eitaa logo
محرمانه مدیا
971 دنبال‌کننده
3هزار عکس
394 ویدیو
440 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
در این مطلب چند نکته از سوره مبارکه (فلق) با تکیه بر تفسیر شریف المیزان تقدیم می‎شود : 1 - در این سوره مبارکه از چهار چیز به خداوند سبحان پناه می‎بریم : الف - از هر چیزی که خداوند متعال آفریده و شری همراه خود دارد (شرارت می‎کند) (من شرّ ما خلق) ب - از شر شب وقتی با ظلمتش داخل می‎شود (من شرّ غاسق اذا وَقب) چه بسا تاریکی فرصت بهتری برای شرارت فراهم می‎کند. ج - از شر زنان جادوگر که در عقده‎ها و گره‎ها می‎دمند و جادو می‏کنند (من شر النفاثات فی العقد) زنان بیشتر از مردان اهل جادو و سحر هستند و چه بسا مقصود آیه تصرف زنان در قلوب مردان (شوهران خود) برای منصرف کردن آنان از تصمیمات مثبت بوده باشد و کم نیستند در طول تاریخ زنانی که شوهران خود را به سوی خود متمایل کرده و از راه حق بازداشته‎اند. د - از شر حسود وقتی حسادت می‎کند و مبتلا به حسادت گشته است (من شر حاسد اذا حسد) روایتی از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود : حسد، حسنات آدمی را می‎خورد آنچنان که آتش هیزم را. 2 - خواندن این سوره و سوره مبارکه ناس را برای دفع چشم زخم سفارش فرموده‎اند. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
تفسیر صوتی و کوتاه سوره توحید بر اساس ۴ تفسیر نور؛ نمونه؛ المیزان و مجمع‌البیان 👇👇👇👇
نکاتی از تفسیر سوره مبارکه اخلاص
در این مطلب چند نکته از سوره مبارکه (اخلاص) با تکیه بر تفسیر شریف المیزان تقدیم می‎شود : شناسنامه توحیدی 1 - برابر روایتی ذیل حدیث معراج این سوره را باید معرفی‎نامه خدای سبحان دانست و چه بسا سبب آنکه این سوره را معادل یک سوم قرآن کریم دانسته‎اند این باشد که یک سوم از مجموع (توحید و نبوت و معاد) یعنی توحید و یا از مجموع (احکام، عقاید و تاریخ) یک سوم آن یعنی عقاید در این سوره تبیین شده است. تفاوت (احد) با (واحد) : 2 - احد و واحد را می‎توان به معنای (یک) دانست با این تفاوت که برای (اَحَد) دومی متصور نیستیم ولی برای هر (واحد) دوم و سومی هم می‎توان تصور نمود. لذا خداوند متعال (احد) است که دومی ندارد. صمد فقط به معنای بی‎نیاز نیست 3 - گاهی در بین مردم آیه (الله الصمد) به صورت (خداوند متعال بی نیاز است) معنی می‎شود اما باید دانست که معنای بهتر این آیه که از تفاسیر مختلف هم برمی‎آید آن است که خداوند سبحان هم بی‎نیاز است و هم تمام موجودات به سوی حق تعالی قصد می‏کنند و در این تمایل به سوی خداوند متعال و نیاز به خداوند سبحان اعتماد هم به او دارند. (لم یلد و لم یولد) تنها به زاد و ولد برنمی‏گردد 4 - در این سوره نه تنها نسبت دادن زاد و ولد به خدای متعال نفی شده بلکه برابر برخی روایات وارده این معنا خروج هر چیز دیگر شبیه شیر از پستان مادر هم نفی گردیده است. لذا از این نظر است که خداوند متعال شبیه و مانندی ندارد. (لم یکن له کفوا احد) و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.