eitaa logo
هیئت مجازی(منتظران ظهور)
296 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.6هزار ویدیو
94 فایل
💠💠💠💠💠💠 📿بسم الله الرحمن الرحیم📿
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۶ مدیریت قلب.mp3
3.65M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 6⃣1⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 16 ) 🔹 مدیریت قلب 🔰 در ادامهٔ حکمت ۱۰۸ نهج‌البلاغه، حضرت یکی دیگر از حالات قلب را، خوف و ترس معرّفی می‌فرمایند. خوف هم مثل سایر حالاتی که بر نفس عارض می‌شود، می‌تواند خوب باشد، می‌تواند بد باشد. اگر در مقام اعتدال قرار بگیرد خوب است، اگر به افراط یا تفریط کشیده شود بد است. 🔻لذا مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: " یکی از آسیب های خوف برای قلب و نفس انسان، این است که اگر افراط شود، انسان به احتیاط غیر عاقلانه ، ترس و حذر نابجا کشیده می‌شود. " دیگر جرأت هیچ ریسک معقولی هم در زندگی اش ندارد. حتما دیدید آدم هایی که خیلی احتیاط کار افراطی هستند در ارتباطات شان، در معاملات شان، در سرمایه‌ گذاری شان، در حرکات ورزشی و امثال این، خیلی نگران اند، خیلی پیشگیری می‌کنند (بیش از حد منطقی) ؛ این ها کسانی اند که خوف به قلب شان، بیش از حد وارد شده است. 🔻لذا حضرت در حکمت ۱۰۸ می‌فرمایند: " اگر خوف بر او غلیان پیدا کند، حذر و احتیاط نابجا همهٔ زندگی او را به خودش مشغول می‌دارد." 🔻در حکمت ۱۷۵ نهج‌البلاغه، مولا علی (علیه‌السلام)، برای درمان این مسأله، به ما یک قاعده یاد می‌دهند؛ می‌فرمایند: « إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنه » ؛ " از هر چیزی ترسیدی، خودت را در معرضش قرار بده ، به خاطر اینکه وقتی خودت را در معرضش قرار می دهی، می‌بینی ترسش بیشتر از آن واقعیت آن بوده است. " (یعنی ترسش توهّم بوده، حباب بوده، اصلاً مسأله آنقدر ترسناک و نگران کننده نبوده است.) » 🔻بنابراین معلوم می‌شود ترس یک نقصان است، یک کمبود شخصیتی، روانی، اخلاقی است. لذا در حکمت ۳ هم مولا علی (علیه‌السلام) فرمود: «الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ » ؛ "جبن و ترس، یک نوع نقصان است. " ریشه اش چیست؟ مولا علی (علیه‌السلام) در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه، به مالک اشتر می‌فرمایند: " بخل و ترس و حرص، غرائض مختلفی هستند که همه شان به خاطر سوءظن به خدا ایجاد می‌شوند " ؛ یعنی ریشه ترس بی‌جا، اعتماد نداشتن به خداست. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 6⃣2⃣ (قسمت بیست و ششم) سه علت پذیرش حکومت توسط امیرالمؤمنین : 💠 ۱. حضور مردم سه علت ذکر می کند و می فرماید : 🔻« لَولا حُضُورُ الحاضِرِ» ، این یک ؛ 🔻« وَ قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ » ، اين دو ؛ 🔻« وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم » ؛ ، این سه ؛ سه موجب داشته . 🔰 از پایین شروع می کند می آید بالا : 🔹اول حضور حاضر ، این مشهد عظیم انسانهای مسلمان بامقدار ، یک موجب است. وقتی انسانها می خواهند ، وقتی ملت می خواهد ، وقتی هزاران موجودی که خدا برای هر یکی اش ارزشها قائل است می خواهد ، آنچه می خواهند لازم می شود ؛ این یک اصلی است. بیخود نگویند که نظر انسانها ، نظر افراد مسلمان مقداری ندارد ؛ « لَولا حُضُورُ الحاضِرِ » ، چون آمدند؛ چون آنها که اطراف مرا گرفتند از من خواستند، خواستم ؛ به دلیل آنکه آمدند و خواستند قبول کردم . 🔹البته این مطلب بسیار مهم را نباید اشتباهی گرفت با تن دادن به تمایلات انحرافی یک عده مردم ناآگاه ، امیرالمؤمنین نشان داده و خاندان پیغمبر نشان داده اند که آن وقتی که حق را دانسته و شناخته اند ، اعراض همهٔ انسانها از حق نتوانسته آنها را از حق روگردان کند ؛ این به آن معنا نیست. اما یک ملت آگاه ، یک ملت مصمّم ، یک عده مردم مسلمانی که بر اساس معیارهای صحیح ، یک هدفی و خواسته ای را خواسته اند و پیدا کرده اند ، رأی شان ، فکرشان ، تصمیمشان ، خواستشان از نظر امیرالمؤمنین محترم و متّبع است . « لَولا حُضُورُ الحاضِرِ » ↩️ ادامه دارد...
