سرپوشی برای استیصال؟
آمریكا در جدیدترین اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی ایران، تعدادی دیگر از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران را به فهرست تحریمهای خود افزود. وزارت خزانهداری آمریكا در بیانیهای اعلام کرد، در تحریمهای جدید، فرماندهان ارشد سپاه از جمله سردار حاجیزاده، سردار تنگسیری و سردار پاکپور را به همراه فرماندهان مناطق پنجگانه دریایی سپاه در فهرست تحریمهای جدید خود گنجانده است. این تحریمها اوج استیصال ابرقدرتی است که در عرصه میدانی با اسقاط پهپاد پیشرفته چند صد میلیون دلاریاش در منظر جهانی تحقیر شد و طبیعی است که به ضعیفترین کنش تقابلی یعنی تحریم فرماندهان مقتدر سپاه روی بیاورد. به تصریح شبکه انگلیسی «تلهسور» «ایران (سپاه) غرور آمریکا را هدف قرار داد؛ جایی که ترامپ، درد را آنجا بیشتر احساس کرد.»
با ساقط شدن پهپاد آمریکا انتظار دوستان آمریکا از جمله عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی، برخورد نظامی ترامپ با ایران بود؛ ولی هراس ایالات متحده از گسترش دامنه درگیری و تنش بیشتر، به تحریم نمادین ایران منجر شد که ناامیدی هرچه بیشتر حاکمان مرتجع عربی در منطقه خلیجفارس را فراهم کرده است.
شاخصها و برآوردها حاکی از این موضوع است که جامعه ایران با وجود داشتن مشکلات اقتصادی، به تحریمهای اعمال شده از سوی آمریکای درمانده بیتوجه است؛ زیرا به بیان نویسنده کتاب «هنر تحریمها» موفقیت آمریکا در اعمال تحریم منوط به موفقیت در عملیات روانی است که آمریکا توفیقی در آن نداشته است. به اعتراف نشریه «بلومبرگ» سیاست تحریم آمریکا علیه ایران به آخر خط رسیده است.
مشکلات اقتصادی کشور دقیقاً زمانی شروع شد که برخی افراد و جریانها در داخل کشور، مذاکره با غرب را راه نجات کشور دانسته، اقدامات آشکار و پنهانی را به منظور اعتمادزایی برای غرب آغاز کردند. این در حالی است که رصد رفتار فعلی آمریکا و اروپاییها نشان میدهد به میزان اعتماد به غرب، به مشکلات مردم افزوده شده است. راه علاج مشکلات کشور بازگشت به نسخه پیشرفت و توسعه کشور، یعنی عدم اعتماد و مذاکره با غرب است. اقتصاد ایران زمانی میتواند حرکت امیدوارکنندهای را شروع کرده و ادامه دهد که از دولت آمریکا و حتی برجام اروپایی قطع امید کرده و به اقتصاد درونزا و پایدار داخلی اتکا کند.
🔴فتنه گران فتنه ۹۸ را اینگونه رقم خواهند زد....
✍سعید درخشان
این روزها در فضای جامعه شاهد تنش و زد و خوردهایی بین افراد هستیم که ماهیت آن اساسا فرهنگی است. مانند عربده کشی یک زن مست بی حجاب در یک شهر شمالی و حمله وحشیانه چند دختر هنجارشکن به یک زن چادری در شهر دیگر و ماجرای حمله چند دختر بزهکار و هنجارشکن دیگر به دو مامور پلیس در تهران وکشف حجاب مکرر سلبریتی ها و.....
اینها تنها مثالهایی بود که تصاویری از آن در شبکه های اجتماعی منتشر شد و همه دیدیم اما موارد بسیاری هم هست که اتفاق افتاده و ندیدیم....
🔻دو قطبی های پنهان اجتماعی در حال آشکار شدن است و خشونت ورزی متاسفانه از شاخص های مهم این دو قطبی نفرت انگیز است . دو قطبی که یک طرف بدنبال رهاشدگی جامعه از هرگونه قید و بند و اصول اخلاقی و عرف و قانون است و در مقابل طرف دیگر بدنبال تعمیق اصول اخلاقی و هنجارهای دینی و قانونی در جامعه میباشد.
🔻این روزها سرمایه گذاری ۶ ساله دشمنان و جریان فتنه روی شبکه های اجتماعی اسرائیلی و فضای مجازی رها شده تحت مدیریت بیگانگان مانند تلگرام و اینستاگرام برای تغییر ذائقه و تغییر هویت و سبک زندگی ایرانیان در حال نتیجه دادن است.
مظاهر دو قطبی های اجتماعی بین ایرانیان را به آشکارا میبینیم ،اما این همه ماجرا نیست ،دشمن در بستر بوجود آمده از این دو قطبی بدنبال ایجاد فتنه اجتماعی همراه با خشونت گسترده در سراسر کشور است. تعدد خشونت های بکار رفته توسط جریان هنجارشکن ضد اخلاق و شیب صعودی آن ،حکایت از یک انفجار ضداخلاقی در آینده نزدیک دارد که هدف اصلی آن فروپاشی اجتماعی و اخلاقی جامعه ایرانی خواهد بود.
⏪قسم دوم ماجرا اما سیاسی است . حمایت همه جانبه و گسترده سران و رسانه های جریان موسوم به اصلاحات که سابقه ایجاد فتنه و آشوبهای خیابانی در دو دهه گذشته را در پرونده خود دارند، از عناصر هنجارشکن و بزهکار و دخترانی که کشف حجاب کرده و وحشیانه به مردم و یا ماموران پلیس حمله میکنند، بعد سیاسی این دوقطبی سازی نفرت انگیز را آشکار میکند.
🔻جریان اصلاحات قصد دارد با ترویج و تعمیق گسترده این دو قطبی اجتماعی، بستری را مهیا کند که هم بتواند انتخابات پیش روی مجلس را مدیریت و نتیجه آن را به نفع خود رقم بزند و هم بتواند کارنامه سیاه خود در ۶ سال گذشته در حوزه مدیریتی و اقتصادی در کشور را به حاشیه ببرد و هم با به چالش کشاندن اصول دینی و اخلاقی حاکم بر جامعه ، شکست خود در فتنه های دو دهه گذشته را جبران و براندازی یا استحاله نظام را به نتیجه برساند.
