🔴گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم برگزار می کند:
🔸به مناسبت روز جهانی فلسفه، نشست علمی
➕ با حضور استاد حسن معلمی
➕ موضوع " وضعیت فلسفه اسلامی در جهان امروز: آسیب ها و چالش ها"
⏰ زمان: دوشنبه ۵ آذر۱۴۰۳ ساعت ۱۳
📍مکان: قم، بلوار صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیه السلام خیابان دانش کوچه سوم پلاک ۷۱ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران - شعبه قم
🖥لینک شرکت به صورت مجازی :
http://irip.ac.ir/u/136
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه گروه حکمت عملی با همکاری انجمن معرفت شناسی برگزار میکند:
✍ کرسی ترویجی «رابطه نظر و عمل از دیدگاه علامه طباطبایی (ره)»
ارائه دهنده: حجه الاسلام دکتر عبدالله محمدی (استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
ناقد: دکتر حسن عبدی (دانشیار دانشگاه باقرالعلوم (ع))
دبیر علمی: حجه الاسلام دکتر سیداباذر نبویان (استادیار دانشگاه معارف اسلامی)
⏰ زمان: سه شنبه، ۶ آذرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰
📍مکان: قم بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیه السلام خیابان دانش کوچه سوم پلاک ۷۱ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم
📲لینک مجازی:
http://irip.ac.ir/u/136
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه دفتر انجمن علمی فلسفه اسلامی با همکاری انجمن حکمت و فلسفه به مناسبت روز جهانی #فلسفه برگزار می کند:
نشست علمی «فلسفه اسلامی و نیازهای معاصر»
با حضور:
دکتر سعید #انواری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
دوشنبه 5 آذرماه 1403 ساعت 16
لینک شرکت در جلسه به صورت مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/hawzahemamreza/anjoman
مکان: تهران، خ استخر، خ برداران قزوینی (توحید)، نرسیده به شهرک پارس، پ 3
پژوهشکده فقه و علوم انسانی
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
▪️ بیژن عبدالکریمی: با تمام وجودم حس کردم که نیروهای جوان و اصیل گفتمان انقلاب چه سان رشد کردهاند
به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه، بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه در یادداشتی نوشت: روزهای پنجشنبه و جمعه 1 و 2 آذرماه 1403 به عنوان کارشناس و استاد داور برای شرکت در یک برنامۀ تلویزیونی با عنوان «جهت»، که موضوع آن تبیین ارزش ها و راه و روش شهید قاسم سلیمانی بود دعوت بودم. در این برنامه که قرار است طی یازده قسمت بر روی آنتن صدا و سیما رود، یازده تن از پژوهشگران علوم انسانی و اجتماعی، که جملگی مدافعان جوان گفتمان انقلاب و جبهۀ مقاومت بودند، به طرح و ارائۀ فهم و تفسیر خود از شخصیت حاج قاسم سلیمانی طی ده الی پانزده دقیقه پرداختند و هر یک از این ارائه ها توسط اینجانب و برخی دیگر از اساتید مدعو مورد نقد و بررسی قرار گرفت. تجربه این برنامه برایم بسیار شورانگیز بود. در این برنامه با چشمان خود دیدم و با تمام وجودم حس کردم که نیروهای جوان انقلاب چه سان رشد کرده و چه نیرومند برای دفاع از گفتمان انقلاب و جبهه مقاومت به کوشش های سترگ نظری و خلق نظریه می پردازند. آنها در ارائه هایشان به نقد غرب پرستی و غرب سالاری و عبور از تفکر اروپامحور (یوروپ سنتریسم)، مقابله با هژمونی آمریکا و دفاع از ایدۀ ظهور امپراتوری بزرگ ایران، بازگشت به خرد ایرانی و دفاع از فرهنگ پهلوانی و فتوت ما ایرانیان در چارچوب های گوناگون مطالعات جامعه شناختی، اسطوره شناختی، زبان شناختی، مطالعات ژئوپلیتیک، مطالعات رسانه و ... پرداختند و با ادبی بسیار زیبا و ستودنی کوشیدند به انتقادات بسیار تند و رادیکال بنده پاسخ داده یا با آنها صادقانه همدلی و همراهی نشان دهند.
این تجربه بار دیگر مؤید همان نگرش پیشین و مناقشه برانگیز من بود که براستی «اصیل ترین و حقیقی ترین نیروی تاریخی ما در دهه های کنونی نیروهای اصیل گفتمان انقلاب هستند» و «تنها با آنها می توان از این سرزمین پاس داشت و بر مشکلات و بحران های سترگ آن فائق آمد».