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 6⃣2⃣ (قسمت بیست و ششم) سه علت پذیرش حکومت توسط امیرالمؤمنین (خطبه شقشققیّه/خطبه۳) : 💠 ۲. وجود سلاح و یاور 🔻دوم : و قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ ؛ تا کنون من برای دفاع از قرآن و اسلام یاوری نداشته ام ، امروز احساس کردم ، دیدم دست مسلّح و نیرومند دارم . 🔹 تا آن روزی امیرالمؤمنین از حق صد در صد ، دفاع جدی و قاطع نمی کند که نمی تواند ، [ اما ] آن وقتی که احساس کرد می تواند ، یک لحظه تأمل نمی کند . 🔹معاویهٔ زمان امیرالمؤمنین ، همان معاویهٔ زمان عثمان است ؛ گناهی که معاویه در شام در زمان امیرالمؤمنین بنا بود بکند ، همان گناهی بود که در زمان عثمان سالها انجام داده بود ؛ اما آن روز امیرالمؤمنین در مقابل این گناه برنیاشفت ، چون سلاح در دست او نبود ؛ وقتی که سلاح در دست او است بر می آشوبد . 🔹امیرالمؤمنین برای به دست آوردن قدرت به پا نخاست ؛ چون نمی توانست . اینکه چرا نمی توانست ، تحلیلش مفصّل است ؛ نمی توانست ، نه به آن معنا که دو دستی درِ خانه اش نیاورده بودند ؛ نمی توانست ، نه به آن معنا که برایش ضرر داشت ، از بینی اش ممکن بود خون بیاید ؛ نه به این معنا ؛ ممکن بود که موفقیت و پیروزی هم به دست علی بیفتد ، حتی در همان اوان سقیفه ، اما دین از بین می رفت . ممکن بود موفقیت ظاهری به دست بیاورد ، کامیاب بشود ، اما خسارت کرده بود در معنا . آنجا امیرالمؤمنین معتقد بود که نمی تواند ؛ اما اینجا می بیند می تواند ، باور هست ؛ « قِيامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ » ، دلیل قائم شد بر اینکه یاور و ناصر داریم. 🔹همیشه هر انسان مسؤول و آگاه آن وقتی که احساس کند حجّت بر او تمام شود که یاور و ناصر دارد ، اجازهٔ درنگ کردن ندارد . آن وقتی که احساس کرد که می تواند ، بلافاصله باید اقدام کند . این دو دلیل و دو علت برای قبول خلافت. ↩️ ادامه دارد...
🔵 گشایش در نعمتها و سنّت استدراج 💠 ای مردم، بايد خدا شما را به هنگام نعمت همانند هنگامه كيفر، ترسان بنگرد ؛ زيرا كسی كه رفاه و گشايش را زمينه گرفتار شدن خويش نداند، پس خود را از حوادث ترسناك ايمن می پندارد و آن كس كه تنگدستی را آزمايش الهی نداند پاداشی را که اميدی به آن بود از دست خواهد داد. 📒 نهج البلاغه ، حکمت ۳۵۸
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۷ مدیریت قلب.mp3
3.93M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 7⃣1⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (17) 🔹 مدیریت قلب 🔰 در ادامه حکمت ۱۰۸ نهج‌البلاغه، مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: " و اگر به گشایشی برسد، دچار غفلت زدگی می‌شود. " یعنی انسان اگر تحت تعلیم و تربیت دین قرار نگیرد و دائماً مراقب نفس خودش نباشد، بعد از اینکه در یک سختی، تنگی، تنگدستی، فقری، ناگهان گشایش و فرجی برایش ایجاد بشود، به جای اینکه شکرگزار باشد تا نعمت بیشتر بشود، دچار غرور و غفلت می‌شود و در این غفلت شیطان، بخشی از دین و ارزش های او را می‌رباید. 🔻اساساً مولا علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه، در حکمت ۳۵۸ به ما توصیه می‌کنند که هر وقت به وسعتی رسیدید، به گشایشی رسیدید، آن فرصت را یک زمینه ای بدانید که ممکن است در آن زمینه، دچار سنت استدراج بشوید؛ یعنی غفلتی که ما را درجه درجه در گناه فرو می‌برد. 🔻 در حکمت ۳۵۸ می‌فرمایند: « إِنَّهُ مَنْ وُسِّعَ عَلَيْهِ فِي ذَاتِ يَدِهِ فَلَمْ يَرَ ذَلِكَ اسْتِدْرَاجاً فَقَدْ أَمِنَ مَخُوفاً » ؛ " هر کس دید دستش باز شده، گشایش در زندگی اش پیدا شده ، اما این گشایش را نوعی ابتلا به سنت استدراج نبیند، این بیچاره دچار غفلت شده و چیزی را که می‌تواند ترسناک باشد، از آن بی خیال رد شده است." 