سوال :چگونه یک خبر یا شبهه در فضای مجازی تحلیل کرد؟
پاسخ:
مفهوم شناسی
هر کار علمی روشی و فرآیندی دارد. از این رو لازم است روش شناسی هر مبحث علمی روشن شود. روش شناسی شامل: روش، هدف، مبانی، اصول و... می شود. شناخت این موارد به محقق کمک می کند که راه کوتاه تر و درست را انتخاب کند و از انحراف در بحث علمی پرهیز نماید. پاسخ به شبهات نیز از این قاعده مستثنی نیست از این رو در چند بخش کوتاه روش شناسی آن را روشن می کنیم.
الف) مفهوم شناسی
شبهه عبارت است از بیان مطالب یا پرسش به صورتی که حق و باطل مخلوط شود و دیگران را به اشتباه بیاندازد. تفاوت اساسی شبهه و پرسش آن است که در پرسش شخص به دنبال حق است و از مطلبی سؤال می کند تا حقایق بر او روشن شود. از این رو پرسش را تا حد امکان شفاف و مشخص بیان می کنداما در «شبهه» شخص به دنبال گمراه کردن دیگران است و نمی خواهد که حقیقت روشن شود. یعنی غالباً حقیقت را می داند ولی آن را در ورای کلمات مخفی می کند. از این رو شبهه همراه با ابهام و یا اجمال بیان می شود.
ب) اهداف
هدف از پاسخ گویی به شبهه دو چیز است.
اول : پاسخ دادن به پرسش مخاطب و اقناء علمی
دوم : روشنگری و رفع ابهام از دیگران تا به گمراهی گرفتار نشوند یا حداقل حجّت بر افراد تمام شود (اما در پاسخ به پرسش علمی هدف اول دنبال می شود).
ج) مبانی
از منظر قرآن، سنت، عقل و علم در رفع شبهات، رعایت مبانی زیر ضروری است.
۱ـ حق محوری: بر اساس آیات قرآن کریم ، خدا حق است، قرآن حق است و جهان بر اساس حق خلق شده است و ما باید به دنبال حق باشیم و دیگران را به حکمت فرا خوانیم.
بر این اساس اگر در مباحث علمی و بررسی شبهات طرف مقابل ما مطلب حقی گفت نباید انکار کنیم بلکه هر کجا و از هر کس حق را بپذیریم، بنابراین این ملاک برتری در مباحث علمی، اشخاص و گرایش های سیاسی، مذهبی و ... نیست. بلکه حق بودن مطلب یعنی مطابق واقع بودن آن است.
۲ـ عقل مداری: عقل یکی از منابع دین و وسیله فهم آیات و احادیث است تا آنجا که هدف نزول قرآن تعقّل معرفی شده است. بر اساس آیات و احادیث در اسلام عقل حجت است،اصول عقاید (توحید ـ نبوت ـ معاد) با عقل اثبات می شود و هر چه مخالف برهان های قطعی عقل باشد خرافه و از دایره دین بیرون است.
بنابراین ضابطه اساسی در مباحث علمی و بررسی شبهات، عقل است و داور بین همه موافقان و مخالفان عقل رشید و سلیم است و پاسخ عقل باید بر اساس شبهات و بر اساس روش منطقی و برهانی باشد و عقلانیت بر بحث علمی حاکم شود.
۳ـ علم مداری: بر اساس آیات قرآن علم یقین (با رعایت مراتب آن) مطلوب است و پیروی از «ظن» و گمان در مباحث علمی کفایت نمی کند.
«وَمَا یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنّاً إِنَّ الظَّنَّ لاَ یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً ...» (یونس/ ۳۶)؛«و بیش تر آن (مشرکـ)ـان جز از گمان پیروى نمى کنند؛ به راستى که گمان، چیزى را از حق بى نیاز نمى سازد ...».
پس در مباحث علمی و بررسی شبهات نباید به شایعات و گمانه زنی ها و مطالب مشهور غیرثابت اکتفا کرد بلکه بحث های علمی و بر اساس یقینیات سامان یابد و ملاک ردّ و اثبات مطالب علم یقینی باشد.
۴ـ اخلاق گرایی: قرآن کریم ما را به اصول اخلاقی (راست گویی، راست کرداری و ...) دعوت می کند و پیامبر اسلام( را اوج و قلب اخلاق معرفی می کندو هدف بعثت پیامبر اسلام، کامل کردن مکارم اخلاق معرفی شده است.
بنابراین اخلاق در اسلام زیربناست پس باید در مباحث علمی و دفع شبهات ضوابط اخلاقی رعایت شود و خطوط قرمز اخلاقی رعایت گردد. از این رو توهین به مخالفان، دروغ گویی، مراء (جدال) ممنوع است تنها جدال اَحسن در قرآن اجازه داده شده است آن هم همراه با نصیحت نیکو، که شخص از دایره حق گرایی بیرون نرود.
د) اصول بحث علمی (در پاسخ به پرسش و دفع شبهات)
از مبانی گفته شده و آیات دیگر قرآن و سنت اهل بیت( استفاده می شود که باید اصول زیر بر هر بحث علمی مسلمانان حاکم باشند.
۱ـ محققانه، یعنی در مباحث و تحقیق پاسخ های حق گرایانه حاکم باشد و مطالب غیرثابت بیان نشود بلکه مطالب مستند و بعد از پژوهش بیان شود.
۲ـ منصفانه، یعنی در مباحث علمی با انصاف باشیم و اگر مخالف مطلب حق و صحیح را گفت پذیرفته شود و لجاجت و تعصب حاکم نشود. یعنی بر مدار عدالت با مخالفان برخورد شود.
.
۳ـ مؤدبانه، یعنی مباحث علمی با رعایت ضوابط اخلاقی صورت گیرد وازهرگونه توهین به مخالفان دورباشد
۴ـ در پی نیت خوانی نبودن: بررسی مطلب علمی مهم است نه غرض گوینده، یعنی نیّت خوانی در مباحث علمی جایگاهی ندارد. عن علی(: «وَ انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَال »؛(۹) «به مطلبی که گفته شده توجه کنید نه کسی که می گوید».
تذکر: البته این اصل بدان معنا نیست که در دفع شبهات به هدایتگری و رفع گمراهی توجه نشود. بلکه پاسخ علمی به شبهه می تواند همراه با روشن گری و هدایت گری باشد و مغالطات و انحرافات شبهه گران را آشکار سازد تا مخاطبان فریب مغالطه آنان را نخورند و منحرف نشوند.
