❓ حفظ «محيط زيست» و حمايت از «حيوانات» از ديدگاه اسلام؟
✍️ متن اجمالی:
🔸 در روايات پيامبر اکرم(ص) و امامان(ع) در مورد حفظ «محيط زيست» و حمايت از «حيوانات» تأكيد زيادي شده است.
🔸 در روايتي آمده: «چهارپا بر صاحبش شش حق دارد؛ اين كه بيش از طاقتش بر آن بار نگذارد و پشت آن را مجلسى براى سخن گفتن قرار ندهد و هنگامى كه در منزلگاه پياده مى شود، نخست آذوقه او را آماده كند، بدن او را داغ نكند و به صورتش شلاق نزند؛ و هر زمان از كنار آب مى گذرد آب را بر او عرضه كند».
🔸 در روايت ديگري آمده است: «درختانِ سرزمين دشمن را قطع نكنيد؛ نسوزانيد و با جريان سيل آساى آب، آنها را از ميان نبريد و آب آشاميدنى دشمن را آلوده نسازيد».
✍️ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0416534
https://maaref.makarem.ir/l/0406274
https://maaref.makarem.ir/l/0411820
https://maaref.makarem.ir/l/0411757
____________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ اعتبار بيعت اهل حّل وعقد براي تعيين خليفه؟
❓ آيا بيعت اهل حّل وعقد مى تواند معيار تعيين خلافت باشد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
🔸 بيعت نزد عرب راهى براى تعيين حاکم و انتخاب رهبر نبود؛ بلکه براى تأکيد عملى و التزام به لوازم ايمانى بود که قبلاً داشتند.
بر فرض هم که بيعت، راهى براى تعيين حاکم باشد، يکى از راه ها بود و نه تنها راه!
🔸 شورا يا بيعت در صورتی راهى براى تعيين حاکم به شمار مى رود که پيامبر(ص) شخصى را براى رهبرى تعيين نکرده باشد.
لذا با وجود روايات متواتر و فراوان مبني بر تعيين علي(ع) از طرف پيامبر(ص)، آن بيعت اجتهاد در مقابل نصّ است.
✍️ پاسخ تفصيلي:
https://maaref.makarem.ir/l/0325779
____________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
مجازات «اسراف كاران» و «تبذير كنندگان» از ديدگاه قرآن
✍️ متن اجمالی:
«اسراف» و «تبذير» به معناى وسيع كلمه از گناهان بزرگ است كه «قرآن» در مذمّت آن مى فرمايد: «مسرفان، اهل آتش اند» و در مورد «تبذير كنندگان» نيز مى فرمايد: «تبذير كنندگان هميشه برادران شياطين بوده اند». روشن است سرنوشت شياطين و برادرانشان چيزی جز گرفتار شدن در كانونِ قهر و غضب الهى يعنى دوزخ نخواهد بود.
✍️ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0417980
____________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
مجازات «عیب جویان» و «غیبت کنندگان» از ديدگاه قرآن
✍️ متن اجمالی:
«عیب جویي» و «غیبت» از گناهان كبيره است؛ زيرا آبرو و حيثيتِ افراد با ايمان را بر باد مى دهد و لذا «قرآن» وعده دوزخ به آنها داده و مى فرمايد: «واى بر هر عيبجوى غيبت كننده اى، همان كس كه اموالى را جمع آورى و شماره كرده، گمان مى كند اموالش او را جاودانه مى سازد، چنين نيست، بزودى در آتش خرد كننده پرتاب مى شود».
به نظر مى رسد تمام كسانى كه ديگران را مسخره می كنند و با نيشِ زبان و حركاتِ چشم و آبرو در پشت سر و پيشِ رو، در جستجوى پرده برداشتن از عيب افراد هستند تا حيثيتشان را بر باد دهند نيز مشمول اين آيه مي شوند.
✍️ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/l/0417979
____________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
🔸دست تحریف در احادیث وصایت
🔸وصایت على(علیه السلام) در بیان عمرو بن عاص
🔸بررسي روايت بخاري درباره انكار وصایت على(علیه السلام) توسط عايشه
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/TuJpS
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
⁉️ اجماع بر تخریب قبور!؟
❓ پرسش: آیا برای ممنوعیّت بناء بر قبور اجماعى وجود دارد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
اگر منظور از اجماع این باشد که علما در کتب فقهى و روایى همگى چنین فتوایى داده اند چنین چیزى ادعایى بیش نیست. چرا که پاره اى از علماى اهل تسنن بر خلاف آن نظر داده اند.
اما اگر منظور، سیره عملى مسلمین بر عدم بناى بر قبور باشد، باید گفت: سیره مسلمین تا زمان عبدالوهاب و اقدام به انهدام قبور و قتل و غارت در حجاز و نجد و عراق و سایر سرزمین هاى اسلامى، بر خلاف این رویه بوده است.
قبل از اسلام نیز بر قبور انبیا و صلحا سایبان و بنا قرار داشته، مانند: قبور حضرت ابراهیم، اسحاق، یعقوب، یوسف(ع).
