❗️ شهادت امام حسین(ع) و بخشش گناهان شیعیان
پرسش: آیا امام حسین(علیه السلام) خود را فدا کرد تا گناهان شیعیان و دوستداران ایشان بخشیده شود؟
پاسخ اجمالی:
✍️ پاسخ اجمالی:
برخی معتقدند امام حسین(ع) خود را فدا کرد تا گناهان امت بخشیده شود و اسباب نجات آنان گردد. در مقابل، امت نیز با برپایی مجلس عزا، از امام تشکّر و سپاس گزاری می کنند. این تحلیل با هیچ یک از مبانی دینی سازگار نیست و سبب شده عده ای گمان کنند، هر کس هر اندازه در فساد غوطه ور باشد با گریه بر آن حضرت بخشیده شده و اهل نجات می گردد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0322027
برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است)
https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹 استفاده از گوشت قربانی نذری
🔹نذر برای اهل بیت علیهم السلام
🔹مصرف نذوراتی که برای عَلَم نذر شده اند
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه نذورات عزاداری":
http://mk6.ir/WfLqE
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸آثار انتشار اخبار کربلاء در میان مسلمانان
🔸وعده نصرت مومنان و شهادت انبیاء و اولیای الهی!
🔸 قیام امام حسین علیه السلام موجب انقراض بنی امیّه
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ثمرات قيام حسینی":
http://mk6.ir/DsYoS
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹نذر اطعام و افزایش سالیانه
🔹عدم جواز سپرده گذاری مبالغ نذری
🔹عدم صحت نذر برای دیگری حتی در صورت قبول آن توسط آن فرد
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه نذورات عزاداری":
http://mk6.ir/LiHrJ
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
❓ آثار بُعد عاطفی فاجعه کربلا؟
✍️ پاسخ اجمالی:
یکی از جنبههای حادثه کربلا، بُعد عاطفی آن است. شهادت شانزده تن از اهل بیت پیامبر(ص) به آن صورت استثنایی امری سخت بوده و اندوه ناشی از آن در قلوب شیعه به صورت امری پایدار در آمد. اثر عاطفی آن بلافاصله در شیعه پدیدار شد و توّابین به عنوان اولين گروهی بودند که تحت تأثیر این بُعد قضیه قرار گرفته و به خاطر مقصر دانستن خود، راه قيام و شهادت را انتخاب نمودند.
با نگاهی به آنچه در احادیث امامان(ع) درباره اقامه عزاء و زیارت مرقد امام حسین(ع) وارد شده میتوان دریافت که به سرعت بعد عاطفی کربلا جای خود را در جامعه شیعه باز کرده و حتی گروههایی از سُنّیان را نیز به خود جذب کرد. به مرور عزاداری سالانه آغاز شد و ادبیات شیعی نیز تحت تاثیر این قضیه و سایر رخدادهای خونینی که برای شیعیان (اعم از زیدی با امامی) پیش آمد، ادبیاتی مبتنی بر «مرثیه» شد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0412501
❓ نخستین قیام پس از شهادت امام حسین(ع)؟
✍️ پاسخ اجمالی:
قیام توابین نخستين عكس العمل همگانی بود که بعد از حادثه كربلا، شكل گرفت. شيعيان كوفه خود را بيش از ديگران مستحق ملامت مى دانستند و از عدم نصرت فرزند رسول خدا(ص) احساس گناه مى كردند، براى جبران اين خطاى بزرگ، در پى قيام برآمدند و نزد بزرگان شيعه در كوفه رفته و قیام توابین را پایه ریزی کردند. آنها نه طالب پيروزى بودند و نه حكومت و نه غنايم؛ در واقع آنان مى خواستند با كشتن و كشته شدن، از عذابى كه به جانشان افتاده، رهايى يابند و گناهان خويش را شستشو دهند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0323091
❓ آثار انتشار اخبار کربلاء در میان مسلمانان؟
✍️ پاسخ اجمالی:
انتشار اخبار كربلا و اوج مظلوميّت امام حسين(ع) و يارانش و نهايت قساوتى كه در شهادت آنان و اسارت خاندان پاكش آشكار شده بود، سبب نفرت مسلمانان از دستگاه خلافت يزيد شد. كشتن شخصيّتی چون امام(ع) موجى را در میان امت به وجود آورد، که با مرگ دیگران محقق نمی شد. از سوى دیگر، حركت انقلابى امام(ع)، با ياران اندك و تسليم ناپذيرى در برابر آن همه لشكر مجهّز، به مسلمانان جرأت و جسارت بخشيد و براى مسلمانان، مسأله مرگ و شهادت را امرى افتخارآميز كرد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0321160
امام حسین(ع) و بیان اهداف خود در وداع با محمد حنفیّه
✍️ متن اجمالی:
امام حسین(ع) تصمیم خود را برای حرکت از مدینه همراه با اهل و عیال به اطلاع محمد حنفیه رساندند و ماندن برادرشان را در مدینه برای مطلع کردن حضرت را از وضعیت آنجا بلامانع دانستند. سپس امام(ع) وصیت نامه خود را نوشتند و به محمدبن حنفیه تحویل دادند و در آن بعد از شهادت به توحید و نبوت و معاد، اهداف قیام خود را در ضمن این امور تبیین کردند:
1- اصلاح در امّت پیامبر(ص). 2- امر به معروف و نهى از منکر. 3- رفتار کردن به روش حضرت رسول(ص) و حضرت علی(ع).