هـ ) روش بحث علمی در دفع شبهات
شیوه های اجرایی متفاوتی در پاسخ به پرسش و دفع شبهه وجود دارد ولی به نظر می رسد که روش زیر مناسب تر باشد.
۱ـ توجه به نکات مثبت مطلب
یعنی قبل از توجه به نکات منفی شبهه، به نکات مثبت شبهه گر و متن او (مثل قلم روان، دسته بندی و ...) توجه شود که این نوعی انصاف در برخورد مخالفان است.
۲ـ تبار شناسی شبهه
بررسی تاریخچه شبهه در منابع (کتب، مقالات، مذاهب و ادیان) سابق که موجب روشن شدن ریشه های بحث و سیر تطور آن و نیز شکسته شدن اُبهت شبهه می شود. چون در بسیاری موارد معلوم می شود که این شبهه به ظاهر نوآمد، در حقیقت شبهه ای قدیمی است که با عناوین مختلف بارها مطرح شده و پاسخ های متعدد به آن داده شده است.
۳ـ استخراج مبانی و پیش فرض های شبهه
بسیاری از شبهات بر اساس مبانی خاصی استوار است که در متن شبهه بدان تصریح نمی شود تحلیل شبهه و استخراج مبانی آن و روشن کردن بطلان آن مبانی موجب می شود که شبهه از اساس باطل شود و گاهی نیازمند جواب جدید نخواهد بود.
مثال: اگر کسی بگوید در قرآن فلان سوره اضافه یا کم شده است این شبهه مبتنی بر پیش فرض امکان تحریف قرآن است. اما اگر ما با دلیل محکم عدم تحریف قرآن را در جای دیگر اثبات کرده ایم، اساس شبهه باطل می شود.
۴ـ اعتبارسنجی منابع و مستندات شبهه
گاهی شبهات مستند به منابع غیرمعتبر حدیثی، تاریخی و .. است که توجه این مطلب و رد اعتبار منابع و مستندات شبهه، اساساً شبهه را باطل می سازد.
۵ ـ تحلیل شبهه:
معمولاً شبهه همراه با ابهام، اجمال و مخلوط کردن حق و باطل و مطالب متنوع است. محقق پاسخگو باید:
اولاً صغری و کبرای شبهه را جدا کند.
ثانیاً آنها را به چندین پرسش جزیی تبدیل کند تا موضع آشکار و محل اختلاف دقیق روشن شود، سپس به پاسخ آنها بپردازد.
۶ ـ توجه به لوازم و نتایج شبهه
متن شبهه چیزی است و لوازم و نتایج ذهنی و خارجی آن چیز دیگری است و گاهی هدف اصلی شبهه گران ایجاد شبهه از طریق لوازم بحث است. البته گاهی شبهه لوازمی دارد که خود گوینده ملتزم به آنها نیست که در این صورت بیان لوازم نوعی جواب نقصی به شبهه است.
مثال: کسی که قرائت مشهور و رسمی دین را غیرمعتبر می داند چراکه هر کس قرائتی از دین دارد و برای خودش معتبر است.
اگر توجه به لازمه این مطلب کنیم که این گزاره ای پارادوکسیکال است که خودش خود را باطل می کند چون اگر قرائت پذیری هر مطلب موجب بطلان آن می شود این جمله نیز خود قرائتی است که نظر شخصی است برای دیگران حجت نیست.
۷ـ جواب نقضی و حلی
در پاسخ به پرسش و شبهه می توان به دو صورت نقضی و حلّی عمل کرد در جواب نقضی به مطالبی اشاره می شود که بر اساس مواضع خصم، اشکال باطل می شود و جواب حلّی، پاسخ واقعی اشکال است.
نکات تکمیلی در پاسخ گویی به شبهات
۱ـ توجه به این نکته مهم است که هر شبهه و پرسش ممکن است پاسخ های متعدد داشته باشد و به یک پاسخ اکتفا نشود که ممکن است هر پاسخی برای یک نفر دلنشین باشد.
۲ـ دین و قرآن حق است و اگر شبهه و پرسش می شود حتماً جواب دارد ولی علم ما محدود است و ممکن است به جواب واقعی نرسیم. این مطلب زیانی به حقانیت قرآنی و دین نمی زند.
۳ـ شبهه در نظر مخاطبان ساده سازی می شود و اُبهت آن شکسته شود (با بیان تاریخچه و تحلیل آن به مبانی و سؤالات و ...) تا پاسخ آن زودتر و بهتر بر ذهن ها بنشیند.
۴ـ از شاخه به شاخه پریدن شبهه گران جلوگیری شود وگرنه بحث به جدال و مراء می کشد و شبهه گران از بحث فرار می کنند و نتیجه حاصل نمی شود یا دیرتر حاصل می شود.
۵ ـ مقام اجرا از مقام علم جدا شود. یعنی اشکالات اشخاص (مثل عالمان دینی و سیاستمداران و ...) پای دین و قرآن گذاشته نشود. در پاسخ به شبهات ما متکلف دفاع از عملکرد اشخاص و پاسخ به شایعات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و ... نیستم. بلکه باید اصل شبهه را به صورت علمی و منطقی جواب دهیم.
۶ـ فرق دفع و رفع شبهه: گاهی محقق درصدد پاسخگویی به شبهه است که دفع شبهه نامیده می شود و گاهی درصدد جلوگیری از وارد شدن شبهه است؛ یعنی زمینه های آمدن شبهه را با توضیحات علمی و دلایل کافی برطرف می کند که در این صورت رفع شبهه نامیده می شود.
حضرت آیت الله بهجت:
شهادت اگر حسابش را بکنیم موجب مسرّت است، نه موجب حزن. این حزنی که در انسان پیدا می شود، به خاطر این است که آن (شهید) رفت آن اتاق و ما ماندیم این اتاق؛ دیگر فکر این را نمی کنیم که او حالش از حال ما بهتر است؛ ما ناراحتی داریم، او راحت است.*امام حسين(ع)سرورشهداست*%سلام.صلوات آدينه شمابخيروخدايىالتماس دعا
🌹شهید بهشتی/شهید تثبیتِ «هویت اسلامی نظام»
♦️امام خامنه ای :«در اوّلِ انقلاب، دو جریان در مقابل هم قرار گرفتند؛ یک جریان، جریان انقلاب و دین و حاکمیت قرآنی و اسلامی و مبانی دینی و ارزشهای دینی بود - که امام رضواناللَّه تعالی علیه و قاطبه ملت این راه را دنبال میکردند - یک جریان هم جریانی بود که به حاکمیت دین خدا در این کشور راضی نبود...
