eitaa logo
محرمانه مدیا
891 دنبال‌کننده
3هزار عکس
393 ویدیو
440 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از امیر عباس
شاید بتوان گفت هم ولایت تکوینی و هم تشریعی دنبال یک هدف اصلی باشند و آن رفع فتنه از عالم و نجات بشر باشد.. همان داستان هدایت جامعه به سمت بهشت که در آخرین جملات دعای ندبه تاکید شده،، حکمت اسلامی وظیفه دارد مردم را وارد بهشت کند و این زمانی میسر است که حکمتی که حرف اخر را در جریان اداری جامعه می زند، اسلامی و ولایی باشد
هدایت شده از امیر عباس
از بعد پیامبر تا آغاز غیبت صغرا ما عملا هیچ حکمتی نداریم که در رأس ان ولی خدا نشسته باشد. فق آن 4 سال و 9 ماه خلافت امام مظلوم ما علی بن ابیطالب علیه السلام بود که بخاطر عدم ولایتپذیری مردم، امام فقط با خیلی از مثلا مسلمانان جنگید
هدایت شده از امیر عباس
این نکته اول است که تا اغاز غیبت صغرا جامعه اسلامی سمت ولایت نرفت و امامان ما موفق به تشکیل حکومت نشدند
هدایت شده از امیر عباس
4 نفر شیعه ناب و بزرگ داریم که به ترتیب و با معرفی خود حضرت، شدند رابط میان امام و امت امام امشب نکته ای عظیم خواهیم گفت ان شاء الله
هدایت شده از امیر عباس
این 4 بزرگوار هیچ تاثیری و دخالتی در امر ولایت و امور مربوط به امام عصر نداشتند و صرفا فقهایی بودند که امر و نهی و ارشادات امام معصوم را به مردم بی بهره از ارتباط مستقیم با امام خویش، می رساندند
هدایت شده از امیر عباس
البته در آن سالها هم هیچ اثری از حکومت ولی خدا نداریم بعد از اتمام دوره نیابت خاص جناب سمری نائب چهارم و نزدیکی مرگ ایشان حضرت از دو چیز خبر می دهند
هدایت شده از امیر عباس
اول اینکه بعد از ایشان نائب خاص پنجم وجود نخواهد داشت و سیر امامت وارد مدار بی سایقه ای بنام غیبت کامل می شود که دیگر ارتباط بین امام و مردم به صفر می رسد، هم در حوزه احکام و فقه و حلال و حرام، و هم حوزه تلاش امام برای تشکیل حکومت. انگار خلقت و جهان به خط پایانی رسیده و در شرایط موجود ان روز هیچ افق روشنی برای تشکیل حکومت و زمینه مدیریت امام بر عالم وجود ندارد.
هدایت شده از امیر عباس
امام نباید در میان مردم باشد و تا روزی که ولایتپذیری در میان مردم ایجاد نشود، این غیبت ادامه خواهد داشت
هدایت شده از امیر عباس
دومین نکته در پیام حضرت به نائب چهارم مربوط به واژه هایی است که امام بکار بردند
هدایت شده از امیر عباس
فرمود در حوادث واقع به فقه شناسان مراجع كنيد كه ايشان حجت از طرف من بر شما هستند و من حجت خدا بر ايشانم
هدایت شده از امیر عباس
و أما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها الى رواة احاديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجة الله عليهم
هدایت شده از امیر عباس
اولا حوادث واقعه يعني امورات غير شخصي كه از محيط بيرون بر انسان تحميل شود ثانيا استفاده از كلمه حجت براي فقيه است كه عملا و روشن مي فرماید در غیبت طولانی امام، حجت بر مردم ان امام غایب نیست و حرف آخر را در اومر خارجی و حوادث ولی فقیه می زند
هدایت شده از امیر عباس
دوستان اهل بیت مدیرانی دوراندیش و برنامه ریزانی دقیق و بی مانندند
هدایت شده از امیر عباس
اولین ثانیه های غیبت کبرا با یک برنامه ریزی برای ورود به رویارویی با حوادث جهانی شد
هدایت شده از امیر عباس
مردم امر شدند تا در کنار واجبات و محرمات که به مراجع و مجتهدین سپرده شده بود، در مقابل حوادث جهان اطراف گوششان به دهان کسی باشد که حجت شده بر ایشان از طرف امام زمان، و البته خود این افراد هم در زیر چتر هدایت و الهام حجت خدا کار خواهند کرد
هدایت شده از امیر عباس
حال شاید این شبهه مطرح شود که مگر فقیهان عصر غیبت کبرا، از نظرمقام معنوی به پای امامان معصوم می رسند؟ پس نباید ولایت و ماموریت فقها را در اندازه ولایت و ماموریت امام معصوم لحاظ کرد! این مهمترین نقطه عطف حیات حکومتی اهل بیت است.