✍️ متن تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0323220
برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است)
https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸آخرین شهید کربلاء
🔸حضرت علی اکبر علیه السلام اولین شهید بنی هاشم
🔸همراهی یاران امام حسین علیه السلام با ایشان، با علم به شهادت
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "شهدای قيام حسینی":
http://mk6.ir/UfHnN
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹شرائط قسم خورنده
🔹از دست دادن توان انجام قسم
🔹لزوم اذن و رضایت شوهر به قسم خوردن همسرش
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "شرایط کسی که قسم می خورد":
http://mk6.ir/HiMpJ
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸 سیره و اعمال یزید
🔸آثار کینه و انتقام جوئی از «بنی هاشم» در سخنان یزید
🔸علت اظهار پشیمانی یزید از کشتن امام حسین علیه السلام
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "یزید":
http://mk6.ir/YiYwL
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #استوری
#روزشمار_اربعین
35 روز تا اربعین
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
خون بها و خون خواهى امام حسین ( علیه السلام ) ، تعلّق به خانواده، يا قبيلهاى ندارد؛ بلكه تعلّق به خدا دارد ( ثارالله ) ، و مربوط به تمام جهان انسانيّت است .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹 قسم خوردن صغیر
🔹قسم فرزند بالغ بدون اذن پدر
🔹لزوم اذن و رضایت ولی به قسم خوردن فرزند
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "شرایط کسی که قسم می خورد":
http://mk6.ir/HiMpJ
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدف قیام امام حسین(ع) در بیانات و نامه های ایشان
✍️ متن اجمالی:
امام حسین(ع) با هدف احیاى دین و سنّت فراموش شده رسول خدا(ص) قیام کرده و در نامه اى به جمعى از بزرگان بصره و هم چنین در سخنان متعدد، با اشاره به بدعت هاى موجود در جامعه، هدف خود را مبارزه با بدعت ها، مفاسد دستگاه بنى امیّه و رهایى اسلام از چنگال منافقان و دشمنان خدا بیان می کند.
امام در نامه اى به جمعى از بزرگان بصره به بدعت هاى موجود در جامعه اشاره کرده، و هدفش را از قیام بر ضدّ حکومت یزید، احیاى سنّت و مبارزه با بدعت ها معرّفى مى کند. مى فرماید: «وَ اَنَا اَدْعُوکُمْ اِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ(صلى الله علیه وآله) فَاِنَّ السُّنَّةَ قَدْ اُمِیتَتْ وَ اِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ اُحْیِیَتْ، وَ اِنِ اسْتَمِعُوا قَوْلی وَ تُطِیعُوا اَمْرِی، اَهْدِکُمْ سَبِیلَ الرَّشادِ»؛ (من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرش فرا مى خوانم؛ چرا که (این گروه) سنّت پیامبر را از بین برده و بدعت (در دین) را احیا کردند. اگر سخنانم را بشنوید و فرمانم را اطاعت کنید، شما را به راه راست هدایت مى کنم).
✍️ متن تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0322085
نقلهای تاريخی درباره بُعد الهی و غيبی واقعه كربلا
✍️ متن اجمالی:
از مسائلی که در بُعد تاریخی حماسه عقیدتی کربلا سهم بسزایی دارد، مسأله «غیب» است. امری که موجب شد تا در بررسی این واقعه تاریخی اختلافاتی پیش آمده و بیشتر بصورت مقابله یک امر کلامی با یک مسأله تاریخی عنوان شود. در این زمینه روایات بسیاری وجود دارد که در بیشتر آنها آمده است که رسول خدا(ص) از شهادت امام حسین(ع) خبر داده بودند. علامه امینی بخشی از این نقلها را در کتاب «سیرتنا و سنتنا» فراهم آوردهاند. کتابهای اهل سنت مملو از این اخبار و آثار است. علاوه بر این روایات، اخباری نقل شده که به صراحت یا اشارت، وقوع حادثه کربلا را قبل از اتفاق افتادن آن، خبر داده است.
