eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔹سرمایه گذاری در بورس 🔹خرید و فروش سهام 🔹سرمایه گذاری در بورس خارج از کشور عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/CtLlE 🆔 @makarem_ir
❗️ کمال دين در دوران پيامبر(ص) و ظهور شیعه بعد از ایشان! ⁉️ طبق آیه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»، دين در زمان پيامبر(ص) كامل شد؛ اما مذهب شيعه بعد از وفات پيامبر پديد آمد، حال شیعیان چگونه خود را مسلمانان بر حق می دانند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: این ایراد بر اهل سنت وارد است نه بر «مکتب شیعه» که در زمان پیامبر(ص) شکل گرفت. آیا اهل سنت با عقاید ویژه خود و مکاتب کلامی و فقهی خود در زمان رسول خدا بودند؟! آیا ائمه فقهی اهل سنت در زمان پیامبر(ص) بوده اند و با ایشان زندگی کرده اند و روش و مبنای فقهی خود را از ایشان دریافت کرده اند؟! چیزی که مسلم است مسلمانان عصر رسول خدا «سنی» نامیده نمی شدند، در حالی که لفظ شیعه و اطلاق آن بر دوستداران و پیروان علی(ع) به زمان پیامبر(ص) بر می گردد. کسانی که خود را پیرو سنت پیامبر می دانند، آیا می دانند که لفظ «اهل سنت» سالها بعد از پیامبر ایجاد شده؟! اهل سنت پیرو کدام سنّت هستند در حالی که از نص پیامبر در ماجرای «خلافت» عدول کرده اند؟! آنها چگونه بر منابع حدیثی خود اعتماد می کنند و سنت پیامبر را استخراج می کنند در حالی که حدیث نبوی حدود صد سال به خاطر سیاستی غلط گرد آوری نمی شد و بعد از یک قرن گرد آوری شد؟! به میراثی که از حافظه های پیران فرتوت و یا از نسلی به نسل دیگر منتقل شده چگونه می توان اعتماد کرد؟! چگونه می توان اهل سنت را پیرو سنت پیامبر دانست، در حالیکه خلفای آنها نقل احادیث پیامبر را ممنوع اعلام کردند و همه احادیثی که از ایشان مکتوب شده بود را آتش زدند و شعار آنها این بود که: «حَسْبُنا كِتابُ الله‏»؛ (کتاب خدا برای ما کافی است)، غافل از اینکه کتاب خدا را باید با سنت پیامبر(ص) و راهنمایی اهل بیت(ع) تفسیر کرد؛ چنانکه در حدیث ثقلین به آن تاکید شده است؟! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411796 ______________
هدایت شده از makarem.ir
🔸رفتار صحابه با یکدیگر، خلاف نظريه عدالت 🔸همنشيني با پيامبر(صلّی الله علیه وآله)، دليل حتمی پاكي و عدالت! 🔸فرار صحابه در جنگ اُحد، و منافات آن با عدالت صحابه عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/YeGhH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 موشن گرافـی معرفـی پایگاه اطلاع رسانـی دفتر حضرت آیت الله العظمـی مکارم شیرازی مد ظله العالی http://mk6.ir/FxXhS 🆔 @makarem_ir
⁉️ عدالت همه صحابه از دید اهل سنت و قرآن آیا همه صحابه بدون استثناء عادل بوده اند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اکثر اهل سنّت مى گویند: صحابه همگی عادل بودند و قرآن گواه بر این معناست. اینان بعضى از آیات قرآن را پذیرفته و بقیّه را به فراموشى سپرده اند. در حالی که آیات دیگر استثناهایى براى این ادّعا ارائه مى دهند: خداوند در آیه 155 سوره آل عمران، خبر از کسانى می دهد که روز جنگ اُحد پا به فرار گذاشته و پیامبر(ص) را در مقابل دشمن تنها رها کردند. همچنین قرآن مجید در آیه 6 سوره حجرات بعضى را به عنوان «فاسق» معرّفى کرده است. آیات دیگری نیز وجود دارد که از وجود منافقان در بین اصحاب پیامبر(ص) خبر می دهند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322507 _____________