🔻چون یکی از مصداق های وسعت، همین وسعت مال است؛ حضرت در حکمت ۳۸۸ فرمود: « أَلَا وَ إِنَّ مِنَ النِّعَمِ سَعَةَ الْمَال » ؛ " یکی از نعمت های خدا این است که انسان مالش گسترش پیدا کند. " اما اگر در این گستردگی مال و گشایش مالی، غفلت بکند، دچار استدراج می‌شود، دچار فریب می‌شود؛ لذا یکی از راهبردهای خیلی خیلی خطرناک شیطان برای فریب دادن مؤمن، همین است که در وسعت ها، دین و ایمان انسان را بگیرد. 🔻حضرت در نامه ۴۴، خطاب به زیاد بن ابیه نوشتند: " شنیدم که معاویه برایت نامه نوشته است؛ مواظب باش که معاویه شیطان بزرگی است که از هر چهار جهت به انسان نزدیک می‌شود، (برای چه؟) برای اینکه انسان را فریب بدهد و دین و ایمان را از انسان بگیرد." 🔻عبارت حضرت علی (علیه‌السلام) در نامه ۴۴ این است: « لِيَقْتَحِمَ غَفْلَتَهُ وَ يَسْتَلِبَ غِرَّتَهُ » ؛ " تا در حال فراموشی، او را تسلیم خودش کند و شعور و درکش را برباید. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۸ مدیریت قلب.mp3
3.68M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 8⃣1⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 18 ) 🔹 مدیریت قلب 🔰 مولا علی (علیه‌السلام) در ادامه حکمت ۱۰۸ می‌فرمایند: « وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ الْجَزَعُ » ؛ " یکی از آفات قلب و نفس این است که اگر مصیبتی بر او عارض بشود و انسان مراقبت نداشته باشد، جزع و فزع آبروی انسان را می‌برد." 🔻مولا علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه به ما آموختند که در مقابل سختی ها و مشکلات و مصیبت های دنیا، صبر کنیم؛ در خطبه ٩٩ می‌فرمایند: « وَ لَا تَجْزَعُوا مِنْ ضَرَّائِهَا وَ بُؤْسِهَا » ؛ " از مشکلات و سختی های دنیا، جزع نکنید. " 🔻 همچنین در نامه ٢٢ می‌نویسند: « وَ مَا فَاتَكَ مِنْهَا فَلَا تَأْسَ عَلَيْهِ جَزَعاً » ؛ " چیزی از دنیا اگر از دستت رفت، بر آن تأسف نخور، جزع نکن. " 🔻در بیان دیگری مولا علی (علیه‌السلام)، همه انواع جزع و فزع را قبیح و زشت می‌دانند، مگر جزعی که در مصیبت پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است؛ در حکمت ۲۹۲ خطاب به پیامبر عزیز، عرضه می‌دارند: « وَ إِنَّ الْجَزَعَ لَقَبِيحٌ إِلَّا عَلَيْكَ » ؛ " همانا همه انواع جزع زشت اند، مگر جزعی که بر مصیبت شما می‌شود." 🔻دلیل اینکه جزع قبیح است، این است که مولا در حکمت ۲۱۱ فرمود: « الْجَزَعُ مِنْ أَعْوَانِ الزَّمَانِ »؛ " انسان مصیبت دیده اگر جزع بکند(یعنی بی‌تابی بکند)، خودش با دست خودش زمان را علیه خود بسیج کرده است." لذا در حکمت ۱۸۹ فرمود: «مَنْ لَمْ يُنْجِهِ الصَّبْرُ أَهْلَكَهُ الْجَزَعُ»؛ " کسی را که صبر نتواند نجاتش دهد، آرامش بکند، جزع و فزع و بی‌تابی حتما هلاکش خواهد کرد." 🔻 و اساسا از نظر مولا علی (علیه‌السلام) وقتی مصیبتی بر انسان وارد می‌شود، جزع هیچ فایده ای ندارد؛ در مرگ فرزند اشعث، به او اینگونه فرمودند: « إِنْ جَزِعْتَ جَرَى عَلَيْكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْزُورٌ »؛ " اگر جزع بکنی در مرگ فرزندت، آنچه که خدا مقدر کرده، دیگر انجام شده است (یعنی فرزندت که دیگر زنده نمی‌شود) ، اما تو هم گنهکار خواهی بود." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
🔵 ارزش والاى اهل بيت پيامبر 💠 ما تكيه گاه ميانه ايم، عقب ماندگان به ما می رسند و پيش تاختگان به ما باز می گردند. 📒 ، حکمت ۱۰۹
شرح حکمت ۱۰۹ ارزش والای اهل بیت پیامبر.mp3