امّا طبیعی است که نه تنها امام حسین(ع)، بلکه پیامبر(ص) نیز در زندگی سیاسی خویش، از عنصر «غیب» استفاده نمی کرد، جز در مقام اثبات نبوّت یا امامت؛ «رفتار پیامبر(ص) و ائمه مطابق ارزیابی سیاسی موجود بود». آگاهی از غیب را خداوند به طریقی به آنها داده است - به وسیله جبرئیل یا خواب و امثال آن - چرا که اصل غیب جز در اختیار خداوند نیست. اسوه بودن پیامبر(ص) و امام(ع) هم مبتنی بر وضع موجود و ارزیابی ظاهری است، نه بر غیب.
✍️ متن تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0412522
اهداف و انگیزه های خالص الهی در قیام عاشورا
✍️ متن اجمالی:
عنصر نیّت و انگیزه الهى در قیام امام حسین(ع) بسیار ممتاز است. آن حضرت فقط و فقط براى رضاى خدا و احیاى دین حق دست به قیام زد و هرگز هیچ عنصر دنیوى و جاه طلبانه در قیام او دخالت نداشت. جاى جاى تاریخ کربلا گواه این مدّعاست. امام(ع) در این نهضت همواره به وظیفه الهى خویش مى اندیشید و نتیجه را به خدا واگذار کرد. این حقیقت بارها در کلمات، سیره و رفتار امام حسین(ع) جلوه گر شده است.
✍️ متن تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0321861
یاران کم امّا با وفای امام حسین(ع)
✍️ متن اجمالی:
هر چند گروهى که همراه امام حسین(ع) در حادثه کربلا به شهادت رسیدند، جمعیّت اندکى بودند؛ ولى نگاهى گذرا به زندگى آنان و کلمات و رفتارهایى که از آن گروه به یادگار مانده است، نشان مى دهد که افرادى مؤمن، وفادار، فداکار و پاکباخته بوده اند. گواه روشن این حقیقت، سخن امام(ع) در شب عاشورا در وصف یاران خویش است که فرمود: «من یارانى بهتر از اصحاب خود سراغ ندارم و اهل بیتى نیکوکارتر و به وظیفه خویشاوندى پاى بندتر از اهل بیتم نمى شناسم».
✍️ متن تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0321913
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸 هدف «بنی امیّه» از حکومت
🔸علت تسلط «بني اميّه» بر مسلمین
🔸خطرات حكومت «بنی اميّه» برای اسلام
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "خلافت بنی اميّه":
http://mk6.ir/GiHcD
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹 موارد جواز قسم دروغ
🔹موردی که قسم راست هم کراهت دارد
🔹شرایط کاری که برای انجام یا ترک آن قسم می خورند
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "شرایط کسی که قسم می خورد":
http://mk6.ir/HiMpJ
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#یادداشت_روز
#اشعار_عاشورایی
📝نقش شعرای مشهور اهل بیت علیهم السلام در تداوم فرهنگ عاشورا از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
نگاه اسلام به شعر و شاعری / طبقات شعرای اسلام / شعرای مشهور اهل بیت علیهم السلام؛ مورد تحسین ائمه ی شیعه / روایت خونخواهی حسین علیه السلام در اشعار فرزدق شاعر / شعر عاشورایی کمیت اسدی در محضر امام باقر علیه السلام / ...
http://mk6.ir/CjInA
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش
✍️ متن اجمالی:
ابعاد گوناگونى از مظلومیّت در حادثه کربلا دیده مى شود: دعوت کردن امام و بى وفایى نسبت به آن حضرت، کشتن مهمان، بستن آب به روى آن حضرت و یاران و زنان و کودکان اهل بیت او، جنگ نا برابر سى هزار نیروى مجهّز در برابر 72 تن، کشتن کودک شیرخوار، حمله به کودکان و زنان، آتش زدن خیمه ها، تاختن اسب بر پیکر شهدا، سرها را بالاى نیزه بردن، جلوگیرى از دفن پیکر شهیدان، اسارت زنان و کودکان آل پیغمبر(ص) و گرداندن آنها در شهرها و ...، همه از ویژگى هاى این حادثه است که آن را از حوادث مشابه دیگر جدا مى سازد.
