4_5920418534122324354.mp3
13.18M
4_293413254921716282.mp3
4.12M
🌺 #تحدیر (تندخوانی)
🌺 #جزء_22
🌺 توسط استاد #معتز_آقائی
#ختم_قران
📌به نیت تعجیل در ظهور آقا امام زمان قران تلاوت کنیم
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
#سحر_بیست_و_دوم
راحت بخواب کوفه که از بین نخلها
دیگر صدای نالهی حـیدر، نمیرسد....
😭😭😭
#سید_مهدی_وزیری
🌸دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان 🌸
🍀الَّلهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبوَابَ فَضْلَكَ وأَنـْزِل عَلَیَّ فِیهِ بَرَكاتِكَ وَوَفّقْنی فِیهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضاتِكَ وَاَسْكِنّی فِیهِ بُحْبُوحَاتِ جَنّاتِكَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرِّینَ.🍀
🍀خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت و فرود آر برایم در آن بركاتت را و توفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت و مسكنم ده در آن وسطهاى بهشت اى اجابت كننده خواستهها و دعاهاى بیچارگان.🍀
#کانال_متن_روضه_مجمع_الذاکرین
#تفسیروشرح_دعا
شرح وتفسیر دعای روز بیست ودوم ماه مبارک رمضان
متن دعا وترجمه
اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ فَضْلِكَ، وَ أَنْزِلْ عَلَيَّ فِيهِ بَرَكَاتِكَ، وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِكَ، وَ أَسْكِنِّي فِيهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِكَ، يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ.
خدایا در این ماه درهای فضلت را به روی من بگشا، و برکاتت را بر من نازل فرما، و به موجبات خشنودی ات موفقم بدار، و در میان بهشت هایت جایم ده، ای برآورنده خواهش درماندگان.
فرازها
1) اللَّهُمَّ افْتَحْ لِي فِيهِ أَبْوَابَ فَضْلِكَ
خدایا در این ماه درهای فضلت را به روی من بگشا
فتح در اصل به معنی از بین بردن پیچیدگی و اشکال است
تعبیر به «افْتَحْ» در دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان که از مادّه «فتح» به معنای گشودن است، اشاره به وجود خزائن رحمت الهی است؛ این خزائن چناناند که به محض گشوده شدن، بر خلایق جاری میشوند و نیاز به چیز دیگری نیست و هیچکسی مانع از آن نتواند شد.
اول اینکه
ابواب به معنای دربها
فضل به معنای لطف ورحمت
با توجه به اینکه خداوند فتاح است به معنی گشودن هر مشکل و از میان بردن هر اندوه و غم و فراهم ساختن اسباب هر پیروزی است.
ونیزبا عنایت به اینکه کلمه ابواب در دعا بکار برده شده . پس فتح یعنی گشوده شدن دربها ، حال برای باز شدن هر چیزی نیاز به کلید است باید کلید این فتح را داشته باشیم که آن کلید ایمان به خداست
دوم اینکه ،این را باید دانست که از خدا بخواهیم با فضلش با ما رفتار کند نه با عدلش
اللهم عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک
الان خداوند با فضل خود با ما معامله میکند و اگر بخواهد با عدلش با ما برخورد کند کار همه ما خراب است
کسی گفت که خدایا، من این همه دعا و نماز میخوانم؛ تازه منت سرم میگذاری، با من به عدلت معامله کن. تا اینکه محکوم به اعدام شد. از طرف پیامبر زمان به او گفتند که خودت گفتی خدا به عدلش با تو معامله کن. روزی یک مگس را اعدام کردی و خدا به عدل خودش معامله کرد؛ تو مگسی را معدوم کردی و خدا تو را اعدام میکند
. « وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ(شوری ایه 30)
و آنچه از رنج و مصائب به شما میرسد همه از دست (اعمال زشت) خود شماست در صورتی که خدا بسیاری از اعمال بد را عفو میکند.
تازه خیلی از امور بد شما را خدا ندیده می گیرد.
.
لذا تنها خداوند میتواند گره کور مشکلات را بگشاید و او است که میتواند در برابر ناملایمات از انسان دفاع کند.
نتیجه شرح فراز اول
خدایا کلید درب فضلت را که ایمان به خودت هست به من عنایت کن تا بتوانم دربهای فضل را برخود بگشایم وتو با فضلت با من رفتار کنی نه عدلت.
2) وَ أَنْزِلْ عَلَيَّ فِيهِ بَرَكَاتِكَ
در خصوص برکت توضیحات لازم را در دعای روز نوزده ماه مبارک دادیم ودر اینجا فقط این را بیان می کنیم شرط نزول برکت استفاده درست از نعمت است
پس اگر قرار است برکات مادی ومعنوی خداوند بر ما نازل شود باید از نعمتهای خداوند درست استفاده کنیم.
3) وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِكَ
و به موجبات خشنودی ات موفقم بدار
در دعای روز بیست ویکم مواردی که به وسیله آن می شود ،عوامل یا علتهای رسیدن به رضایت یا خشنودی خداوندرا یافت را بیان کردیم
حال می گوییم مرا بهره مند کن در رسیدن به این علتها ویا دست یافتن به آنها.
4) وَ أَسْكِنِّي فِيهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِكَ
و در میان بهشت هایت جایم ده
بهشت دارای مقامات و درجات و مراتبی است و میتوان هرکدام را بهشتی دانست و بدون شک تفاوت مقامات اولیاء اللَّه ایجاب میکند که درجات آنها در بهشت متفاوت باشد بهشت مقربین با اصحاب الیمین متفاوت است و بهشت کسانی که در قلههای ایمان و معرفت و اعمال صالح قرار دارند با کسانی که در مراتب پائین تر هستند فرق دارد.
اینجا بیان می کند در میان یعنی در وسط بهشت جایم ده ، شاید وسط بهشت محل سکونت اولیاء الهی است که آن را از خدا درخواست می کنیم.
5) يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ
ای برآورنده خواهش درماندگان
همه ما درمانده هستیم وبخاطر همین دست به دعا برمی دارم تا خداوند خواهش ما را اجابت کند
ودر آن هنگام که تمام درهای عالم و اسباب به روی انسان بسته میشود و از هر نظر درمانده و مضطر میگردد، تنها کسی که میتواند قفل مشکلات را بگشاید ونور امید در دلها بپاشد ،ذات پاک اوست و نه غیر او؛ لذا در فراز پایانی دعا، به درگاه الهی عرضه میداریم: «یا مُجیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرّینَ؛ ای اجابت کننده درخواست درماندگان.
والسلام علی من اتبع الهدی
درود بر آنکس که از راه راست پیروی نماید.
روز بیست و دوم.mp3
2.2M
💠 شرح دعای روز بیست و دوم ماه رمضان
🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
#امیرالمومنین_مدح
علی را مدح باید کرد با الفاظ ربانی
همانطوری که مدحش میکند جبریل روحانی
علی شاهیست که ما شاعران بی هنر او را
تنزّل دادهایم اندازهی صحنی و ایوانی
خداوند عوالم در بلندایش غزل گفته
و جبرائیل بهرش میکند هرشب ثناخوانی
به دنیا پا نهاد و بعد از آن با نسل پاک او
جهانِ غرق ظلمت گشت پرنور و چراغانی
پیمبر چشم میچرخاند و میفرمود: حیدر کو؟
میان معرکه، در لحظههای سخت و بحرانی
علی مردیست که آغوش باز حق تعالی بود
چگونه دست او را بست، آن بی بتّهی ثانی؟
علی آن حاکمی که تخت شاهی را نمیخواهد
نخواهد خورد قدری از غذای چرب و اعیانی
اگرچه ناسزا میگفت حیدر را زن بیوه
ولی مولا برایش نان و خُرما برد پنهانی...
زبانم الکن است و ناتوانم مدحت او را
غزل ظرف بزرگی نیست ای شاعر، تو میدانی_
_"غزل لطف خداوند است" بهر مدح او اما
برای مدح خاک پاش هم گفتند دیوانی
به نامت یاعلی یک چند بیتی خط خطی کردم
تو هم از روسیاه خانهات رو بر نگردانی...
#ایمان_کریمی
#امیرالمومنین_مدح
شهی که دُرّ و گهر می تراود از خاکش
به "کنتُ کَنز" زند نقب، مدفن پاکش
سه حرفِ نام علی چون سه لیله القدر است
که چشم شبزدگان عاجز است از ادراکش
خدا دری که به درک علی رسد بسته ست
هنوز مانده بشر در حدیث لولاکش
فرشته هر چه کند سعی، باز هم نرسد
به خاک پای علی نردبانِ افلاکش
اگر به نقش قدومش مزیّن است مسیر
گرانبهاست خسش، قیمتی ست خاشاکش
نظر به تخت خلافت نداشت آن شاهی
که خُفت جای پیمبر وجود بی باکش
به کوری دو فراری که ننگِ هر جنگند
علی علیست اُحُد تا هنوز پژواکش
سپیدبخت و سیهمست، آن که نزد ضریح
نگاه دوخته باشد به شاخۀ تاکش
#مسعود_یوسف_پور
#امیرالمومنین_مدح
تو را تا دیدهام محو جمال کبریا دیدم
تو را غرق مناجات خدا، از خود رها دیدم
تو را در سجدهٔ باران و بر سجّادهٔ صحرا
به هنگام قنوت برگها، در «ربّنا» دیدم
تو در هفت آسمان سیر و سفر میکردی امّا من
تو را در سرزمین وحی، سرگرم دعا دیدم
کنار «حجر اسماعیل» در سرچشمهٔ زمزم
صفا و مروه را گرد تو در سعی و صفا دیدم
«تو را دیدم که میچرخید گرد خانهات کعبه
خدا را در حرم گم کرده بودم در شما دیدم»
تو را در دامن مادر، تو را در دست پیغمبر
تو را مولود کعبه، قبلهٔ اهل ولا دیدم
تو را فرمان برِ «یا ایها المدثر» از اول
تو را «السابقونالسابقون» از ابتدا دیدم
تو را پابند پیمان الست از مطلع هستی
تو را عاشقترین دلدادهٔ «قالو بلی» دیدم
تو افکندی حجاب از روی «کَرّمنا بنیآدم»
که سیمای تو را آیینهٔ ایزدنما دیدم
تو آدم را فراخواندی به علم «عَلَّمَ الأسماء»
تو را در کشتی نوح پیمبر ناخدا دیدم
اگر اعجاز موسایی عصا بود و ید بیضا
سرانگشت تو را پرگار تقدیر و قضا دیدم
نه تنها از تو شد عیسی مسیحادم، که از اوّل
تو را هم عهد و پیمان با تمام انبیا دیدم
سلیمان از تو حشمت یافت هنگام نگینبخشی
تو را روح قناعت، اسوهٔ فقر و غنا دیدم
زدی خود را به آب و آتش ای شمس جهانآرا
تو را پروانهٔ پیغمبر از غارحرا دیدم
به جولانگاه احزاب و نبرد خندق و خیبر
به دستت تیغ «لا سیف» و به شأنت «لا فتی» دیدم
به یک ضربت که در خندق زدی، در برق شمشیرت
جهانی را به لب «اَهلاً و سَهلاً مَرحَبا» دیدم
تلاوت کردی «آیات برائت» را به زیبایی
تو را خورشید بام کعبه در «اُمُ القُری» دیدم
تو را در مسجد و محراب، در میدان و بر منبر
تو را در بینهایت، در کجا در ناکجا دیدم
چه میدیدم خدایا روز فتح مکّه با حیرت
خلیل بتشکن را روی دوش مصطفی دیدم
«و سُبحانَ الّذی أسری بِعَبدِه» را که میخواندم
تو را در لیلةُ المعراج، با بدرُالدُّجا دیدم
سراغ آیهٔ «اَلیَوم اَکملتُ لکُم» رفتم
تمام آیه را وصف علی مرتضی دیدم
شکوه و عزّت هستی! کمال عشق و سرمستی!
چه گویم من که روی دست پیغمبر چهها دیدم
تو را در سایۀ باغ «اَلَم نَشرح لَکَ صَدرَک»
شکوفا یافتم، مصداق «مِصباحُ الهُدی» دیدم
گل روی تو را در «سَبِّح اسم ربَّکَ الاعلی»
تَجَسُّم کردم آری، تا جمال کبریا دیدم
تو را در سورۀ «حامیم تنزیلٌ منَ الرَّحمن»
تو را در آیهٔ تطهیر و در «قُل اِنَّما» دیدم
تو را در نون «اَلرَّحمن» و عین «عَلَّمَ القُرآن»
تو را در یای «یاسین»، ترجمان طا و ها دیدم
تو را در «قُل کَفی بِاالله» در «وَالتّین وَالزَّیتون»
تو را در «لیسَ لِلانسانَ اِلّا ما سَعی» دیدم
نه تنها هست اوج رفعتت در قافِ «وَالقرآن»
تو را در سورهٔ «وَالشَّمس» و «طور» و «وَالضُّحی» دیدم
تو را با چهرهٔ پوشیده و خرما و نان بر دوش
کنار زاغههای شهر کوفه بارها دیدم
نوازش از تو میدیدند فرزندان شاهد هم
تو را با گوهر اشک یتیمان آشنا دیدم
به مسکین و یتیم از بس محبت کردی و احسان
تو را در سورهٔ انسان و متن «هل أتی» دیدم
چه میدیدم خدا را در سکوت محض نخلستان
تو را هر نیمهشب، در گریههای بیصدا دیدم
شبی که شمع بیتالمال را خاموش میکردی
تو را با بیریایی، خفته روی بوریا دیدم
چو راز غربت خود را به گوش چاه میگفتی
چو نیلوفر کشیدم قد، تو را ای ماه تا دیدم
تو را پشت در آتش زده، با زهرةُالزّهرا
صبور و مهربان، در تیرباران بلا دیدم
اگر نامردمان دست تو را بستند، آنها را
اسیر پنجۀ تقدیر، در «تَبَّت یَدا» دیدم
در ایوان نجف، در کوفه، در محراب مسجد هم
شهادتنامهٔ «فُزتُ وَ رَبِّ الکَعبه» را دیدم
پس از آن لیلة القدری، که شد شقُّ القَمَر، هرشب
تو را در جوهر خون شهیدان خدا دیدم
تو را یاریگر خون خدا، با عترت یاسین
تو را دلجوی یاس ارغوان، در نینوا دیدم
تو را در آسمان نیلگون ظهر عاشورا
تو را در سایهروشنهای شام و کربلا دیدم
شب شام غریبان و پرستوهای سرگردان
تو را دلسوخته در شعلهزار خیمهها دیدم
اگر خورشید دشت کربلا از نوک نی سر زد
تو را در موجی از آیات تسلیم و رضا دیدم
تو را با کاروان اهلبیت وحی در غربت
تو را در حیرت از خورشید در طشت طلا دیدم
کسی از آستانت دست خالی برنمیگردد
که در آیینهٔ آیین تو، مهر و وفا دیدم
#محمدجواد_غفورزاده