eitaa logo
پاسخ به شبهات
373 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
Channel: @makaremeshirazi _________________________ بعضی از عرفان‌ هاى کاذب و نوظهور بسیارى از محققان معتقدند که عصر جدید عصر معنویت و بازگشت بشر به دین است به همین دلیل گرایش‌هاى معنوى شدیدى در میان مردم دنیا مشاهده مى‌شود؛ شواهد و قرائن این مدعا نیز فراوان است. تمایل درونى انسان ‌ها به معنویت از یک ‌سو و خسته شدن از فرهنگ‌ هاى مادى و مکتب‌ هاى ماتریالیستى از سوى دیگر، آنها را به سوى مکاتب معنوى سوق داده است. در این شرایط، بازار عرفان ‌ساز ها داغ شده است چرا که از یک‌ سو لذات مادى که در عصر ما دامنه گسترده ‌اى پیدا کرده چیزى نیست که بسیارى از افراد بتوانند از آن چشم بپوشند و جمع میان آزادى در آنها و کام‌جویى ‌هاى جنسى و غیر جنسى و توجه به مسائل معنوى جز در عرفان ‌هاى کاذب پیدا نمى ‌شود. در این مقاله با برخی از عرفان‌ هاى کاذب و نوظهور آشنا شده، اصول عقاید و روش اختصاصی هر یک و جهات، اصول، روشها و اهداف مشترک آنها بررسی می شود. متن تفصيلي مقاله: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=1&catid=68597&pageindex=0&mid=411701 ________________________ Admin: @ahmadheydari54
Channel: @makaremeshirazi _________________________ چرا خداوند ايتام را از داشتن پدر و مادر محروم کرده است؟ آيا رحمت خداوند اقتضا مي کند اطفالي بدون والدين زندگي کنند؟ پاسخ اجمالي: اولا: مرگ هر انساني تابع نظام «علّت و معلول» است؛ اگر خداوند بخواهد جلوي تأثير «علل» را بگيرد، اساس اين جهان مادي از هم خواهد گسست. هماهنگي با طبيعت و «کنترل نظام علت و معلول» به نفع «سلامت» انسانها بواسطه «نعمت عقل و تدبير» به عهده خود انسانها گذاشته شده است. از طرفي عوامل بشري نيز در مرگ انسانها نقش مهمّي دارند و نمي توان «» را زير سوال برد و «عمل و تدبير انسان» را فراموش کرد! ثانيا: خداوند در «دنيا و آخرت» بصورت «تکويني و تشريعي» از يتيم «حمايت» مي کند. اگر کودکي که يتيم شده است سختي هاي دنيا را تحمل کند، در دنيا به مقاماتي مي رسد که همگان آرزوي آن را دارند. از طرفي ديگر اين افراد که با مجاهدت، مشکلات را تحمّل کرده و صبر پيشه مي کنند، ثواب بيشتري در آخرت از اعمال خود مي برند؛ چون «برترين اعمال، مشكل ترين آنها است». در دستورات ديني نيز يتيم از رحمت خداوند مهربان بي نصيب نيست و قرآن كريم و پيشوايان معصوم(ع) امر سرپرستي كودكان يتيم را به مؤمنين سپرده اند تا در جامعه يتيمي آواره نماند و در پناه مؤمنان نيازهاي آن ها برطرف شود. در نتيجه اگر در جامعه اي شاهد بدرفتاري با يتيم باشيم و کساني پيدا نشوند که سرپرستي يتيم را برعهده گرفته و گرامي بدارند، بجاي ترديد در عدالت خداوند در «انسانيت» افراد آن جامعه بايد شک کرد. پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=44&catid=27203&pageindex=0&mid=411732 ________________________ Admin: @ahmadheydari54
Channel: @makaremeshirazi _________________________ اینکه در حدیث آمده: «اگر در اتاقی که کودکی در آن بیدار است با همسر خود همبستر شوید موجب می‌شود که کودک روی رستگاری را به خود نبیند» با در تضاد نیست؟ چرا باید تاوان عملکرد بد والدین عدم رستگاری کودک باشد؟ پاسخ اجمالی: اولا: با توجه به نظام علت و معلولی، این گونه روایات به آثار تکوینی اعمال انسان اشاره دارد و این حدیث نیز هشداری برای والدین است تا بستری براي انحراف فرزندان آماده نکنند؛ چرا که حضور بچه در اتاق زمينه گناه را در او آماده می کند. ثانیا: مبنای حدیث در تأثیرگذاری در حدّ زمینه است نه علّت تامه؛ یعنی برخی از گرایش هاى ناروا را در کودک فراهم مى کند، نه آن که از او سلب اختیار کند. چه بسا فرزندی در چنین موقعیتی قرار گرفته ولى راه خیر در پیش گیرد، چون می تواند با اختیار و فطرت خویش به سوى کمال حرکت کند. پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=44&catid=27203&pageindex=0&mid=411775 ________________________ Admin: @ahmadheydari54
Channel: @makaremeshirazi _________________________ گفته مي شود وحي منشاء الهي ندارد بلکه نتيجه تجلّي شخصيّت باطني و روان ناخود آگاه پيامبران است؛ آنها فهم و يا خيالات خود را بعد از دوره اي عزلت گزيني و تفکّر به نام وحي به مردم ارائه مي دهند. با توجّه به اين نظريّه ها، چرا بايد کتب پيامبران را وحياني و الهي بدانيم؟ پاسخ اجمالي: اولا: اين ادعا تنها يك «فرضيه» است و صرف «احتمال» دليل مناسبي براي انکار امري قطعي نيست. ثانيا: چه اصرارى است كه تمام حقايق جهان را تنها با همين «معلومات تجربى» فعلى تفسير كنيم؟! به اعتراف بسياري از دانشمندان، حقايق اسرار اين جهان، منحصر به همين كشفيات علمى امروز نيست و اين اصرار و پافشارى، بسيار بى مورد است. ثالثا: از آنجا که ادله و شواهد فراواني بر خلاف اين فرضيه وجود دارد حتي احتمال چنين مطلبي نيز درست نيست؛ بعضي از اين شواهد عبارت اند از: الف) معجزات علمي و حقايقي که در کتب آسماني خصوصا قرآن وجود دارد و فقط خداوند از آن اطلاع دارد و از توان پيامبران خارج است. ب) آيات فراواني که به صراحت کتب آسماني را از جانب خداوند مي داند. ج) حضور پيامبران در بين مردم و پايه گذاري غلط اين فرضيه بر «عزلت گزيني» آنها. پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=44&catid=29265&pageindex=0&mid=411731 ________________________ Admin: @ahmadheydari54
❓«عبدالله» یا «حسن» کدام نام پدر مهدی و موعود شیعه می باشد؟ ❓در حدیث مهدی آمده است: اگر از عمر دنيا ... مردى از اهل بيت برمى خيزد كه اسم او اسم من است و اسم پدرش اسم پدر من است. اسم پيامبر محمد بن عبداللَّه است و حال آنكه مهدى اسمش محمد بن الحسن است، چگونه اين روايت را بر فرزند حسن عسكرى تطبيق مى دهيد؟ _________________________ ✍ پاسخ اجمالی: 1⃣ اولا: این روایت از ابوداود سنی است و شیعه ملزم به پاسخ دادن و توجیه کردن آن نیست. 2⃣ ثانیا: در سایر روایات تعبیر «اسم پدرش اسم پدر من است» نیامده. 3⃣ ثالثا: حدیث مذکور اشکال سندی دارد. 4⃣ رابعا: امکان دارد مدعیان مهدویت این عبارت را اضافه کرده باشند. 5⃣ خامسا: کنیه(ع) ابومحمد است و پدر حضرت محمد هم ابومحمد است، یا منظور از پدر امام مهدی امام حسین است و یا عبارت «اسم ابى» در اصل «اسم ابنی» و... باشد که اشتباها آنگونه نقل شده. 6⃣ در آخر اینکه: با وجود روایات فراوانی که نام پدر امام مهدی را مشخص کرده این روایت قابل اعتنا نیست. ✍ پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=44&catid=27870&pageindex=0&mid=411795 ________________________ Channel: @makaremeshirazi
Channel: @makaremeshirazi _________________________ اعتقاد به انبیاء در سایر ادیان؟ گرچه برخی از غیر مسلمانان بر اساس داستان های جعلی گناهانی به انبیا نسبت داده اند، اما از آنجا که عصمت در دریافت وحی و نبوّت با یکدیگر گره خورده اند و از هم جدایى نمى پذیرند، تمام ادیان به نوعی مسأله عصمت انبیاء را پذیرفته اند. به عنوان مثال یهودیان معتقدند تمامى سخنان انبیا درست است و مسیحیان حضرت عیسی(ع) را بی عیب و نقص می دانند. البته در ادیانى که مورد تحریف قرار گرفته است، پدیده عصمت نیز گاه مسیر واقعى خود را از دست داده و از سوء استفاده نابجاى فرصت طلبان دور نمانده است. متن تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=44&catid=27611&pageindex=0&mid=411794 ________________________ Admin: @ahmadheydari54
Channel: @makaremeshirazi _________________________ مرز بین تروریسم و جهاد در اسلام؟ جهاد و ترور تفاوت ذاتی و گوهری دارند. ترور هرگونه اقدام خشونت آمیز و غیر قانونی است که با ایجاد ترس وحشت در بین مخالفان، برای کسب امتیازات فردی یا گروهی صورت می پذیرد. اما جهاد در اصطلاح اسلامی، به كوشش مسلحانه براى حفظ و پيشرفت آيين حق، دفع تجاوز ظالمان و از همه مهمتر ایجاد فضایی آزاد برای همه بشر است تا بتوانند کلام حق را بشنوند و در صورت تمایل بپذیرند. جهاد بايد تنها براى خدا، بر اساس قانون الهی و خالی از هرگونه غرض شخصى و مادى صورت گيرد. متن تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=44&catid=27428&pageindex=0&mid=411778 ________________________ Admin: @ahmadheydari54
Channel: @makaremeshirazi _________________________ عرفان نظري و عملي راستين در صحيفه سجّاديه بعد از شهادت (ع) و همراهان آن حضرت در کربلا و بعد از واقعه حره در مدينه، خفقان به اوج خود رسيد. با اين حال حضرت امام سجاد(ع) سکوت اختيار نکردند و از راه هاى ديگر به بيان معارف اسلام وحقايق اين دين مبين پرداختند تا مبادا فتنه بنى اميه آثار اين آئين را بر باد دهد. امام سجاد(ع) برنامه دعا و راز و نياز با خداوند متعال را در پيش گرفت و تمام حقايق و معارف اسلامى را در قالب دعا به يادگار گذاشت. دعاهايى به تناسب ايام سال و روزهاى مقدس اسلامى، دعاهايى برحسب حالات انسان، دعا هايى براى گروه هاى مختلف اجتماعى، خلاصه تمام حقايق اسلام را به زبان دعا و مناجات با پروردگار بيان فرمود و مجموعه آن ها «زبور آل محمد» ناميده شد. عرفان اسلامى به صورت پر رنگ با تمام شاخ وبرگ هايش در اين دعاها موج مى زند وتشنگان سير و سلوک الى الله را سيراب کرده وبه سوى مقصد نهايى يعنى «معرفة الله» و قرب الى الله پيش مى برد. به همين دليل بهترين منبع براى تبيين عرفان ناب اسلامى در هر دو شاخه نظري و عملي صحيفه پر ارزش و بى بديل سجاديه است. متن تفصيلي مقاله: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=1&catid=68597&pageindex=0&mid=411702 ________________________ Admin: @ahmadheydari54
مقالات تحلیلی و انتقادی در عرفان و تصوف ________________________ بعضی از عرفان‌ هاى کاذب و نوظهور عرفان و مسأله وحدت وجود کرامات اولیاءالله رحمانى ومکاشفات شیطانى کشف و شهود و رؤیا شریعت، طریقت و حقیقت ریاضت های مشروع و نا مشروع در سیر و سلوک و تهذیب نفس جایگاه استاد و راهنما در سیر و سلوک اهمیت ذکر پروردگار در قرآن و احادیث اسلامى روش های قابل نقد در سیر و سلوک معیارهای عرفان راستین و هشدرها روش های پیشنهادی اساتید سیر و سلوک عرفان حلقه و شعور کیهانی ________________________ بخش مقالات «عرفان و تصوف» سایت آیت الله مکارم شیرازی: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=1&catid=68597
مقالات تبیینی و اثباتی در عرفان و تصوف ________________________ جایگاه و اهمّیّت دعا در فرهنگ اسلامی نسخه هاى نورانى سیر و سلوک در سنت معصومین نسخه هاى قرآنى سیر و سلوک الى الله آئین سیر و سلوک در متون اسلامی عرفان عملی و جایگاه آن در روایات اسلامی درخشش عرفان در آیینه آیات قرآن عرفان در تعلیمات اسلامى عرفان نظری و عملی راستین در صحیفه سجّادیه ________________________ بخش مقالات «عرفان و تصوف» سایت آیت الله مکارم شیرازی: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=1&catid=68597
مقالات آشنایی با صحیفه سجادیه ________________________ جامعیت دعاهاى صحیفه شارحان صحیفه سجادیه سیری در اسناد صحیفه سجّادیّه آشنایی با صحیفه سجّادیّه و امام سجّاد(علیه السّلام) عرفان نظری و عملی راستین در صحیفه سجّادیه ________________________ بخش مقالات «عرفان و تصوف» سایت آیت الله مکارم شیرازی: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=1&catid=68597
ویژه نامه امام جواد(ع) 1 _________________________ مختصری از زندگی امام جواد(ع) امام محمد جواد در 195هـ.ق در مدینه و از دامان زنی بسیار با فضیلت و پاکدامن به دنیا آمد و هنگام شهادت، 8 سال داشت. بارها و بارها توسط حکومت عباسی وقت از مدینه به بغداد احضار و تحت نظر گرفته شد و سرانجام در 25 سالگی و در زمان معتصم خلیفه عباسی به شهادت رسید و در بغداد در جوار جدشان امام کاظم(ع) به خاک سپرده شد. متن تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=43&catid=27861&pageindex=0&mid=321080 _________________________ شیعیان چگونه امامت امام جواد(ع) را در کودکی ایشان پذیرفتند؟! پاسخ اجمالی: مشكل کمی سنّ حضرت جواد، نه تنها براى بسيارى از افراد عادى، بلكه براى برخى از بزرگان و علماى شيعه نيز جاى بحث و گفتگو داشت. به همين جهت پس از شهادت (ع)، شيعيان - بويژه شيعيان عامى - با گرداب اعتقادى خطرناك و در نوع خود بى سابقه اى مواجه شدند. به همین دلیل ديدار و بحث و گفتگوهایی با امام جواد(ع) صورت گرفت، که مايه اطمينان و اعتقاد كامل شيعيان به امامت آن حضرت گرديد و ابرهاى تيره ابهام و شبه را از فضا فكر و ذهن آنان كنار زد و خورشيد حقيقت را آشكار ساخت. پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=43&catid=27861&pageindex=0&mid=323017 _________________________ چرا مناظرات در زمان امام جواد(ع) اوج گرفت؟ پاسخ اجمالی: مناظرات در عصر امام جواد(ع) به دو دلیل رونق بیشتری داشته است. 1- سنّ کم حضرت جواد الائمه(ع) که امامت آن حضرت را در نظر بسیاری از شیعیان با شبهه مواجه کرده بود، از اين رو براى اطمينان خاطر و به عنوان آزمايش، سؤالات فراوانى از آن حضرت مى كردند. 2- رشد مکتب معتزله و حمایت حکومت از آنها. پاسخ تفصيلي: https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=43&catid=27861&pageindex=0&mid=323020 _________________________ Channel: @makaremeshirazi