمل ابلیس است که اعمال ما را باطل و به شکل دین، شما را از دین خدا خارج میکند و بالاخره بیم آن است که با عقاید شما بازی کند، پس لازم است هر طور شده با مراجعه به کارشناسان پزشکی و دینی درصدد معالجه خود برآیی...
وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى
✍️ حبیبالله یوسفی
#با_سید_علی
#مقاومت_تا_ظهور
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
@mahdiyebandareanzali