eitaa logo
زهرا پناهی (یا الله )
183 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
3.3هزار ویدیو
29 فایل
ارتباط با ادمین @Ya_ghaem باسلام خدمت همراهان عزیز در این کانال در خدمت دوستانم هستم بابحث های اعتقادی؛ اخلاقی ؛احکام؛ وداستان ،انشالله راهی به بسوی تقرب الی الله باشیم باتربیت دینی به ارامش برسیم انشالله به دعای امام زمان (عج) (ارامش بهترین سرمایه)
مشاهده در ایتا
دانلود
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ مَتِّعْنِی بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ ، وَ طَرِیقَةِ حَقٍّ لَا أَزِیغُ عَنْهَا ، وَ نِیَّةِ رُشْدٍ لَا أَشُکُّ فِیهَا ، وَ عَمِّرْنِی مَا کَانَ عُمْرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِکَ ، فَإِذَا کَانَ عُمْرِی مَرْتَعاً لِلشَّیْطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیْکَ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَ مَقْتُکَ إِلَیَّ ، أَوْ یَسْتَحْکِمَ غَضَبُکَ عَلَیَّ .خدایا! بر محمد و دودمانش درود فرست، و مرا از هدایتى در خور، که جز آن را نجویم، و از آیین و راه درستى، که جز آن را نپویم، و از نیتى رشدیابنده و استوار، که در آن تردید نورزم، برخوردار فرما؛ و روزگارم را تا آنگاه که در طاعت و بندگىات مىگذرد، باقى دار. پس هر گاه که مزرعهى عمرم عرصهى جولان و چراگاه شیطان شود، پیش از آن که خشم تو به سویم شتاب گیرد، یا این که قهرت بر من چیره گردد، جانم را بستان (و مرا از خطر شقاوت و شوربختى، وارهان).
4_369063533268173179.mp3
2.77M
🔺 شرح دعای بیستم(دعای مکارم الاخلاق) 💠جلسه یازدهم(بهره مندی از هدایت صالح) 🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ مَتِّعْنِی بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ طَرِیقَةِ أَشُکُّ فِیهَا ،🌹 @mahmobarak
4_369063533268173202.mp3
1.88M
🔺 شرح دعای بیستم(دعای مکارم الاخلاق) 💠جلسه دوازدهم(عمر آبادان) 🌹 وَ عَمِّرْنِی مَا کَانَ عُمْرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِکَ ، فَإِذَا کَانَ عُمْرِی مَرْتَعاً لِلشَّیْطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیْکَ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَ مَقْتُکَ إِلَیَّ ، أَوْ یَسْتَحْکِمَ غَضَبُکَ عَلَی🌹 @mahmobarak
💥💫💥 بین شیطان و ابلیس چه تفاوتی هست.. اگه دوست دارید بدونید،،، در بینش اسلامی تفاوت معناداری میان ابلیس و شیطان است. ابلیس نام موجودی از نوع خاصی به نام جن است. جن درتفکر و بینش موجودی مادی از ماده آتش است که می تواند در کاربردهای امروزی از آن به انرژی یاد کرد چنان که دخان درکاربردهای امروزی به عنوان گاز شناخته می شود. ابلیس همانند حضرت آدم از ماده است با این تفاوت که ابلیس از عناصر لطیف تر مادی یعنی عنصر آتش خالص (انرژی) و آدم از ماده و عنصر سخت تر به نام گل (ترکیب آب و خاک) ساخته شده است. اما شیطان نام خاص برای شخص و یا موجودی معین نمی باشد بلکه در بینش قرآنی به هر موجود سرکش و متمردی از انسان و جن و حیوان اطلاق می شود. (المصباح ج ۱و ۲ ص ۳۱۳ و مفردات راغب ص ۴۵۴ ذیل ماده شطن) ولی از آن جایی که مصداق کامل و تمام شیطنت ابلیس است در بیش تر اوقات او را اداره می کنند. @mahmobarak
