eitaa logo
پاسخ به شبهات
371 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔸بیان واقعه غدیر از زبان صحابه 🔸ماجراي «غدير خم» در روايات اسلامي 🔸بحث از «غدیر» بحثی عبث و بی فایده! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "حديث غدير و اثبات ولايت": http://mk6.ir/KfQfN 🆔 @Makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹کشتن حیوانات موذی 🔹آب نیم خورده حیوانات 🔹وجود آب دهان، بينى، عرق و موى حيوان حرام گوشت در لباس عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "نگهداری حیوانات": http://mk6.ir/ElStU 🆔 @Makarem_ir
❓ قرینه هاى تعیین کننده معناى صحیح مولى در حدیث غدیر؟ ✍️ پاسخ اجمالی: درحدیث غدیر، قرینه هاىی وجود داردکه معناى «حدیث غدیر» به جز «اولی» نیست. مانند: 1- آغاز حدیث: «الست أَولى بکم من أنفسکم». 2- پایان حدیث: «أللّهمّ وال من والاه وعاد من عاداه». 3- پیامبر(ص) بعد از اقرار گرفتن در مورد توحید و نبوت دست على(ع) را بلند کرد و فرمود: «هر کس که خدا و پیامبرش مولاى اوست، همانا این على مولاى اوست». 4- پس از پایان حدیث فرمود: «الله اکبر بر کامل شدن دین و تکمیل نعمت و خشنودى خدا از پیام رسانى و رسالت من و ولایت على بن ابى طالب». و... . ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324783 (ع) ______________
❗️ بحث از «غدیر» بحثی عبث و بی فایده! ⁉️ پرسش: با توجه به اینکه علی(ع) در زمان ما حضور نداردند و زمان حکومت مطرح شده در حدیث غدیر گذشته است، آیا اثبات حق حکومت و خلافت بلافصل و بحث کردن از ماجرای غدیر فایده ای دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: ابلاغ پیام غدیر به آیندگان، دستور پیامبر است و شیعه از دستور پیامبر پیروی می کند. ثانیا: شناخت امام مانند شناخت پیامبر اهمیت دارد و اگر کسی پیام غدیر را قبول کند از مکتب و تفسیر و روایت امام علی(ع) و سایر امامان اهل بیت(ع) تبعیت خواهد کرد. ثالثا: بحث از غدیر نه تنها اختلاف آور نیست، بلکه حل کننده اختلاف است و مشخص می شود شیعه برای عقاید خود دلیل دارد و از دشمنی هایی که به خاطر تهمت مخالفان وحدت ناشی شده کاسته می شود. رابعا: اگر این بحث فایده ای ندارد، پس دلیلی برای نگرانی علمای اهل سنّت از ذکر داستان غدیر وجود ندارد! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406324 (ع) ______________
هدایت شده از makarem.ir
🔹نگهداری سگ های زینتی 🔹نگهداری از حیوانات برای تفریح 🔹شکار، خرید و فروش حیوانات در حال انقراض عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "نگهداری حیوانات": http://mk6.ir/TvQlD 🆔 @Makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸اهمیت روزه در روز غدیر از دیدگاه اهل سنت 🔸شبهه تناقض حدیث دوات و قلم با حدیث غدیر 🔸علّت عمل نکردن مسلمانان به مفاد حدیث غدیر با علم به آن عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غدير خم": http://mk6.ir/MhFiG 🆔 @Makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸حكام، امراء و پادشاهان مصداق «اولی الامر»!! 🔸مصداق «اولى الامر» در روايات شيعه و اهل سنت 🔸تفاسیر عجیب علمای اهل سنت از واژه «اولی الامر» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "آيه اولوا الأمر (آيات ولايت)": http://mk6.ir/TgElD 🆔 @Makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹نگهداری سگ از نظر اسلام 🔹حکم ادرار و مدفوع لاک پشت 🔹حیازت حیوانات در حال انقراض عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "نگهداری حیوانات": http://mk6.ir/KeBoQ 🆔 @Makarem_ir
❗️اشکالات وارده بر تفسیر شیعه از آیه «اولو الأمر»! اگر این تفسیر را بپذیریم که منظور از «أولواالأمر» امامان معصومند، چه اشکالاتى بر آن وارد است؟ ✍ پاسخ: الف) اگر منظور از «اولوا الامر»، امامان معصوم باشند، با کلمه «أُولُوا» که به معنى جمع است سازگار نیست؛ زیرا امام معصوم در هر زمان یک نفر بیش نمى باشد. پاسخ این سؤال چنین است: امام معصوم در هر زمان اگر چه یک نفر بیش نیست ولى در مجموع زمان ها افراد متعددى را تشکیل مى دهند و مى دانیم آیه تنها وظیفه مردم یک زمان را تعیین نمى کند. ب) اولوا الامر مطابق این معنى در زمان پیامبر(ص) وجود نداشته، و در این صورت چگونه فرمان به اطاعت از وى داده شده است؟ پاسخ این سؤال از گفته بالا نیز روشن مى شود؛ زیرا آیه منحصر به زمان معینى نیست و وظیفه مسلمانان را در تمام اعصار و قرون روشن مى سازد. به عبارت دیگر مى توانیم چنین بگوئیم: اولوا الامر در زمان پیامبر(ص) خود پیامبر(ص) بود؛ زیرا پیغمبر اکرم(ص) هم منصب «رسالت» داشت، که در آیه به عنوان «أَطِیْعُوا الرَّسُولَ» از او یاد شده، و هم منصب «رهبرى و زمامدارى امت اسلامى» که قرآن به عنوان «أُولِى الأَمْر» از آن یاد کرده، بر این اساس، پیشوا و رهبر معصوم در زمان پیامبر(ص)، خود پیامبر(ص) بود که علاوه بر منصب رسالت و ابلاغ احکام اسلام، این منصب را نیز بر عهده داشت، و شاید تکرار نشدن «أَطِیْعُو» در بین «رسول» و «اولوا الامر» خالى از اشاره به این معنى نباشد. به عبارت دیگر، منصب «رسالت» و منصب «اولوا الامرى» دو منصب مختلف است که در وجود پیامبر(ص) یک جا جمع شده، ولى در امام از هم جدا شده است و امام تنها منصب دوم را دارد. ج ـ اگر منظور از «اولوا الامر» امامان و رهبران معصوم است، پس چرا در ذیل آیه که مسأله تنازع و اختلاف مسلمانان را بیان مى کند، مى گوید: «فَاِنْ تَنازَعْتُمْ فِى شَىْء فَرُدُّوهُ اِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ اِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیْلاً»؛ (اگر در چیزى اختلاف کردید آن را به خدا و پیامبر(ص) ارجاع دهید اگر ایمان به پروردگار و روز بازپسین دارید، این براى شما بهتر و پایان و عاقبتش نیکوتر است).(1) که در اینجا سخنى از اولوا الامر به میان نیامده و مرجع حل اختلاف تنها خدا (کتاب اللّه، قرآن) و پیامبر (سنت) معرفى شده است. در پاسخ این ایراد باید گفت: اولاً: این ایراد مخصوص تفسیر دانشمندان شیعه نیست، بلکه به سایر تفسیرها نیز با کمى دقت متوجه مى شود. ثانیاً: شکى نیست که منظور از اختلاف و تنازع در جمله فوق، اختلاف و تنازع در احکام است نه در مسائل مربوط به جزئیات حکومت و رهبرى مسلمین؛ زیرا در این مسائل مسلماً باید از اولوا الامر اطاعت کرد (همان طور که در جمله اول آیه تصریح شده). بنابراین، منظور از آن اختلاف در احکام و قوانین کلى اسلام است که تشریع آن با خدا و پیامبر(ص) است؛ زیرا مى دانیم امام فقط مجرى احکام است، نه قانونى وضع مى کند، و نه نسخ مى کند، بلکه همواره در مسیر اجراى احکام خدا و سنت پیامبر(ص) است. و لذا در احادیث اهل بیت(ع) مى خوانیم که فرموده اند: «اگر از ما سخنى بر خلاف کتاب اللّه و سخن پیامبر(ص) نقل کردند، هرگز نپذیرید، محال است ما چیزى بر خلاف کتاب اللّه و سنت پیامبر(ص) بگوئیم».(2) بنابراین، نخستین مرجع حل اختلاف مردم در احکام و قوانین اسلامى خدا و پیامبر(ص) است که بر او وحى مى شود و اگر امامان معصوم بیان حکم مى کنند، آن نیز از خودشان نیست، بلکه از کتاب اللّه و یا علم و دانشى است که از پیامبر(ص) به آنها رسیده است و به این ترتیب علت عدم ذکر اولوا الامر در ردیف مراجع حل اختلاف در احکام روشن مى گردد.(3)،(4) makarem.ir/maaref/l/0319281 __________
هدایت شده از makarem.ir
🔸اوضاع سیاسی دوران امام باقر علیه السلام 🔸علماى اهل سنت و امامت امام باقر علیه السلام 🔸موقعیت علمی امام باقر علیه السلام در منابع تاریخی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "امام باقر علیه السلام": http://mk6.ir/YbOjM 🆔 @Makarem_ir
🔰 شهادت امام محمد باقر(ع)؛ نگاهی به حیات سیاسی و فکری امام باقر(ع) ✍️ اشاره: - هفتم ماه ذی الحجه(114 هـ ق)، سالروز شهادت جانسوز امام پنجم ما شیعیان اثنی عشری، یعنی امام محمدباقر(علیه السلام) است. - آن امام همام در اولین روز ماه رجب سال 57 هـ ق در شهر مدینه متولد شد. بنابراین ایشان حادثه کربلا و اتفاقات مربوط به آن را درک کرده اند؛ موضوعی که خود ایشان نیز در بیانی به آن تصریح نموده اند. - پدرشان امام سجاد(ع) و مادرشان، فاطمه دختر امام حسن مجتبی(ع) است و از هر دو سبط بزرگوار رسول خدا(ص)، یعنی امام حسین(ع) و امام حسن(ع) نسب می برند؛ لذا ملقب به القابی همچون «هاشمی بین هاشمیین»، «علوی بین علویین» و «فاطمی بین فاطمیین» شده اند. - از دیگر القاب مشهور ایشان، می توان به «شاکر» و «هادی» و «امین» اشاره کرد. امّا معروف ترین لقب شریفشان، «باقر» است. در حدیث معروفی پیامبر اکرم(ص) در پیش بینی ای غیبی به یکی از صحابه شان یعنی جابر بن عبدالله انصاری می فرماید: «تو مردى از خاندان مرا درك خواهى كرد كه نامش نام من، و رفتار و كردارش، رفتار و كردار من است و دانش را تا ژرفايش مى شكافد». - کنیه معروف امام باقر(ع) نیز «ابوجعفر» است. - امام محمدباقر(ع) پس از شهادت پدرشان امام سجاد(ع) در سال 95 هـ ق، امامت و زعامت شیعه را به دست گرفتند و تا زمان شهادت شان در سال 114 هـ ق، این مقام را بر عهده داشتند. - در منابع تاریخی و روایی، علت وفات امام باقر(ع) مسمومیت ذکر شده است. به استناد برخی منابع مسئولیت این مسمومیت و شهادت، مستقیما متوجه شخص هشام بن عبدالملک است. 📖 مطالعه یادداشت: makarem.ir/maaref/l/041