eitaa logo
پاسخ به شبهات
364 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ به شبهات
#تصویرسازی #امام_جعفر_صادق_علیه_السلام 📍 به مناسبت 25 شوّال؛ سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلا
به مناسبت 25 شوّال؛ سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام - رخدادهای مهم سیاسی عصر امام صادق(ع) - فشار سياسی بر شيعيان در عصر امام صادق(ع) - تاکید امام صادق(ع) بر کتابت و حفظ حدیث - راهکار امام صادق(ع) برای تشخیص «روایات صحیح» - فقه شیعه مدیون زحمات امام صادق(ع) - احادیث امام صادق(ع) در کتب عامّه - اوضاع و احوال شيعيان در عصر امام صادق(ع) - خنثی شدن توطئه منصور با وصیت نامه امام صادق(ع) - مناظره امام صادق(ع) با ابو حنیفه در منابع اهل سنت - تمجید ابوزهره از سجایاى اخلاقى امام صادق(ع) - تمجید ابوزهره از مقام علمى امام صادق(ع) - اعتراف ابو حنیفه به فضل و دانش امام صادق(ع) 📖 مطالعه در شاخه امام صادق (ع) با30 مطلب: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27858
هدایت شده از makarem.ir
🔰 نشانه شناسی مکتب امام صادق علیه السلام از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظلّه چرا عنوان رئیس مذهب مربوط به امام صادق (علیه السلام) است؟ / امام صادق(علیه السلام) و اهتمام به نشر علم / صیانت از تشیع؛ شاخصۀ کلیدی در مکتب علمی امام صادق(علیه السلام) / دانشگاه جعفری؛ شاخصۀ بنیادین در حفظ مذهب راستین تشیع‌ http://mk6.ir/MrDpG 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹واجب عینی بودن شرکت در انتخابات 🔹مبنای فقهی وجوب شرکت در انتخابات 🔹وجوب شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات": http://mk6.ir/YeIaI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔰 بازشناسی «مکتب سلیمانی» از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه مرد میدان شجاعت / مرد میدان اطاعت / مرد میدان شهادت / مرد میدان وحدت / مرد میدان امنیت / مکتب حاج قاسم خاموش شدنی نیست‌ http://mk6.ir/UmQlJ 🆔 @makarem_ir
پاسداشت مقام «انسان» در قرآن «انسان» در توصيف قرآن، گزيده و دردانه مخلوقات و راز سر به مُهر كاروان هستى است. هيچ توصيفى از انسان، بيانگر ماهيت واقعى انسان با همه ابعاد و زواياى گوناگون وى نيست؛ جز آنچه در قرآن آمده است كه با بهترين و والاترين توصيفات او را معرفي مى كند، چونان كه هيچ آفريده اى را جز او بدان گونه توصيف نكرده است. به همين دليل، از آغاز پيدايش، مورد توجه و احترام ويژه خداوند بوده است. اينك به فهرستى از اين صفات و ويژگي‌ها كه او را شايسته اين توجه و تكريم گردانيده بنگريد: 1. خداوند او را با دستان خويش آفريد: «مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَىَّ». 2. از روح خود در وى دميد: «فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ». 3. امانت خود را بدو سپرد: «إِنَّا عَرَضْنَا الْاَمَانَةَ عَلَى السَّمَوَاتِ وَ الْاَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْاِنْسَانُ». 4. همه اسماء را به وى آموخت: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْاَسْمَاءَ كُلَّهَا». 5. همه فرشتگان را به سجده بر او واداشت: «وَ إِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدُوا». 6. مقام خلافت از خود را در زمين بدو بخشيد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْاَرْضِ خَلِيفَةً». 7. هر آنچه را در آسمانها و زمين بود مسخر وى گردانيد: «وَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِی السَّمَوَاتِ وَ مَا فِي الْاَرْضِ جَمِيعاً». پس آن گاه به خود در اين آفرينش برتر تبريك گفت: «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ». اين ويژگى هاى هفتگانه است كه انسان در اصل آفرينش و آغاز پيدايش بدانها مفتخر شده و بدين سان مخلوق برتر نام گرفته است. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419886 ___
هدایت شده از makarem.ir
🔹چرایی لزوم شرکت در انتخابات 🔹راه مناسب برای تحقیق در مورد کاندیداها 🔹شرکت نکردن در انتخابات بدون عذر شرعی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات": http://mk6.ir/HxJxF 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹ویژگی های کاندیدای اصلح 🔹دادن رای سفید در انتخابات 🔹خرید و فروش رای در انتخابات عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات": http://mk6.ir/FvToI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸علت گفتن «خَيْرُ الرّازِقين» به خداوند 🔸شگفتي های نظام «ارتزاق» در جهان هستي 🔸منافات نداشتن «تقسيم روزي» با تلاش و كوشش انسان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "روزی دهنده": http://mk6.ir/QrNeS 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸دایره و محدوده «رازداری» 🔸روش های تقویت «رازداری» 🔸نهی از افشای «اسرار» اولياء دين عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "رازداری": http://mk6.ir/TgQgP 🆔 @makarem_ir
تفاوت «خدای قرآن» با خدای «تورات» و «انجيل»؟ نگاهى كوتاه به عهدين كافى است تا بر ميزان سستى توصيفات خدا در تورات دست يابيم، كه او را در حدّ بى ارزش ترين مخلوقات تنزّل مى دهد و در ساحت قدسى و والاى او دست اندازى هايى نامربوط دارد. اين داستان آغاز آفرينش است كه در «سفر تكوين» به گونه اى زشت و تحريف شده آمده است و خداى آفريننده و برتر را در آنجا در رقابتى سخت با مخلوق خود و تلاشى نافرجام مى يابيم: «پس خداوند خدا آدم را گرفت و او را در باغ عدن گذاشت تا كار آن بكند و آن را محافظت نمايد. و خداوند خدا آدم را فرموده گفت از همه درختان باغ بى‌ممانعت بخور؛ اما از درخت معرفت نيك و بد زنهار نخورى؛ زيرا روزى كه از آن خوردى هر آينه خواهى مرد». تورات اين سخن خداوند را دروغى مى داند كه آدم و حوّا را بدان فريب داد تا مانند او آگاه از امور نشوند و در حكومت و حكمرانى بر جهان با او رقابت نكنند؛ اما «شيطان» حقيقت را در اين ماجرا به آنها گفت: «مار به زن گفت هر آينه نخواهيد مرد؛ بلكه خدا مى داند در روزى كه از آن بخوريد چشمان شما باز شود و مانند خدا عارف نيك و بد خواهيد بود»! اما قرآن دليل نهى از خوردن ميوه از درخت را خطر رنج و سختى در زندگى مى داند كه در صورت خوردن از درخت در انتظار آنها بود؛ دستورى ارشادى كه به مصلحت خود آنها بود: «مباد كه شما را از بهشت بيرون كند تا به رنج افتيد [يعنى در سختى ها و مشقت هاى زندگى؛ پس از اين عيش و نوش و آسايش كنونى]». و اين شيطان بود كه به ايشان خدعه زد و دروغى رسوا به كار بست: «شيطان گفت: پروردگارتان شما را از اين منع نكرد، جز براى آن كه مبادا دو فرشته گرديد يا از جاودانان شويد * و براى آن دو سوگند ياد كرد كه من قطعاً از خيرخواهانِ شما هستم * پس آن دو را با فريب به سقوط كشانيد؛ پس چون از آن درخت [ممنوع] چشيدند، برهنگى هاشان بر آنان آشكار شد و به چسبانيدن برگ هاى [درختان] بهشت بر خود آغاز كردند». بنابراين، آن كه دروغ گفت و رسوا شد شيطان بود؛ چنان كه در قرآن آمده است؛ اما تورات عكس اين را مى گويد. تفاوت ديگر اين است كه بنابه گزارش قرآن، آدم و حوّا پيش از آن كه شيطان گمراهشان سازد تا لباسشان را بركَند و عورت هايشان را بديشان بنماياند، تن پوشى داشتند كه آنها را مى پوشاند. به عكس تورات ـ البته تورات ساختگى ـ كه آنها را برهنه فرض مى كند كه خود نيز نمى دانستند برهنه‌اند، و وقتى از درخت خوردند فهميدند، و در پى پوشاندن خود با برگ هاى بهشتى برآمدند. گويا خدا ايشان را چنان آفريده بود كه چونان حيوانات، بى هيچ احساس شرمى، برهنه باشند، و شيطان بود كه آنها را از اين غفلت و بى خبرى به درآورد. تفاوت سوم در اين است كه قرآن خداى را ارج مى نهد كه رحمت او بر سر همه بندگان گسترده است، حتّى بر سر كسانى كه به خويش ستم كرده اند كه نبايد از رحمت او نوميد شوند. قرآن مى گويد: «إِنَّ اللهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ». و آدم را نيز بخشوده و با همه كوتاهى كه در از ياد بردن توصيه خدا و تخلف از آن داشت، او را برگزيده است؛ «ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَ هَدَى». همچنين او را وعده فرموده كه در طول زندگى خود و فرزندانش در زمين مشغول رحمت پيوسته و عاقبت فراگيرشان گرداند؛ «فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ». اين همه به معناى آن است كه بركات الهى بر زمينيان تا ابد ادامه دارد؛ برخلاف آنچه در تورات آمده كه آدم مورد خشم هميشگى خداوند است، و زمين براى آدم و همسر و فرزندانش تا ابد نفرين شده خواهد بود؛ «پس به سبب تو زمين ملعون شد». آرى خداوند در توصيف قرآن، با بندگان خود بخشش و مهربانى و مهرورزى روا مى دارد؛ اما در توصيف تورات با ايشان كينه ورزى و عناد و انتقام دارد. پس كجاست آن همسانى خيالى كه اثبات مى كند سخنان ساختگى يهود منبع اصلى قرآن است؟ 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419885 __
هدایت شده از makarem.ir
🔹رای دادن به لیست ها بدون شناخت از اعضای لیست 🔹وظیفه فردی که نتواند به کسی برای رأی دادن اعتماد کند 🔹لازم نبودن اجازه شوهر برای زن جهت شرکت در انتخابات عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "انتخابات": http://mk6.ir/LpLqQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸مجازات «کفران نعمت هاي الهي» 🔸مجازات «اسراف كاران» و «تبذير كنندگان» 🔸مجازات «عیب جویان» و «غیبت کنندگان» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "رذائل اخلاقی": http://mk6.ir/UhJcQ 🆔 @makarem_ir