مقایسه این رستن و رشد یافتگی و بالیدن نیروهای جوان گفتمان انقلاب با لمپنیسم و بی فرهنگی و ابتذال بخشی از نیروهای اپوزیسیون و تکرارگویی و روزمرگی بخش دیگری از فعالان و کنشگران سیاسی و اجتماعی ما، حتی در حد شناخته شده ترین و سلبیریتی ترین آنها، برایم بسیار تأمل برانگیز بود و فاصلۀ عظیمی را میان این جوانان با رقبای سیاسی و فکری شان نشان می دهد.
یقین دارم بیان این تجربه باز هم خشم کسانی را برخواهد انگیخت و مرا باز هم به ترس از حکومت، فرصت طلبی، وسط بازی و غیره متهم خواهند کرد (که این خود نشانه دیگری از همین ابتذال یا ماندن در سطح و ساحت روزمرگی این دسته از افراد بدگو و افترازن است). لذا از همه عزیزانی که عمیقاً و دردمندانه در باره تقدیر این کشور و سرنوشت مردم آن می اندیشند و راه نجاتی برای فائق آمدن بر مشکلات و بحران های آن جستجو می کنند صمیمانه می خواهم قبل از هر گونه ارزیابی درباره این تجربۀ اینجانب، برنامه «جهت» را ببینند و آنگاه قضاوت بنده را در خصوص نیروهای جوان گفتمان انقلاب ارزیابی نمایند. برنامه جهت در روزهای سوم الی سیزدهم دی ماه از شبکه افق و (اگر فرقه گرایی ها و جناح گرایی ها و کوچک بینی ها چشم مسئولان را در مواجهه با این برنامه کور نکند) شاید در شبکه یک صدا و سیما پخش شود.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
9.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸گفتمان انقلاب نتوانسته شأن جهانیاش را در سیاست داخلی بیافریند
🎙️بیژن عبدالکریمی
♦️انتقاد و آسیبشناسی من به گفتمان انقلاب علیرغم همه احترامی که برای این گفتمان قائلم و به ادب باطن بیان میکنم، گفتمان انقلاب و مقاومت در کشور من درکی از سوژه مدرن ندارد و نمیداند این سوژه مدرن با چه مولفههایی میاندیشد.
انقلاب ما آرمان بزرگی داشت و من برای این آرمان در کنار انقلاب هستم.
انقلاب ما در جهانی که به ذات سکولار است، تمنای بزرگی داشت. انقلاب ما در جهانی که عقل بهذات سکولار بود تمنای عهد با امر دینی را داشت...
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥عبدالکریمی در گفتوگو با ایرنا: در مبارزه با آمریکا و اسرائیل جانم را برای انقلاب میدهم
🔹ما با غرب کاری نداریم آنها با ما کار دارد.
🔹اگر نخبه داشتیم این همه مشکل نداشتیم.
🔹روشنفکر و نخبه ما شبه روشنفکر و شبه نخبه هستند.
🔹تا وقتی که امنیت ملی ما تحقق پیدا نکند توسعه سیاسی، کنترل تورم و دموکراسی وجود نخواهد داشت.
➕ متن کامل گفتگو
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه ویژهنامه شماره ۱۷۲ فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان «تبعیدی غربی» که دفتری در شرح اندیشههای هانری کربن در متون غیر فارسی زبانان است منتشر شد.
اساساً تاریخ تفکر معاصر را نمیتوان فارغ از کربن در نظر آورد. همزمان دو شاخۀ متأثرین و منتقدین کربن از زمان حضور او در ایران تا اکنون قابل ملاحظه است. مناقشه میان این دو جریان بر سر چیستی آثار کربن از حیطه اندیشه تا سیاست گسترده و همچنان در جریان است. خوشبختانه برخی از این گفتگوهای نظری بر سر اندیشه کربن افقهای جدیدی گشوده لیکن معالأسف بسیاری از هر دو سوی ماجرا تکراری است بر کلیشههای مرسوم.به نظر میرسد یکی از مسیرها برای فراتر رفتن از این وضعیت توجه بیشتر به کربنپژوهی در غرب است که بدون شک مناظری نو در برابر پژوهشگر و مخاطب ایرانی خواهد گشود.