💥💫💥 شیطان و نفس امّاره: شیطان با اثرگذاری بر قوّه تخیل انسان، موهومات را نزد او واقعی جلوه می‌دهد. افراد خیال‌باف، تصوّر می‌کنند تصوّرات ذهنی آنان حقیقت دارد. نظیر انسان ترسو که در شب به قبرستان می‌رود و خیالات او در خصوص دیدن مرده‌ها و ارواح آنان، نزد وی واقعی جلوه می‌کند و فریاد زنان فرار می‌کند..... # شیطان @mahmobarak
👋💥💫💥 🍃 نفوذ درونی وسوسه شیطان 🔹 وسوسه های شیطان از درون به آدمی نفوذ می کنند و ظاهر و باطن او را به فساد می کشند،وقتی وسوسه های شیطان به جای عقل، امامت افکار آدمی را به دست گرفت، فکر_باطل، پیشوای قلب او شده و تمام حواسش را به تسخیر خویش در آورده و موجب می شود که اعمال فاسد و ناشایست از او صادر شود. 🔸اشاره به این مطلب است کلام امیر المؤمنین علی علیه السلام که فرمود: ✨«الْعُقُولُ أَئِمَّةُ الْأَفْكَارِ وَ الْأَفْكَارُ أَئِمَّةُ الْقُلُوبِ وَ الْقُلُوبُ أَئِمَّةُ الْحَوَاسِ وَ الْحَوَاسُّ أَئِمَّةُ الْأَعْضَاءِ.»[1] ✨خردها رهبران انديشه اند و انديشه ها رهبران دل و دل ها رهبران حواس و حواس رهبران اعضاء آدمی اند. 🔹و کلام خدای متعال که در مورد وسوسه های شیطان فرمود:﴿اَلَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ اَلنّاسِ﴾[2] اشاره به همین مطلب لطیف دارد؛ با این بیان، می خواهد متذکر شود که شیطان ابتدا مملکت درون و مقرّ فرماندهی جوارح آدمی را تصاحب کرده و نظم الهی حاکم بر آن را به هم می ریزد و بعد از آن تابعان عالم درون، یعنی اعضاء را وادار به انجام فسق و فجور و فحشاء می کند. 🙈👋 [1](كنز الفوائد، ج1، ص: 200،بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج1، ص: 96) [2](سوره ناس، آیه 5) @mahmobarak
💥💫💥  مهم ترین عوامل حواس پرتی، وسوسه شیطان 👹در نماز است که نمازگزاران را به دام می اندازد. شیطان پیوسته از مجرای نفس اماره و هوای نفس، وارد عمل می شود و انسان را وسوسه و تحریک می کند🧟 و اگر از یک راه موفق نشد، از راه دیگر وارد می شود، تا اینکه نگذارد انسان در محضر خدا قرار گیرد و به همین جهت است که رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «انَّ العَبْدَ اذا اشْتَغل بِالصّلاة جاءَهُ الشَّیطان و قالَ لَه: اذکر کذا، حتی یضلّ الرجل انْ یدری کم صَلّی»،(۱) «هنگامی که بنده خدا مشغول نماز می شود، شیطان 😈می آید و به انسان می گوید:🗣️ این را بگو، این را بگو، تا اینکه نداند، چطور نماز خوانده است». ۱.بحارالانوار، ج 84، ص 259 .. @mahmobarak
💥💫💥 🌹ترجمه سوره مبارکه ناس: بگو پناه میبرم به پروردگار مردم•به مالک و حاکم مردم•به خدا و معبود مردم•از شر وسواس خناس•که در سینه های انسان ها وسوسه می کند•خواه از جن باشد یا انسان ترجمه آیه ۴ سوره مبارکه فلق:و از شر آنها که هر تصمیمی را سست میکنند🌹 @mahmobarak
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 🌹معرفی کتاب مکیال المکارم🌹 🌾انشالله هر جمعه یک بخش کتاب را می گذارم طولانی هست ولی خیلی شیرین است نذر امام زمان با حوصله بخوانید @mahmobarak