♦️آن جریان اوّل - که جریان انقلاب و جریان دین و جریان اسلام بود - صاحب منطق و صاحب حرف بود و در مقابل غوغاگرىِ جریان مقابل محکم ایستاد. هرکس که در این صفآرایی توان ایستادگیش بیشتر بود، بیشتر مورد تهاجم قرار گرفت... بعضیها را با تهمت از میدان خارج میکردند؛ بعضیها را با تضعیف و اهانت از رو میبردند؛
♦️لیکن بعضی مثل شهید بهشتی را نمیشد با این چیزها از میدان خارج کرد؛ آن وقت به این شیوه ترور متوسّل شدند و شهید بهشتی و دیگران را در آن حادثه به شهادت رساندند... اینها شهدای هویّت اصلىِ اسلامىِ نظامند؛ چون در مقابل دشمنان ایستادند...
البته آن انگیزههای دشمن، امروز هم هست.» ۱۳۷۸/۰۴/۰۷
🗓 هفتم تیر سالروز شهادت آیتالله شهید بهشتی در سال ۱۳۶۰
جناب آقای معلمی سلام
از صبحت های امروز شما کمال تشکر رادارم
لطفا بفرمایید :چگونه یک خبر یا شبهه در فضای مجازی رابایدتحلیل کرد؟
پاسخ : سلام علیکم
هر کار علمی روشی و فرآیندی دارد. از این رو لازم است روش شناسی هر مبحث علمی روشن شود. روش شناسی شامل: روش، هدف، مبانی، اصول و... می شود. شناخت این موارد به محقق کمک می کند که راه کوتاه تر و درست را انتخاب کند و از انحراف در بحث علمی پرهیز نماید. پاسخ به شبهات نیز از این قاعده مستثنی نیست از این رو در چند بخش کوتاه روش شناسی آن را روشن می کنیم.
الف) مفهوم شناسی
شبهه عبارت است از بیان مطالب یا پرسش به صورتی که حق و باطل مخلوط شود و دیگران را به اشتباه بیاندازد. تفاوت اساسی شبهه و پرسش آن است که در پرسش شخص به دنبال حق است و از مطلبی سؤال می کند تا حقایق بر او روشن شود. از این رو پرسش را تا حد امکان شفاف و مشخص بیان می کنداما در «شبهه» شخص به دنبال گمراه کردن دیگران است و نمی خواهد که حقیقت روشن شود. یعنی غالباً حقیقت را می داند ولی آن را در ورای کلمات مخفی می کند. از این رو شبهه همراه با ابهام و یا اجمال بیان می شود.
ب) اهداف
هدف از پاسخ گویی به شبهه دو چیز است.
اول : پاسخ دادن به پرسش مخاطب و اقناء علمی
دوم : روشنگری و رفع ابهام از دیگران تا به گمراهی گرفتار نشوند یا حداقل حجّت بر افراد تمام شود (اما در پاسخ به پرسش علمی هدف اول دنبال می شود).
ج) مبانی
از منظر قرآن، سنت، عقل و علم در رفع شبهات، رعایت مبانی زیر ضروری است.
۱ـ حق محوری: بر اساس آیات قرآن کریم ، خدا حق است، قرآن حق است و جهان بر اساس حق خلق شده است و ما باید به دنبال حق باشیم و دیگران را به حکمت فرا خوانیم.
بر این اساس اگر در مباحث علمی و بررسی شبهات طرف مقابل ما مطلب حقی گفت نباید انکار کنیم بلکه هر کجا و از هر کس حق را بپذیریم، بنابراین این ملاک برتری در مباحث علمی، اشخاص و گرایش های سیاسی، مذهبی و ... نیست. بلکه حق بودن مطلب یعنی مطابق واقع بودن آن است.
۲ـ عقل مداری: عقل یکی از منابع دین و وسیله فهم آیات و احادیث است تا آنجا که هدف نزول قرآن تعقّل معرفی شده است. بر اساس آیات و احادیث در اسلام عقل حجت است،اصول عقاید (توحید ـ نبوت ـ معاد) با عقل اثبات می شود و هر چه مخالف برهان های قطعی عقل باشد خرافه و از دایره دین بیرون است.
بنابراین ضابطه اساسی در مباحث علمی و بررسی شبهات، عقل است و داور بین همه موافقان و مخالفان عقل رشید و سلیم است و پاسخ عقل باید بر اساس شبهات و بر اساس روش منطقی و برهانی باشد و عقلانیت بر بحث علمی حاکم شود.
۳ـ علم مداری: بر اساس آیات قرآن علم یقین (با رعایت مراتب آن) مطلوب است و پیروی از «ظن» و گمان در مباحث علمی کفایت نمی کند.
«وَمَا یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنّاً إِنَّ الظَّنَّ لاَ یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئاً ...» (یونس/ ۳۶)؛«و بیش تر آن (مشرکـ)ـان جز از گمان پیروى نمى کنند؛ به راستى که گمان، چیزى را از حق بى نیاز نمى سازد ...».
پس در مباحث علمی و بررسی شبهات نباید به شایعات و گمانه زنی ها و مطالب مشهور غیرثابت اکتفا کرد بلکه بحث های علمی و بر اساس یقینیات سامان یابد و ملاک ردّ و اثبات مطالب علم یقینی باشد.
۴ـ اخلاق گرایی: قرآن کریم ما را به اصول اخلاقی (راست گویی، راست کرداری و ...) دعوت می کند و پیامبر اسلام( را اوج و قلب اخلاق معرفی می کندو هدف بعثت پیامبر اسلام، کامل کردن مکارم اخلاق معرفی شده است.
بنابراین اخلاق در اسلام زیربناست پس باید در مباحث علمی و دفع شبهات ضوابط اخلاقی رعایت شود و خطوط قرمز اخلاقی رعایت گردد. از این رو توهین به مخالفان، دروغ گویی، مراء (جدال) ممنوع است تنها جدال اَحسن در قرآن اجازه داده شده است آن هم همراه با نصیحت نیکو، که شخص از دایره حق گرایی بیرون نرود.
د) اصول بحث علمی (در پاسخ به پرسش و دفع شبهات)
از مبانی گفته شده و آیات دیگر قرآن و سنت اهل بیت( استفاده می شود که باید اصول زیر بر هر بحث علمی مسلمانان حاکم باشند.
۱ـ محققانه، یعنی در مباحث و تحقیق پاسخ های حق گرایانه حاکم باشد و مطالب غیرثابت بیان نشود بلکه مطالب مستند و بعد از پژوهش بیان شود.
۲ـ منصفانه، یعنی در مباحث علمی با انصاف باشیم و اگر مخالف مطلب حق و صحیح را گفت پذیرفته شود و لجاجت و تعصب حاکم نشود. یعنی بر مدار عدالت با مخالفان برخورد شود.
۳ـ مؤدبانه، یعنی مباحث علمی با رعایت ضوابط اخلاقی صورت گیرد وازهرگونه توهین به مخالفان دورباشد
۴ـ در پی نیت خوانی نبودن: بررسی مطلب علمی مهم است نه غرض گوینده، یعنی نیّت خوانی در مباحث علمی جایگاهی ندارد. عن علی(: «وَ انْظُرْ إِلَى مَا قَالَ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى مَنْ قَال »؛(۹) «به مطلبی که گفته شده توجه کنید نه کسی که می گوید».
تذکر: البته این اصل بدان معنا نیست که در دفع شبهات به هدایتگری و رفع گمراهی توجه نشود. بلکه پاسخ علمی به شبهه می تواند همراه با روشن گری و هدایت گری باشد و مغالطات و انحرافات شبهه گران را آشکار سازد تا مخاطبان فریب مغالطه آنان را نخورند و منحرف نشوند.
هـ ) روش بحث علمی در دفع شبهات
شیوه های اجرایی متفاوتی در پاسخ به پرسش و دفع شبهه وجود دارد ولی به نظر می رسد که روش زیر مناسب تر باشد.
۱ـ توجه به نکات مثبت مطلب
یعنی قبل از توجه به نکات منفی شبهه، به نکات مثبت شبهه گر و متن او (مثل قلم روان، دسته بندی و ...) توجه شود که این نوعی انصاف در برخورد مخالفان است.
۲ـ تبار شناسی شبهه
بررسی تاریخچه شبهه در منابع (کتب، مقالات، مذاهب و ادیان) سابق که موجب روشن شدن ریشه های بحث و سیر تطور آن و نیز شکسته شدن اُبهت شبهه می شود. چون در بسیاری موارد معلوم می شود که این شبهه به ظاهر نوآمد، در حقیقت شبهه ای قدیمی است که با عناوین مختلف بارها مطرح شده و پاسخ های متعدد به آن داده شده است.
۳ـ استخراج مبانی و پیش فرض های شبهه
بسیاری از شبهات بر اساس مبانی خاصی استوار است که در متن شبهه بدان تصریح نمی شود تحلیل شبهه و استخراج مبانی آن و روشن کردن بطلان آن مبانی موجب می شود که شبهه از اساس باطل شود و گاهی نیازمند جواب جدید نخواهد بود.
مثال: اگر کسی بگوید در قرآن فلان سوره اضافه یا کم شده است این شبهه مبتنی بر پیش فرض امکان تحریف قرآن است. اما اگر ما با دلیل محکم عدم تحریف قرآن را در جای دیگر اثبات کرده ایم، اساس شبهه باطل می شود.
۴ـ اعتبارسنجی منابع و مستندات شبهه
گاهی شبهات مستند به منابع غیرمعتبر حدیثی، تاریخی و .. است که توجه این مطلب و رد اعتبار منابع و مستندات شبهه، اساساً شبهه را باطل می سازد.
۵ ـ تحلیل شبهه:
معمولاً شبهه همراه با ابهام، اجمال و مخلوط کردن حق و باطل و مطالب متنوع است. محقق پاسخگو باید:
اولاً صغری و کبرای شبهه را جدا کند.
ثانیاً آنها را به چندین پرسش جزیی تبدیل کند تا موضع آشکار و محل اختلاف دقیق روشن شود، سپس به پاسخ آنها بپردازد.
۶ ـ توجه به لوازم و نتایج شبهه
متن شبهه چیزی است و لوازم و نتایج ذهنی و خارجی آن چیز دیگری است و گاهی هدف اصلی شبهه گران ایجاد شبهه از طریق لوازم بحث است. البته گاهی شبهه لوازمی دارد که خود گوینده ملتزم به آنها نیست که در این صورت بیان لوازم نوعی جواب نقصی به شبهه است.
مثال: کسی که قرائت مشهور و رسمی دین را غیرمعتبر می داند چراکه هر کس قرائتی از دین دارد و برای خودش معتبر است.
اگر توجه به لازمه این مطلب کنیم که این گزاره ای پارادوکسیکال است که خودش خود را باطل می کند چون اگر قرائت پذیری هر مطلب موجب بطلان آن می شود این جمله نیز خود قرائتی است که نظر شخصی است برای دیگران حجت نیست.
۷ـ جواب نقضی و حلی
در پاسخ به پرسش و شبهه می توان به دو صورت نقضی و حلّی عمل کرد در جواب نقضی به مطالبی اشاره می شود که بر اساس مواضع خصم، اشکال باطل می شود و جواب حلّی، پاسخ واقعی اشکال است.
نکات تکمیلی در پاسخ گویی به شبهات
۱ـ توجه به این نکته مهم است که هر شبهه و پرسش ممکن است پاسخ های متعدد داشته باشد و به یک پاسخ اکتفا نشود که ممکن است هر پاسخی برای یک نفر دلنشین باشد.
۲ـ دین و قرآن حق است و اگر شبهه و پرسش می شود حتماً جواب دارد ولی علم ما محدود است و ممکن است به جواب واقعی نرسیم. این مطلب زیانی به حقانیت قرآنی و دین نمی زند.
۳ـ شبهه در نظر مخاطبان ساده سازی می شود و اُبهت آن شکسته شود (با بیان تاریخچه و تحلیل آن به مبانی و سؤالات و ...) تا پاسخ آن زودتر و بهتر بر ذهن ها بنشیند.
۴ـ از شاخه به شاخه پریدن شبهه گران جلوگیری شود وگرنه بحث به جدال و مراء می کشد و شبهه گران از بحث فرار می کنند و نتیجه حاصل نمی شود یا دیرتر حاصل می شود.
