eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - محجوریت بچّه نابالغ 🔹 - محجوریت دیوانه ادواری 🔹 - محجوریت فرد ورشكسته عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه حجر": http://mk6.ir/RnYyW 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 صوت زیبا، از مصادیق غنا! 🔸 دلالت نکردن آیات قرآن بر حرمت غناء! 🔸 آثار زیانبار موسیقی مبتذل، بر روان انسان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غنا و موسیقی": http://mk6.ir/KgLhQ 🆔 @makarem_ir
پاسخ به شبهات
#معارف_اسلامی 🔸 صوت زیبا، از مصادیق غنا! 🔸 دلالت نکردن آیات قرآن بر حرمت غناء! 🔸 آثار زیانبار موسیقی
❗️ دلالت نکردن آیات قرآن بر حرمت غناء! پرسش: با توجّه به اینکه واژه های «لَهْوَ الْحَدِيثِ»، «قَوْلَ الزُّور» و «اللَّغْوِ» ضرورتا دلالت بر «غناء» ندارند و از ظاهر آیات قرآن حرمت موسیقی استنباط نمی شود، چرا در فقه شیعه غناء حرام بوده است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: سنّت نبوی و ائمه اهل بیت(علیهم السلام) نیز در کنار قرآن یکی از منابع استنباط احکام است. ثانیا: بر اساس جمع بین احادیث حرمت و جواز غناء و تحلیل آنها، غنایی حرام است که ملازم با «لَهْوَ الْحَدِيثِ»، «قَوْلَ الزُّور» و «اللَّغْوِ» باشد. ثالثا: حکم حرمت «غنای لهوی» از قرآن نیز استفاده می شود؛ چرا که هر عملی که ملازم با «لَهْوَ الْحَدِيثِ»، «قَوْلَ الزُّور» و «اللَّغْوِ» باشد، به حکم قرآن باید از آن اعراض و اجتناب کرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406571 https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
❓ منظور از «غيرت» چيست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: «غيرت» در اصل به معنى دفاع شديد از عرض، ناموس، مال، مملكت و آيين است. اين واژه مخصوصاً در مورد اموری به كار مى رود كه حق اختصاصى شخص يا گروهى است، و ديگران مى خواهند حريم آن را بشكنند. غیرت در حد اعتدال، فضیلتی است که گاه انسان را وادار می کند تا سرحد جان در برابر متجاوز بایستد. متأسفانه در دنياى امروز، با کم رنگ شدن ارزش هاى اخلاقى و گسترس انحرافات، اين واژه کم رنگ شده و گاه ضد ارزش قلمداد مى شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415999
❓ بدعت های معاویه؟ ✍️ پاسخ اجمالی: معاویه براى پیشبرد اهداف و تحکیم پایه هاى خلافت خود، به احکام اسلامى نیز دست اندازى کرد و بدعت هایى را در دین پدید آورد، که مهم ترین آن ها، تبدیل خلافت اسلامی به سلطنت بود. او در بدعت گزارى هیچ حدّ و مرزى قائل نبود و به اعتراض دیگران نیز توجه نمى کرد، همانند؛ پوشیدن لباس حریر، استعمال ظروف طلا و نقره و... . مرحوم علاّمه امینى در جلد یازده کتاب نفیس الغدیر با ذکر سند، بدعت ها و فجایع معاویه را جمع آورى کرده است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322071
❓ نحوه صحیح اجاره طلا؟ لطفا راه صحیح اجاره طلا را بفرمایید و اینکه آیا در اجاره طلا حتما باید عین همان طلاها را بازگرداند؟ ✍️ پاسخ: در صورتي که عين همان طلاها را باز نگرداند اجاره مفهوم ندارد. بنابراين، راه صحيح براي آنچه معمول مي باشد، آن است که شخص خواهان اجاره، يک کيلو طلا از طلا فروش به قيمت مثلا يک ميليون و دويست هزار تومان در ذمه خود خريداري کند و طلا را تحويل بگيرد و بدهي در ذمه اوست، سپس يک کيلو طلا به صورت تحويل يک سال (سلف) به طلا فروش در مقابل يک ميليون از آنچه در ذمه اوست را بفروشد، که در رأس سال يک کيلو طلا به او بدهد و دويست هزار تومان باقيمانده در ذمه را نيز بپردازد. makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/256363