هدایت شده از makarem.ir
🔸نگاهي به تاريخچه «وهابیت» 🔸محمد بن عبدالوهاب، مجدّد سلفیّه 🔸مفتیان سعودی مخالف وحدت جهان اسلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/WrEjR 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔰 انتظارات ده گانۀ آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مجلس در برهه حاضر ضرورت پرهیز از حاشیه ها در قانون گذاری / وحدت، اولویت منتخبان ملت / پرهیز از سیاسی کاری / مجلس مستقل، عادل و شجاع / انتقاد دلسوزانه / معیشت مردم، اولویت مجلس / فرهنگ اولویت مجلس باشد / اشتغال جوانان در سایۀ جهش تولید / لزوم بررسی مسائل اقتصاد نوین / مجلس و مأموریت مبارزه با فساد‌ http://mk6.ir/HeVcF 🆔 @makarem_ir
نگاهي به تاريخچه «وهابیت» ✍️ متن اجمالی: «وهابیون» در حجاز به رهبری «محمد بن عبد الوهاب» که عقاید ابن تیمیه داشت در دو قرن اخیر به وجود آمدند. عبد الوهاب كه مخالف شیعه و غالب مسلمانان در مسئله «توحید» بود با کمک حاکمان محلی و روشن کردن تعصبات قومی به نام دفاع از توحید توانست در دستگاه حکومت نفوذ کند. پیروانش هم كه بعد از او به کمک حکومت دست به تخریب قبور و غارت کربلا و سایر بلاد اسلامی زدند، افرادي متعصب و لجوج بودند و فقط به دنبال مبارزه با مسئله شفاعت، توسل و زیارت قبور بودند و به بقیه مسائل کاری نداشتند. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0408515 _______
هدایت شده از makarem.ir
🔸علت مخالفت برخى دانشمندان با «دین» 🔸عقائد لوتر (رهبر اصلاحات دینی در مسیحیت) 🔸تفاوت حکومت اسلامی با حکومت دینی مسیحی «قرون وسطی» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/NbOkG 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸یک نظر فقهی درباره «کفار غیر حربی» 🔸خدا می تواند همه را هدایت کند امّا هدایت نمی کند! 🔸ممانعت خداوند از هدايت کافران، منافقان و بعضی از اهل کتاب! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27717 🆔 @makarem_ir
⁉️ زینت دادن اعمال مشرکان و مسئله عدل الهی؟! قرآن زینت دادن عمل بد کافران را به خدا نسبت می دهد؛ آیا این «زینت دادن» فریب و بی عدالتی نیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: خداوند این خاصیت را در «تکرار عمل غلط» قرار داده که انسان تدریجاً به آن خو مى گیرد و حس تشخیص او دگرگون مى شود؛ يعنی هنگامی كه انسان كاری را به طور مكرر انجام دهد، كم كم قبح و زشتی آن در نظرش از بين می رود؛ چنین وضعیتی در ادبیات قرآنی «تزیین اعمال» نامیده می شود. اما اينكه به خدا نسبت داده شده است به خاطر آن است كه او «مسبب الاسباب» در عالم هستى است و هر موجودى که تاثيرى دارد به خدا منتهى مى شود و اگر به شيطان يا هواى نفس نسبت داده شود به خاطر اين است كه عامل نزديك و بدون واسطه آنها هستند. و اگر گاه به صورت فعل مجهول آمده اشاره به اين است كه طبيعت عمل‏ چنين اقتضا مى كند. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0411869 _____________
آيه محبّت‏ بسم الله الرحمن الرحیم «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»: (مسلّماً كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، خداوند رحمان محبّتى براى آنان در دل‏ها قرار مى‏دهد). «سوره مريم، آيه 96» در اين آيه شريفه بين ايمان و عمل صالح از يك سو، و نفوذ در قلب‏هاى مردم از سوى ديگر ارتباط برقرار شده است. خداوند متعال محبوبيّت عمومى را نتيجه ايمان و عمل صالح شمرده است. معنى اين جمله آن است كه با زور شمشير و اسلحه، هر چند ممكن است بر جسم مردم تسلّط پيدا كرد، ولى بدين وسيله هرگز ممكن نيست بر قلب و جان مردم سلطنت نمود و راهى به سوى دل آن‏ها باز كرد. مهمترين سرمايه رهبران جوامع مختلف، محبوبيّت در دل‏هاست. نفوذ در دل‏ها سرمايه بزرگى است، به گونه‏اى كه كارهاى مهمّ اجتماعى بدون وجود اين سرمايه و حضور مردم در صحنه‏هاى اجتماعى، امكان‏پذير نمى‏باشد. بدين جهت مشاركت مردم در امور اجتماعى، سياسى، فرهنگى و حتّى نظامى، لازم و ضرورى است. و براى جلب مشاركت مردم، نفوذ در دل‏ها و محبوبيّت اجتماعى‏ مورد نياز مى‏باشد. امام خمينى رحمه الله تا آخرين روزهاى انقلاب سلاح نظامى مهمّى در اختيار نداشت، امّا سلاحى برّنده‏تر و كارآمدتر، كه بر تمام سلاح‏هاى پيشرفته طاغوت غلبه كرد، در اختيار داشت و آن همان نفوذ در دل‏ها و محبوبيّت عمومى بود. آیت الله مکارم شیرازی، کتاب آيات ولايت در قرآن، صص:373-375. https://eitaa.com/makaremeshirazi _____________
هدایت شده از makarem.ir
📌 عمل به اندیشه های امام (رحمه الله علیه)؛ رمز خدمت به مردم انقلابی را که امام راحل بوجود آورد برخاسته از عقلانیت و الگوگیری از رهبری پیغمبر اسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در آغاز شکل گیری حکومت اسلامی بود، لذا عمل به گفتار و هدف امام، خدمت راستین به ملت و کشور است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/EwEcK 🆔 @makarem_ir
مروری بر قیام خونین 15خرداد از منظر آیت الله مکارم شیرازی ✍️ متن اجمالی: بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی، حکومت پهلوی احساس کرد موانعی که سر راهش بوده، از بین رفته است. به این ترتیب شروع کرد به کنار زدن پرده‌ها و به تدریج برنامه‌های ضد مذهبی و ضد مردمی را آشکار کرد و شدت بخشید. هنگامی که رژیم شاه این اقدامات را شدت بخشید، بر آگاهی مردم نیز افزوده شد و در این هنگام امام خمینی که زمینه را مهیا دیدند با اعلامیه خود درباره لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، اولین جرقه انفجار را زدند. ایشان اعلام کردند: «شاه‌پرستی، یعنی غارتگری». گفتن این حرف در آن زمان بسیار مهم و وحشتناک بود. امام خمینی با اعلامیه‌ها و سخنرانی‌ها به مردم آگاهی و شجاعت دادند و جو رعب و وحشت را که رژیم پهلوی ایجاد کرده بود شکستند. این دو عنصر، یعنی ریختن ترس مردم از رژیم و جانشینی شهامت در دل مردم و آگاهی آنان، دست به دست هم دادند و زمینه قیام 15خرداد1342 را فراهم آوردند. ✍️ متن تفصیلی: https://news.makarem.ir/fa/news/details/405920 📖 مطالعه بیشتر: 🔷 بازخوانی نقش آیت الله العظمی مکارم شیرازی در قیام 15خرداد https://news.makarem.ir/fa/news/details/410500 🔷 نقش آیت الله العظمی مکارم شیرازی در قیام 15 خرداد (با تکیه بر اسناد ساواک) https://news.makarem.ir/fa/news/details/418121 https://eitaa.com/makaremeshirazi _____________