۵ ـ مقام اجرا از مقام علم جدا شود. یعنی اشکالات اشخاص (مثل عالمان دینی و سیاستمداران و ...) پای دین و قرآن گذاشته نشود. در پاسخ به شبهات ما متکلف دفاع از عملکرد اشخاص و پاسخ به شایعات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و ... نیستم. بلکه باید اصل شبهه را به صورت علمی و منطقی جواب دهیم.
۶ـ فرق دفع و رفع شبهه: گاهی محقق درصدد پاسخگویی به شبهه است که دفع شبهه نامیده می شود و گاهی درصدد جلوگیری از وارد شدن شبهه است؛ یعنی زمینه های آمدن شبهه را با توضیحات علمی و دلایل کافی برطرف می کند که در این صورت رفع شبهه نامیده می شود.
موفق باشید معلمی
نعیمی پور از نزدیکان خاتمی: رئیس جمهور که خود را اعتدالی میداند و ریشههای اصولگرایی در او وجود دارد، نمیتواند نماینده اصلاح طلبی باشد.
- هیچی دیگه! با این اوضاع خراب دولت و نزدیک شدن به لحظات ملکوتی انتخابات، آماده باشید اصلاح طلبان بگن اصلا حسن روحانی پرستوی اصولگرایان بوده!
"فرید ابراهیمی
🔴سرلشکر صفوی: حضرت آیتالله خامنهای نه تنها فرمانده کل قوای ایران، بلکه فرمانده دفاع از بلاد اسلامی در عراق، سوریه، فلسطین، یمن و بحرین است.
♦️«هاشمی رفسنجانی» به دنبال ادغام ارتش و سپاه بود.
♦️از آنجایی که عبدالله نوری تجربه ادغام ژاندارمری، شهربانی و کمیته در یکدیگر و تشکیل نیروی انتظامی را داشت، مسئولیت ادغام ارتش و سپاه نیز از طرف آقای هاشمی به ایشان محول شده بود.
♦️آیتالله خامنهای با ادغام ارتش و سپاه مخالفت کردند.
♦️رهبری آیتالله خامنهای سیاستهای آمریکا در غرب آسیا را به شکست کشانده است.
خدایا...
وقتی گذشته ام را مرور می کنم می بینم که همیشه در کنار و مراقبم بوده ای.
تو چقدر نزدیکی ومن چقدر دور.از تو سپاسگزارم."سلام، صبح بخیر!شهادت امام جعفرصادق(ع)راتسلیت عرض میکنم.لطفأصلوات بفرستید"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببينيد| رهبرانقلاب: فرزندی تربیت کنید که پس از مرگ برایتان طلب مغفرت کند
▪️شرح حديثی از امام صادق(ع)
💻 @Khamenei_ir
✅ فریب آمریکایی با نسخه اروپایی!
◀️ بعد از چندین ماه معطلی و در نتیجه اقدامات تقابلی ایران، بالاخره اروپا راه اندازی مکانیسم #اینستکس را راه اندازی کرده است!
حواستان باشد اینستکس چیزی جز #نفت_در_برابر_غذا و دارو نیست و این کار اروپا در هماهنگی با آمریکا صورت گرفته. کسانی این اقدام را به عنوان نماد پیروزی جا نزنند! قرار بود اروپا مقابل آمریکا بایستد نه اینکه درهماهنگی با این رژیم نسخه سرکاری صادر کند.
ته پیروزی اینستکس همان چیزی است که رسانه های اصلاحاتی قبلا مردم را از آن می ترساندند؛
#نفت_در_برابر_غذا
گول نخوریم!
🔴 تقسیم بندی جریانات سیاسی و #وحدت با آنان
#آرایش_انتخابات - 1
🔹در تقسیم بندی جریانات سیاسی کشور به اصولگرا و اصلاح طلب مغالطه ای شده؛ یعنی اصولگرایی بعنوان مخالف اصلاح کردن وضع موجود و اصلاحات به عنوان مخالف اصول اساسی اسلام و نظام معرفی شده اند. رهبر انقلاب با طرح گفتمان اصولگرایی در اوایل دهه هشتاد بنا داشتند که گفتمان اصلاح طلبی حاکم بر کشور را به سمت اصلاحات در چارچوب اصول اسلام و نظام هدایت کنند بطوریکه گفتمان اصلاح طلبی از جنس اصلاحات آمریکایی از صحنه مدیریت کشور رانده شود.
🔸لذا بارها رهبر انقلاب، مخالفت خود را با این تقسیم بندی اعلام کرده و تأکید نمودند که ما به تقسیم بندی و جبهه بندی انقلابی و غیر انقلابی معتقدیم. حساب ضدانقلاب که دیگر واضح است! ضدانقلاب که نباید جایی در صحنه مدیریت سیاسی کشور داشته باشد اما افرادی که در درون نظام تعریف شده اند بعضاً انقلابی و گاهی هم غیرانقلابی اند! تازه انقلابی بودن هم درجاتی دارد که نمی توان فقط یک جبهه خاص یا یک گروه خاص را انقلابی خواند!
🔹«نقطه ی مقابل اصولگرا، اصلاح طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح طلب، اصولگرا نیست. نقطه ی مقابل اصولگرا، آدم بی اصول و لاابالی است؛ آدمی که به هیچ اصلی معتقد نیست؛ آدم هرهری مذهب است. یک روز منافع او یا فضای عمومی ایجاب می کند که بشدت ضد سرمایه گذاری و سرمایه داری حرکت کند، یک روز هم منافع اش یا فضا ایجاب می کند که طرفدار سرسخت سرمایه داری شود؛ حتّی به شکل وابسته و نابابش! نقطه ی مقابل اصلاح طلبی، افساد است. بنده معتقد به اصولگرای اصلاح طلبم؛ اصول متین و متقنی که از مبانی معرفتی اسلام برخاسته، با اصلاح روش ها به صورت روزبه روز و نوبه نو». امام خامنه ای
🔸این روزها فعالان انقلابی، یا وابسته اند یا مستقل و پراکنده؛ وابسته یعنی به صورت معلوم و مشخص در یک جبهه سیاسی یا حزب مشغول به فعالیت سیاسی اند و یا بصورت مستقل در حال کار خودجوش و مردمی. هم وابستگی دارای ارزش است هم استقلال. وابستگی از این جهت که بدون کار تشکیلاتی، بدون کار جبهه ای کار پیش نمی رود؛ لذا امر تشکیلاتی بودن بسیار ضروری است. مستقل بودن هم از این جهت خوب است که افراد در انقلابی گری، در عدالتخواهی، در نقد، ملاحظه این و آن را نمی کند و براحتی بدون ترس از سوی سران یک تشکیلات و حزب و بدون ترس از حذف شدن، براحتی اعلام موضع می کند.