3.77M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ ارزش والاى اهل بيت پيامبر 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 ارزش والاى اهل بيت پيامبر ⚜ امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در حکمت ۱۰۹ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي» ؛ " ما تکیه گاه میانه ایم؛ کسی که از ما عقب افتاده ، باید به ما برسد و پیش تاختگان باید به ما برگردند. " 🔻این حکمت بخشی از بند آخر خطبه ۲ نهج‌البلاغه است. در آنجا امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرمایند: « لَا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَ لَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَداً »؛ " احدی از این امت را نمی‌شود با اهل بیت (علیهم السلام) مقایسه کرد و کسی را که نعمت اهل بیت (علیهم‌السلام) بر آن جاری شده، با خود اهل بیت (علیهم‌السلام) تا ابد نمی‌شود مقایسه کرد. " 🔻بعد در بیان دلیل این عدم امکان مقایسه احدی از امت با اهل بیت (علیهم‌السلام) می‌فرمایند: « هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَ عِمَادُ الْيَقِينِ إِلَيْهِمْ يَفِي‏ءُ الْغَالِي وَ بِهِمْ يُلْحَقُ التَّالِي » 🔻خوب، حقیقت این حکمت دارد می‌فرماید که تنها راه که راه میانه است، یعنی در آن افراط نیست، تفریط نیست، گرایش به چپ و راست و انحراف به چپ و راست نیست، اهل بیت (علیهم‌السلام) اند. خود مولا علی (علیه‌السلام) در خطبه ١ نهج‌البلاغه ، بند ششم ، این حقیقت را توضیح می‌دهند که اساساً بعد از پیغمبر اسلام هم مثل همه انبیاء دیگر، جانشینانی در امّتشان قرار داده شد ؛ « إِذْ لَمْ یتْرُکوهُمْ هَمَلاً بِغَیرِ طَرِیقٍ وَاضِحٍ وَ لاَ عَلَمٍ قَائِمٍ » چون پیامبر هرگز امّتش را مهمل رها نمی‌کند، بدون اینکه راه روشنی و پرچم آشکاری برایشان قرار بدهد "( یعنی اهل بیت علیهم‌السلام اینگونه هستند. ) 🔻در خطبه ۱۶ هم مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: « الْيَمِينُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِيقُ الْوُسْطَى هِيَ الْجَادَّةُ عَلَيْهَا بَاقِي الْكِتَابِ وَ آثَارُ النُّبُوَّة »؛ " گرایش به چپ و راست، هر دو گمراهی و انحراف است؛ راه میانه جاده رسیدن به حقیقت است، که در این راه مستقیم و جاده وسطیٰ است که حقیقت و باقیمانده کتاب هست و آثار نبوت " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 9⃣2⃣ (قسمت بیست و نهم ) سه علت پذیرش حکومت توسط امیرالمؤمنین (خطبه شقشققیّه/خطبه۳) : 💠 ۳. پیمان خدا از آگاهان امت بر یاری مظلومان 🔹یک گروه دیگری از مردم نه پول در اختیارشان گذاشته می شد ، نه امکان پول در آوردن به آنها داده می شد ، نه امکان استفاده از مواهب خداداد همگانی زندگی به آنها اعطا می شد ، نه امکان رسیدن به مقامات و قدرتهای عالی در دسترس آنها گذاشته می شد و دردناک تر اینکه نه امکان فهمیدن و دانستن و معرفت و آگاهی به آنها داده می شد . 🔹بزرگ ترین جنایتی که بر طبقهٔ مستضعفان و محرومان عالم تا کنون انجام گرفته ، این است که آنها را از فهمیدن ، از درک کردن و آگاهی لازم محروم کردند . بر اثر تربیتهای غلط ، بر اثر سرگرمی های مضره بر اثر تبلیغات زهرآگین به ملتها و توده های محروم این جور فهماندند که آنها همین هستند و همین جور باید باشند ؛ راه ها را جلوی آنها بسته و بریده وانمود کردند ؛ شعور و آگاهی را از آنها گرفتند ؛ بعد هر چه خواستند با آنها کردند . 🔹در همهٔ این زمینه ها اسلام میان همه ی مردم برابری و تساوی برقرار می کند ؛ ✅ اول کاری که می کند ، مایهٔ درک و شعور و آگاهی را در همهٔ افراد مسلمان ، بلکه در همهٔ افراد انسان به وجود می آورد . این سرمایهٔ اولیه را به همهٔ آنها می دهد. ✅ بعد هم میدان کار را در مقابل آنها گسترده و وسیع قرار می دهد و به آنها می گوید حالا کار کنید ؛ حالا از نیروی خداداد استفاده کنید . 🔹 آن وقت است که در جامعهٔ اسلامی یک بلال حبشی - که یک غلام سیاه غریب بدشکل ناقص بدلهجه است ـ از بزرگ ترین اشراف زمان جاهلیت بالاتر می رود . ↩️ ادامه دارد...