🌴معرفی کتاب🍃 یکی از کتاب‌های معتبر و با ارزش در زمینه‌ی مهدویت کتاب💫 «مکیال المکارم💫 فی فوائد الدّعا للقائم علیه السلام» است. مکیال المکارم، به معنای «معیار سنجش خوبیها» است و این کتاب به سفارش خود حضرت مهدی (ارواحنا فداه) نوشته و نام گذاری شده است. در این کتاب به تفصیل راجع به فواید دعا برای فرج سخن گفته شده است. نویسنده‌ی این اثر با ارزش 🌹«آیت الله محمدتقی موسوی اصفهانی»🌹 می‌باشند.(قبر ایشان تخت فولاد است) به راستی، هیچ کتابی همچون مکیال المکارم، شما را با وظایف و حقوق بنده نسبت به امام زمان (عج) آشنا نمی‌کند. از طرف دیگر، الطاف امام زمان (ع) نسبت به بندگان در کتاب به طور مفصل بیان شده است 8 بخش دارد که ما از صفحه نخست بخش اول شروع خواهیم کرد. تعداد باب‌های کتاب مکیال المکارم، مانند تعداد دروازه‌های بهشت، هشت باب است که در هر کدام به موضوعی خاص پرداخته شده است: 1. شناختن امام زمان (عج)، 2. اثبات امامت ایشان، 3. قسمتی از حقوق آن حضرت نسبت به ما، 4. لزوم دعای ما برای امام، 5. نتایج دعا برای فرج، 6. بهترین اوقات دعا، 7. چگونگی دعا برای فرج و 8. تکالیف منتظران @mahmobarak
🌴🌻🌴 ❣﷽❣ طرح مباحث شریف مهدویت به صورت گسترده و فراگیر، از ضروری ترین بایسته های مذهبی و فرهنگی جامعه ما و یا شاید مهم ترین آن ها است؛ چرا که پرداختن به این مباحث وسیله و راهی است برای ایجاد شناخت نسبت به حضرت حجت (عج)؛ شناختی که: 1⃣ علت خلقت انسان است: امام صادق (ع) فرمودند: حسین بن علی (ع) در جمع اصحابش فرمود: ای مردم، خداوند –عزّوجلّ- بندگان را نیافرید مگر برای این که او را بشناسند؛ و هنگامی که او را شناختند عبادتش کنند؛ و وقتی او را عبادت کردند به برکت این عبادت، از عبادت غیر او بی نیاز شوند. مردی پرسید: ای پسر رسول خدا، پدر و مادرم به فدایت، شناخت خدا چیست؟ حضرت فرمودند: این است که اهل هر زمانی، امامی را که باید از او فرمان ببرند، بشناسند. 📔 بحارالانوار، جلد23 صفحه83؛به نقل از: علل الشرائع 2⃣ نشانه ایمان است: ابان بن تغلب می گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: اگر کسی تمام امامان را بشناسد ولی امام زمانش را نشناسد، آیا مؤمن است؟ حضرت فرمودند: خیر. دوباره پرسیدم: آیا مسلمان هست؟ حضرت فرمودند: بله 📔 بحارالانوار، جلد23 صفحه96؛ به نقل از: کمال الدین و تمام النعمه 3⃣ شرط قبولی اعمال است: معاویه بن عمار از امام صادق (ع) در مورد آیه: «و برای خدا، نام های نیک است؛ خدا را به آن نام ها بخوانید» (اعراف180) سؤال کرد، حضرت فرمودند: به خدا قسم ما نام های نیکوی پروردگاریم که هیچ عملی را خداوند از بندگانش قبول نمی کند مگر آن که ما را بشناسد. 📔 اصول کافی، کتاب التوحید، باب النوادر، حدیث4 4⃣ راه نجات از مرگ جاهلیت است: امام صادق (ع) فرمودند: پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: هرکه بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است. 📔 بحارالانوار، جلد23 صفحه76؛ به نقل از: محاسن برقی 5⃣ مردم هیچ عذری برای ترک آن ندارند: فضیل می گوید: از امام باقر (ع) شنیدم که می فرمود: هرکس بمیرد و امامی نداشته باشد، مرگش مرگ جاهلیت است؛ و مردم هیچ عذر و بهانه ای ندارند تا این که امامشان را بشناسند. 📔 بحارالانوار، جلد23 صفحه77؛ به نقل از: محاسن برقی 6⃣ باعث نجات از گمراهی های دوران غیبت می شود: امام صادق (ع) فرمودند: امام خود را بشناس که اگر او را شناختی، امر (فرج) چه زود اتفاق بیفتد و چه دیر، به تو زیانی نخواهد رسید. 📔 غیبت نعمانی، باب25 حدیث1 امام صادق (ع) فرمودند: ای زراره اگر زمان غیبت را درک کردی بر این دعا مداومت کن: ...اللهم عرّفنی حجتک فإنک إن لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی. ...خدایا حجتت را به من بشناسان که اگر او را به من نشناسانی از دینم گمراه خواهم شد. 📔 کمال الدین و تمام النعمه، باب33 حدیث24 @mahmobarak