🔹بله؛ کاش می شد افراد می توانستند هم در درون تشکیلات و جبهه ها فعالیت کنند و هم انگ و برچسب منفعت طلبی نخورند و هم آزادانه اعلام موضع داشته باشند و آزادانه فعالیت کنند و این وابستگی تشکیلات باعث چشم بستن بر حقایق نشود. اما فعلاً جمع این دو ممکن نیست.
🔸در نقد و جذب و دفع جریانات و احزاب، بازهم نگاه غلطی ترویج شده؛ برخی فکر می کنند چون این تقسیم بندی اصولگرا – اطلاح طلب غلط است پس باید جبهه ها، احزاب، تشکل ها و گروه ها را هم منحرف و باطل دانست! خیر؛ قبول نداشتن تقسیم بندی اصولگرا-اصلاح طلب به معنای این نیست که ما همه را به یک چوب برانیم یا همه را منفعت طلب بدانیم یا همه را منحرف بخوانیم!
🔹از طرفی نسبت خود را باید با دو جریان اصلی حاکم بر کشور، یعنی جریان انقلابی و جریان غرب گرا مشخص کنیم. در این تقسیم بندی خیلی از احزاب و تشکل های با برچسب اصولگرایی در درون جریان انقلابی تعریف می شود و خیلی از احزاب و اشخاص اصلاح طلب در درون جبهه غیرانقلابی یا غرب گرا تعریف می شود. البته برخی احزاب و شخصیت ها نیز سعی می کنند در هر دو اردوگاه وجهه و نفوذ داشته باشند!
🔸در نتیجه؛ ملاک ما حق است هر کدام از این دو جریان، هر کدام از این جبهه های سیاسی، احزاب و تشکل ها و اشخاص به حق نزدیک شود به همان اندازه باید از او حمایت کرد. وحدت ما با گروه ها و افراد به اندازه ای است که به اصول اسلام و انقلاب پایبند باشند. یعنی اگر یک جبهه و حزبی، 70 درصد ادعاهایش حق باشد به اندازه 70 درصد باید مورد حمایت قرار بگیرد. لذا استقلال و مستقل بودن به این معنا نیست که حالا که ما در هیچ جبهه و گروهی عضویت نداریم پس از هیچ کدام و از هیچ لیستی نباید حمایت کنیم! استقلال صحیح و منطقی یعنی حمایت از حق؛ هر گروهی به حق پایبند باشد باید از آن گروه حمایت کرد.
🔹«وحدت با کیست؟ با آن کسی که این اصول را قبول دارد. به همان اندازهای که اصول را قبول دارند، به همان اندازه ما با هم مرتبط و متصلیم؛ این میشود ولایت بین مؤمنین. آن کسی که اصول را قبول ندارد، نشان میدهد که اصول را قبول ندارد یا تصریح میکند که اصول را قبول ندارد، او قهراً از این دائره خارج است.». امام خامنه ای
✅ #داود_مدرسی_یان:
ارسال شده از سروش:
📖📖25 گنج بزرگ دنیا از زبان امام صادق (ع)
امام صادق علیه السلام فرمودند:
1- طلبتُ الجنة، فوجدتها فی السخأ : بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در بخشندگی و جوانمردی یافتم.
2- و طلبتُ العافیة، فوجدتها فی العزلة:و تندرستی و رستگاری را جستجو نمودم، پس آن را در گوشه گیری (مثبت و سازنده) یافتم.
3- و طلبت ثقل المیزان، فوجدته فی شهادة «ان لا اله الا الله و محمد رسول الله»: و سنگینی ترازوی اعمال را جستجو نمودم، پس آن را در گواهی به یگانگی خدا تعالی و رسالت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) یافتم.
4- و طلبت السرعة فی الدخول الی الجنة، فوجدتها فی العمل لله تعالی: سرعت در ورد به بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در کار خالصانه برای خدای تعالی یافتم.
5- و طلبتُ حب الموت، فوجدته فی تقدیم المال لوجه الله: و دوست داشتن مرگ را جستجو نمودم، پس آن را در پیش فرستادن ثروت (انفاق) برای خشنودی خدای تعالی یافتم.
برگ عیشی به گور خویش فرست
کس نیارد ز پس، تو پیش فرست
6- و طلبت حلاوة العبادة، فوجدتها فی ترک المعصیة: و شیرینی عبادت را جستجو نمودم، پس آن را در ترک گناه یافتم.
7- و طلبت رقة القلب، فوجدتها فی الجوع و العطش: و رقت (نرمی) قلب را جستجو نمودم، پس آن را در گرسنگی و تشنگی (روزه) یافتم.
8- و طلبت نور القلب، فوجدته فی التفکر و البکأ: و روشنی قلب را جستجو نمودم، پس آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم.
9- و طلبت الجواز علی الصراط، فوجدته فی الصدقة: و (آسانی) عبور بر صراط را جستجو نمودم، پس آن را در صدقه یافتم.
10- و طلبت نور الوجه، فوجدته فی صلاة اللیل: و روشنی رخسار را جستجو نمودم، پس آن را در نماز شب یافتم.
11- و طلبت فضل الجهاد، فوجدته فی الکسب للعیال: و فضیلت جهاد را جستجو نمودم، پس آن را در به دست آوردن هزینه زندگی زن و فرزند یافتم.
12- و طلبت حدب الله عزوجل، فوجدته فی بغض اهل المعاصی: و دوستی خدای تعالی را جستجو کردم، پس آن را در دشمنی با گنهکاران یافتم.
13- و طلبت الرئاسة، فوجدتها فی النصیحة لعبادالله: و سروری و بزرگی را جستجو نمودم، پس آن را در خیرخواهی برای بندگان خدا یافتم.
14- و طلبت فراغ القلب، فوجدته فی قلة المال: و آسایش قلب را جستجو نمودم، پس آن را در کمی ثروت یافتم.
15- و طلبت عزائم الامور، فوجدتها فی الصبر:و کارهای پر ارزش را جستجو نمودم، پس آن را در شکیبایی یافتم.