🔵 شرائط تحقّق اوامر الهى 💠 فرمان خدا را بر پا ندارد جز آن كس كه در اجرای حق مدارا نكند، سازشكار نباشد و پيرو آرزوها نگردد. 📒 ، حکمت ۱۱۰
شرح حکمت ۱۱۰ شرائط تحقق اوامر الهی.mp3
2.68M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ شرائط تحقّق اوامر الهى 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 شرائط تحقّق اوامر الهى 🔰 در حکمت ۱۱۰ نهج البلاغه، مولا علی (علیه السلام) می فرمایند : " امر خدای سبحان را کسی نمی تواند بر پا بدارد ؛ مگر کسی که سازشکار نباشد ، ابراز و اظهار ضعف نکند و دنبال و پیرو طمع های خودش نباشد. " 🔻مولا علی (علیه السلام) ، در خطبه ۲۱۰ نهج البلاغه در صفت بعضی از محدّثین منافق ، اینگونه می فرماید : «رَجُلٌ مُنَافِقٌ مُظْهِرٌ لِلْإِيمَانِ مُتَصَنِّعٌ بِالْإِسْلَامِ» ؛ " بعضی از محدّثین منافق اینگونه اند ، مرد منافقی هستند که به دروغ اظهار ایمان می کنند و اسلام ساختگی دارند. " 🔻اینقدر این رفتارهای تصنّعی و غیر واقعی زشت است که حضرت در خطبه ۲۱۶ ، از مردم می خواهند که با من با چهره اینگونه برخورد نکنید : «لاَ تُخَالِطُونِی بِالْمُصَانَعَةِ» ؛ پیش من می آیی از ترس ابهت و جایگاه حاکم جامعه بودنم با من ظاهرسازانه رفتار نکنید . 🔻همچنین مولای عزیز ما در نهج البلاغهٔ شریف ، کسی را که سازشکار است و نمی تواند دین را اقامه کند، اینگونه سرزنش می کنند : 🔻در خطبه ۵۶ می فرمایند : « وَ لَعَمْرِي لَوْ كُنَّا نَأْتِي مَا أَتَيْتُمْ مَا قَامَ لِلدِّينِ عَمُودٌ » ؛ " به جان خودم قسم ، اگر ما می خواستیم با این روشی که شما می خواهید از دین دفاع کنید ، در صدر اسلام از دین دفاع کنیم ، اصلاً هیچ ستونی از دین اقامه نمی شد. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 0⃣3⃣ (قسمت سی ام) سه علت پذیرش حکومت توسط امیرالمؤمنین (خطبه شقشققیّه/خطبه۳) : 💠 ۳. پیمان خدا از آگاهان امت بر یاری مظلومان 🔹امیرالمؤمنین در مقابل این بی عدالتی عظیم قرار گرفته ؛ وقتی در مقابل آن جامعه ای که بر خلاف سنّت الهی ، بر خلاف فرمان همهٔ ادیان در طول زمان و بر خلاف دستور مؤكد قرآن و پیامبر اسلام به دو طبقه تقسیم شده است قرار می گیرد ، وقتی در برابر اجتماعی قرار می گیرد که علی رغم توصیهٔ « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ » ، به وسیلهٔ دستهای مغرض میان برادران اختلاف افتاده است ، به وسیلهٔ رهبران مغرض ، مردمان بی خبر و بیگناه به جان هم افتاده اند ، وقتی امیرالمؤمنین جامعه ای را می بیند که بر خلاف دستور قرآن که می گوید : « وَ في أَموالِهِم حَقٌّ لِلسّائِلِ وَ المَحرومِ» ، يا «وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ» ، گنجینه داران طلا و نقره ، گنجینه داران ثروت عمومی با نامهای قداست آمیز در میان مردم زندگی می کنند ، مصون از خشم ملت مسلمان و در زیر دیوار کاخهای سر به فلک کشیدهٔ آنها ، شکمهای گرسنه شب را به صبح می آورد ، مجبور می شود که زمام خلافت و ریسمان حکومت را به دست بگیرد ؛ وقتی می بیند که جامعهٔ اسلامی جز با دست نیرومند و مقتدر قابل اصلاح نیست ، سعی می کند این نیرو و اقتدار را به دست بیاورد ؛ وقتی می بیند که مردم فقط با حرف زدن ، با طرف مشورت قرار گرفتن نمی توانند از دین بهرهٔ واقعی را ببرند ، عملاً خود را در رأس کار قرار می دهد و از این ریاست دفاع می کند . پس جهت حکومت امیرالمؤمنین ، جهت دفاع از وحدت و اتحاد و برابری در جامعهٔ اسلامی است . 🔻 « وَ مَا أخَذَ اللّهُ عَلَى العُلَماءِ » ؛ پروردگار عالم بر علما ، بر دانشمندان و آگاهان جامعه پیمان گرفته است که « اَنْ لا یُقارّوا عَلى کِظَّةِ ظالِم وَ لا سَغَبِ مَظْلوم» ؛ نیارامند ، آرام نگیرند ، قرار نگیرند در مقابل سیری بی حد ستمگر و گرسنگی و تهیدستی مظلوم و ستمکش ؛ این وظیفهٔ علما و آگاهان است . ↩️ ادامه دارد...