🌴🌻🌴 ❣﷽❣ 👇 7⃣ یک شب هم بدون آن نباید سپری شود: یحیی بن عبدالله می گوید: امام صادق (ع) فرمودند: ای یحیی هرکس شبی را به صبح برساند در حالی که امام زمانش را نمی شناسد (و بمیرد) به مرگ جاهلی مرده است 📔 غیبت نعمانی، باب7 حدیث1 8⃣ نداشتنش، عذاب سختی در پی دارد: و هرکس از ولایت تو روی بگرداند و نسبت به شناخت تو جاهل باشد (و در نتیجه) دیگری را به جای تو برگزیند، خداوند او را به صورت در آتش می افکند و هیچ عملی را از او قبول نمی کند و در قیامت برای او وزن و ارزشی قائل نمی شود. 📔 مفاتیح الجنان، زیارت حضرت صاحب الأمر (ع) 9⃣ انسان را به مقام رزمندگان در رکاب امام زمان (عج) ارتقا می دهد: امام صادق (ع) فرمودند: هرکس امامش را بشناسد سپس پیش از آن که صاحب این امر قیام کند بمیرد، همانند کسی است که در لشکر آن حضرت نشسته است؛ نه، بلکه مانند کسی است که زیر پرچم او نشسته است. (بعضی از اصحاب چنین روایت کرده اند: مانند کسی است که در رکاب رسول خدا (ص) شهید شده است.) 📔 غیبت نعمانی، باب25 حدیث2 0⃣1⃣ در لحظه جان دادن بسیار به آن نیازمندیم: امام صادق (ع) فرمودند: همانا زمین اصلاح نمی شود مگر با وجود امام؛ و هرکه بمیرد و امامش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است؛ و زمانی که شما بیشتر از هر موقع دیگر به این شناخت نیاز دارید، هنگامی است که جانتان به این جا برسد –و با دست مبارک به سینه شان اشاره کردند- (و آن کسی که در زندگانیش این شناخت را کسب کرده، در آن حال با دیدن حقایق عالم و احوال پس از مرگ خواهد گفت:) من مذهب و راه و روش خوبی داشتم. 📔 بحارالانوار، جلد23 صفحه76؛ به نقل از: محاسن برقی 1⃣1⃣ مقدمه عمل به وظایف و تکالیف است: هرکه شناخت پیدا کند این شناخت او را به سوی عمل راهنمایی خواهد کرد؛ وهرکه شناخت نداشته باشد عملی نیز نخواهد داشت. 📔 تحف العقول @mahmobarak
🌴🌻🌴 ❣﷽❣ ♦️امام زمان (عج) بر ذمه ما حقوق فراوانی دارند و ما نیز در مقابل ایشان تکالیف و وظایف سنگینی بر دوش داریم که باید آن ها را ادا کنیم. چرا که: «والمقصر فی حقکم زاهق» و هرکس در ادای حق شما کوتاهی ورزد هلاک و نابود می شود (زیارت جامعه کبیره) ♦️عالم بزرگوار موسوی اصفهانی در بخش آخر کتاب شریف مکیال المکارم به 80 مورد از این وظایف اشاره می نماید. به عنوان نمونه به دو مورد اشاره می کنیم: ✅قال محمد بن علی الجواد (ع): إنّ القائم منّا هو المهدی الذی یجب أن ینتظر فی غیبته. امام جواد (ع) فرمودند: قائم ما همان مهدی است که واجب است در زمان غیبتش در انتظار او بود. 📔کمال الدین و تمام النعمه، باب36 حدیث1 ✅امام زمان (عج) در نامه ای خطاب به اسحاق بن یعقوب فرمودند: و اکثروا الدعاء بتعجیل الفرج. و برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید. 📔کمال الدین و تمام النعمه، باب45 حدیث4 🍃اما مسأله اینجاست که تا انسان کسی را نشناسد و پی به عظمت و خوبی او نبرد چگونه می تواند چشم به راهش بوده و آمدنش را مدام از خداوند متعال طلب نماید؟! آری شناخت امام زمان (عج) مقدمه لازم انتظار و دعاست. 🍃به همین ترتیب در مورد تمام تکالیف و وظایفمان، ابتدا نیاز به شناخت داریم. بدون شناختِ ابعاد وجودی امام زمان (عج) جامعه شیعه در راه ادای حقوق ایشان قدم از قدم بر نخواهد داشت. ادامه دارد👋 @mahmobarak
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴🌹🌴 در حدیث قدسی است که رسول خداصلى‌الله‌عليه‌وآله فرمود: «خداوند تبارک وتعالی چنین فرموده است: «ما تَقَرَّبَ إِلَیَّ عَبْدٌ بِشَیْ‌ءٍ أَحَبُّ إِلَیَّ مِمَّا افْتَرضْتُ عَلَیْهِ وَإِنَّهُ لَیَتَقَّربُ إِلَیَّ بِالنّافِلَةِ حَتّی أُحِبَّهُ فَإِذا أَحْبَبْتُهُ کُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ وَبَصَرَهُ الَّذِی یَبْصُرُ بِهِ وَلِسانَهُ الَّذِی یَنْطِقُ بِهِ وَیَدَهُ الَّتِی یَبْطِشُ بِها، إِنْ دَعانِی أَجَبْتُهُ وَإِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ» «بنده من به هیچ چیز به من تقرّب پیدا نمی‌کند که نزد من محبوب‌تر از انجام واجبات باشد (با انجام واجبات، به من نزدیک می‌شود) آن‌گاه با نافله‌ها و امور مستحبّی، به من نزدیک‌تر می‌شود تا جایی که مورد محبّت من قرار گیرد، وقتی او را دوست داشتم، خودم گوش👂، چشم، 👁زبان👅 و دست✋ او می‌شوم تا با آن بشنود، ببیند، سخن گوید و کارهایش را انجام دهد. در این صورت، اگر دعا کند، اجابت کنم و اگر از من حاجتی طلب نماید، 🤲آن را به او عطا خواهم کرد».💫 تفسیر نور الثقلین @mahmobarak
🌴🌹🌴 ♨️سوال: 🔰روش برخورد با افراد کينه اي چگونه است؟ ✍پاسخ: ✅در مقابل فردی که کینه‌ی شما را به‌دل گرفته است، این راهکارها را امتحان کنید: ۱. عذرخواهی کنید اگر واقعا کار اشتباهی کرده‌اید، مسئولیت آن را به‌عهده بگیرید: اعتراف کنید اشتباه کرده‌اید، و برای جبران آن هر کاری می‌توانید، بکنید. اگر فکر نمی‌کنید کار اشتباهی انجام داده باشید اما می‌دانید طرف مقابل‌تان این‌طور فکر می‌کند، بگذارید بداند که متوجه‌ دیدگاه متفاوتش هستید و البته از عمد باعث ایجاد مشکل موردنظر نشده‌اید. اجازه دهید طرف مقابل بداند که از وضعیت پیش‌آمده متأسفید، حتی اگر فکر می‌کنید خطایی از شما سر نزده است. ۲. بپرسید برای بهترکردن اوضاع، چه کاری می‌توانید بکنید گاهی اوقات نیات خوب شما به‌همراه عذرخواهی، کافی خواهد بود، اما خودتان را آماده کنید؛ ممکن است دوستتان، حتی پس از عذرخواهی، از اشتباه‌تان چشم‌پوشی نکند و راهی برای بدترکردن اوضاع پیدا کند. ۳. بپذیرید اگرچه کار اشتباهی کرده‌اید، احتمالا اوضاع آن‌قدر که فرد کینه‌ ای وانمود می‌کند، مطلقا سیاه‌وسفید نیست. این چیزی نیست که بخواهید به طرف مقابل‌تان بگویید، اما حداقل می‌تواند به شما کمک کند، دیدگاه واقع‌بینانه‌تری درباره‌ی رفتارتان داشته باشید. ۴. بهتر است به‌یاد داشته باشید کینه‌ ای شدن آن فرد، احتمالا دلایل بسیاری دارد. شاید اطرافیانش دائما از او انتقاد می‌کرده‌اند و او همچنان سعی دارد در برابر آن درد از خودش محافظت کند. شاید هم خواهر یا برادر کوچک‌ترش هیچ‌گاه سرزنش نمی‌شده‌اند، درحالی‌که او همیشه به‌خاطر هرگونه سرپیچی از قوانین خانواده، مجازات می‌شده است. حتی بدتر از همه، شاید او را به‌یاد خواهر یا برادر کوچک‌ترش می‌اندازید و به همین خاطر، شما را مجازات می‌کند. ۵. بعد از عذرخواهی و دلیل‌آوردن برای دفاع از خودتان، مسئله را رها کنید. اگر دائما تلاش کنید دیدگاه‌تان درمورد آن مسئله، مورد تأیید طرف مقابل قرار بگیرد، حس کینه را در او تقویت خواهید کرد. فرد کینه ای در بسیاری از موارد، درنهایت دست از کینه‌جویی برمی‌دارد. گاهی اوقات این تغییرِ موضع با تغییر برخورد شما، سریع‌تر اتفاق می‌افتد. سعی کنید وانمود کنید از عصبانیت آن شخص اصلا نگران نیستید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. درمانگرانِ شناختی‌رفتاری بر این باورند که گاهی اوقات می‌توانیم با وانمودکردن به درستی چیزی، وضعیت را تغییر دهیم. ۶. برخی مواقع ممکن است مجبور باشید از امیدواری برای تغییردادن شرایط دست بردارید وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است زمان ترک کار، قطع رفاقت یا حتی به‌هم‌زدن رابطه باشد. سعی کنید به‌خاطر داشته باشید حتی اگر کینه، شخصی به‌نظر برسد، اما فقط به شما مربوط نمی‌شود؛ چیزی در ذهن طرف مقابل وجود دارد که از آن اطلاعی ندارید و اصلا ارتباطی با شما ندارد. درنهایت، کینه به مشکلات شخص کینه ای برمی‌گردد، نه فردی که هدف کینه‌توزی قرار می‌گیرد. موفق باشید @mahmobarak
🌴🌹🌴 ♨️سوال: 🔰آیا فکر گناه در پرونده اعمال به عنوان گناه نوشته مي شود؟ ✍️پاسخ: ✅انسان در برابر کارهایی که از روی اختیار انجام می دهد مسئول است و در برابر آنها بازخواست می شود. افکار معمولا به صورت ناخواسته به ذهن می آیند و به همین خاطر گناه محسوب نمی شوند. پيامبر اکرم (ص) فرمود: «از امت من هر چه که در ذهنشان خطور مى‌کند، عفو شده است، تا وقتى که آن را به زبان جارى نکرده و عملى انجام نداده باشند».(۱) اما از این جهت که افکار منفی زمینه برای تبدیل شدن به گفتار و رفتار را دارند باید از آنها پیشگیری کرد. حضرت علي (ع) مي فرمايند: «كسي كه زياد به گناهان فكر كند به سوي گناه كشانده مي شود»(۲) از این رو، حضرت مسیح (ع) به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد، زنا نكنید؛ اما من به شما سفارش مى كنم، فكر زنا را هم نكنید؛ زیرا كسى كه به زنا بیندیشد، مانند كسى است كه در اتاق زیبا و رنگ آمیزى شدهاى، آتش روشن كند. در این صورت، هر چند ممكن است خانه در آتش نسوزد؛ لكن دست كم دود، آن را سیاه و خراب مى كند». (۳) صفحه ذهن آدمي، صحنه آمد و شد دائمي افكار و خيالاتي است كه كمابيش در انتخاب راه زندگي و پيمودن مسير آن موثر است. گرچه حضور فكر، وهم و يا خيال در ذهن، ابتدا امري غير اختياري مي نمايد، ولي با بررسي منشاء آنها، به اين حقيقت پي خواهيم برد كه آنچه ذهن انسان را مشغول مي كند قابل پيش بيني، پيشگيري يا زمينه سازي است. از اين رو بايد با شناخت انواع فكر و زمينه هاي حضور آنها در ذهن در صدد جلوگيري از ورود آنچه مضر به حال ماست برآييم و افكار مفيد و پسنديده كه موجب سعادت دنيوي و اخروي ما مي شود را جايگزين نماييم. کنترل چشم و گوش، انتخاب دوستان شایسته، پر کردن اوقات فراغت با کار و ورزش، اذکار مخصوصا ذکر شریف لا حول و لا قوة الا بالله و تلاوت قرآن از راهکارهای سالم سازی ذهن است. پی نوشت: ۱. بحارالانوار، علامه مجلسي، ج ۶۶، ص ۴۲، بيروت، مؤسسة الوفاء، ۱۴۰۴ ق. ۲. آمدي، شرح غررالحكم، جمال الدين خوانساري، محمد، انتشارات دانشگاه تهران، ج ۵، ص ۳۲۱. ۳. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ناشر موسسه الوفاء، ج ۱۴، ص۳۳۱، باب۳۴، بیروت ۱۴۰۴ه ق. @mahmobarak