#بقیع
#زیارت
#وهابیت
✍️ پاسخ تفصيلي:
https://maaref.makarem.ir/l/0325903
____________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
هدایت شده از makarem.ir
🔸عدم دلالت حديث منزلت بر خلافت علي(علیه السلام)!
🔸احتجاج های امام علی(علیه السلام) بر خلافت بلافصل خود بعد از رسول خدا(صلّی الله علیه وآله)؟
🔸ابلاغ نشدن حدیث غدیر در مکّه و عرفات، نشانی از عدم دلالت آن برای ولایت علی(علیه السلام)!
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/LwTtN
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
❓ سابقه بنا بر قبور قبل از قرن پنجم؟
⁉️ پرسش: آيا پيش از قرن پنجم احداث بنا بر قبور سابقه نداشته است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اين سخن ادعايى بيش نيست و بطلان آن با کمترين دقّت در تاريخ آشکار مى شود:
➖ بدن مطهّر پيامبر(ص) در حجره عايشه دفن شد و اين بنا در همان قرون اوّل چند بار تجديد بنا شد.
➖ عباس و ائمه اهل بيت(ع) در دارعقيل دفن شدند که خانه اى مسقف بوده و جنازه ها را در آن دفن مى کردند.
➖ قبر سعد بن معاذ در دار ابن افلح بوده و در زمان عبدالعزيز بن محمد در قرن دوّم روى قبر او قبّه اى وجود داشته است.
➖ همچنين، معروف است که هارون الرشيد در قرن دوّم براى على(ع) قبّه و بارگاه درست کرد.
#بقیع
#زیارت
#وهابیت
#حرم
#بنابرقبور
#عتبات
✍️ پاسخ تفصيلي:
https://maaref.makarem.ir/l/0325909
____________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ سيره مسلمين در بناى بر قبور؟
❓ پرسش: آيا در سيره عملى مسلمين دلالتي بر جواز بناى بر قبور دارد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
در اين مسأله فقهاى مذاهب چهارگانه تسنن و فقهاى مذهب شيعه اختلاف ندارند و دليلشان بر جواز بناى بر قبور آن شخصيت ها، سيره عملى مسلمانان از زمان پيامبر(ص) تا امروز است.
بناى روضه نبوى و قبه هاي قبور بقيع که در سفرنامه ها توصيف آنها وجود دارد، شاهد اين مدعا است.
اين اتفاق نظر و اجماع علماى اسلام در طول قرن ها، قوى ترين گواه بر جواز بنا بر روى قبور است.
#بقیع
#زیارت
#وهابیت
#حرم
#بنابرقبور
#عتبات
#مزار
#ضریح
#کربلا
✍️ پاسخ تفصيلي:
https://maaref.makarem.ir/l/0325968
____________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
❗️ متن استفتاى وهابى ها از علماى مدينه به جهت تخريب قبور بقيع
✍️ متن اجمالی:
وهابى ها به منظور ساکت کردن مسلمين و قرار دادن سرپوش شرعى بر اعمال قبيح و ننگين خود، قاضى القضات نجد و تعدادي از علماي بزرگ اهل سنت را از مکه به مدينه آوردند و از آنها سوالى را درباره بناى بر قبور پرسيده و از ايشان جواب خواستند.
بديهى بود که بعد از کشتار فراوان به دست وهابى ها و قلع و قمع و غارت اموال و ايجاد محيط رعب و وحشت، علماى ضعيف النفس جواب اين سئوال را طورى بدهند که وهابى ها را راضى کند.
#بقیع
#زیارت
#وهابیت
#حرم
#بنابرقبور
#عتبات
#مزار
#ضریح
#کربلا
✍️ متن اجمالی:
https://maaref.makarem.ir/l/0325905
____________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi
❓ مشروعیّت نماز و دعا نزد قبور اولياء؟
❓ پرسش: آيا نماز خواندن و دعا در كنار قبر انبياء و اولياء مشروع است؟
✍️ پاسخ اجمالی:
قرآن به حجّاج دستور مى دهد در مقام ابراهيم(ع) نماز بگزارند و پيامبر(ص) در شب معراج، در طور سينا كه خدا در آنجا با موسى سخن گفته و در بيت لحم كه عيسى در آنجا متولد شده است نماز گزارده است.
آيات و روايات همگى به يك ضابطه كلى اشاره مى كنند و آن اينكه زمينى كه با بدن مردان خدا در تماس بوده و هست، جاى مباركى است و پرستش در اين جايگاه ها، عبادت انسان ها نيست، بلكه پرستش خدا در اماكن متبرك است.
ولي اين کار نزد وهابيان ابتدا مكروه بود و به مرور زمان از مرحله مكروه به مرحله ممنوع سپس به مرحله شرك رسيد.
✍️ پاسخ تفصيلي:
https://maaref.makarem.ir/l/0325682
#بقیع
#زیارت
#وهابیت
#حرم
#مشهد
#عتبات
#مزار
#کربلا
#نجف
#کاضمین
#سامرا
#نماز
#دعا
#اولیاء
____________________________
📡 Channel: @makaremeshirazi