روضه خانگی - امام حسین(ع) - 909.mp3
10.63M
🎙هر روز پای هر محنت گریه می کنم... 🔻روضه (ع) 👤حجت الاسلام علی
🔵 عشق تحمّل ناشدنى امیرالمؤمنین 💠 پس از بازگشت از جنگ صفين، يكی از ياران دوست داشتنی امام، سهل بن حنيف از دنيا رفت. امیرالمؤمنین فرمود: اگر كوهی مرا دوست بدارد، در هم فرو می ريزد. (يعنی مصيبتها به سرعت به سراغ او آيد، كه اين سرنوشت در انتظار پرهيزكاران و برگزيدگان خداست) 📒 ، حکمت ۱۱۱
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 1⃣3⃣ (قسمت سی و یکم) برنامه های حکومت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) (خطبه۱۶) 🔻عمل اميرالمؤمنين به وعده های داده شده 🔹 امیرالمؤمنین سرآغاز خلافت ، در برابر هزاران نفر جمعیت تشنه ، در مسجد پیامبر خدا در مدینه برنامهٔ حکومت خود را اعلان می کند ؛ مانند همهٔ زمامداران و رهبران سیاسی ، مخصوصاً همهٔ حکومتهای انقلابی ای که با وضع نو و تشکیلات جدیدی برنامهٔ خود را آغاز می کنند ، آیندهٔ آن ملتی را که زمامش را به او سپرده است ، با تشریح برنامه های قطعی خود تشریح می کند . 🔹 فرقی که در همین جای قضیه ، امیرالمؤمنين ما ، اميرالمؤمنين بشريت ، با همهٔ امیرها و رهبران و زمامداران دیگر دارد ، در یک کلمهٔ کوتاه خلاصه می شود ؛ آن کلمهٔ کوتاه این است که امیرالمؤمنین به آنچه می گوید و وعده می دهد ، عمل می کند و دیگران تخلّف می کنند . 🔹همه جا برنامه ها زیبا و آراسته است ، همه کس وعدهٔ صلح و صفا و امنیت و راحت به مردم می دهند ، اما دیگران آنچه را می گویند به کار نمی زنند ، اما علی آنچه را می گوید ، مو به مو عمل می کند ؛ این را همه می دانستند ؛ آنها که علی را آزموده بودند ، این مطلب را به خوبی می فهمیدند ؛ آنها که فداکاری این مرد فداکار را در دشوارترین لحظات با چشم سر دیده بودند ، با چشم دل ، آیندهٔ او را هم پیش بینی می کردند ؛ آنها که علی را در کنار بستر پیامبر ، در مواجههٔ با کافران مصمّم در میدانهای آتش زای جنگ ، در گذشت عجیب و افسانه ای بعد از رحلت پیغمبر ، در ماجرای شورای شش نفری و خلاصه در ده ها قضیه ، در ده ها موقف دیده بودند که چگونه به وعدهٔ حقِ راست خود در مقابل خدا عمل کرده است ، به خوبی می دانستند یا حدس می زدند که در آینده هم به این وعده عمل خواهد کرد . ↩️ ادامه دارد...
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 2⃣3⃣ (قسمت سی و دوم) برنامه های حکومت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) (خطبه۱۶) 🔻عمل اميرالمؤمنين به وعده های داده شده 🔹 می دانستند که امیرالمؤمنین میان حقّ خدا و حقّ مردم انفکاکی قائل نیست. 🔹 می دانستند که معنی ندارد کسی حق مردم را ضایع کند و دم از پاسداری حق خدا بزند. 🔹می دانستند که علی معتقد است بندگی و عبودیت پروردگار فقط به دل و فکر نیست ، به عمل نیز هست. 🔹می دانستند که امیرالمؤمنین از جملهٔ آن کسانی است که آیهٔ قرآن دربارهٔ آنان این گونه سخن می گوید : «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَ ما بَدَّلوا تَبديلًا » وعدهٔ با خدا را به دروغ نبستند ، معاهدهٔ با خدا را تخلّف نکردند ؛ بعضی پیشاپیش رفتند و بعضی در انتظار سرنوشت حق این راه پیمایی الهی اند و علی از آن منتظران بود. 🔹پس معلوم بود که علی مانند رهبران دیگر تاریخ - آنها که پیش از علی بودند و آنان که پس از علی و در زمان علی بودند ـ تخلّف نمی کند ، به مردم دروغ نمی گوید ؛ با این حال ، خود او در آغاز این سخن تاریخی و عجیب ، این سخن را مؤکد می کند : « ذِمَّتِي بِمَا أَقُولُ رَهِينَةٌ وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ » ؛ ذمّهٔ من ، رهين گفتهٔ من است ؛ خود من عهده دار آنچه می گویم هستم ؛ در واقع برنامهٔ حکومتش را می خواهد بیان کند. 🔹 از اینجا می فهمیم که آن « لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً » كه در جملات بعدی این خطبه است مربوط به چیست . این جمله های نهج البلاغه را وقتی انسان بی توجه به قبل و بعد نگاه می کند ، مثل هر جملهٔ دیگری درست نمی فهمد ؛ یک نظر دقیق ، یک مطالعهٔ دیگر لازم است تا بتواند روح و محتوای سخن امیرالمؤمنین را معرفی کند و بشناساند . پس دارد برنامه می دهد و عهده دار می کند ذمّهٔ خود را ؛ اما قبل از آنکه این برنامه را بیان کند ، از یک سنّت و واقعیت تکوینی تاریخ ، پرده بر می دارد. ↩️ ادامه دارد...
🔵 ارزش عقل 💠 هيچ ثروتى سودمندتر از عقل نيست. 📒 ، بخشی از حکمت ۱۱۳
شرح حکمت ۱۱۳ ارزش های والای اخلاقی بخش ۲ (ارزش عقل).mp3
3.27M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ ارزشهاى والاى اخلاقى (ارزش عقل) 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (2) 🔹ارزشهاى والاى اخلاقى(ارزش عقل) 2⃣ مبحث دومی که دربارهٔ عقل باید به آن توجه کرد، آسيب های عقل است؛ یعنی عواملی که عقل را از اثر بخشی و کارآمدی می‌اندازد. 🔸۱. اولین مورد، بحث هوای نفس است؛ 🔻مولا علی (علیه‌السلام) در حکمت ۲۱۱ می‌فرمایند: « كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ »؛ " چقدر عقلها که زیر دست هوای نفس اسیر می‌شود." و وقتی عقل زیر دست هوای نفس اسیر شد، حقایق را نمی‌تواند درک کند. لذا مولا علی (علیه‌السلام) در نامه ۳ خطاب به شریح قاضی، بعد از اینکه او را توبیخ می‌کنند که چرا درحالیکه مسؤول در حکومت اسلامی هستی، به فکر افزایش ثروتی، می‌فرمایند: « شَهِدَ عَلَى ذَلِکَ الْعَقْلُ إِذَا خَرَجَ مِنْ أَسْرِ الْهَوَى »؛ " بر آنچه که من گفتم عقل سلیم شهادت می‌دهد، به شرط اینکه زیر دست هوای نفس، اسیر نباشد. " 🔸۲. مورد بعدی که جزء آسیب های عقل است، آرزوهای بی‌جا و طولانی است؛ 🔻در خطبه ۸۶ می‌خوانیم: « اعْلَمُوا أنّ الأملَ يُسْهي العقلَ » ؛ " بدانید که آرزوی بی‌جا، عقل را دچار سهو و خطا می‌کند. " 🔸۳. مورد سومی که مولا علی (علیه‌السلام) به عنوان آسیب رسان به عقل معرفی می‌فرمایند، مسأله شراب است؛ 🔻مولا در حکمت ۲۵۲، در فلسفهٔ ترک شرابی که در دین واجب شده و از خوردن شراب، نوشیدن شراب نهی شده، می‌فرمایند: « تَرْکَ شُرْبِ آلْخَمْرِ تَحْصِيناً لِلْعَقْلِ » ؛ " ترک شراب به خاطر حفاظت از عقل است. " 🔸۴. و مورد بعدی، فقر است؛ در حکمت ۳۱۹ نهج‌البلاغه می‌خوانیم: «فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّينِ مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ»؛ " همانا فقر می‌تواند دچار نقصانِ دین و ترسناک و سرگردان شدن عقل بشود. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 3⃣3⃣ (قسمت سی و سوم) برنامه های حکومت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) (خطبه۱۶) 🔻برنامهٔ حکومت علی(علیه السلام) بر روال حق 🔹 امیرالمؤمنین طرف دار حق است و حق عبارت است از آنچه مطابق تکوین و فطرت عالم است. مکرر حق را معنا کرده ام ؛ فهمیدن معنای حق به شدت مهم است. حق به آن چیزی می گویند که با فطرت و سرشت عالم و آدم هماهنگ باشد ؛ حق به آن تشریعی می گویند که با تکوین عالم سازگار باشد . آن کسانی که بر خلاف سیر طبیعی و فطری عالم و آدم سخن می گویند و قانون می دهند و تشریع می گذرانند ، نمی توانند مدّعی باشند که حق گرا و حق گزارند . 🔹چه کسی می فهمد سِیر تکوینی عالم و آدم را جز خدای عالم و آدم ؟ چه کسی می شناسد سرشت طبیعی این مخلوق را جز خالق و آفریننده اش؟ علی سخنگوی آن خالق [است]. پس چون طرف دار حق است ، برنامهٔ حکومتش هم بر روال حق است. برنامه ای هم که خود او از آن پیروی می کند برنامهٔ حقیقت است. 🔻پند گرفتن از تاریخ ؛ عامل نجات 🔹 و حقیقت یعنی آنچه با تکوین و طبیعت و سرشت عالم و آدم ممزوج و آمیخته است. لذا یکی از قانونهای طبیعی و تکوینی این عالم را مقدمتاً بیان می کند و آن قانون این است که هر آن کس به گذشتهٔ تاریخ نظر بکند و از آن پند بگیرد ، عقوبتها و مثوبتهای گذشته را تفسیر و تحلیل نماید ، وضع عقوبتها و وضع مثوبتها را بشناسد ، از آنچه موجب عقوبت است بپرهیزد و به آنچه موجب مثوبت است رو آورد ، هرگز در چاه نمی افتد ؛ این یک قانونی است که خود به معنای توجه دادن به قوانین تاریخ است . 🔹 امروز در دنیای فرهنگهای نو از سنّت های قانون فراوان اسم برده می شود ؛ باید بگویم که این کشف و طرز جدیدی نیست ؛ این همان است که ادیان عالم بر پایهٔ آن بنیانگذاری شده است. ادیان عالم بر اساس توجه به تاریخ و سنّت ها و قانونهای تاریخی که بر مسیر زندگی انسان حکومت داشته اند ، آمد و رفت کرده است ؛ اصلاً دین با تاریخ بشر و با کیفیات زندگی گذشتهٔ بشر ارتباط دارد. این قانونی که امیرالمؤمنین اینجا بیان می کند ، به قانونهای تکوینی تاریخ و سنت های اصیل آن توجه دهنده است. درست گوش کنید تا مفهوم و محتوای کلمات اميرالمؤمنین به دست بیاید. عمر دنیا می گذرد ، عمر ما در دنیا می گذرد،[ اگر ] سخن علی را نفهمیده باشیم حیف است ؛ یک قدری بیشتر روی این کلمات کار کنیم و فکر کنیم . 🔹 قانونهای تاریخ در گذشته هر جوری که عمل کردند ، در زمان امیرالمؤمنین هم همان جور عمل می کنند ؛ بعد از اميرالمؤمنين هم قانون دیانت همان جور عمل می کند. ↩️ ادامه دارد...
🔴 پرهیز از خودپسندی 💠 هيچ تنهايى وحشت انگيزتر از خودپسندى نيست. 📒 ، بخشی از حکمت ۱۱۳
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 4⃣3⃣ (قسمت سی و چهارم) اهمیت تاریخ در نظر امیرمؤمنان 🔹مطلبی که می خواستم روی آن تکیه کنم ، توجه به تاریخ است که امیرالمؤمنین می گویند به گذشتهٔ بشریت نگاه کنید ، آنچه در گذشته دیدید تکرار نکنید. البته خطبه مقدماتی دارد که در نهج البلاغه های معمولی نیست ؛ بعضی از شارحین نهج البلاغه با زحمت گشته اند آن مقدمات را پیدا کرده اند ؛ در مقدمات آن خطبه ها امیرالمؤمنین مخصوصاً یک جمله می گوید : « وَ قَدْ قَتَلَ اَللَّهُ اَلْجَبَابِرَةَ» ؛ "خدا جبّاران عالم را نابود کرد" ، یعنی جبّاری نکنید ؛ خدا فلان کافرها را ، فلان ظالمها را نیست و نابود کرد ؛ یعنی کفر و ظلم نورزید . اینها مقدمات همین خطبه است که جملات اولش را مرحوم سید رضی ( رضوان الله علیه ) نیاورده است و بعضی از شارحین گشته اند از مدارک و مآخذ پیدا کرده اند . توجه به گذشتهٔ تاریخ خیلی مهم است و امروز برای ما جامعهٔ مسلمان همین توجه به گذشتهٔ تاریخ در نهایت اهمیت است . 🔹برادران مسلمان ، ای پیروان قرآن ! پیروان قرآن روزگاری از بهره مندی های مادی و معنوی برخوردار بودند و امروز نیستند . نه قسمت اول قضیه جای تردید است ، نه قسمت دوم قضیه جای تردید است ؛ یک روز آنها امپراطوران عالم ، قدرتهای سیاسی بزرگ دنیا بودند ؛ مال و ثروت روی زمین و زیر زمین مال آنها بود ؛ اقتصاد سالم ، تجارت صحیح ، کشاورزی خوب مال آنها بود ؛ امروز هیچ کدام نیست . اخلاق انسانی و فضایل ، گیاهی بود که فقط در سرزمین اسلامی میرویید و بس ؛ امروز همین سرزمین ، شوره زاری شده که این گیاه اصلاً در آن نمی روید ؛ اگر هم نشاء کردید ، این گیاه را سبز کردید ، داخل زمین کردید ، بعد از اندک مدتی می خشکد . 🔹 در سرزمین اسلامی همهٔ فضایل به خودی خود با سیر طبیعی رشد می کرد ؛ امروز همهٔ فضایل به خودی خود با سیر طبیعی می میرد . آن گذشتهٔ ما است ، این وضع امروز ما است ؛ از کجا شد ؟ ↩️ ادامه دارد...