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 موشن گرافی معرفی مرکز فنآوری اطلاعات دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه العالی http://mk6.ir/VgRjC 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸حکم «دشنام» و «لعن»؟ 🔸دشنام و ناسزاگویى‏ به صحابه! 🔸روش مواجهه با دشمن در کلام امام علی(علیه السلام) عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/YdBwK 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 موشن گرافـی معرفـی پایگاه اطلاع رسانـی دفتر حضرت آیت الله العظمـی مکارم شیرازی مد ظله العالی http://mk6.ir/FxXhS 🆔 @makarem_ir
❓ «شجره ملعونه» از دیدگاه «عایشه»؟ از دیدگاه عایشه شجره ملعونه در سوره اسراء چه کسانى هستند؟ ✍️ پاسخ اجمالی: سیوطى و آلوسى و دیگران نقل مى کنند: «عایشه به مروان حکم گفت: از پیامبر(ص) شنیدم که به پدر و جد تو مى گفت: شما درخت ملعون و نفرین شده در قرآن هستید». قرطبى می گوید: «عایشه به مروان گفت: خداوند پدر تو را لعن نمود در حالى که تو در صلب او بودى پس تو بخشى از کسى هستى که خداوند او را لعنت نموده سپس این آیه را تلاوت کرد: «شجره ملعونه در قرآن». ابن عباس نیز گفته: «همانا بنوامیه شجره ملعونه هستند». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325239 _____________
اهمیت حفظ و حراست از «بیت المال» امام علي(ع) در رابطه با حفظ اموالِ زکات به مأموران جمع آوری می فرماید: «حيواناتِ زكات را به غير از كسى كه به دينش اطمينان دارى و نسبت به اموال مسلمين دلسوز است، مسپار تا آن را به ولى مسلمين برساند، تنها كسانى را مأمور اين كار كن كه خيرخواه، مهربان، امين و حافظ باشند، سخت گير و اجحاف گر نباشند، حيوانات را خسته نكنند و به زحمت نيندازند سپس آنچه نزد تو جمع شده فوراً به سوى ما روانه كن تا آن را در مصارفى كه خدا امر كرده صرف كنيم». در ادامه درباره شتر و نوزادش و مقدار دوشيدن شير شتر، عدالت در سوار شدن بر آنها، مراعات شترِ خسته و زخمي و حيوانى كه سمّ او ساييده يا لنگ شده و غذا دادن و سيرآب كردن آنها دستوراتی مي دهد. makarem.ir/maaref/l/0415132 _____________
🔥 حوادث ناگوار و نظام هستی ✍️ چکیده: زندگی انسان همواره آمیخته با ناراحتی‌ها و مشکلاتی مانند: بیماری، مصیبت عزیزان، زلزله‌ها، طوفان‌ها و سیل‌ها بوده؛ و علی‌رغم تمام کوشش‌هایی که برای آسایش تن و آسودگی خیال و فکر انسان می‌شود، همواره عرصه زندگی او جولانگاه این‌گونه حوادث است. همین‌هاست که جمعی را در مسأله «نظم جهان هستی» مردد ساخته و موجب شده که آن همه آثار عجیب و حیرت انگیز خدا را در سر تا سر عالم هستی نادیده بگیرند و راه «الحاد» در پیش گیرند... . ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419626 _____________
هدایت شده از makarem.ir
🔸دلیل قرآنی اهل سنت بر خلافت ابو بکر 🔸سکوت علی(علیه السلام) در مقابل غصب خلافت! 🔸ابطال حدیث ولایت با ادعای اجماع بر خلافت ابوبکر! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: http://mk6.ir/UbLgC 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸احساس انسان در لحظه «مرگ» 🔸قبض روح چند انسان در یک لحظه 🔸لحظه مرگ، لحظه راحتی مؤمنان و ناراحتي ديگران عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27928 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸«آرمگدّون» و ارتباط آن با «ظهور» 🔸«دجّال» و ارتباط آن با «علائم ظهور» 🔸خروج «سفیانی» یکی از علائم «ظهور» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27871 🆔 @makarem_ir