خاطرات مادری مهربان دوران ابتدایى را در دبستان زینت شیراز سپرى کردم. این دبستان نزدیک منزل ما بود، ولى مکان آن را تغییر دادند و فاصله محلّ جدید دبستان با خانه بسیار زیاد شد. به همین دلیل ظهرها به منزل بازنمى گشتیم، بلکه پدر دو پول (دو شاهى) مى داد که با آن نان و ماستى تهیّه کرده و ناهار مى خوردیم. مادرم که طاقت دورى مرا نداشت، بسیارى از روزها این مسیر طولانى را طى مى کرد و با مقدارى خوراکى به دبستان مى آمد. زنگ تفریح اجازه مرا مى گرفت و با هم به امامزاده اى که کنار دبستان بود مى رفتیم و لحظاتى را کنار هم بودیم. هنگامى که زنگ کلاس به صدا در مى آمد با وى خداحافظى مى کردم، او به خانه بازمى گشت و من به کلاس مى رفتم. روحش شاد و زحماتش مقبول درگاه پروردگار باد زندگی نامه قرآنی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) makarem.ir/maaref/l/0420872
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - تصرفات در حال مرض منجر به فوت 🔹 - تکلیف درآمد محجور بعد از صدور حکم حجر 🔹 - تصرف به قصد اضرار به طلبکاران توسط مدیون عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه حجر": http://mk6.ir/KnKoV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 نحوه ارتباط شیعیان با نوّاب اربعه؟! 🔸 اقدامات «نُوّاب خاصه» در ارتباط با شيعيان 🔸معرفی سفیر اول امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "نوّاب امام زمان علیه السلام": http://mk6.ir/WbHnT 🆔 @makarem_ir
پاسخ به شبهات
#معارف_اسلامی 🔸 نحوه ارتباط شیعیان با نوّاب اربعه؟! 🔸 اقدامات «نُوّاب خاصه» در ارتباط با شيعيان 🔸معر
⁉️ شبهه ای درباره «غیبت» امام زمان(عج) آیا موضوع غیبت امام زمان(عج) ساخته و پرداخته عثمان بن سعید است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: برخى مى گويند موضوع غيبت امام زمان(عج) ساخته برخى از اصحاب خصوصاً سفير اول امام زمان(عج) است؛ درحالی که پیامبر(ص) و سپس امام علي(ع) و ساير امامان(ع) به موضوع غيبت امام زمان(عج) اشاره كرده و وقوع آن را به مردم گوشزد كرده اند. پيامبر(ص) فرمود: «قائم از فرزندان من بر طبق عهدى كه به او مى رسد غايب مى شود...». امام صادق(ع) فرمود: «اگر خبر غيبت امام خود را شنيديد انكار نكنيد». موضوع غيبت امام(عج) آن چنان بين شيعيان شايع بود كه شعرا و نویسندگان حتی قبل از ولادت ایشان به آن پرداخته اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0410112 (عج)
❓ محاسبه نرخ تورّم در ديون و مطالبات؟ پرسش: آيا محاسبه نرخ تورّم در ديون و مطالبات، ربا محسوب مى‏ شود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در محيط ما و مانند آن كه در «عرف عام» نرخ تورّم در بين مردم محاسبه نمى ‏شود، كلا «ربا» محسوب مى‏ شود، زيرا اشخاصى كه به يكديگر وام مى‏ دهند بعد از گذشتن چند ماه يا بيشتر، عين پول خود را مطالبه مى‏ كنند و تفاوت تورّم محاسبه نمى‏ شود و اين كه در محافل علمى تورّم به حساب مى‏ آيد به تنهايى كافى نيست، زيرا مدار بر عرف عام است. ولى ما يك صورت را استثنا مى‏ كنيم و آن در جايى است كه مثلا بر اثر گذشتن سى سال، تفاوت بسيار زيادى حاصل شده باشد و لذا در مورد «مهريّه»‏ هاى قديم زنان يا مطالباتى از اين قبيل احتياط واجب مى‏ دانيم كه بايد به نرخ امروز حساب شود، يا لا اقل مصالحه كنند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420880 https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