16- و طلبت الشرف، فوجدته فی العلم: و بلندی قدر و حسب را جستجو نمودم، پس آن را در دانش یافتم.
17- و طلبت العبادة فوجدتها فی الورع: و عبادت را جستجو نمودم، پس آن را در پرهیزکار یافتم .
18- و طلبت الراحة، فوجوتها فی الزهد: و آسایش را جستجو نمودم، پس آن را در پارسایی یافتم.
19- و طلبت الرفعة، فوجدتها فی التواضع: برتری و بزرگواری را جستجو نمودم، پس آن را در فروتنی یافتم.
20- و طلبت العز، فوجدته فی الصدق: و عزت (ارجمندی) را جستجو نمودم، پس آن را در راستی و درستی یافتم.
21- و طلبت الذلة، فوجدتها فی الصوم: و نرمی و فروتنی را جستجو نمودم، پس آن را در روزه یافتم.
22- و طلبت الغنی، فوجدته فی القناعة: و توانگری را جستجو نمودم، پس آن را در قناعت یافتم.
قناعت توانگر کند مرد را خبر کن حریص جهانگرد را
23- و طلبت الانس، فوجدته فی قرائة القرآن: و آرامش و همدمی را جستجو نمودم، پس آن را در خواندن قرآن یافتم.
24- و طلبت صحبة الناس، فوجدتها فی حسن الخلق: و همراهی و گفتگوی با مردم را جستجو نمودم، پس آن را در خوشخویی یافتم.
25- و طلبت رضی الله، فوجدته فی برالوالدین: و خوشنودی خدا تعالی را جستجو نمودم، پس آن را در نیکی به پدر و مادر یافتم.
منبع: مستدرک الوسائل، ج 12، ص 173 - 174، ح 13810
@nokhbeh313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبرمعظم انقلاب: میگویند امام صادق به سیاست کاری نداشت!
🔺وقتی امام صادق میگوید این خلیفه جای مرا غصب کرده، حرف سیاسی است یا نه؟
🔴 ظریف پس از به بنبست کشاندن دیپلماسی، فرایند عادی سازی کلنگی کردن ایران با بمب اتمی را هم آغاز کرد
🔺 افاضات جدید ظریف در گفتگو با CNN: آمریکا توانایی نابودی ایران را ندارد مگر اینکه از سلاحهای ممنوعه استفاده کند !
🔆 کدام وزیر خارجه عاقلی بحث کاربرد احتمالی سلاح اتمی علیه کشورش را مطرح می کند؟ چنانکه قبلا #هشدار داده بودیم هر روز ادامه کار ظریف و #تیم_پ در وزارت خارجه، ایران را بیشتر به جنگ و نابودی نزدیک می کند . تحریم ظریف اگر مانع مصاحبه رسانههای جهان با او شود ، در شرایط فعلی نعمت است
هدایت شده از خبرگزاری رسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| تذکر شهید بهشتی به مردم درباره روحانیت
🆔 @rasanews_agency
📝اینستکس چیست؟
آیالطف اروپاست؟ یاخفت وخاری برای ایران ؟قضاوت کنید ببینیددولت تدبیر کشوررابه کجامی برد؟
#مسعود_براتی
🔹️۱- دفتری برای ثبت بستانکاری و بدهکاری میان ایران و شرکت های اروپایی
🔹️۲- سازوکاری بر مبنای عدم رابطه بانکی میان ایران و اروپا، تراکنش بانکی در اینستکس میان ایران و اروپا انجام نمی شود، بانک های ایرانی با بانک های اروپایی رابطه کارگزاری ندارند.
🔸۳- ایران نفت یا کالایی دیگر به شرکتی اروپایی میفروشد، یا خط اعتباری برای ایران باز میشود، حساب ایران در اینستکس بستانکار میشود.
🔸۴- ایران از یک شرکت اروپایی کالا خرید میکند، آن شرکت صورتحساب را به اینستکس میدهد و در صورت تایید، شرکت بدهکار به ایران با شرکت طلبکار تسویه میکند.
🔹۵- اینستکس صاحب اراده است، یعنی میتواند درستی یک خرید و فروش را تایید نکند. کمااینکه اعلام کرده در ابتدا تنها اقلام بشردوستانه را کارسازی میکند.
🔹۶- عملا اینستکس قیم خرج کردن طلب های ایران از شرکت های اروپایی میشود
🔸۷- تحقیقا اینستکس پای خود را از دایره تحریم بیرون نخواهد گذاشت
🔸۸- تا آمریکا مجوز خرید نفت ندهد اروپا نفت نمیخرد. مراقبت خواهد کرد ایران اقلام تحریمی نخرد و اقلام خریداری شده دست نهادهای تحریمی نرسد.
🔹️۹- طرف ایرانی اینستکس دو کارکرد دارد، اول ثبت موازی اطلاعات برای مباحث حسابداری، دوم ارایه گواهی مصرف کننده نهایی یا همان اندیوزر.
«حدادعادل» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
🔹طرح دوگانه «جنگ و صلح» یا «جنگ و مذاکره» انحرافی است و دوگانه «مقاومت یا تسلیم» باید مورد توجه قرار گیرد.
🔹شرط اول در انتخابات، اخلاص و کار کردن برای خدا است.
🔹خوب است که امسال برخی برای رضای خدا احساس تکلیف شرعی نکنند و فداکاری کنند تا زمینه برای رسیدن به گزینه یا گزینههای مشترک هموار شود.
🔴اخطار مجلس به "آذریجهرمی" درباره اجرای سند ۲۰۳۰ در وزارت ارتباطات
🔺حسینیکیا عضو هیئترئیسه کمیسیون صنایع:
🔹 سند 2030، سندی استعماری است که در حوزههای مختلف ورود کرده است
🔹 مطرح کردن مباحث فمنیستی، جنسی و زیر سوال بردن بحث جهاد از مواردی است که در این سند استکباری به آن اشاره شده است.
🔹 به طور مثال سند 2030 در حوزه ارتباطات میخواهد استفاده ابزاری کند تا جامعه را به سمت براندازی و ناهنجاریها اجتماعی سوق دهد.
🔹طبق گزارشاتی که به دست نمایندگان رسیده است در برخی از وزارتخانهها این سند در حال اجرایی شدن است که وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش دستگاههای هستند که این سند را اجرایی کردهاند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا