eitaa logo
پاسخ به شبهات
374 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️سجده ملائکه و حضرت یعقوب(ع) بر غیر خدا!⁉️ با توجّه به اختصاص سجده برای خدا، دليل سجده کردن حضرت يعقوب(ع) و فرزندانش در مقابل یوسف(ع)، و سجده ملائکه در برابر آدم(ع) چيست؟ ___________________________ ✍ پاسخ اجمالی: 🔷 اولا: اينكه گمان شود «سجده» عبادتی ذاتى است و به جز «عبادت» هيچ عنوان ديگر بر آن منطبق نمی گردد، صحيح نيست؛ برای تحقّق عبادت، «قصد عبادت» نیز لازم است. اگر منظور از سجده صرف تحيّت و يا احترام باشد، بدون اينكه براى مسجود مقام ربوبيتی منظور گردد، در اينصورت نه دليل شرعى بر حرمت چنين سجده اى هست، و نه دلیل عقلى. 🔷 ثانیا: سجده خانواده حضرت یعقوب(ع) به حضرت یوسف(ع)، يا براى خدا (سجده شكر) بوده که در اين صورت، در عين اينكه براى خدا بوده، تجليل و احترام براى حضرت یوسف(ع) نيز محسوب مى شده است. یا اینکه، منظور از سجده مفهوم وسيع آن يعنى خضوع و تواضع است. از این دو معنا، معناى اول نزديك تر به نظر مى رسد. روایات نیز مؤید این معنا هستند؛ «كَانَ سُجُودُهُم ذَلِک عِبَادَة لِلِه». 🔷 ثالثا: سجده فرشتگان نیز یا براى خدا بود؛ ولى به خاطر آفرينش چنين موجود شگرفى به سوی آدم سجده کردند. يا اينكه سجده آنها براى آدم به معناى «خضوع» بود، نه پرستش. روایات مؤید هر دو معنا هستند؛ «كَانَ سُجُودُهُمْ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عُبُودِيَّةً وَ لِآدَمَ إِكْرَاماً». ✍ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0414690 ___________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
🔸بایدها و نبایدهای «تشویق» و «تنبیه» 🔸نقش خانواده و وراثت بر اخلاق از منظر قرآن 🔸استقلال فرزندان، یک اصل مهمّ تربیتى در اسلام! 🔸حکمت الهی در رعایت حریم زناشویی والدین و عدل الهی در تاوان دادن کودک برای عملکرد بد والدین؟! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/AaAiD #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸«آثار وضعی» برخی گناهان از زبان پيامبر(ص) 🔸آثار زيانبار «گناهان» از ديدگاه امام علي(ع) 🔸عامل «زوال نعمت ها» از زبان امام علي(ع) 🔸عوامل بازدارنده از «گناه» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/YbAfE #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
❓ آيا توحيد را مي توان از راه ادله نقلی اثبات کرد؟ ✍ پاسخ اجمالی: بعد از اثبات وجود خداوند، و اثبات نبوّت پيغمبر اسلام(ص) و صدق دعوت او، آنچه در اين كتاب آسمانى يعنى قرآن آمده است، بيان واقعيت هاى غير قابل انكار است، زيرا او پيامبرى است راستگو و معصوم، از سوى خداوند حكيم و صادق؛ و مسلّماً چنين كسى مطلب خلافى نمى گويد. بنابراين از آيات توحيدى قرآن مى توان براى اثبات يگانگى ذات خداوند كمك گرفت، و قرآن مجيد مملوّ است از اين آيات؛ بلكه هيچ موضوعى در قرآن به اندازه اين موضوع با عبارات گوناگون تكرار نشده، و هيچ وصفى از اوصاف خدا تا اين حد مورد تأكيد قرار نگرفته است. ✍ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0321811 ____________ 📡Channel: @makaremeshirazi
❓ معنای لغوی و اصطلاحی بداء؟ ✍ پاسخ اجمالی: بداء در لغت به معنای آشکار شدن چیزی پس از مخفی شدن است. در اصطلاح نیز ظاهر شدن اراده خداوند بر اساس شرایط و مصالحی جدید است؛ به گونه ای که این اراده برای بندگان قابل انتظار نبود و به همین خاطر آن را تقدیری جدید می پندارند. این تقدیر جدید الهی نه به معنای علم نداشتن وجود ذات مقدسش از تغییر شرایط بلکه به معنای ظهور اراده خداوند است که پنهان از توقع مردم بوده است. ✍ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/fa/article/index/417283 ________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
🔸عمر کوتاه برخی از اطفال و عدل و حکمت الهی؟! 🔸حکمت آفرینش میکروب های خطرناک، و مسئله عدل الهی؟ 🔸برتری تبعیض آمیز برخی از انسان ها! 🔸عدم تناسب عذاب های شدید اخروی، با گناهان دنیوی! 🔸سکوت خداوند در قبال ظالمان! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/AlEpK #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
❗️ تکتّف (دست روی دست گذاشتن) در نماز به جهت خضوع! ❓ پرسش: آیا بستن دستها در نماز نشان دهنده خاضع ترین شکل ایستادن نمی باشد؟ ✍ پاسخ اجمالی: بهترین شکل خضوع در برابر خدا عمل به بایدها و نبایدهای الهی است و تنها شارع دین اصل و کیفیت عبادات را برای بندگان وضع می کند و انسانها نیز به حکم بنده بودن باید مطیع و تسلیم امر پروردگار عالم باشند. بستن دستها در نماز چون هیچ دلیل معتبری ندارد، بدعت است و با حقیقت تسلیم در برابر خدا منافات دارد؛ بخارى و مسلم هرکدام یک روایت برای آن آورده اند که هر دو مرسل هستند و دلالت بر آن هم ندارند. مذاهب اهل سنت در این حکم اختلاف دارند و روایات اهل بیت هم از این عمل نهی کرده است. اگر این عمل در زمان پیامبر(ص) مرسوم بود باید در آن اختلاف نمی بود. ✍ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0417304 ________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ مبارزه قرآن با تقلید! ❓ پرسش: بسیاری از آیات قرآن تقلید را امری ناپسند می دانند؛ با این وجود چرا فقهای شیعه باز هم بر تقلید اصرار می کنند؟! ✍ پاسخ اجمالی: 🔸 نکوهش تقلید در قرآن ناظر به «تقلیدهای کورکورانه» مشرکان و بت پرستان از گذشتگان «جاهل» خود است؛ پیروی و تقلیدی که به هیچ وجه برای آنها علم آور و عملی از سر دست یافتن به باورهای یقینی نیست. در حالی که تقلید مکلفین از فقها و گرفتن احکام دین شان از آنها، نوعی مراجعه به «متخصص» و یقین آور است؛ امری منطقی که به خاطر فطری بودن نه تنها مورد تایید عقلا قرار می گیرد که حتی قرآن نیز در سوره نحل به آن توصیه نموده است. 🔸 گذشته از آن نکوهش ها و مذمت هایی که در آیات قرآن از تقلید صورت گرفته مربوط به اقتباس باورها در «اصول دین» است و حال آن که تقلید مصطلح فقهی در «فروع دین» یعنی احکام صورت می گیرد و طبق آموزه های دینی اصول دین تقلیدی نیستند و هر کسی باید با برهان و استدلال آنها را بپذیرد. ✍ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0417313 ________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
🔸جايگاه «صبر» در اسلام 🔸نشانه «حِلم» 🔸پيامبر(ص) مکلّف به «عفو و گذشت» 🔸«حلم» نامطلوب 🔸سرچشمه «حلم» در انسان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/WtEoC #حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی 🆔 @makarem_ir
❗️ بی عدالتی در عذاب ها و مجازات عمومی الهی! ❓ پرسش: چرا در هنگام نزول عذاب های عمومی خدا، گنهکار و بى گناه با هم مى سوزند؟ آیا این ظلم نیست که تر و خشک با هم بسوزند؟! ✍ پاسخ اجمالی: 🔹 به عکس آنچه معروف است که در هنگام زبانه کشیدن آتش عذاب های عمومی «خشک و تر با هم مى سوزند» در منطق عقل و تعلیمات انبیاء هیچ بى گناهى به جرم دیگرى مجازات نخواهد شد. مجازات های الهی این گونه نیست که دامان بی گناهان را به خاطر گناه گناهکاران بگیرد و قرآن مجید درباره عذاب هایی که درباره اقوام لوط و ثمود نازل شد تصریح به این تمایز بین گناهکاران و بی گناهان دارد. بنابراین اگر در پاره اى از احادیث غیر معتبر، چیزى بر خلاف این قانون کلّى اسلام دیده شود، حتماً باید آن را کنار گذاشت، یا توجیه کرد. 🔹 با این حال باید توجه داشت که گناهانی که موجب عذاب می شوند با هم متفاوت اند و همه از یک جنس نیستند. در اقوامی مثل قوم سبت، هر چند عذاب الهی بر گناهکاران نازل شده بود، اما علاوه بر آنها کسانی که در قبال گناه گناهکاران ساکت و بی تفاوت بوده اند – که این سکوت نیز نوعی گناه بوده است – نیز از عذاب الهی در امان نمانده اند. ✍ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0417312 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
🔴 جايگاه و آداب برخورد با معلّم در اسلام ✍ پاسخ اجمالی: اهميت علم و دانش تا آنجاست که خداوند در نخستين آياتي که بر پيامبرش نازل مي کند از علم سخن مي گويد. جالب اينکه در اين آيات آموزگاري و معلمي خود به انسان را نيز يادآور شده و آن را از نشانه هاي بزرگی خود بر مي شمرد. روشن است که چنين اشاره اي، گويای عظمت اين مقام و بزرگي دارندگان اين منصب است. پس بر هر مسلمانی واجب است نهايت احترام و تعظيم را نسبت به اساتيد و معلمان لحاظ کند؛ مخصوصا بر مسئولين دولت هاست که با اتخاذ سياستهای لازم، در رفع نيازها و ارتقاي منزلت اجتماعي آنها بکوشند. ✍ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0407332 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ منافات تعبير «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ» با ازلي و ابدي بودن خداوند! ❓ پرسش: منظور از صفات «ازلي و ابدي» در مورد خداوند چيست؟ آيا تعبير «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ» در مورد خداوند، با صفات «ازلي و ابدي» سازگار است؟ اگر او نسبت به موجودات ديگر اول و آخر باشد، وجود او نيز مثل آنها محدود به زمان است؟ ✍ پاسخ اجمالی: توصيف خداوند به «الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ» نه تنها با ازلي و ابدي بودن خداوند منافاتي ندارد، بلکه تعبير لطيفى است از ازلي و ابدي بودن خداوند. منظور از آن اينست که هر چيزى اوّل فرض شود، خدا قبل از آن چيز بوده؛ پس او نسبت به تمام ماسواى خود اوّل است؛ همچنين هر چيزى كه آخر فرض شود، خداى تعالى بعد از آن خواهد بود. در توضيحي ديگر مي توان گفت او وجودى بى انتها و «واجب الوجود» است. يعنى هستي اش از درون ذات او است نه از بيرون، تا پايان گيرد يا آغازى داشته باشد. بنابراين از ازل بوده و تا ابد خواهد بود. بنابراين تعبير به اوّل و آخر هرگز زمان خاصّى را در بر ندارد و اشاره به مدّت معيّنى نيست. ✍ پاسخ تفصيلي: https://maaref.makarem.ir/l/0417345 ____________________________ 📡 Channel: @makaremeshirazi