مقالات ویژهنامه شماره ۱۷۲ فصلنامه اطلاعات حکمت و معرفت عبارتند از: سخن دبیر / هانری کربن؛ فیلسوف باطنگرا / علیرضا سمنانی؛ هرمنوتیک متن قدسی هانری کربن / هادی فاخوری، ترجمه علیرضا سمنانی، اشکان واجد؛ تاریخ و دین: مغالطۀ پرسشهای متافیزیکی / ماریا ای. سابتلنی، ترجمه میترا سرحدی؛ بهجستجوی هانری کربن / ژان آلبر کلرگ؛ پیوند روسی: نگاهی تازه به ساختار فکری کُربَن / هادی فاخوری، ترجمه محمدرضا سهرابی؛ هگل در سیروسلوک روحانی هانری کُرَبن / ژان لویی ویهیار بارون، ترجمه بابک مینا.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
در نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» مطرح شد؛
نصرالله حکمت: با قرائت سنتی از اصالت وجود صدرایی به دار آویخته شدیم / باید به عدم بپردازیم
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
پایگاهخبری مجال اندیشه
در نشست «فلسفه، دانشگاه و اجتماع» مطرح شد؛ نصرالله حکمت: با قرائت سنتی از اصالت وجود صدرایی به دار
نصرالله حکمت، استاد فلسفه و عضو سابق هیئت علمی دانشگاه بهشتی گفت: اکنون سه قرائت از فلسفه اسلامی و به تبع از فارابی داریم که ارتباطی با زیست و زندگی امروز ما ندارد و این فارابی یک نحوه گسست با امروز ما دارد. اولین قرائت، قرائت مستشرقین است و قرائت دوم قرائت سنتی از فلسفه اسلامی است که در پارهای از حوزههای علمیه کماکان برقرار است. در این قرائت هیچ مسالهای وجود ندارد و گویی فیلسوفان ما حقایق ازلی و ابدی را بیان کردند که ما باید از لابهلای متون آنها این حقایق را استخراج کنیم. قرائت سوم نیز چند دهه است که متداول شده و عدهای از میانههای فلسفه اسلامی یعنی از زمان صدرا آن را آغاز کردند و در همان میانهها هم متوقف شدهاند. کل فلسفه را فلسفه ملاصدرا میدانند؛ حتی ارسطو را هم اصالت وجودی میدانند. اینها همۀ صدرا را نمیخوانند. در اثر این قرائت، اصالت وجود یک اصل اعتقادی شده است. اما در دیدگاه بنده عصر این مسئله گذشته است و ما باید به عدم بپردازیم.
حکمت در پاسخ به پرسش حضار پیرامون مقصود او از پرداختن به عدم گفت: «عدم، آینه هستی است، مطلق کَزو پیداست عکس تابش حق» (شیخ شبستری). ما با وجود، به ویژه در فلسفه اسلامی و بیشتر با آن قرائت سنتی حوزوی مبتنی بر ملاصدرا خفه شدیم و به دار آویخته شدیم. باید اعلام کنیم وجود اصیل است، باشد حق با شما. دیگر وجود را کنار بگذاریم. اما با رجوع به فارابی و ابنسینا ضرورت پرداختن به مسئله عدم به ویژه در پهنه وجود انسان مطرح میشود. در تعلیقات ابنسینا بحث قوه را مطرح میکند و میگوید بحث قوه و ظرفیتهای در آن، سیر انسان به عدم است. یعنی انسان میرود سراغ آنچه نیست ولی میتواند باشد. در عرفان به ویژه در فتوحات ابنعربی نیز مسئله عدم مهم است. ابنعربی ادامه ابنسینا است و برای بیان خودم شواهد فراوانی از فتوحات دارم. ابنعربی را با فصوص آن هم با شرح قیصری میشناسند اما ابنعربیِ فتوحات، ناشناخته است و متفاوت.
مطالعه بیشتر متن نشست
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)
به گزارش پایگاهخبری #مجال_اندیشه دکتر مسعود پزشکیان شامگاه سهشنبه با حضور در منزل استاد رضا داوری اردکانی استاد برجسته فلسفه و اندیشمند ایرانی با وی دیدار و گفتگو کرد.
در دیدار شب گذشته، رضا داوری اردکانی سوال درباره وضعیت کنونی کشور و چه باید کرد را با رئیس جمهور در میان گذاشت سوالی که در واقع به عنوان یک بحث علمکی و فلسفی همواره در تحقیقات و پژوهش های داروی اردکانی مطرح شده است.
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🌀 پایگاهخبری مجال اندیشه:
🔍 @MajaleAndisheh
(خبرگزاری تخصصی #فلسفه در ایران)