داستان دبیرستان
حضور و سخنرانی دیروزم در دبیرستان دخترانهای را بهانهای قرار میدهم برای تجربهنگاری نحوه تعامل و تبیین برای جمعیت موسوم به دهه هشتادی و نودیها:
۱. ویژگی بارز و عمومی این جماعت، بیاطلاعی محض از مسائل و حصر در پیلهای به نام فضای مجازی و مشخصا اینستاگرام است. آنلاین بودن، خصیصه درلحظه زندگی کردن را نهادینه کرده و جامعنگری، دوراندیشی و حتی جمیع ارزشهای دینی و ملی را در تمام شؤن زندگی از آنان سلب نموده است. همچنین زیست و هویت مجازی، سلبریتیهای اینفلوئنسر را مرجع فکریشان ساخته و نتیجه آنکه شدیدا تحت تأثیر هنرمندان و ورزشکاران هستند.
۲. بچه دبیرستانیهای در ستیز با انقلاب، دو دستهاند؛ کسانی که والدین و معلمان انقلابی یا حداقل خنثییی دارند، و عدهای که والدین و معلمانشان خود ضدانقلاباند.
طبیعتا تبیین برای این دسته که در محاصره فکری مثلث رسانه، خانه و مدرسه قرار دارند، مصداق آب در هاون کوبیدن است و حداقل نگارنده امیدی به نجاتشان ندارد.
اما دسته اول که در محاصره قرار ندارند را میتوان در شرایط خاصی نجات داد که به شرح آن میپردازیم.
۳. گفتیم که دانشآموزان به طور طبیعی متأثر از رسانه، خانه و مدرسه هستند. بنابراین دو مسیر برای اصلاح ذهنیتشان نسبت به مسائل وجود دارد: یکی گفتگوی مستقیم با آنها و دیگری اصلاح منشأ تغذیه فکریشان (رسانه، خانه و مدرسه).
طبیعتا برنامه گذاشتن برای محصلان کافی نیست و امکان ارتباط مستمر و همیشگی با آنان نیز اساسا وجود ندارد. برای مؤثر کردن تبیین، باید در حضور یا غیاب دانشآموزان، همزمان برنامههایی برای والدین و معلمان نیز داشت؛ در غیر این صورت همه رشتهها توسط آنان پنبه خواهد شد!
۴. حذف یا محدودسازی رسانههای مرجع، کار جهادگران تبیین نیست و اقدامی در حیطه حکمرانی و اکنون در هالهای از ابهام است.
کاری که ما میتوانیم در رابطه با ضلع نخست (رسانه) انجام دهیم اتصال آنان به رسانههای سالم و ارسال محتوای غنی است تا از مسیر یکسویه اطلاعات خارج شوند.
برای اینجانب جالب بود که بچههایی که جسته و گریخته گزارشهای افشاگرانه صداوسیما از جعلیات ضدانقلاب را دیده بودند، تفاوت و فاصله آشکاری با دیگر همکلاسیهایشان در نگاه به مسائل داشتند.
همینجا حکمت صداوسیما ستیزی دشمن و دروغگو نامیدن آن مشخص میشود: خارج نشدن مردم از پیله اخبار جعلی رسانههای معاند.
راهکار مواجهه چیست؟ ضدارزش معرفی کردن نگاه بسته و یکسویه، و ارزش نامیدن مراجعه دو طرفه به منابع خبری.
۵. ارزشهای دیگری نیز میان این جماعت وجود دارد که کار را به شدت سخت میکند: عصیانگری، پهلویگرایی، مقابله با تبیینگر و انکار کور هرچه او میگوید.
اینجا باید عصیان را برایشان قیام علیه پیشفرضهای غلط معرفی کرد، شجاعت را جسارت مخالفت با حلقه همکلاسیهای نادان تعریف نمود و انکار واقعیات و مستندات را ستیز با عقل و انسانیت ذکر کرد تا با تغییر نظام ارزشها، راه را برای تعامل و گفتگوی منطقی باز نمود.
۶. درخصوص پهلویگرایی نیز چند راهکار وجود دارد که مختصرا ذکر میگردد:
اول. معرفی خصلت مشترک دیکتاتورهای سرنگون شده منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و یکسانانگاری حامیان پهلوی و صدام و قذافی.
دوم. نمایش فیلمهایی از آنچه شاه راجع به زنان گفت، دربار درباره شاه گفتهاند، فرح راجع به رفتار آمریکاییها با شاه بیمار بیان کرد، و آنچه اشخاص و رسانههای خارجی راجع به مفاسد و خیانات پهلوی و افتخارات و خدمات جمهوری اسلامی منتشر کردهاند.
۷. مدیران بسیاری از مدارس، مانع برگزاری جلسات تبیینی برای دانشآموزان هستند و احتمال «شلوغ شدن کلاس» و «اعتراض والدین» را دلیل یا بهانه میآورند.
فارغ از آنکه این سیاست، ناشی از خطای مدیران مدارس است یا خیانت، کار اگر به خودشان واگذار شود، کاری از پیش نخواهند برد. این وزارت آموزش و پرورش است که باید با اهرم حکمرانی، مدیران را وادار به تشکیل جلسات رفع شبهه نماید.
۸. در پایان، مجدد خاطر نشان میکنم ارزش و اهمیت مستندمحوری را در برنامههای تبیینی. برنامهای که حتما جذابیتی بیش از سخنرانی و تنشی کمتر از آن دارد.
پینوشت:
اشتباه نکنید! مطلب «داستان دبیرستان» آسیبشناسی کلی وضعیت یک نسل و بیان الگوی مواجهه است و به هیچوجه رنگ و بوی شکست در تبیین را ندارد. از قضا جلسه مذکور نیز مانند جلسات دیگر مثمر و موفق بود، به طوری که پس از اتمام وقت، حدود ۱۰٪ دانشآموزان آن مدرسه دولتی در منطقه گیشا، با وجود تداخل زمان با کلاس درسیشان، ماندند و حرفهایی زدند و مواضعی گرفتند که به قول مربی پرورشی مدرسه تاکنون از آنان دیده و شنیده نشده بود. دیدم برخی مخاطبان از گفتگو با نسل نوجوان قطع امید کردهاند، لازم دانستم این تکمله را اضافه کنم.
✍️احمد قدیری
🇮🇷
📝 کنایه «خاتمی» به «میرحسین موسوی»: از طریق همین قانون اساسی، اصلاحات میسر است
❄️🌹❄️
🔻«محمد خاتمی» رئیس دولت دوم خرداد در بیانیهای که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتشر کرده، تلویحاً به متن منتشر شده از میرحسین موسوی هم واکنش داده و در کنایهای به او که درخواستهای فراقانونی مطرح کرده نوشته است: می توان سیاهه بلندی از پیشنهادهای اصلاحی را ارائه داد و با توجه به شرایط و مقتضیات، آنها را اولویت بندی و زمان بندی کرد. اصلاحاتی که منوط به تغییر و اصلاح قانون اساسی نیست بلکه با بازگشت به همین قانون اساسی اینهمه اصلاحات میسر است.
🔹رئیس دولت اصلاحات معتقد است: هرچند اعتراض ها نسبت به نابسامانی ها در حوزه های مختلف قابل درک است ولی با اندک تأملی مشخص میشود به لحاظ توازن قوا و امکانات و توانی که حکومت دارد براندازی (مکانیکی) آن ممکن نیست و شعار براندازی بهانه بیشتر پدید می آورد برای ایجاد تنگناها و محدودیت های فضای آزاد و افزوده شدن آسیب های فراوان بر آسیبهای پیشین.
🔸به اعتقاد رئیس دولت اصلاحات «حاصل کار جز آشفتگی، هرج و مرج و جنگ داخلی و خون و خرابی و آسیب دیدن بیشتر کشور و افزوده شدن بر رنجهای تابسوز ملت نخواهد بود و ایران عزیز به سرنوشتی بدتر از آنچه در بسیاری از کشورها پیش آمده است دچار خواهد کرد.»
🔺خاتمی ۵۰ روز پس از آغاز اعتراضهای رادیکال و خشن خیابانی نیز گفته بود براندازی نه ممکن است نه مطلوب. این در حالی است که در روزهای آغازین اتفاقات اخیر صفحه منسوب به او در فضای مجازی بهشکل تمامقد از تجمعات حمایت کرده و تعابیری اسطورهگونه درباره بانیان آن بهکار برده بود.
#ایران_قوی
🔘این کانال یک اتاق تحلیلی و تبیینی است :
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/majmaehadianbasir
42.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مستند #جنایت_نامرئی
قسمت اول
جهان در آشوب
💢 این مجموعه در راستای #جهاد_تبیین به بازنمایی و افشاگری گسترده پیرامون:
- صنعت بهداشت و درمان
- تسلیحات بیولوژیک
- ساخت و ارتقاء بیماریها
- مافیای علم و کنترل تولید و سانسور مقالات علمی
- سایبرنتیک، NBIC و جنگ شناختی
- جنگ جهانی چهارم
میپردازد.
همچنین طیف گستردهای از علوم مرتبط با #کنترل_هوشمند و نوین جهان را بررسی نموده و ارتباط این موضوعات را با شرایط اقتصاد_جهانی و اعتراضات به فقر و موضوع #جهانیسازی را با بیش از دو سال تحقیق و پژوهش، مورد کنکاش قرار میدهد.
#ایران_قوی
🔘این کانال یک اتاق تحلیلی و تبیینی است :
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/majmaehadianbasir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 انتشار اسناد محرمانه دوران #پهلوی
❄️🌹❄️
❌ یکبار برای همیشه! طولانی اما مفید!
🔸وقتی راجب دوران شاه حرف میزنن!
🔹اطلاعات کافی نداری و نمیدونیچی بگی؟
✅ اکران در مدارس و مساجد🔻
https://cdn1.seyedoona.com/bn/asli.mp4
#ایران_قوی
🔘این کانال یک اتاق تحلیلی و تبیینی است :
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/majmaehadianbasir
🔴 چند نکته درباره عفو گسترده امروز
👈 این عفو در روزهایی صورت گرفت که اغتشاشات کاملاً پایان پذیرفته و نظام به هیچ عنوان در موضع ضعف در #میدان نیست.
👈 این عفو شامل مقصرین اصلی نشده و کسانی که جرم بزرگی مرتکب شدند از آن مستثنی هستند.
👈 رهبری از ابتدا تأکید به مدارا با افرادی داشتند که فریب خوردهاند. این مورد حتی در سخنرانیهای حین اغتشاشات هم گفته شد. امروز به صورت عملی آن را نشان دادند.
👈 اینکه این آزادی از دریچه رأفت نظام اتفاق میافتاد، بسیار مهم و راهبردی است وگرنه دیر یا زود بخشی از این افراد آزاد میشدند. (افرادی دارای محکومیتهای کمتر از دو سال)
👈 برخی خیال کردهاند این عفوها دهنکجی به زحمات بچههای کف میدان است، در حالی که به هیچ وجه اینچنین نیست. هیچ کس در این ایام به اندازه حضرت آقا مورد هتک حرمت قرار نگرفت اما ایشان امروز بخشیدند ... اینکه عدهای این منطق را نفهمند جای سوال است!
👈 جلوهای دیگر از عقلانیت نظام به وجه بسیار برجستهای نمایش داده شد. هم میدان را مدیریت کرد و هم در آستانه #جشن_ملی پیروزی انقلاب، اپوزوسیون را عملاً خلع سلاح کرد!!
✍حمید کثیری
#ایران_قوی
🔘این کانال یک اتاق تحلیلی و تبیینی است :
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/majmaehadianbasir
💢فرصتی برآمده از تحریم
🔹چهلویکمین جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی و هنری کشور در حالی شروع به کار کرد که در کنار دیگر رویدادهای هنری و فرهنگی کشور، توسط برخی که روزگاری در همین رویدادها مطرح شدند و ضریب پیدا کردند دچار حواشی شده است.
🔸برخی ادعای تحریم حضور در جشنواره را مطرح کردند اما فراموش کردند که در همینجا سیمرغ گرفتند و در مقابل استندهای جشنواره فیلم فجر با لب خندان عکس گرفتند و چهره شدهاند.
🔰گزارههای تحلیلی:
🔹نکته اول اینکه سناریوی تحریم داخلی در عرصههای مختلف فرهنگی و ورزشی یکی از ابعاد اغتشاشات برنامهریزی شده توسط دشمنان بود که به عنوان عامل پیشران آشوبها توسط عده قلیلی از سرسپردگان غرب در این عرصهها به وقوع پیوست تا شاید با ادعای نبود آزادی و داشتن پشتوانه مردمی از فروغ این جشنواره بکاهند که سیل حضور مردم و رسانهها در تماشای فیلمها و نشستهای خبری حکایت از شکست پروژه تحریم دارد.
🔸نکته دوم؛ جشنواره فیلم فجر در کنار نقاط درخشان و فیلمهای بسیار فاخر در دورههای گذشته اما اکثر فیلمها و نشستهای آن در مسیر مقابله با رویش امید در داخل و زیر سؤال بردن ارزشها و آرمان ایران اسلامی به نمایش در میآمد و از قبل این تحریم، فرصت حضور فیلمهایی از جنس امید، انقلاب و ارزشها با نگاه دقیق سیاسی اجتماعی و تاریخی شکل گرفت که یادآور مثل معروف است؛ عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد... .
🔹نکته پایانی؛ غربیها متفاوت از عملکرد سیاه و تاریخ سراسر ظلم و جنایت خویش با ساخت و پرداخت فیلمهایی با جلوههای ویژه و برگزاری جشنوارههایی سعی در نمایش چهره منجیانه و آزاد و صلحطلب از خویش و چهره سیاه و زشت از کشورهایی چون ایران دارند و اما این در حالیست که در کشور به درستی مظلوم اما مقتدر ایران اسلامی که خود قربانی جنگ و ترور و مدافع ملتهای منطقه از جوخههای ترور مولود غرب است و در اوج تحریمها مسیر پیشرفت علمی و فناورانه را با روحیه جهادی و انقلابی طی نموده است و چهرههای درخشانی چون قهرمانان دفاع مقدس تا مدافع حرم از حسن باقریها تا حاج قاسمها و از طهرانیمقدمها تا فخریزادهها و شهریاریها را خلق کرده است خبری از ساخت فیلم از این ظرفیتهای بیبدیل نیست و این تحریم فرصتی است برای ساخت فیلمهایی با زیست بوم ملی و فرهنگی ایران مقتدر اسلامی انشاءالله.
✍🏻جواد خسروی
#گزارشروز
#ایران_قوی
🔘این کانال یک اتاق تحلیلی و تبیینی است :
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/majmaehadianbasir
🔴 مهمترین ملاکهای ولیِ جامعه چیست؟
🔹همانطور که میدانید مصداق اصلی این آیه، حضرت #امیرالمومنین امام علی(ع) است:👇👇
إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَهُم راكِعونَ. همانا ولیّ و سرپرست شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند؛ همانها که نماز را برپا میدارند و درحال رکوع، زکات میدهند. (سوره مائده، آیه ۵۵).
🔸آنکه در رکوع نماز، انگشتر خود را به فقیر تقدیم کرد، امام علی علیهالسلام بوده؛ منابع شیعه و اهل سنت مصداق آیه را حضرت میدانند. (البته مفسرین اهل سنت، "ولی" در این آیه را، به معنای سرپرست جامعه نمیدانند و به "دوستی" تفسیر میکنند.)
🔹اگرچه مصداق روشن آیه با کمی تدبر، اثبات ولایت امیرالمومنین است، اما این آیه برخی ملاکهای اصلی حاکم جامعه را هم معرفی میکند. دقت بفرمائید: ما شیعیان معتقدیم، ولی وسرپرست جامعه، یا به نام ومشخصات معرفی شده و یا به #نشان و ملاک ومعیار.
نام ومشخصات امام علی علیهالسلام و اولاد معصوم ایشان، واضح و صریح به پیامبر وحی شد و ایشان رسماً به جامعه معرفی کردند.
اما شیعه درعصر غیبت، ولی جامعه را باتوجه به معیارها انتخاب میکند.
🔻این نشانها(معیار وملاکها) چیست؟
آیه فوق را دقت کنید: .. وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَيُؤتونَ الزَّكاةَ وَهُم راكِعونَ.
((و آنهایی که ایمان آوردند؛ کسانی که نماز را بپا میدارند و زکات(انفاق) میدهند در حالیکه در رکوع هستند.))
🔹دو نشانه خاص را معرفی کرده. یکی، بپا دارندگان نماز و دیگری کمک به فقیر. نگفته یصلون الصلاة! خواننده نماز. گفته یقیمون الصلاة! منظور از بپاداشتن نماز در جامعه هم، صرفاً نمازخوان کردن افراد جامعه نیست! البته ترویج معنویت و نماز، بسیار مهم است اما مهمتر، جامعه را علیهِ مغضوبین راه خدا و ظالمان و مفسدان کند. منظور از بپا داشتن نماز در جامعه، یعنی مردم را علیه تبعیض، فساد، گمراهی، طاغوت، مترفین، قارونیان، فرعونیان، رهبانیت و پیروان آنها(ولضالین) بار بیاورد.
🔸و منظور از #انفاق (حتی در نماز) یعنی کسانی که فقر را در جامعه تحمل نمیکنند؛ طبقه فقیر و مستضعف جامعه را طرد نمیکنند؛ در سیاستهای خُرد و کلان، دنبال ریشهکن کردن فقر و استضعاف و محرومیتند. در برنامه ها و سیاستها،مواظب هستند چیزی را اجرا نکنند که طبقات فقیر را افزایش دهد وجمعیت زیر خط فقر را بیشتر کند!
🔹همانند مولای متقیان که تحمل نکرد نمازش به پایان برسد و فقیری در کنارش باشد به فکر فقرا هستند.
🔸ما معتقدیم، ولیّ جامعه ایمانی، در غیبت معصومین علیهم السلام، مومنانی هستند که نه در زبان، بلکه در عمل مومن باشند و اهل برپا داشتن مبارزهی تمام عیار، علیه ظلم واستکبار و استعمار و استثمار و استبداد بوده و برای دفاع از طبقات مستضعف جهان و ممالک اسلامی خویش و ریشهکردن فقر بکوشند.
🔹مومنان در عصر غیبت امام خود، کسی را با این ویژگیها باید #انتخاب کنند که امام حسنعسکری علیه السلام در این زمینه میفرماید «.. وَاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ اَنْ یُقَلِّدُوهُ...». «هر یک از فقها که بر نفس خود مسلّط باشند و دین خود را حفظ کنند و با هوای نفس خود مخالفت ورزد و امر خدا را اطاعت کند، بر همگان واجب است که از او تقلید نمایند».
🔸انتخاب یک فقیه برای رهبری جامعه، با این نشانها و معیارها توسط مومنین، همان مشروعیت الهی است. نه فقط جایگاه رهبری باید دارای این ویژگیها باشد بلکه "مخروط مدیریتی کشور" از صدر تا ذیل، از رهبری تا رئیس جمهور تا وزیر و نماینده و استاندار و فرماندار و همه مسئولین، این دو شاخصه را جداً داشته باشند. اهل معنویت، مبارزه علیه فساد و مغضوبین و ضالین و مدافع طبقات فقرا باشند.
🔹چون هر منصب ومسئولیتی، ولو یک شهردار و یک فرماندار، درصدی از سرنوشت مسلمین به دست او رقم میخورد. اگر کسی، مدیر و مدبر و اهل علم و متخصص در حوزه خود نباشد و آشنا به قوانین و ساختارها نباشد، نه در ترویج معنویت،نه درمبارزه با فساد، نه در ریشهکن کردن فقر، موفقیتی ندارد.
🔸به تعبیر شهید بهشتی، نظام اسلامی، نظام امامت عدل است، نه امام عادل. بدین معنی که با قرار گرفتن حاکم اسلامی عادل در راس هرم قدرت، نظام اسلامی ایجاد نمی شود، بلکه باید تمام مخروط از بالا تا پایین، دارای سزاواری و شایستگی بوده و از عنصر #عدالت برخوردار باشند.
🔹در مکتبی که حتی امام جماعت یک مسجد باید عادل باشد، هرکسی، در هر منصبی قرار میگیرد که بر انفاس و جان و بیتالمال مسلمین و آبروی مردم، نفوذ داشته و سرپرست باشد، باید #عادل باشد و فراتر از عدالت درونی، باید عدالتخواه باشد.
داود_مدرسی_یان
💠 پیامهای یک اقدام
🔶گزاره خبری:
به مناسبت فرارسیدن چهلوچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب و
در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به حضرت آیتالله خامنهای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.
🔶گزارههای تحلیلی:
1⃣ این اقدام یک بار دیگر نگاه پدرانه،دلسوزانه و توٱم با رٱفت اسلامی نظام جمهوری اسلامی و در رٱس آن،امام خامنهای را به جهانیان نشان داد.
2⃣ این عفو و رٱفت اسلامی کاملاً عقلانی و به دور از احساسات و شانتاژهای رسانهای صورت گرفت.لذا شرایط عفو محکومان اغتشاشات به شرح ذیل اعلام شد.
🔻نداشتن جرم جاسوسی
🔻نداشتن جرم قتل و جرح عمدی
🔻نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی
🔻نداشتن ارتباط مستقیم با سرویسهای اطلاعاتی
🔻نداشتن جرم تخریب و آتشزدن تاسیسات دولتی و عمومی
3⃣ این عفو و بخشش در زمانی انجام شد که نظام اسلامی اغتشاشات و ناامنی را در کشور به صورت کامل مدیریت کرده است و پس از موفقیت در آرامسازی کشور و بهدور از فشار اغتشاشات ،در زمانی که اقتدار کامل و دست بالا را دارد،این تصمیم را اتخاذ کرده است.
4⃣ این اقدام هوشمندانه،تلاش رسانههای دشمن برای ایجاد فضای دوقطبی و شکاف در بین مردم و جامعهی ایرانی را به شدت مختل نمود.
✅ در این وضعیت،افرادی که فریب رسانهها و چهرههای ضدانقلاب را خوردهاند باید ضمن هوشیاری در برابر کید دشمنان،قدردان انقلاب اسلامی و به صورت خاص عنایت امام خامنهای عزیز باشند.
#جهاد_تبیین
#انقلاب_اسلامی
🖌مصطفی_علیجانزاده
#ایران_قوی
🔘این کانال یک اتاق تحلیلی و تبیینی است :
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/majmaehadianbasir
موضوع:رشد روندهای سیاسی پس از انقلاب و رشد بصیرت نخبگان پس از انقلاب
✏️نوشتاری از محمدباقر مکرمی پور
کاندیدای دکتری علوم سیاسی،پژوهشگر و تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل
🔻پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در 1979 میلادی و 1357 هجری شمسی نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران و اسلام و مذهب تشییع اثنی عشری است.
همچنین از انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین و آخرین انقلاب قرن بیستم یاد می شود. پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 در بعد سیاسی دستاوردها و نتایج فراوانی داشت ازجمله:
استقرار یک نظام سیاسی اسلامی بر پایه مردم سالاری، مقابله با جهانخوران بین الملل و استکبارجهانی و شکستن هژمونی ایالات متحده آمریکا ، حضور فعالانه اقشار گروه های مختلف و تشکل های سیاسی متعدد در عرصه سیاست، حضور فعالانه بانوان در عرصه سیاست و اجتماع، مشارکت فعالانه اقشار مختلف مردم با دیدگاه های متنوع در انتخابات های پس از انقلاب اسلامی، استقلال سیاسی و عدم وابستگی به هیچ یک از دو بلوک غرب و شرق و همچنین عدم وابستگی به قدرت های نوظهور، رشد گروه ها و تشکل های سیاسی در قالب حزب، افزایش بی سابقه فعالیت های مدنی و... را می توان مهمترین رشد روندهای سیاسی پس از انقلاب دانست.
نکته دیگر که لازم است به آن اشاره شود رشد بصیرت نخبگان پس از انقلاب اسلامی است.
رشد بصیرت نخبگان پس از انقلاب اسلامی است در مورد واژه نخبه(Elite)تعاریف متعدد و متکثری از سوی متفکران و پژوهشگران نیز ارائه شده است که به طور اجمالی به یکی دو مورد اشاره مینماییم:
از دیدگاه داریوش آشوری نخبه یا الیت سرامدان گروهی از افرادند که در هر جامعه موقعیتی ممتاز و برجسته دارند، به ویژه اقلیت حاکم و محافلی که اقلیت حاکم از آنها برمی خیزد.
همچنین در تجزیه و تحلیل نخبگان سیاسی همان صاحبان قدرت در یک جامعه سیاسی هستند این قدرت مندان شامل رهبری و آن ترکیب بندی های اجتماعی می باشند که در طی یک دوره مشخص رهبران نوعا از دل آنها بر می خیزند و در برابر آنها پاسخگو هستند.
واژه نخبه در میان متفکران سیاسی یونان باستان از جمله افلاطون و ارسطو و...مرسوم بوده است. برخی از افلاطون به عنوان پدر نخبه گرایی سیاسی نیز یاد می کنند.
می توان اذعان نمود که نقش نخبگان سیاسی در مشروعیت بخشیدن به ارزش ها و نهادهای جدید که مبانی و همزیستی عمومی را تبیین می کنند و همچنین در پویش نهادینگی سیاسی و بسط حوزه سیاست دانست.
با تکیه برتجارت تاریخی می توان گفت که تعالی و ترقی فروپاشی یا سقوط هر مملکتی به نقش نخبگان و برگزیدگان سیاسی وابسته است.با پیروزی انقلاب اسلامی و چرخش نخبگان سیاسی یا برگزدیدگان سیاسی رویکرد و نگرش آنها نسبت به ساختار سیاسی، امر حکومتداری، نقش مسائل مهمی چون انتخابات، مشارکت سیاسی،آزادی،پارلمانتاریسم،توسعه سیاسی،نقش دین سیاست، نقش عوامل فرهنگی در سیاست و...دچار تحول اساسی گردید. رویکرد نخبگان سیاسی عهد جمهوری اسلامی و نوع نگرش و نگاه آنها از جهات مختلف با نخبگان دیگر عهدها و دوران های معاصر ایران نیز متفاوت بوده است. در عصر جمهوری اسلامی نخبگان سیاسی به جهت آمیخته بودن دین و سیاست و ملازم این دو مولفه با یکدیگر ونگاه اخروی به امر سیاسی و حکومتداری براین عقیده اند که مذهب تشیع اثنی عشری از صدر اسلام تاکنون یک مذهب کاملا سیاسی بوده و در عهد جمهوری اسلامی نیز باید آمیخته با سیاست باشد.نکته دیگر اینکه نخبگان سیاسی جمهوری اسلامی به ۳ شعار مهم و اساسی دوران انقلاب(استقلال،آزادی،جمهوری اسلامی) و همچنین محور قرار دادن آرمان های امام عظیم الشان(ره) و شهدای دوران انقلاب و جنگ تحمیلی معتقدند.