پاسخ به شبهات
❓ بدعت های معاویه؟ ✍️ پاسخ اجمالی: معاویه براى پیشبرد اهداف و تحکیم پایه هاى خلافت خود، به احکام ا
معاویه و منع تفسیر قرآن پرسش: چرا معاویه از تفسیر قرآن جلوگیری می کرد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: معاویه برای رسیدن به اهداف خود و تثبیت نظام اموی نیاز به ایجاد بسترهای فرهنگی خاصی داشت و به همین منظور - از آنجا که محو ظاهری الفاظ قرآن برایش ممکن نبود - از دانشمندان جهان اسلام خواست از تفسیر و تاویل صحیح آیات آن بپرهیزند تا مردم در جهل مانده و راه برای خودکامگی های او هموار بماند. او طی گفت و گویی که با ابن عباس داشت، صراحتا از او خواست از تاویل آیات قرآن به گونه ای که به نفع اهل بیت پیامبر(ص) باشد، بپرهیزد یا آنگونه تفسیر را، مخفیانه نقل کند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323204
حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «ابن قتیبه» ✍️ پاسخ اجمالی: مورّخ شهير «عبدالله بن مسلم بن قتيبه» مى نويسد: «ابوبكر عمر را به دنبال کسانی فرستاد که از بیعت با وی امتناع کردند، او به خانه على(ع) آمد و از همه خواست بيرون بيايند وگرنه خانه را به آتش خواهد کشید، و حضور دخت پیامبر(ص) هم در آن جمع مانع این کار نخواهد بود. در این هنگام فاطمه(س) گفت: اى رسول خدا پس از تو چه مصيبتهايى به ما از فرزند خطّاب و فرزند ابى قحافه رسيد، سپس عمر با گروهى على(ع) را بيرون آوردند و نزد ابى بكر بردند و به او گفتند: اگر بيعت نكنی گردنت را مى زنيم». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0403708 (س) (س)
🔰 رفتارشناسى خليفه دوم (مسائل سؤال برانگيز در تاريخ اسلام) ✍️ اشاره: از مسائلى که همواره ذهن جوانان حقيقت جو و پژوهشگران منصف را به خود مشغول داشته، رفتارهاى تند خليفه دوم است. اين بحث از دو نظر حائز اهميت است؛ نخست آنکه قرآن کريم از صفات برجسته رسول خدا(صلى الله عليه وآله) را مهربانى و ملايمت مى داند و تندخويى را از وى نفى مى کند. ديگر آنکه مهرورزى و محبت مسلمانان نسبت به يکديگر، در قرآن کريم از ويژگى هاى پيروان محمد(ص) ذکر شده است. آنان در برابر کفّار شديد، محکم و نستوه ند؛ امّا در ميان خود مهربان، ولى آنچه در حالات خليفه دوم در کتب معروف اهل سنّت آمده، نشان مى دهد او تندخو بود و حتّى گاهى نسبت به شخص پيامبر اکرم(ص) نيز چنين رفتارى داشت. طبيعى است که وجود نمونه هاى فراوانى از اين رفتارها که در کتاب هاى تاريخى و حديثى آمده، اين سؤال را به وجود مى آورد، که آيا کسى با اين روحيه، مى تواند خليفه رسول خدا شود؟! و آيا مى تواند اسوه و سرمشق ساير مسلمانان قرار گيرد؟ متأسفانه اين روحيه در برخى از مسلمانان اثر گذاشته و گروهى از وهابيون تندرو نيز با تندى و خشونت با ساير مسلمانان و هر کس که هم فکر آنان نباشند، برخورد مى نمايند و حتى با ترور وانفجار و قتل زن و مرد، چهره نامناسبى را از اسلام به دنيا نشان مى دهند. ✍️ عناوین مقاله: مقدمه / رفتارهاى تند خليفه دوم در زمان پيامبر(ص) / شکنجه کنيز مسلمانش / مضروب ساختن خواهر مسلمانش / حمله به ابوهريره و اعتراض به رسول خدا(ص) / يورش به سمت پيامبر(ص) / نسبت ناروا به پيامبر(ص) / رفتارهاى تند خليفه دوم در ماجراى سقيفه / تندخويى با مردم در دوران خلافت / تازيانه وحشت انگيز / کتک زدن کودک براى تحقير / حمله به زنان نوحه گر / زنى از وحشت، لباسش را ... / زنى ديگر از وحشت بچه اش را سقط کرد / وحشت از اظهار نظر در زمان خلیفه دوم / حبس صحابه براى نقل حديث / سلطان الله در زمين! / از قيافه خشن خوشش مى آيد / انتظار يک ساله! / حمله به ابومطر! / ازدواج اجبارى / شکستن سر عثمان بن حنيف / ابن عبّاس! از من دور شو / تو با خليفه سخن بگو! / خشونت با خانواده / او پيوسته تندخوست / کتک زدن همسر / ازدواج مى کنم مشروط بر اينکه مرا کتک نزند! / خشم و گاز گرفتن / خلق و خوى پيامبر(ص) / نتیجه 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0252861
هدایت شده از makarem.ir
🔹- تصرفات در حال مرض منجر به فوت 🔹- تکلیف درآمد محجور بعد از صدور حکم حجر 🔹- تصرف به قصد اضرار به طلبکاران توسط مدیون عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه حجر": http://mk6.ir/IrJoU 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 دفاع از ولایت حتی در بستر بیماری 🔸زمان شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها 🔸تصویری از مصائب حضرت زهرا سلام الله علیها عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها": http://mk6.ir/DdWfH 🆔 @makarem_ir
حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «طبرانی» ✍️ پاسخ اجمالی: «احمد طبرانى» عالم اهل سنت می نویسد: «ابوبكر به هنگام مرگ، امورى را تمنا كرد و گفت: اى كاش سه چيز را انجام نمى دادم، سه چيز را انجام مى دادم و سه چيز را از رسول خدا سؤال مى كردم، اما یکی از آن سه چيزى كه آرزو مى كنم اى كاش انجام نمى دادم، این است: کاش حرمت خانه فاطمه را هتك نمى كردم و آن را به حال خود واگذار مى كردم». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0403713 (س) (س)
جسارت به حضرت زهرا(س) در کلام «عبدالفتاح عبدالمقصود» ✍️ پاسخ اجمالی: «عبدالفتاح عبدالمقصود» عالم اهل سنت، درباره ماجرای یورش به خانه حضرت زهرا(س) می نویسد: «عمر گفت: قسم به كسى كه جان عمر در دست اوست يا بايد بيرون بياييد يا خانه را بر ساكنانش آتش مى زنم. عدّه اى كه از خدا مى ترسيدند و پس از پيامبر(ص) رعايت منزلت او را مى كردند، گفتند: اباحفص، فاطمه در اين خانه است. بى پروا فرياد زد: باشد! نزديك شد، در زد، سپس بر در كوبيد و وارد خانه شد... طنين صداى زهرا در نزديكى ورودی خانه بلند شد ... اين ناله استغاثه او بود ...!». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415055 (س) (س)
🔰 آتش در خانه وحی ؛ افسانه يا واقعيّت؟ ✍️ اشاره: ابوبکر ابن ابى شيبه (159-235) مؤلف کتاب المصنّف به سندى صحيح چنين نقل مى کند: «هنگامى که مردم با ابى بکر بيعت کردند، على و زبير در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره مى پرداختند، و اين مطلب به عمر بن خطّاب رسيد. او به خانه فاطمه آمد، و گفت: اى دختر رسول خدا، محبوب ترين فرد براى ما پدر تو و بعد از پدرت تو هستى; ولى سوگند به خدا اين محبّت مانع از آن نيست که اگر اين افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آنها بسوزانند. اين جمله را گفت و بيرون رفت، وقتى على(عليه السلام) و زبير به خانه بازگشتند، دخت گرامى پيامبر به على (ع) و زبير گفت: عمر نزد من آمد و سوگند ياد کرد که اگر اجتماع شما تکرار شود، خانه را هنگامى که شما در آن هستيد آتش مى زنم، به خدا سوگند! آنچه را که قسم خورده است انجام مى دهد!» در اين نوشتار امور ذيل را پى مى گيريم: 1. حضرت زهرا(عليها السلام) در لسان رسول خدا(صلى الله عليه وآله) 2. احترام خانه آن حضرت در قرآن و سنت. 3. هتک حرمت خانه آن حضرت. 📖 مطالعه مقاله: makarem.ir/maaref/l/0252866 (ص) (س) (س)
هدایت شده از makarem.ir
🔸 «عصمت» حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان رسول خدا 🔸احترام خانه حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن و سنت 🔸ندامت ابوبکر از بی حرمتی به خانه وحی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فاطمه زهرا سلام الله علیها": http://mk6.ir/QyOpW 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - معاملات مدیون غیر محجور 🔹 - معاملات مدیون با قصد اضرار به طلبکاران 🔹 - محجوریت کسی که کارهای غیر عاقلانه انجام می دهد عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه حجر": http://mk6.ir/BpTxF 🆔 @makarem_ir
فضائل حضرت زهرا(س) از زبان پیامبر(ص) در منابع اهل سنت ✍️ پاسخ اجمالی: در منابع اهل سنت فضائل بی شماری درباره فاطمه(س) از پیامبر(ص) نقل شده، مانند: روز قیامت، منادی صدا می زند: ای اهل محشر! چشمان خود را ببندید تا فاطمه عبور کند. من جز با خشنودی فاطمه خشنود نخواهم شد. محبوبترین فرد خانواده من؛ بانوی زنان اهل بهشت؛ سرور زنان امت من؛ اول کسی که داخل بهشت می شود و... فاطمه است. برترین زنان عالم چهار نفرند: مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه. هرگاه مشتاق میوه های بهشت می شوم فاطمه را می بوسم. آیه تطهیر در مورد پنج نفر نازل شد: من و فاطمه و علی و حسن و حسین. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325495 (ص) (س) (س)
نارضایتی و خشم فاطمه(س) از ابوبکر ✍️ پاسخ اجمالی: موضوع نارضایتی و خشم حضرت فاطمه(س) از ابوبکر از جمله مسائل غیر قابل انکار تاریخ می باشد. بخارى در صحیح خود؛ بیهقی در السنن الکبری؛ ذهبی در کتاب تاریخ الاسلام و...، از غضب و قهر فاطمه(س) بر ابوبکر، سخن گفته اند. به عنوان نمونه ابن قتیبه در کتاب الامامة و السیاسة می نویسد: عمر به ابوبکر گفت: «بیا با هم به پیش فاطمه برویم؛ زیرا ما او را غضبناک کردیم، پس به را ه افتادند و از فاطمه اذن ورود خواستند، ولی او اجازه نداد... و به ابوبکر فرمود: به خدا قسم پس از هر نماز بر تو نفرین می کنم». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325195 (س) (س) (س)
روایت بیهقی در مورد رضایت فاطمه از شیخین! ✍️ پاسخ اجمالی: بیهقى از شعبی نقل کرده که: «ابوبکر براى کسب رضایت نزد فاطمه(س) آمد... و رضایت فاطمه را طلبید... پس فاطمه از وى راضى شد». اولاً: سند روایت مرسل است؛ چرا که شعبى از جمله تابعین شمرده شده و خود شاهد ماجرا نبوده است. ثانیاً: این روایت در برابر روایات صحیحی که گویای عدم رضایت صدیقه کبری(س) از شیخین تا آخر عمر می باشد، اعتباری ندارد. ثالثاً: شعبى از دشمنان امیرمؤمنان(ع) و ناصبى بوده و روایت او حجت نیست. ✍️ پاسخ تفصیلی: https://makarem.ir/maaref/l/0325210 (س) (س) (س)
ندامت ابوبکر از بی حرمتی به خانه وحی ✍️ پاسخ اجمالی: با توجه به روایات معتبر در منابع اهل سنت، ابوبکر به هنگام مرگ، اموری را آرزو می کرد و می گفت: «ای کاش حرمت خانه فاطمه را هتک نمی کردم». این اعتراف ابوبکر و پشیمانی او از عمل انجام گرفته در زمان خلافتش به خوبی این را می رساند که این عمل ننگین یقیناً واقع شده و آنچه در کتب از آن یاد می شود افسانه نیست بلکه عین واقعیت است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325518 (س) (س) (س)
❓ چرا حضرت زهرا(علیها السلام) شبانه دفن شد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: دفن شبانه پیکر مطهر حضرت زهرا(س) از جمله مسائل مسلم تاریخی است که هم شیعه و هم اهل سنت به آن اذعان دارند. با توجه به روایات متعدد و اعتراف بزرگان اهل سنت،‌ دلیل دفن شبانه آن حضرت وصیت آن حضرت بود که نمى‌خواست افرادى که بر او ستم کرده‌اند، بر جنازه‌اش نماز بخوانند و با این کار خشم خود را از غاصبان خلافت آشکار ساخت. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325410 (س) (س)
❓ مساله سود سپرده های بانکی پرسش: آیا سود سپرده هایی که بانک ها به صورت روزشمار یا سال شمار به سرمایه گذاران پرداخت می کنند، مشروع است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: بانک بین سپرده گزاران و تولیدگران کارآفرین واسطه می گردد تا با گردش این پول در بخش تولید و شکوفایی اقتصادی، مقداری از سود آن بنگاه ها و مراکز تولیدی، به سپرده گزاران بانک داده شود. این کار از طریق عقود شرعی تعریف شده امکان پذیر است. اما اگر بانک به وظیفه واسطه گری خود عمل نکند و سپرده ها را در اختیار تولیدکنندگان و کارآفرینان قرار ندهد و فقط تبدیل به بنگاهی برای دلالی پول و سود بین سپرده گزاران گردد، و آن عقود شرعی را نه در عالم واقع بلکه به صورت اعتباری و صوری روی کاغذ به اجرا درآورد، به سود پرداختی اش شبهه شرعی وارد می گردد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420881
❓ حکم هدیه دادن طلا به داماد طبق رسوم مناطق؟ بسیارى از خانواده ها براساس یک سنّت غلط به داماد خود انگشترى یا ساعت یا گردنبند یا حلقه طلا هدیه مى دهند یا بسیاری از دامادها خریداری کرده و می گویند فقط شب عروسی دست می کنیم، این کار چه حکمی دارد؟ ✍️ پاسخ: زینت طلا براى مردان مطلقاً حرام است و مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) باید به پیروى از دستورات آن بزرگواران از این امر اجتناب ورزند و فرقى در میان هدیه و غیر هدیه و داماد و غیر داماد نیست. ساختن و خرید و فروش آنها نیز اگر استفاده اش مخصوص مردان باشد اشکال دارد و اگر زینت طلا به صورت صلیب باشد پوشیدن و ساختن و خرید و فروش آن گناه مضاعف دارد.‌ makarem.ir/ahkam/fa/home/istifta/263324
❓ علت مخالفت علمای شیعه با ترویج افکار و اشعار مولوی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: مولوی در اشعار خود تمثیلهای زیبایی به کار برده و بسیاری از علمای علم اخلاق از تمثیلهای او استفاده می کنند؛ اما بخاطر انحرافاتی که در برخی اشعار او وجود دارد علما با گرفتن بزرگداشت برای او مخالفت کرده اند. مولوی علاوه بر اخلاق متکبرانه صوفیانه خود، دربرابر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نیز اشعار سخیفی دارد و گاهی نیز به تمجید معاویه و شیطان می پردازد. همچنین عقایدی خلاف شرع و قرآن اتخاذ کرده که باعث می شود علما در مورد او احتیاط کنند و با برخی از افکار و اشعار او مخالفت ورزند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0406323
❗️ انحراف ابن ابى الحدید از معنای اصلی احادیث وصایت ✍️ پاسخ اجمالی: ابن ابى الحدید مى گوید: «...مقصود ما از وصایت و وصیّت، نصّ و خلافت نیست، لکن امورى است که اگر آشکار شود اشرف و اجلّ است». پاسخ: 1- او کلمه «وصیّت» را از معناى اصلى آن بدون هیچ بیّنه و سببى خارج کرده. 2- در لفظى که مطلق است بدون شاهد، ادّعاى تقیید مى کند. 3- ادعا کرده: پیامبر(ص) برای امور شخصی شان وصی قرار دادند،درحالیکه پیامبر(ص) اموال و اولاد صغارى نداشت تا بر این شؤون وصىّ معیّن کند. 4- با مراجعه به کلمات روایات «وصایت» پى به مورد وصایت که همان امامت و رهبرى امت است خواهیم برد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324884