هدایت شده از امیر عباس
250 سال بود که امام معصوم تنها در اندازه یک مرجع تقلید و روحانی احکامگو برای مردم جایگاه داشت و مردم بیشتر از این کارکرد، برای حجت خدا نمی شناختند
هدایت شده از امیر عباس
پاسخ این است: عمق و دایره اختیار ولایت با نقام ولی خدا سنجیده نمی شود. امام علی علیه السلام هرگز به مقام پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله وسلم نمی رسد ولی دقیقا همان ولایت ایشان را دارد.
هدایت شده از امیر عباس
لذا ولی فقیه از نظر ولایت هیچ فرقی با پبامبر و ائمه هدا نبايد داشته باشد، چرا که ماموریت و هدفش دقیقا همان هدف معصومین است
هدایت شده از امیر عباس
با احازه دوستان، بحث را اینجا موقتا نگه داریم نکات زیبایی از بحثم مونده که بخاطر حجم و اهمیت بصورت مجزا تقدیم خواهیم کرد شاید بیجا نباشد بگوییم نسبت امام عصر و فقهای عصر غیبت کبرا هم شاید در همین اندازه و نسبت باشد!
هدایت شده از امیر عباس
ولی نکته اینجاست که ولایت امام علی دقیقا عین ولایت پبامبر است و ولایت امامان دیگر نیز دقیقا عین ولایت امام علی است در حالی که به فرمایش پیامبر عزیزمان، علی به تنهایی به اندازه همه 11 امام دیگر فضیلت دارد
هدایت شده از امیر عباس
ابتدا توضیحات مختصری در مورد میدم خدمتتون ولایت‌پذیری مراتب و درجات مختلفی دارد که با قبول و پذیرش آن شروع و نیاز به محبت و مودت و معرفت و بصیرت دارد و با صبر و استقامت و اطاعت‌پذیری وارد مراتب بالای ولایت مداری می‌شود. این مراتب و درجات مختلف، دارای آثار متناسب با خود است که به برخی از ثمرات آن اشاره می‌گردد:‌
هدایت شده از امیر عباس
اولین مزیت اینکه سبب قبولی و بالا رفتن اعمال میگردد.
هدایت شده از امیر عباس
اعمال کسی که در دل دارد، هر چند آن اعمال ناچیز باشد، مورد قبول خداوند متعال قرار می‌‌گیرد ابن.عباس میگوید , به پیامبر.ص عرض کردم که مرا نصیحت کنید که پیامبر فرمودند
هدایت شده از امیر عباس
یعنی ای ابن‌عبّاس! بر تو باد به دوستداری (ع) سوگند به خداوندی که مرا به حق به پیغمبری برگزید، خداوند از بنده‌اش کار نیکی را نمی‌‌پذیرد، مگر آنکه از او در رابطه با (ع) سؤال کند [و البتّه خداوند خود داناست]. پس اگر به بوده، عمل او [به هر حال که باشد]، پذیرفته می‌‌گردد و گرنه از او به غیر ولایت سؤال نشده، امر می‌‌گردد که او را به آتش بیندازید»
هدایت شده از امیر عباس
از سوی دیگر ولایت‌پذیری موجب بالا رفتن می‌شودامام.صادق.علیه.السلام در همین زمینه
هدایت شده از امیر عباس
فرمودند: ولایت ما اهل بیت مایة بالا رفتنِ عمل است (و سپس به سینة خود اشاره کردند و) فرمودند: کسی که ولایت ما را ندارد، خداوند هیچ عملی را از او بالا نمی‌برد
هدایت شده از امیر عباس
دومین مزیت اینکه ، موجب برقراری نظم و اتحاد در جامعه خواهد شد حضرت.فاطمه.الزهرا سلام.الله.علیها در این باره میفرمایند: خداوند اطاعت و پیروی از ما را سبب برقراری نظم اجتماعی در امّت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه‌ها قرار داده است»
هدایت شده از امیر عباس
توضیح اینکه : سلام تدابیری اندیشیده تا مسلمانان به صورت واحد و مستقل زندگی کرده و نظامی مرتبط و اجتماعی پیوسته داشته باشند؛ هر فردی خود را عضو یک پیکر که همان جامعه اسلامی است، بداند تا جامعه اسلامی قوی و نیرومند گردد. یکی از آن تدابیر اثرگذار اجتماعی، ایجاد رابطه بین مردم و ولی اسلامی است. این نوع رابطه شایسته‌ است که می‌تواند اقتدار جامعه را حفظ نماید.
هدایت شده از امیر عباس
همواره در ، بزرگ‌ترین ضربه‌ای که به خود دیده است، به خاطر از دست رفتن جایگاه واقعی حقیقی بوده است.  پیامدهای زیانبار این ضربات از همان لحظه (ص) آغاز شده و تا به امروز گریبانگیر جامعه مصیبت زده اسلام است. روشن است که با انکار (ع)، اولین بذرهای نفاق و جدایی در جامعه متحد اسلامی پاشیده شد و تبدیل جامعه واحد، به دو گروه مخالف و ، نخستین میوه تلخ ولایت ناپذیری عده‌ای بود.