استقلال سیاسی که پس از انقلاب اسلامی شکل گرفت و به عنوان عدم وابستگی به هیچ یک از دو بلوک شرق و غرب تلقی می شد در عصر جمهوری اسلامی نیز از مولفه های مهم سیاست ورزان و تصمیم گیران سیاسی بوده است و همواره در ۴ دهه اخیر نیز یک مولفه مهم مورد توجه بوده است. این مولفه در دوران جنگ تحمیلی هشت با وجود اینکه حدودا ۳۶ کشور کمک های نظامی و لجستیکی به طرف مقابل ما یعنی عراق صورت میگرفت. نیز حفظ شد.دیگر نکته نخبگان سیاسی عصر جمهوری اسلامی با توسعه(Development) از دیدگاه غربی مخالف اند.به این جهت که الگوی غربی توسعه از نظر نخبگان جمهوری اسلامی اساسا با برخی رویکردهای مهم اسلام و الگوی حکومتداری اسلامی و جمهوری اسلامی همخوانی و تطابق ندارد و در ضدیت با ایدئولوژی جمهوری اسلامی تلقی می گردد. در نوع نگاه نخبگان جمهوری اسلامی به توسعه یک نگاه یا الگویی که برخاسته از تفکر بومی ایرانی اسلامی باشد مورد توجه است که رهبر معظم انقلاب در ذیل اسلامی ایرانی پیشرفت نیز بیانات گهرباری و راه نشانی را در این زمینه ارائه نمودند.و در واقع این این الگو می تواند تغییرات ژرفی در وضعیت کنوی ایجاد نماید و در تضاد با الگوی توسعه غربی باشد.
37.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 مستند #جنایت_نامرئی
قسمت دوم
توازن جمعیت و جنگهای ترکیبی
💢 این مجموعه در راستای #جهاد_تبیین به بازنمایی و افشاگری گسترده پیرامون:
- صنعت بهداشت و درمان
- تسلیحات بیولوژیک
- ساخت و ارتقاء بیماریها
- مافیای علم و کنترل تولید و سانسور مقالات علمی
- سایبرنتیک، NBIC و جنگ شناختی
- جنگ جهانی چهارم
میپردازد.
همچنین طیف گستردهای از علوم مرتبط با #کنترل_هوشمند و نوین جهان را بررسی نموده و ارتباط این موضوعات را با شرایط اقتصاد_جهانی و اعتراضات به فقر و موضوع #جهانیسازی را با بیش از دو سال تحقیق و پژوهش، مورد کنکاش قرار میدهد.
❇️ عناوین هر قسمت از مجموعه مستند جنایت نامرئی:
2⃣ قسمت دوم: توازن جمعیت و جنگهای
#ایران_قوی
🔘این کانال یک اتاق تحلیلی و تبیینی است :
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/majmaehadianbasir
9.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷
📽 #ببینید | فرق فساد سیستمی با #فساد_رشوه_پذیر چیه؟
❄️🌹❄️
✅ این ۹۰ ثانیه میتواند به بسیاری از شبهات شما در حوزه فساد در جمهوری اسلامی پاسخ دهد.
🎙 #حجت_الاسلام_راجی
#ایران_قوی
🔘این کانال یک اتاق تحلیلی و تبیینی است :
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/majmaehadianbasir