بلاهای «نسبی» و «مطلق»!؟ ✍️ چکیده: مطالعات ما درباره سود و زیان حوادث و موجودات این جهان، همواره «نسبی» است؛ یعنی مقیاس سنجش را در این مطالعات وضع خود و کسانی که سرنوشت آنها با ما ارتباط نزدیک دارد قرار می‌دهیم. آنچه به سود ماست، خوب و مفید و آنچه به زیان ماست، بد و مضّر می‌دانیم. ما هرگز حساب نمی‌کنیم که فلان حادثه که در سرنوشت ما اثر بدی گذاشته، در صد سال آینده چه آثاری به بار خواهد آورد. آری باید برای یک قضاوت کلی و نهایی، مجموعه تأثیرات این حادثه را در تمام موارد در نظر بگیریم و روی هم رفته مورد مطالعه قرار دهیم. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419627 _____________
🔔 بانگ بیدار‌باش! ✍️ چکیده: از دریچه یک موحّد و خداشناس در سر تا سر جهان آفرینش چیزی بی‌فایده، بی‌مصرف، غلط، زیانبخش و ناموزون وجود ندارد؛ و روی همین حساب، تمام صفات و ملکات انسانی اعم از آنچه ما آن را «خوب» یا «بد» می‌شماریم همه و همه خوب و لازم هستند. مثلا ریشه غریزه خودخواهی، جاه طلبی‌ و دنیا پرستی که همان «عشق به حیات و مظاهر حیات» است، جزء اساسی ترین پایه‌های زندگی است؛ منتها افراط و تفریط در این غرائزِ حیاتی و ضروری است که بدبختی به بار می‌آورد، والّا در تمام وجود انسان چیزی زائد و ناجور وجود ندارد و آنچه هست پایه تکامل وجودی اوست... . ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419630 _____________
هدایت شده از makarem.ir
🔸مشکلات زندگى با افراد «منافق» 🔸ویژگی اصلی «منافقین» در طول تاريخ 🔸برنامه ریزی «منافقان» برای نابودی اسلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27719 🆔 @makarem_ir
🔸نقش نهج البلاغه در «فقه اسلامی» 🔸نگاه اجمالی به مسأله «مساوات» در اسلام 🔸پرسشهای نوپیدای فقهی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/25445 🆔 @makarem_ir
❓ چرا بعضی از دانشمندان طبیعی به خدا ایمان ندارند؟(1) ✍️ چکیده: برخلاف آنچه بعضی تصور می‌کنند اکثر دانشمندانی که در علوم طبیعی صاحب نظرند نه تنها خدانـشناس نیستند بلکه در صفوف اول موحدین و خداپرستان جای دارند (منظور در اینجا قبول اصل «توحید» است؛ کار به قبول دستورات و تعالیم مذهبی نداریم) و پاره ای عبارات از آن‌ها نقل شده که عالی‌ترین مفاهیم توحید را منعکس می‌سازد ... ✍️ متن تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0419612 _____________
هدایت شده از makarem.ir
🔸باران علوم ما بر خاک خشک اروپا! 🔸افسانه «عدم رشد سیاسی» شرق! 🔸قبل از هر چیز، یک «انقلاب فرهنگی» لازم است عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در: https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/25435 🆔 @makarem_ir
باران علوم ما بر خاک خشک اروپا ✍️ چکیده: دکتر «مایرهوف» می‌نویسد: «در جنگهای صلیبی مسلمین به پزشکان اروپائی می‌خندیدند! زیرا معلومات آن‌ها را بسیار پست و ابتدائی می‌دانستند»، سپس تصریح می‌کند که: «مسیحی‌ها کتاب‌های «ابن سینا»، «جابر»، «حسن ابن هیثم» و «رازی» را به لاتینی ترجمه کردند که اکنون ترجمه‌های آن‌ها در دست است اگرچه مترجمین آن‌ها معلوم نیست؛ و در قرن شانزدهم کتابهای «ابن رشد» و «ابن سینا» در ایتالیا ترجمه شد و این کتاب‌ها در دانشگاه های ایتالیا و فرانسه تدریس می‌گرديد ... خلاصه به اين وسيله علوم شرق مانند باران رحمت بر خاک خشک اروپا بارید و آن را حاصل خيز ساخت و کم کم اروپائی‌ها با علوم شرق آشنا شدند ...». ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419499 _____________