✍️ متن تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0321927
تجلّی تداوم مبارزه حق و باطل، در قیام حسینی و مهدوی
✍️ متن اجمالی:
حق و باطل همواره در طول تاریخ با یکدیگر در تقابل و کشمکش بوده اند. این تقابل که از تضاد ذاتی این دو سرچشمه می گیرد، به گونه ای است که اقتدار هر یک از طرفین، به ضعف و انحطاط جبهه مقابل می انجامد. قیام امام حسین(ع) مظهر تقابل حق و باطل در صدر اسلام است؛ و قیام مهدوی نماد آن در آخر الزمان می باشد که به انحطاط و نابودی باطل ختم خواهد شد. زیرا (باطل بطور حتم نابود شدنی است)؛ «إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا».
✍️ متن تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0400511
اهداف و انگیزه های خالص الهی در قیام عاشورا
✍️ متن اجمالی:
عنصر نیّت و انگیزه الهى در قیام امام حسین(ع) بسیار ممتاز است. آن حضرت فقط و فقط براى رضاى خدا و احیاى دین حق دست به قیام زد و هرگز هیچ عنصر دنیوى و جاه طلبانه در قیام او دخالت نداشت. جاى جاى تاریخ کربلا گواه این مدّعاست. امام(ع) در این نهضت همواره به وظیفه الهى خویش مى اندیشید و نتیجه را به خدا واگذار کرد. این حقیقت بارها در کلمات، سیره و رفتار امام حسین(ع) جلوه گر شده است.
✍️ متن تفصیلی:
https://makarem.ir/maaref/l/0321861
شهادت حجّت الهی به دست مردمی به ظاهر مسلمان
✍️ متن اجمالی:
یکی از ویژگی های قیام عاشورا آن است که در این ماجرا، نه فقط یک انسان مؤمن وحق طلب، بلکه امامى معصوم، پنجمین فرد از اصحاب کساء و فرزند فاطمه زهرا(س) دختر رسول خدا(ص) به دست مردمى که خود را از امّت پیامبر اسلام(ص) مى دانستند به گونه اى دردناک و بى سابقه به شهادت رسید. دردآورتر آن است که مردمى که ادّعاى مسلمانى داشتند و به ظاهر نماز مى خواندند و قرآن تلاوت مى کردند، تکبیر گویان به جنگ با جگرگوشه پیغمبرشان برخاستند و با بى رحمى تمام اسوه تقوا و ایمان را شهید کرده و حریمش را غارت قرار دادند.
✍️ متن تفصیلی:
https://makarem.ir/maaref/l/0321890
ذلت ناپذیری عاشورائیان
✍️ متن اجمالی:
ذلت ناپذیری، یکی از بارزترین ویژگیهای امام حسین(ع) و اصحابش بود. تلاش ها و فشارهای دشمن، نتوانست از ایمان و پایداری آنان بکاهد. این ویژگی سبب جاودانگی آنان در طول تاریخ گردیده است.
✍️ متن تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0321920
برگ سبز؛ معارفی، احکامی، اعتقادی و تاریخی (گروه یک طرفه و کانال است)
https://chat.whatsapp.com/HU4JRS1FVL4KWNqaXo6GBv
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸 منظور از زنده بودن «شهداء»
🔸دلیل افضلیت «مداد علماء» نسبت به «خون شهدا»
🔸جایگاه فرهنگ «شهادت» در میان ارزش های اسلامی
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "شهادت":
http://mk6.ir/OiArD
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #استوری
#روزشمار_اربعین
33 روز تا اربعین
آیت الله العظمی مکارم شیرازی
پیادهروی میلیونی اربعین برای بزرگداشت شهیدانی که 14قرن پیش برای مبارزه با ظلم و ستم برخاستهاند بزرگ ترین نمایش فداکاری در راه عزت و آزادگی و شرف است .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹 دفع شر ظالم با قسم دروغ
🔹 تخلف از قسم بخشش مهریه
🔹عمل به قسمی که رجحان آن از بین رفته است
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "قسم خوردن":
http://mk6.ir/JcUbK
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸 «اسلام» دین صلح یا جنگ؟!
🔸مرز بین تروریسم و جهاد در اسلام
🔸سلاح های کشتار جمعی از منظر اسلام
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "جهاد":
http://mk6.ir/EjYjQ
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#احکام_شرعی
🔹 فراموشی مورد قسم
🔹 ایراد قسم برای ترک کار مستحب
🔹لزوم عمل به قسمی که با نام خداوند جاری شده
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "قسم خوردن":
http://mk6.ir/JcUbK
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir